Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 20267
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2013, de les ajudes per al desenvolupament de nous mercats i campanyes de promoció per a productes de la pesca i l’aqüicultura
Versió PDF
El Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell, de 27 de juliol de 2006, ha establert per al període 2007-2013 un nou Fons Europeu de Pesca (d’ara endavant FEP), que substitueix l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca.
Aquest Reglament (CE) núm. 1198/2006, dins l’Eix 3 (mesures d’interès públic), contempla a l’article 40 la mesura de desenvolupament de nous mercats i campanyes de promoció.
Dins el programa operatiu per al sector pesquer espanyol 2007-2013 es justifica la implantació d’aquesta mesura, amb l’objecte de potenciar el desenvolupament de nous mercats i la promoció.
L’objectiu prioritari d’aquesta mesura és el foment de la producció i comercialització de nous productes i l’ús de noves tecnologies de la informació i la comunicació en matèria de comercialització, per això les actuacions a realitzar es centren en quatre direccions: foment del consum, conscienciació per a la protecció dels recursos, projecció exterior i foment de la qualitat.
D’acord amb el nou marc financer establert pel FEP, i mitjançant l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 17 de juny de 2008, modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 30 de juliol de 2009, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu de Pesca, es pretén facilitar l’aplicació i consecució dels objectius d’aquesta nova Política Pesquera Comuna, adaptant-los a les peculiaritats pròpies del sector pesquer de les Illes Balears. L’esmentada Ordre estableix en el seu article 2 que seran subvencionables les despeses que deriven de l’execució, entre d’altres, de la mesura 3.4: desenvolupament de nous mercats i campanyes de promoció.
Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, modificat pel Decret 78/2011, de 15 de juliol, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2 a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’Agricultura i Pesca, referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes prevists per la normativa europea.
Així mateix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa l’assumpció de l’execució de la política de millora i foment dels sectors agrari i pesquer per part del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix en el seu article 1 que el FOGAIBA assumirà l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, a partir de l’1 de gener de 2006.
Mitjançant el Decret 6/2013, de 2 de maig, del President de les Illes Balears (BOIB nº 60, de 2 de maig de 2013), s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, es fixa l’estructura orgànica bàsica de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, i es preveu, en el seu annex, l’ adscripció en aquesta conselleria de determinades empreses públiques, entre les quals hi figura el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
D’acord amb el que disposa l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 4 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu de Pesca, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes
1. S’aprova la convocatòria d’ajudes, corresponent a l’any 2013, destinades al desenvolupament de nous mercats i campanyes de promoció per a productes de la pesca i l’aqüicultura, d’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu de Pesca, publicada en el BOIB núm. 90, de 28 de juny de 2008, modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 30 de juliol de 2009, publicada en el BOIB núm. 119, de 15 d’agost de 2009, en el marc del programa operatiu del Fons Europeu de Pesca, aprovat per la Comissió en data 13 de desembre de 2007, darrera modificació juliol 2011
2. Les ajudes objecte de la present convocatòria tenen com a finalitat el finançament de les actuacions d’interès públic destinades a aplicar una política de qualitat i valorització, el desenvolupament de nous mercats o campanyes de promoció per als productes de la pesca i l’aqüicultura, entre elles:
a) Foment del consum
b) Conscienciació per a la protecció dels recursos
c) Projecció exterior
d) Foment de la qualitat
3. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finança
1. A la present convocatòria s’hi destina un import màxim de cent mil euros (100.000,00€) amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l’any 2013, quantia que es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
2. Les subvencions esmentades seran cofinançades amb càrrec del Fons Europeu de Pesca (FEP) en un 27% i amb càrrec dels fons de la comunitat autònoma de les Illes Balears en un 73%.
Tercer
Beneficiaris
1. Podran ser beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta Resolució les Administracions públiques, les empreses i entitats públiques, semipúbliques o privades, les organitzacions de productors pesquers i entitats associatives del sector pesquer i de l’aqüicultura, que tenguin el domicili fiscal a les Illes Balears en el moment de la presentació de les sol·licituds i que duguin a terme les actuacions de la present Resolució.
2. Quan es tracti d’agrupacions de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s’han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d’execució que assumeix cada membre de l’agrupació i també l’import de la subvenció que s’ha d’aplicar per a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.
En qualsevol cas, s’ha de nomenar un representant o apoderat únic de l’agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l’agrupació. L’agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 39 i 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. A més dels requisits establerts anteriorment, els beneficiaris de les ajudes hauran de complir els requisits prevists a l’article 11 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu de Pesca (FEP), així com també els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
4. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió de l’ajuda, com també en el moment del pagament.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria d’Agricultura, Media Ambient i Territori, tenint en compte que la presentació de la sol·licitud suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a que es refereixen les obligacions previstes al paràgraf anterior, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.
5. De conformitat amb el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol altre tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l’àmbit de les relacions laborals.
Quart
Actuacions subvencionables específiques
1. Seran subvencionables les despeses derivades de les inversions o actuacions realitzades i pagades entre l’1 de gener de 2013 i la data d’acabament de justificació prevista a l’apartat onzè, que compleixin els requisits prevists en el punt 2 següent, sempre que tenguin qualsevol de les següents finalitats:
a) La realització de campanyes de promoció de productes de la pesca local i l’aqüicultura, com fires i exposicions, entre d’altres.
b) L’oferta al mercat d’espècies pesqueres locals excedentàries o infraexplotades, que normalment siguin objecte de descart o mancades d’interès comercial.
c) La promoció del consum d’espècies que per la seva estacionalitat sofreixin importants variacions en el preu.
d) L’aplicació d’una política de qualitat dels productes de la pesca i l’aqüicultura.
e) La promoció de productes obtinguts mitjançant mètodes respectuosos amb el medi ambient.
f) La promoció de productes reconeguts en virtut del Reglament (CE) núm. 510/2006.
g) La certificació de qualitat, incloses la creació d’etiquetes i la certificació de productes capturats o produïts de forma innòcua per al medi ambient.
h) Les campanyes adreçades a millorar la imatge dels productes de la pesca i l’aqüicultura i del sector pesquer.
i) La realització d’estudis de mercat.
2. En el cas de les actuacions previstes a les lletres a), e), f) i h) del punt 1 anterior també podran cobrir:
a) Les despeses de les agències de publicitat i altres proveïdors de serveis que participin en l’elaboració i en l’aplicació de campanyes de promoció;
b) La compra o lloguer d’espais publicitaris i la creació d’eslògans i marques durant les campanyes de promoció;
c) Les despeses d’edició i personal exterior, necessaris per a les campanyes;
d) L’organització de fires i exposicions i la participació en aquests esdeveniments.
3. Les actuacions no poden anar dirigides a marques comercials ni fer referència a països o zones geogràfiques específiques, excepte en el cas de productes reconeguts de conformitat amb el Reglament (CE) núm. 510/2006 del Consell, de 20 de març de 2006, sobre la protecció de les indicacions geogràfiques i de les denominacions d’origen dels productes agrícoles i alimentaris.
4. En el cas de productes protegits en virtut del Reglament (CE) núm. 510/2006 del Consell, podrà concedir-se ajuda per a promocionar-los només a partir de la data en què el nom hagi estat inclòs en el registre, d’acord amb l’article 7 de l’esmentat Reglament.
5. No seran subvencionables les despeses següents:
a) L’IVA no recuperable quan sigui costejat de forma efectiva i definitiva per un beneficiari, excepte les persones que no són els subjectes passius a què es refereix l’article 4, apartat 5, paràgraf primer de la Sisena Directiva 77/388/CEE del Consell, de 17 de maig de 1977.
b) Les despeses de funcionament del beneficiari (personal, material, vehicles, etcètera).
c) Les compres de material i equips de segona mà.
d) Els equips de so, logístics i grups d’animació.
e) En concret, les begudes i postres, per a l’organització i participació en fires gastronòmiques.
f) Els interessos deutors.
g) Els interessos, recàrrecs i les sancions administratives i penals.
h) Les despeses del procediment judicial.
i) Totes les que no derivin de les actuacions o inversions previstes al present apartat.
j) Totes aquelles que no tenguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa vigent.
6. En el cas que el cost total subvencionable de l’operació superi els 500.000,00 euros i consisteixi en la compra d’un objecte material, el beneficiari col·locarà una placa explicativa permanent, visible i de mida apreciable en el termini màxim de sis mesos a partir de la data de conclusió de l’operació.
Aquesta placa haurà d’incloure la informació següent, la qual n’ocuparà al menys un 25% de la seva superfície:
a) l’emblema de la Unió Europea,
b) una referència al FEP,
c) la següent declaració: “Invertim en la pesca sostenible”.
7. En qualsevol cas s’han d’aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
8. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 12.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o ofereixin, o quan la despesa s’hagi realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció.
L’elecció entre les ofertes presentades, que hauran d’aportar-se en la sol·licitud de la subvenció, es realitzarà conforme a criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
Cinquè
Import de les ajudes
1. El percentatge de les subvencions serà del 100% del cost elegible, d’acord amb els límits establerts en el grup 1 de l’annex II del Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell, de 27 de juliol de 2006, relatiu al Fons Europeu de Pesca, per a les actuacions següents:
a) La realització de campanyes de promoció de productes de la pesca i l’aqüicultura.
b) L’organització de fires i exposicions d’espècies excedentàries o infraexplotades, que normalment siguin objecte de descart o amb baix interès comercial, o obtingudes mitjançant mètodes més respectuosos amb el medi ambient.
c) La realització d’estudis de mercat.
d) La certificació de qualitat, inclosa la creació d’etiquetes i la certificació de productes capturats o produïts de forma innòcua amb el medi ambient.
e) Campanyes adreçades a millorar la imatge dels productes de la pesca d’espècies excedentàries o infraexplotades, que normalment siguin objecte de descart o amb baix interès comercial.
2. El percentatge de les subvencions serà del 40% del cost elegible, d’acord amb el grup 4 de l’annex II del Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell, de 27 de juliol de 2006, relatiu al Fons Europeu de Pesca, en les actuacions següents:
a) Participació a fires i exposicions de productes de la pesca.
b) Altres actuacions de promoció de productes pesquers.
3. En cap cas cap variació del projecte donarà lloc a un increment de la subvenció aprovada que figuri a la resolució de concessió de l’ajuda.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds de les ajudes convocades mitjançant aquesta Resolució serà d’un mes i començarà a comptar des del dia següent de la data de la publicació.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits prevists en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’annex I que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçades al president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears i s’han de presentar, correctament emplenades, en el registre d’entrada del FOGAIBA, en el registre de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori o a qualsevol dels registres prevists a l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
3. Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la següent documentació:
a) Fotocòpia compulsada del DNI, NIF o NIE del sol·licitant.
b) Fotocòpia compulsada del DNI del representant legal, si n’és el cas.
c) Fotocòpia compulsada del document constitutiu de l’entitat o estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent, o certificat d’inscripció registral dels documents esmentats.
d) Document acreditatiu de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud, si n’és el cas. Aquesta acreditació ha d’estar en vigor en el moment de la sol·licitud.
e) En el cas d’agrupacions sense personalitat jurídica, també s’ha d’aportar:
- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.
- Fotocòpia compulsada del DNI de les persones associades i del NIF de l’agrupació, en el cas que se’n disposi.
- Document subscrit per tots els membres de l’agrupació en què es facin constar expressament els compromisos d’execució que assumeix cadascun.
- Nomenament d’un representant o apoderat únic de l’agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l’agrupació com a beneficiària.
- Document subscrit per tots els membres de l’agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l’agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l’article 22 del Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
f) Sol·licitud de transferència bancària (imprès TG002) o document acreditatiu de la titularitat del compte bancari. En el cas d’agrupacions sense personalitat jurídica haurà de presentar les sol·licituds de transferència bancària cada membre de l’agrupació.
g) Pressupost o factures proforma de les actuacions a realitzar. Quan la quantia superi els 12.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis, tres pressuposts o factures proforma.
h) Memòria descriptiva i detallada de les actuacions a realitzar.
i) Si n’és el cas, pla d’actuació per a la igualtat efectiva de dones i homes.
j) Qualsevol altra documentació que s’estimi necessari.
k) Si n’és el cas, declaració responsable de no estar obligat a presentar les declaracions o documents previst en el punt 4 de l’apartat tercer.
4. En el cas que amb ocasió de la tramitació d’altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no serà necessari aportar-los de bell nou, n’hi haurà prou amb indicar l’expedient on consten. No obstant això, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data de presentació de la sol·licitud.
5. En cas que l’interessat no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà d’aportar els certificats corresponents.
