Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY

Núm. 18695
Aprovació definitiva del Reglament de Participació Ciutadana de Sant Antoni de Portmany

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, en la sessió ordinària celebrada el 30 d'agost de 2013, va acordar aprovar expressament amb caràcter definitiu la redacció final del text del Reglament de Participació Ciutadana de Sant Antoni de Portmany, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades les modificacions derivades de les reclamacions estimades. La qual cosa es fa pública per a general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

 

«REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA DE SANT ANTONI DE PORTMANY

ÍNDEX

PREÀMBUL

CAPÍTOL 1. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte del reglament

Article 2. Àmbit d'aplicació

CAPÍTOL 2. DRETS DELS CIUTADANS I CIUTADANES

Article 3. El dret a la informació

Article 4. El dret de petició

Article 5. Dret a la participació

Article 6. Dret d'audiència

Article 7. Audiència pública

Article 8. Dret a la iniciativa ciutadana

Article 9. Dret a la consulta popular

Article 10. Dret d'intervenció en les sessions públiques municipals

Article 11. Dret a una política de foment de les associacions ciutadanes

Article 12. Dret a presentar queixes, reclamacions i suggeriments

Article 13. Dret de contradicció

CAPÍTOL 3. L'ORGANITZACIÓ MUNICIPAL

Secció primera. La divisió territorial en parròquies

Article 14. Divisió territorial en parròquies i véndes

Secció segona. Els sistemes d'informació i atenció ciutadana

Article 15. Les oficines d'informació i atenció ciutadana

Article 16. L'adreça electrònica ciutadana i els lloc web municipals

Article 17: Canals de comunicació municipals

CAPÍTOL 4. EL REGISTRE MUNICIPAL D'ASSOCIACIONS VEÏNALS

Article 18. El Registre municipal d'associacions veïnals

Article 19. Inscripció en el Registre

Article 20. Obligacions de les entitats inscrites

Article 21. Drets de les associacions

Article 22. Infraestructures al servei de les entitats

Article 23. Suport econòmic a l'activitat associativa

Article 24. Programes de suport formatiu i tècnic

Article 25. Promoció d'activitats conjuntes

CAPÍTOL 5. ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA

Secció primera. El Fòrum de Participació de Sant Antoni de Portmany

Article 26. Definició i composició

Article 27. Funcionament del Fòrum de Participació Ciutadana

Secció segona. Els fòrums de participació de parròquia

Article 28. Els fòrums de participació ciutadana de parròquia i vénda

Article 29. Funcions dels fòrums de participació ciutadana de parròquia i vénda

Article 30. Dinàmica dels fòrums de participació ciutadana de parròquia

Secció tercera. Els fòrums sectorials

Article 31. Els fòrums sectorials

Article 32. Funcions

Article 33. Composició

Article 34. Dinàmica dels fòrums sectorials

DISPOSICIÓ FINAL

 

PREÀMBUL

Amb l'aprovació d'aquest nou Reglament de Participació Ciutadana, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany vol articular i fer pública la seua voluntat de vehicular la participació dels ciutadans i ciutadanes de Sant Antoni de Portmany en els assumptes públics i la vida col·lectiva del municipi amb l'objectiu de treballar envers una democràcia participativa i millorar la qualitat de vida, així com envers la defensa de la convivència, la tolerància, el diàleg i la multiculturalitat.

Amb aquest Reglament es vol aconseguir una ciutadania activa, responsable i participativa, això és una societat civil organitzada a través d'entitats ciutadanes que formulin propostes i que col·laborin a l'hora d'aplicar-les amb l'administració local.

En concret, els fins que persegueix aquest Reglament són fomentar la participació ciutadana en una societat plural per a la defensa dels valors democràtics i els drets humans; aprofundir en l'acostament de l'administració local a la ciutadania, intentant involucrar-la en la gestió pública; propiciant la implicació de la ciutadania en l'actuació de l'Administració local, garantir a la ciutadania la informació dels procediments que promogui, dugui a terme o tramiti l'Administració local per aconseguir la major transparència en la gestió pública i establir els mecanismes d'avaluació de les polítiques públiques i de recerca de l'estat de l'opinió pública.

L'Ajuntament és conscient que, per a això, és necessari crear espais públics que donin cabuda a la participació de la ciutadania de forma activa i eficaç, establir mesures que incideixin en l'elaboració i l'avaluació de les polítiques públiques, i crear vies que fomentin una cultura participativa.

Finalment, l'Ajuntament assumeix que el foment de la participació ciutadana ha d'abraçar la totalitat de les àrees municipals.

Per tot això i de conformitat amb el que estableixen els articles 1, 4.1 a), 18, 24, del 69 al 72 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local; de 227 a 236 del Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, aprovat pel Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre; i del 116 al 123 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany posa a disposició de la ciutadania tots els instruments normatius i materials al seu abast.

 

CAPÍTOL 1.
DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte del Reglament

L'objecte d'aquest Reglament és la regulació de les formes, mitjans i procediments d'informació i participació ciutadana individual i col·lectiva en la gestió sostenible del municipi de Sant Antoni de Portmany.

Article 2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquest Reglament és el del territori del municipi de Sant Antoni de Portmany i els drets que es regulen afecten tots els vesins i vesines del municipi i les entitats d'associacions inscrites en el Registre municipal d'associacions. S'adquireix la condició de vesi o vesina mitjançant la inscripció al Padró municipal d'habitants.

També es fan extensius, a excepció del dret a la consulta popular o referèndum i del dret d'iniciativa popular en la modalitat de propostes de resolució o mocions del Ple, a totes aquelles persones que, independentment de la seua edat, la nacionalitat o la residència, tenguin relació amb l'Ajuntament i acreditin un interès legítim.

 

CAPÍTOL 2.
DRETS DELS CIUTADANS I CIUTADANES

Article 3. El dret a la informació

Els ciutadans i ciutadanes tenen dret a ser informats de les activitats municipals, a accedir als arxius públics i a consultar les actes i els documents dels organismes municipals, d'acord amb el que estableix la legislació general.

Així mateix, tenen dret a accedir a la documentació dels expedients dels quals són part interessada i a estar assabentats del seu procés de tramitació, respectant en tot moment la confidencialitat de les dades referents a terceres persones.

Article 4. El dret de petició

Totes les persones, físiques o jurídiques, de forma individual o col·lectiva, poden exercir el dret de petició, en els termes i amb l'abast previst en la normativa de desplegament de l'article 29 de la Constitució i la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, reguladora del dret de petició; sobre qualsevol assumpte o matèria de competència municipal. Com estableix l'article esmentat, no són objecte d'aquest dret ni es poden admetre peticions, suggeriments, queixes o reclamacions que s'emparin en un títol específic diferent del derivat del dret fonamental.

Les peticions s'han de formular per escrit i es pot utilitzar qualsevol mitjà - fins i tot els de caràcter electrònic que pugui establir l'Ajuntament - que permeti acreditar la seua autenticitat i inclogui la identitat de la persona o persones sol·licitants, amb indicació del número del document nacional d'identitat, passaport o targeta de residència, nacionalitat si la té, el lloc o el mitjà triat per a la pràctica de notificacions, així com l'objecte i el destinatari de la petició.

Article 5. Dret a la participació

Tots els ciutadans i ciutadanes tenen dret a intervenir directament o mitjançant associacions ciutadanes en la gestió dels assumptes públics de competència municipal a través dels mecanismes regulats en aquest Reglament.

Article 6. Dret d'audiència

Tots els ciutadans i ciutadanes tenen dret a ser escoltats en la tramitació dels expedients administratius en què s'acrediti el seu interès legítim, i quan no vulnerin el dret a la intimitat de les persones o els drets dels menors ni es refereixin a matèries legalment reservades.

Aquest dret a ser escoltats i informats es concreta en el dret a l'audiència pública, entesa com aquella sessió pública en què els responsables polítics i/o tècnics de l'Ajuntament responen a les preguntes dels ciutadans i ciutadanes respecte a algun tema concret prèviament fixat, d'acord amb el que estableix l'article següent.

Article 7. Audiència pública

1. L'audiència pública és l'espai de participació que l'Ajuntament reserva per a la presentació i el debat posterior amb la ciutadania, de qüestions especialment significatives de l'acció municipal, en especial de plans que es vulguin executar que es trobin en fase de disseny o delimitació d'objectius. També és un mecanisme perquè els vesins i vesines formulin propostes.

2. L'audiència pública és convocada per l'Ajuntament per iniciativa pròpia, a proposta del Ple, a petició del 5 % de la població, o a petició del Fòrum de Participació Ciutadana, per a temes de caràcter monogràfic i d'especial transcendència que necessiten una deliberació participativa.

3. Els sol·licitants de l'audiència han de presentar l'escrit raonat a l'Ajuntament, al qual han d'adjuntar una memòria sobre l'assumpte per tractar, així com les signatures recollides de vesins del municipi.

4. Un cop rebuda la documentació, l'Alcaldia convoca l'audiència pública que s'ha de dur a terme en els trenta dies següents. Entre la convocatòria i la realització hi ha d'haver un termini de quinze dies. La convocatòria s'ha de fer amb la difusió, la publicitat i l'antelació adequades a fi que totes les persones interessades hi puguin participar. La convocatòria ha de ser accessible al web municipal.

5. L'audiència pública és presidida per l'alcalde o el regidor o regidora en qui delegui. Exerceix les funcions de secretari, un empleat públic de la corporació, que ha d'aixecar acta de la sessió.

