Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 20262
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA)per la qual s’aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria per a l’any 2014, de les ajudes per a la paralització definitiva de l’activitat pesquera de la modalitat d’arts menors de les Illes Balears
Versió PDF
El Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell, de 27 de juliol de 2006, relatiu al Fons Europeu de Pesca, dins l’Eix 1 (mesures d’adaptació de la flota pesquera comunitària), contempla a l’article 23 la mesura per a la paralització definitiva de les activitats de pesca de vaixells pesquers, sempre que aquesta paralització formi part d’un pla d’ajustament de l’esforç pesquer.
El Reglament (CE) núm. 498/2007 de la Comissió, de 26 de març de 2007, pel qual s’estableixen les disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell, relatiu al FEP, regula a l’article 4 l’ajuda pública a la paralització definitiva de les activitats pesqueres.
D’acord amb la mesura 1.1 de l’Eix prioritari 1, anomenada paralització definitiva d’activitats pesqueres, del programa operatiu aprovat mitjançant Decisió de la Comissió de 13 de desembre de 2007, l’objectiu prioritari és l’adaptació de la flota a la disponibilitat dels recursos als quals té accés, amb l’objecte d’acabar amb la sobreexplotació de les pesqueries i a la recerca del desenvolupament sostenible del sector.
Mitjançant Resolució del conseller d’Agricultura, Medi ambient i Territori de 19 de setembre de 2013, es va aprovar el Pla d’Ajustament per a la Conservació dels Recursos Pesquers en les Aigües de les Illes Balears Afectats per les Pesqueres Realitzades amb Arts menors, per al període 2013-2015 (BOIB núm. 132, de 24 de setembre de 2013).
Aquest Pla en el seu punt 1 del seu Annex que té per objecte El Pla d'Ajustament de l'Esforç Pesquer per a la Conservació dels Recursos Pesquers en les Aigües de les Illes Balears té per objecte establir mesures que contribueixin a conservar i recuperar els recursos de les aigües de les Illes Balears i, en particular, reduir l'esforç pesquer.
En el marc del que preveu el Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell relatiu al Fons Europeu de Pesca i el Reial decret 1549/2009, de 9 d'octubre, sobre ordenació del sector pesquer i adaptació a les ajudes estructurals, el Govern de les Illes Balears pretén aprovar un pla d'ajustament per a la conservació dels recursos pesquers en les aigües de les Illes Balears afectats per les pesqueres realitzades amb arts menors per al període 2013-2015.
El Pla esmentat s’aprova en execució del Pla de Gestió Integral per a la Conservació dels Recursos Pesquers en el Mediterrani Afectats per les Pesqueres Realitzades amb Xarxes d’Encerclament, Xarxes d'Arrossegament i Arts Fixos i Menors, per al període 2013-2017, publicat en l'Ordre AAA/2808/2012, de 21 de desembre, amb càrrec a les actuals ajudes estructurals del Fons Europeu de la Pesca atès que el seu període de vigència no ha finalitzat.
Aquest Pla és aplicable als bucs de pavelló espanyol inclosos en el cens de la flota pesquera operativa en les modalitats d'arts menors, que practiquin la pesca a les aigües de les Illes Balears, i que es trobin inclosos en la Resolució de 27 de març de 2013 de la Secretaria General de Pesca, per la qual publiquen els censos actualitzats de les modalitats d'arrossegament de fons, arts menors, encerclament i palangre de fons del calador Mediterrani i que tinguin port base a les Illes Balears.
D’acord amb el marc financer establert pel FEP, mitjançant l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, modificada per l’Ordre de la Consellera d’Agricultura i Pesca de 30 de juliol de 2009, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu de Pesca, es pretén facilitar l’aplicació i consecució dels objectius d’aquesta nova Política Pesquera Comuna, adaptant-los a les peculiaritats pròpies del sector pesquer de les Illes Balears. L’Ordre esmentada estableix a l’article 2 que seran subvencionables les despeses que deriven de l’execució, entre d’altres, de la mesura 1.1: Ajuda pública a la paralització definitiva de l’activitat pesquera.
Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2 a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes prevists per la normativa europea.
Així mateix, l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa l’assumpció de l’execució de la política de millora i foment dels sectors agrari i pesquer per part del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix en el seu article 1 que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, a partir de l’1 de gener de 2006.
Mitjançant el Decret 6/2013, de 2 de maig, del President de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 2 de maig de 2013), s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Concretament, es fixa l’estructura orgànica bàsica de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, i es preveu, en el seu annex, l’adscripció en aquesta conselleria de determinades empreses públiques, entre les quals hi figura el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
D’acord amb el que disposa l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 4 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu de Pesca, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per això, en virtut del que estableix l’article 6.1g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació
1. S’aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria, corresponent a l’any 2014, de les ajudes destinades a la paralització definitiva de l’activitat pesquera, d’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu de Pesca, publicada en el BOIB núm. 90, de 28 de juny de 2008, modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 30 de juliol de 2009, publicada en el BOIB núm. 119, de 15 d’agost de 2009, en el marc del programa operatiu del Fons Europeu de Pesca, aprovat per la Comissió en data 13 de desembre de 2007, darrera modificació de juny 2012.
2. Les ajudes objecte de la present convocatòria tenen com a finalitat el finançament de la paralització definitiva de les activitats de pesca de vaixells pesquers de la modalitat d’arts menors, sempre que aquesta paralització formi part d’un pla d’ajustament de l’esforç pesquer, establert d’acord amb l’article 21 a) del Reglament (CE) núm. 1198/2006 o bé en un pla de desmantellament, de durada igual o inferior a dos anys, d’acord amb l’article 23.2 del Reglament (CE) núm. 1198/2006.
3. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. A la present convocatòria s’hi destina un import màxim de tres-cents cinquanta mil euros (350.000,00 €),amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l’any 2014, quantia que es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
2. Les subvencions esmentades seran cofinançades amb càrrec al Fons Europeu de Pesca (FEP), en un 41%; amb càrrec als fons del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (MAGRAMA), en un 29% i amb càrrec als fons de la comunitat autònoma de les Illes Balears (CAIB), en un 30%.
3. En qualsevol cas, la convocatòria de les ajudes establertes a la present Resolució queda sotmesa a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient per a finançar el compliment de les obligacions generaes en els pressuposts del FOGAIBA de l’any 2013.
Tercer
Beneficiaris
1. Podran ser beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’agrupació que duguin a terme les actuacions previstes a la present Resolució i que, en el moment de presentació de la sol·licitud d’ajuda, siguin propietaris de vaixells pesquers, els quals reuneixin els requisits prevists en el punt 2 següent.
2. Els vaixells pesquers, així com l’activitat pesquera a desenvolupar, hauran de complir els següents requisits:
a) Han de tenir deu o més anys d’antiguitat. L’edat del còmput ha de ser la d’entrada en servei.
b) S’han de manteniren el mateix cens de modalitat des de l’inici de l’expedient de paralització definitiva fins al final.
c) Han d’estar inscrits a la Llista Tercera del Registre oficial de matrícula de vaixells i en el cens de la Flota Pesquera Operativa.
d) Han de tenir el seu port base a les Illes Balears.
e) Han d’haver exercit l’activitat pesquera durant almenys 90 dies de pesca, en cadascun dels dos períodes de dotze mesos anteriors a la data de sol·licitud de paralització definitiva o almenys 120 dies de pesca, en el darrer any a la data de presentació de la sol·licitud de paralització definitiva.
f) Han d’estar lliures de càrregues i gravàmens. A efectes de concessió, n’hi haurà prou que se’n garanteixi la cancel·lació o es presenti autorització expressa de l’entitat creditícia per la qual es permeti la paralització definitiva.
g) No han d’estar oferts com a baixa per a una nova construcció.
3. Quan es tracti d’agrupacions de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s’han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d’execució que assumeix cada membre de l’agrupació i també l’import de la subvenció que s’ha d’aplicar per a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.
En qualsevol cas, s’ha de nomenar un representant o apoderat únic de l’agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l’agrupació. L’agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
4. A més dels requisits establerts anteriorment, els beneficiaris de les ajudes hauran de complir els requisits prevists a l’article 11 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu de Pesca (FEP), així com també els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
5. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió de l’ajuda, com també en el moment del pagament.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, tenint en compte que la presentació de la sol·licitud suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors, s’acreditarà el seu compliment mitjançant una declaració responsable.
6. De conformitat amb el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol altre tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l’àmbit de les relacions laborals.
Quart
Actuacions subvencionables específiques
Serà subvencionable la paralització definitiva de l’activitat pesquera de vaixells de pesca de la modalitat d’arts menors, que compleixin els requisits prevists a l’apartat tercer, punt 2, sempre que estiguin afectats per la Resolució del Conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de setembre de 2013, per la qual s’aprova el Pla d’Ajustament per a la Conservació dels Recursos Pesquers en les Aigües de les Illes Balears afectats per les Pesqueres Realitzades amb Arts menors, per al període 2013-2015(BOIB núm. 132, de 24 de setembre de 2013) i que es realitzi per algun dels mitjans següents:
a) El desballestament de l’embarcació.
b) L’enfonsament substitutori al desballestament per a la reconversió per a la creació d’esculls artificials, sempre que el vaixell sigui de fusta i en aigües interiors.
c) Destinació a tasques no pesqueres de caràcter lucratiu.
d) Destinació a tasques no pesqueres de caràcter no lucratiu, que comprèn: l’assignació definitiva a la conservació del patrimoni històric, a activitats de recerca, a activitats de formació pesquera d’organismes públics o al control de l’activitat pesquera.
e) La posada en terra per a finalitats ornamentals, garantint-ne la seva no-flotabilitat.
En els casos dels apartats c), d) i e), els vaixells no podran canviar a les llistes quarta i setena del Registre de vaixells.
Cinquè
Import de les ajudes
1. L’import de la subvenció serà el resultat de l’aplicació dels següents barems, aprovats en el programa operatiu del FEP:
| Categoria del vaixell per classe de tonatge (GT) |
Import màxim de la prima per vaixell en euros |
| 0‹10 |
11.550x GT + 2.100 |
| 10‹25 |
5.250x GT + 65.100 |
| 25‹100 |
4.410x GT + 86.100 |
| 100‹300 |
2.835x GT + 243.600 |
| 300‹500 |
2.310x GT + 401.100 |
| 500 o més |
1.260x GT + 926.100 |
2. Els imports màxims establerts al barem es reduiran un 1% per cada any que sobrepassi els vint anys, amb un màxim de trenta anys o més, per la qual cosa en resulta una reducció màxima del 10%, aquesta és la que s’haurà d’aplicar als vaixells que sobrepassin els 30 anys, independentment de la seva edat.
3. Els imports màxims establerts al barem es reduiran un 50%, en cas que el vaixell es destini a tasques no pesqueres de caràcter lucratiu.
4. Les ajudes per paralització definitiva es reduiran en una part de l’import percebut anteriorment, en cas d’ajuda a inversions a bord dels vaixells pesquers i selectivitat; aquesta part es calcularà pro rata temporis del període de cinc anys precedents a la paralització definitiva, comptat des de la data comptable del darrer pagament.
5. En cas de pèrdua de l’embarcació entre el moment de la resolució de concessió de la prima i la paralització definitiva real, es reduirà l’import de la prima en una quantitat equivalent a la indemnització pagada per la companyia asseguradora.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds de les ajudes convocades mitjançant aquesta Resolució serà d’un mes a comptar des del dia següent de la seva publicació.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits prevists en aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’annex I, que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçades al president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el registre del FOGAIBA, en el registre de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori o a qualsevol dels registres que preveu l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Serà necessari el subministrament de totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex citat, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en el mateix annex.
3. Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la següent documentació:
a) Fotocòpia compulsada del DNI, NIF o NIE del sol·licitant.
b) Fotocòpia compulsada del DNI del representant legal, si n’és el cas.
c) Fotocòpia compulsada del document constitutiu de l’entitat o estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o certificat d’inscripció registral dels documents esmentats.
d) Document acreditatiu de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, si n’és el cas. Aquesta acreditació ha d’estar en vigor en el moment de la sol·licitud.
e) En el cas d’agrupacions sense personalitat jurídica, també s’ha d’aportar:
- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.
- Fotocòpia compulsada del DNI de les persones associades i del NIF de l’agrupació, en cas de disposar-ne.
- Document subscrit per tots els membres de l’agrupació en què es facin constar expressament els compromisos d’execució que assumeix cadascun.
- Nomenament d’un representant o apoderat únic de l’agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l’agrupació com a beneficiària.
- Document subscrit per tots els membres de l’agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l’agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l’article 22 del Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
f) Sol·licitud de transferència bancària (imprès TG 002) o document acreditatiu de la titularitat del compte bancari. En el cas d’agrupacions sense personalitat jurídica, haurà de presentar les sol·licituds de transferència bancària cada membre de l’agrupació.
g) Full d’assentament del vaixell actualitzat, expedit per Capitania Marítima.
h) Certificat emès per Capitania Marítima acreditatiu de l’activitat pesquera a la qual es refereix la lletra e), punt 2 de l’apartat tercer.
i) Certificat del Registre Mercantil, acreditatiu que el vaixell està lliure de càrregues i gravàmens.
j) Qualsevol altra documentació que s’estimi necessari.
4. En el cas que amb ocasió de la tramitació d’altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no serà necessari aportar-lo de bell nou, n’hi haurà prou amb indicar l’expedient on consten. No obstant això, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data de presentació de la sol·licitud.
5. En cas que l’interessat no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria de d’Agricultura, Medi Ambient i Territori per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà d’aportar els certificats corresponents. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors, haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.
6. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació assenyalada, es requerirà el peticionari per esmenar el defecte o aportar la documentació en el termini de deu dies, amb l’advertència que si transcorregut aquest temps no ho fa, s’entendrà desistida la seva petició i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit.
7. Quan en qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient es presenten esmenes o ratllades, serà considerat com a no presentat i es procedirà en aquest cas conforme indica l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
8. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de l’interessat, del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes a l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, esmentada i la resta de normativa d’aplicació.
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva.
2. En cas que les peticions presentades excedeixin el crèdit disponible, s’ordenaran les sol·licituds d’acord amb la puntuació següent:
- L’edat del vaixell, amb un màxim de 15 punts distribuïts de la manera següent:
Més de 40 anys: 15 punts
-Entre 36 i 40 anys: 11 punts
-Entre 22 i 35 anys: 9 punts
-Entre 16 i 21 anys: 7 punts
-Entre 10 i 15 anys: 5 punts
-Vaixells que utilitzin arts de pesca que causin major impacte ambiental sobre ecosistemes marins: 8 punts
- Vaixells acollits a plans de recuperació i gestió de la UE o nacionals dirigits a zones o recursos considerats especialment sensibles: 5 punts.
3. En cas d’empat, s’haurà de resoldre amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants empatats.
Vuitè
Comissió avaluadora
1. La Comissió avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general adjunt de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori o persona en qui delegui.
- Vicepresidenta: directora general de Medi Rural i Marí o persona en qui delegui.
- Vocals:
- Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears o persona en qui delegui.
- Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Cap de l’Àrea Jurídica Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Cap de Secció d’Ajudes de Pesca del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Secretari/ària: actuarà com a secretari/ària un/a dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració prevists a l’apartat setè de la present Resolució i emetre un informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà en els cas que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a la present convocatòria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció prevists a l’apartat setè.
3. Per a que la Comissió avaluadora s’entengui vàlidament constituïda es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres.
Novè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta de l’adjunt a la Gerència i, si n’és el cas, previ informe de la Comissió avaluadora. Amb anterioritat a l’emissió de l’informe de la Comissió avaluadora, per la cap de Secció d’Ajudes de Pesca, s’emetrà informe en el qual s’acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l’ajuda s’hi farà constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s’imputa la despesa, així com també l’eix prioritari del programa del qual es tracta.
3. D’acord amb l’article 31.3 del Reial decret 1549/2009, de 9 d’octubre, sobre ordenació del sector pesquer i adaptació al Fons Europeu de la Pesca, les sol·licituds d’ajuda a la paralització definitiva, abans de l’informe de la Secció d’Ajudes de Pesca, seran remeses a la Secretaria General del Mar per ser examinades conjuntament.
4. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i s’ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest temps sense haver-se notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre com a desestimada la seva sol·licitud.
5. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, en el termini d’un mes a partir del dia següent de la seva notificació, d’acord amb el que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
6. A la resolució del procediment es podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria; amb la indicació, en el seu cas, de la puntuació atorgada a cadascuna d’elles, en funció dels criteris de valoració prevists.
En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció durant els sis mesos següents de la notificació de la seva concessió, l’òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d’acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d’algun dels beneficiaris s’hagi alliberat prou crèdit per poder atendre, com a mínim, una de les sol·licituds denegades. L’òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades, amb la finalitat que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part del sol·licitant o sol·licitants, es dictarà l’acte de concessió i es procedirà a la seva notificació.
