Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 19277
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament per a la regulació de les activitats de temps lliure infantil i juvenil en l'àmbit territorial de l'Illa de Formentera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell Insular de Formentera, en sessió ordinària celebrada el 27 de setembre de 2013, ha aprovat amb caràcter definitiu la modificació del Reglament per a la regulació de les activitats de temps lliure infantil i juvenil en l'àmbit territorial de l'Illa de Formentera, una vegada transcorregut el termini d’exposició pública després de la seva aprovació inicial en sessió de Ple de 27/04/2012 (anunci publicat al BOIB núm. 84 de 12/06/2012, tauler d’edictes i donada audiència als possibles interessats). Finalitzat el termini d'exposició pública no s'han registrat al·legacions.

Es procedeix a la seva publicació íntegra al Butlletí Oficial de les Illes Balears de conformitat amb l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, per a la seva entrada en vigor, una vegada hagi transcorregut el termini previst a l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

 

“APROVACIÓ DE LA MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT PER A LA REGULACIÓ DE LES ACTIVITATS DE TEMPS LLIURE INFANTIL I JUVENIL EN L’ÀMBIT TERRITORIAL DE L’ILLA DE FORMENTERA”

Preàmbul

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competències exclusives en matèria de joventut, esport i lleure en l’àmbit territorial de les Illes Balears, d’acord amb els articles 30.12 i 30.13 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, aprovat per Llei orgànica 2/1983 i modificat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer.

En virtut d’aquesta competència, el Govern Balear va dictar el Decret 29/1990, de 5 d’abril, de regulació d’activitats de temps lliure infantils i juvenils, que va ser modificat pels decrets 40/1998, de 20 de març, i 189/1999, de 27 d’agost.

Amb el pas del temps es va incrementar la realització d’aquest tipus d’activitat i es va fer necessària una nova regulació, i per això es va aprovar el Decret 129/2005, de 16 de desembre, que derogava l’anterior. (BOIB núm. 192, de desembre de 2005).

L’entrada en vigor de la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut –en endavant, LIJ–, va suposar uns canvis en el règim anterior. Aquesta publicació va posar de manifest la necessitat d’adaptar el Decret 129/2005 a la nova regulació. Per aquest motiu el Govern Balear va iniciar els tràmits d’elaboració d’un nou decret que no va ser aprovat.

Amb la publicació de la Llei 21/2006, de 15 de desembre de 2006, d’atribució de competències als consells insulars de Menorca i d’Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure, es va atribuir la funció executiva i la gestió de les competències en matèria de joventut i lleure als consells insulars d’Eivissa i Formentera a més de la potestat reglamentària sobre les competències transferides, amb l’abast que estableix el capítol X.

A més, amb la entrada en vigor de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, es preveu als articles 39 i 61, la creació del Consell Insular de Formentera, el qual es va constituir efectivament el passat 10 de juliol de 2007 (BOIB núm. 196, de 29 de  Desembre de 2007)

La Llei 12/2010,de 12 de novembre, de modificació de diverses lleis per a la transposició a les Illes Balears de la Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell, relativa als serveis en el mercat interior, modifica parcialment, entre d’altres, la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de joventut. Així, la seva entrada en vigor, ha suposat tota una sèrie de canvis quant a la declaració responsable.

S’ha de tenir en compte, en relació amb aquest Reglament, el fet que el Consell Insular de Formentera ha dictat una Ordenança sancionadora per incompliment de la prohibició d’acampada lliure al municipi de Formentera. Així, segons el seu article 1, el qual parla de l’objecte i àmbit d’aplicació d’aquesta, la seva finalitat és garantir a tot el terme municipal de Formentera la prohibició de l’acampada lliure per particulars, entenent per acampada lliure qualsevol tipus d’estança no autoritzada que es realitzi a qualsevol espai dels citats a l’article 3 d’aquesta.

Per tot el que s’ha esmentat, el Consell Insular de Formentera, fent ús de la seva potestat reglamentària, considera necessari l’elaboració d’aquest Reglament perquè reguli de manera clara i uniforme la realització de les activitats de temps lliure infantil i juvenil en l’àmbit territorial de l’illa de Formentera, la redacció del qual ha estat presidida per les idees de protecció de la infància i la joventut, per la necessitat de garantir la seguretat en la realització d’activitats amb risc potencial i per la participació en el procés d’elaboració de les administracions locals, associacions juvenils, escoles i altres entitats que duen a terme aquestes activitats.

 

Capítol I. Disposicions generals i àmbit d’aplicació

Article 1. Objecte

Aquest Reglament té per objecte establir la normativa que han de regular les activitats de temps lliure infantils i juvenils que tenguin lloc a l’illa de Formentera.

Article 2. Definició de les activitats subjectes a aquesta normativa

1.- Concepte d’activitat de temps lliure infantil i juvenil.

Es considera activitat de temps lliure infantil i juvenil aquella en que hi  participin normalment persones menors d’edat, o joves fins als 18 anys, en un nombre superior a 9, amb la finalitat d’afavorir la participació social, la diversió, la formació, el descans i les relacions dels seus participants, en execució d’un programa o projecte educatiu i que es facin dins l’àmbit de l’educació no formal amb una durada mínima de trenta-sis hores consecutives, quan hi hagi  pernoctació, o tres dies consecutius, encara que no siguin sencers, quan no hi hagi pernoctació, independentment de qui l’organitzi o de qui la dugui a terme sigui una persona física o jurídica, pública o privada, amb o sense ànim de lucre.

2.- Relació de les activitats de temps lliure infantil i juvenil.

Són activitats de temps lliure infantil i juvenil les acampades juvenils, els camps de treball, les colònies, les escoles d’estiu, les rutes i marxes per etapes, les granges escola, les aules de natura, les activitats de temps lliure que es fan amb infants i joves menors d’edat als casals o centres infantils o juvenils de temps lliure i qualsevol altra activitat assimilable que compleixi els requisits esmentats al paràgraf primer sigui quina en sigui la denominació.

3.- Als efectes d’aquest Reglament i de la normativa que el desplegui, s’entén per:

a) “activitat d'oci amb pernoctació”, l’activitat que es fa per passar-hi la nit, en la qual participen 10 o més persones i s’instal·lin en zones condicionades per l’activitat.

b) Camp de treball, de voluntariat o d’aprenentatge, l’activitat en la qual els joves desenvolupen de manera voluntària i desinteressada un treball amb un interès social o comunitari. Els participants han de constituir un grup amb nombre superior a nou i amb una durada mínima de dues nits consecutives o tres dies consecutius si no s’inclou la pernoctació.

c) Escoles d’estiu o de vacances , activitats de temps lliure que es realitzin en època de vacances escolars, de dilluns a divendres (generalment), sense pernoctació i que no té continuïtat durant l’any, la durada serà inferior a sis mesos.

d) Colònia, activitat amb pernoctació i estada en una instal·lació fixa (alberg, casa de colònies, residència o altres similars i autoritzats)

e) Granja Escola, l'objecte de les activitats és el treball didàctic en el temps lliure sobre tècniques agràries i ramaderes en instal·lacions adequades.

f) Aula Natura, l'objecte de les activitats és el treball didàctic en reconeixement del medi natural i l'educació ambiental.

g) Marxa per etapes, ruta itinerant amb un lloc per pernoctar a un lloc diferent cada nit (sempre i quan no impliqui acampada).

h) Casals i centres infantils i juvenils degudament autoritzats, instal·lacions destinades a activitats infantils i juvenils.

i) Activitats de temps lliure de caràcter esportiu, les que compleixin els requisits de l'article 2.1 i es desenvolupin en un poliesportiu, un gimnàs, les instal·lacions  esportives d'un centre docent, etc., i incloguin activitats de tipus esportiu en un percentatge igual o superior al 50% respecte del total de les activitats de la programació.

Article 3. Activitats amb pernoctació

1-.Les activitats amb pernoctació, s'han de realitzar en instal·lacions autoritzades (casa de colònies de Formentera) o bé amb l'autorització del director/a o de la persona propietària d'altres instal·lacions especials.

2.-Excepcionalment, el Consell Insular de Formentera podrà autoritzar la pernoctació a finques públiques i de propietat privada, sense perjudici de la resta d’autoritzacions sectorials que puguin ser preceptives. En el cas de la realització d’aquestes activitats a finques de titularitat privada, s’haurà de comptar, a més, amb l’autorització del propietari o propietària.  

Article 4. Activitats excloses

1. Queden excloses d'aquesta normativa, les següents activitats:

a) Les activitats amb caràcter familiar

b) Les activitats que portin a terme persones menors d'edat a títol particular sense que estiguin representats per cap entitat (pública o privada) formalment constituïda.

c) Les activitats escolars, extraescolars, les organitzades pels centres escolars o les associacions de pares i mares, les aprovades pel consell escolar, i que es facin durant el període lectiu del curs escolar.

d) Les activitats que s'ofereixin en centres escolars docents, durant les vacances escolars, organitzades directament pel centre i dirigides pels professionals del centre.

e) Les que organitzin els centres residencials d'acolliment de les administracions públiques de les Illes Balears, que vagin dirigides a menors que estiguin sota la seva tutela de les quals siguin responsables els educadors i/o educadores d'aquests centres.

f) Les activitats que es facin amb persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial, que promouen o organitzen entitats, la raó social de les quals sigui treballar amb aquests col·lectius, i que hi treballen de manera continuada, sempre que les dirigeixin els educadors i/o educadores i en siguin els responsables del desenvolupament.

g) Les concentracions esportives federades quan s'organitzin per fer entrenaments esportius o per perfeccionament d'un esport .

h) Les activitats esportives d'aprofundiment d'una disciplina concreta impartida per personal tècnic habilitat per la federació corresponent o organitzades per federacions, clubs o associacions esportives.

i) Les activitats organitzades per les entitats esportives inscrites al Registre d'Entitats Esportives i subjectes a la Llei 14/2006, de 17 d'octubre, de l'esport de les Illes Balears.

j) L'esport escolar fet en horari no lectiu durant el curs escolar d'acord amb la normativa d'esports.

k) Les activitats de formació no reglada les de caràcter acadèmic de reforç o ampliació d'estudis, que es realitzin a llocs amb finalitat exclusivament formativa.

 

Capítol II.  Règim de declaració responsable de les activitats de temps lliure infantils i juvenils.

Article 5. Declaració responsable de l'activitat

1.- La persona o representant de l'entitat organitzadora ha de presentar davant l'òrgan competent en matèria d'activitats de temps lliure infantils i juvenils del Consell Insular de Formentera una declaració responsable per a la realització de les activitats que es vulguin dur a terme, amb un mínim de 15 dies naturals previs a l'inici de les activitats.

2.- La declaració responsable es realitzarà mitjançant els impresos normalitzats corresponents, que l'administració posarà a l'abast dels ciutadans i de les ciutadanes, sense perjudici del que disposa l'apartat 1 de l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (s'adjunta el model de declaració responsable annex I).

3.- Documentació i dades que s'ha d'adjuntar amb la declaració responsable:

a) Dades de la persona o entitat que promou o organitza l'activitat (nom, adreça, telèfon, adreça electrònica, fax a efecte de notificacions) i còpia del DNI o CIF.

b) Dades de l'activitat (tipus d'activitat, indicació de possibles riscs per als participants, croquis o indicació del lloc on s'ha de dur a terme, telèfon i adreça electrònica de contacte, calendari i horari) i declaració responsable de la persona o entitat organitzadora de l'activitat que ha de contractar una pòlissa d'assegurança per cobrir les contingències que s'estableixen en l'apartat e) del punt 2 de l'Article 17.

c) Full de reserva de la instal·lació o bé, en el cas d'instal·lacions juvenils no autoritzades, l'autorització escrita del propietari de l'edifici o finca que s'ocupi.

d) Llistat amb noms, llinatges, número de DNI i titulacions de tots els membres de l'equip, amb còpia de la formació o títol que els habilita.

e) Indicar el nombre i edat dels participants.

f) Projecte educatiu (indicant els objectius, continguts i metodologia de les activitats que s'han de dur a terme, recursos materials i humans, calendari i horari de les activitats, edats a les que van dirigides les activitats i un apartat del projecte ha de fer referència a les mesures preventives dels riscs que puguin derivar-se de les activitats)

g) Normes que s'han de seguir en cas d'emergència.

4.- Una vegada la declaració responsable hagi estat registrada a l’oficina de l’OAC (oficina d’Atenció al/la Ciutadà/na del Consell Insular de Formentera), l'òrgan competent en matèria d'activitats de temps lliure farà les comprovacions pertinents per verificar la conformitat de les dades declarades. Aquesta comprovació es farà d'ofici, d'acord amb les dades que consten en els arxius, bases de dades o altres fons documentals de l'Administració. En el cas que la declaració responsable o qualsevol dels documents aportats presenti deficiències, es pot requerir l'interessat perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o afegeixi els documents preceptius. En el cas que no s'esmenin aquestes deficiències en el termini establert, es tindrà per no presentada la declaració responsable, i això suposarà la impossibilitat d'iniciar l'activitat o bé la suspensió de la ja iniciada.

5.- Per aquelles activitats que tenen continuïtat en el  temps amb les mateixes característiques, la declaració responsable només tendrà vigència per a períodes màxims d'un any natural, prorrogable per anys, si les característiques de l'activitat o la normativa no canvien. S'haurà de realitzar una declaració prèvia per part de la persona interessada, informant sobre si hi ha modificacions en les condicions de l'activitat o del personal.

Article 6. Modificació de l'activitat

En el supòsit que es prevegin modificacions en les activitats, i abans que aquestes s’iniciïn, la persona o entitat interessada ha d'informar al Consell Insular de Formentera de qualsevol modificació de les dades de l'activitat a desenvolupar.

Quan l'activitat presenti modificacions o alteracions que afectin la identificació del lloc o de l'activitat inicial, les condicions en què s'ha de dur a terme o els requisits exigits legalment, s'ha de realitzar una nova declaració responsable de l'activitat.

Article 7. Mitjans de notificació

A l'efecte de notificacions, i segons l'article 59.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, són vàlides les declaracions per fax, correu electrònic o qualsevol altre mitjà sempre que la persona interessada o la que la representi confirmi que s'ha rebut i que quedi constància de la data, la identitat i el contingut de l'acte notificat.

 

Capítol III.  Projecte educatiu i condicions d'execució de les activitats de temps lliure

Article 8. Projecte educatiu

Les activitats s'han d'ajustar al projecte educatiu presentat amb la declaració responsable de l’activitat que estableix l'article 5 d'aquest Decret.

Aquest projecte ha d’establir una relació de les activitats de contingut educatiu, ecològic, esportiu o recreatiu que es vulguin dur a terme, els seus objectius i dels mitjans de què es disposi. Segons el grau de dificultat i risc en el seu desenvolupament, atesa l’edat, la destresa necessària i la formació prèvia dels infants o joves a qui van dirigides, el projecte ha d’incloure una avaluació dels riscs de les activitats, i les ha de classificar d’acord amb l’article següent, i també una descripció de les mesures preventives dels riscs que es deriven d’aquestes activitats.

Article 9. Classificació d'activitats

1.- Les activitats programades dins una activitat de temps lliure es poden classificar en:

a) Activitats ordinàries: són aquelles que no representen risc per als participants, com són els tallers, els jocs, les representacions, esports com  bàsquet, tennis de taula, etc.

b) Activitats extraordinàries: són les que es fan a l'aire lliure, en contacte amb la natura, no suposen dificultat especial o risc important per als menors ni exigeixen un grau important de destresa per realitzar-les, com per exemple el senderisme, la natació, sortides en bicicleta, curses d'orientació, marxes per etapes, excursionisme o similars.

c) Activitats extraordinàries d'aventura o d’esports de risc: són aquelles a les que els són inherents els factors de risc o un grau important de destresa per practicar-les, qualsevol que sigui el nivell de les persones que les han de practicar, com esports de risc (espeleologia, escalada, descens de barrancs, submarinisme o similars) o activitats a l'aire lliure d'aventura que impliquin la utilització de material específic, com cordes d'escalada, embarcacions, arcs, vehicles de motor o material aeri.

2.- El projecte educatiu d'una activitat de temps lliure que inclogui alguna activitat extraordinària d'aventura o esports de risc, haurà d'especificar les dades personals i la titulació de la persona responsable de la planificació, el control, el seguiment i l'avaluació del projecte.

La formació de la persona responsable de la planificació, el control, el seguiment i l'avaluació del projecte queda determinada al punt 1 de l'article 15 d'aquest Reglament .

3.- Durant la realització d'una activitat extraordinària d'aventura o esports hi ha d'haver un/a tècnic/a que acompanyi els participants, ha de ser major d'edat i ha de tenir alguna de les titulacions o acreditacions formatives previstes a l'apartat 2 de l'article 15.

4.- En les activitats que es realitzin a piscina o mar hi ha d'haver present una persona amb el carnet de socorrista expedit per la Creu Roja, la Federació Espanyola de Socorrisme, la Conselleria de Sanitat del Govern de les Illes Balears o qualsevol organisme públic. Si per les seves característiques, la normativa no exigeix que la piscina, platja o costa hagi de tenir un/a socorrista, l'entitat organitzadora es farà responsable que una de les persones que facin de monitor/a o el director/a de temps lliure tengui aquest carnet i estigui present durant tota l'activitat, i si no és possible, una persona haurà d'estar contractada per aquesta finalitat.

