Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CAPDEPERA

Núm. 18989
Edicte relatiu a l’aprovació definitiva del Reglament municipal per a la regulació de les ajudes econòmiques dels serveis socials de l'Ajuntament de Capdepera 2013

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Una vegada aprovat inicialment el reglament d’ajudes econòmiques de l’Ajuntament de Capdepera i transcorregut el termini d’exposició al públic de l’esmentar reglament sense que se n’hagi presentat cap reclamació, es dóna per definitivament aprovat en compliment d’allò disposat a l’article 49.c) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les bases de règim local, i l’art. 102.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i es publica íntegrament de conformitat amb allò que s’estableix a l’art. 70.2 de l’esmentada Llei i l’art. 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre.

REGLAMENT PER A LA REGULACIÓ DE LES AJUDES ECONÒMIQUES DELS SERVEIS SOCIALS

DE L’AJUNTAMENT DE CAPDEPERA  2013

ANTECEDENTS:

La Llei reguladora de les bases de règim local (BOE núm. 3, d’abril de 1985) a l’article 25 exposa que la prestació de Serveis Socials és una competència municipal.

 La nova Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials, al seu article 38 assenyala com a competències dels ajuntaments (entre d’altres): crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d’acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, i els plans estratègics autonòmics i insular.

 Conscient de tot això, l’Ajuntament de Capdepera, amb el suport financer d’altres institucions públiques prestadores de Serveis Socials, l'any 2006 va instrumentar un marc regulador de les concessions d'aquestes ajudes. Després d'uns anys d'utilitzar el reglament s'ha vist la necessitat d'adequar-lo a la nova realitat social segons les previsions pressupostàries que per a cada exercici en concret s’hi puguin consignar a l’efecte.

Les ajudes es concediran en funció dels crèdits disponibles a l’Ajuntament per a aquest fi. Per tot això, per rebre l’ajuda no bastarà que la persona sol·licitant reuneixi tots els requisits i condicions que figuren al present reglament, sinó que serà necessari que la seva sol·licitud pugui ser atesa tenint en compte les dotacions pressupostàries existents.

A partir d’aquí, es planteja la necessitat de formalitzar el conjunt d’ajudes i prestacions econòmiques de caràcter no periòdic, que sempre tindran un caràcter subsidiari i/o complementari respecte de les que ofereixin altres institucions, i que van dirigides a famílies o individus que passen per situacions de crisis econòmiques de subsistència.

Per totes les raons esmentades, es veu la necessitat d'actualitzar aquest Reglament de serveis socials.

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Definició

Les prestacions econòmiques són aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d’aconseguir-ne o rebre’n d’altres fonts (article 22 de la Llei 4/2009) amb pagament de béns/serveis bàsics, que es troben emmarcades dins les prestacions bàsiques dels SS.SS d’Atenció Primària. Aquestes ajudes són un instrument dins el procés d’intervenció social. Es poden atorgar amb caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència o urgència social.

Article 2. Característiques

Les ajudes econòmiques municipals són un instrument, dins la intervenció social, que tenen com a finalitat prevenir la marginació social i afavorir la integració de la ciutadania.

-Són ajudes finalistes; és a dir, s’apliquen a la finalitat per les quals han estat concedides.

-Són ajudes no periòdiques.

-Són complementàries del treball social. Actuaran sempre com a complement d'un treball més ampli que es desenvolupa amb les persones perceptores, encaminat a aconseguir un major nivell d'autonomia personal i social.

- Són ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, depenent en cada exercici de les previsions que s’hi puguin establir.

Article 3. Persones beneficiàries.

En podran ser persones beneficiàries les persones físiques i/o famílies residents i empadronades al municipi de Capdepera en estat de necessitat reconegut en el moment de fer la sol·licitud i que compleixin els requisits establerts per poder-los concedir dita ajuda. En el cas d’ésser transeünts es regiran pel que disposa l’article 5.8.

Article 4. Persones perceptores.

Poden ser persones perceptores de les ajudes:

a) Les pròpies persones sol·licitants i beneficiàries de les ajudes.

b) Les entitats o persones designades per poder-les percebre, així com els proveïdors dels béns o serveis per als quals es concedeixi l’ajuda.

c) En el cas d’ajudes de lloguer sempre seran ingressades al compte corrent de la persona arrendadora. La persona sol·licitant haurà d’aportar una fotocòpia de la primera plana de la cartilla bancària de la persona propietària de l'habitatge.

Article 5. Tipologia de les ajudes.

Les ajudes econòmiques estan destinades preferentment per fer front a les següents necessitats:

1. Necessitats bàsiques primàries de la persona sol·licitant o de la seva família

-Alimentació: aquestes ajudes s’atorgaran en funció del barem establert. Si hi ha menors l’ajuda serà quinzenal; si no, mensual. Es podran concedir per 3 mesos, renovables per a 3 mesos més. Amb un màxim de 6 mesos consecutius.

- Higiene personal

- Roba i calçat

Una vegada esgotada l'ajuda d'aliments de tiquet es podrà continuar amb l'ajuda d'aliments de la Unió Europea si persisteix la situació de necessitat valorada per l'equip tècnic.

Aquestes ajudes es donaran en vals, mai diners en efectiu.

La Junta de Govern Local aprovarà un llistat de productes bàsics d'alimentació i higiene personal en base a un informe del treballador o de la treballadora social i a proposta del regidor o la regidora de l'Ajuntament.

2.Ús i manteniment de l'habitatge

Es podran sol·licitar per pagar el lloguer o la hipoteca i/o per mantenir l'habitatge (electricitat, aigua i gas).

Aquestes ajudes es podran concedir com a màxim fins al 100% de l’import de 2 mesos a l'any, amb un màxim de 500€ per mes, amb una diferència de 4 mesos entre cada sol·licitud, quan hi hagi garanties de continuïtat a l'habitatge, i sempre que no s’hagi iniciat un procés judicial de desnonament.

No s’atorguen ajudes per lloguer per entrar dins un habitatge ni dues mensualitats juntes, exceptuant situacions d’urgència valorades per l’equip tècnic.

3.Despeses de farmàcia  (sempre per prescripció dels professionals mèdics)

Només per a medicaments, sempre que a la persona usuària li surti a pagar, i depenent dels ingressos del nucli familiar i la valoració del treballador o de la treballadora social. (El/la treballador/a social en comprovarà les dades al portal d'IB Salut).

4 Despeses escolars i formatives

-Beca escoleta d’infants, en cas que ambdós progenitors treballin. En cas que no sigui així, el/la treballador/a social, amb l'elaboració prèvia del pla de feina amb la família, serà qui decidirà si és convenient o no becar l’assistència de l’infant a l’escoleta.

- Beca llibres i material escolar. La concessió d’aquests ajuts es regirà per l’article 8 del present reglament.

- Beca menjador escolar, serà valorada prèviament per l'equip tècnic.

5. Desplaçaments puntuals mitjançant transport públic dins l’illa de Mallorca, per raons justificades acreditades i/o aportant el corresponent tiquet.

6.Activitats d’oci i temps lliure i escola d’estiu, depenent de les places disponibles per a les persones usuàries dels Serveis Socials i de la dotació pressupostària.

7 Despeses extraordinàries no previstes en els apartats anteriors, amb una valoració prèvia de l'equip tècnic.

8. Les ajudes per a transeünts es concediran pels conceptes de: aliments bàsics amb una durada no superior a tres dies i transport públic dins l’illa de Mallorca, amb motiu justificat i/o aportant el corresponent tiquet.

Article 6. Requisits generals:

- Ser persones majors de 18 anys, o estar emancipades legalment.

- Estar empadronada en el terme municipal de Capdepera amb una antiguitat de 6 mesos continuats per ajudes de lloguer, hipoteca, electricitat, aigua, gas, escoleta, escola d'estiu i llibres i material escolar i amb una antiguitat de 3 mesos continuats per ajudes d’aliments, menjador escolar i ajudes sanitàries, excepte les persones transeünts que es trobin en situació d’extrema urgència.

- Aportar la documentació exigida en cada cas.

- No tenir accés a altres ajudes d’altres administracions públiques o recursos propis que cobreixin la totalitat de la necessitat per a la qual es sol·licita la prestació.

- No haver sol·licitat i gaudit d’una ajuda econòmica pel mateix concepte de Serveis Socials de l’Ajuntament de Capdepera durant l’any en curs, llevat d’aquells casos excepcionals que, per necessitat sobrevinguda, requereixin d’atenció immediata.

- No renunciar a cap feina ni formació en el termini dels darrers tres mesos en què el/la treballador/a social consideri que la persona està capacitada per realitzar.

L'ajuda sempre representarà un % del total, que pot anar des del 0% al 100%, depenent del barem establert, la valoració de l'equip tècnic i el compliment de les obligacions de les persones beneficiàries (art.12).

Article 7. Procediment de gestió de les ajudes

7.1. Inici del procediment general, exceptuant les ajudes de llibres i material  escolar:

Les ajudes són tramitades pel/per la treballador/a social dels Serveis Socials de l’Ajuntament de Capdepera.

Els ciutadans i les ciutadanes podran sol·licitar les ajudes al servei per pròpia iniciativa, o bé seran tramitades a proposta del/de la professional de referència, quan es tracti de persones amb les quals s’està efectuant ja una intervenció social o psicosocial. En ambdós casos s’haurà de seguir el següent procediment.

7.2. Sol·licitud:

La sol·licitud s'ha de presentar en el Registre Municipal de l’Ajuntament de Capdepera, acompanyada de la documentació necessària. Si la persona sol·licitant no aporta la documentació requerida en el termini de 15 dies s’arxivarà l’expedient, sense més tràmits.

7.3. Tramitació i seguiment de les ajudes:

L’aplicació del barem es realitzarà amb l’equip de professionals que treballin amb la persona sol·licitant de l’ajuda (T.S., EMO). L'Equip de Serveis Socials serà l’encarregat de fer el seguiment del compliment dels acords amb la família.

7.4. Documentació necessària per a valorar:

La documentació genèrica que haurà de presentar la persona sol·licitant, tant pròpia com de tots els membres de la unitat familiar, són:

-Original i fotocòpia DNI de les persones majors de 18 anys.

- Original i fotocòpia del llibre de família i família nombrosa.

- Original i fotocòpia de la targeta sanitària.

- Certificat de convivència.

-Justificació d’ingressos de la persona beneficiària i de la unitat de convivència (declaració anual de renda o certificació d’imputacions  negatives de l'IRPF).

-2 darrers rebuts lloguer o d'adquisició d'habitatge.

-Contracte de lloguer o adquisició de l'habitatge.

- Certificat de discapacitat.

- En cas de separació o divorci: sentència del conveni regulador.

- Fotocòpia del primer i el darrer full de la llibreta bancària actualitzada o extracte bancari dels membres de la unitat familiar.

- Fotocòpia del compte bancari de la  persona arrendatària.

-Targeta de demanda de treball de totes les persones adultes desocupades.

- Prestacions de la Seguretat Social (ILT, PFC...) o certificat negatiu.

-Prestacions del SOIB de tots els adults o certificat negatiu.

- Nòmina de les persones adultes ocupades.

- Qualsevol altra que Serveis Socials consideri necessària en funció de les característiques del nucli de convivència.

7.5 Valoració de les ajudes

Les ajudes aniran sempre lligades a un pla de feina signat pel treballador social o la treballadora social i la persona usuària o família. D’acord amb el pla de feina i els ingressos econòmics el/la treballador/a social emetrà el seu dictamen.

Els Serveis Socials de l’Ajuntament de Capdepera podran disposar que s’efectuïn totes les comprovacions oportunes sobre la veracitat de les dades aportades. Igualment podrà requerir els aclariments per escrit i la documentació necessària per poder resoldre.

7.6 Resolució

D’acord amb el dictamen del treballador o de la treballadora social, el/la regidor/a delegat/ada de serveis socials farà la proposta per a la Junta de Govern Local, que farà el corresponent acord i que serà comunicat mitjançant notificació a la persona usuària o família.

La persona sol·licitant serà informada per part de serveis socials de les condicions de la resolució adoptada: concepte, duració i import.

Article 8. Procediment i instrucció de les ajudes per compra de llibres i material escolar.

Les ajudes per compra de llibres i material escolar són gestionades pels Serveis Socials de l’Ajuntament de Capdepera.

El termini de presentació de les sol·licituds serà de dia 1 de setembre fins dia 15 de setembre.

En cas que els centres del municipi ofereixin la modalitat de reciclatge per poder optar a la beca l'alumnat s'hi haurà d'haver adherit.

Article 9. Forma de concessió:

La quantia, finalitat i forma de pagament de les ajudes concedides seran les que es determinin en la resolució.

Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud, però encara hom es trobi en situació de necessitat de l’ajuda, es podrà modificar la finalitat de la prestació a proposta del treballador social o de la treballadora social i professionals responsables de la intervenció del cas.

En aquells casos en què la situació de la persona sol·licitant presenti extrema urgència i gravetat, es podrà dictar una resolució provisional fins que sigui completat l’expedient. Si després de dos mesos no s’hagués complert, o no es confirmés la urgència, serà procedent la revocació de l’ajuda.

Article 10. Determinació de la suspensió:

Les ajudes econòmiques són un instrument més dels que s’apliquen en la consecució de l’objectiu a aconseguir:

-que les persones sol·licitants puguin solucionar les dificultats que els impedeixen cobrir per si mateixes les seves necessitats.

-millorar la qualitat de vida davant situacions de mancança per causes estructurals de la dinàmica familiar (monoparentalitat amb càrregues familiars no compartides, majors amb pensions mínimes...).

Per això qualsevol ajuda econòmica anirà sempre articulada amb un acord de treball consensuat entre la família i els/les professionals de Serveis Socials, en el qual s’impliquin els distints membres de la família i s’estableixen les accions a realitzar per part del servei i dels i les sol·licitants. L’incompliment continuat dels acords de les ajudes en podrà suposar la suspensió.

Article 11. Obligacions de les persones beneficiàries

Les persones sol·licitants de les ajudes estan obligades a:

- Comunicar als Serveis Socials de Capdepera totes aquelles variacions que es produeixin en la seva situació sociofamiliar que puguin modificar les circumstàncies que motivaren la sol·licitud.

- Destinar la quantitat percebuda als fins per als quals s’ha donat l’ajuda i aportar els justificants necessaris. En cas contrari, s’haurà de retornar l’import concedit.

- Participar a les iniciatives formatives-culturals-laborals proposades des dels Serveis Socials.

-  Signar un pla de feina acordat amb l’equip tècnic.

- La persona usuària assumeix la possibilitat que l'equip tècnic de serveis socials dictamini una tasca social a realitzar en el municipi com a contraprestació de les ajudes concedides per l’Ajuntament de Capdepera.

Article 12. Revocació de les ajudes

La utilització de l’ajuda per a una finalitat distinta per a la qual fou concedida constituirà causa determinant de la revocació de l’ajuda.

La falsedat o ocultament de qualsevol de les dades o informació declarades per les persones sol·licitants podrà comportar la denegació de l’ajuda, encara que aquestes reuneixin els requisits per ser-los concedida.

Una vegada transcorregut el termini de dos mesos des que l’ajuda estigui preparada per ser abonada, sense que l’ingrés s’hagi pogut realitzar per causes imputables a la persona interessada, aquesta podrà ser revocada.

El no-compliment del pla de feina comportarà la revocació de l’ajuda.

Article 13. Determinació de contraprestacions

Per tal de garantir que les ajudes econòmiques tenguin un caràcter complementari del treball social més ampli s'establiran acords o contraprestacions amb les persones beneficiàries, que els comprometin a desenvolupar actuacions tendents a sortir de la situació de necessitat.

 

Capdepera, 08 d’octubre de 2013

 

El Batle

Rafel Fernández Mallol