Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 21258
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Modificació no substancial de l’Autorització Ambiental Integrada de l’abocador de coa de Emaya, SA, consistent en l’admissió de materials que continguin amiant aglomerat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 26 de juliol de 2013

ATÈS

1.Que EMAYA SA ha sol·licitat una modificació de l’AAI consistent en l’admissió de materials que continguin amiant aglomerat.

2.Que la documentació aportada justifica que es tracta d’una modificació no substancial, en compliment de l’art. 10.2 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol.

3.Que reglamentàriament queden perfectament establertes les condicions per abocar residus d’amiant a un abocador de residus no perillosos, fet el qual no implica un canvi a la consideració de l’abocador que continua considerant-se com a una instal·lació de residus no perillosos.

4.Que els conflictes en que pugui concorre la sol·licitud amb un Pla Director Sectorial de Residus no pot esser motiu de denegació de l’atorgament de la modificació de l’autorització ambiental integrada  segons el precedent establert per la sentència 824, de 28/11/2012, dictada per la Sala Contenciosa Administrativa del TSJIB. 

ACORDA

Atorgar la modificació no substancial de l’Autorització Ambiental Integrada de l’abocador de coa, consistent en l’admissió de materials que continguin amiant aglomerat, amb les condicions d’explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:

1.Es modifica el condicionant 6.1 de l’annex II per tal d’afegir els residus que contenen amiant, quedant redactat de la següent manera:

“6.1 Residus admesos

Els residus admesos a l’abocador de coa seran exclusivament, els residus urbans no perillosos, procedents de la recollida domiciliària, que no siguin valoritzables i que no puguin ser enviats a la Planta Incineradora de Recuperació Energètica de Son Reus.

Capítol  20 (residus municipals i assimilables):

Codi LER

 

Mescla de Residus municipals

20 03 01

 

Residus de mercats

20 03 02

 

Residus de neteja viària

20 03 03

 

Residus municipals no especificats altres categories

20 03 99

 

Capítol  17 (residus de construcció i demolició):

Codi LER

Màxim anual

Materials de construcció que contenguin amiant (1)

17 06 05*

468 tones

 
(1) Els materials de construcció que contenguin amiant només podran ser abocats a la cel·la construïda a tal efecte.”

2.S’afegeix un nou apartat 6.12 a l’apartat 6 de l’annex II per tal d’establir les condicions d’operació i clausura de la nova cel·la:

“6.12 Cel·la per a l’admissió de residus que contenguin amiant

1. Es construirà una cel·la específica per a l’admissió de residus que contenguin amiant, amb una superfície de 2.048 m2 i 19.916 m3 de capacitat. Aquesta cel·la es subdivideix en tres subcel·les de 601 m2, 650 m2 i 797 m2.

2. Els residus no han de contenir substàncies perilloses diferents de l'amiant aglomerat, incloses les fibres aglomerades mitjançant un aglutinant o envasades en plàstic o sistemes similars que garanteixin la impossibilitat d'emissió de fibres durant la seva manipulació.

3. A la cel·la no es dipositaran cap altre tipus de residus.

4. Els residus arribaran envasats i la seva manipulació es realitzarà de manera que no es produeixi el trencament ni del contingut ni del continent de l'embalatge.

5. Per evitar la dispersió de fibres, la zona de dipòsit es cobrirà diàriament i abans de cada operació de compactat amb material adequat que no contingui elements angulosos que puguin produir danys per punxonament.

6. Per evitar la dispersió de fibres es col·locarà sobre la cel·la una coberta superior final de material adequat que no contingui elements angulosos que puguin produir danys per punxonament

7. A la cel·la no s'efectuarà cap obra que pugui provocar l'alliberament de fibres (per exemple, la perforació de forats).

8. Un cop clausurat l'abocador o la cel·la, l'entitat explotadora de l'abocador conservarà un plànol amb la ubicació, en planta i en alçat, dels residus d'amiant, informació que haurà de ser remesa a l'òrgan ambiental competent de la comunitat autònoma.

9. Es prendran les mesures apropiades per limitar els usos possibles del sòl després del tancament de l'abocador per evitar el contacte humà amb els residus.”

3.Es modifica l’apartat 10.8.a de l’annex II per adaptar l’informe de residus a la Llei 22/2011 i per afegir proves de caracterització de residus:

“a) El control documental de l’activitat es realitzarà periòdicament, el titular de l’activitat enviarà a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI un informe de l’activitat durant el període precedent, abans de l’1 de març, en el que s’inclourà:

-La declaració anual de residus d’acord amb allò que disposa l’article 41.1 de la Llei 22/2011 i l’article 18 del RD 833/1988. Aquesta memòria ha de contenir, almenys, referències suficients de les quantitats i característiques dels residus gestionats, la seva procedència i destinació, la relació d'aquells que es troben emmagatzemats així com les incidències rellevants que hagin tingut lloc l'any anterior, la capacitat restant de l’abocador i el càlcul de la vida útil del mateix. L’entitat explotadora ha de conservar, al lloc on realitza l’activitat, còpia de la memòria anual durant cinc any.

-Proves de caracterització bàsica i de compliment necessàries segons els diferents fluxos de generació de residus.

-Declaració Anual de residus perillosos, en la que s’indiqui per a cada residu la quantitat emmagatzemada a començament i final d’any, així com la quantitat produïda i gestionada a l’any al que correspongui la declaració anual.

-Control topogràfic.

-Resultats dels controls d’emissions i immissions atmosfèriques (en periodicitat mensual). Anualment EMAYA, SA enviarà els certificats i els llibres de registre.

-EMAYA, SA haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, i en el Reial decret 508/2007. Aquestes dades d’emissions seran trameses per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori adjuntant una memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.

-Anualment es trametran els resultats dels controls de: lixiviats, aigües superficials, aigües de la zona saturada i aigües de la zona no saturada.

-Altres controls realitzats durant l’any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.

-Anualment es remetran els resultats dels controls d’emissions i immissions de renous.”

4.Abans de començar les obres de construcció de la nova cel·la s’hauran d’haver obtingut les autoritzacions sectorials pertinents per part del Consell de Mallorca.

5.Abans de l’inici de l’abocament els tècnics del servei de Residus realitzaran una inspecció per verificar la correcta realització de la cel·la independent.

Es recomana que per a la realització dels caballons interiors i el cobriment dels residus, es prioritzi la utilització de materials com escòries d’incineració o ecograva (preferentment de granulometria fina) afavorint la seva valorització i es destinin les terres d’excavació existents al perímetre de l’abocador per a les capes de segellat del mateix.

Interposició de recursos

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut  la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques  i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 27 de setembre de 2013

El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato