Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS

Núm. 19262
Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 18 d’octubre de 2013 per la qual s’estableixen els serveis mínims en l’àmbit del personal docent i no docent de l’Administració educativa, amb motiu de la vaga general al sector educatiu convocada per al dia 24 d’octubre de 2013

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Els sindicats STEI, FETE-UGT, FECCOO, ANPE, CSI-F, FSC-CCOO i FECOHT han convocat una vaga general per al dia 24 d’octubre de 2013 que afectarà als empleats públics de l’Administració educativa, docents i no docents, així com als monitors de menjador i d’altres activitats i al personal d’atenció educativa o assistencial externalitzat, tal com consta en els diferents preavisos presentats. La vaga començarà a les 00:00 hores i finalitzarà a les 24:00 hores del dia esmentat; i per als treballadors de centres amb jornades especials començarà a les 22:00 hores del dia 23 i finalitzarà a les 8:00 hores del dia 25 d’octubre.

El dret fonamental a la vaga està subjecte a limitacions i restriccions en el seu exercici derivats de la seva connexió amb altres llibertats, drets o bens constitucionalment protegits. La mateixa Constitució Espanyola, a l’article 28.2, estableix expressament que “la llei que reguli l’exercici d’aquest dret establirà les garanties precises per assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat”, i a l’article 27 reconeix el dret fonamental a l’educació. Els termes de l’exercici del dret de vaga estan regulats en el Reial decret llei 17/1997, de 4 de març, sobre relacions de treball.

L’exercici del dret de vaga i el seguiment de la mateixa sense la determinació de la prestació mínima del servei públic educatiu, podria generar greus perjudicis al dret a l’educació de l’alumnat. En aquest sentit, s’ha de dir que el servei essencial de l’educació que presta el personal docent no pot entendre’s reduït exclusivament a l’activitat docent, perquè amb aquesta activitat aquest personal desenvolupa d’altres relacionades amb l’anterior, com ara la vigilància, la cura o l’assistència de menors, en especial dels menors amb necessitats especials, que exigeixen garantir les mínimes condicions d’atenció, seguretat i higiene. Així mateix, la falta dels docents imprescindibles per atendre l’alumnat que acudeixi al centre, pot limitar el dret al treball dels pares de l’alumnat o el dret al treball dels treballadors que no secundin la vaga.

En conseqüència, una vegada convocada la vaga, és necessari mantenir determinats llocs de feina per a garantir la prestació de serveis públics dependents d’aquesta Conselleria. Els serveis mínims pretenen harmonitzar les garanties constitucionals del dret a la vaga, emparat per l’article 28 de la Constitució, amb el dret al manteniment dels serveis essencials que s’han de prestar als ciutadans, i en aquest cas, pel que fa al dret fonamental a l’educació reconegut a l’article 27 de la Constitució.

Per tant, atès que el dret a la vaga pot col·lidir amb altres drets fonamentals dels ciutadans, i de conformitat amb el que disposen els articles 27 i 28 de la Constitució, i atesa la naturalesa de la vaga, de caràcter general, i atès el fet particular que coincideix en el temps amb la vaga indefinida, sense precedents en aquesta Comunitat Autònoma, convocada a partir de dia 16 de setembre de 2013, i per a la qual ja s’han establert serveis mínims, es fa del tot necessari establir uns serveis mínims que assegurin el manteniment del servei educatiu, evitin que les conseqüències d’aquesta vaga s’acumulin a les de la vaga indefinida, provocant un efecte acumulatiu perjudicial en la prestació d’un servei essencial com és l’educatiu, i limitin el menys possible el contingut dels drets fonamentals en conflicte.

Així mateix, s’ha de tenir en compte la necessitat de mantenir, en allò estrictament necessari, les funcions de consergeria, manteniment de edificis i instal·lacions i recepció i registre de documents.

En virtut d’això, i d’acord amb el que estableix l’article 2 del Decret 16/1985, de 21 de febrer, d’establiment de serveis mínims de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, prèvia negociació amb el comitè de vaga en reunió celebrada el 18 de setembre de 2013, i havent donat compte a la Conselleria d’Administracions Públiques, dict la següent

 

Resolució

1. Objecte

Aquesta resolució té per objecte establir els serveis mínims per garantir els serveis essencials en centres docents públics d’ensenyament no universitari de les Illes Balears, així com en la resta de centres de treball de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, afectats per la vaga general convocada per al dia 24 d’octubre de 2013.

2. Justificació

La justificació per establir els serveis mínims ve donada per la coincidència en el temps amb la convocatòria de vaga vigent, de caràcter indefinit –els efectes de la qual s’acumularan a aquesta - i la necessitat de garantir:

1. El dret a l’educació de l’alumnat.

2. El dret dels pares de l’alumnat menor d’edat a l’exercici de la seva activitat laboral, per coincidir les jornades de vaga amb un dia feiner.

3. El dret al treball del professorat dels centres docents que no secundi la vaga.

4. El compliment de les normes mínimes de convivència als centres educatius.

5. L’atenció mínima necessària pel que fa als serveis de consergeria, registre de documents, i manteniment d’edificis.

3. Serveis mínims

3.1. Establir com a serveis mínims per al personal docent públic no universitari, inclòs en la convocatòria de vaga, i en els centres públics dependents de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, els següents:

Per a tots els centres educatius:

- El/la director/a com a responsable del personal i representant de l’Administració educativa al centre docent, així com per garantir el compliment de la normativa vigent.

- El/la secretari/ària per tenir entre les seves funcions col·laborar amb el director/a en les tasques precises d’organització del personal d’administració i serveis, així com per expedir les certificacions que es sol·licitin.

A més de l’anterior, s’estableixen els següents serveis mínims addicionals atenent a les característiques dels centres i del seu alumnat:

Personal docent:

a) Centres d’educació infantil i primària i centres d’educació especial:

Tenint en compte l’edat de l’alumnat dels centres d’educació infantil i primària que exigeix uns serveis mínims que permetin garantir una atenció bàsica, així com l’alt nivell de dependència de l’alumnat dels centres d’educació especial: el 30% del personal docent destinat al centre.

Dins aquest còmput, i atenent l’exigència d’uns serveis mínims que permetin atendre l’alumnat amb necessitats de suport educatiu, s’ha d’incloure un docent de l’equip de suport.

En els centres unitaris, a efectes d’aquest còmput, el director i el secretari computen com un docent més.

b) Centres d’educació secundària i centres integrats de formació professional:

Atenent l’exigència d’uns serveis mínims que permetin garantir una atenció bàsica de l’alumnat que acudeixi al centre: el 25% del personal docent destinat al centre.

Dins aquest còmput, i atenent l’exigència d’uns serveis mínims que permetin atendre l’alumnat amb necessitats de suport educatiu, s’ha d’incloure un docent del departament d’orientació.

c) Centres de règim especial:

Atenent l’exigència d’uns serveis mínims que permetin garantir una atenció bàsica de l’alumnat que acudeixi al centre o les necessitats de centre: el 20% del personal docent destinat al centre.

d) La resta de centres

Atenent l’exigència d’uns serveis mínims que permetin garantir una atenció bàsica de l’alumnat: el 20% del personal docent destinat al centre.

3.2. El personal docent que hagi d’acomplir els serveis mínims ha de realitzar les activitats docents, incloent-hi les lectives, que li corresponguin, de la mateixa manera que el personal que no secundi la vaga i al qual no se li hagi inclòs dins els serveis mínims.

3.3. Establir, per al personal no docent del sector educatiu, els següents serveis mínims:

- Als centres educatius, una persona de consergeria, designada pel director del centre, que ha de romandre en el seu lloc de treball durant tota la jornada escolar.

- Pel que fa al personal dels serveis generals de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats: un ordenança, un funcionari en el registre general de la Conselleria, i un treballador amb funcions de manteniment; designats tots ells nominalment per la Secretaria General de la Conselleria.

4. Competències de la direcció del centre

1. Garantir que el centre educatiu estigui obert durant tota la jornada escolar i que tot l’alumnat que acudeixi al centre sigui atès.

2. Designar els docents, per sorteig, i el conserge, nominativament, que hagin d’acomplir els serveis mínims.

Atès que el dia 24 d’octubre coincidiran dues convocatòries de vaga, la indefinida i la general, el personal docent que, per sorteig, resulti designat per a desenvolupar els serveis mínims de la vaga general s’entendrà designat, també, per aquest dia, per a la vaga indefinida.

3. Organitzar els recursos humans disponibles per tal que el personal que no exerceixi el dret de vaga (incloent-hi tant al docent que lliurement no l’exerceix com aquell que estigui acomplint serveis mínims) realitzi les activitats docents, incloses les lectives, que li corresponguin, per tal que quedi garantit el dret a l’educació de l’alumnat.

4. Facilitar a l’Administració la informació referent al seguiment de la vaga i qualsevol incidència significativa.

5. Informar les famílies que els seus fills seran atesos adequadament els dies de vaga.

5. Incompliment dels serveis

Aquests serveis mínims seran d’obligat compliment. L’incompliment de l’obligació d’atendre els serveis mínims essencials serà sancionat d’acord amb el que preveu la normativa vigent.

6. Autorització

Autoritzar el director general de Planificació, Infraestructures Educatives i Recursos Humans així com a la secretaria general per a que dicti les instruccions necessàries per aplicar aquesta Resolució.

7. Publicació

Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears amb efectes el mateix dia de la seva publicació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un  recurs potestatiu de reposició davant la consellera d’Educació, Cultura i Universitats en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i amb l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució, d’acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, o en el termini de deu dies per al procediment previst a l’article 114 i següents de la Llei esmentada.

 

Palma, 18 d’octubre de 2013

 

La consellera d’Educació, Cultura i Universitats

Joana Maria Camps Bosch