Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ASSOCIACIÓ LEADER ILLA DE MENORCA
Núm. 18472
Bases de la Convocatòria d'ajuts Leader 2013 Associació Leader Illa de Menorca
Ajuts de ‘Minimis’ segons el reglament (CE) núm. 1998/2006 de la comissió, 15 desembre. 2006
Menorca, com altres zones rurals de la Unió Europea, es troba davant d’alguns desafiaments, com la pèrdua d’actius, que debiliten el seu teixit social i poden posar en perill el seu futur. El programa LEADER, gràcies a la seva concepció integrada i participativa, és l’instrument idoni per donar solució a alguns d’aquests problemes.
D’altra banda, no es pot oblidar que el paisatge rural de l’illa constitueix, sense cap dubte, un dels seus principals recursos. Cal destacar que aquest paisatge és resultat d’una cultura i d’uns mètodes seculars d’aprofitament de la terra, que integra perfectament zones de conreu amb vegetació natural i els diferents monuments arqueològics i elements etnològics repartits per aquest territori. Es tracta d’un model a la vegada improvisat i sostenible d’ús del territori. La constatació pràctica d’una filosofia tan àmpliament divulgada com difícil de portar a la pràctica és un dels principals valors de Menorca i, per aquest motiu, l’illa fou declarada per la UNESCO reserva de biosfera l’any 1993.
Les consideracions anteriors han aconsellat que la convocatòria d’ajudes LEADER se centri en la MILLORA EN LA QUALITAT DE VIDA a les zones rurals i la DIVERSIFICACIÓ DE L’ECONOMIA en el marc de la reserva de biosfera i de l’entorn territorial en el qual es desenvolupa l’activitat econòmica i social.
La implementació d’un programa LEADER permetrà així avançar en el desenvolupament d’un model d’equilibri intersectorial i en la conservació dels recursos naturals i paisatgístics.
Aquesta finalitat es podria reduir tan sols a intentar assolir un equilibri entre les activitats productives que generin ocupació i riquesa i la preservació de l’entorn natural i cultural. Açò no obstant, es pretén anar més enllà. En concret, es tracta de fer compatible, per un costat, la necessitat de mantenir un nucli de població rural acceptable, que conservi els seus trets culturals, socials i econòmics; i per l’altre, consolidar o desenvolupar un conjunt d’activitats que contribueixin a la preservació i la gestió adequada i sostenible del medi ambient.
Per aconseguir aquest objectiu s’aplicarà la metodologia LEADER, que es basa en la mobilització dels agents locals perquè es responsabilitzin del seu propi desenvolupament. És un enfocament territorial, integrat i participatiu i amb capacitat demostrativa que concedeix una particular importància al caràcter innovador i pilot dels projectes.
Es tracta de donar suport a iniciatives originals de desenvolupament rural de petita escala que tenguin un caràcter pilot i puguin servir d’exemple de pràctiques correctes en àmbits tan diversos com:
- la millora de la qualitat de vida
- la diversificació de l’economia
- el desenvolupament de la capacitat local de creació de llocs de treball
En aquest sentit, per aquesta convocatòria 2013, l’Associació Leader Illa de Menorca vol fer especial menció a la importància que se li donarà als projectes productius que tenguin una incidència sobre l’ocupació de la zona i generin nous llocs de treball.
Segons l’exposat anteriorment, el Consell Rector de l’Associació Leader Illa de Menorca RESOL: Aprovar la convocatòria que regula les condicions que hauran de complir els projectes presentats a la convocatòria LEADER per poder accedir als ajuts públics, segons les bases que es transcriuen a continuació:
BASES PER ALS AJUTS EUROPEUS LEADER A L’ILLA DE MENORCA
Primer: Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació
1. L’Associació Leader Illa de Menorca aprova la convocatòria de subvencions corresponent al període de programació 2007-2013, per al foment de la qualitat de vida i la diversificació econòmica a través del mètode Leader, d’acord amb el que estableix el text refós de l’Ordre de Bases Reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007 2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura Medi Ambient i Territori del 4 de desembre del 2012, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 186, de 15 de desembre de 2012.
2. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és la zona elegible del Programa de Desenvolupament Local Leader 2007-2013. Aquest àmbit està integrat pels municipis següents: Alaior, es Mercadal, es Migjorn, Ferreries, Ciutadella, es Castell, Sant Lluís i Maó (tot el terme municipal excepte el nucli urbà de la ciutat de Maó).
Segon: Import màxim de la convocatòria i finançament
Per la convocatòria 2013 es destina un import màxim de 1.003.770,38€. L’Associació Leader Illa de Menorca compta amb el crèdit necessari per fer front a la convocatòria amb la següent distribució per mesures. El pressupost d’aquesta convocatòria podrà ser ampliat si es produeixen romanents de convocatòries anteriors o si les administracions cofinançadores incrementen les seves aportacions
Mesura 311. Activitats no agrícoles |
20.451,82 € |
Mesura 312. Ajuda creació i desenvolupament. microempreses |
75.248,36 € |
Mesura 321. Serveis bàsics per a l’economia i la població rural |
795.602,58 € |
Mesura 323. Conservació i millora del Patrimoni Rural |
89.712,37 € |
Mesura 331. Formació i informació per als agents ec. de l’eix 3 |
22.755,25 € |
Els recursos no compromesos dins l’anualitat a que estan adscrits restaran disponibles per a exercicis posteriors, amb l’única limitació dels descompromisos que puguin donar-se per aplicació de la regla n+2, si fos el cas.
Les ajudes esmentades seran cofinançades pels fons europeus FEADER en un 47,18%, per l’Administració General de l’Estat en un 33,64%, i per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en un 19,18%. Aquests percentatges de cofinançament es mantindran a nivell de mesura.
Tercer : Beneficiaris finals de les ajudes. Obligacions
Els beneficiaris finals hauran de complir (en la data de l’endemà del tancament de la convocatòria d’ajudes) amb els requisits previstos per ser beneficiaris de les ajudes, tal com consta en l’article 10 de l’Ordre de la Consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, així com en els articles 9 i 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i al punt 3.4.1. del Manual de Procediment LEADER (disponible a la web www.leadermenorca.org).
Podran sol·licitar ajudes per a la realització de projectes els titulars que es proposin desenvolupar l’activitat subvencionable i compleixin aquests requisits durant un any comptador des del dia següent al tancament de la convocatòria d’ajudes:
a) Les persones que hagin d’exercir l’activitat que va fomentar l’atorgament o que estiguin en la situació que en legitimi la concessió. (Llei gral. de subv. 38/2003. No estar incurs en alguna de les circumstàncies establertes en els apartats 2 i 3 de l’article 13.)
b) Societats mercantils, societats agràries de transformació, cooperatives, societats laborals i qualsevol altra entitat, associativa o societària, amb personalitat jurídica recollida en la legislació vigent.
c) Comunitats de béns o altres entitats de tipus comunal que, encara que no tenguin personalitat jurídica, puguin dur a terme les inversions o activitats que motiven la concessió de la subvenció. En aquests casos, els integrants de l’entitat nomenaran un representant o apoderat únic i, en document que s’incorporarà a l’expedient, manifestaran les seves respectives participacions en la cosa comuna i assumiran la seva responsabilitat solidària en les obligacions derivades de l’expedient
d) Associacions o fundacions de caràcter preferentment local que no tenguin fins lucratius en els termes prevists en la Llei 49/2002, de 23 desembre, de règim fiscal de les entitats sense fins lucratius i dels incentius fiscals al mecenatge.
e) Les entitats locals i el Consell Insular de Menorca.
Els titulars dels projectes hauran de complir tots i cadascun dels següents requisits i obligacions per obtenir la condició de perceptor final:
a) Executar el projecte a la zona d’aplicació del Programa de Desenvolupament Local de Menorca o relacionada directament amb aquest en termes de desenvolupament. Executar el projecte aprovat en el lloc previst en l’expedient, tret que el grup autoritzi, a petició raonada del promotor, un canvi d’ubicació, en tot cas dintre del territori d’actuació del grup i amb l’adequació del projecte en allò que resulti necessari.
No obstant, quan la zona d’actuació es beneficia total o parcialment d’una operació realitzada fora de la mateixa, aquesta podrà ser admesa sempre i quan compleixi amb lo establert a l’article 12.2 del Reial Decret 1852/2009, de 4 de desembre: ‘territorialitat de les despeses’.
b) Mantenir el destí de la inversió auxiliada, les despeses objecte de l’ajuda, el nivell de llocs de treball previstos, l’activitat i el compliment de les presents obligacions, durant almenys 5 anys posteriors a la decisió de concessió de l’ajuda.
c) Mantenir els requisits per a l’obtenció de l’ajuda durant al menys 1 any des de la decisió de concessió de l’ajuda.
d) Prestar col·laboració i suport a les entitats següents: l’Associació Leader illa de Menorca; l’Autoritat de Gestió, la Intervenció general de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’Organisme Pagador i l’Autoritat de Certificació del PDR de les Illes Balears, la Comissió de les Comunitats Europees i els òrgans de control comunitaris, nacionals o autonòmics, en referència a inspecció de les accions subvencionades, quedant obligats a aportar i facilitar la informació que es consideri necessària
e) Donar publicitat del projecte auxiliat d’acord amb les característiques de la inversió, i tal com determini l’Associació Leader illa de Menorca i qualsevol altre obligació d’acord amb la legislació vigent.
f) En el supòsit de construcció, rehabilitació i millora de bens inventariables, en el cas de bens inscribibles en un registre públic, s’haurà de fer constar a l’escriptura que el beneficiari haurà de destinar els bens a la finalitat concreta per a la que es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys a partir de la concessió de l’ajuda, així com l’import de la subvenció concedida i seran inscrits aquests extrems en el registre públic corresponent.
g) No alienar l’objecte de l’ajuda fins transcorreguts cinc anys des de la decisió de concessió de l’ajuda.
h) En el cas d’un promotor emmarcat en la mesura 312, han de ser microempresa, en els termes previstos en la Recomanació de la Comissió de 6 de maig de 2003, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses (PIME) (2003/361/CE), que defineix una microempresa com una empresa que ocupa menys de 10 persones i que té un volum de negoci anual o el balanç general anual que no supera els 2 milions €.
3. La resta d’obligacions previstes al text refós de l’Ordre de Bases Reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007 2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura Medi Ambient i Territori del 4 de desembre del 2012, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 186, de 15 de desembre de 2012 i la resta de normativa que li sigui d’aplicació..
Els beneficiaris finals també hauran de complir les següents obligacions:
- Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant de l’Administració estatal i autonòmica i de la Seguretat Social.
- No tenir la residència fiscal en un país o territori qualificat per reglament com a paradís fiscal.
- No haver estat sancionats o condemnats per resolució administrativa o sentència judicial, mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d’obtenir subvencions (Llei 12/2006 del 20 de desembre).
- En el cas que es tracti d’agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades sense personalitat, no podran accedir a la condició de beneficiàries si concorren alguna de les prohibicions anteriors.
Quart: Actuacions subvencionables. Mesures
Amb caràcter general, seran d’aplicació totes les condicions contingudes en:
a) El Programa de Desenvolupament Rural dels Illes Balears PDR 2007-2013, per a les mesures incloses en l’eix 4, desenvolupades mitjançant metodologia Leader.
b) El manual de procediment Leader 2007-2013 de les Illes Balears.
c) El Programa de Desenvolupament Local de Menorca Leader 2007-2013.
d) Reglament CE 1998/2006de la Comissió, del 15 desembre (articles 87 i 88 Ajudes de Minimis)
e) Real Decret 887/2006 i Real Decret 1852/2009, Decret legislatiu 2/2005 text refós de la llei de subvencions
f) Text refós de l’Ordre de Bases Reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007 2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura Medi Ambient i Territori del 4 de desembre del 2012, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 186, de 15 de desembre de 2012.
g) Reglament CE 1698/2005
Es consideraran despeses i inversions subvencionables aquelles que responent a la naturalesa de l’activitat subvencionada segons marca l’estratègia del programa de desenvolupament local de l’Associació Leader Illa de Menorca i, realitzant-se en el termini establert, estiguin especificades segons:
- Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 186, de 15 de desembre de 2012.
- El Reial Decret 887/2006 de subvencions.
- El decret legislatiu 2/2005, pel qual s’aprova el text refós de la llei de subvencions.
- El Reglament (UE) 1698/2005, de 20 de setembre (amb les seves modificacions), relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i el PDR de les Illes Balears.
- El Reial decret 1852/2009.
- La resta de normativa que li sigui d’aplicació.
S’haurà de complir amb la limitació establerta en el reglament CE 1998/2006 de la comissió de 15 de desembre de 2006 relatiu a l’aplicació dels articles 87 i 88 del tractat a les ajudes de minimis.
No podran ser objecte de subvenció les activitats ja realitzades abans de la data de presentació de la sol·licitud de subvenció, o de la data de l’acta de no inici.
AMB CARÀCTER GENERAL NO SERAN SUBVENCIONABLES:
- No serà subvencionable l’IVA, excepte l’IVA no recuperable quan sigui abonat de forma efectiva i definitiva per beneficiaris diferents de les persones que no són subjectes passius a qui es refereix l’article 4 , apartat 5, paràgraf primer, de la Sisena directiva 77/388 / CEE del Consell, de 17 de maig de 1977, ni els interessos deutors.
- Les inversions començades amb anterioritat a la sol·licitud d’ajuda o de la data del acta de no inici de l’activitat, a excepció de:
* Honoraris de tècnics, redacció de projectes, estudis de viabilitat, estudis de rendibilitat, de mercat, de sòls, i altres. Adquisició de patents i llicències. (fins 18 mesos abans de la sol·licitud).
* Provisió de materials de construcció i pagaments a compte per adquisició de maquinaria (fins 12 mesos abans de la sol·licitud).
- Les inversions de reposició o mera substitució d’equips i maquinària.
- Les despeses i accions no subvencionables establertes en el RD 1852 / 2009 i en la resta de normativa d’aplicació.
- Les despeses de combustible i desplaçaments, excepte els projecte de la mesura 331. Formació i informació
- Les quotes de les cotitzacions a la Seguretat Social dels autònoms
MESURA 3.1.1.: DIVERSIFICACIÓ CAP A ACTIVITATS NO AGRÍCOLES
Regulada en els articles 52 i 53 del Reg. 1698/2005 i art. 35 del Reg. 1974/2006.
Beneficiaris finals
Petites i mitjanes empreses o persones titulars de l’explotació agrària (mínim amb 1 ATP) i familiars de primer i segon grau.
Activitats auxiliables
Tindran cabuda en aquesta mesura tres tipus d’accions: les de creació, les d’ampliació o les de modernització d’empreses vinculades a membres de l’explotació agrària que tenguin una activitat de diversificació cap a activitats no agràries, i contribueixin a consolidar l’activitat agrària de l’explotació.
Són activitats auxiliables, entre d’altres, les següents:
a) Activitats productives al sector primari i secundari.
b) Activitats comercials i de venda en petit comerç de productes obtinguts a l’explotació i a les microempreses alimentàries de l’illa. Serveis diferents dels agraris. Venda per Internet.
c) Infraestructures a petita escala d’oci, culturals, recreatives i esportives (centres d’exposició, rutes culturals, eqüestres, de senderisme…).
d) Activitats que contribueixin a la millora i la diversificació de serveis d’agroturisme. Millor comercialització de l’oferta i la qualitat.
e) Activitats de subministrament de serveis a empreses del sector primari.
Inversions i despeses subvencionables
Es consideren despeses i inversions subvencionables aquelles que responent a la naturalesa de l’activitat subvencionada i realitzant-se en el termini establert s’incloguin en la relació següent:
a) La construcció o millora d’immobles que estiguin afectes al fi per al qual se subvenciona l’actuació, senyalització d’itineraris, millora d’elements de les finques, entre d’altres.
b) La compra de maquinària i equips, inclosos programes informàtics.
c) Costos generals lligats a les despeses esmentades, com ara arquitectes, enginyers i honoraris de consulta, estudis de viabilitat, l’adquisició de drets de patents i permisos fins a un màxim del 12 % del cost d’inversió.
No són subvencionables les inversions descrites en el Reial decret 1852/2009, de 4 de desembre, com per exemple les inversions de reposició o mera substitució d’equips i maquinària. Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin les condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d’inversió.
MESURA 3.1.2: AJUDA A LA CREACIÓ I DESENVOLUPAMENT DE MICROEMPRESES
Regulada en els articles 52 i 54 del Reg. 1698/2005 i a l’Annex II del Regl.1974/2006.
Beneficiaris finals
Micropimes i autoempreses prioritàriament de subsectors minoritaris o inexistents en el territori, especialment les àrees de producció, transformació i comercialització de productes locals agraris i mediambientals (gestió de residus, instal·lacions d’energies renovables...) i serveis a la població. Entenent per microempresa aquella de menys de 10 treballadors i amb un volum anual de negoci o balanç general anual no superior als 2.000.000€ segons consta a la recomanació 2003/361/CE de la Comissió de 6 de maig de 2003 sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.
En el cas d’empreses de nova creació hauran d’acreditar la seva condició abans de la certificació final.
Les activitats auxiliables han de pertànyer a subsectors considerats minoritaris i estratègics al programa de desenvolupament local Leader. Aquests subsectors pertanyen, entre altres a:
a) Creació i/o modernització de microempreses del sector primari i secundari.
b) Activitats comercials, venda en petits comerços de productes de l’explotació i de microempreses alimentàries de Menorca. Venda dels productes de l’explotació a través d’Internet
c) Projectes de petita infraestructura per a l’oferta complementària als serveis turístics en relació amb el condicionament del patrimoni cultural o d’espais naturals.
d) Projectes de desenvolupament i comercialització de serveis relacionats amb l’agroturisme. Sempre enfocats a activitats sostenibles i consensuades amb el pagès per aconseguir que els profits del projecte suposin diversificació i rendes complementàries i no vagi en detriment de la viabilitat de l’activitat agrària ordinària de l’explotació.
e) Projectes relacionats amb les TIC amb un alt contingut d’innovació.
f) La gestió del medi ambient, incloses la gestió de residus, les instal·lacions d’energies renovables i microempreses de serveis a la població.
g) Altres activitats que, motivadament, puguin considerar-se estratègiques per arribar als objectius del programa de desenvolupament local.
Inversions i despeses subvencionables
Les inversions aniran destinades a la creació de noves empreses, l’ampliació (augment de la producció) o modernització (millora de la productivitat i del rendiment global) d’empreses existents, de les seves instal·lacions, processos productius i/o de comercialització.
Es podran considerar les inversions o despeses que es relacionin amb la naturalesa del projecte i s’incloguin en la relació següent:
1) Construcció o millora dels béns immobles.
2) Equipaments, adquisició de maquinària, utillatge i equips. Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin les condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d’inversions.
3) Despeses generals. Projectes, direcció d’obra, costos generals relacionats amb la inversió, com honoraris d’arquitectes, enginyers i assessors, estudis de viabilitat o adquisició de patents i llicències. Aquestes despeses generals seran elegibles fins a un 12% del cost d’inversió.
Per considerar subvencionable l’activitat o projecte, aquest ha de ser coherent amb l’estratègia del Pla de desenvolupament local de Menorca 2007-2013. Es prioritzaran els projectes en funció de tres criteris:
- L’impacte socioeconòmic sobre el territori i la creació o consolidació de llocs de treball.
- La revitalització de la població rural i les zones rurals.
- Els projectes promoguts per dones i joves o col·lectius amb risc d’exclusió.
MESURA 3.2.1: SERVEIS BÀSICS PER A L’ECONOMIA I POBLACIÓ RURAL
Regulada en l’art. 52 i 56 del Reg. 1698/2005.
Beneficiaris finals
Petites i mitjanes empreses del sector primari, secundari, administracions públiques locals, l’Associació Leader illa de Menorca, entitats o persones.
Les entitats sense ànim de lucre hauran de ser representatives en l’àmbit concret que és objecte de l’acció i encaixar amb l’estratègia del Pla de desenvolupament local de Menorca 2007-2013.
Inversions en infraestructura, equipament i/o projectes demostratius pilot que contribueixin a millorar els serveis a la població i l’economia són objecte de la present mesura. També empreses que ofereixin serveis a la població i les empreses que puguin considerar-se estratègiques.
Les ajudes cobriran la implantació de serveis bàsics, incloses les activitats culturals i d’esplai, per a una o diverses poblacions rurals, i les corresponents infraestructures a petita escala igualment relacionades amb l’economia i la població rural. Entre altres, seran auxiliables:
- Serveis per a la millora de la qualitat de vida a les zones rurals i el seu atractiu per a inversions econòmiques vinculades a la imatge del territori.
- Construcció i millora de petites infraestructures per al subministrament d’energia (electrificació, energies renovables...), abastament d’aigua i sanejament, implantació de xarxes de telecomunicacions per a la millora de l’activitat.
- Implantació de serveis bàsics que ajudin a mantenir l’activitat agrària.
- Activitats culturals i d’oci per la població.
- Projectes d’accés a serveis telemàtics per a noves formes de treball amb l’ús de les TIC
- Punts d’informació per a empreses i per a la població.
Seran inversions i despeses elegibles les següents:
- Construcció o adaptació de béns immobles.
- Adquisició d’equipament i elements inventariables necessaris per a la prestació del servei.
- Despeses relacionades amb el projecte: honoraris de tècnics i consultors, estudis de viabilitat i adquisició de drets, permisos i llicències.
- Despeses per a la realització d’activitats que constitueixin serveis a la població, excloses les despeses de funcionament de caràcter permanent.
- Les despeses generals seran elegibles fins a un 12% del cost d’inversió.
- El pressupost mínim per a projectes de la mesura 321 serà de 100.000€ i només s’acceptarà un sol projecte per promotor
MESURA 3.2.3: CONSERVACIÓ I MILLORA DEL PATRIMONI RURAL
Regulada en els articles 52 i 57 del Reg. 1698/2005.
Beneficiaris finals
Entitats sense ànim de lucre públiques o privades (associacions, ONG, administracions públiques locals, empreses públiques...), explotacions agràries, petites i mitjanes empreses, l’Associació Leader illa de Menorca, entitats o persones. També altres persones, físiques o jurídiques, que disposin de béns patrimonials dignes de conservació.
Les entitats sense ànim de lucre hauran de ser representatives en l’àmbit concret que és objecte de l’acció i encaixar amb l’estratègia del Pla de desenvolupament local de Menorca 2007-2013.
Activitats i projectes auxiliables:
- La potenciació de la complementarietat entre activitat agrària i conservació del Patrimoni Rural i el medi natural.
- Conservació, promoció i posada en valor dels elements característics del paisatge tradicional de l’illa de Menorca.
- Conservació, promoció i posada en valor del patrimoni arquitectònic i etnològic de l’illa.
- Recuperació, promoció i posada en valor de jaciments arqueològics.
- Recuperació i valoració de la xarxa de camins rurals no motoritzats.
- Creació de productes turístics partint del patrimoni.
- Accions de conscienciació i sensibilització cultural i ambiental destinades a la conservació i integració cultural i natural.
a) Les inversions relacionades amb el manteniment, la restauració i la millora del patrimoni natural o cultural, així com el desenvolupament de paratges d’alt valor natural, incloent les despeses relacionades relatives a honoraris de tècnics i consultors, adquisició de drets i llicències. Quedaran excloses d’aquesta mesura les actuacions vinculades a infraestructures d’oci general (a càrrec de la mesura 3.2.1. Serveis Bàsics per a la població).
b) Els estudis i assistències tècniques i inversions relatives al manteniment, la restauració i la millora del patrimoni cultural o natural de poblacions i el paisatge rural. També estudis per millorar el coneixement dels recursos del patrimoni o per dissenyar i portar a terme actuacions de recuperació i de valoració social i econòmica del patrimoni.
Aquests estudis hauran de guardar obligatòriament relació amb accions concretes a desenvolupar en el Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears. PDR, en el Pla de desenvolupament local de Menorca 2007-2013.
c) La preparació de plans de gestió de les zones Natura 2000.
d) Accions de conscienciació i sensibilització cultural i ambiental destinades a la integració de la conservació del patrimoni cultural i natural com a element transversal en la resta de sectors de l’activitat del medi rural.
Els projectes que no responguin a aquesta relació es consideraran no elegibles a pesar que la seva temàtica estigui relacionada amb el desenvolupament rural en qualsevol de les seves possibles accepcions. Els projectes justificaran la seva pertinència en el context insular. En queden excloses les ajudes a microempreses, a càrrec de la mesura 3.1.2.
No seran subvencionables aquelles despeses establertes com a tals al Reial Decret 1852/2009 i l’altra normativa d’aplicació
MESURA 3.3.1: FORMACIÓ I INFORMACIÓ PER ALS AGENTS ECONÒMICS QUE ACTUEN EN ELS ÀMBITS COBERTS PER L’EIX 3
Regulada en els articles 52 i 58 del Reg. 1698/2005.
Beneficiaris finals
Poden ser titulars dels projectes els agents econòmics que desenvolupin les seves activitats en els àmbits inclosos a tot l’eix 3, tal com queda definit en el Programa de Desenvolupament Local Leader Menorca 2007-2013:
- L’Associació Leader illa de Menorca.
- Petites i mitjanes empreses, entitats o persones, promotors de projectes Leader, especialment dones, joves i col·lectius de discapacitats o col·lectius amb risc d’exclusió.
- Les administracions públiques.
Les entitats sense ànim de lucre hauran de ser representatives en l’àmbit concret que és objecte de l’acció i encaixar amb l’estratègia del Pla de desenvolupament local de Menorca 2007-2013.
Activitats i projectes auxiliables
Les accions d’aquesta mesura cobriran els àmbits d’actuació dels potencials beneficiaris o agents participants en l’eix 3 en el marc de les següents mesures aplicades amb el mètode Leader:
Diversificació cap a activitats no agràries |
(mesura 3.1.1) |
Creació i desenvolupament de microempreses |
(mesura 3.1.2) |
Conservació del patrimoni rural |
(mesura 3.2.3) |
Les actuacions no son territorialitzables ja que les accions de formació i informació les podran rebre persones, siguin o no de la zona Leader.
Les activitats facilitaran l’accés dels sectors econòmics minoritaris a formació i informació de qualitat, animaran l’estructuració de col·lectius entorn d’aspectes d’interès per al desenvolupament previst per a Menorca (petites produccions locals...) i/o contribuiran a l’extensió de l’ús de les TIC en el conjunt de la població. Inclouran, entre d’altres, actuacions referents a:
a) Activitats formatives, programes de formació no reglada, visites tècniques, intercanvis demostratius, sessions, tallers, edició de manuals, material informatiu específic per a les condicions del territori i l’objecte de l’activitat, pràctiques a empreses.
b) Formació d’habilitats en noves tecnologies.
c) Formació per a emprenedors que comencen una nova microempresa a zones rurals.
d) Formació per a joves en habilitats tradicionals que afavoreixin la demanda de serveis d’oci, de qualitat i de serveis mediambientals.
e) Formació d’agricultors per a activitats no agràries.
S’hi inclouen entre d’altres les actuacions següents:
- Cursos
- Participació en programes de formació especialitzats, amb excepció dels que formen part dels sistemes educatius reglats.
- Visites tècniques i intercanvis.
- Estades en empreses o operadors, amb programa d’aprenentatge definit.
- Sessions d’informació.
- Tallers.
- Edició de manuals i material informatiu específics per a les condicions del territori i/o de l’objecte de l’activitat.
Es consideren les despeses elegibles següents:
- Despeses derivades del professorat, el material didàctic i fungible, el lloguer i/o manteniment de locals, l’assegurança dels alumnes, les despeses de desplaçament en viatges d’estudi i visites tècniques, així com un màxim del 25 % sobre les despeses totals en concepte de Despeses generals: costos d’organització i coordinació, administratius,, lloguers, neteja, publicitat, informació, difusió i comunicació.
- En les activitats que ho requereixin podran ser elegibles, totalment o parcialment, l’import de les matrícules i costos de formació, les despeses d’allotjament i manutenció i les despeses de transport.
No seran susceptibles d’ajuda a inversions, l’adquisició de material i equips no fungibles en la mateixa activitat, amortització, protocol, donacions ni regals (Reial Decret 1852/2009; Reglament CE 1698/2005).
Cinquè: Intensitat i límit de les subvencions
1. Inversions productives:
L’ajuda pública total màxima provinent del programa Leader que podrà rebre un projecte productiu serà, amb caràcter general, de 75.000 €.
La intensitat d’ajuda màxima provinent del Programa Leader que podrà rebre un projecte productiu serà del 40% de la inversió subvencionable, sempre que no se superin les intensitats d’ajuda màximes establertes per la legislació vigent.
2. Inversions no productives:
L’ajuda pública total màxima provinent del Programa Leader que podrà rebre un titular per projecte no productiu serà, amb caràcter general, de 15.000€, excepte a la mesura 3.2.3 Patrimoni rural, que el límit serà de 25.000€. Aquest límit no serà aplicable als projectes promoguts, com a titular d’aquests, per l’Associació Leader Illa de Menorca.
3. Intensitat de les ajudes:
La intensitat d’ajuda màxima que podrà rebre un projecte, en el cas d’aconseguir la màxima puntuació a tots els criteris de baremació i en el cas de prou disponibilitat pressupostària, serà la següent, sempre que no se superin les intensitats d’ajuda màximes establertes per la legislació vigent:
3.1.1 Activitats no agrícoles |
40 % |
3.1.2 Creació i desenvolupament microempreses |
40 % |
3.2.1 Serveis bàsics per a l’economia i població rural |
80 % |
3.2.3 Conservació del patrimoni rural |
80 % |
3.3.1 Formació i informació |
100% |
Ajuda màxima per expedient productiu: |
75.000€ |
Ajuda màxima per expedient no productiu: |
15.000€ |
Els límits anteriors no seran d’aplicació quan el promotor del projecte sigui el propi grup d’acció local
El pressupost mínim per expedient presentat és de 10.000 €, excepte a la mesura 3.2.1 que el mínim serà de 100.000€
No és subvencionable l’impost sobre el valor afegit (IVA) recuperable, ni el suportat pels ens públics que prestin serveis sense contraprestació o mitjançant contraprestació de naturalesa tributaria.(Reial Decret 1852/2009)
Sisè: Sol·licituds
Lliurament: Les sol·licituds hauran de presentar-se a l’oficina de l’Associació Leader Illa de Menorca, situada a l’edifici del Consell Insular de Menorca, plaça de la Biosfera, 5, a Maó (Menorca), o bé a qualsevol de les oficines del Consell Insular de Menorca.
Les sol·licituds d’ajuda podran realitzar-se entre el dia de la publicació d’aquesta convocatòria en el BOIB i durant els 30 dies naturals posteriors a la publicació.
Després de la seva presentació haurà de registrar-se amb la data de recepció i el número correlatiu que li correspongui i se li assignarà un número d’expedient, que estarà format per set dígits, tenint en compte el que s’estableix a continuació:
- el primer fa referència al Grup d’Acció Local
- els tres següents fan referència a la mesura
- els tres darrers són el número correlatiu d’expedient en cada grup
El model de sol·licitud que cal presentar ha de tenir tots els seus apartats emplenats i s’ha de presentar signat pel sol·licitant de l’ajuda, juntament amb la següent documentació relativa al projecte d’inversió o activitat que es pretengui realitzar:
a) Memòria del projecte: cal presentar un exemplar signat en paper i també un altre en format electrònic (presentat en un cd o llapis digital (pendrive) o enviat per correu electrònic a l’adreça leader.menorca@cime.es), que inclogui: a) descripció de la inversió o activitat, b) descripció dels objectius i de la seva contribució al desenvolupament de la zona, c) pressupost de les despeses que s’han d’efectuar (desglossant base impositiva i IVA) i d) impacte ambiental previst.
b) Projecte visat: Quan el projecte impliqui la realització d’obra civil, i així ho requereixi l’administració pública per a l’atorgament de la corresponent llicència, haurà de presentar-se un projecte realitzat per tècnic competent, visat pel col·legi professional que correspongui. Quan l’obra civil no afecti la fonamentació o estructura (adequació interior, embelliment, restauració de façanes o cobertes, etc.) s’aplicarà el que, en aquests casos, exigeixi l’administració pública per a l’atorgament de llicències.
c) Factures proforma: Quan la inversió suposi l’adquisició de béns d’equip o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica per un import superior a 12.000 €, i per inversions superiors a 30.000 €/proveïdor, es presentaran com a mínim tres factures proforma.
d) L’elecció entre els ofertes presentades, que s’hauran d’aportar amb la justificació econòmica, o, en el seu cas, ena la sol·licitud de subvenció, es realitzarà segons criteris d’eficiència i economia, justificant expressament en la memòria l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
e) Formació: Quan l’activitat sigui de formació, la memòria explicativa haurà d’incloure els objectius, els continguts pedagògics, la durada i dates, els mitjans que s’empraran per realitzar-la, un calendari de l’activitat, descripció del personal encarregat de la seva realització i el pressupost detallat segons els diferents conceptes de despesa.
f) Documentació del beneficiari: Si el sol·licitant és una persona física, aportarà la fotocòpia del NIF, i en el cas que sigui una persona jurídica, la fotocòpia del CIF juntament amb documentació justificativa de la personalitat jurídica, i document en el qual es delegui el poder de representació al representant de la persona jurídica juntament amb còpia del seu NIF.
g) Altres ajudes: Declaració de les ajudes obtingudes i/o sol·licitades d’altres entitats privades, organismes o administracions nacionals, autonòmica o locals. Cal lliurar el document d’altres ajudes en el moment de la sol·licitud d’ajuda, com també en el moment de la sol·licitud de pagament.
h) Obligacions fiscals: Certificats d’estar al corrent en el pagament a l’administració d’hisenda estatal i autonòmica, així com a la Seguretat Social.
i) Acreditació de la propietat o capacitat legal d’ús i gaudi dels béns del projecte amb una durada mínima de 5 anys des de que es resol l’ajuda.
j) Permisos, inscripcions i registres, i/o qualssevol altres requisits que siguin exigibles per la comunitat autònoma i/o municipi, per al tipus de millora o activitat de què es tracti. El projecte i els permisos, inscripcions i altres requisits legals previs al començament de l’acció seran exigibles en el moment de la subscripció del contracte d’ajuda, tret que l’Associació Leader illa de Menorca autoritzi expressament i de forma individualitzada, cosa que constarà com a condició particular en el contracte d’ajuda, la seva presentació posterior, que, en qualsevol cas, haurà d’efectuar-se amb anterioritat a la data límit d’execució del projecte fixada en el contracte d’ajuda. Qualsevol contracte en el qual no consti algun dels documents exigibles es considerarà nul de ple dret, excepte en els supòsits autoritzats assenyalats anteriorment; en aquest cas el contracte explicitarà la seva eficàcia demorada a la presentació dels referits documents en el termini establert, transcorregut el qual sense haver-los presentat el contracte esdevindrà ineficaç. Els permisos, inscripcions i registres exigibles per a la posada en marxa de l’activitat seran exigibles abans de la certificació final.
k) Microempreses: Declaració del compliment de ser microempresa, en ajudes incloses en la mesura 3.1.2.
l) Ajuda de Minimis: Declaració d’haver/no haver rebut ajuda de Minimis.
m) Compromisos:
n) Altres documents: Qualsevol altre document que l’Associació Leader illa de Menorca estimi necessari per poder adoptar motivadament la corresponent resolució.
