Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 18698
CONSELL EXECUTIU
Aprovació de les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a la realització d'activitats juvenils, per a la promoció del voluntariat i per al manteniment i el funcionament de les entitats juvenils de Menorca, i de la convocatòria corresponent a l'any 2013
Es fa públic que li Consell Executiu del Consell Insular de Menorca en sessió ordinària del 30 de setembre de 2013, va adoptar el següent acord en relació amb l'assumpte:
PRIMER.- Aprovar les bases que regeixen la Convocatòria d’ajuts del Consell Insular de Menorca per a la realització d’activitats juvenils, per a la promoció del voluntariat i per al manteniment i el funcionament de les entitats juvenils de Menorca, que s’adjunten en annex.
SEGON.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2013, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a la partida pressupostària i a l'import següents:
Partida* |
|
---|---|
3345 4890054 |
20.000,00 euros |
Aquest import únicament podrà ampliar-se en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per a contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
b) El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquests ajuts és de 30 dies naturals a partir de l’endemà del dia que es publiqui en el BOIB.
c) L’import màxim que es pot sol·licitar és de 2.500 €.
d) L’òrgan instructor és el cap del Servei de Joventut del Consell Insular de Menorca.
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A LA REALITZACIÓ D’ACTIVITATS JUVENILS, PER A LA PROMOCIÓ DEL VOLUNTARIAT I PER AL MANTENIMENT I EL FUNCIONAMENT DE LES ENTITATS JUVENILS DE MENORCA
L’objecte dels ajuts és ajudar les entitats juvenils i les entitats prestadores de serveis a la joventut per a la realització d’activitats destinades als joves, la promoció del voluntariat, així com col·laborar amb les despeses de funcionament de les associacions juvenils de Menorca que desenvolupin activitats per als joves al llarg de l’any de la convocatòria.
La finalitat d’aquests ajuts és promocionar i donar suport a les activitats juvenils, a l’associacionisme juvenil i al voluntariat com a eina de participació en activitats juvenils.
L’import màxim i les partides a les quals s’aplicaran les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases seran els que s’estableixin en la convocatòria.
Quan l’import de les sol·licituds d’ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases.
Poden ser objecte de subvenció les activitats següents:
Les activitats i programes d’activitats juvenils, les de promoció de l'oci alternatiu nocturn o les de joves voluntaris, adreçades a joves d’entre 14 i 30 anys que es desenvolupin durant l’any.
Les despeses de manteniment i funcionament de les associacions juvenils
Les activitats objecte de subvenció han de ser activitats formatives, educatives o lúdiques.
Queden excloses del procediment de concessió dels ajuts establerts en aquestes bases la realització d’obres i l’adquisició d’immobles.
QUARTA. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
1. Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts d’altres administracions, sens perjudici de l’obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.
2. Aquests ajuts seran incompatibles amb els que siguin concedits a la mateixa entitat per part d’altres departaments del Consell de Menorca pel mateix concepte.
3. L’import de les subvencions o ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l’activitat subvencionada.
CINQUENA. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
1. Poden sol·licitar ajuts per a activitats i per despeses de manteniment i funcionament les associacions i entitats juvenils legalment constituïdes i inscrites en el Registre d’Associacions Juvenils del Consell Insular de Menorca.
2. Poden sol·licitar ajuts per a activitats les associacions i entitats inscrites en el Cens insular d’entitats juvenils i d’entitats prestadores de serveis a la joventut del Consell Insular de Menorca.
3. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
1. Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex 1 d’aquestes bases i que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i a les oficines administratives de Ciutadella.
2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa general
a) Còpia acarada del document d’identificació fiscal de l’entitat sol·licitant (NIF o CIF).
b) Si el sol·licitant és persona jurídica, original o còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d’aportar certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i per designar representant.
c) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d’un altre.
d) DNI del responsable.
e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art. 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), el model de la qual s’adjunta com a annex 2 d’aquestes bases.
f) Document de designació de compte bancari de l’entitat o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca (annex 3), llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s’ha de fer constar expressament.
g) Declaració responsable d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència els apartats a, b, c, d i f en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular i no hi hagi hagut cap canvi respecte al darrer any. En aquest cas s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts
a) Descripció del programa d’activitats que es desenvolupin durant l’any o el projecte d’actuacions per al qual se sol·licita l’ajut, emplenant el model que s’adjunta com a annex 4, que es podrà ampliar amb documentació complementària.
b) Pressupost de despeses del programa o de l’activitat i pressupost d’ingressos en el qual es prevegi els que pugui produir la mateixa activitat, l’aportació de l’associació i les ajudes sol·licitades i/o concedides per altres institucions (Annex 5).
3. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l’apartat anterior s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca, que hi ha a la seu del CIM de Maó, a les oficines administratives de Ciutadella i a aquells ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix, es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb l’establert en l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú.
4. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà del dia que es rebi el requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 Llei 30/92, de 26 de novembr
SETENA. CRITERIS OBJECTIUS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
La concessió de la subvenció s’ha de regir per criteris que garanteixin els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i concurrència.
En la concessió d’ajuts es tindran en compte els aspectes que s’enumeren a continuació, amb la valoració següent:
1. La utilitat i l'interès social de les activitats programades
a) Per activitats que fomentin el voluntariat (fins a 10 crèdits).
b) Per activitats que fomentin els valors humans, la solidaritat, el respecte, l'esforç i les actituds responsables i saludables (fins a 10 crèdits).
c) Per activitats que fomentin el respecte al medi ambient (fins a 10 crèdits).
d) Per activitats d'integració de joves desfavorits (fins a 10 crèdits).
e) Les activitats que fomentin la difusió de la llengua catalana i el coneixement de la cultura menorquina (fins a 10 crèdits).
f) Per activitats que tenguin com a objectiu la prevenció del consum, per part dels menors, d'alcohol i altres drogues (fins a 10 crèdits).
g) Per activitats d'oci nocturn i alternatiu (fins a 10 crèdits).
2. Nombre de joves associats participants i beneficiaris de l’activitat o del programa presentat (fins a 15 crèdits).
3. Duració i regularitat de les activitats per a les quals se sol·licita l’ajut (fins a 15 crèdits).
VUITENA. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
El procés per a la distribució dels ajuts un cop admeses les sol·licituds és el següent:
a) Adjudicació de crèdits a cada una de les sol·licituds de conformitat amb l’apartat 7 d’aquestes bases.
b) Suma del total dels crèdits que hagin obtingut totes les sol·licituds admeses.
c) Divisió de la quantitat assignada que fixi la convocatòria entre la suma de crèdits adjudicats a les entitats sol·licitants, a fi d’obtenir el valor econòmic del crèdit.
d) La quantitat que correspon a cada sol·licitud és la multiplicació dels crèdits que s’hi hagin adjudicat pel valor del crèdit de, sempre que aquesta quantitat no sigui superior a la sol·licitada.
e) El romanent que hi pugui quedar com a conseqüència d’aquesta correcció es podrà repartir de forma proporcional als crèdits obtinguts entre la resta de sol·licituds de la convocatòria.
L’import màxim de les subvencions serà de 2.500 € per entitat i concepte.
NOVENA. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitivitat.
2. L’inici de l’expedient s'ha de fer per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
3. L’òrgan instructor és el cap del Servei de Joventut del Consell Insular de Menorca, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4 Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria s'han de sotmetre a l’examen de l'instructora de l’expedient.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per l'instructor i després que aquest n’hagi emès l’informe, la consellera executiva cap del Departament de Benestar Social i Joventut n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l’ajut proposat per l’òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es podrà reduir si s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.
9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.
10. La concessió de l’ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat beneficiària en què es determinin els drets i les obligacions de les parts.
DESENA. ABONAMENT DELS AJUTS
1. Els ajuts s’abonaran, per norma general, quan el beneficiari hagi justificat la realització de l’activitat subvencionada de conformitat amb l’establert en aquestes bases.
2. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.
L’ajuda es farà efectiva en el termini màxim de 60 dies comptats des de la justificació correcta i completa de l’activitat sempre que les disponibilitats de tresoreria ho permetin.
ONZENA. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
1. Les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o ajut econòmic concedit abans del 15 de desembre de l’any 2013. Si hi hagués causes excepcionals que ho impedissin, els beneficiaris les han d’al·legar per escrit i, a la vista d’aquestes al·legacions, l’òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
2. La documentació acreditativa per justificar les despeses és la següent:
a) Certificat signat per l’òrgan competent de l’entitat beneficiària, en què se certifiquin les despeses i els ingressos haguts en relació amn les activitats subvencionades, que s’han realitzat, totes les despeses i per a les quals es sol·licitava la subvenció pel preu pressupostat.
b) Memòria amb la descripció de totes les activitats realitzades, en què s’indiqui el pressupost d’ingressos i despeses i la finalitat aconseguida.
c) Documentació justificativa de les despeses realitzades, que inclogui les factures i les despeses de personal. Aquesta documentació pot ser substituïda per una declaració responsable amb la relació de despeses signada per l’interventor/a o el/la secretari/ària de l’entitat, on es faci constar expressament que consten als arxius de l’entitat a disposició del Consell Insular de Menorca.
d) Fotografies de les activitats, si s’ha demanat la subvenció per aquest concepte.
e) Elements publicitaris de les activitats per a les quals es demana subvenció, on aparegui la col·laboració del Departament de Benestar Social i Joventut del Consell Insular de Menorca mitjançant l’ús del seu logotip.
3. En el cas que totes o part de les activitats per a les quals se sol·licita ajuda s'hagin realitzat, es podrà presentar, juntament amb la documentació de sol·licitud d'ajut, la documentació acreditativa de justificació de l'activitat que s'especifica en aquesta base onzena.
4. Si la despesa justificada excedeix de l’import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l’import del pressupost sol·licitat es reduirà proporcionalment la subvenció concedida inicialment.
5. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
Són obligacions dels beneficiaris:
a) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
b) Realitzar l’activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.
c)Dur a terme les activitats que fonamentin la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
d) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l’Agència Tributària.
e) Proporcionar la informació sobre l’activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
f) Deixar constància en la comptabilitat de la percepció i l'aplicació de la subvenció.
g) Conservar els justificants de les despeses corresponents a l’activitat subvencionada durant cinc anys.
h) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
i) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.
j) Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades, mitjançant l’ús del logotip del Departament de Benestar Social i Joventut que es troba al web www.cime.es.
k) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d’ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
TRETZENA. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENT
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
En cas d’incompliment s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment; que haurà de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment i si aquest s'ha produït a causa d'actuacions doloses o negligents i si hi ha hagut bona o mala fe en aquest.
La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe i, en canvi, s’anirà minorant en funció del grau de compliment del projecte subvencionat i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe
Aquest percentatge s’ha de fixar amb l'informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència es regeixen pel que estableix l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i és poden exigir per via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que en el seu cas siguin exigibles.
1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb el que estableix l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
QUINZENA. ALTRES DISPOSICIONS
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
Llei 38/2003. de 17 de novembre, general de subvencions.
Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).
ANNEX I: Model de subvencions per a la realització d'activitats juvenils, per a la promoció del voluntariat i pel manteniment i funcionament de les entitats juvenils de Menorca per a l'any 2013 (consta en l'expedient)
ANNEX II: Model de declaració responsable de compliment de les condicions de beneficiari de subvencions públiques (consta en l'expedient)
ANNEX III: Dades del creditor (consta en l'expedient)
ANNEX IV: Descripció del programa d'activitats, el projecte d'actuacions o l'activitat concreta per a la qual es demana l'ajut (consta en l'expedient)
ANNEX V: Pressupost de l'activitat o les activitats per a les quals es demana la subvenció (consta en l'expedient)
Maó, 8 d'octubre de 2013
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón