Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIA I SERVEIS SOCIALS
Núm. 18767
Resolució de la consellera de Família i Serveis Socials de 9 d’octubre de 2013 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a l’any 2013 adreçades a entitats sense ànim de lucre que treballen amb joves embarassades sense mitjans per afrontar la maternitat i a entitats que treballen amb mares i pares joves que tenen dificultats econòmiques i socials
L’article 30 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, recull com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d’altres, l’acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, les polítiques d’atenció a les persones dependents, les polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social, i la protecció social de la família i dels menors.
Segons el Decret 6/2013, de 2 de maig, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Direcció General de Família i Menors de la Conselleria de Família i Serveis Socials fomentar polítiques de promoció i suport a les famílies i a les unitats de convivència.
D’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, una de les formes típiques d’actuació administrativa en l’estat social i democràtic de dret és el foment que es duu a terme, entre altres maneres d’actuació, per mitjà de la concessió de subvencions amb subjecció als principis de publicitat, de concurrència i d’objectivitat. D’aquesta manera, el Text refós de la Llei de subvencions té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.
L’article 12 del Text refós de la Llei de subvencions disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n’hagi establert prèviament, per ordre, les bases reguladores corresponents.
En data 29 de maig de 2012 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 76 l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família i de planificació i formació de serveis socials.
L’article 1 de l’Ordre esmentada disposa que l’objecte és establir les bases reguladores que han de regir les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials que es convoquin des de la Conselleria Família i Serveis Socials.
Per tot això, d’acord amb l’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 7 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, a proposta de la directora general de Família i Menors, amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Família i Serveis Socials i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a l’any 2013 adreçada a entitats sense ànim de lucre que treballen amb joves embarassades sense mitjans per afrontar la maternitat i a entitats que treballen amb mares i pares joves que tenen dificultats econòmiques i socials, d’acord amb les bases que consten com a annex d’aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Família i Serveis Socials en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 9 d’octubre de 2013
La consellera de Família i Serveis Socials
Sandra Fernández Herranz
Annex
Bases de la convocatòria
1. Objecte
1.1. L’objecte d’aquesta convocatòria són les subvencions per a l’any 2013 adreçades a entitats sense ànim de lucre que treballen amb joves embarassades sense mitjans per afrontar la maternitat i a entitats que treballen amb mares i pares joves que tenen dificultats econòmiques i socials.
1.2. En aquesta convocatòria, es consideren activitats subvencionables les següents:
a) Informació i divulgació dels recursos disponibles per a joves embarassades i per a pares i mares menors de 30 anys.
b) Assessorament legal, social i psicològic a dones menors de 30 anys amb motiu del seu embaràs.
c) Formació i orientació per a la inserció sociolaboral a joves embarassades i a pares i mares menors de 30 anys.
d) Prestació d’ajuts i aliments per a nadons.
e) Allotjament i manutenció de joves embarassades i de pares i mares menors de 30 anys sense parella ni recursos econòmics durant el primer any de vida del nadó.
1.3. Els ajuts econòmics que s’obtinguin s’han de destinar a cobrir les despeses necessàries per dur a terme les activitats relacionades directament amb l’objecte del projecte presentat. En aquest sentit, són despeses elegibles i, per tant, subvencionables, les següents: allotjament i manutenció; aliments per a nadons; transport, gestió i publicitat; lloguer de pisos o locals; manteniment de pisos o locals, i despeses de personal.
1.4. El termini d’execució de l’objecte d’aquesta convocatòria comprèn les activitats que es duguin a terme entre l’1 de novembre de 2012 i el 31 d’octubre de 2013.
2. Import i crèdit pressupostari
Es destina a aquesta convocatòria la quantia màxima de 36.000 € (trenta-sis mil euros), per a l’any 2013, amb càrrec a la partida pressupostària 18301.313G01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Entitats beneficiàries
3.1. Es consideren beneficiàries d’aquestes subvencions les persones jurídiques sense ànim de lucre constituïdes vàlidament que tenen un centre d’activitat permanent i actiu a la comunitat autònoma de les Illes Balears, que consten inscrites en el registre corresponent i que fa dos anys, com a mínim, que desenvolupen l’activitat objecte de subvenció.
