Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 21231
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears del Gasoducte de transport secundari: Son Reus-Andratx, Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’Annex I de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 26 de juliol de 2013

ATÈS

1.Que l’EIA ha presentat tres alternatives que una vegada estudiades i avaluades són tècnicament viables i per la qual cosa també executables.

2.Que l’informe de 24/5/2013 realitzat per la DG d’Indústria relatiu al procediment de les 2 exposicions públiques de la nova documentació requerida pel Ple de la CMAIB de 29 de febrer de 2012, exposa que  “cap de les tres alternatives contemplades presenta incompliments des del punt de vista de la normativa industrial”.

3.Que l’informe de la Direcció Insular de Carreteres emès el 13/12/2012, exposa “Que s’entén que el gasoducte és un servei essencial de domini públic i per tant es podrà autoritzar el paral·lelisme amb les carreteres de la xarxa del Consell de Mallorca o bé fora del domini públic de carreteres o bé per dins el metre més exterior de la zona de domini públic, (en aquesta cas s’entendrà en precari i per imperiosa necessitat) tal com preveu l’article 33,3 e) de la Llei 5/1990 de 24 de maig de carreteres de la CAIB.”

4.Que si aplicam l’article 113 del RD 1434/2002, de 27 de desembre, que n’és normativa específica pel projecte que ara s’avalua i tenint en compte les alternatives presentades, les que més s’ajustarien a l’esperit d’aquesta norma serien les alternatives 2 i 3.

5.Que tant l’EIA com algunes de les administracions consultades, particulars afectats i l’òrgan substantiu adopten l’alternativa 1 com el recorregut més viable per executar al gasoducte, tot esgrimint només motius socioeconòmics i valorant aquest impactes econòmico-socials amb més intensitat i magnitud (molèsties al trànsit al Camí dels Reis, accessos a Son Espases, interferències del gasoducte en serveis, infraestructures ja existents o que en un futur es decideixen ampliar).

6.Que hi ha altres administracions consultades i l’Associació de Veïns d’Establiments (amb 1200 signatures en contra de l’alternativa 1) que valoren les alternatives 2 i 3 com els millors recorreguts per executar el tram de gasoducte que ara s’avalua tot esgrimint majoritàriament impactes sobre el medi abiòtic i biòtic no valorats tant negativament amb intensitat i magnitud per l’EIA presentat.

7.Que la definició de Medi Ambient que fa l’article 3a ) de la Llei 11/2006, de 14 de setembre  amb la qual ens regim en el procediment d’AIA, en cap cas parla de  factors econòmics o si una actuació pot ser més impactant sobre el conjunt del medi per ser més rendible econòmicament.

8.Que l’alternativa 1 respecte a les altres alternatives és la de la més longitud, la única que afecta a 2 municipis, la que afecta a més espais oberts, masses forestals, espais rurals, travessa més lleres de torrents (fins a 5 vegades el torrent de Sa Riera), afecta a boscos de ribera catalogats com a Hàbitat d’Interès comunitari ( 91B0 Annex I de la Directiva 92/43/CEE “ Hàbitats”), ANEI, AANP, APR d’alt risc d’incendi, al  LIC ES 5310042  Avenc den Corbera que allotja poblacions de quiròpters catalogats y fauna troglòbia d’interès, a l’entorn i algunes sèquies del BIC del sistema hidràulic de la Font de Mestre Pere i la Síquia de na Cerdana i, a més, la que més propietat particular afectarà, deixant una zona de servitud dins el terrenys afectat d’1 m d'amplària a cada costat de la canonada.

9.Que per contra, aquesta alternativa és la que en menys superfície afectarà a mitjans antròpics per tant si s’executàs és la que produiria menys molèsties als factors socioeconòmics abans esmentats.

10.Que avaluada la resta de la documentació presentada es considera que s’han complit amb tots el altres punts de l’apartat 1 de l’Acord del Ple de la CMAIB de 29 de febrer de 2012.

ACORDA

pel tram comprès entre la posició SONAN 00 i SONAN 03 (Palma de Mallorca, Esporles)  del gasoducte  Son Reus – Andratx el següent:

1.Informar DESFAVORABLEMENT  l’alternativa 1 que figura a l’EIA.