Article 10. Limitacions per a la pràctica d'activitats de temps lliure

Les activitats de temps lliure no es podran realitzar en llocs que resultin perillosos, insalubres, o que estiguin afectats per prohibicions o limitacions en virtut de la seva normativa específica, urbanística, ambiental, d'ordenació del territori, etc.

Article 11. Normes de caràcter sanitari

S'ha de garantir el  compliment de les mesures sanitàries quant a l'aigua, els aliments i l'eliminació de residus i restes orgàniques. En totes les activitats hi ha d'haver una farmaciola sota la responsabilitat de la persona que dirigeixi l'activitat o del/la responsable sanitari/a si n'hi ha.

a) Aigua

L'aigua de consum ha de ser potable.

S'haurà de subministrar aigua mineral embotellada, quan a la zona on es realitzi l'activitat no disposi de xarxa de subministrament d'aigua potable a càrrec d'un gestor públic o privat, ni de pou o dipòsit propi, amb la corresponent autorització sanitària.

b) Aliments

Els aliments destinats al consum humà, la seva elaboració i manipulació han de complir amb la normativa sanitària i alimentària que s'apliqui a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tant si el menjar és preparat i subministrat per alguna empresa externa com si el menjar és preparat per la pròpia entitat organitzadora.

Quan els participants portin els seus propis aliments, no procedeix regulació.

c)Eliminació de residus

Els fems s'han de dipositar periòdicament en els contenidors de recollida selectiva de fems que hi hagi al municipi on es realitzin les activitats.

S'ha d'evitar la contaminació de les aigües, evacuant correctament les aigües residuals.

En finalitzar les activitats, els participants han de deixar el lloc en perfectes condicions, net de deixalles o altres restes.

 

Capítol IV.  Equip dirigent de les activitats de temps lliure

Article 12. Equip dirigent

a) Les activitats de temps lliure infantil i juvenil han de comptar amb un equip de dirigents format per un/a director/a i els monitors i monitores necessaris segons el nombre de participants.

b) A més del director o directora de l'activitat, per cada deu participants, hi ha d'haver, com a mínim, un/a monitor/a.

c) A efectes d'aquest reglament, es considera:

Director o directora de l'activitat: la persona membre de l'equip de dirigents que, disposant de la titulació exigida en aquest Reglament, assumeix la responsabilitat de la planificació, realització i avaluació de l'activitat d'acord amb el programa o projecte previst, durant el temps i en el lloc que es dugui a terme.

Equip de monitors o monitores: les persones que tenen la titulació necessària per dur a terme directament les activitats amb els participants i que poden col·laborar en la planificació i l'avaluació d'aquestes.

d) En el cas que el conjunt de tota l'activitat d'un projecte compti amb quinze o menys participants, serà vàlid també, per actuar com a director o directora de l'activitat, el títol de monitor/a d'activitats de temps lliure infantil i juvenil, sempre que pugui acreditar que abans de la data d'inici de l'activitat hagi actuat com a monitor o monitora d'almenys dues activitats o de monitor o monitora de temps lliure durant un any continuat.

e)Aquelles activitats en què hi participin menors amb discapacitats física, psíquica o sensorial, amb necessitats especials, que necessitin d'una atenció més individualitzada, han de comptar amb els monitors i monitores de recolzament que es considerin necessaris, valorant la seva formació especialitzada. Per a la totalitat del projecte, quan hi hagi al menys un participant amb discapacitat (amb baixa autonomia i alta dependència), l'equip de professionals haurà de comptar amb al menys un/a monitor/a de recolzament.

f)El director o directora ha de ser present durant tota l'activitat, no podrà dirigir més d’una activitat al mateix temps, i en cas que s'hagi d'absentar, haurà de designar un responsable que tengui al seu abast tota la documentació obligatòria.

Quan l'absència sigui superior a vint-i-quatre hores s'hauran de prendre les mesures oportunes per substituir-lo/la, en aquest cas es podrà designar un dels monitors o monitores com a coordinador/a temporal amb funcions i tasques de director/a, supervisat pel tècnic/a de  joventut del Consell Insular de Formentera.

Article 13. Formació exigible al director/a d'activitats de temps lliure infantil i juvenil

1.- El director o directora de l'activitat ha de ser major d'edat i estar en possessió d'alguna de les formacions o titulacions següents:

a) Diploma o títol de Director/a d'activitats de temps lliure expedit per organismes públics.

b) Títol de tècnic/a Superior en Animació Sociocultural  (Curs de formació professional reglada de Grau Superior)

c) Títol en Educació Infantil com a Cicle Formatiu de Grau Superior o Diplomatura universitària en Educació Infantil (només per aquells projectes d'activitats adreçades a menors de 6 anys)

2.- Únicament per a la direcció d'activitats de temps lliure infantils i juvenils de caràcter esportiu, també poden actuar com a directors o directores les persones amb:

a) Titulació de Tècnic/a superior en animació d'activitats físiques i esportives  (Curs de formació professional reglada de Grau Superior) de conformitat amb la normativa vigent que la regula (Reial decret 2048/1995 de 22 de desembre, BOE de 9 de febrer de 1996).

b) Llicenciatura, Diplomatura o Grau en educació física o en ciències de l'activitat física i de l'esport, de conformitat amb la normativa vigent que la regula (Reial decret 790/1981 de 24 d'abril i Reial decret 1670/1993 de 24 de setembre).

