Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 21236
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Recuperació de la desembocadura del riu i ordenació de fondejos, Santa Eulària des Riu
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’Annex I de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 26 de juliol de 2013
ATÈS
1.Que l’objecte del projecte modificat de recuperació ambiental de la desembocadura del Riu de Santa Eulàlia és la recuperació ambiental de les riberes natural i del tram urbanitzat de la desembocadura del riu.
2.Que les accions previstes pel projecte de recuperació ambiental són la retirada dels elements antròpics (restes d’amarratges i fondeig d’embarcacions existents), l’extracció de sediments de la llera del Riu, la construcció d’una escullera (de 3 m d’amplitud) per protegir la cimentació dels murs d’encalçament enfront l’erosió i per evitar la pèrdua de platja i facilitar la circulació i renovació de l’aigua en l’estuari, la substitució i adequació de les conduccions de la xarxa municipal de sanejament que travessen el Riu i la instal·lació de trampes sedimentàries pel control del transport eòlic des de la platja cap al Riu.
3.Que la desembocadura del Riu de Santa Eulàlia és una zona humida d’alt valor ecològic que connecta amb la zona sensible de la Badia de Santa Eulàlia (declarada pel Decret 49/2003).
4.Que la retirada de les embarcacions i de les restes antròpics de la llera del Riu de Santa Eulàlia es considera un millora significativa de la qualitat paisatgística de l’àmbit d’actuació.
5.Que l’eliminació dels perfils 22B, 23, 24 i 25 del projecte inicial eliminen les afeccions sobre la Cymodocea nodosa.
6.Que el projecte modificat ha incorporat com a mesura protectora de la Cymodocea nodosa la utilització de cortines antiterbolesa durant els treballs de dragat per a la retenció de fins i la delimitació de la zona a dragar.
7.Que el Servei de Protecció d’Espècies ha informat favorablement el projecte modificat, el 28 de juny de 2013.
8.Que la superfície a dragar s’ha reduït passant a ser de 8.866 m2 de superfície i 4.830m3 de volum. Es manté la utilització d’un camió amb cullera bivalva per a l’execució del dragat.
9.Que l’analítica dels sediments i la corresponent valoració (TECNOAMBIENTE) considera que es tracta de matèria de categoria I (nul·la incidència sobre el medi ambient) segons les Recomanacions del CEDEX publicades en 1994.
10.Que el projecte del modificat preveu el rentat dels sediments per tal d’eliminar les sals (mitjançant l’estesa dels sediments sobre una làmina de DANODREN i el rentat dels sediments per aspersió d’aigua dolça) així com els treballs de preparació de la parcel·la (anivellació, impermeabilització i sistema de recollida de les aigües d’escorrentia del rentat). El sediment sec o eixugat es durà a un abocador de RSU autoritzat, seleccionant-se la pedrera amb pla de restauració aprovat de Santa Bàrbara.
11.Que el Servei de Residus i Sòls contaminats de la DGMNEACC ha informat favorablement, amb condicions, sobre la gestió del material de dragat per eliminar les sals mitjançant rentat amb aigua dolça segons detalla l’annex núm. 13 del projecte modificat.
12.Que el volum previst de material d’aportació per l’escullera és de 806 m3 del tipus I i de 734 m3 del tipus II.
13.Que el Servei d’Aigües Superficials de la DGRRHH ha detectat que els cabals associats al període de retorn per a 100 anys utilitzats en els càlculs hidràulics i hidrològics són molt inferiors al considerats per la DGRRHH.
14.Que d’acord amb l’informe del Servei d’Aigües Superficials de la DGRRHH existeix la possibilitat de desbordaments per a períodes de retorn de 100 anys i recomana que a les zones amb risc d’inundació s’evitin els usos susceptibles de ser danyats per avingudes i inundacions.
15.Que el Servei de Planificació de la DGMNEACC informa que l’actuació no afecta cap espai de la XN2000.
16.Que el material d’aportació provindrà de pedreres degudament adaptades al PDS de Pedreres aprovat pel Decret 61/1999.
