Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT D'ARTÀ
Núm. 20172
Aprovació inicial dels Estatuts del Consorci Local de Mallorca per a la Prestació de Serveis
Versió PDF
Creació Consorci local de Mallorca
El ple de l’Ajuntament d’Artà, a la sessió de data 29 d’octubre de 2013, va adoptar l’acord següent:
PRIMER. Crear el Consorci Local de Mallorca per la Prestació de Serveis, per a la prestació conjunta de los serveis municipals de:
SEGON. Aprovar inicialment els Estatuts del Consorci Local de Mallorca per la Prestació de Serveis que consten a l´expedient i que s´adjunten al present acord.
TERCER. Publicar el present acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d´anuncis de l´Ajuntament d’Artà, a l´objecte que durant el termini d´un mes les persones interessades puguin presentar les al·legacions, reclamacions i/o suggeriments que considerin oportuns.
QUART. Les al·legacions presentades seran informades per la Secretaria de l´Ajuntament, que elevarà al Ple la proposta d´estimació o desestimació que procedeixi i d´aprovació definitiva dels Estatuts.
CINQUÈ. En cas de no presentar-se al·legacions, reclamacions i/o suggeriments, s´entendrà automáticament elevat a definitiu l´acord fins aleshores inicial i, a tal efecte, per part de la Batlia s´elevarà l´aprovació a definitiva i s´ordenaran els tràmits oportuns per la conclusió del procediment i la posada en funcionament del Consorci.
ESTATUTS DEL CONSORCI LOCAL DE MALLORCA PER LA PRESTACIÓ DE SERVEIS
Capítol I. Disposicions Generals.
Article 1. Habilitacions.
A l'empara de l'establert en els articles 57 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, 64 i 110 del Text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local, aprovat per Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril i 43 i següents de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es constitueix el Consorci Públic Local objecte dels presents Estatuts, integrat pels Municipis de:
Article 2. Naturalesa i capacitat.
El Consorci Local de Mallorca per la Prestació de Serveis (d’ara endavant, el Consorci), està integrat pels municipis que es relacionen en l’article anterior. També en podran formar part, si així ho acorden, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Consell de Mallorca.
El nombre de membres del Consorci podrà ser ampliat amb l’admissió d’altres entitats locals, previ acord del Consorci, en la forma i amb les condicions i requisits establerts en capítol VII d’aquests Estatuts.
El Consorci regulat en aquests estatuts té naturalesa d’entitat pública local de caràcter institucional, amb personalitat jurídica pròpia i diferent de la dels ens consorciats, una vegada tinguin eficàcia els acords d’aprovació de la seva constitució i d’aquests Estatuts, a adoptar pels ens consorciats d’acord amb la legislació vigent. La seva capacitat jurídica de dret públic i privat serà tan àmplia com ho requereixi la realització de les seves finalitats. En conseqüència, el Consorci, a través dels seus òrgans representatius, a més de les facultats que com a subjecte actiu de l’Administració Pública li corresponen, amb submissió al disposat en els presents Estatuts i, supletòriament, al règim jurídic administratiu local, podrà adquirir, posseir, reivindicar, permutar, gravar o alienar béns mobles i immobles, obligar-se, fer contractes, establir i explotar obres i serveis, exercir accions i excepcions i interposar recursos d’acord amb la legislació vigent, i qualssevol altres relacionades amb les tasques i objectius perseguits per aquest. El Consorci realitzarà les seves activitats en nom propi pel compliment de les finalitats i funcions que se li atribueixen.
Article 3. Objecte del Consorci.
Constitueix l’objecte del Consorci la gestió dels següents serveis dels municipis consorciats:
Mitjançant la prestació d’aquests serveis pel Consorci es pretén millorar l’eficiència en la gestió pública donant compliment a la legislació d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
Article 4. Domicili.
El domicili del Consorci és la seu de l´Ajuntament de Manacor; carrer del Convent s/n 07500 Manacor.
No obstant això, els òrgans de govern i administració del Consorci podran celebrar les seves sessions a les seus de qualsevol dels ens consorciats.
Article 5. Durada.
El Consorci tindrà una durada indefinida i subsistirà mentre perduri la necessitat dels fins i les funcions que se li atribueixin, tret que, per impossibilitat sobrevinguda per al compliment de les seves finalitats o altres circumstàncies excepcionals, es decideixi dissoldre’l per acord dels seus membres seguint, en aquest supòsit, el mateix procediment que per a la seva constitució.
Capítol II. Òrgans del Consorci.
Article 6. Òrgans de govern i administració.
1. El govern i l’administració del Consorci correspon als següents òrgans necessaris: a) L’Assemblea General. b) La Junta de Govern. c) El president. d) Els vicepresidents.
2. Es configura com a òrgan complementari de direcció i gestió, de constitució potestativa, la Gerència, a qui correspondran les facultats de direcció i gestió especificades a 1´article 13 dels presents Estatuts.
3. El Consorci comptarà amb una Secretaria i una Intervenció, que podran ser provisionalment exercits, per acord de l’Assemblea General, pels titulars de qualsevol dels ens locals consorciats, sempre que siguin funcionaris d’administració local amb habilitació de caràcter estatal, que assistiran amb veu i sense vot a les reunions de l’Assemblea General i Junta de Govern. També comptarà amb la Tresoreria, les funcions de la qual seran les que li atribueix la legislació de règim local. Els habilitats estatals de cada un dels Ajuntament consorciats exerciran acumuladament les funcions de fe pública i assessorament legal preceptiu; de control i fiscalització interna de la gestió econòmica financera i pressupostària.
Article 7. Composició dels òrgans.
1. L’Assemblea General és l’òrgan col·legiat suprem de gestió i administració del Consorci i estarà integrada per:
- Tres membres en representació de cada un dels municipis consorciats amb població superior als 20.000 habitants
- Dos membres en representació de cada uns dels municipis amb població inferior als 20.000 habitants
2. La Junta de Govern, òrgan col·legiat del Consorci, estarà formada pel president del Consorci, el vicepresident o vicepresidents, i un representant de cadascun dels ens consorciats.
3. El president, òrgan unipersonal del Consorci, serà nomenat per l’Assemblea General d’entre els seus membres i presidirà tant l’Assemblea General com la Junta de Govern. Per a l´elecció del president, el candidat ha d´obtenir el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal dels membres de l´Assemblea General en primera votació i de la majoria simple dels assistents en segona votació.
4. Els vicepresidents, amb un màxim de dos, seran nomenats per l’Assemblea General d’entre els seus membres, exigint-se el vot favorable de les mateixes majories que per a l´elecció del president.
5. El gerent, òrgan potestatiu del Consorci, serà, si escau, designat per l'Assemblea General.
Article 8. Renovació dels òrgans.
1. L’Assemblea General, la Junta de Govern, el president i el vicepresident o vicepresidents, si escau, es renovaran totalment amb la mateixa periodicitat que les corporacions de les quals formen part els seus membres, romanent en funcions fins a la incorporació dels nous membres. Els òrgans del Consorci es constituiran dins dels quaranta dies següents a aquell que correspongui prendre possessió a les noves corporacions.
2. En cas de vacant per defunció o pèrdua del càrrec representatiu en qualsevol dels ens consorciats aquests designaran el corresponent substitut en el Consorci en el termini de trenta dies.
3. L’Assemblea General i les administracions consorciades podran revocar en qualsevol moment els nomenaments dels membres a elles atribuïts, previ compliment de les disposicions legals aplicables en cada cas.
Capítol III. Atribucions dels òrgans de govern.
Article 9. De l’Assemblea General.
Són atribucions de l’Assemblea General:
a) El control i fiscalització dels altres òrgans del Consorci.
b) La modificació d'Estatuts i, si escau, la dissolució i liquidació del Consorci, establint-se, en aquest cas, la destinació dels béns d’aquest, prèvia adopció dels corresponents acords pels ens consorciats.
c) Els acords d’admissió i separació voluntària de membres del Consorci.
d) La separació dels membres del Consorci, per incompliment de les obligacions especificades en els presents Estatuts, o en la legislació que resulti aplicable, prèvia tramitació d'expedient contradictori incoat a aquest efecte.
e) L’aprovació, si escau, del reglament i les normes de règim intern del Consorci.
f) La disposició i adquisició d’accions, drets o béns immobles i immobles.
g) L’aprovació dels pressupostos anuals del Consorci, així com els comptes que hagin de rendir-se referents al resultat de la gestió econòmicofinancera.
h) La contractació de préstecs i concertació d’operacions de crèdit, amb excepció de les operacions de tresoreria.
i) El control i aprovació de les formes de gestió dels serveis atribuïts al Consorci.
j) L’acceptació de delegació de competències fetes per altres administracions públiques.
k) El plantejament de conflictes de competència a altres administracions públiques.
l) L’elecció, nomenament i revocació dels membres de la Junta de Govern, del president i del vicepresident o vicepresidents si escau.
m) Nomenar si escau, al gerent del Consorci.
n) Aprovar la plantilla de personal i les seves atribucions.
o) L’aplicació de mesures disciplinàries al personal, quan aquestes suposin el cessament de la relació laboral o la separació del servei.
p) L’establiment de les aportacions econòmiques a repercutir a les administracions consorciades per atendre les despeses que els corresponen.
q) Aquelles altres que li estan expressament atribuïdes en els presents Estatuts i les que la legislació de règim local atribueixi al Ple dels Ajuntaments i no estiguin atribuïdes expressament a un altre òrgan del Consorci.
Article 10. De la Junta de Govern.
Seran atribucions de la Junta de Govern:
a) La direcció del govern i administració del Consorci.
b) La preparació i proposta dels assumptes que hagin de ser sotmesos a deliberació de l’Assemblea General.
c) La disposició i adquisició de béns mobles en la quantia que fixi l'Assemblea General.
d) L’exercici d’accions judicials o administratives.
e) L´aprovació de les bases de selecció del personal.
f) El nomenament i, si escau, contractació de personal i l’aplicació de mesures disciplinàries, quan aquestes no suposin la separació del servei o el cessament de la relació laboral.
g) El desenvolupament de la gestió econòmicofinancera dins dels límits establerts als pressupostos anuals. El concert de les operacions de tresoreria necessàries per a l’adequat desenvolupament de la gestió econòmica del Consorci.
h) Dirigir, inspeccionar i impulsar els serveis i obres del Consorci.
i) La contractació d’obres, serveis, subministraments i assistència tècnica, d’acord amb la normativa local.
j) L´encomana de gestió de les obres, serveis, subministraments i assistència tècnica indicats a la lletra anterior.
k) L’aprovació i disposició de despeses i l’ordenació dels pagaments.
l) Les que li siguin delegades per la Presidència o per l'Assemblea General.
m) Les altres que expressament li atribueixin els presents Estatuts.
Article 11. Del president.
Són atribucions del president les següents:
a) Exercir la representació legal del Consorci en tots els àmbits, sense perjudici de les delegacions especials que pugui fer.
b) Convocar, presidir, suspendre i aixecar les sessions dels òrgans col·legiats del Consorci, així com aprovar l’ordre del dia corresponent a aquestes.
c) Visar les actes i certificacions dels acords adoptats per l’Assemblea General i per la Junta de Govern.
d) Exercir la prefectura superior de tot el personal del Consorci.
e) L’exercici d’accions judicials i administratives en cas d’urgència, donant compte a l'Assemblea General.
f) Vetllar pel compliment dels acords adoptats per l'Assemblea General i per la Junta de Govern.
g) Fer ús del vot de qualitat per dirimir les qüestions que es puguin suscitar en el sí de l'Assemblea General i de la Junta de Govern.
h) Aquelles funcions contemplades per al gerent fins tant sigui designat aquest o en el supòsit de no acordar-se la creació d’aquest òrgan, i, en tot cas, fins que es produeixi la delegació expressa d'aquestes.
i) Assumir les competències de contractació i sobre béns que en la legislació de règim local corresponen a l'Alcaldia.
j) Aquelles competències no atribuïdes especialment en la legislació de règim local a cap òrgan municipal ni en aquests Estatuts a cap òrgan de govern.
Article 12. Dels vicepresidents.
El vicepresident o vicepresidents, si escau, substituiran el president, pel seu ordre, en els casos d’absència, vacant o malaltia d’aquest. Així mateix realitzaran les funcions que el president expressament els delegui.
Article 13. Del gerent.
Són atribucions del gerent, sempre que li hagin estat delegades totalment o parcialment pel president:
a) L’execució dels acords dels òrgans col·legiats.
b) La direcció efectiva dels serveis o instal·lacions del Consorci, així com la inspecció i control directe d’aquests.
c) La direcció efectiva del personal del Consorci, incloent-hi expressament les atribucions relatives a adscripció als llocs de treball, formació i promoció de personal.
d) Mantenir un contacte permanent amb els responsables executius de les institucions i entitats integrants del Consorci a fi de garantir la màxima coordinació funcional.
e) Adoptar totes aquelles mesures d’ordre intern que garanteixin el correcte funcionament del Consorci en tots els àmbits de la seva activitat, informant el president de l’Assemblea General.
f) Supervisar la gestió econòmica i administrativa del Consorci, ajustant-se a les normes que exigeix la naturalesa pública del consorci.
g) Elaborar el projecte de pressupost anual i les seves modificacions, si escau.
h) Les altres funcions que l’Assemblea General li atribueixi.
Capítol IV. Funcionament i règim jurídic.
Article 14. Règim de sessions.
1. L'Assemblea General es reunirà ordinàriament, almenys, una vegada cada semestre natural, convocada pel president, i amb caràcter extraordinari sempre que sigui convocada pel president per iniciativa pròpia o per requeriment d’una quarta part dels membres de l'Assemblea.
2. La Junta de Govern celebrarà una sessió ordinària semestralment, sense perjudici de les extraordinàries que convoqui la Presidència per pròpia iniciativa o a petició de tres dels seus membres.
3. Sense perjudici del que es disposa en els presents Estatuts, al règim de funcionament de l'Assemblea General i de la Junta de Govern li seran aplicables, amb caràcter supletori, les disposicions de la legislació de règim local sobre funcionament del Ple dels ajuntaments.
Article 15. Convocatòria de sessions.
1. La convocatòria de les sessions de l'Assemblea General i de la Junta de Govern es farà mitjançant un escrit dirigit a cada membre amb dos dies hàbils d’antelació i haurà de contenir l’ordre del dia, fora del qual no es podran adoptar acords vàlids, tret que es justifiqui la urgència de l’assumpte i es voti favorablement la procedència del seu debat per majoria absoluta del nombre legal de membres.
2. En casos d´urgència, una vegada considerat l’ordre del dia, s’haurà d’apreciar, per unanimitat dels presents, l’existència de la urgència. Si no s’apreciés es convocarà la sessió segons el que disposa el punt anterior.
Article 16. Règim de sessions de l'Assemblea General.
1. Per a la vàlida constitució de l’òrgan, a l’efecte de la celebració de sessions, deliberacions i presa d’acords, es requerirà l’assistència d’un nombre de membres que representi la majoria absoluta de la totalitat de membres de l’Assemblea General. En tot cas serà imprescindible l’assistència del president i el secretari o d’aquells que legalment els substitueixin. Davant la impossibilitat d’assistir el representant titular d’una entitat en l’Assemblea General es podrà delegar la representació i el vot en un membre de la corporació respectiva, prèvia presentació de la corresponent resolució de l’òrgan competent d’aquesta Administració.
2. Els acords s’adoptaran per majoria simple de vots.
3. Es requereix el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal de membres de l´Assemblea General per a l’adopció d’acords en les següents matèries:
a) Dissolució del Consorci.
b) Admissió de nous membres del Consorci.
c) Separació de membres del Consorci.
d) Modificació dels Estatuts.
4. En cas d’empat decidirà el president amb el vot de qualitat. El president resoldrà, en cada cas, la forma o naturalesa de la votació.
Article 17. Règim de sessions de la Junta de Govern.
1. Per a la vàlida constitució de l’òrgan, a l’efecte de la celebració de sessions, deliberacions i presa d’acords, es requerirà l’assistència de la meitat més un dels seus membres. En segona convocatòria serà suficient l’assistència d’un terç dels seus membres per a la vàlida constitució de l’òrgan i en tot cas la presència del president i el secretari o dels qui legalment els substitueixin.
2. Els acords s’adoptaran per majoria de vots dels membres presents, excepte en els supòsits en què la normativa aplicable exigeixi majories superiors.
3. En cas d’empat decidirà el president amb el vot de qualitat.
Article 18. Votacions.
El vot dels membres dels òrgans col·legiats del Consorci podrà ser afirmatiu o negatiu. Igualment podran abstenir-se de votar.
Les votacions seran ordinàries, nominals o secretes en els mateixos supòsits i amb igual procediment que determina la legislació de règim local.
Article 19. Règim jurídic.
1. El Consorci, com a ens públic local, es regirà pels presents Estatuts i per les disposicions de règim local.
2. Els acords i resolucions del Consorci es publicaran o es notificaran en la forma prevista en la legislació aplicable en la matèria, sense perjudici de donar-los, si escau, la màxima difusió pública.
3. Els acords i resolucions del Consorci sotmesos al dret administratiu esgoten la via administrativa i contra ells es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici dels recursos administratius que siguin procedents.
4. Contra els actes i acords del Consorci no subjectes al dret administratiu, els interessats podran exercitar les accions que corresponguin en la forma i amb els requisits establerts en les lleis.
Capítol V. Règim econòmic i financer.
Article 20. Principis.
El règim econòmic i financer del Consorci es basarà en els següents principis:
1. El règim econòmic del Consorci es basarà en els pressuposts anuals que acordi l´Assemblea General i s’ajustarà als requisits comptables vigents en les disposicions de règim local.
2. Cada municipi consorciat haurà de fer una aportació igual a l’import de les despeses del consorci que li siguin atribuïdes, i assumirà cada membre del Consorci l’obligació de dotar en els seus respectius pressuposts consignació econòmica. El Consorci no podrà autoritzar cap despesa si els pressupostos del Consorci no inclouen dotació suficient per fer front a les citades obligacions.
3. En el supòsit que es produeixi l'impagament o el retard en el compliment de les obligacions econòmiques establertes, de conformitat amb els apartats anteriors, per part d’algunes de les administracions consorciades, prèvia audiència a aquestes i a petició de l’Assemblea General, es podran establir, igualment per l'Assemblea General, les penalitats econòmiques corresponents per la demora en què incorrin les administracions consorciades. L’incompliment reiterat per part d’una de les entitats consorciades serà causa de separació del Consorci, que haurà d’acordar-se per majoria absoluta del nombre legal de membres de l´Assemblea General.
Article 21. Recursos econòmics.
Per a la realització dels seus objectius el Consorci podrà disposar dels recursos següents:
a) Aportacions de les entitats integrades en el Consorci en la quantia anual i forma que es determini.
b) Subvencions privades, donacions i altres ingressos de dret privat.
c) Subvencions i transferències de caràcter públic.
d) Productes del seu patrimoni.
e) Crèdits de qualsevol classe que li siguin concedits.
f) Taxes que es fixin.
g) Rendiments del servei que es presti.
h) Qualsevol altres que poguessin correspondre-li d’acord amb l’establert en els Estatuts o les lleis.
Article 22. Gestió pressupostària, comptabilitat i control intern.
La gestió pressupostària, comptabilitat i control intern de la gestió econòmica i financera del Consorci s’efectuarà conforme a la legislació de règim local.
Article 23. Patrimoni del Consorci.
Constitueixen el patrimoni del Consorci:
a) Tots els estudis, avantprojectes, projectes, obres i instal·lacions que pagui o realitzi el Consorci.
b) Els altres béns i drets que li aportin les entitats consorciades.
c) Els béns i drets que adquireixi o rebi per qualsevol títol.
El patrimoni del Consorci quedarà reflectit en l’inventari corresponent, que revisarà i aprovarà l'Assemblea General.
Article 24. Rendició de comptes.
Per al coneixement, examen i fiscalització de la gestió econòmica i financera del Consorci es rendiran els comptes d’aquest, en la forma i amb els requisits establerts en la legislació de règim local.
Capítol VI. Recursos humans.
Article 25. Del personal.
a) L’ordenació dels recursos personals s’efectuarà pels òrgans del Consorci que, per a cada cas, tinguin atribuïda la competència.
b) L’estructura de personal del Consorci dependrà directament del gerent i, en cas que aquest no es creï, de la Junta de Govern, i es podrà nodrir tant de personal existent en les institucions i entitats integrants del Consorci com de contractacions externes, d’acord amb els criteris de publicitat, mèrit i capacitat, i amb les disposicions que sobre aquestes matèries siguin aplicables en cada cas.
L’estructura inicial del personal del Consorci la fixarà l’Assemblea General, i les seves modificacions posteriors les aprovarà la mateixa Assemblea General.
Capítol VII. Dissolució del Consorci, admissió i separació dels membres.
Article 26. Dissolució.
1. La dissolució del Consorci podrà produir-se per alguna de les següents causes:
a) Per impossibilitat legal o material de complir els seus objectius.
b) Per acord de l'Assemblea General amb el quòrum assenyalat en l’article 16.3 dels estatuts prèvia l’adopció dels corresponents acords per part dels ens consorciats.
2. En l’acord de dissolució l'Assemblea General es determinarà la manera com s’ha de procedir a la liquidació dels béns del Consorci, que s’hauran de distribuir entre els ens consorciats en proporció a les seves aportacions, una vegada satisfets els deutes que poguessin existir, així com la reversió de les obres i les instal·lacions existents.
Aprovada la dissolució del Consorci es designarà una Comissió Liquidadora que s’encarregarà de la gestió del servei fins que es resolgui sobre la forma de la seva prestació i la destinació dels béns, drets i obligacions que integrin el patrimoni del Consorci.
La Comissió Liquidadora estarà constituïda per quatre membres, designats per l'Assemblea General, i el president del Consorci.
En el termini de sis mesos, a partir de la seva constitució, la Comissió Liquidadora formularà la seva proposta, una vegada sentits els membres consorciats, i dictarà l’ordre d’adjudicació dels béns, drets i obligacions que corresponguin a cadascun d’aquells així com la manera en què s’ha de produir la revisió de les obres i de les instal·lacions existents, cosa que serà notificada a tots els ens i organismes que van integrar el Consorci extingit.
Article 27. Incorporacions.
1. Podrà incorporar-se al Consorci qualssevol altra entitat local. L'Assemblea General acordarà les condicions de la incorporació i, especialment, el règim econòmic financer aplicable a cada cas.
2. La integració de nous membres al Consorci requerirà l’aprovació de l’Assemblea General, per majoria absoluta.
Article 28. Separació voluntària.
La separació del Consorci d'algun dels seus membres que l´integren serà possible sempre que estigui al corrent dels compromisos assumits i garanteixi la liquidació i pagament de les seves obligacions econòmiques amb el Consorci. Haurà de sol·licitar-se amb sis mesos d'antelació a la finalització de l'exercici econòmic corresponent i assortirà efectes el primer dia de l'any següent.
Artà, 30 d’octubre de 2013
El Batle d’Artà
Jaume Alzamora Riera