6. Si la sol·licitud té algun defecte o no va acompanyada de tota la documentació assenyalada, es requerirà el peticionari per tal que esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb l’advertència que si transcorregut aquest temps no ho fa, s’entendrà desistida la seva petició i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit.
7. Quan qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient presenti esmenes o ratllades, serà considerat com a no presentat, i es procedirà en aquest cas conforme indica l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
8. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de la persona interessada del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, esmentada, i la resta de normativa d’aplicació.
Setè
Selecció de beneficiaris
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva.
2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a la present convocatòria, s’haurà de seguir els següents criteris de prioritat:
1. El foment del consum dels productes pesquers i de l’aqüicultura, amb especial incidència cap aquells que siguin poc utilitzats o excedentaris. 10 punts.
2. La promoció del consum de productes obtinguts amb mètodes respectuosos amb el medi ambient. 10 punts.
3. Les accions que redundin en la millora de la imatge del sector pesquer i dels seus productes capturats. 9 punts.
4. Contribució a una adequada informació al consumidor de les característiques dels productes, la seva traçabilitat i el seu consum responsable. 8 punts.
5. Existència d’un pla d’actuació per a la igualtat efectiva de dones i homes. 8 punts.
6. El foment de les polítiques de qualitat dels productes. 7 punts.
7. Les actuacions que suposin el millor coneixement del mercat. 7 punts.
8. L’impulso per al desenvolupament de les denominacions de qualitat dels productes. 7 punts.
9. La presència a recintes firals de marcat caràcter pesquer, tant nacionals com internacionals. 6 punts.
3. En cas d’empat, s’haurà de resoldre amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants empatats.
Vuitè
Comissió avaluadora
1. La Comissió avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general adjunt de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori o persona en qui delegui.
- Vicepresidenta: directora general de Medi Rural i Marí o persona en qui delegui.
- Vocals:
- Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears o persona en qui delegui.
- Adjunt a Gerencia del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Cap de l’Àrea Jurídica Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Cap de Secció d’Ajudes de Pesca del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Secretari/ària: actuarà com a secretari/ària un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració prevists a l’apartat setè de la present Resolució i emetre un informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà en els cas que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a la present convocatoria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció prevists a l’apartat setè.
3. Per a que la Comissió avaluadora s’entengui vàlidament constituïda es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, de qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels seus membres.
Novè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Adjunt a Gerència del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta de l’Adjunt a Gerència i, si n’és els cas, informe previ de la Comissió avaluadora. Amb anterioritat a l’emissió de l’informe de la Comissió avaluadora, per la cap de Secció d’Ajudes de Pesca, s’emetrà un informe en el qual s’acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l’ajuda es farà constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s’imputa la despesa, així com també l’eix prioritari del programa del qual es tracta.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i s’ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest temps sense haver-se notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre com a desestimada la seva sol·licitud.
4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori en el termini d’un mes a partir del dia següent de la seva notificació, d’acord amb el que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
5. A la resolució del procediment es podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, en el seu cas, de la puntuació atorgada a cadascuna d’elles, en funció dels criteris de valoració prevists.
En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció en els sis mesos següents de la notificació de la seva concessió, l’òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d’acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d’algun dels beneficiaris, s’hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L’òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció als interessats, amb la finalitat que acceptin la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part del sol·licitant o sol·licitants, es dictarà l’acte de concessió i es procedirà a la seva notificació.
6. Sense perjudici que la notificació es realitzi d’acord amb allò que estableixen els punts anteriors i de la publicitat a realitzar en aplicació del que estableix el Reglament (CE) núm. 498/2007 de la Comissió, de 26 de març de 2007, pel qual s’estableixen les disposicions de l’aplicació del Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell, relatiu al Fons Europeu de Pesca, es publicarà amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu la present Resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o finalitats de la subvenció.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:
- Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts fins al tancament del programa.
- Disposar i mantenir un registre comptable separat per les accions cofinançades o un codi comptable adequat en relació amb totes les transaccions relacionades amb l’operació, sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional.
- Col·locar una placa d’informació i publicitat d’acord amb els articles 32 i 33 del Reglament (CE) núm. 498/2007 de la Comissió, pel qual s’estableixen les disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell, relatiu al Fons Europeu de Pesca.