7. Sense perjudici que la notificació es faci de la manera establerta en els punts anteriors i en aplicació del que estableix el Reglament (CE) núm. 498/2007 de la Comissió, de 26 de març de 2007, pel qual s’estableixen les disposicions de l’aplicació del Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell, relatiu al Fons Europeu de Pesca, serà publicada amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:
- Realitzar l’aturada definitiva en les condicions establertes a la present convocatòria.
- Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts fins al tancament del programa.
- Disposar i mantenir un registre comptable separat per les accions cofinançades o un codi comptable adequat en relació a totes les transaccions relacionades amb l’operació, sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional.
2. Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir-ne la resta que preveu l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l’article 12 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu de Pesca, així com també les que se’n deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.
3. Després de la paralització definitiva, el vaixell en qüestió s’haurà d’esborrar definitivament del Registre de la flota pesquera comunitària, la llicència de pesca del vaixell corresponent s’haurà de suprimir definitivament i es produirà la baixa en el Cens de la Flota Pesquera Operativa.
4. El règim jurídic aplicable per d’incompliment d’aquestes obligacions és el que està previst en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament d’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per a realitzar i justificar les actuacions objecte d’ajuda és de sis mesos, a comptar des del dia següent de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajuda. No obstant això, es podrà concedir, d’ofici o a petició de les persones interessades, una ampliació dels terminis establerts que no n’excedeixi la meitat, si les circumstàncies ho aconsellen i no es perjudiquen drets de tercers. L’acord d’ampliació s’ha de notificar a les persones interessades. Tant la petició de les persones interessades, com la decisió sobre l’ampliació s’han de produir, en tot cas, abans del venciment del termini de què es tracti. En cap cas pot ser objecte d’ampliació un termini ja vençut. Els acords sobre l’ampliació d’un termini o sobre la denegació no són susceptibles de recursos.
2. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar la sol·licitud de pagament, d’acord amb el model de l’annex II que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçada al president del FOGAIBA. Serà necessari el subministrament de totes i cadascuna de les dades que en el citat annex s’indiquen, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en el mateix annex.
Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:
a) Certificació de Capitania Marítima que acrediti que la paralització definitiva s’ha realitzat mitjançant el desballestament o l’enfonsament, si n’és el cas.
b) En el cas que es materialitzi en posada en terra per a finalitats ornamentals garantint-ne la seva no flotabilitat, escriptura de donació.
c) En els altres supòsits, escriptura de donació i full d’assentament de Capitania Marítima, on hi consti el canvi de llista del Registre de matrícula de vaixells.
d) Acreditació de la comunicació per escrit a cada tripulant que l’embarcació ha estat objecte de subvenció per a la retirada definitiva.
e) Qualsevol altre document que s’estimi necessari.
3. En el cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s’haurà d’aportar el document de denegació i els certificats corresponents.
4. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagi justificat el compliment de la finalitat i amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, amb l’informe previ de la Secció d’Ajudes de Pesca i la proposta de l’adjunt a la Gerència del FOGAIBA .
5. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 4 de l’apartat desè de la present Resolució.
Dotzè
Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per a la mateixa finalitat pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada.
Tretzè
Règim jurídic aplicable
Per a tot allò que preveu la present convocatòria, serà d’aplicació el següent:
- Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell, de 27 de juliol de 2006, relatiu al Fons Europeu de Pesca.
- Reglament (CE) núm. 498/2007 de la Comissió, de 26 de març de 2007, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell, relatiu al Fons Europeu de Pesca.
- Programa operatiu per al sector pesquer espanyol. Fons Europeu de la Pesca 2007-2013.
- Reial decret 1549/2009, de 9 d’octubre, sobre ordenació del sector pesquer i adaptació al Fons Europeu de Pesca.
- Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 17 de juny de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu de Pesca, modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 30 de juliol de 2009.
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
- Resolució del Conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de setembre de 2013, per la qual s’aprova el Pla d’Ajustament per a la Conservació dels Recursos Pesquers en les Aigües de les Illes Balears afectats per les Pesqueres Realitzades amb Arts menors, per al període 2013-2015(BOIB núm. 132, de 24 de setembre de 2013)
- Resta de normativa de desenvolupament o aplicació.
Catorzè
Controls
Els perceptors de les ajudes regulades a la present Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament (CE) núm. 498/2007 de la Comissió, de 26 de març de 2007, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1198/2006 del Consell.
Quinzè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 1 de novembre de 2013
El president del FOGAIBA
Gabriel Company Bauzà