Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'ECONOMIA I COMPETITIVITAT
Núm. 20287
Resolució del conseller d’Economia i Competitivitat de 4 de novembre de 2013 per la qual s’aprova la convocatòria per a concedir ajuts destinats a promocionar l’ocupació autònoma
Versió PDF
La Llei 56/2003, de 16 de desembre, d’ocupació (BOE núm. 301, de 17 de desembre) inclou les polítiques actives d’ocupació de les quals forma part el programa de la promoció de l’ocupació autònoma.
La regulació d’aquest programa es va fer per primera vegada l’any 1986, atenent els importants canvis produïts en l’economia espanyola, principalment en el mercat de treball. Després d’aquella primera regulació, es va aprovar l’Ordre TAS/1622/2007, de 5 de juny, per la qual es regula la concessió de subvencions al programa de promoció de l’ocupació autònoma (BOE núm. 136, de 7 de juny), que deroga expressament la normativa que regulava aquestes subvencions i s’adapta a les directrius de la Llei 56/2003, abans esmentada. La nova regulació del programa manté el finançament dels projectes en les primeres fases d’implantació amb la finalitat de fer més atractiva l’opció del treball per compte propi entre les persones en demanda d’ocupació. D’altra banda, la nova regulació neix amb la intenció de pal·liar les dificultats d’incorporació a l’ocupació de determinats col·lectius com ara les dones, els joves i les persones amb discapacitat, en coherència amb el programa nacional de reformes.
Quant al procediment de concessió, es manté el règim de concessió directa que preveu l’article 2.1, lletres b) i d), del Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l’ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d’abril), segons preveu l’article 2.2 de l’Ordre TAS/1622/2007 abans esmentada.
Les accions subvencionables que preveu aquesta Resolució es financen amb càrrec als fons rebuts del Servei Públic d’Ocupació Estatal.
Atès el procés de traspàs de gestió a les comunitats autònomes de les polítiques actives d’ocupació, l’Ordre TAS/1622/2007 preveu uns continguts comuns, inclosos en el capítol I, que són aplicables en tot el territori nacional, partint de la competència de l’Estat en matèria de legislació laboral, sens perjudici que els executin les comunitats autònomes, mentre que deixa a aquestes últimes els aspectes procedimentals i l’adequació a les seves peculiaritats organitzatives.
D’acord amb això, atesa la situació de crisi econòmica i l’interès per mantenir l’activitat empresarial i l’estacionalitat pròpia de l’activitat turística d’aquesta comunitat autònoma, que ha donat lloc a una regulació específica en la contractació del personal mitjançant la figura del fix discontinu, es considera necessari preveure també aquesta estacionalitat en el cas dels treballadors per compte propi, ja que es tracta d’una realitat econòmica que no es pot obviar. I, per tant, l’obligació del beneficiari de mantenir l’activitat econòmica durant un període de tres anys (36 mesos) pot ser de forma continuada o per fraccions de sis mesos durant un període superior fins al compliment dels 36 mesos dins un màxim de sis anys consecutius.
L’article 2.2 del Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 60 ext., de 2 de maig), atribueix a la Direcció General de Comerç i Empresa les competències relatives al foment i els registres públics de l’economia social i el treball autònom.
L’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball (BOIB núm. 73, de 12 de maig). L’article 1.2, apartat 28, preveu que pot ser objecte de subvenció la promoció de l’ocupació autònoma.
L’article 3 de l’Ordre esmentada estableix que les convocatòries de subvencions s’han d’aprovar mitjançant una resolució del conseller o consellera competent en matèria de treball i formació i s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
La novetat d’aquesta convocatòria rau en el fet que s’hi han aplicat les mesures de simplificació, dins el marc de la Llei 2/2012, de 4 d’abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, i del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental. S’apliquen a aquesta convocatòria les mesures establertes de forma que el sol·licitant no presenta documentació sinó que la substitueix per la declaració responsable per tal d’agilitzar les relacions dels ciutadans amb els òrgans de l’Administració de la Comunitat Autònoma, qui té l’obligació de vetllar per la veracitat de les dades i el compliment dels requisits; per això, les obligacions d’aportació documental es traslladen de l’interessat a l’Administració, la qual n’ha de fer la comprovació fefaent amb caràcter previ a la resolució mitjançant els sistemes d’interoperabilitat entre administracions.