6. Les sessions s'organitzen de la següent manera:

a. Intervenció de la ponència del tema que s'ha de tractar.

b. Intervenció i posicionament del govern.

c. Intervenció i posicionament dels grups de l'oposició de menor a major representació.

d. Intervenció de la ciutadania, sense més limitació que un ús raonable del temps.

i. Rèplica del govern, si escau.

f. Conclusions de la ponència.

Article 8. Dret a la iniciativa ciutadana

Els ciutadans i les ciutadanes que tenguin dret al sufragi actiu en les eleccions municipals tenen dret a exercir la iniciativa popular mitjançant la presentació de projectes de reglaments o modificació dels ja existents en matèries que siguin competència de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, d'acord amb el següent procediment:

a) La iniciativa ha d'anar subscrita per un nombre de ciutadans que representi, almenys, el 10 % dels vesins del cos censal del municipi de Sant Antoni de Portmany.

b) La iniciativa s'ha de presentar per escrit, motiu pel qual s'ha d'adjuntar el projecte d'articulat del reglament que se sotmeti a la consideració de l'Ajuntament. Així mateix, ha d'anar signat pel nombre mínim de ciutadans al qual s'ha fet referència en l'apartat anterior, amb indicació del nom complet, número de document nacional d'identitat i domicili. Les signatures han de ser autenticades per un fedatari públic. En aquest escrit també hi ha de constar la designació del representant dels ciutadans, amb indicació de la seua adreça de notificació. Les iniciatives poden portar incorporada una proposta de consulta popular que es tramitarà d'acord amb el procediment i els requisits establerts en la normativa bàsica de règim local.

c) No obstant el que estableix el paràgraf anterior, els promotors d'una iniciativa popular, amb caràcter previ a la presentació del nombre de signatures exigides en l'apartat a) d'aquest article, han de demanar un informe sobre si la proposta compleix els requisits que estableix l'apartat primer. Aquest informe l'ha d'emetre la comissió informativa competent en matèria de participació ciutadana a la vista dels informes emesos pels serveis de Secretaria i Intervenció que siguin oportuns en funció de la matèria. Els promotors de la iniciativa tenen un termini màxim de tres mesos, comptadors des de la data de recepció de l'informe, per presentar en el Registre general d'entrada de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany el nombre de signatures exigides a l'apartat segon d'aquest article.

d) Complits els tràmits anteriors, les iniciatives presentades es sotmetran a debat i a votació, en el termini màxim d'un mes, del Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, el qual ha de decidir sobre la seua admissió o inadmissió a tràmit i indicar-ne els motius. En qualsevol cas, l'acord que s'adopti s'ha de notificar a les persones interessades a l'adreça de notificació que s'hagi indicat a l'escrit de sol·licitud.

e) Una vegada admesa a tràmit, la iniciativa es tramita de conformitat amb el que estableix la normativa aplicable i en qualsevol cas s'ha de tornar a sotmetre a la consideració del Ple perquè l'aprovi amb caràcter provisional en el termini màxim de sis mesos comptadors des del dia que s'hagi presentat la iniciativa en el Registre general de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.

f) Durant la seua tramitació, el projecte de reglament presentat per iniciativa popular no pot modificar-se quan això contradigui l'esperit del projecte presentat inicialment.

Article 9. Dret a la consulta popular

L'Alcaldia, amb l'acord previ per majoria absoluta del Ple i autorització del Govern de la Nació, de conformitat amb el que disposa l'article 71 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, pot sotmetre a consulta popular els assumptes de competència pròpia municipal i d'especial rellevància per als interessos dels vesins del municipi, llevat dels relatius a la Hisenda Local. La consulta popular, en tot cas, ha de tenir en compte:

- El dret a ser consultat de tot ciutadà o ciutadana que figuri al Cens electoral.

- El dret que la consulta expressi les possibles solucions alternatives amb la màxima informació escrita i gràfica possible.

- La institució, l'òrgan de participació o el col·lectiu ciutadà que proposa la consulta.

- L'objecte i el motiu de la proposta, que sempre ha de ser de competència municipal.

L'acord d'efectuar una consulta popular, que ha d'indicar amb claredat els termes exactes, és competència del Ple de l'Ajuntament per majoria absoluta i correspon a l'Alcaldia disposar la realització dels tràmits pertinents per dur-la a terme.

L'Alcaldia ha de sotmetre al Ple les sol·licituds de consulta popular quan siguin subscrites per un nombre de ciutadans i ciutadanes que, com a mínim, sigui igual a 1.000 més el 10 % dels habitants que excedeixen els 5.000 habitants, tal com es regula en l' article 123 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Així mateix, quan l'interès del veïnat així ho aconselli, d'ofici o a proposta del Fòrum de Participació Ciutadana o d'algun fòrum sectorial, l'Ajuntament pot demanar l'opinió dels vesins d'una parròquia o d'un barri determinat, de tot el municipi, a través de consultes concretes, enquestes, sondejos d'opinió o qualsevol altra forma que serveixi per conèixer l'opinió dels ciutadans. Es pot utilitzar també amb aquesta finalitat qualsevol mitjà de comunicació interactiva.

Article 10. Dret d'intervenció en les sessions públiques municipals

1. Tots els ciutadans tenen dret a assistir a les sessions del Ple. Amb aquesta finalitat les convocatòries amb l'ordre del dia s'han de publicar al tauler d'edictes de la Corporació i al lloc web de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.

2. Així mateix, la ciutadania té dret a intervenir en les sessions públiques del Ple que siguin de caràcter ordinari, ja sigui en un punt concret de l'ordre del dia o bé en el punt destinat a intervencions del públic assistent en els termes que s'estableixen a continuació.

3. Les associacions inscrites en el Registre municipal d'associacions tenen dret a intervenir en relació amb algun punt concret de l'ordre del dia en la tramitació administrativa del qual hagin intervingut com a interessades. La intervenció del representant de l'associació s'efectuarà amb caràcter previ al debat i la votació de la proposta inclosa en l'ordre del dia. El temps màxim de la intervenció serà de cinc minuts. El nombre màxim d'intervencions en aquest punt de l'ordre del dia serà de cinc per sessió.

4. Tots els ciutadans tenen dret a intervenir en el torn obert de precs i preguntes del públic assistent, que s'ha d'incloure com a últim punt de l'ordre del dia en les sessions plenàries de caràcter ordinari. Els precs o les preguntes que es formulin han de tractar sobre assumptes que siguin competència de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany i s'han d'ajustar a allò prèviament sol·licitat per escrit.

a) El temps màxim de la intervenció i de la resposta serà de cinc minuts per a cadascuna. El nombre màxim d'intervencions en aquest punt de l'ordre del dia serà de cinc per sessió, tenint dret a una sola pregunta cada persona.

b) Els precs i les preguntes que no es puguin exposar i respondre en la mateixa sessió de Ple es contestaran per escrit en el termini màxim d'un mes.

5. El procediment que s'ha de seguir per fer efectiu el dret d'intervenció en les sessions regulat en els apartats precedents és el següent:

a) L'associació o persona interessada no ha de tenir pagaments pendents a l'Ajuntament de Sant Antoni, i ha de sol·licitar la seua intervenció per mitjà d'un escrit motivat adreçat a l'Alcaldia, en el qual indiqui la persona que efectuarà la intervenció. Les peticions d'intervenció en el torn obert de precs i suggeriments han d'expressar el prec o suggeriment que es vulgui formular. L'escrit s'ha de presentar al Registre general de l'Ajuntament abans del dia quinze del mes en curs.

b) L'Alcaldia és l'òrgan competent per autoritzar o denegar la intervenció. Quan es denegui, s'ha de fer de forma motivada i s'ha de notificar a la persona interessada abans que tengui lloc la sessió.

c) Si això no fos possible, l'Ajuntament, abans del Ple, ha de comunicar a tots els portaveus dels grups municipals, la Junta de Portaveus, la relació de peticions d'intervenció que s'han formulat, les que s'han autoritzat i les que han denegat, indicant-ne el motiu en aquest darrer cas.

Article 11. Dret a una política de foment de les associacions ciutadanes

L'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany ha de promoure l'associacionisme, respectant la llibertat i l'autonomia de les entitats associatives respecte dels poders públics, i ha de facilitar el desenvolupament de les associacions que persegueixen finalitats d'interès general per a la societat.

Els ciutadans organitzats en entitats cíviques tenen dret a rebre el suport públic de l'Ajuntament per a la millora de les seues associacions i per al foment d'iniciatives que puguin ser d'interès general o sectorial dels vesins i vesines del municipi.

Així mateix, l'Ajuntament ha d'oferir la informació necessària i els instruments de col·laboració a les persones que pretenguin emprendre un nou projecte associatiu d'interès general o sectorial dels vesins i vesines del municipi.

Article 12. Dret a presentar queixes, reclamacions i suggeriments

Tots els ciutadans i ciutadanes tenen dret a transmetre queixes i reclamacions i a formular suggeriments sobre el funcionament dels serveis públics municipals. Aquest dret s'exerceix utilitzant les oficines d'informació i atenció ciutadana, així com les bústies de reclamacions i els llocs web municipals. Les persones que exerceixen aquests drets han de rebre una resposta raonada i escrita sobre els assumptes plantejats en el termini màxim de tres mesos. Transcorregut el termini sense rebre contestació, la reclamació o suggeriment s'ha d'entendre desestimada.

Article 13. Dret de contradicció

Tots els ciutadans i ciutadanes tenen dret a realitzar els actes, reunions o manifestacions necessaris per poder expressar o exterioritzar la seua discrepància o disconformitat total o parcial amb les actuacions municipals o els seus ens instrumentals, per mitjans pacífics i d'acord amb el que estableix la legislació vigent.

 

CAPÍTOL 3.
L'ORGANITZACIÓ MUNICIPAL

Secció primera.
La divisió territorial

Article 14. Divisió territorial en parròquies i véndes

El municipi de Sant Antoni de Portmany compta amb les parròquies de Sant Antoni de Portmany, Santa Agnès de Corona, Sant Mateu d'Albarca i Sant Rafel de Forca. La capital municipal és Sant Antoni de Portmany.

També compta amb grans nuclis de població derivats de les antigues véndes com són Forada/Buscastell i es Bernats (actualment Can Bonet, Es Molí i Ca n'Obrador).

 

Secció segona.
Els sistemes d'informació i atenció ciutadana.

Article 15. Les oficines d'Informació i Atenció Ciutadana

L'Ajuntament ha de disposar d'Oficines d'Informació i Atenció Ciutadana, serveis propers a la ciutadania que tenen la funció d'agilitar els tràmits, canalitzar les peticions i informar del funcionament de l'Ajuntament i de les activitats que es fan al municipi.

A més de les oficines que es puguin crear, la ciutadania es pot adreçar a les oficines municipals per demanar informació, on especialment n'hi haurà referent als períodes d'informació pública, terminis, dependència municipal i horaris d'exposició dels projectes existents a la ciutat, així com a la realització dels plenaris i audiències públiques.

Article 16. El correu electrònic ciutadà i els llocs web municipals

L'Ajuntament ha d'impulsar la utilització del correu electrònic ciutadà perquè tots els ciutadans i ciutadanes puguin fer servir aquesta eina en la seua relació amb l'Ajuntament i per a ús propi. L'Ajuntament ha de potenciar els llocs web municipals com a eina imprescindible per facilitar la informació i recollir les propostes, peticions, suggeriments o queixes de la ciutadania, i mantenir-les actualitzades perquè contenguin la informació relativa a l'Ajuntament, als acords adoptats per la Junta de Govern i el Ple, i als tràmits que hi hagi en curs, així com aquella informació que es consideri d'interès general.

Article 17. Canals municipals de comunicació

L'Ajuntament ha de promoure canals de comunicació municipals per tal d'informar amb antelació suficient dels períodes d'informació pública, els terminis, la dependència municipal i els horaris on s'exposen els projectes existents al municipi, així com de la realització dels plenaris, audiències públiques i totes aquelles activitats i actuacions considerades d'interès per a la ciutadania.

Aquests canals seran els que l'Ajuntament determini en cada moment, ja sigui en paper o en format electrònic. A més, ha d'usar el portal d'Internet que té l'Ajuntament, els taulers d'anuncis i plafons informatius i noves tecnologies com les xarxes socials per transmetre la informació útil a la ciutadania, especialment l'esmentada en el paràgraf anterior.

Els òrgans municipals responsables de les informacions i de les comunicacions institucionals de la ciutat han de vetllar pel rigor i la veracitat de les informacions emeses, perquè quedin reflectits tots els punts de vista existents al consistori i perquè tengui canal d'expressió el pluralisme social.

Qualsevol persona pot exercir el dret de rectificació de les informacions divulgades que no siguin veraces mitjançant un escrit dirigit al responsable del mitjà de comunicació, segons els tràmits previstos a la Llei orgànica 2/1984, de dret de rectificació.

 

CAPÍTOL IV.
EL REGISTRE MUNICIPAL D'ASSOCIACIONS VEÏNALS

Article 18. El Registre municipal d'associacions veïnals

1. El Registre municipal d'associacions veïnals té per objecte permetre a l'Ajuntament conèixer les associacions i entitats existents al municipi, les seues finalitats i la representativitat, per tal de possibilitar una correcta política municipal de foment de l'associacionisme veïnal i de la participació en els assumptes municipals.

2. La inscripció, de caràcter voluntari, es realitza sense perjudici de la que obligatòriament correspon efectuar, en els termes que preveu la vigent Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, en el Registre general d'associacions depenent dels òrgans autonòmics o estatals competents.

3. Poden sol·licitar i obtenir la inscripció en aquest Registre totes les associacions que estan legalment constituïdes com a tals, adaptades a la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació. S'hi poden inscriure associacions sense ànim de lucre, que tenen per objecte la defensa, el foment o la millora d'interessos generals o sectorials d'àmbit municipal, en particular associacions de vesins, les entitats culturals o educatives, esportives, recreatives, empresarials, professionals i qualsevol altra similar, sempre que els seus fins no siguin exclusivament de caràcter polític, sindical, mercantil o religiós, que tinguin la seua seu al municipi de Sant Antoni de Portmany i exerceixin la seua activitat.

4. La inscripció únicament pot ser denegada, mitjançant resolució motivada, en el cas d'associacions, entitats o col·lectius l'objecte social dels quals fomenti la discriminació, la intolerància, la xenofòbia, la desigualtat o atemptin contra els valors de convivència pacífica establerts en la Constitució i en les lleis.

5. El Registre municipal d'associacions veïnals depèn de la Secretaria General i de l'àrea de Participació Ciutadana. Les seues dades generals són públiques, amb les restriccions que en tot moment preveu la normativa vigent.

6. Anualment s'ha de publicar una memòria que inclogui, a més de les dades generals individualitzades que hagin declarat les entitats en el moment de la inscripció o la renovació en el Registre municipal d'entitats ciutadanes, les subvencions municipals que han rebut i les altres fonts de finançament que han fet possible la realització de les activitats per a les quals l'Ajuntament hagi aportat recursos.

7. Les entitats inscrites poden ser declarades, prèvia sol·licitud a l'efecte, d'interès públic municipal, atenent al conjunt dels criteris següents, que seran discrecionalment apreciats pel Ple de l'Ajuntament:

1. Grau de representativitat.

2. Garanties de funcionament democràtic.

3. Activitats realitzades i la seua complementarietat amb les municipals.

D'igual manera, mitjançant acord motivat, podran perdre l'esmentada qualificació d'utilitat pública municipal.

Article 19. Inscripció en el Registre

1. La inscripció en el Registre municipal es realitza a sol·licitud de l'associació interessada, que ha d'aportar les següents dades:

a) Estatuts de l'associació.

b) Número d'inscripció en el Registre General d'Associacions i en altres registres públics.

c) Nom de les persones que ocupen els càrrecs directius.

d) Domicili social, telèfon i adreça de correu electrònic de contacte.

e) Pressupost de l'any en curs.

f) Programa d'activitats de l'any en curs.

g) Certificació del nombre de socis.

2. La sol·licitud s'ha de presentar en el Registre General de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.

3. En el termini de trenta dies des de la sol·licitud d'inscripció, llevat que aquesta s'hagi hagut d'interrompre per la necessitat de reparar deficiències en la documentació, l'àrea de Participació Ciutadana ha de decretar la inscripció de l'entitat en el Registre municipal d'entitats ciutadanes i se li ha de notificar aquesta resolució, amb el número d'inscripció assignat. A partir d'aquest moment es considera donada d'alta amb caràcter general.

4. Cada associació, a l'efecte d'aquest registre i de representativitat d'un determinat col·lectiu, es qualifica i engloba d'acord amb la seua activitat en algun dels següents camps:

- Agrícola.

- Cultura.

- Educatiu.

- Empresarial/Comerciants.

- Esports.

- Majors.

- Joventut.

- Medi ambient.

- Oci i temps lliure.

- Sociosanitari.

- Veïnal.

- Voluntariat.

Article 20. Obligacions de les entitats inscrites

Les entitats inscrites estan obligades a notificar al Registre tota modificació de les dades dins del mes següent en què es produeixi.

Han de comunicar durant el primer trimestre de cada any el pressupost i el programa anual d'activitats o la memòria d'activitats de l'exercici anterior.

L'Ajuntament pot donar de baixa del Registre a l'entitat que incompleixi aquestes obligacions.

Article 21. Drets de les associacions

Les associacions que estiguin degudament inscrites en el Registre municipal d'associacions veïnals, tenen els drets següents:

a) Rebre en el seu domicili social les convocatòries dels òrgans col·legiats municipals que celebren sessions públiques, quan figurin en l'ordre del dia qüestions relacionades amb l'objecte social de l'entitat. En el mateix supòsit, rebran les resolucions i acords adoptats pels òrgans municipals.

b) Rebre les publicacions, periòdiques o no, que editi l'Ajuntament, sempre que resultin d'interès per a l'entitat, atès el seu objecte social.

Aquests drets també poden ser exercits per aquelles associacions o entitats inscrites a registres de caràcter supramunicipal i que desenvolupin part de la seua activitat en el municipi de Sant Antoni de Portmany.

Així mateix, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany pot subscriure convenis de col·laboració amb associacions i altres entitats que estiguin degudament inscrites en el Registre municipal per al compliment d'interessos generals o sectorials.

Article 22. Infraestructures al servei de les entitats

Les associacions inscrites i aquelles a les quals se'ls reconeguin drets, poden accedir a l'ús dels locals municipals que la corporació destini per a això, per realitzar-hi actes o esdeveniments d'interès general o sectorial directament relacionats amb l'objecte social de l'associació, amb les limitacions que imposi la coincidència de l'ús per part de diverses associacions o el propi Ajuntament. Les associacions seran responsables del tractament donat a les instal·lacions.