L’Associació Leader comprovarà que tots els apartats de la sol·licitud estan emplenats i que està firmada per qui correspon. El beneficiari final ha de lliurar tots els documents necessaris per normativa així com els que exigeixi el grup amb la sol·licitud.
En cas d’haver-hi deficiències, l’associació fixarà un termini de 10 dies hàbils per a la presentació de la documentació necessària. Un cop acomplert aquest termini sense aportar la documentació, s’entendrà per desistida la petició.
En el cas de promotors que ja hagin presentant alguna sol·licitud d’ajuda Leader amb anterioritat, l’Associació Leader eximeix a aquests de presentar els documents que ja s’ha presentat a altres convocatòries, amb la condició indispensable de que segueixin en vigor i no hi hagi hagut cap canvi respecte a les convocatòries anteriors. En aquest darrer cas s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
Setè: Selecció dels beneficiaris i determinació de la intensitat d’ajuda
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es realitzarà mitjançant procediment de concurrència competitiva, d’acord amb l’article 8.2.b de l’Ordre de la Consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen al text refós de l’Ordre de Bases Reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007 2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura Medi Ambient i Territori del 4 de desembre del 2012, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 186, de 15 de desembre de 2012.
2. En el cas de que l’import total d’ajudes sol·licitades dins cada mesura sigui superior a la partida pressupostària disponible de la mesura, s’aplicaran aquests criteris de selecció:
a) Projectes de temàtica prioritària i estratègica per a la població
b) Titulars d’expedients amb menor número de projectes presentats durant les anteriors convocatòries
c) Ordre d’arribada al Registre d’entrada de documents
A continuació d’aquests primers criteris de selecció s’aplicaran els criteris de baremació.
3.Els criteris de baremació dels projectes són:
- El territori 10-25 punts
- Les característiques del promotor 15-25 punts
- L’impacte socioeconòmic del projecte 25-50 punts
- L’impacte mediambiental 0-25 punts
Entre els tres primers blocs de puntuació com a màxim es podran puntuar 75 punts.
Per poder ser seleccionat un projecte haurà d’assolir una puntuació mínima de 60 punts. A l’espai web www.leadermenorca.org hi ha un tauler d’anuncis amb els Criteris de Baremació on es detallen tots els conceptes d’aquests quatre apartats, en funció si es tracta d’un projecte productiu o bé d’un projecte no productiu.
Vuitè: Comissió Avaluadora
1. Les funcions de Comissió Avaluadora seran realitzades per l’equip tècnic assessor de l’Associació Leader illa de Menorca. Està integrada per:
- Un president: Un/a tècnic/a del Departament d’Economia i Medi Ambient del Consell Insular de Menorca
- Tres vocals: 3 persones nomenades pel Consell Rector de l’Associació Leader Menorca
- Un secretari: El gerent de l’Associació Leader illa de Menorca (amb veu i sense vot)
2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració prevists en l’apartat setè de la present convocatòria i emetre un informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució.
3. Perquè la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda es requerirà, en primera convocatòria, almenys la presència d’un 75% dels seus membres i en segona convocatòria es requerirà la presència de la meitat dels seus membres, sempre que hi siguin el president i el secretari o les persones designades que els substitueixin.
Novè: Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és la Gerència de l’Associació Leader illa de Menorca. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.
2. Per poder resoldre un expedient caldrà que disposi prèviament de dictamen tècnic d’elegibilitat, que tindrà caràcter vinculant (en cas de ser negatiu). L’informe d’elegibilitat és competència de l’Autoritat de Gestió.
3. La resolució dels expedients serà dictada pel Consell Rector de l’Associació Leader illa de Menorca, a proposta del gerent i amb l’informe previ de la Comissió Avaluadora. Excepcionalment, per agilitzar la tramitació, el Consell Rector podrà prendre acord de concessió de subvenció a un expedient sense comptar amb el dictamen d’elegibilitat, però aquest acord estarà condicionat a l’emissió del dictamen favorable de subvencionalitat.
4. A la resolució de concessió d’ajuda es farà constar, almenys: la finalitat per a la qual s’aprova; el pressupost de la inversió elegible; la intensitat d’ajuda, la quantia màxima concedida i la procedència del finançament; el termini d’execució de l’activitat subvencionable, que no haurà de ser superior a 18 mesos, prorrogable fins a un màxim de 9 mesos addicionals, i, si escau, declaració del caràcter de la ‘clàusula de Minimis’ de l’ajuda concedida. Excepcionalment, en el cas de projectes el titular dels quals és la mateixa Associació, podran aprovar-se projectes d’una durada superior, sempre que es justifiqui la necessitat i l’acció tengui un marcat caràcter de continuïtat i de procés de desenvolupament, més que de projecte delimitat en el temps.
5. A la resolució de denegació de l’ajuda es farà constar el motiu pel qual s’ha adoptat tal decisió.
6. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de tres mesos a partir del tancament de la convocatòria i de la presentació per part del sol·licitant de tota la documentació exigible amb la sol·licitud, i s’ha de notificar individualment i de manera que quedi constància fefaent de la seva recepció a les persones interessades. Transcorregut aquest temps sense haver-se notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre com a desestimada la seva sol·licitud.
7. Un cop concedida l’ajuda el beneficiari final haurà de comunicar, per escrit i en un màxim de 15 dies des de la comunicació de la resolució de concessió, l’acceptació o desistiment d’aquesta. En cas contrari, es deixarà sense efecte l’ajuda concedida i es procedirà a l’arxiu de l’expedient mitjançant la resolució corresponent.