3.2. Les entitats beneficiàries han de disposar de l’organització, l’estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l’activitat objecte de subvenció, i han d’haver justificat suficientment les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears.
3.3. No poden ser beneficiàries d’aquestes subvencions les persones jurídiques que incorren en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3.4. En aquesta convocatòria, no es consideren entitats beneficiàries: les entitats amb finalitat lucrativa, comercial, mercantil o similars; els col·legis i les associacions professionals; les federacions i les entitats esportives; els centres docents o d’ensenyament; les corporacions locals i les entitats de dret públic, i les entitats de tipus polític o sindical.
3.5. Així mateix, no es consideren activitats subvencionables els projectes d’activitats amb finalitat lucrativa, comercial, mercantil o similars.
3.6. Els projectes que se subvencionin per mitjà d’aquesta convocatòria d’ajuts queden exclosos de les altres convocatòries que aprovi la Conselleria de Família i Serveis Socials en l’àmbit de la Direcció General de Família i Menors. En cap cas, els projectes no poden rebre subvencions per una quantia superior a la sol·licitada.
4. Obligacions de les entitats beneficiàries
4.1 Són obligacions de les entitats beneficiàries les establertes al l’article 20 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, en concordança amb el que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les establertes amb caràcter específic que s’esmenten tot seguit:
a) Comunicar a l’òrgan competent que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia en els termes de la resolució de la convocatòria (imprès 7). En qualsevol cas, l’acceptació s’entén produïda automàticament si transcorregut el termini que determina la convocatòria no es fa constar el contrari.
b) Acreditar davant la Conselleria de Família i Serveis Socials que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s’exigeixen per concedir els ajuts i, en especial, que es manté l’activitat subvencionada.
c) Acreditar, de la manera que s’estableix reglamentàriament, que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
d) Comunicar a l’òrgan concedent qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de trenta dies naturals comptadors des que s’origini la variació.
e) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.
f) Comunicar a la Conselleria de Família i Serveis Socials l’obtenció de subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tan nacionals com estrangers.
g) Facilitar tota la informació que els requereixi l’òrgan de control financer corresponent.
h) Aportar una memòria justificativa de l’aplicació de l’ajut atorgat i explicativa de la seva realització.
i) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats dins el termini establert i en la forma escaient, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les corresponents resolucions de concessió.
j) Adoptar, en els termes que s’estableixen en les convocatòries corresponents, les mesures de difusió consistents a fer constar en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si n’és el cas, el cofinançament amb fons de la Unió Europea i més concretament la imatge corporativa de la Conselleria de Família i Serveis Socials i, si pertoca, la imatge de la Unió Europea.
k) Trametre a la Conselleria de Família i Serveis Socials una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.
4.2. L’entitat beneficiària ha de fer constar en tots els elements publicitaris de l’activitat subvencionada la col·laboració de la Conselleria de Família i Serveis Socials en un lloc destacat i amb l’autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.
4.3. L’entitat beneficiària ha d’executar la totalitat del projecte aprovat que ha fonamentat la concessió de la subvenció, amb independència de l’import concedit en la resolució de concessió.
5. Presentació de sol·licituds
5.1. El model normalitzat de sol·licitud (imprès 1) i dels diferents impresos esmentats en aquestes bases són a disposició de les entitats interessades:
5.2. En el model normalitzat de sol·licitud s’hi ha de fer constar de forma expressa, si escau, la utilització del fax o el correu electrònic com a mitjà preferent per a les comunicacions dels actes d’instrucció del procediment i, en especial, l’obertura del tràmit d’audiència, que s’iniciarà amb la proposta de resolució provisional.
5.3. La sol·licitud, emplenada degudament, juntament amb la documentació que s’indica en l’apartat 6 d’aquestes bases, s’ha d’adreçar a la Direcció General de Família i Menors i s’ha de presentar en el Registre General i Servei d’Informació i Atenció al Ciutadà de la Conselleria de Família i Serveis Socials, a l’avinguda d’Alemanya, 6 dreta, de Palma (Direcció General de Família i Menors).
5.4. També es poden presentar sol·licituds als ajuntaments de les Illes Balears adherits a la Xarxa d’Oficines d’Informació i Registre o mitjançant qualsevol altra de les formes que estableixen l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
5.5. Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert per tal que l’exemplar destinat a la Direcció General de Família i Menors es dati i se segelli abans que se certifiqui, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de la Societat Estatal Correus i Telègrafs corresponent no dati ni segelli la sol·licitud, s’ha de considerar com a data vàlida de presentació aquella en què tengui entrada en el Registre General de la Conselleria de Família i Serveis Socials.
5.6. La presentació de la sol·licitud suposa l’autorització perquè els serveis tècnics de la Direcció General de Família i Serveis Socials sol·licitin qualsevol altra documentació o demanin a altres administracions les dades i els informes complementaris necessaris per tramitar l’expedient, i també perquè facin la petició telemàtica a l’Agència Tributària i a la Seguretat Social de les dades relatives al compliment de les obligacions tributàries, d’acord amb la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls a la productivitat, llevat que l’entitat sol·licitant, expressament, faci constar la seva negativa a donar l’autorització i aporti aquestes dades.
6. Documentació que s’ha de presentar
Amb la sol·licitud (imprès 1), s’ha de presentar la documentació següent:
a) Una còpia compulsada del document constitutiu de l’entitat sol·licitant i una fotocòpia del CIF.
b) Un projecte i un pressupost detallat que comprenguin les activitats que es duguin a terme entre l’1 de novembre de 2012 i el 31 d’octubre de 2013, i el cost detallat d’aquestes activitats (imprès 2).
c) Una fotocòpia compulsada dels estatuts inscrits degudament en el registre corresponent o documents que acreditin la finalitat no lucrativa i l’objecte social.
d) L’acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud com a representant legal de l’entitat sol·licitant, i una fotocòpia del seu DNI.
e)Declaració responsable de la titularitat del compte corrent en el qual s’ha de fer el pagament per transferència bancària en cas d’obtenir l’ajut (imprès 11).
f) Una declaració responsable en què es facin constar tots els ajuts i les subvencions sol·licitats o obtinguts de qualsevol ens públic o privat, tant nacional com internacional, per al mateix concepte o projecte (imprès 3).
g) Una declaració responsable que l’entitat sol·licitant no es troba sotmesa a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions (imprès 4).
h) Un certificat que acrediti que l’entitat sol·licitant està al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l’Administració de l’Estat. La presentació de la sol·licitud suposa l’autorització a l’òrgan instructor del procediment perquè d’ofici obtengui de manera directa l’acreditació d’estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma (imprès 5).
i) Una declaració responsable de conèixer la legislació reguladora de la concessió d’ajudes públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les obligacions que assumeixen les entitats beneficiàries (imprès 6).
j) La Documentació que acrediti l’experiència de l’entitat sol·licitant en la realització del projecte objecte de subvenció.
k) Un certificat signat pel representant de l’entitat en el qual es faci constar l’adreça de la seu o de la delegació permanent i activa a les Illes Balears, així com dels altres locals dels quals disposa l’entitat, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local.
Els documents de les lletres a, c i d no s’han d’aportar si l’entitat ja els ha lliurats en anteriors convocatòries de subvencions de la Conselleria de Família i Serveis Socials, sempre que es facin constar la data i l’expedient en què consten i no hi hagi hagut cap modificació d’aleshores ençà.
7. Termini de presentació i esmena de les sol·licituds
7.1. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors de l’endemà d’haver-se publicat la resolució per la qual s’aprova aquesta convocatòria de subvencions en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
7.2. Si la sol·licitud o la documentació aportada és defectuosa o incompleta, l’òrgan instructor d’aquest procediment ha de requerir l’entitat sol·licitant perquè, en el termini de deu dies comptadors de l’endemà que es notifiqui el requeriment, esmeni els defectes de la sol·licitud o aporti els documents preceptius. Si en aquest termini no es fan les esmenes corresponents, s’ha de considerar que desisteix de la seva petició i se n’ha de dictar una resolució d’arxivament, amb la notificació prèvia a l’entitat interessada, d’acord amb l’article 71 de la Llei 30/1992.
8. Comissió Avaluadora
8.1. D’acord amb el que disposa l’article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren aquests membres:
a) President o presidenta: la persona que ocupi el càrrec de cap de Servei de Família de la Direcció General de Família i Menors.
b) Secretari o secretària: un funcionari o funcionària del Servei de Família de la Direcció General de Família i Menors que ha de designar la directora general de Família i Menors.
c) Vocal primer o primera: la persona que ocupi el càrrec de cap de Negociat de Família de la Direcció General de Família i Menors.
d) Vocal segon o segona: un funcionari o funcionària de la Unitat de Gestió Econòmica designat pel secretari general de la Conselleria de Família i Serveis Socials.
e) Vocal tercer o tercera: un funcionari o funcionària dels Serveis Jurídics designats pel secretari general de la Conselleria de Família i Serveis Socials
8.2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan encarregat d’estudiar i examinar totes les sol·licituds que prèviament hagin admès a tràmit els serveis tècnics corresponents de l’òrgan instructor i d’emetre’n un informe que ha de servir de base a aquest òrgan per elaborar-ne la proposta de resolució. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d’establir la relació de possibles entitats beneficiàries, amb la quantia que correspon a cada una, i també la relació d’entitats sol·licitants a les quals s’ha de denegar l’ajut, amb l’especificació de la causa que motiva aquesta decisió.
8.3. El funcionament de la Comissió Avaluadora, atès el caràcter d’òrgan col·legiat, s’ha d’ajustar al que disposa el capítol V del títol II de la Llei 3/2003.
9. Òrgan instructor
9.1. L’òrgan instructor d’aquest procediment és la Direcció General de Família i Menors.
9.2. L’òrgan instructor ha de dur a terme les actuacions a què es refereix l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, de conformitat amb el que estableix l’article 16 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 i, en concret, ha d’examinar les sol·licituds presentades i formular la proposta de resolució, amb l’informe previ de la Comissió Avaluadora.
10. Informes tècnics
L’òrgan competent per instruir el procediment pot sol·licitar els informes tècnics que consideri adients per elaborar la proposta de resolució. Aquests informes han de restar a disposició de la Comissió Avaluadora.
11. Criteris de concessió
11.1. La concessió de la subvenció s’ha de regir per criteris que garanteixin els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l’òrgan que la concedeix i eficiència en l’assignació i la utilització dels recursos públics.
11.2. Totes les sol·licituds que compleixin els requisits i obtinguin, com a mínim, trenta punts són susceptibles de rebre subvenció. La selecció de les entitats beneficiàries s’ha de fer mitjançant el procediment de concurs. S’entén per concurs el procediment en el qual es concedeixen els ajuts mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, amb la finalitat d’establir-hi una prelació tenint en compte els criteris de valoració fixats en aquestes bases, fins a obtenir un nombre de punts determinat. En cap cas, l’import de les subvencions concedides podran superar el 95% de l’import del projecte presentat.
11.3. El criteri de distribució entre les sol·licituds admeses, esmentat en l’apartat anterior, és el següent:
a) Adjudicació de crèdits a cada una de les sol·licituds, de conformitat amb l’apartat 11.4 d’aquestes bases.
b) Suma de tots els crèdits que han obtingut totes les sol·licituds admeses.
c) Divisió de la quantia total que fixen aquestes bases entre el nombre total de crèdits, per obtenir la quantia corresponent a cada crèdit.
d) Producte dels crèdits obtinguts pel valor crèdit/euro, sempre que aquesta quantia no sigui superior a la que s’ha sol·licitat. El resultat és la quantia que correspon a cada subvenció.
Si, com a conseqüència d’aquesta distribució, queda un romanent superior a l’1 % del fons pressupostat per a aquesta línia, aquest romanent s’ha de repartir amb el mateix sistema entre la resta d’entitats beneficiàries. En el supòsit que alguna de les entitats beneficiàries renunciï a la subvenció s’aplicarà el mateix sistema.
11.4. Els criteris de valoració d’acord amb els quals s’han d’adjudicar els crèdits corresponents a cada projecte són els següents:
— Fonamentació i objectius (fins a 10 punts):
1. Motivació per la qual es duu a terme el projecte. S’ha de presentar un informe justificatiu sobre la necessitat del projecte i la utilitat per resoldre les situacions que són objecte de les activitats (fins a 5 punts).
2. Objectius a curt, mitjà i llarg termini. Es valorarà que siguin adients al projecte i operatius (fins a 5 punts).
— Descripció del projecte (fins a 30 punts):
1. Serveis prestats o projectats per l’entitat. Es valorarà la correspondència dels serveis projectats amb les activitats que es consideren com a subvencionables (fins a 10 punts).
2. Població d’influència:
3. Experiència. Es valoraran les entitats que faci més de dos anys que desenvolupen aquest tipus de projectes (fins a 2 punts):
4. Nombre de beneficiaris prevists d’acord amb els serveis prestats:
5. Metodologia del treball. Es valorarà la bona presentació metodològica i l’estructuració (fins a 4 punts).
— Recursos disponibles (fins a 20 punts):
1. Mitjans materials i espais físics (fins a 2 punts).
2. Recursos humans: personal contractat i voluntaris. Es valorarà la distribució del treball adient entre el personal (fins a 6 punts).
3. Altres recursos i col·laboració amb altres entitats. Es valoraran altres recursos i la col·laboració o treball en xarxa de manera justificada amb altres entitats o institucions (fins a 4 punts).
4. Fons de finançament (fins a 8 punts). Es valorarà l’esforç de l’entitat per tenir fons propis de finançament.
12. Determinació de l’import de les subvencions
12.1. L’import de les subvencions concedides no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l’activitat que l’entitat sol·licitant ha de dur a terme.
12.2. El pressupost total del projecte ha d’estar compost pel conjunt de partides subvencionables i pels recursos propis de l’entitat o per altres recursos. L’òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l’acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta de resolució i en la resolució.
12.3. Per assegurar l’eficàcia dels fons atorgats, la Comissió Avaluadora pot proposar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que aquesta sigui la que es valori i la que s’hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.
12.4. En el cas que no es produeixi cap modificació, el projecte aprovat és el que s’ha presentat com a pressupost total del projecte. En el cas que es produeixin els fets esmentats en els dos subapartats anteriors, el projecte aprovat és el que determina la resolució de concessió.
13. Instrucció del procediment, resolució i notificació
13.1. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l’entitat sol·licitant de la subvenció, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que en el termini d’un mes se’n produeix la caducitat. Si finalitza aquest termini i l’entitat sol·licitant no ha dut a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar, a l’òrgan competent per resoldre, l’arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a la persona interessada.
13.2. En tot cas, l’òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per l’entitat sol·licitant o les condicions i la forma de realització de l’activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s’ha de demanar la conformitat de l’entitat sol·licitant, conformitat que s’ha d’entendre atorgada si la proposta formulada per l’òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i l’entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de deu dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s’ha de mantenir en els termes expressats per l’entitat sol·licitant en l’escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si n’és el cas, es desprenguin de l’escrit d’oposició que presenti.
13.3. Dins el tràmit d’audiència esmentat en l’apartat anterior, l’entitat sol·licitant també pot modificar la sol·licitud i el pressupost inicial per tal d’ajustar-se a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament quan tengui per objecte el finançament d’actuacions que hagi de fer l’entitat i l’import que resulti de l’informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l’import sol·licitat. Aquesta modificació, una vegada que l’òrgan corresponent n’hagi emès l’informe, s’ha de trametre a l’òrgan competent perquè dicti la resolució, juntament amb la proposta de resolució prèvia de l’òrgan instructor. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat, així com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.
13.4. Una vegada conclòs el tràmit d’audiència i examinades les al·legacions que presentin, si s’escau, les entitats interessades, s’ha de formular la proposta de resolució.
13.5. La proposta de resolució s’ha de publicar en els llocs web esmentats en l’apartat 5.1 i en el tauler d’anuncis de la seu de la Direcció General de Família i Menors. Ha d’incloure la llista d’entitats beneficiàries proposades per a l’atorgament de la subvenció i la quantia, el pressupost acceptat com a base de la subvenció (que s’haurà de justificar en el moment oportú) i la llista de les entitats sol·licitants excloses, amb indicació de la causa d’exclusió. L’òrgan instructor ha d’incorporar a l’expedient la diligència signada per la directora general de Família i Menors en què constin els llocs i les dates en què s’ha produït aquesta publicació. Pel que fa al lloc de presentació d’al·legacions, s’ha de procedir segons l’apartat 5 de les bases, de la mateixa manera que amb les sol·licituds.
13.6. Una vegada publicada o notificada la proposta de resolució, les entitats beneficiàries han de comunicar a l’òrgan instructor que l’accepten o bé que hi renuncien (imprès 7), d’acord amb l’apartat 4 a de la convocatòria, en el termini de cinc dies naturals. En tot cas, es considera que l’entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de cinc dies naturals comptadors de l’endemà que s’hagi notificat.
13.7. Les resolucions de concessió o denegació de les subvencions, que posen fi a la via administrativa, s’han de notificar individualment a les entitats interessades, d’acord amb l’article 59 de la Llei 30/1992, han de ser motivades i han de fixar, en el cas de concessió, la quantia individual de la subvenció.
13.8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la subvenció és de dos mesos comptadors de l’endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.
13.9. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l’apartat anterior s’han de considerar desestimades.
13.10. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en qualsevol cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
13.11. En relació amb l’article 59.1 de la Llei 30/1992, a l’efecte de les notificacions, són vàlides les comunicacions per fax, sempre que l’entitat interessada, o la persona que la representa, en confirmi la recepció i que quedi constància de la data, la identitat i el contingut de l’acte notificat. Si l’entitat interessada no disposa de fax, la notificació s’ha de fer per correu o mitjançant compareixença.
14. Pagament
L’abonament de la subvenció es farà en un únic pagament una vegada justificada la totalitat del projecte que hagi servit de base a la resolució de concessió de la subvenció.
15. Justificació de la subvenció
15.1. Les subvencions atorgades s’han de justificar en el termini màxim de cinc dies a partir de l’endemà de la notificació de la resolució de concessió, presentant la justificació corresponent, que ha de comprendre les activitats dutes a terme entre l’1 de novembre 2012 i el 31 d’octubre de 2013, i el cost. Només es consideren com a justificants imputats de manera vàlida els documents en què la data efectiva de pagament sigui entre l’1 de novembre de 2012 i la data màxima per presentar la justificació, sempre que corresponguin a justificants d’activitats dutes a terme entre l’1 de novembre de 2012 i el 31 d’octubre de 2013.
15.2. La justificació ha d’abastar la realització completa de l’activitat i el cost total del projecte aprovat, sempre amb independència del percentatge finançat.
15.3. La justificació ha d’incloure els documents següents:
a) Una declaració jurada d’haver realitzat la totalitat de l’activitat objecte de subvenció, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat (imprès 8).
b) Una memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts (imprès 9).
c) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats duites a terme, que ha de contenir (imprès 10):
- Una relació classificada de les despeses i les inversions de l’activitat, amb identificació del creditor i del document justificatiu, l’import, la data d’emissió i la data de pagament.
- Una relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada, amb indicació de l’import i la procedència.
d) Originals i fotocòpies de les factures o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses incorporades en l’imprès 10 i de la documentació acreditativa del pagament, que s’han d’ajustar a les previsions del Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l’impost sobre el valor afegit.
e) Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en què aparegui la col·laboració de la Direcció General de Família i Menors de la Conselleria de Família i Serveis Socials.
15.4. No es considera totalment justificada l’aplicació dels fons que s’han de percebre fins que no s’hagi acreditat, com a mínim, l’import total del projecte d’actuació aprovat que hagi servit de base a la concessió de la subvenció.
15.5. Si l’òrgan competent per comprovar la justificació de la subvenció hi aprecia defectes, ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè esmeni la justificació en el termini de cinc dies.
16. Avaluació i control
16.1. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
16.2. L’ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dóna lloc a la denegació de la subvenció o a la revocació de la resolució per la qual es concedeix.
17. Revocació dels ajuts concedits
17.1. L’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han de tenir en compte per concedir la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l’entitat beneficiària i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
17.2. La revocació de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n’ha d’especificar la causa, així com la valoració del grau d’incompliment, i ha de fixar l’import que, si pertoca, ha de percebre finalment l’entitat beneficiària. A aquest efecte, s’entén com a resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el si del procediment d’execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l’abonament previ de la subvenció, l’entitat beneficiària n’hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s’ha de dictar cap resolució de modificació i s’ha d’iniciar el procediment de reintegrament corresponent.
17.3. A aquest efecte, s’han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació següents:
a) En cas d’execució parcial de l’activitat objecte de subvenció, s’ha de tenir en compte el nivell de divisibilitat de l’activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas; particularment, l’existència de mòduls, de fases o d’unitats individualitzades susceptibles de realització independent.
b) En cas d’alteració de les condicions d’execució, s’ha de tenir en compte el grau d’incidència d’aquestes alteracions en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s’hagi concedit per finançar despeses o inversions de distinta naturalesa, s’ha d’acceptar la compensació d’unes partides amb d’altres, llevat que la resolució estableixi una altra cosa o que això afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.
c) En cas de manca de presentació de la documentació justificativa de la subvenció en el termini establert o la pròrroga a què es refereix l’article 19.3 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l’òrgan competent per comprovar la subvenció requereixi per escrit l’entitat beneficiària perquè presenti la documentació en el termini màxim de quinze dies.
d) En cas d’incompliment de l’obligació de difusió publicitària a què es refereixen aquestes bases, s’han d’aplicar les regles especials següents:
1a. Si encara en resulta possible el compliment en els termes prevists inicialment, l’òrgan que concedeix la subvenció ha de requerir a l’entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini no superior a quinze dies, amb l’advertiment exprés de l’obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.
2a. Si, perquè ja s’han desenvolupat les activitats afectades per aquestes mesures, no en resulta possible el compliment en els termes prevists, l’òrgan que concedeix la subvenció pot establir mesures alternatives, sempre que permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el previst inicialment. En el requeriment que, a aquest efecte, s’adreci a l’entitat beneficiària s’ha de fixar un termini no superior a quinze dies perquè s’adoptin les mesures, amb l’advertiment exprés de l’obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.
3a. Sense perjudici del règim sancionador que, si escau, resulti aplicable, la revocació de la subvenció ha d’exigir que l’entitat beneficiària no compleixi el requeriment a què es refereixen les regles 1a o 2a.
17.4. D’acord amb l’article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, l’entitat beneficiària incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció.
17.5. També pertoca revocar la subvenció quan, amb posterioritat a la resolució de concessió, l’entitat beneficiària deixa de complir qualsevol dels requisits establerts en aquestes bases.
17.6. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quanties que s’han percebut de manera indeguda.
18. Reintegrament dels ajuts concedits
18.1. D’acord amb el que disposa l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca reintegrar, totalment o parcialment, les quanties rebudes i exigir l’interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s’aprovi el reintegrament, en els casos que estableix l’article esmentat.
18.2. D’acord amb l’article 44.5 del Text refós de la Llei de subvencions, el procediment de reintegrament s’ha d’iniciar d’ofici per resolució de l’òrgan competent, s’ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius que conté la legislació estatal bàsica i s’hi ha de garantir l’audiència a les persones interessades, sense perjudici de les particularitats que estableixen aquest Text refós, les disposicions reglamentàries de desplegament i la legislació de finances.
18.3. Les quanties reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment, d’acord amb el que estableix l’article 44.6 del Text refós de la Llei de subvencions.
19. Règim d’infraccions i sancions
L’incompliment dels requisits establerts en aquestes bases dóna lloc a aplicar el règim d’infraccions i sancions que regula el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.
20. Inspecció
D’acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que concedeix la Conselleria de Família i Serveis Socials s’han de sotmetre a la inspecció i al control corresponent, per la qual cosa pot comprovar la realització de l’activitat i el compliment de la finalitat que determini la concessió i el gaudi de la subvenció.