Per altra banda, aquesta convocatòria incorpora la Circular 1/2012 de la secretària general de la Conselleria de Presidència sobre recomanacions que s’han de tenir en compte amb relació als documents que contenguin dades de caràcter personal que s’hagin de publicar en el BOIB, atesa la forma de notificacions establerta en el procediment.
El Consell de Govern en la sessió de dia 31 d’octubre de 2013 va atorgar l’autorització prèvia per tramitar l’expedient d’aquesta convocatòria.
Per tot això, de conformitat amb l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), i l’article 3 de l’Ordre de bases reguladores abans esmentada, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte
L’objecte d’aquesta Resolució és aprovar i regular la convocatòria d’ajuts per a fomentar la creació d’ocupació autònoma amb la finalitat de convertir persones desocupades en treballadors autònoms o per compte propi, corresponent als programes següents:
Programa1: persones desocupades que es donin d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o assimilats.
Programa 2: persones desocupades que s’hagin donat d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o assimilats i siguin socis fundadors de cooperatives o societats laborals.
Segon
Persones beneficiàries
1. Poden ser beneficiàries dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les persones que hagin estat inscrites com a demandants d’ocupació en l’oficina del servei públic d’ocupació corresponent i que es donin d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o règim especial per compte propi que correspongui o mutualitat del col·legi professional, dins el termini d’un mes a comptar des de la baixa com a demandant d’ocupació. A més, han d’estar incloses en algun dels col·lectius següents:
a) dones víctimes de violència de gènere desocupades i persones amb discapacitat desocupades
b) dones desocupades i joves desocupats de 30 o menys anys
c) desocupats no inclosos en els col·lectius anteriors
En tot cas, la persona sol·licitant ha d’estar domiciliada a la comunitat autònoma de les Illes Balears i l’activitat s’ha de dur a terme en el mateix àmbit territorial.
Igualment, han d’estar donats d’alta en el cens d’obligats tributaris i en l’impost sobre activitats econòmiques (IAE).
La data d’alta en el règim especial de treballadors autònoms, en el règim especial per compte propi que correspongui o mutualitat del col·legi professional, es considera data d’inici de l’activitat.
2. Els treballadors autònoms o per compte propi que siguin socis fundadors de cooperatives o societats laborals o que formin part de comunitats de béns o de societats civils, en poden ser beneficiaris sempre que sol·licitin les subvencions a títol personal.
3. Queden exclosos dels ajuts que estableix aquesta convocatòria els socis de societats mercantils de capital.
També s’exclouen els autònoms col·laboradors: s’hi considera les persones que col·laboren en una activitat de naturalesa autònoma sense ser-ne titulars, encara que sigui de manera personal, habitual i directa.
Igualment, queden exclosos dels ajuts els treballadors que hagin exercit la mateixa o similar activitat com a autònoms o per compte propi (en el mateix o similar epígraf de l’impost d’activitats empresarials o de la declaració censal per al qual se sol·licita l’ajut) durant l’any anterior a la data d’inici de l’activitat per a la qual se sol·licita la subvenció, i els qui ja hagin percebut l’ajut per a l’establiment com a treballadora o treballador autònom amb anterioritat.
Tercer
Import econòmic
El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria per a l’exercici de 2013 és de 762.482,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 14701 G/315C01 47000/FF19202 del pressupost vigent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. D’aquesta quantitat, s’han de destinar:
Al programa 1, per a autònoms per compte propi 662.482,00 €.
Al programa 2, per a socis fundadors de cooperatives o societats laborals, 100.000,00 € .
El crèdit assignat a cada programa pot ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cadascun.
Quart
Sol·licituds i documentació
1. Les sol·licituds, adreçades a la Direcció General de Comerç i Empresa de la Conselleria d’Economia i Competitivitat, s’han de presentar en el Registre de la Conselleria, en les seves delegacions o en qualsevol altre lloc dels que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992.
2. Els sol·licitants han de presentar únicament la documentació següent:
a) Sol·licitud de subvenció d’aquesta convocatòria i declaració responsable de veracitat de les dades aportades, disponible a http://dgcomerc.caib.es i que inclou l’autorització a l’Administració per accedir a les dades.
A més, en el cas de persones que no estiguin incloses en el règim general d’autònoms, l’alta a la mutualitat del col·legi professional corresponent amb la data d’inici de l’activitat.
El certificat d’empadronament en el cas de persones en el document identificatiu de les quals no figura la residència a les Illes Balears.
L’acreditació de la condició de persona amb discapacitat. Tenen aquesta consideració les que tinguin reconegut un grau de minusvalidesa igual o superior al 33 %, d’acord amb la Llei 51/2003, de 2 de desembre (BOE núm. 300, de 16 de desembre).
I l’acreditació de la condició de víctima de violència de gènere.
b) Memòria justificativa del projecte empresarial completa, que es troba disponible a http://dgcomerc.caib.es
3. En el cas que no s’autoritzi l’òrgan gestor per fer les comprovacions que pertoquen, abans de dictar la proposta de resolució s’ha de presentar la documentació que figura en l’annex 1 de la convocatòria.
4. La Direcció General de Comerç i Empresa, en qualsevol moment, pot sol·licitar a les persones interessades la documentació i la informació complementària que consideri necessària per a resoldre l’expedient.
Cinquè
Període subvencionable i presentació de sol·licituds
1. L’alta d’autònom que es pot subvencionar comprèn des del 8 de novembre de 2012 fins a la finalització del termini de presentació de sol·licituds.
2. El termini per a presentar les sol·licituds és de 10 dies naturals comptadors a partir del dia següent de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears o fins que s’exhaureixi la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.
3. Si la quantia assignada a aquesta convocatòria s’exhaureix amb anterioritat a la finalització del termini per a la presentació, s’ha de suspendre la concessió de les ajudes mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller d’Economia i Competitivitat.
Sisè
Procediment per a resoldre les ajudes
1. Les sol·licituds de subvenció s’han de resoldre per ordre d’entrada dels expedients complets per a cada programa, fins que s’exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o a la finalització del termini.
2. Una vegada resolts els expedients complets, si no s’ha exhaurit el crèdit previst, es tramitaran els expedients amb deficiències i, en aquest cas, la data de presentació de l’esmena establirà l’ordre per resoldre l’expedient.
Setè
Competència i resolució
1. La Direcció General de Comerç i Empresa és l’òrgan competent per a tramitar les sol·licituds d’ajuts d’aquesta convocatòria, la qual ha de comprovar mitjançant accés electrònic les dades necessàries per tramitar el procediment administratiu. La directora general de Comerç i Empresa ha d’emetre les resolucions de concessió o denegació dels ajuts, les quals han de contenir la llista dels beneficiaris per a atorgar la subvenció, així com les sol·licituds excloses amb el motiu de l’exclusió.
2. La resolució expressa de la directora general de Comerç i Empresa, per delegació del conseller d’Economia i Competitivitat (BOIB núm. 70/2013), finalitza el procediment de concessió de la subvenció i ha de motivar i fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Aquesta resolució s’ha de notificar a les persones interessades d’acord amb l’article 59 de la Llei 30/1992, mitjançant la publicació en el BOIB. A més, la resolució s’ha de dictar i s’ha de notificar dins el període de sis mesos comptadors des de la data d’acabament del termini per a presentar les sol·licituds.
Les resolucions denegatòries del procediment s’han de publicar en la pàgina web de la Direcció General de Comerç i Empresa i hi han de figurar només el nom i els llinatges de les persones que no han estat beneficiàries.
3. D’acord amb la Circular 1/2013 de la secretària general de Presidència sobre recomanacions que s’han de tenir en compte amb relació als documents que contenguin dades de caràcter personal que s’hagin de publicar en el BOIB, els actes que afecten el col·lectiu de l’apartat segon 1.a) s’han de notificar individualment a les persones interessades d’acord amb l’article 59.1 de la Llei 30/1992.
4. La resolució de concessió ha d’especificar els aspectes següents: beneficiari, període durant el qual ha de mantenir l’activitat, quantia, partida pressupostària a la qual s’aplica i forma de pagament.
5. En cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajudes per a la mateixa activitat o tipus d’actuació, l’import de les subvencions que estableix aquesta Resolució no pot ser en cap cas de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l’activitat subvencionada.
Vuitè
Quantia de les ajudes
Les quanties han de ser les següents, en funció del col·lectiu de què es tracti:
a) 8.000 € per a dones víctimes de violència de gènere i persones amb discapacitat desocupades.
b) 6.000 € per a dones desocupades i joves de 30 o menys anys.
c) 5.000 € per a desocupats no inclosos en els col·lectius anteriors.
Novè
Pagament i justificació d’activitats
Una vegada avaluada tota la documentació conforme i completa, i dictada la resolució d’atorgament, s’ha de continuar la tramitació per al pagament de l’ajut al beneficiari, atès que amb la documentació aportada amb la sol·licitud s’entén acreditada la justificació.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Els beneficiaris queden obligats a:
a) Mantenir la seva activitat empresarial i la seva alta en la seguretat social o equivalent durant almenys tres anys comptadors des de la data d’alta en la seguretat social o equivalent.
Això no obstant, el període de 36 mesos es pot comptabilitzar de forma no continuada sempre que en el projecte empresarial presentat es justifiqui l’estacionalitat per a executar-lo i sempre que l’alta en la seguretat social o equivalent sigui per períodes de sis mesos, dins un màxim de sis anys consecutius.
En cas d’incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional al temps que falti per al compliment del preceptiu termini, excepte en el cas que s’acreditin causes alienes a la voluntat de la persona beneficiària i sempre que el compliment s’aproximi de manera significativa al compliment total.
b) Informar la Direcció General de Comerç i Empresa sobre qualsevol alteració de les condicions que s’han tingut en compte per a concedir la subvenció.
c) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que faci la Direcció General de Comerç i Empresa, i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la Sindicatura de Comptes.
A aquests efectes, la Direcció General de Comerç i Empresa farà les comprovacions de manteniment de l’activitat empresarial per mitjà d’informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona beneficiària no l’hagi autoritzada a obtenir-los, o estigui inscrita en un règim especial o mutualitat del col·legi professional corresponent, cas en què el beneficiari haurà de presentar, abans del dia 30 de juny de cada any, un informe acreditatiu del manteniment de l’activitat empresarial.
d) Comunicar l’obtenció d’altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.
e) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control.
f) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005.
Onzè
Normativa d’aplicació
1. La convocatòria es regeix per l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball (BOIB núm. 73, de 12 de maig); pel Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l’ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d’abril); per l’Ordre TAS/1622/2007, de 5 de juny, per la qual es regula la concessió de subvencions al programa de promoció de l’ocupació autònoma (BOE núm. 136, de 7 de juny), i per aquesta Resolució.
2. En tot allò que no estableixen aquesta Resolució ni l’Ordre esmentada s’ha d’aplicar el Decret legislatiu 2/2005.
Dotzè
Règim de minimis
Aquests ajuts estan sotmesos al règim de minimis, en els termes establerts en el Reglament (CE) núm. 1998/2006 de la Comissió, de 15 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 87 i 88 del tractat CE als ajuts de minimis.
Tretzè
Denominacions
Totes les denominacions d’òrgans i càrrecs que en aquesta Resolució apareixen en gènere masculí, s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí i al femení.
Catorzè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d’Economia i Competitivitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma de Mallorca, 4 de novembre de 2013
El conseller d’Economia i Competitivitat
Joaquín García Martínez