- Complir allò que estableix l’apartat quart de la present Resolució.
- Utilitzar un llenguatge no sexista i transmetre missatges i imatges on el paper d’ambdós sexes no estigui estereotipat.
2. Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir-ne la resta que preveu l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’article 12 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu de Pesca, així com també les que se’n deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.
3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions serà el derivat de l’aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per notificar i justificar de les inversions objecte d’ajuda és de sis mesos, a comptar des del dia següent de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajuda i en són elegibles aquelles activitats realitzades i pagades pel beneficiari, entre l’1 de gener de 2013 i fins a la data d’acabament del termini per a justificar la inversió.
No obstant això, es podrà concedir, d’ofici o a petició de les persones interessades, una ampliació dels terminis establers que no n’excedeixi la meitat d’aquests, si les circumstàncies ho aconsellen i no es perjudiquen drets de tercers. L’acord d’ampliació s’ha de notificar a les persones interessades. Tant la petició de les persones interessades com la decisió sobre l’ampliació s’han de produir, en tot cas, abans del venciment del termini de què es tracti. En cap cas pot ser objecte d’ampliació un termini ja vençut. Els acords sobre l’ampliació d’un termini o sobre la denegació no són susceptibles de recursos.
2. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar la sol·licitud de pagament, la qual inclogui el corresponent compte justificatiu, mitjançant el model que figura a l’annex II correctament complimentat, adreçat al president del FOGAIBA, la qual anirà acompanyada de la documentació següent:
a) Factures originals que reuneixin els requisits i formalitats prevists en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) i que contengui el desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions, per poder fer còpia compulsada i adjuntar-la a la sol·licitud de pagament.
b) Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures presentades; el pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat d’alguna de les següents maneres, presentant:
1r. Fotocòpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual hi figuri: la data de la transferència, l’import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l’objecte que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament.
2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre i quan estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual hi aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.
Aquest document haurà d’anar acompanyat d’un certificat de l’emissor de la factura en el qual hi hagi constància que l’esmentat xec o pagaré ha estat efectivament cobrat, amb indicació de la data de cobrament, així com també la indicació de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d’estar signat i segellat per l’entitat emissora amb indicació del nom i càrrec o responsabilitat que té el sotasignant.
3r. Qualsevol document de valor probatori vàlid en dret.
c) Manifestació del beneficiari que els moviments comptables corresponents a les transaccions efectuades es troben correctament assentats en els llibres oficials de comptabilitat, en compliment de les disposicions legals aplicables a la matèria i que manté un compte separat o un codi comptable adequat, en relació a totes les transaccions relacionades amb l’operació.
d) Memòria de resultats de les actuacions duites a terme, que ha d’incloure un dossier amb la campanya publicitària realitzada.
e) Qualsevol altre document que s’estimi necessari per justificar la inversió realitzada.
4. En el cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s’haurà d’aportar el document de denegació i els certificats corresponents.
5. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagi justificat el compliment de la finalitat amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, amb l’informe previ de la Secció d’Ajudes de Pesca i la proposta de l’Adjunt a Gerència.
6. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 3 de l’apartat desè, de la present Resolució.
7.En qualsevol cas, cap variació de projecte podrà donar lloc a un increment de la subvenció aprovada que figuri a la resolució de concessió de l’ajuda.
Dotzè
Compatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per a la mateixa finalitat pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada, sense que en cap cas, l’import rebut, aïlladament o conjuntament, superi el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.
Tretzè
Règim jurídic aplicable
Per al que preveu la present convocatòria, serà d’aplicació això:
- Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell, de 27 de juliol de 2006, relatiu al Fons Europeu de Pesca.
- Reglament (CE) núm. 498/2007 de la Comissió, de 26 de març de 2007, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell, relatiu al Fons Europeu de Pesca.
- Programa operatiu del Fons Europeu de la Pesca.
- Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu de Pesca, modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 30 de juliol de 2009.
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
- Resta de normativa de desenvolupament o aplicació.
Catorzè
Controls
Els perceptors de les ajudes regulades a la present Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament (CE) núm. 498/2007 de la Comissió, de 26 de març de 2007, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell.
Quinzè
Publicació
Aquesta Resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 1 de novembre de 2013
El president del FOGAIBA
Gabriel Company Bauzá