3.- Excepcionalment i només per activitats de temps lliure gestionades, organitzades o d'iniciativa del Consell Insular de Formentera, podran actuar com a director/a de temps lliure, sempre i quan es justifiqui degudament, les persones que s'ajusten a les condicions següents:

a) Les persones que hagin superat degudament l'etapa de formació teòrica de la titulació de director/a de temps lliure i que realitzin les pràctiques de direcció d'activitats de lleure en el període comprés entre els dotze mesos següents a la finalització de la formació teòrica, poden assumir les competències i responsabilitats que es derivin d'aquesta gestió, sota la supervisió d'un tècnic del Consell Insular de Formentera.

b) Si l'activitat compta amb 15 o menys participants s'accepta actuar com a director/a de l'activitat amb el títol  de monitor/a sempre i quan acrediti haver-lo obtengut un any abans de l'inici de l'activitat i acrediti a més, haver actuat com a monitor/a en almenys dues activitats o en una activitat durant com a mínim un any continuat.

c) Si una vegada realitzat el procés de selecció no es dóna la possibilitat de contractar un director/a, s'acceptarà la contractació d'un/a monitor/a de temps lliure que acrediti a més del títol de monitor/a de temps lliure, una titulació superior (cicle formatiu de grau superior, diplomatura o llicenciatura universitària relacionada amb el món social i/o educatiu).

4.- Per a qualsevol dels casos esmentats en el punt 3 d'aquest article, el director o directora tendrà un contracte de durada màxima de 6 mesos amb possibilitat de pròrroga.

Article 14. Formació exigible als monitors i monitores de temps lliure

1.- El monitor i/o la monitora de temps lliure ha de ser major d'edat, les formacions o titulacions aptes per desenvolupar activitats de monitor o monitora de temps lliure són les següents:

a) Diploma/títol de monitor/a de temps lliure impartit per escoles de monitors de temps lliure reconegudes per institucions públiques.

b) Els títols que habiliten per treballar com a director/a de temps lliure.

2.- Per a la realització d'activitats de temps lliure de caire esportiu, poden actuar com a monitores, aquelles persones que puguin acreditar alguna de les formacions següents:

a) Per activitats d'escalada, excursionisme, bicicleta de muntanya i marxes a cavall, títol de tècnic/a en conducció d'activitats físiques i esportives en el medi natural  (ensenyament establerts en el Reial decret 2049/1995, de 22 de desembre, BOE de 14 de febrer de 1996)

b) Per a activitats esportives en general, el títol de tècnic/a superior en animació d'activitats físiques i esportives o la llicenciatura, diplomatura o grau en educació física o ciències de l'activitat física i de l'esport.

c) Per a les diferents modalitats esportives, els títols corresponents de tècnic/a esportiu/va per als diferents nivells (instructor regional, mestre nacional de modalitat esportiva habilitat per la pròpia federació).

3.- Excloent el director o directora de l'activitat, el 50% de l'equip de monitors i monitores exigits segons les ràtios del punt b) de l'article 12, pot estar en possessió d'alguna de les formacions següents:

a) Qualsevol de les titulacions o formació referida al punt 2 d'aquest mateix article.

b) Estar en període de pràctiques de les formacions de director /a o monitor/a.

c) Ser persones titulades d'estudis universitaris i/o de formació professional de grau superior, relacionats  amb l'educació, l'esport, el lleure o el món social (per exemple, magisteri, pedagogia, psicopedagogia, educació social, psicologia, belles arts, etc.)

4.- Per a les entitats juvenils registrades en el Cens d'Entitats Juvenils i d'Entitats Prestadores de Serveis a la Joventut, que organitzin i executin activitats de temps lliure, amb finalitat no lucrativa i exclusiva per als seus membres, també s'han de complir les mateixes condicions esmentades en els punts anteriors d'aquest article.

Article 15. Formació exigible a les persones que han de supervisar projectes i/o acompanyar els menors practicants d'activitats extraordinàries d'aventura o esports de risc

1.- Les persones que han de supervisar i assumir la responsabilitat tècnica de les activitats d'aventura o d'esport de risc que es prevegin en un projecte educatiu d'acord amb l'article 9.2 d'aquest Decret han de tenir una de les titulacions o formacions següents:

a) Llicenciatura, Diplomatura o Grau en educació física o en ciències de l'activitat física i de l'esport de conformitat amb la normativa vigent que la regula i la normativa vigent sobre instituts nacionals d'educació física (ensenyaments regulats en el Reial Decret 790/1981, de 24 d'abril al BOE de 6 de maig de 1981, i en el Reial Decret 1670/1993, de 24 de setembre publicat al BOE de 20 d'octubre de 1993).

b) Títol de tècnic/a esportiu superior (Cicle Formatiu de Grau Superior en Animació d'Activitats Físiques i esportives), d'acord amb la normativa vigent que el regula (regulat en el Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial i a l'Ordre ECD/3310/2002, de 16 de desembre per la qual es regulen els aspectes curriculars, els requisits generals i els efectes de la formació en matèria esportiva als quals es refereix la disposició transitòria primera del RD 1913/1997, de 19 de desembre).

c) Títol corresponent al Cicle Formatiu de Grau Mitjà de tècnic/a en conducció d'activitats físiques  esportives en el medi natural respecte a les activitats següents: excursionisme, cicloturisme, bicicleta tot terreny, ciclocròs, curses d'orientació i marxa a cavall.

d) En general la titulació corresponent que, si n'és el cas, exigeixi la legislació aeronàutica, nàutica i subaquàtica per a la instrucció o acompanyament d'infants o joves en la pràctica respectiva d'activitats aèries, nàutiques o subaquàtiques.

e) La resta de títols universitaris, de formació professional o qualificacions professionals de nivell 3, expedits pels organismes oficials competents, que habilitin per a la pràctica concreta i que incloguin formació suficient en matèria de socorrisme o primers auxilis (impartit per organismes públics o privats reconeguts).

2.- Hi ha d'haver almenys un tècnic o tècnica que ha d'acompanyar les persones practicants durant l'execució de l'activitat, que ha de ser major d'edat i a de tenir alguna de les titulacions o acreditacions formatives especialitzades en les activitats següents:

a) Les establertes en l'apartat anterior per a la supervisió.

b) Títol de tècnic/a esportiu/va, així com titulacions federatives, de conformitat amb la normativa vigent d'ordenació general dels ensenyaments esportius de  règim especial (RD 1363/2007, de 24 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial i Ordre ECD/3310/2002, de 16 de desembre per la qual es regulen els aspectes curriculars, els requisits generals i els efectes de la formació en matèria esportiva als quals es refereix la disposició transitòria primera del RD 1913/1997, de 19 de desembre).

Article 16. Altres formacions

La possessió de les titulacions indicades en els articles anteriors no eximeix de la possessió per part dels membres de l'equip dirigent, d'altres diplomes o titulacions per raó de l'especificitat del programa de l'activitat i que els pugui exigir altra normativa vigent.

Article 17. Obligacions del director/a de l'activitat

1.- Són obligacions directes i personals del director o directora de l'activitat

a) Garantir la qualitat educativa de l'execució del projecte educatiu.

b) Complir i fer complir la normativa que conté aquest Decret.

c) Facilitar la inspecció de l'activitat als serveis pertinents o el seguiment de l'activitat.

d)Tenir cura que les activitats es desenvolupin amb les mesures de seguretat adients per tal de garantir la integritat física dels i les participants.

e) Procurar que els i les participants posin un esment especial en el respecte a les propietats, les instal·lacions, el medi ambient i el marc natural del lloc on es fa l'activitat.

f) Tenir a disposició de l'autoritat competent durant tota l'activitat, la documentació prevista a la normativa vigent.

2.- El director o la directora de l'activitat ha de tenir a disposició de l'autoritat competent la documentació següent:

a) La comunicació de l'activitat a l'òrgan competent del Consell Insular de Formentera degudament emplenada i registrada o, si n'és el cas, l'autorització corresponent.

b) El programa detallat del projecte educatiu presentat.

c) La llista de participants amb les dades personals, les adreces i els telèfons.

d) L'autorització de participació en l'activitat, que ha de signar i lliurar la persona que tengui la pàtria potestat, tutela o curatela, de cadascun dels participants menors d'edat. Aquest escrit ha d'incloure expressament les activitats extraordinàries d'aventura o d'esports de risc a les quals s'autoritza el menor, i  també una declaració responsable en què manifesti que ha rebut prèviament, per part de l'entitat organitzadora i per escrit, la informació dels extrems següents:

 

1. Destinació, itinerari o trajecte que s'ha de recórrer.

2. Condicions físiques i coneixements que es requereixen per a la pràctica de les activitats, i també les dificultats que implica, i el comportament que s'ha de seguir en cas de perill.

3. Mesures de seguretat previstes.

4. Mesures que s'han d'adoptar per preservar el medi natural i altres elements de l'entorn.

5. Existència i característiques de les pòlisses d'assegurances d'assistència i accidents, i de responsabilitat civil.

6. Equips i materials que s'han d'emprar en cas que no els proporcioni l'empresa o entitat organitzadora.

 

e) La pòlissa vigent d'assegurances d'assistència i accidents per als participants (inclosos el director o la directora, els monitors i/o les monitores i altre personal participant, en pràctiques o no) en les activitats corresponents, que cobreixi, com a mínim, 900 euros/per víctima, en concepte de despeses de curació. El capital mínim per víctima de 3.000,00€ en cas de mort i de 6.000,00€ en cas d'invalidesa, excepte que una altra normativa que desplegui les activitats que es puguin qualificar de risc estableixi quanties superiors. A la pòlissa s'hi han de reflectir per escrit totes les activitats extraordinàries que s'ofereixen. La pòlissa d'assegurances d'accidents personals ha de mantenir-se en vigor durant tot el temps de prestació de l'activitat.

f) La pòlissa vigent d'assegurances de responsabilitat civil, per afrontar el risc dels danys personals o materials, o els desperfectes que el desenvolupament de l'activitat pugui ocasionar, que ha de preveure uns límits mínims de 150.000€ per víctima i 600.000 € per sinistre. Aquesta pòlissa ha de mantenir-se en vigor durant tot el temps de prestació de les activitats.

g) El permís de l'administració competent, en cas que es vulgui fer foc a la zona en què es duu a terme l'activitat.

h) L'original o la còpia compulsada dels diplomes (o carnets  acreditatius de monitor i/o monitora o director o directora de temps lliure), títols o acreditacions de la formació, que d'acord amb la normativa són vàlids per formar part de l'equip de dirigents de l'activitat, fins al còmput exigit, en relació amb l'activitat concreta.

Article 18. Responsables subsidiaris

Són subsidiàriament responsables d'aquestes obligacions (de les obligacions abans esmentades) les persones, les associacions o les entitats que organitzen l'activitat.

 

Capítol V.  Declaració responsable d'activitats als centres infantils o juvenils de temps lliure

Article 19. Activitats a centres infantils i/o juvenils

1.- Per dur a terme les activitats de temps lliure als centres infantils o juvenils, les persones físiques o entitats públiques o privades organitzadores han de presentar prèviament a l'òrgan competent en matèria d'activitats de temps lliure infantils i juvenils, la declaració responsable corresponent.

2.- La declaració responsable d'activitats de temps lliure als centres infantils o juvenils s'ha de fer, sense perjudici del que disposa l'apartat 1 de l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el document normalitzat que l’administració posarà a l’abast dels ciutadans i ciutadanes, que ha de contenir:

a) Dades de la persona o entitat que promou o organitza l'activitat (nom, adreça, telèfon, i adreça electrònica i fax a l'efecte de notificacions).

b) Dades de l'activitat (objectius, tipus d'activitat, indicació del  lloc on s'ubica el centre en què s'ha de dur a terme, telèfon i adreça electrònica de contacte, calendari, horari, i funcionament setmanal).

c) Dades del director o directora responsable del centre.

d) Llista amb els noms i els llinatges i el número de DNI de l'equip dirigent.

e) Projecte educatiu que s'ha de desenvolupar amb indicació de les activitats que s'han de dur a terme i la resta dels aspectes indicats a l'article 8.

f) Índex de la documentació que s'adjunta i que ha de ser la següent:

1) Fotocòpia compulsada del document constitutiu de l'entitat (en el cas que sigui de naturalesa privada).

2) Fotocòpia compulsada del CIF o DNI de l'entitat o de la persona organitzadora, segons correspongui.

3) Certificat d'adscripció o relació de serveis del centre sol·licitant a una altra entitat pública o privada, si n'és el cas.

4) Fotocòpia compulsada de la formació o del títol que habilita a l'equip dirigent.

5) Títol que habiliti per ocupar el local o l'espai que s'ha d'utilitzar.

6) Actuacions o normes bàsiques que s'han de seguir en cas d'emergència.

3.- Si una vegada revisada la declaració responsable de l'activitat i la documentació que l'acompanya, l'òrgan competent en matèria d'activitat de temps lliure infantil i juvenils observa deficiències, ho ha de comunicar a la persona o l'entitat organitzadora en el termini de 10 dies hàbils comptadors a partir del dia següent al de recepció de la declaració responsable, atorgant-li un termini de 10 dies hàbils per esmenar-les amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que ha desistit de fer l'activitat, tot segons el que disposa l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Article 20. Termini per presentar la declaració responsable

1.- La declaració esmentada en l'article anterior s'ha de fer mitjançant els impresos normalitzats corresponents i amb una antelació de 3 mesos a l'inici de l'activitat (adjunta a l'annex I.)

2.- Abans  del 20 de desembre de cada any,  l'entitat organitzadora ha de trametre a l'òrgan competent en matèria de temps lliure el projecte educatiu previst, en el qual ha d'indicar totes les dades que s'hagin modificat i hi ha d'adjuntar els documents corresponents.

 

Capítol VI.  Equip dirigent de les activitats als centres infantils o juvenils de temps lliure

Article 21. Equip dirigent i formació

Les activitats de temps lliure que es fan amb infants o menors d'edat als casals o als centres infantils i juvenils de temps lliure han de comptar amb un equip de dirigents format pel director o la directora de l'activitat i els monitors i les monitores, als quals els és aplicable el que disposen els articles 13, 14, 15 que fan referència a la formació.

Article 22. Ràtios als centres o casals infantils o juvenils

A més del director o la directora de l'activitat,  per cada quinze persones participants o usuàries, hi  ha d'haver, com a mínim, un monitor o una monitora.

Article 23. Obligacions del director/a de l'activitat

1.- Són obligacions directes i personals del director o directora de l'activitat:

a)Garantir la qualitat educativa de l'execució del projecte educatiu.

b)Complir i fer complir la normativa que conté aquest Reglament.

c)Facilitar la inspecció de l'activitat als serveis pertinents o el seguiment de l'activitat.

d)Tenir cura que les activitats es desenvolupin amb les mesures de seguretat adients per tal de garantir la integritat física dels participants.

e)Tenir a disposició de l'autoritat competent durant tota l'activitat, la documentació prevista a la normativa vigent.

2.- El director o la directora de l'activitat ha de tenir a disposició de l'autoritat competent la documentació següent:

a)La declaració responsable de l'activitat degudament emplenada i registrada o, si n'és el cas, l'autorització  corresponent.

b)El programa detallat del projecte educatiu, amb objectius i horaris.

c)La llista de participants amb les dades personals, les adreces i els telèfons.

d)L'autorització de la persona que tengui la pàtria potestat, tutela o curatela, de cadascun dels participants menors d'edat.

e)La pòlissa vigent d'assegurança de responsabilitat civil per afrontar els danys personals o materials, o els desperfectes que el desenvolupament de l'activitat pugui ocasionar.

f)L'original o la còpia compulsada dels diplomes (o carnets  acreditatius de monitor o monitora o director o directora de temps lliure), títols o acreditacions de la formació, que d'acord amb la normativa són vàlids per formar part de l'equip de dirigents de l'activitat.

 

Capítol VII. Seguiment i assessorament d'activitats de temps  lliure

Article 24. Serveis tècnics de seguiment i assessorament

1.- Sense perjudici de les facultats d'inspecció i de control que corresponguin al personal funcionari competent o habilitat, els serveis tècnics de seguiment i d'assessorament de l'administració competent poden visitar, d'ofici o a instància de part, els centres, les instal·lacions i, en general, qualsevol lloc on es desenvolupen les activitats que regula aquest Reglament amb l'objectiu d'assessorar i/o comprovar el compliment adequat dels requisits i les condicions que s'estableixen en la normativa que el desplegui, i també la qualitat del servei prestat.

2.- Després de les actuacions de seguiment, se n'ha d'emetre l'informe corresponent als efectes oportuns, el qual podrà tenir-se en compte per iniciar una activitat d'inspecció i, si s'escau, un procediment sancionador.

Disposició addicional primera

S'aplicaran les noves estructures de les ensenyances universitàries oficials de grau, d'acord amb les directrius generals corresponents a l'Espai Únic d'Educació Superior i de conformitat amb el que es preveu a la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats (modificada per la Llei orgànica 4/2007, de 12 d'abril) i el Reial decret 55/2005, de 21 de gener.

Disposició addicional segona

El tractament de les dades de caràcter personal derivades de l'aplicació d'aquest Reglament es realitzarà d'acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, per la qual cosa es demanarà el consentiment de l'afectat per a la cessió o comunicació de dades en els supòsits que hi sigui necessaris.

Disposició transitòria única

Aquest Reglament és aplicable a totes les activitats de temps lliure infantil i juvenil que es portin a terme a l’àmbit territorial de l’illa de Formentera des del moment en què entri en vigor.

Respecte a les activitats iniciades i declarades amb anterioritat a l’entrada en vigor del present Reglament, es continuaran regulant d’acord amb el Decret 129/2005, de 16 de desembre, pel qual es regulen les activitats del temps lliure infantil i juvenil.

Disposició final

Segons l’establert a l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, aquest Reglament entrarà en vigor, una vegada s'hagi aprovat definitivament pel Ple del Consell Insular de Formentera, s'hagi publicat íntegrament el seu text al Butlletí Oficial de les Illes Balears, i hagi transcorregut el termini que assenyala l’article 113 de la citada anteriorment Llei 20/2006, de 15 de desembre.

 

 

ANNEX I

DECLARACIÓ RESPONSABLE DE LES ACTIVITATS DE TEMPS LLIURE INFANTILS I JUVENILS

Dades de l’entitat o persona que organitza


Nom i llinatges/Raó Social                                                                                               NIF/CIF 


Adreça                                                                                                                                                               CP            


Localitat                                               Província               Telèfon 1               Telèfon 2               Fax          


 Nom de la persona responsable


Correu electrònic


 Dades de l’activitat (tipus)

    (   )  Marxa per etapes   (   ) Colònia      (   ) Campament     (   ) Camp de treball      (   ) Casals i Centres infantils

            (   ) Granja escola              (   ) Aula de natura                   (   )  D’altres  (especificau el tipus d'activitat):


Durada:   de         a           de/d'                   de                   Nombre de participants:                         Edats:


Lloc de realització de l’activitat:                                       Propietari:                                            Municipi:


Disposau del permís del propietari:    Sí  (   )      No (   )                          


Per contactar durant l’activitat telefonau al:                                                                 Persona de contacte:               


S'inclouen activitats extraordinàries:


S'inclouen activitats extraordinàries d'aventura o esports de risc (quines):


Responsable de l’activitat


Nom                          


Telèfon 1                                                                                                                            Telèfon 2              


 

  Detall de les titulacions de l'equip

Nom i llinatges

Monitor/a-Director/a (*)(**)

Escola Formació

DNI

Responsable de l’activitat (Director/a)

 

 

 

 

Resta de l'equip

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 


 

 

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

11

 

 

 

 

12

 

 

 

 

13

 

 

 

 

14

 

 

 

 

15

 

 

 

 

16

 

 

 

 

17

 

 

 

 

18

 

 

 

 

19

 

 

 

 

20

 

 

 

 

    (*) Indicau si està en pràctiques

     (**) Cal que presenteu una còpia de la formació que els habilita

Documentació que s’ha de presentar juntament amb la sol·licitud d'autorització


  • Full de reserva de la instal·lació, o bé, en el cas d'instal·lacions juvenils no autoritzades, l'autorització escrita del propietari de l'edifici que s'ocupi.
  • Projecte educatiu (indicant els objectius, continguts i metodologia de les activitats que s'han de dur a terme, recursos materials i humans, calendari i horari de les activitats, edats a què van dirigides les activitats i un apartat del projecte ha de fer referència a les mesures preventives dels riscs que puguin derivar-se de les activitats.
  • Normes que s'han de seguir en cas d'emergències.

Documentació que s’ha de tenir durant la realització de l'activitat


  • L'autorització per a la realització de l'activitat.
  • El programa detallat del projecte educatiu presentat.
  • La llista de participants amb les dades personals, les adreces i els telèfons.
  • L'autorització de participació en l'activitat, signada per la persona que tengui la pàtria potestat o tutela de cadascun dels participants menors d'edat. Aquest escrit ha d'incloure expressament les activitats extraordinàries d'aventura o esports de risc a les quals s'autoritza el menor.
  • La pòlissa vigent d'assegurances d'assistència i accidents per als participants (inclosos el director o la directora, els monitors i altre personal participant, en pràctiques o no).
  • Pòlissa vigent d’assegurances de responsabilitat civil per afrontar el risc dels als danys personals o materials, o els desperfectes que el desenvolupament de l'activitat pugui ocasionar, que cobreixi com a mínim, les despeses dels possibles accidents dels i les participants, o bé d’altres assegurances de cada un dels o les participants.
  • El permís de l'administració competent en cas que es vulgui fer foc a la zona en què es duu a terme l'activitat.
  • L'original o còpia compulsada dels diplomes (o carnets acreditatius de monitor/a o director/a de temps lliure), títols o acreditacions de la formació, que d'acord amb la normativa són vàlids per formar part de l'equip de dirigents de l'activitat, fins al còmput exigit, en relació amb l'activitat concreta.

Detall de l’accés al lloc on es realitza l’activitat


Per aquelles activitats que es realitzin a llocs de difícil localització, fer  un croquis o descripció del camí per accedir a la zona de realització de l’activitat des del poble habitat més pròxim. En el cas de rutes, el croquis de l’itinerari ha d’indicar el municipis on s’inicia i on finalitza, els dies i els noms del lloc on es dormirà, per ordre cronològic i d’acord amb la data del calendari.

Aquest document es presentarà amb un mínim de 15 dies naturals abans del començament de l’activitat

Les persones sotasignats declaren que totes les dades consignades són certes i que estan assabentades de la normativa vigent per a aquests tipus d’activitats a l'illa de Formentera i es comprometen a complir-la.


Data                       Signatura de la persona responsable de l’activitat                  Signatura de la persona responsable de l’entitat

 

Podeu remetre la declaració responsable a l’Àrea de Joventut del Consell Insular de Formentera al Centre Social Es Molí a l'avinguda de Porto-salè, 88 - Sant Francesc, 07860 Formentera o bé per fax al número 971 32 25 56 o també per correu electrònic joventut@conselldeformentera.cat

 

ÀREA DE JOVENTUT DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

 

Formentera, 16 d'octubre de 2013.

 

El President,

Jaume Ferrer Ribas