17.Que l’EIA inclou el contingut mínim establert a l’article 27 de la Llei 1/2006 de 14 de setembre d’AIA i AAE a les Illes Balears.
18.Que la sensibilitat de la zona i les seves característiques ambientals fan necessari que un auditor ambiental acrediti el compliment del PVA proposat.
19.Que en relació al projecte d'ordenació d'amarraments, no es va sotmetre el projecte i l'EIA a exposició pública, ni es va consultar a la totalitat de les administracions públiques afectades; així com no s’ha acreditat la comptabilitat de l’ús proposat (amarraments) amb l’ús previst (embarcadors); no s’ha acreditat la seguretat per a les persones i béns durant el funcionament dels amarraments previstos amb el risc d’inundació existent i l’ús d’amarraments en la desembocadura del Riu suposa un focus potencial de contaminació que va en contra de l’actuació de recuperació ambiental que s’informa.
ACORDA
Informar favorablement el projecte de recuperació ambiental de la desembocadura del Riu de Santa Eulàlia, sempre que s’apliquin les mesures ambientals (protectores i correctores) i el Pla de Vigilància Ambiental inclosos en l’EIA, i es doni compliment a les següents condicions:
a)D’acord amb l’informe del Servei de Residus i Sòls contaminats:
-El codi dels residus procedents del dragat recollit en el projecte s’haurà se substituir per 17 05 05* (Llots de drenatge que contenen substàncies perilloses) o 17 05 06 (Llots de drenatge distints dels especificats en el codi 17 05 05), en funció de la presència de substàncies perilloses.
-En el cas de mantenir la pedrera de Santa Bàrbara com a destí final dels residus serà necessari aportar els resultats d’una analítica completa dels contaminants de l’annex V del RD 9/2005, de 14 de gener, en funció dels quals es triarà la gestió més apropiada.
-En cas de renunciar a dur els sediments secs a una instal·lació de valorització de residus (pedrera Santa Bàrbara), el sediment sec es podrà dur a una instal·lació d’eliminació de residus adequada (que en aquest cas correspon a l’abocador de Ca Na Putxa), donant per bona la proposta de tractament específic que assegura l’eliminació de la salinitat en el sediments.
b)D’acord amb l’informe de RRHH: a efectes de consensuar les velocitats màximes pel cabal d’avinguda i comprovar el dimensionament dels mantells d’escullera a peu dels murs (abans de l’autorització corresponent), el projecte de recuperació ambiental adoptarà els cabals associats al període de retorn per a 100 anys que utilitza la DGRRHH (376 m3/s del Riu de Santa Eulàlia i 53 m3/s del torrent den Fita) enlloc dels considerats en els càlculs hidràulics i justificatius de l’esmentat projecte modificat (que estimaven 105 m3/s pel riu i 14 m3/s pel torrent den Fita).
c)El Pla de Vigilància Ambiental ha d’incloure el seguiment de les mesures protectores de la Cymodocea nodosa, la gestió del material dragat de la llera del Riu de Santa Eulàlia i l’execució dels treballs de substitució i reparació de la xarxa municipal de sanejament, i serà realitzat per un auditor conforme a l’establert a l’article 54 de la Llei 11/2006. També es recomana la redacció d’informes parcials amb una periodicitat quinzenal, donada la petita durada de les obres.
d)El PVA inclourà la caracterització els sediments dragats en funció de les concentracions existents en condicions normals segons estableix la fitxa “Materials de dragat, (CEDEX 2007)”.
Es recorda que l’actuació de recuperació ambiental requerirà, abans de l’inici de les obres, de les següents autoritzacions:
I.Servei de Residus i Sòls contaminats per a la valorització dels residus previ al trasllat a la pedrera de Santa Bàrbara.
II.DGRRHH per afectar el DPH i zones amb APR d’inundació (dragat i escullera).
III.DGOT per afectar ZSP-C amb qualificació de SR.
IV.Departament de Territori del Consell d’Eivissa per afectar ZSP-C amb qualificació de SU.
V.Demarcació de Costes per afectar el DPMT.
Palma, 27 de setembre de 2013
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato