Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 19897
Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, presidenta del SOIB, de 28 d’octubre de 2013, per la qual s’obren les convocatòries per a la presentació de sol·licituds de subvencions amb l’objecte de finançar especialitats formatives adreçades prioritàriament a treballadores i treballadors desocupats, i per la presentació de sol·licituds d’ajuts per a transport, manutenció i allotjament, de beques quan es tracti de persones amb discapacitat desocupades i d’ajudes a la conciliació, per al període 2013-2014

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Administració de l’Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l’ocupació mitjançant el Reial decret 621/1998, de 17 d’abril (BOE núm. 102, de 29 d’abril), els quals va assumir i distribuir la Comunitat Autònoma per mitjà del Decret 51/1998, de 8 de maig (BOIB núm. 68, de 23 de maig), en virtut del que disposaven els articles 12.15 i 15.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears. D’acord amb aquests articles, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la funció executiva en matèria laboral, en els termes que estableixin les lleis i les normes reglamentàries que, per desplegar la seva legislació, dicti l’Estat, com també el desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivell i graus, modalitats i especialitats.

El Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l’ocupació (BOE núm. 87, d’11 d’abril), fa palesa la idea que, en l’àmbit de la Unió Europea, l’aprenentatge permanent es considera un puntal fonamental de l’estratègia d’ocupació en una economia basada en el coneixement. Des del punt de vista normatiu, amb la publicació d’aquest Reial decret s’estableix una nova regulació en l’àmbit de la formació ocupacional de manera que és integrada, juntament amb la modalitat de formació contínua, en un sol subsistema de formació professional per a l’ocupació.

El Reial Decret 1542/2011, de 31 d’octubre (BOE núm. 279, de 19 de novembre), ha aprovat l’Estratègia Espanyola d’Ocupació 2012-2014, que ha de regir el nou enfocament estratègic de les polítiques d’ocupació durant aquest període, tenint en compte els objectius que es recullen a l’Estratègia Europa 2020. Aquesta Estratègia Espanyola d’Ocupació 2012-2014, ha de ser un referent comú a les iniciatives d’ocupació dels diferents agents que apliquen mesures de polítiques actives d’ocupació, i haurà de contribuir a una major cooperació entre els diferents nivells administratius i territorials, incloent la relació pública-privada.

L’objectiu central de l’Estratègia Espanyola d’Ocupació és fomentar l’ocupació de la població activa i augmentar la participació dels homes i les dones en el mercat de treball, millorant la productivitat i la qualitat en l’ocupació en un mercat de treball sostenible, basat en la igualtat d’oportunitats, la cohesió social i territorial.

Un dels seus àmbits és la formació i la requalificació dels nostres treballadors, i dins d’aquest s’emmarca aquesta convocatòria ja que constitueix una mesura per fomentar l’aprenentatge, la formació, requalificació o reciclatge professional inclosa en el subsistema de formació Professional per a l’ocupació.

El seu objecte és impulsar entre els treballadors prioritàriament desocupats una formació que respongui a les seves necessitats i contribueixi al desenvolupament d’una economia basada en el coneixement. Les acciones formatives del subsistema de formació per a l’ocupació estan dirigides a l’ adquisició, millora i actualització permanent de les competències i qualificacions professionals, afavorint l’aprenentatge durant tota la vida de la població activa, i conjugant les necessitats de las persones, de les empreses, dels territoris i dels sectors productius. L’oferta formativa vinculada a l’ obtenció dels Certificats de Professionalitat, estructurada en mòduls formatius, facilita l’ acreditació parcial acumulable per al reconeixement de competències professionals dins del marc del Sistema Nacional de les Qualificacions i Formació Professional.

Un dels col·lectius prioritaris de l’Estratègia Espanyola d’Ocupació a que es fa referència, són persones amb especials dificultats d’integració en el mercat laboral, especialment joves amb un dèficit de formació, a més, aquesta especial atenció als joves inclourà mesures específiques de Polítiques Actives centrades en la seva qualificació professional. Per tant, en base a aquesta Estratègia, es prioritzarà en aquesta convocatòria la formació o aprenentatge dels joves, com a via per a la seva inserció laboral. Així mateix, està previst com a objectiu prioritari al pla anual de política d’ocupació de l’estat per a 2012, establir mesures per donar solucions l’actual taxa d’atur juvenil.

En l’àmbit intern s’ha dut a terme un treball d’identificació i anàlisi, fruit del qual s’ha establert una relació d’especialitats formatives amb capacitat d’incidir positivament a curt, a mitjà i a llarg termini en l’ocupabilitat de les treballadores i dels treballadors desocupats.

Dins del marc d’aquesta convocatòria es prioritzaran els següents col·lectius d’acord amb l’Estratègia Espanyola d’Ocupació: persones amb especials dificultats en el mercat de treball, especialment joves, dones, aturats de llarga durada, majors de 55 anys que no tenguin dret a cap prestació.

D’acord amb el Reial decret 395/2007, de 23 de març la formació d’oferta comprèn, entre d’altres, les especialitats formatives adreçades prioritàriament a treballadores i treballadors desocupats, regulades, per a l’àmbit de gestió autonòmic.

Pel que fa al finançament, l’article 23.3 d’aquest Reial decret estableix que aquestes especialitats formatives es poden finançar mitjançant subvencions públiques d’acord amb les bases reguladores que s’estableixin per mitjà d’una ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials o d’altres fórmules de finançament que determinin les comunitats autònomes.

El Ministeri de Treball i Immigració va publicar l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març (BOE núm. 67, de 18 de març), que desplega el Reial decret 395/2007, de 23 de març, amb l’establiment de les bases reguladores per concedir subvencions públiques destinades al finançament de la formació. Aquesta Ordre ha estat modificada per l’Ordre ESS/1726/2012, de 2 d’agost (BOE núm186., de 4 d’agost).

L’article 9.1 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març (BOE núm. 67, de 18 de març), determina que la concessió de subvencions es realitzarà de conformitat amb el que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions. D’altra banda, d’acord amb l’article 3.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions les subvencions establertes per la Unió Europea, l’Estat o un altre ens públic, la gestió de les quals correspongui, totalment o parcialment, a l’administració de la comunitat autònoma, com també els complements eventuals de les subvencions esmentades que pugui atorgar aquesta administració, s’han de regir pel règim jurídic aplicable a l’ens que les estableixi, sense perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l’administració gestora. En tot cas, aquesta Llei s’ha d’aplicar amb caràcter supletori respecte de la normativa reguladora de les subvencions finançades per la Unió Europea.

Pel que fa els ajuts i beques i pràctiques professionals no laborals en empreses que es regulen a l’annex 2, la seva concessió es realitzarà de forma directa segons el procediment establert al Real decret 357/2006 de 24 de març, prèvia sol·licitud de l’alumne i de l’empresa, d’acord amb l’article 28 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, en concordança amb l’article 22.2 en relació amb l’article 28 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

És aplicable a aquesta convocatòria el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, i els reials decrets pels quals s’estableixen els certificats de professionalitats dictats en aplicació d’aquest.

El Reial decret 1529/2012, de 9 de novembre de 2012 pel qual es desplega el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació dual obligarà a flexibilitzar l’activitat formativa i serà prioritari atendre als beneficiaris d’aquest contracte en aquestes accions formatives.

Quant al finançament d’aquesta convocatòria, prové de la distribució de fons en matèria laboral dels Pressuposts Generals de l’Estat, per a la seva gestió per les Comunitats Autònomes en l’any 2013, aprovada el passat 11 d’abril de 2013 a la LV reunió de la Conferencia Sectorial de Empleo y Asuntos Laborales.

Les quanties assignades a les diferents Comunitats Autònomes s’apliquen de conformitat amb l’establert a l’article 86.2 de la llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària i en els termes prevists a la Resolució de 27 de febrer de 2013, de la Secretaria d’Estat de Pressuposts i Despeses, pel qual s’aplica l’Acord del Consell de Ministres de 22 de febrer de 2013, que aproven les instruccions per a l’aplicació de l’article 86 de la llei 47/2003.

Així, l’apartat segon, punt 4 de l’esmentada resolució, estableix que la distribució de crèdit acordada per aquelles Comunitats Autònomes que no hagin complit els seus objectius d’estabilitat pressupostària, només es podrà formalitzar previ informe favorable del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques, informe que tindrà caràcter preceptiu.

Atès que aquesta Comunitat Autònoma no ha tingut coneixement de l’emissió de l’informe favorable del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques fins el 23 d’octubre de 2013, motiu pel qual la Direcció General de Pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears no havia emes el corresponent informe, per responsabilitat i prudència administrativa, és per això que, d’acord amb l’article 50 de la llei 30/1992 de 26 de novembre, de règim jurídic de les Administracions Públiques i procediment administratiu comú, atès que es donen raons d’interès públic ja que la inexecució d’aquest crèdit suposaria un greu perjudici ja no sols pressupostari, sinó a l’assignació de fons per a polítiques actives d’ocupació a aquesta Comunitat Autònoma en exercicis futurs que es veuria reduït per l’import inexecutat dins aquest exercici, amb les conseqüències que aquest fet tindria pel mercat laboral de les nostres Illes, s’aplica a la present convocatòria de subvencions, la tramitació d’urgència per tots aquells actes d’instrucció d’aquest procediment, tret del relatiu a la presentació de sol·licituds. Així, els terminis d’esmena i millora de la sol·licitud, derivats de l’aplicació de l’article 71.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, així com les al·legacions a la proposta provisional, es reduiran a 5 dies hàbils.

Per tot això, atesos el Reial decret 395/2007, de 23 de març, desplegat per l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març; el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat; l’Ordre TAS/1622/2002, de 13 de juny, que regula la manera de garantir, pels beneficiaris de les subvencions i ajuts públics que concedeix l’INEM, els pagaments anticipats d’aquests, així com pels obligats al pagament en període voluntari dels fraccionaments i ajornaments que es concedeixin (BOE núm. 155, de 29 de juny), i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, segons l’informe previ de la direcció general competent en matèria de Pressuposts, dict la següent,

Resolució

Primer.- Aprovar la convocatòria per a la presentació de sol·licituds de subvencions amb l’objecte de finançar especialitats formatives adreçades prioritàriament a treballadors desocupats per al període 2013-2015, a l’empara del que disposa l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, per la qual es desplega el Reial decret 395/2007, de 23 de març.

Segon.- Aprovar la convocatòria informativa d’ajuts adreçada a les treballadores i als treballadors desocupats alumnes de les especialitats formatives aprovades en el marc d’aquesta Resolució per tal que puguin presentar les sol·licituds corresponents a beques per a persones amb discapacitat, ajuts de transport, manutenció i allotjament i ajuts a la conciliació, que regulen els articles 25, 26 i 27 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, d’acord amb allò que disposa l’Annex 2.

Tercer.- Aplicar d’ofici la tramitació d’urgència en el procediment de la convocatòria d’aquesta subvenció, reduint a la meitat els terminis relatius a la instrucció del procediment, amb excepció de la presentació de les sol·licituds.

Quart.- Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears, que començarà a produir efectes l’endemà d’haver-s’hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant conseller d’Educació, Cultura i Universitats, president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i l’article 116 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (BOE núm. 285, de 27 de novembre), modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener (BOE núm. 12, de 14 de gener).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

Palma, 28 d’octubre de 2013

La consellera d’Educació, Cultura i Universitats,
presidenta del Servei d’Ocupació de les Illes Balears

Per delegació de competència
(Resolució de 18 de juny de 2013, BOIB núm. 90, de 27 de juny)
La directora del Servei d’Ocupació de les Illes Balears
Francisca Ramis Pons

 

ANNEX 1

Convocatòria de subvencions amb l’objecte de finançar especialitats formatives adreçades prioritàriament a treballadores i treballadors desocupats

1. Objecte i àmbit d’aplicació

Aquest annex té per objecte establir la convocatòria d’ajuts destinats a finançar especialitats formatives adreçades prioritàriament a treballadores i treballadors desocupats, d’acord amb el que disposa l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, per la qual es desplega el Reial decret 395/2007, de 23 de març, que regula el subsistema de formació professional per a l’ocupació, en matèria de formació d’oferta i s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament.

Les especialitats formatives i el nombre de cada una d’elles que es podran subvencionar, sempre que existeixin sol·licituds i disponibilitat pressupostària, són les relacionades als annexes següent:

- Annex 4 per l’illa de Menorca.

- Annex 5 per les illes d’Eivissa i Formentera.

- Annex 6 per l’illa de Mallorca

Per a l’elaboració d’aquest annexes s’han tingut en compte les àrees prioritàries establertes a l’ordre TAS 718/2008, de 7 de març, modificada per l’Ordre ESS/1726/2012, de 2 d’agost relatives a:

- La internacionalització de l’empresa, amb la reserva del 15% del pressupost de la convocatòria per desenvolupar especialitats formatives de idiomes i la inclusió de certificats de professionalitat com Màrqueting i Compraventa Internacional,

- L’emprenedoria, mitjançant la inclusió del certificat de professionalitat de Creació i Gestió de Microempreses i la impartició de jornades sobre emprenedors/autoocupació en especialitats formatives que puguin tenir un perfil de futur emprenedor.

- La innovació i el desenvolupament tecnològic dels processos productius, amb la inclusió de certificats com Eficiència Energètica en Edificis, i Muntatge i Manteniment de Sistemes Domòtics i immòdics.

L’àmbit d’aplicació d’aquesta convocatòria serà la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Finalitat

Les subvencions que es concedeixin a l’empara d’aquesta convocatòria tindran com a finalitat el finançament de especialitats formatives, adreçades prioritàriament als treballadors i treballadores desocupats, que ofereixin una formació ajustada a les necessitats del mercat de treball que atengui els requeriments de productivitat i competitivitat de les empreses.

La concessió de les subvencions es realitzarà en règim de concurrència atenent els principis d’objectivitat, igualtat, transparència i publicitat.

3. Bases reguladores

Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria es regeixen per l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, per la qual es desplega el Reial decret 395/2007, de 23 de març, que regula el subsistema de formació professional per a l’ocupació, en matèria de formació d’oferta i s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament.

4. Import màxim i crèdits pressupostaris als quals s’imputa

El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 8.400.000,00 € amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:

a) Per a la concessió de les accions formatives, fins a un import màxim de 8.000.000,00 €, distribuïts de la manera següent:

Any 2013: 4.800.000,00 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D03, capítol 4, FF 19205, de l’exercici de l’any 2013.

Any 2015: 3.200.000,00 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D03, capítol 4, FF 19205, de l’exercici 2015, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

b) Per a la concessió dels ajuts i beques que estableix l’annex 2 d’aquesta Resolució, fins a un import de 400.000,00 €, distribuïts de la manera següent:

Any 2014: 100.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 76101 322D03 48015 00 19205 dels pressuposts de l’exercici 2014.

Any 2015: 300.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 76101 322D03 48015 00 19205 dels pressuposts de l’exercici 2015, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden augmentar els imports d’aquesta convocatòria.

Aquesta resolució queda supeditada a l’existència de crèdit adequat i suficient en l’exercici pressupostari del 2014 i el 2015.

En aplicació de l’article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i de l’article 15.2.c) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), quan l’import de les peticions efectuades sigui superior a la quantia que fixa aquesta convocatòria, pel que fa a les sol·licitud d’accions formatives regulades en aquest annex es resoldran en règim de concurrència per ordre de puntuació i d’acord amb el procediment que estableixen els apartats 13 i 14 d’aquest annex.

L’aprovació de la resolució d’atorgament d’aquestes subvencions queda condicionada a la formalització mitjançant acord del Consell de Ministres de la distribució de fons en matèria laboral amb càrrec als Pressuposts Generals de l’Estat, realitzada en Conferencia Sectorial de Empleo y Asuntos Sociales, d’11 d’abril de 2013, tal i com disposa la regla segona de l’apartat 2 de l’article 86 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària.

5. Distribució del crèdit per illes i per zones a l’illa de Mallorca

El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria per concedir subvencions per executar especialitats formatives s’ha de distribuir de manera percentual per illes, d’acord amb la mitjana de persones demandants d’ocupació durant l’exercici de 2012, de la manera següent:

Mallorca 78,0 %

Menorca 8,8 %

Eivissa 12,5 %

Formentera 0,7 %

Si l’import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a cada una de les illes o en el cas que no es pugui adjudicar una especialitat formativa completa, el crèdit romanent es podrà redistribuir entre les altres de la següent manera:

a) Si el romanent correspon a l’illa de Formentera el crèdit passarà a l’illa d’Eivissa, atesa la seva proximitat i amb l’objecte de cobrir les necessitats del territori.

b) Si el romanent correspon a l’illa de Menorca o a la d’Eivissa el crèdit passarà a l’illa de Mallorca atès el major nombre de beneficiaris potencials i es distribuirà per zones de manera percentual.

Els romanents s’aplicaran amb els mateixos criteris establerts a la convocatòria

El crèdit assignat a l’illa de Mallorca s’ha de distribuir de manera percentual per zones a efectes d’aconseguir una major cobertura del territori, d’acord amb la mitjana de persones demandants d’ocupació durant l’exercici de 2012, de la manera següent:

Zona 1 49,13 %

Zona 2 22,20 %

Zona 3 28,67 %

Els municipis corresponents a cadascuna de les zones s’estableixen a l’annex 3.

Els romanents de les zones 2 que es puguin produir per falta de sol·licituds o en el cas que no es pugui adjudicar una especialitat formativa completa, passarà a la zona 3 atès el major nombre de beneficiaris potencials. I el romanent de la zona 3 passarà a la zona 1, atenent al mateix criteri.

En el cas que no hi hagués sol·licituds suficients per poder exhaurir el crèdit inicial corresponent a la zona 1, aquest crèdit es distribuirà d’acord en la proporció establerta anteriorment entre la resta de les zones.

6. Distribució del crèdit per tipus d’especialitat formativa:

Un cop que s’hagi distribuït per illes / zones el crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria, d’acord amb els apartats quart i cinquè d’aquesta Resolució, i una vegada valorats els projectes, d’acord amb els criteris objectius de l’apartat 14, s’ha de tenir en compte la distribució següent, a excepció de l’illa de Formentera a la que es prioritzaran les especialitats formatives conduents a certificats de professionalitat:

1r. Programació de especialitats formatives adreçades a l’obtenció de certificats de professionalitat: 85 % de l’import assignat per illa/zona.

2n. Programació de especialitats formatives transversals: 15% de l’import assignat per illa/zona.

7. Beneficiaris

Les persones sol·licitants han de tenir centres degudament inscrits i/o acreditats, al territori de les Illes Balears en cadascuna de les especialitats formatives del Fitxer d’Especialitats Formatives del Servei Públic d’Ocupació Estatal per a les quals concorren, en el Registre de Centres i Entitats de Formació d’àmbit estatal, d’acord amb els requisits que estableix l’article 30 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, centres que, per tant, han de ser:

- Centres o entitats de formació acreditats per impartir especialitats formatives conduents a obtenir certificats de professionalitat, que han de complir els requisits especificats en els reials decrets que estableixen els certificats de professionalitat corresponents a la formació que s’hi imparteixi.
- Centres o entitats de formació inscrits per impartir especialitats formatives transversals que han de complir els requisits especificats en els programes del Fitxer d’Especialitats Formatives corresponents a la formació que s’hi imparteixi. 

Els centres han d’estar inscrits i/o acreditats a data 1 d’octubre de 2013.

La condició de centre acreditat s’ha d’exigir per poder impartir qualsevol certificat de professionalitat, ja sigui de forma parcial (per assolir una o més unitats de competència) o completa. Totes les especialitats formatives conduents a certificats de professionalitat s’han d’impartir en aules acreditades per a l'especialitat corresponent, requisit indispensable per realitzar la formació.

Els beneficiaris no poden incórrer en cap de les circumstàncies previstes a l’article 13.2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que impedeixen l’obtenció de la condició de beneficiari.

No són objecte de finançament en el marc d’aquesta convocatòria:

a) La formació de la població reclusa, dels militars professionals de tropa i marineria, d’acord amb el que disposa l’article 23 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març.

b) La formació del personal funcionari de carrera i interí i del personal laboral de l’administració pública. A aquest efecte són d’aplicació les circulars 1/2011 i 2/2011 del director del Servei d’Ocupació de les Illes Balears d’1 de febrer de 2011 (BOIB núm. 52, de 7 d’abril

c) La formació desenvolupada en centres propis en el marc de l’article 9.1.a del Reial decret 395/2007, de 23 de març.

A més, els centres que sol·licitin la impartició de les especialitats formatives conduents a certificats de professionalitat corresponents al certificat d’especialitat de Formació Bàsica i/o els títols professionals de Mariner Pescador i Patró Local de Pesca, hauran d’estar homologats i/o autoritzats per les administracions competents per a impartir els esmentats certificats i/o títols a l’inici de l’acció formativa.

8. Destinataris de la formació

Les especialitats formatives que s’incloguin en la programació s’han d’adreçar prioritàriament a treballadores i treballadors desocupats inscrits com a demandantsd’ocupació. La participació d’aquests treballadors ha d’assolir un percentatge mínim del 80 % respecte del total dels que inicien l’especialitat formativa. El 20 % restant, com a màxim, pot ser cobert per treballadors ocupats.

El 50 % dels alumnes inicials de cada especialitat formativa de nivell 1 i 2 han de ser joves amb una edat compresa entre els 16 i 30 anys, ambdues incloses. Si el nombre màxim d’alumnes és senar, el nombre mínim de joves s’ha d’arrodonir a l’alça. Excepcionalment, tenint en compte les peculiaritats de l’especialitat formativa a impartir, i prèvia sol·licitud motivada del centre impartidor, la directora del SOIB podrà autoritzar un percentatge menor.

En les accions formatives de nivell 3 no s’exigirà un percentatge mínim de joves però serà necessari prioritzar aquest col·lectiu.

Per una altra banda, i sempre que compleixen els requisits establerts, es prioritzaran les persones beneficiaries del contracte per a la formació i l’aprenentatge.

La consideració de treballador ocupat o desocupat, la determina la situació laboral en què es trobi la persona en el moment d’iniciar la formació. Una persona que tengui un contracte laboral, independentment del nombre d’hores, així com els treballadors fixos discontinus en època d’activitat laboral, es consideraran treballadors ocupats.

Amb la finalitat de garantir l’accés a la formació de les treballadores i dels treballadors amb més dificultats per inserir-se i/o mantenir-se en el mercat de treball, tenen prioritat per participar en les accions formatives les persones usuàries derivades per la xarxa d’orientació del SOIB, sempre que compleixin els requisits d’accés establerts a la normativa aplicable. S’haurà de justificar la no selecció de persones derivades de la xarxa d’orientació amb un informe motivat per a cada alumne, que s’haurà de presentar al SOIB amb la relació de persones seleccionades.

En les accions formatives modulars associades a certificats de professionalitat corresponents a les pràctiques professionals no laborals, prioritàriament podran participar les persones que han superat amb anterioritat la totalitat dels mòduls formatius i/o tenen acreditades totes les unitats de competència dels mateixos, amb la finalitat de completar els itineraris formatius i poder sol·licitar l’expedició dels corresponents certificats de professionalitat.

Pel que fa a l’especialitat formativa ADGD0210 “Creació i gestió de microempreses” es prioritzarà als alumnes que tenguin un certificat de professionalitat i/o una idea de negoci relacionada amb el mateix, la qual cosa s’haurà d’acreditar mitjançant una entrevista personal que realitzarà el centre impartidor per seleccionar als alumnes.

Quant a la selecció de les persones destinatàries de la formació, l’entitat beneficiària ha de trametre al SOIB la llista de demandants de la formació, amb una antelació mínima de 10 dies abans que comenci l’acció formativa; s’ha d’adjuntar, així mateix, la documentació necessària, segons el model de document que està a disposició de les entitats beneficiàries al web <http://www.soib.es>. El SOIB ha de dur a terme la preselecció dels treballadors que podran participar en l’acció formativa una vegada que s’hagin comprovat els requisits establerts en cada tipus de projecte formatiu aprovat. Tres dies abans de l’inici de l’acció formativa els centres i les entitats responsables d’impartir la formació han d’aportar la relació d’alumnes seleccionats i reserves. El SOIB es reserva la facultat de condicionar l’inici d’una acció formativa a l’existència del nombre adequat d’alumnes, d’acord amb el projecte formatiu presentat i segons les característiques del centre.

Els centres i les entitats responsables d’impartir la formació han de comunicar immediatament al SOIB les renúncies, no presentacions i abandonaments dels treballadors, i indicar-ne les causes.

Els alumnes només podran assistir a accions formatives impartides fora de la seva illa de residència prèvia autorització expressa del SOIB.

El nombre mínim d’alumnes que s’haurà de sol·licitar per a cada especialitat formativa és de 15, i de 10 quan la formació es desenvolupi a Formentera, i el nombre màxim d’alumnes serà de 25. Es podrà autoritzar un augment del nombre d’alumnes inicialment aprovat sempre que aquest fet no vagi en detriment de la qualitat de la impartició de la docència ni suposi un augment del pressupost aprovat. La inscripció/acreditació del centre ha de ser, com a mínim, pel mateix nombre d’alumnes que participin a l’especialitat formativa.

9. Tipus d’accions subvencionables: Especialitats formatives conduents a certificats de professionalitat i especialitats formatives transversals.

9.1. Especialitats formatives conduents a certificats de professionalitat.

En el marc d’aquesta convocatòria, s’entén per acció formativa conduent a certificat de professionalitat a cadascun del mòduls formatius que l’entitat presenta en la seva sol·licitud de programació. Obligatòriament l’entitat ha de sol·licitar la totalitat dels mòduls que conformen cada certificat de professionalitat incloent el mòdul de pràctiques no laborals en centres de treball. La valoració es realitzarà per certificat de professionalitat complet.

S’exceptua de l’obligació de sol·licitar el certificat complet a aquelles entitats que estiguin acreditades per impartir-lo i demanin la unitat de competència corresponent al mòdul MF0540_2: (Transversal) Seguretat, supervivència i primers auxilis en la mar (70 hores), sempre i quan a la data de començament de l’acció formativa tenguin l’acreditació de l’administració competent del certificat d’especialitat de Formació Bàsica d’acord amb l’Ordre FOM 2296/2002 de 4 de setembre. Cada centre acreditat podrà sol·licitar un màxim de tres accions formatives corresponents al mòdul MF0540_2.

9.2. Especialitats formatives transversals.

En el marc d’aquesta convocatòria, s’entén per especialitat formativa transversal a la totalitat del programa formatiu publicat per a cadascuna d’elles.

Totes les especialitats formatives que s’imparteixen en el marc d’aquesta convocatòria han d’estar incloses en el fitxer d’especialitats formatives del Servei Públic d’Ocupació Estatal. Les sol·licituds d’especialitats formatives que es donin de baixa en el Fitxer d’Especialitats Formatives en el període de resolució de la convocatòria no es tindran en compte.

En el marc d’aquesta convocatòria només es podran presentar sol·licituds per impartir la formació en la modalitat presencial.

10. Sol·licituds i terminis per efectuar-les

La sol·licitud de subvenció s’ha de formalitzar en el model que facilita el Servei d’Ocupació de les Illes Balears. A la sol·licitud de subvenció s’han de llistar totes les especialitats formatives que s’han de fer. Cada centre de formació inscrit i/o acreditat ha de presentar una sol·licitud de subvenció.

Amb la sol·licitud de subvenció s’ha d’adjuntar un formulari de programació per cada especialitat formativa sol·licitada.

Tant la sol·licitud com la resta de documentació que ha de facilitar el SOIB es troba a disposició de les persones interessades a la pàgina web <http://www.soib.es>.

Les sol·licituds s’han de presentar al Registre General del SOIB o per mitjà de qualsevol de les formes que regula l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, s’ha de fer amb sobre obert, perquè el funcionari o funcionària de Correus la dati i la segelli abans de ser certificada, segons el que estableix l’article 31 del RD 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre).

Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent a la seu del SOIB, es recomana enviar al SOIB un fax amb el full amb el segell d’entrada dins termini, durant les 24 hores següents que acabi el termini hàbil. Així mateix, si s’envia per correu certificat, també es recomana trametre per fax el full de la sol·licitud amb el segell de correus en què consti la tramesa dins termini. El núm. de fax és el 971 179 592

Es limita el número d’especialitats formatives que pot sol·licitar cada centre de formació inscrit i/o acreditat al número d’especialitats formatives que, s’estableixen en els annexes de cada una de les zones/illes. El número màxim de sol·licituds a presentar per cada centre és de 10, sense comptar la unitat de competència corresponent al mòdul MF0540_2: (transversal) Seguretat, supervivència i primers auxilis en la mar (70 hores).

El termini per presentar les sol·licituds de subvenció és de 10 dies hàbils comptadors des de l’endemà de la publicació de la convocatòria.

Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que exigeix aquesta convocatòria, en aplicació de l’article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s’haurà de requerir la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de cinc dies hàbils, esmeni l’errada o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que estableix l’article 42 de la Llei esmentada.

Quan el centre o entitat de formació sol·licitant inclogui en la sol·licitud el número de fax i/o l’adreça de correu electrònic, s’ha d’entendre que els aporta als efectes de les notificacions dels actes de tràmit, les quals s’hi podran fer d’acord amb el que regula l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

11. Documentació

S’ha de presentar la documentació següent d’acord amb els models disponibles al web www.soib.es:

a) Sol·licitud de la subvenció que inclou les següents declaracions responsables:

- De no estar sotmès a cap de les circumstàncies indicades en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i l’article 10.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i de no tenir causa d’incompatibilitat per rebre la subvenció.

- Que faci constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats i/o concedits per qualsevol institució, pública o privada.

- De la realització del pla de prevenció de riscs laborals, l’avaluació de riscs, i la planificació de l’activitat preventiva de l’entitat, i del tipus de servei de prevenció que ha constituït l’entitat, de conformitat amb el que disposa la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals (BOE núm. 269, de 10 de novembre).

- De no tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.

b) De conformitat amb l’article 6 de la Llei11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als Serveis Públics (BOE núm.150, de 23 de juny), amb l’article 2 del Reial Decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desenvolupa parcialment la Llei 11/2007 d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (BOE núm. 278, de 18 de novembre), us recabam el consentiment per procedir a la obtenció d'un certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que l’entitat que sol·licita la subvenció està al corrent de les seves obligacions.  En cas que l'entitat no autoritzi al Servei d'Ocupació de les Illes Balears per obtenir aquesta informació, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

c) De conformitat amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls de la productivitat (BOE núm. 277, de 19 de novembre), la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries, llevat que la persona interessada manifesti expressament la seva negativa sobre això. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

d) Una sol·licitud de programació per a cada una de les especialitats formatives. El model està a disposició de les persones interessades a la pàgina web del SOIB.

e) Document resum en format electrònic on constin les dades   de l’entitat i les accions formatives sol·licitades. El model està a disposició de les persones interessades al web www.soib.es .

f) Còpia acarada de la targeta d’identificació fiscal de l’entitat. 

g) Còpia acarada del DNI de la persona que actua en nom i representació de l’entitat sol·licitant; així com també l’acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

h) Còpia acarada de l’escriptura pública de constitució de l’entitat, i dels estatuts socials, o documentació acreditativa de la seva constitució, degudament inscrits en el registre corresponent.

i) Llicència d’obertura i funcionament que empari l’activitat de formació, o bé, si així s’ha fet, d’acord amb la normativa vigent relativa a l’exercici d’activitats, còpia de la declaració responsable de l’inici de l’activitat de formació i còpia de la documentació tècnica adjunta (projecte tècnic) que s’han presentat a l’Administració corresponent.

No caldrà presentar la documentació dels punts f), g) i h) en el cas que s’hagi presentat anteriorment i no hagi sofert canvis, i s’identifiqui l’expedient al qual es va presentar.

12. Acabament de les activitats subvencionades.

Les accions formatives aprovades en el marc d’aquesta convocatòria, inclòs el mòdul de pràctiques professionals no laborals, es poden executar fins al 30 d’abril de 2015.

13. Criteris de valoració tècnica

Per concedir les subvencions objecte d’aquesta convocatòria, s’han de tenir en compte els criteris objectius que s’indiquen a continuació per a cada especialitat formativa:

1er. Programació d’especialitats formatives adreçades a l’obtenció de certificats de professionalitat de nivell 1 i nivell 2: 30 punts.

2on. Programació d’especialitats formatives adreçades a l’obtenció de certificats de professionalitat de nivell 3: 20 punts.

3er. Programació d’especialitats formatives transversals: 20 punts.

4rt. Programació d’especialitats formatives de les famílies professionals marítim-pesquera, electricitat i electrònica i energia i aigua: 10 punts.

. En el cas de que el centre sol·licitant tingui una certificació de qualitat que inclogui l’activitat de formació en vigor expedida per un organisme certificador degudament acreditat davant l’Entitat Nacional d’Acreditació (ENAC) i l’acrediti documentalment mitjançant còpia acarada del certificat: 5 punts addicionals per a cada especialitat formativa.

. En el cas de que el centre sol·licitant compleixi amb la normativa d’accessibilitat i ho acrediti mitjançant declaració responsable d’acord amb el model establert pel SOIB: 5 punts addicionals per a cada especialitat formativa.

7è. Els centres que hagin tingut programació, dins la convocatòria del SOIB 2011-2012 dirigida prioritàriament a treballadors desocupats i no l’hagin executat en la seva totalitat:

- Una especialitat formativa sense executar: menys 5 punts en cada especialitat sol·licitada.

- Dues especialitats formatives sense executar: menys 7 punts en cada especialitat sol·licitada.

- Tres o més especialitats formatives sense executar: menys 10 punts en cada especialitat sol·licitada.

8è. Eficiència: Per aplicar aquest criteri es tindrà en compte el cost del mòdul econòmic aplicat per participant i hora, en funció de l’import total de cada sol·licitud, exceptuant el mòdul de pràctiques professionals no laborals. El cost màxim per cada especialitat formativa s’estableix en els annexos corresponents de la convocatòria. La puntuació és la següent:

- 0,5 euros menys del cost màxim establert per mòdul/hora/participant: 5 punts.

- 1 euro menys del cost màxim establert per mòdul/hora/participant: 10 punts.

El preu dels mòduls proposat per l’entitat s’haurà d’arrodonir a un decimal.

9è. Indicadors de qualitat de les accions formatives executades pels centres de formació, en el marc de la convocatòria del SOIB, per al període 2011-2012, dirigida prioritàriament a treballadors desocupats.

La qualitat en l’execució d’aquestes accions, es valorarà de la manera següent: de la puntuació obtinguda per a cada acció formativa, un 60% de correspon al qüestionari d’avaluació complimentat pels alumnes i un 40% correspon al qüestionari de valoració realitzat pel tècnic de seguiment.

Els centres que hagin obtingut en qualsevol de les especialitats impartides una puntuació de l’avaluació inferior a 55 punts: menys 10 punts en cada especialitat sol·licitada.

14. Criteris per concedir la subvenció.

Després de fer la valoració tècnica de tots els projectes, s’adjudicaran per a cada illa/zona:

- En primer lloc per ordre de puntuació i sempre que existeixi disponibilitat pressupostària, una especialitat formativa de cadascuna de les que figuren en el corresponent annex. En cas d’empat s’aplicarà, en primer lloc el criteri de diversificació de centre per a garantir una capacitat física adequada per al seu desenvolupament i,en segon lloc, s’aplicarà l’ordre de registre d’entrada.

- En segon lloc, per ordre de puntuació, i sempre que existeixi disponibilitat pressupostària una segona especialitat formativa de les estipulades al corresponent annex (en aquelles especialitats on el número establert és de dues). En cas d’empat s’aplicarà, en primer lloc el criteri de diversificació de centre per a garantir una capacitat física adequada per al seu desenvolupament i en segon lloc l’ordre de registre d’entrada.

- En tercer lloc, per ordre de puntuació, i sempre que existeixi disponibilitat pressupostària una tercera especialitat formativa de les estipulades al corresponent annex (en aquelles especialitats on el número establert és de tres). En cas d’empat s’aplicarà, en primer lloc el criteri de diversificació de centre per a garantir una capacitat física adequada per al seu desenvolupament i en segon lloc l’ordre de registre d’entrada.

- En quart lloc, per ordre de puntuació, i sempre que existeixi disponibilitat pressupostària una quarta especialitat formativa de les estipulades al corresponent annex (en aquelles especialitats on el número establert és de quatre). En cas d’empat s’aplicarà, en primer lloc el criteri de diversificació de centre per a garantir una capacitat física adequada per al seu desenvolupament i en segon lloc l’ordre de registre d’entrada.

- Per finalitzar, a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera i sempre que existeixi disponibilitat pressupostària, una vegada aplicats els criteris anteriors, s’adjudicaran les especialitats formatives amb més puntuació sense tenir en compte el número establert al corresponent annex amb l’objecte de poder atendre la demanda de formació del col·lectiu de desocupats. En cas d’empat s’aplicarà, en primer lloc el criteri de diversificació de l’oferta formativa, en segon lloc el criteri de diversificació de centre per a garantir una capacitat física adequada per al seu desenvolupament i en tercer lloc l’ordre de registre d’entrada.

Per el que es refereix a les zones establertes a l’illa de Mallorca i sempre que existeixi disponibilitat pressupostària, es procedirà de la següent manera: una vegada aplicats els criteris anteriors, i atenent al major número de persones desocupades, l’ import no adjudicat a la zona 2 passarà a la zona 3, i el no adjudicat de la zona 3 passarà a la zona 1, a l’objecte de poder complir amb l’execució de les especialitats formatives establertes a la convocatòria i donar resposta a les demandes dels sectors productius.

No es podran adjudicar més de sis especialitats formatives per centre impartidor, sense comptar la unitat de competència corresponent al mòdul MF0540_2: (transversal) Seguretat, supervivència i primers auxilis en la mar (70 hores).

15. Procediment d’adjudicació.

El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s’ha d’iniciar sempre d’ofici i d’acord amb els tràmits següents:

a) L’òrgan competent per instruir el procediment és el/la director/a del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, qui haurà de dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’hagi de pronunciar la proposta de resolució.

b) Després d’haver revisat les sol·licituds presentades i d’haver-ne fet les esmenes pertinents, s’ha de reunir la comissió avaluadora per valorar les sol·licituds d’acord amb els criteris que s’estableix a l’apartat catorzè d’aquest annex. Aquesta comissió, que pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns, ha de redactar una acta en la qual es concreti el resultat de l’avaluació efectuada i que haurà de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució provisional.

Aquesta comissió avaluadora estarà formada pels següents membres:

— President: cap de servei de Seguiment Tècnic, Acreditacions i Certificats.

Suplent: cap de departament de Planificació i Gestió Administrativa.

— Secretària: cap de servei de Seguiment Administratiu de Formació.

Suplent: cap de negociat I.

— Vocals:

Vocal primera titular: cap de Secció VIII

Vocal segona: tècnic del servei de Seguiment Administratiu de Formació

Vocals tercera, quarta, cinquè/ena: tres tècnics del servei Seguiment Tècnic, Acreditacions i Certificats.

En els casos d’absència, vacant o malaltia d’alguna d’aquestes persones, els ha de substituir un tècnic o una tècnica del SOIB.

c) El/la director/a del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, a la vista dels expedients i de l’acta emesa per la comissió avaluadora, haurà de formular proposta de resolució provisional, degudament motivada, que s’haurà de notificar als interessats i es concedirà un termini de 5 dies comptadors des del dia següent a la seva recepció per presentar al·legacions.

Un cop finalitzat el tràmit d’audiència i examinades totes les al·legacions presentades pels interessats, l’òrgan instructor (director/a del SOIB), i prèvia elaboració, si s’escau d’una nova acta de la comissió avaluadora, formularà proposta de resolució de concessió/denegació definitiva.

d) Finalment, i un cop instruït l’expedient, el/la president/a del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, un cop informat el Consell de Formació Professional, ha de dictar una resolució motivada d’aprovació o de denegació, la qual s’ha de notificar individualment a les persones interessades.

Contra les resolucions de concessió o de denegació de la subvenció, que exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la seva notificació, d’acord amb el que estableixen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i l’article 116 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la seva notificació, d’acord amb el que disposa l’article 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

e) El termini per resoldre les sol·licituds i notificar les resolucions és de 2 mesos. Si transcorre aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada, d’acord amb el que estableix l’article 25.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

16. Desistiment o renúncia

De conformitat amb l’article 90 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i amb l’objecte de contribuir a una millor utilització eficient dels recursos públics destinats a aquesta convocatòria, s’estableix la possibilitat de que l’entitat sol·licitant desisteixi o renunciï d’algunes o de totes les especialitats formatives que li corresponguin en el termini d’al·legacions a la resolució provisional.

En cas que l’entitat, no hagi desistit o renunciat dins el termini establert, i presenti una renúncia en un termini posterior o no executi les accions que li han estat concedides, es considerarà com un incompliment de les obligacions establertes a la convocatòria, i donarà lloc a les responsabilitats previstes a la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

17. Llista de reserva

Es crearà una llista de reserva que contindrà una relació ordenada per odre de puntuació i per territori (illa i zona en el cas de Mallorca) de totes les sol·licituds que, havent complit amb tots els requisits exigits per obtenir la condició de beneficiàries, no hagin estat concedides per falta de pressupost, un cop s’hagi superat la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, tot indicant la puntuació obtinguda per cada una d’elles en funció dels criteris de valoració prevists a la mateixa convocatòria.

Tant en el cas que s’ampliàs el crèdit inicialment previst, com si algun dels beneficiaris desistís o renunciàs a alguna o a totes les especialitats formatives dins el termini establert al primer paràgraf del punt anterior, el SOIB podrà acordar la concessió de la subvenció al sol·licitant o als sol·licitants que es trobin a aquesta llista de reserva mentre es pugui fer amb càrrec al mateix exercici pressupostari.

No es podrà concedir una nova subvenció a les entitats o centres de formació que hagin desistit o renunciat a alguna de les especialitats formatives que se li havien concedit inicialment.

18. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris les que estableix l’article 4 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març; les que marca l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i les que fixa l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Per tal de donar una informació global sobre l’oferta formativa del SOIB amb criteris de transparència, suficiència, qualitat, adequació i actualització informativa, els beneficiaris d’aquesta convocatòria tenen l’obligació de mantenir tota la informació actualitzada diàriament en el portal de formació del Servei d’Ocupació de les Illes Balears. Aquesta tasca s’ha de dur a terme des de la notificació de la resolució de concessió o, si n’és el cas, de l’autorització d’inici anticipat de cadascuna de les especialitats formatives fins a la seva finalització, a partir de les prescripcions tècniques, eines, permisos i protocols informàtics subministrats pel SOIB.

Es prioritzarà el professorat dels centres de formació beneficiaris que compleixi els requisits establerts als corresponents reals decrets per impartir certificats de professionalitat i amb els requisits establerts als corresponents programes formatius per impartir la resta d’especialitats formatives.

Els centres de formació hauran de mantenir les instal·lacions i l’estructura de medis sobre la base de les quals s’ha produït la inscripció adaptar-les als requisits mínims que en cada moment s’exigeixin per a cada especialitat acreditada o inscrita.

Els centres i les entitats de formació, hauran de contractar una pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil i accidents personals que cobreixi, com a mínim, un capital per a cadascun dels alumnes de 20.000,00 euros el risc de mort, i un capital de 40.000,00 euros el risc d’invalidesa, i un capital de 3.000,00 euros per assistència metge, causades per accident durant el desplaçament per qualsevol mitjà i durant l’assistència a les accions formatives, inclòs el període de pràctiques. En el moment de la justificació econòmica, cal presentar obligatòriament el rebut que n’acrediti el pagament.

En qualsevol cas, la durada de les assegurances es limitarà a la duració del període d’execució de l’especialitat formativa. En la pòlissa d’assegurança haurà de figurar la denominació de l’acció formativa, el número de l’expedient i el nombre d’alumnes. I per al mòdul de pràctiques no laborals, s’haurà de fer constar expressament a la pòlissa d’assegurança la cobertura dels rics derivats de l’execució d’aquestes a les empreses on es duguin a terme les pràctiques.

Les entitats beneficiàries de subvencions per a la impartició a qualsevol de les Illes d’especialitats formatives conduents a certificats de professionalitat de les famílies professionals següents: Comerç i Màrqueting, Hoteleria i Turisme, Indústries alimentàries, Serveis socioculturals i a la comunitat, i d’altres similars que puguin tenir un perfil de futur emprenedor, hauran de posar a disposició de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI) les instal·lacions i medis necessaris per poder impartir, en els casos que es determinin, una jornada informativa sobre emprenedors/autocupació de quatre hores de durada a executar durant el desenvolupament de l’especialitat formativa.

Les entitats beneficiàries de subvencions per a la impartició de la unitat de competència “0525_2: Combatre les plagues, malalties, males herbes i fisiopaties” de qualssevol dels certificats de professionalitat que contenguin aquesta unitat de competència, hauran de gestionar davant la Direcció General del Medi Marí i Rural l’obtenció del carnet de fitosanitari nivell qualificat de tots els alumnes que hagin realitzat aquesta unitat de competència amb la qualificació d’apte. En compliment de l’article 3 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 16 de gener de 2006, per la qual es modifica l’Ordre del conseller d’Agricultura i Pesca de 13 de juny de 2011, per la qual es regula la formació del personal d’aplicació de productes fitosanitaris i dels responsables de la seva venda, per a l’homologació de nous cursos de capacitació es requereix presentar una sol·licitud juntament amb una memòria en què s’han d’especificar les següents dades:

A. Objectiu del curs.

B. Programa, en el que s’han d’especificar les unitats didàctiques d’acord amb l’annex d’aquesta Ordre i les hores lectives totals.

C. Lloc de realització

D. Calendari i horari

E. Tipus de pràctiques i durada

F. Material, equipament i equips disponibles per a fer les pràctiques

G. Relació del professorat on s’han d’especificar titulació, l’experiència professional i altra informació complementària que sigui d’interès en relació amb el curs.

H. Places ofertes

L’incompliment de les obligacions establertes a aquesta convocatòria i a la normativa que la regula donarà lloc a les responsabilitats previstes a la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

19. Import de la subvenció

1. L’import màxim per a cada especialitat formativa conduent a un certificat de professionalitat es calcularà sumant els imports de cadascuna de les accions formatives (mòduls docents) amb l’import de l’acció formativa del mòdul de pràctiques professionals no laborals. Aquests import màxim es calcularà de la manera següent:

- L’import del cada acció formativa (mòdul docent) s’ha de calcular mitjançant el producte del nombre d’hores pel nombre de participants i per l’import del mòdul econòmic que s’indiqui a la sol·licitud. Als annexes corresponents de la present convocatòria que està a disposició de les persones interessades al pàgina web <http://www.soib.es>, s’estableix un llistat dels mòduls econòmics màxims per especialitat formativa (cost per participant i hora de formació) per a les hores de formació presencial que es poden sol·licitar.

- L’import de l’acció formativa corresponent al mòdul de pràctiques professionals no laborals s’ha de calcular mitjançant el producte de 2 euros per participant i hora en concepte de tutoria.

2. L’import màxim per a cada especialitat formativa transversal es calcularà mitjançant el producte del nombre d’hores de l’acció formativa pel nombre de participants i per l’import del mòdul econòmic que s’indiqui a la sol·licitud. Als annexes corresponents de la present convocatòria que està a disposició de les persones interessades al pàgina web <http://www.soib.es>, s’estableix un llistat dels mòduls econòmics màxims (cost per participant i hora de formació) que es poden sol·licitar.

Als efectes de determinar la subvenció un cop executada la formació, s’ha de considerar que un alumne ha acabat la formació quan hagi assistit, almenys, al 75% de la durada de l’acció formativa. Per calcular aquest percentatge s’han de tenir en compte les faltes d’assistència que hagin estat degudament justificades.

Si es produïssin abandonaments dels treballadors es podran incorporar altres treballadors a la formació en lloc d'aquells. Aquesta substitució s'admetrà sempre que es produeixi abans d'arribar al 25% de la durada de l'acció formativa, excepte quan es tracti d'accions formatives vinculades a certificats de professionalitat, en aquest cas únicament s'admetrà la substitució, sempre que no s'hagi superat aquest percentatge, si es produeix durant els primers cinc dies lectius des de l'inici de l'acció formativa.

A efectes econòmics, en el supòsit de treballadores o treballadors desocupats, es considera que han acabat l’acció formativa els que l’hagin d’abandonat per haver trobat feina, sempre que hagin fet un 25% de l’activitat formativa.

En els casos en els quals s’autoritzi un augment del nombre d’alumnes inicialment aprovat, s’ha de comptar, a l’efecte de penalització per baixa, el nombre d’alumnes aprovat en el projecte inicial i no el d’alumnes que hagin iniciat l’acció formativa esmentada.

20. Forma de pagament

D’acord amb el que estableix l’article 14.2 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, i d’acord amb els articles 25.2.a i 25.3.a del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la proposta de pagament es tramitarà de la manera següent:

a) Un 60 % en concepte de bestreta, es tramitarà d’ofici després que s’hagi aprovat la subvenció. D’acord amb l’article 1 de l’Ordre TAS/1622/2002, de 13 de juny, s’eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.

En cas que el beneficiari no estigui donat d’alta com a tercer al sistema comptable SAP ha de presentar el compte bancari en el qual s’han d’ingressar els pagaments mitjançant el TG002.

En el supòsit de cessió de crèdit, el beneficiari ho haurà de sol·licitar després d’haver rebut la notificació de la concessió, presentant el contracte de cessió de crèdit amb l’entitat bancària, signat davant fedatari públic, i el comunicat de cessió de crèdit.

b) El percentatge restant en l’exercici 2015, un cop presentada per part de l’entitat beneficiària i revisada per part del SOIB, la documentació fixada a l’apartat 21 de l’annex 1 d’aquesta convocatòria.

Excepcionalment, i prèvia presentació per part de l’entitat d’un aval del 125 % de la quantitat sol·licitada, es pot tramitar aquest segon pagament abans que es revisi l’esmentada documentació justificativa. L’aval bancari es tornarà una vegada s’hagi revisat la documentació justificativa de la despesa. Les entitats de dret públic estan exemptes de la presentació d’aquesta garantia.

En el supòsit que l’import justificat sigui inferior a l’import pagat, i no s’hagi efectuat un ingrés voluntari, s’ha de tramitar un expedient de reintegrament de la quantitat que el beneficiari hagi rebut indegudament.

21. Justificació

Per a la justificació econòmica de l’ajut, es poden imputar aquelles despeses d’acord amb els costos finançables i els criteris d’imputació regulats a l’annex 7 d’aquesta convocatòria, que regula la justificació de despeses, i la Instrucció 1/2012 de la directora del SOIB relativa a la subcontractació de l’activitat subvencionada en allò que sigui aplicable en aquesta convocatòria (BOIB núm. 69 de 15 de maig de 2012).

La justificació econòmica per part del beneficiari del compliment de les condicions imposades i de la consecució dels objectius prevists a l’acte de concessió, revestirà la modalitat de compte justificatiu amb aportació d’informe de l’auditor, regulada a l’article 74 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de Subvencions, i d’acord amb el punt 3. b. de l’annex 2 de l’Ordre TAS 718/2008, de 7 de març.

L’informe d’auditoria es realitzarà amb l’abast que es determina a la Resolució del conseller d’Educació, Cultura i Universitats i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s’aprova el model d’informe d’auditoria per a la justificació econòmica de les subvencions per a la formació professional per a l’ocupació aprovades en el marc de l’Ordre TAS 718/2008 (BOIB núm. 55 de 25 d’abril de 2013), i d’acord amb el que disposa l’Ordre EHA/1434/07 de 17 de maig, que aprova la norma d’actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatives de subvencions, en l’àmbit del sector públic estatal, prevists en l’article 74 del Reglament de la Llei de Subvencions. A més, haurà de comprovar que les factures o altres documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil, dels costs de l’acció formativa duguin un segell en què s’indiqui el percentatge de finançament del SOIB i que l’acreditació s’ha dut a terme mitjançant extractes bancaris o altres documents probatoris de l’efectivitat dels pagaments.