Article 23. Suport econòmic a l'activitat associativa

En la mesura que ho permetin els recursos pressupostats, l'Ajuntament pot subvencionar les entitats per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels vesins, tant pel que fa a les despeses generals com a les activitats que realitzen.

En aquest cas, el pressupost municipal ha d'incloure una partida destinada a aquesta finalitat i en les seues bases d'execució s'establiran els criteris de la seua distribució que, en tot cas, contemplaran la representativitat, interès o utilitat ciutadana de les seues finalitats, la seua capacitat econòmica autònoma i els ajuts que rebin d'altres institucions públiques o privades.

Per sol·licitar suport econòmic o subvenció, és imprescindible estar degudament inscrit en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes.

Article 24. Programes de suport formatiu i tècnic

L'Ajuntament ha d'impulsar programes de suport i millora del teixit associatiu tant en els aspectes infraestructurals com en els formatius, i de col·laboració en la realització d'activitats.

 

Article 25. Promoció d'activitats conjuntes

L'Ajuntament ha de promoure amb les associacions ciutadanes la realització conjunta de programes d'activitats en el municipi, la guia d'associacions ciutadanes, agendes territorials, així com els suports informàtics, tècnics i formatius que permetin millorar l'activitat associativa. Igualment, ha d'impulsar la realització d'estudis i anàlisis que permetin conèixer millor la realitat associativa del municipi.

 

CAPÍTOL V.
ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA

Secció Primera.
El Fòrum de Participació Ciutadana

Article 26. Definició i composició

El Fòrum de Participació Ciutadana de Sant Antoni de Portmany és el màxim òrgan de participació ciutadana i està format per:

- Presidència: l'alcalde o alcaldessa, o persona representant de la regidoria en qui delegui.

- Secretari: empleat públic de la corporació, designat per un decret d'alcaldia.

- Vocals:

· Un vocal per cada grup municipal.

· Un vocal escollit entre les associacions d'àmbit cultural.

· Un vocal escollit entre les associacions d'àmbit esportiu.

· Un vocal escollit entre les associacions d'àmbit de benestar social.

· Un vocal escollit entre les associacions d'àmbit juvenil.

· Un vocal escollit entre les associacions d'àmbit d'oci i de temps lliure.

· Un vocal escollit entre les associacions d'àmbit mediambiental.

· Un vocal escollit entre les associacions d'àmbit comercial.

· Un vocal escollit entre les associacions d'àmbit veïnal.

· Un vocal escollit entre les associacions de majors.

· Un vocal escollit entre la ciutadania inscrita com a voluntària al Registre de voluntariat municipal.

· Un vocal escollit entre associacions d'àmbit educatiu.

· Un representant de cada fòrum de parròquia.

Article 27. Funcionament del Fòrum de Participació Ciutadana

1. Les funcions del Fòrum de Participació Ciutadana són les següents:

1.1. Debatre i aprovar el Pla d'Acció.

1.2. Debatre i valorar els temes d'interès general.

1.3. Definir i prioritzar els problemes mediambientals, els grans projectes municipals i les accions i projectes que formen part del Pla d'Acció de l'Agenda Local 21.

1.4. Fer el seguiment de l'estat d'execució de les accions compreses en el Pla d'Acció.

2. El Fòrum de Participació Ciutadana es reuneix com a mínim dues vegades l'any.

3. El Fòrum de Participació Ciutadana també està integrat pels Fòrums de participació ciutadana de parròquia.

 

Secció Segona.
Els fòrums de participació de parròquia i vénda

Article 28. Els fòrums de participació ciutadana de parròquia i vénda

1. Per facilitar la participació ciutadana en la gestió dels assumptes municipals en les àrees territorials corresponents, s'estableix com a òrgan específic un Fòrum de participació ciutadana de parròquia, en cadascun dels pobles i grans nuclis del municipi.

2. Els fòrums de participació de parròquia han d'estar formats pels regidors o regidores de la zona, un representant de cada grup municipal i representants dels vesins i vesines i de les associacions ciutadanes. No han de superar el nombre de set.

Article 29. Funcions dels Fòrums de participació ciutadana de parròquia i vénda

El Fòrum de participació ciutadana de parròquia té les següents funcions:

a) Informar -a iniciativa pròpia, dels grups municipals o de l'Ajuntament- de les propostes municipals que afectin la parròquia i dels projectes d'interès global del municipi.

b) Formular propostes per resoldre els problemes administratius que els afecten.

c) Emetre informes sobre matèries de competència municipal.

d) Fer propostes de noves actuacions per incloure en els futurs plans d'acció de l'Agenda Local21.

e) Demanar informació sobre temes del seu interès.

f) Proposar, a través del Fòrum de Participació Ciutadana, la realització d'audiència pública de conformitat amb allò que es preveu a l'article 6.

g) Proposar, a través del Fòrum de Participació Ciutadana, les inversions que cal fer a la parròquia perquè es tengui en compte en el moment d'elaborar els pressupostos municipals.

h) Fomentar la coordinació entre les associacions de la parròquia i entre aquestes i l'Ajuntament.

i) Emetre i formular propostes i suggeriments en relació amb el funcionament dels serveis i els organismes públics municipals.

Article 30. Dinàmica dels fòrums de participació ciutadana de parròquia

Un membre de la corporació o persona en qui delegui ha d'aixecar acta de les reunions dels fòrums de participació ciutadana de parròquia, en la qual ha de constar succintament la data i hora del començament i fi, els nom del president i dels altres assistents, els assumptes tractats, el resultat dels vots emesos i els acords adoptats.

Es reuneix almenys 2 vegades l'any i cada vegada que el convoqui el president o presidenta o un nombre de membres no inferior a 7.

Els acords es prenen per majoria simple tot i que sempre s'ha de procurar assolir el consens.

 

Secció tercera.
Els fòrums sectorials

Article 31. Els fòrums sectorials

El Fòrum de Participació Ciutadana pot crear grups de treball per tractar temes específics. En aquest sentit, els fòrums sectorials tenen especial rellevància ja que poden tenir la consideració de grups de treball que facin propostes concretes al Fòrum de Participació Ciutadana.

Article 32. Funcions

Els fòrums sectorials són aquells òrgans de participació que canalitzen les inquietuds i iniciatives ciutadanes al voltant de les matèries específiques i assumptes de competència municipal i d'actuació de l'Ajuntament.

Els fòrums sectorials poden fer propostes, informes, consultes i suggeriments sobre temes relacionats amb l'àmbit sectorial de què es tracti.

Els representants dels fòrums sectorials poden assistir i/o ser membres de les sessions dels fòrums ciutadans de parròquia o del Fòrum de Participació Ciutadana.

L'Ajuntament ha de crear fòrums sectorials en les principals àrees de govern i actuació, llevat de les que es consideren d'organització interna de l'Ajuntament. Com a mínim se n'han de crear els següents:

1. Fòrum Econòmic: inclou el desenvolupament econòmic local, el turisme i les activitats del sector primari.

2. Fòrum Territorial: inclou les polítiques territorials i mediambientals desenvolupades en el municipi (urbanisme, obres, residus, aigua, energia, mobilitat, litoral i espais naturals, etc.) per a un desenvolupament sostenible.

3. Fòrum Social: inclou les polítiques educatives i formatives, culturals, sociosanitàries, assistencials, etc.

4. Fòrum de Joventut: inclou les polítiques en què els joves juguen un paper important.
En referència al Fòrum de Joventut, s'han de crear espais singulars de trobada per facilitar la participació de la infància i l'adolescència i d'altres col·lectius representats en els assumptes públics de la ciutat.

Article 33. Composició

Els fòrums sectorials estaran constituïts per:

- President o presidenta: el regidor o regidora de govern corresponent o persona que designi.

- Un representant de cada grup polític municipal, que pot ser un regidor o regidora o qualsevol persona que el grup municipal designi.

- Representants de les entitats ciutadanes i de les associacions de vesins, inscrites al Registre d'entitats ciutadanes i declarades d'utilitat pública municipal, vinculades amb el sector d'activitat propi del consell.

- Un responsable d'àrea de l'Ajuntament en la matèria que es tracti.

L'Ajuntament ha de promoure la incorporació als fòrums sectorials d'aquelles persones de prestigi reconegut i contrastat o amb experiència professional en la seua matèria, que tenguin especial rellevància social en l'àmbit de la matèria que es tracti.

Article 34. Dinàmica dels fòrums sectorials

Un membre de la corporació o persona en qui delegui ha d'aixecar acta de les reunions dels fòrums sectorials, en la qual s'ha de fer constar succintament la data i hora d'inici i finalització, els noms del president i dels altres assistents, els assumptes tractats, el resultat dels vots emesos i els acords adoptats.

Es reuneix almenys dos vegades l'any i cada vegada que el convoqui el president o presidenta o un nombre de membres no inferior al 25 %.

Els acords es prenen per majoria simple tot i que sempre s'ha de procurar assolir el consens.

Les sessions són públiques i qualsevol persona pot assistir-hi amb veu i sense vot.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquest Reglament entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.».

Contra aquest acord, s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici que es pugui exercir qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

 

A Sant Antoni de Portmany. 10 d'octubre de 2013.

L'Alcaldessa,
Josefa Gutiérrez Costa.