2.Informar  FAVORABLEMENT  el traçat següent:

Adoptar l’alternativa 2 des de Ses Veles fins a la Ma-11 pel camí d’accés des d’aquesta carretera a Son Reus i Ses Veles, amb la fi de no afectar primer al Torrent de Bunyola i llavors a la sèquia principal de Na Cerdana  catalogada com a BIC. Seguir el recorregut per les alternatives que dibuixen tant la 2 com les 3 paral·leles a la carretera Ma-11 (Palma –Sóller) creuant la via de metro, per després continuar paral·leles amb la carretera Ma-1130 (Palma-Valldemossa). En aquest  tram el gasoducte aniria, sempre que fos possible, per dins la franja de domini públic, sense afectar a terrenys particulars. Amb aquest traçat  s’eviten els impactes sobre els paratges naturals (ANEI i AANP), terrenys inclosos dins XN 2000, masses boscoses, boscs de ribera i ambients rurals que es produirien si s’executàs l’alternativa 1. Llavors, seguir amb el paral·lelisme pel camí dels Reis fins al vial del polígon de Can Valero, on l’alternativa 3 se separa de l’alternativa 2. En aquest punt s’adoptarà el recorregut de l’alternativa 3 que va per dins un vial ample d’aquest polígon en direcció NO. Així s’evitarà, en més longitud, l’afecció sobre la mobilitat del Camí dels Reis i la interferència amb els serveis, equipaments i infraestructures ja existents vora aquest vial. Finalment, seguir el recorregut de l’alternativa 3 fins al final al SONAN 03 ubicat a Génova.

Aquest traçat es proposa com el més idoni des del punt de vista mediambiental si es recolleix la definició de medi ambient que fa l’article 3a de la Llei 11/2006, de 14 de setembre  amb la qual ens regim en el procediment d’AIA i es contrasta per on discorren les tres alternatives presentades les quals s’entenen que són  tècnicament viables perquè es puguin executar. I també, es recull el que contempla l’article 113 del RD 1434/2002, de 27 de desembre, específic per aquest tipus de projectes i l’informe emès per la direcció Insular de carreteres de 13/12/2012.

3.Considerar vàlides com a alternatives 1, 2 i 3 les que es descriuen en el present informe, ja que a la documentació ambiental presentada les grafiades (2 i 3)  no corresponen a les que es descriuen al text.

4.Informar favorablement la resta de documentació presentada la qual ha complert amb tots el altres punts de l’Aparat 1 de l’Acord del Ple de la CMAIB de 29 de febrer de 2012.

5.Que sobre aquest traçat proposat, es compleixin el condicionats següents:

I.Totes les mesures correctores i protectores i de restauració de la vegetació afectada i les actuacions incloses dins el pla de vigilància ambiental, que figuren a la documentació ambiental presentada i que es puguin aplicar.

II.Per a l’hidrosembra, s’utilitzaran espècies autòctones, cal substituir Lolium werterwoldicum que és una varietat holandesa no autòctona per una espècie d’aquest gènere pròpia de les Illes Balears (L. multiflorum, L. perenne, L. rigidum)

III.Que es mantengui el condicionant 1.b de l’Acord del Ple de la CMAIB 29 de febrer de 2012.

Una vegada redactat el projecte definitiu, si durant les obres es detecten restes arqueològiques s’haurà de comunicar a la Comissió de Patrimoni  del Consell de Mallorca, per tal que aquest departament estableixi les mesures correctores o protectores necessàries .

IV.Que es compleixin tots els condicionants que siguin d’aplicació i que figuren en els informes de les distintes administracions que s’han consultat dins el seus àmbits competencials afectats.

Es recomana que es tenguin en compte les observacions i suggeriments que es puguin aplicar i que figuren als informes de les distintes administracions que s’han consultat dins el seus àmbits competencials afectats.

Es recorda, que d’acord amb la Direcció General d’Indústria i Energia:

1.Que el traçat del gasoducte, quan transcorri per sòl urbà, s’ha de concedir una certa flexibilitat a l’hora d’execució de les obres, per tal de minimitzar interferències amb altres instal·lacions, serveis o infraestructures.

2.La possible precarietat en la que pot quedar aquesta instal·lació s’haurà de tenir en compte per a futurs projectes de modificació del traçat de carreteres per on transcorre el gasoducte.

 

Palma, 27 de setembre de 2013

 

El president de la CMAIB

José Carlos Caballero Rubiato