El beneficiari justificarà la realització de l’activitat subvencionada mitjançant l’aportació al SOIB de la següent documentació:

- En el termini de 15 dies hàbils comptadors des de l’acabament de l’acció formativa, el beneficiari haurà de presentar una memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts, que és a disposició de les persones interessades al web http://www.soib.es.

- En el termini de tres mesos comptadors des de l’acabament de l’especialitat formativa, el beneficiari ha de justificar la realització de cada especialitat subvencionada mitjançant l’aportació al SOIB en format paper i digital d’una memòria econòmica que contindrà un estat representatiu de les despeses en les que s’ha incorregut per a la realització de les activitats subvencionades, i que comprendrà la següent documentació:

 

a) Declaració de despeses i liquidació de cada acció formativa en el model normalitzat CC3-E, que està a disposició de les persones interessades a l’adreça web <http://www.soib.es>.

b) Relació classificada de despeses que està a disposició de les persones interessades al web <http://www.soib.es>. S’ha de presentar en format de paper, degudament signat i amb el segell del centre de formació, i també en format electrònic. Aquesta relació classificada de despeses ha d’incloure la indicació del creditor i del document, de l’import, de la data d’emissió i de la de pagament.

c) Un quadre d’amortitzacions en què es detallin les despeses d’amortització d’instal·lacions i equips, aules, tallers i altres superfícies utilitzades en el desenvolupament de la formació. S’hi inclouen les despeses d’amortització, d’instal·lacions, equips i eines, així com programari informàtic, sempre que la seva vida útil sigui superior a l’exercici anual. L’amortització s’ha de fer tenint en compte les normes de comptabilitat acceptades generalment. Aquestes despeses s’han de justificar mitjançant la presentació del model del quadre d’amortitzacions —que es troba a disposició en el web del SOIB— com a annex. La quantitat màxima que s’ha d’imputar en aquest apartat no pot superar el 10 % dels costos totals per l’activitat formativa.

d) Informe d'auditoria subscrit per un auditor de comptes d'acord amb l'establert a la Resolució publicada al BOIB núm. 55 de 25 d’abril de 2012. L'informe d'auditoria es presentarà per duplicat. El beneficiari estarà obligat a posar a disposició de l'auditor de comptes quants llibres, registres i documents li siguin exigibles en aplicació del que disposa l'apartat f) de l'article 14.1 de la Llei General de Subvencions, així com a conservar-los a l'objecte de les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei.

e) Memòria d’activitats i criteris d’imputació, amb l’explicació dels criteris de repartiment de la despesa. Aquesta memòria s’ha d’elaborar d’acord amb els criteris d’imputació establerts a l’annex II de l’Ordre TAS/ 718/2008.

f) Justificant d'haver ingressat l’import corresponent a la diferència entre la quantitat rebuda en concepte de bestreta i la quantitat justificada, en el seu cas.

g) Declaració jurada de l’existència o no de vinculació entre l’entitat beneficiària i les entitats que es relacionen en el compte justificatiu.

Quan no es presenti la documentació justificativa a la qual fa referència aquest apartat, l’òrgan competent ha de requerir el beneficiari perquè l’aporti en un termini improrrogable de 15 dies. Transcorregut aquest termini, no presentar la justificació té com a conseqüència la pèrdua del dret a cobrar la subvenció o l’inici d’un procediment de reintegrament, de conformitat amb el que estableixen l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.

Si la documentació presentada és insuficient perquè es consideri justificada correctament la subvenció concedida, l’òrgan competent ha de posar en coneixement dels beneficiaris les mancances observades perquè les puguin esmenar en un termini de 10 dies.

22. Despeses subvencionables

Són subvencionables les despeses assenyalades a l’annex II de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març i a l’annex 7 d’aquesta convocatòria, que regula la justificació de despeses derivades de la realització d’accions formatives. La Instrucció 1/2012 de la directora del SOIB relativa a la subcontractació de l’activitat subvencionada, s’aplicarà en allò que afecti a aquesta convocatòria.

23. Execució de les accions formatives

D’acord amb allò que disposa l’article 20 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, l’execució de les accions formatives s’haurà de fer directament pel beneficiari de la subvenció i no es podrà subcontractar. A aquests efectes la contractació del personal docent no es considerarà subcontractació.

Les accions formatives es programaran diàriament de dilluns a divendres i s’hauran d’impartir un mínim de quatre hores diàries i un màxim de sis hores al dia, en el cas de la impartició d’especialitats formatives conduents a certificats de professionalitat. Quan s’imparteixin especialitats formatives transversals l’horari ha de ser de quatre hores al dia. Excepcionalment, i prèvia justificació, el SOIB podrà autoritzar qualsevol modificació.

L’execució de les accions formatives de cadascuna de les especialitats formatives es realitzarà de manera consecutiva. Excepcionalment, prèvia sol·licitud motivada al SOIB , es podran autoritzar la realització de varies accions formatives de forma simultània.

Com a màxim es podran donar dues hores de tutoria a la setmana.

24. Assistència de l’alumnat

Els alumnes participants tenen l’obligació d’assistir i de seguir amb aprofitament les accions formatives en les quals participen.

D’acord amb el que estableix l’article 19.3 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, és causa d’exclusió de l’alumne de l’acció formativa:

a) Cometre més de tres faltes d’assistència no justificades al mes. Es consideren faltes justificades d’acord amb allò establert a les instruccions per a l’alumnat penjada al web http://www.soib.es.

b) No seguir el curs amb aprofitament i/o impedir-ne el funcionament normal, a criteri de la persona de l’entitat beneficiària identificada com a responsable del curs.

L’exclusió es realitzarà a proposta del centre de formació, d’acord amb el criteri del responsable de l’acció formativa, prèvia comunicació al SOIB.

La persona responsable del centre de formació ho comunicarà a l’alumne mitjançant escrit motivat, de la notificació del qual n’ha de quedar constància, i ha de remetre al SOIB un informe explicatiu de les circumstàncies que han provocat l’expulsió.

Durant el període de practiques no laborals, l’assistència i adequada participació de l’alumnat és obligatòria. Per avaluar el mòdul, l’assistència ha de ser del 100%, llevat dels casos en què es produeixin faltes i aquestes es justifiquin oportunament, sempre que no superin el 25% de la durada total del mòdul de practiques no laborals.

Un alumne podrà realitzar dues accions formatives a la vegada, sempre i quan no superin les vuit hores d’impartició diàries, i l’horari sigui compatible.

25.Pràctiques professionals no laborals en empreses

El mòdul de formació pràctica en centres de treball constitueix oferta obligatòria dels centres de formació o entitats autoritzades pel SOIB per a la impartició d’accions formatives associades a certificats de professionalitat del CNQP.

Els centres/entitats de formació han de dur a terme la recerca dels centres de treball necessaris per a que l’alumnat pugui fer el mòdul de pràctiques no laborals. En aquest sentit, l’empresa determinada ha de possibilitar el desenvolupament òptim del programa formatiu. Es podrà executar un màxim de vuit hores al dia.

Per tal de facilitar l’execució del mòdul de pràctiques professionals no laborals el SOIB està creant borses d’empreses, estructurades per famílies professionals, interessades en dur a terme l’execució d’aquest mòdul, i que es faran públiques al web del SOIB a mesura que es vagin creant.

Atès que una de les finalitats de la formació professional per a l’ocupació és la inserció laboral de les treballadores i treballadors desocupats, s’ha de procurar que l’alumnat desenvolupi el mòdul de pràctiques en empreses on sigui possible una posterior contractació.

El mòdul de formació pràctica en centres de treball s’ha de desenvolupar preferentment quan s’hagin superat totes les accions formatives (mòduls docents) mitjançant una avaluació positiva. Excepcionalment, i prèvia sol·licitud, es podrà autoritzar la realització simultània del mateix. El referent quant a continguts i criteris d’avaluació del mòdul s’estableix en els reials decrets que els regulen.

Quinze dies abans de l’inici de les pràctiques el centre/entitat de formació ha d’aportar el/s acord/s signats amb les empreses amb els seus annexes (relació d’alumnes i planificació) d’acord amb els models que es troben a el web www.soib.es.

D’acord amb l’ establert a l’article 25.3 del Reial Decret 395/2007, de 23 de març, abans de l’inici de les pràctiques l’empresa on es realitzen ha de comunicar als representants legals dels treballadors l’acord de pràctiques esmentat i la relació dels alumnes que participen en aquestes.

L’alumnat que acrediti una experiència laboral que es correspongui amb l’entorn professional del certificat de professionalitat pot quedar exempt del mòdul de formació pràctica en centres de treball. Les persones interessades hauran de presentar sol·licitud davant del SOIB, acompanyada de la documentació que acrediti el compliment de les condicions d’exempció, determinades per la normativa reguladora dels certificats de professionalitat i pel SOIB.

Es podrà destinar a les empreses la quantitat de tres euros per alumne i hora de pràctiques per compensar-ne la realització. Aquesta compensació s’ha d’atorgar en règim de concessió directa, d’acord amb allò que disposa el Reial decret 357/2006, de 24 de març. A aquests efectes, l’empresa ha de realitzar una sol·licitud de subvenció i pagament de les pràctiques conforme al model normalitzat en el termini d’un mes des de la finalització de les pràctiques de tots els alumnes assignats a la mateixa empresa juntament amb la següent documentació d’acord amb els models que es troben a el web www.soib.es:

- Declaració responsable d’acord amb els models establerts al web del SOIB segons si l’import de l’ajuda sol·licitada és superior o inferior o igual a 3.000 €.

En cas que l’ajuda sol·licitada superi els 3.000 € també s’haurà d’aportar la següent documentació:

- De conformitat amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls de la productivitat (BOE núm. 277, de 19 de novembre), la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries, llevat que la persona interessada manifesti expressament la seva negativa sobre això. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

- De conformitat amb l’article 6 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als Serveis Públics (BOE núm.150, de 23 de juny), amb l’article 2 del Reial Decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desenvolupa parcialment la Llei 11/2007 d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (BOE núm. 278, de 18 de novembre), us recabam el consentiment per procedir a la obtenció d'un certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que l’entitat que sol·licita la subvenció està al corrent de les seves obligacions. En cas que l'entitat no autoritzi al Servei d'Ocupació de les Illes Balears per obtenir aquesta informació, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

Només en el cas de no haver-la presentat mai o en el cas que hi hagi hagut algun canvi respecte a la documentació anteriorment presentada al SOIB, s’haurà de presentar la següent documentació:

a) Còpia acarada de la targeta d’identificació fiscal de l’entitat.

b) Còpia acarada del DNI de la persona que actua en nom i representació de l’entitat sol·licitant; així com també l’acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

c) Sol·licitud de transferència bancària per a pagaments de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (TG002).

26. Avaluació i acreditació de la formació

L’avaluació de la formació per a l’ocupació que s’executi en virtut d’aquesta convocatòria es realitzarà d’acord amb les directrius establertes pel SOIB al document que es trobarà en el web del mateix. En qualsevol cas, els centres i entitats de formació no estan autoritzats a emetre les certificacions i/o diplomes als quals fa referència l’article 8 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març.

1. Avaluació i acreditació dels certificats de professionalitat

La formació adreçada a l’obtenció de certificats de professionalitat s’ha d’acreditar d’acord amb el que disposen la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i la formació professional, l’article 11.1 del Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l’ocupació, i el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat (BOE núm. 27, de 31 de gener).

L’avaluació de l’aprenentatge de l’alumnat dels ensenyaments de formació professional per a l’ocupació dirigida a l’obtenció dels certificats de professionalitat es realitzarà per mòduls professionals. Es prendran com a referència els objectius expressats en resultats d’aprenentatge i els criteris d’avaluació de cadascun del mòduls. La qualificació serà numèrica, entre un i deu, sense decimals. Es consideren positives les puntuacions iguals o superiors a cinc punts, en termes d’apte o no apte.

Per que fa al mòdul de formació pràctica en empreses, el tutor de l’empresa designat pel centre de treball col·laborarà amb el tutor del centre/entitat de formació per a l’avaluació que es realitzarà en termes de apte o no apte. A la pàgina web del SOIB està penjada la guia orientativa per als centres en relació al mòdul de pràctiques.

A la finalització de la impartició de l’acció formativa, el centre/entitat impartidor lliurarà a cadascun dels participants l’acta d’avaluació individual previ visat del SOIB.

2. Avaluació i acreditació d’especialitats formatives transversals.

L’avaluació de l’aprenentatge de l’alumnat dels ensenyaments de formació professional per l’ocupació es realitzarà de forma global i la qualificació serà numèrica, entre un i deu, sense decimals. Es consideren positives les puntuacions iguals o superiors a cinc punts, en termes d’apte o no apte.

Per aquestes especialitats formatives la prova d’avaluació final s’haurà d’estructurar en quatre parts: comprensió oral, comprensió escrita, expressió oral i expressió escrita i la seva durada no podrà ser inferior a dues hores. Cada part es qualificarà d’1 a 10 i serà necessari un mínim de 5 punts de cadascuna per obtenir la qualificació d’apte.

El SOIB lliurarà a la finalització de la impartició de les especialitats formatives tranversals, a cada participant el diploma d’aptitud corresponent.

3. Altres acreditacions

3.1 Direcció General de Medi Marí i Rural

Els alumnes que hagin aconseguit l’acreditació de la unitat de competència “0525_2: Combatre les plagues, malalties, males herbes i fisiopaties” podran obtenir prèvia realització dels tràmits corresponents el carnet de fitosanitari nivell qualificat expedit per la Direcció General de Medi Marí i Rural.

Els alumnes que vulguin realitzar el certificat de professionalitat de MAPN0210 “Activitats en pesca de palangre arrossegament i encerclament i en transport marítim” de nivell 1 i 270 hores, i el certificat de professionalitat de MAPN0110 “Activitats en pesca amb arts d’enmallament i marisqueig i en transport marítim” de nivell 1 i 250 hores, hauran de acreditar, a més dels requisits establerts en els corresponents certificats de professionalitat, el certificat d’especialitat de Formació Bàsica. La unitat de competència UC0010_1 “Contribuir a les operacions de coberta en una embarcació pesquera” d’aquests dos certificats de professionalitat donarà lloc al títol de Mariner Pescador expedit per la Direcció General de Medi Rural i Marí.

Els alumnes que vulguin realitzar el certificat de professionalitat de MAPN0111 “Pesca local” de nivell 2 i 390 hores hauran de acreditar, a més dels requisits establerts en els corresponents certificats de professionalitat, el certificat d’especialitat de Formació Bàsica. Aquest certificat de professionalitat donarà lloc a l’obtenció del títol de Patró Local de Pesca expedit per la Direcció General de Medi Rural i Marí. Una vegada superat aquest certificat, l’alumne haurà de realitzar un període d’embarcament de divuit mesos, dels quals al menys 6 mesos hauran de ser de guàrdia de màquines i sis amb funcions de guàrdia de pont en vaixells de pesca, d’acord amb l’ establert en el Reial Decret 662/1997, de 12 de maig per que s’estableixen els requisits mínims per a exercir l’activitat professional de patró local de pesca i patró coster polivalent.

Per obtenir el títol de Mariner Pescador i el de Patró local de Pesca els centres han d’estar autoritzats per l’ esmentada direcció general i els alumnes han de presentar, a més del certificat de professionalitat:

- Dues fotografies de carnet

- Fotocopia DNI

- Fotocopia de la inscripció marítima

- Resguardo acreditatiu del pago de las taxes

- Reconeixement mèdic en vigor i amb resultat d’apte amb resultat d’apte.

- Document acreditatiu del període de embarcament , en el cas de Patró Local de Pesca

3.2 Direcció General d’Indústria i Energia

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat “ENAS0110: Muntatge, posada en marxa, manteniment i inspecció i revisió d’instal·lacions receptores de gas” podran obtenir el Certificat de qualificació individual (CQI) “Gas categoria B” prèvia sol·licitud a la Direcció General d’Indústria i Energia.

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat “ENAE0208: Muntatge i manteniment d'instal·lacions solars tèrmiques” juntament amb el certificat de professionalitat “IMAR0208: Muntatge i manteniment d’instal·lacions de climatització i ventilació extracció” o el certificat de professionalitat “IMAR0409: Planificació, gestió i realització del manteniment i supervisió del muntatge d'instal·lacions de climatització i ventilació - extracció” podran obtenir el Certificat de qualificació individual (CQI) “RITE calefacció i climatització” prèvia sol·licitud a la Direcció General d’Indústria i Energia.

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat “ELEE0109: Muntatge i manteniment d’instal·lacions elèctriques de baixa tensió” podran obtenir el Certificat de qualificació individual (CQI) “Instal·lador de baixa tensió (bàsic i especialista)” prèvia sol·licitud a la Direcció General d’Indústria i Energia.

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat “IMAR0108: Muntatge i manteniment d’instal·lacions frigorífiques” podran obtenir el Certificat de qualificació individual (CQI) “Frigoristes” prèvia sol·licitud a la Direcció General d’Indústria i Energia.

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat “IMAQ0210 Desenvolupament de projectes d'instal·lacions de manutenció, elevació i transport” o el certificat de professionalitat “IMAQ0110 Instal·lació i manteniment d'ascensors i altres equips fixes d'elevació i transport” podran obtenir l’acreditació de conservador d’ascensors, prèvia sol·licitud a la Direcció General d’Indústria i Energia.

3.3 Direcció General d’Emergències

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat “AFDP0209: Socorrisme en espais aquàtics naturals” podrà obtenir el carnet de socorrista prèvia sol·licitud a la Direcció General d’Emergències.

3.4 Direcció General de Salut Pública i Consum

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat “AFDP0109: Socorrisme en instal·lacions aquàtiques” podrà obtenir el carnet de socorrista prèvia sol·licitud a la Direcció General de Salut Pública i Consum”.

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat ’SEAG0110: Servei per al control de plagues’ estaran acreditats per realitzar l’activitat com aplicador de biocides tipus 2, 3, 4, 14, 18 i 19 (excepte els tipus 2 utilitzats en el control de legionel·la, clau 100 del Registre Oficial de Biocides). Durant les activitats de control dels establiments i serveis de control de plagues els treballadors i treballadores podran acreditar la capacitació mitjançant la presentació del certificat de professionalitat.

27. Seguiment i control

El seguiment, avaluació i control de les diferents actuacions a través de les quals es materialitzin els diferents programes als quals fa referència la present convocatòria correspondrà al SOIB. Els centres col·laboradors estan obligats a prestar tota aquella ajuda o informació que els sigui requerida.

El SOIB ha de dur a terme actuacions de seguiment i de control de les accions formatives, incloses les pràctiques professionals no laborals en empreses que es duguin a terme, mitjançant actuacions in situ i ex post .

Les actuacions in situ comprenen el seguiment de l’activitat formativa en el lloc on s’imparteixi i durant la seva realització, a través d’evidències físiques i testimonis obtinguts mitjançant entrevistes fetes a les persones responsables de la formació, a l’alumnat i als formadors i formadores amb l’objectiu de comprovar l’execució de l’activitat formativa, els seus continguts, el nombre real de participants, les instal·lacions i els mitjans pedagògics.

A fi de poder fer efectiu el control que es preveu a l'apartat anterior, els centres col·laboradors estan obligats a permetre al personal del SOIB l’accés a les instal·lacions, així com a facilitar la documentació i altra informació que els sigui requerida.

Els tècnics del SOIB han d’estendre una acta de seguiment de cadascuna de les visites que es realitzin que ha d’incloure valoracions sobre: el lloc De la impartició, la dotació d’equipament i material, el professorat, l’alumnat i el compliment de les obligacions. Aquesta acta s’ha d’aixecar el mateix dia de la visita i se n’ha de lliurar una còpia al centre, el representant del qual l’haurà de subscriure. En el cas que es detectin deficiències o irregularitats, s’han de fer constar en l’acta i el centre disposarà d’un termini que s’especificarà a la mateixa per fer les al·legacions que estimi pertinents i, si escau, per esmenar les deficiències.

Si les deficiències o irregularitats detectades no afecten substancialment el contingut bàsic de l'actuació encomanada, es requerirà al centre o entitat de formació perquè els esmeni, i s’assenyalarà un termini prudencial per a això.

En cas que les deficiències o irregularitats detectades afectin substancialment al contingut bàsic de l'actuació, facin impossible la continuació del curs, així com també en cas de no ser esmenades en el termini concedit, es procedirà a l’inici d’un procediment de reintegrament, de conformitat amb el que estableixen l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, així com, en el seu cas, podrà ser causa d’inici d’un procediment de suspensió temporal o definitiva de la condició de Centre inscrit o acreditat.

Una vegada esmenades les deficiències detectades, el centre ha d’informar el SOIB en un termini no superior a dos dies de les mesures preses per fer efectiva la correcció.

Les actuacions ex post s’han de fer una vegada acabada l’execució de les accions formatives subvencionades a través d’evidències físiques amb la finalitat de comprovar, entre d’altres, les qüestions que assenyala l’apartat 2 de l’article 36 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març.

Els resultats dels qüestionaris per a l’avaluació de la qualitat de les accions formatives en el marc del sistema de la formació per a l’ocupació i el resultats de l’avaluació de la formació impartida pel centre o entitat de formació realitzada pel tècnic de seguiment corresponent, es podran tenir en compte en futures convocatòries com a criteri de valoració per a la concessió de les subvencions.

28. Compatibilitat amb altres ajuts

En el supòsit d’obtenir altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos destinats a finançar les mateixes accions, aquests ingressos són incompatibles amb la subvenció destinada a la mateixa finalitat, per la qual cosa ha de ser minorada en la quantitat ja percebuda.

29. Difusió pública de les actuacions

Tota la publicitat, documentació escrita o anuncis, o senyalització exterior, com també qualsevol tipus d’informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d’aquesta activitat ha d’estar, com a mínim, en català (amb utilització d’un llenguatge inclusiu d’homes i de dones); també s’hi ha de fer constar la participació del SOIB i el cofinançament del Servicio Público de Empleo Estatal (SPEE), incorporant elements identificatius. Així mateix, l’entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa o menor grandària que els logotips dels SOIB i SPEE. Pel que fa al logotip del Servei Públic d’Ocupació Estatal s’han de seguir els criteris fixats a l’annex IV de Ordre TIN/887/2011, de 5 d’abril, per la qual es distribueix territorialment per l’exercici econòmic 2011, per la seva gestió per les Comunitats Autònomes amb competències assumides, subvencions de l’àmbit laboral finançades amb càrrec als Pressuposts Generals de l’Estat (BOE núm. 87, de 12 d’abril).

Tota la publicitat i/o difusió en qualsevol mitjà s’ha de presentar al SOIB amb una antelació mínima de set dies hàbils abans de la publicació; s’hi ha d’assenyalar el text i el disseny de la publicitat que es vol fer. En cas de detectar-hi irregularitats, en aquest mateix termini el SOIB ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè les esmeni.

Totes aquestes circumstàncies han de constar també a la pàgina web de les entitats beneficiàries de la subvenció.

30. Protecció dades caràcter personal

La informació continguda en les sol·licituds de subvenció presentades a l’empara de la present convocatòria quedarà sotmesa a la normativa vigent en matèria de protecció de dades.

Les dades personals que els participants emplenin en el model de sol·licitud de participació de la present convocatòria, s’integrarà en arxius automatitzats a efectes de contacte, podent els interessats exercir els drets reconeguts amb caràcter general en la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i altres normatives de desplegament.

En la mesura que les dades personals esmentades resultin necessaris per a la sol·licitud, gestió, control, seguiment i avaluació de les accions formatives i de les corresponents subvencions, no es necessitarà consentiment de l’afectat ni per a la seva recollida, directa o a través de les comunicacions realitzades pels beneficiaris de les subvencions, ni pel seu tractament per part del SOIB.

 

ANNEX 2

AJUTS I BEQUES

1. Objecte

Aquest annex té per objecte establir la convocatòria informativa d’ajuts adreçada a les treballadores i als treballadors desocupats alumnes de les accions formatives aprovades en el marc d’aquesta Resolució per tal que puguin presentar les sol·licituds corresponents a beques per a persones amb discapacitat, ajuts de transport, manutenció i allotjament i ajuts a la conciliació, que regulen els articles 25, 26 i 27 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març.

2. Finalitat

La finalitat d’aquesta annex, és la concessió dels ajuts de transport, manutenció, allotjament, beca de discapacitat i ajut de conciliació.

Es concediran de forma directa, en el marc del que estableix el Reial Decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l’ocupació i la formació per l’ocupació(BOE núm. 83, de 7 d’abril de 2006).

3. Bases reguladores

Els ajuts i beques objecte d’aquest Annex es regeixen pel Reial Decret 395/2007, de 23 de març, l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, que el desplega i pel Reial Decret 357/2006, de 24 de març.

4. Crèdit

El crèdit inicialment assignat als ajuts i beques és de 400.000 €, d’acord amb els termes especificats al punt 4 de l’annex 1 de la Resolució.

5. Beneficiaris

Les treballadores i els treballadors que a l’inici de l’acció formativa estiguin desocupats i que hagin finalitzat les accions de formació professional per a l’ocupació en matèria de formació d’oferta dirigida prioritàriament a treballadores i treballadors desocupats aprovats en el marc d’aquesta convocatòria, poden rebre els ajuts, amb les condicions que s’indiquen a continuació.

a) Ajuts per a transport públic.

Els treballadors desocupats que tinguin el seu domicili en el mateix municipi on radica el centre de formació, gaudiran d’un ajut en concepte de transport públic urbà.

Els treballadors desocupats que tinguin el seu domicili en un municipi diferent d’aquell on s’imparteix l’acció formativa, gaudiran d’un ajut en concepte de transport públic interurbà.

S’entendrà com a domicili de l’alumne aquell que consta a la base de dades de l’oficina d’ocupació.

b) Ajuts per a manutenció, quan l’alumne, per assistir al curs, s’hagi de desplaçar d’un municipi a un altre que disti, almenys, 30 quilòmetres del primer i sempre que les classes siguin al dematí i a l’horabaixa. S’entendrà com a domicili de l’alumne aquell que consta a la base de dades de l’oficina d’ocupació.

c) Ajuts per a allotjament i manutenció, quan l’alumne s’hagi de desplaçar entre les illes, i amb l’autorització prèvia del SOIB, per assistir als cursos. La despesa real d’allotjament s’ha de justificar mitjançant un contracte d’arrendament, una factura d’hostalatge o per qualsevol mitjà documental acreditatiu.

d) Beques, quan es tracti de persones amb discapacitat desocupades que hauran d’estar inscrits amb aquesta condició a l’oficina d’ocupació a la data d’inici del curs.

e) Ajuts de conciliació, quan es tracti d’alumnes desocupats que a l’inici de l’acció formativa tinguin al seu càrrec fills menors de sis anys i/o familiars dependents fins al segon grau, i compleixin els requisits següents:

— No haver rebutjat ofertes d’ocupació adequades ni haver-se negat a participar en activitats de promoció, formació o reconversió professional en el termini d’un mes comptador des del moment en què s’hagi exhaurit el subsidi per desocupació o la prestació contributiva.

— No tenir rendes de qualsevol tipus superiors al 75 % de l’Indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM). S’ha d’entendre complert aquest requisit sempre que la suma de les rendes de tots els integrants de la unitat familiar, inclòs el sol·licitant, dividida pel nombre de membres que la formen, no superi el 75 % de l’IPREM, la quantia del qual s’hagi establert per a l’any 2013. A aquests efectes, computa com a renda l’import dels salaris socials, les rendes mínimes d’inserció o els ajuts anàlegs d’assistència social concedits per les comunitats autònomes.

A efectes de fer aquest càlcul s’entén per unitat familiar la formada pel sol·licitant, el seu cònjuge o parella de fet, i, en el seu cas, els seus pares o persones dependents i fills menors de 26 anys, sempre que convisquin amb la persona sol·licitant.

L’alumne també té dret a aquesta beca o als ajuts, amb els mateixos requisits, durant la realització exclusiva de la pràctica professional en l’empresa.

No es poden percebre cap ajut o beca corresponents als dies lectius que l’alumne hagi deixat d’assistir al curs, s’hagi justificat o no aquesta absència.

6. Presentació de sol·licituds

Les sol·licituds s’han de formalitzar en el model que facilita el Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB) i que es troba a disposició de les persones interessades al web <http://www.soib.es>. S’haurà de fer una sol·licitud per a cada acció formativa.

L’entitat beneficiària haurà recollir les sol·licituds dels seus alumnes i les haurà de presentar després de la finalització de la corresponent acció formativa juntament amb la fitxa de finalització del curs i en el termini d’una setmana des de la data final del curs.

Juntament amb les sol·licituds, s’ha de presentar la documentació requerida pel SOIB a la mateixa pàgina web.

Es considera com a darrer domicili de l’alumne el que consta a la base de dades de l’oficina d’ocupació.

7. Concessió i import dels ajuts

La beca i els ajuts es concedeixen en règim de concessió directa mitjançant una resolució del conseller competent per les quanties següents:

a) Ajuts per a transport:

- 1,50 euros per dia d’assistència, en concepte d’ajut de transport públic urbà.

- 4,50 euros per dia d’assistència, en concepte de transport públic interurbà.

b) Ajuts per a manutenció: tenen una quantia de 8 euros per dia d’assistència.

c) Ajuts per a manutenció i allotjament: tenen una quantia de 55 euros per dia d’assistència. En aquest supòsit, l’alumne té dret als bitllets de transport en classe econòmica dels desplaçaments inicial i final.

d) Les beques per a les persones amb discapacitat desocupades tenen una quantia de 5,50 euros per dia d’assistència.

e) Ajuts de conciliació: tenen una quantia corresponent al 75% de l’IPREM diari per dia d’assistència, determinat a la Llei de pressuposts generals de l’estat per a l’any 2013.

8. Termini per resoldre i notificar o publicar

El termini per resoldre la sol·licitud i notificar la resolució o publicar-la és de sis mesos, comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud d’ajuts, de conformitat amb el que estableix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada. La resolució expressa tant de concessió com de denegació es notificarà mitjançant la publicació en el BOIB i al tauler d’edictes del SOIB.

9. Justificació de l’aplicació dels fons

La justificació del dret al cobrament dels ajuts que estableix aquesta Resolució s’ha de dur a terme mitjançant l’assistència efectiva de l’alumne al curs, que es comprova per les llistes de control d’assistència, signades degudament. La baixa o l’exclusió de l’alumne dóna lloc a la pèrdua del dret de percebre aquests ajuts. Els dies d’absència, justificada o sense justificar, no s’han de computaran als efectes de pagament del ajuts. Constituirà causa de pèrdua del dret a percebre ajuts i beques incórrer en més de tres faltes d’assistència no justificades al mes en cada acció formativa. En tot cas no es tindrà dret a percebre els ajuts de transport i de manutenció que correspongui als dies en que no s’assisteixi a l’acció formativa.

Pel que fa als ajuts per a transport i manutenció, per a allotjament i manutenció i la beca, s’ha de justificar o acreditar de la manera indicada al punt 4 d’aquest annex.

10. Pagament

El SOIB ha de tramitar la proposta de pagament d’aquests ajuts en acabar l’acció formativa, una vegada computats els dies efectius d’assistència de l’alumne.

Documents adjunts