8. En cas de falta de disponibilitat financera, el Consell Rector podrà aprovar la concessió d’ajuda a un projecte, condicionada a la disponibilitat financera en la mesura en la qual aquest s’enquadra.
9. Sense perjudici de la notificació que es faci de la manera establerta en els punts anteriors, es realitzarà la publicitat de la resolució exigida per la legislació vigent.
10. La resolució de concessió de l’ajuda es materialitzarà en la signatura d’un contracte entre el beneficiari i l’Associació Leader illa de Menorca.
11. El beneficiari final de l’ajuda té la possibilitat de sol·licitar el desistiment, la renúncia, la subrogació, la bestreta, la pròrroga i la modificació de les condicions en els termes prevists en la llei.
12. Contra la resolució d’un expedient es podrà posar recurs de reposició davant de l’Associació Leader Illa de Menorca.
Desè : Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions aprovades és de 2 mesos des de l’acabament del període per realitzar l’acció subvencionada.
2. L’acció subvencionada haurà d’estar realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la realització de la visita de comprovació prèvia de no inici d’inversions, i el període d’execució establert en el contracte, o pròrroga concedida expressament pel Consell Rector. Així mateix l’acció subvencionada haurà d’estar pagada en el termini de 30 dies posteriors a la facturació de la feina tal com estableix la llei de subvencions (Text refós. Decret Legislatiu 2/2005, del 28 desembre. Núm. 23.272. article 40, punts 1 i 2).
3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar la sol·licitud de pagament, correctament emplenat, adreçat a la l’Associació Leader illa de Menorca acompanyat de la documentació següent:
a) Factures, o document de valor probatori equivalent, originals que reuneixin els requisits i formalitats prevists en el Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l’impost sobre el valor afegit (BOE núm. 286, de 29 de novembre de 2003), i que continguin el desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i segell, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions, per poder fer còpia compulsada i adjuntar-la a la sol·licitud de pagament. En cap cas s’acceptaran justificacions amb còpies de les factures o documents de valor probatori equivalent, a excepció de les que estiguin acarades per la pròpia Associació Leader.
b) Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures presentades; el pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat d’alguna de les maneres següents:
b.1. Fotocòpia acarada del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figuri: la data de la transferència, l’import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l’objectiu que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament.
Aquest document s’haurà d’acompanyar de l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquesta transferència.
b.2. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.
Aquest document s’haurà d’acompanyar d’un certificat de l’emissor de la factura en què consti que l’esmentat xec o pagaré ha estat efectivament cobrat, amb indicació de la data de cobrament, així com també la indicació de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d’estar signat i segellat per l’entitat emissora amb indicació del nom i càrrec o responsabilitat que té el sotasignat.
b.3. Pagaments amb targeta de crèdit. Es podrà admetre justificant de pagament mitjançant targeta de crèdit per despesa, juntament amb l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en què figuri el càrrec de la transacció i còpia del justificant del pagament de la targeta de crèdit.
b.4. En els pagaments en metàl·lic, com a màxim de 300 € per expedient, es comprovarà que a l’empresa ha existit una disminució patrimonial equivalent al dit pagament en la comptabilitat a la qual està obligat, i en tot cas, mitjançant les factures que s’acompanyen de certificats de cobrament dels proveïdors o que incloguin l’expressió: ‘He rebut en metàl·lic’ datades i signades amb el NIF del cobrador.
c) Compte justificatiu. Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats en la sol·licitud d’ajuda (llista que relaciona factures proforma amb les factures finals presentades en format excel).
d) Sol·licitud de transferència bancària (imprès TG002 o document acreditatiu de la titularitat del compte bancari).
e) En cas de realització d’obra civil, s’haurà d’aportar la llicència d’obres, el certificat parcial o final d’obra del tècnic facultatiu director del projecte, en el supòsit que existeixi projecte.
f) Documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributaries estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social.
g) Per a la justificació de la contractació laboral de personal s’hauran de presentar:
g.1. Contracte laboral subscrit amb cada treballador correctament segellat per l’òrgan competent d’ocupació.
g.2. Nòmines dels treballadors.
g.3. Documents TC1 i TC2 de tot el període del qual se sol·licita el pagament juntament amb una llista en què figurin de forma detallada, per mes i per treballador, els imports corresponents al total de la nòmina i del TC.
g.4. Documentació justificativa del pagament dels salaris efectuats als treballadors com també de les quotes a la Tresoreria General de la Seguretat Social. Aquest pagament quedarà acreditat de les següents maneres:
- Amb fotocòpia compulsada del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, on figuri la data de la transferència, l’import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l’objecte de que quedi identificat el pagament de la nòmina, així com les dades de l’ordenant i el destinatari hauran de coincidir amb el promotor i amb el treballador respectivament. A aquest document s’haurà d’adjuntar l’extracte bancari del perceptor final de l’ajuda on figuri el càrrec de la transferència. O amb la còpia del txec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda on figuri el càrrec del txec o pagaré.
- Justificats de l’ingrés efectuat a la tresoreria General de la Seguretat Social.
- Models 111 i 190 pagats a l’Agència Estatal de l’Administració Tributaria.
h) En casos justificats, les factures i la justificació del pagament d’aquestes seran substituïbles per document de valor probatori equivalent.
i) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses.
j) En el cas d’inversions subvencionables que requereixin llicències o autoritzacions administratives, és preceptiu, per a la tramitació del darrer pagament, adjuntar les autoritzacions a la sol·licitud de pagament.
k) Per tramitar el darrer pagament, en cas de realització d’obra civil, s’haurà d’aportar a més la llicència d’obres i el certificat final d’obra del tècnic director del projecte, en cas d’existir projecte.
l) En el cas d’adquisició de béns immobles, a més dels justificants de l’apartat b), s’ha d’aportar el certificat de taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent.
m) Quan les activitats hagin estat finançades, a més de la subvenció, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s’ha d’acreditar en la justificació l’import, la procedència i l’aplicació d’aquests fons.
En cas de no presentar la sol·licitud de pagament en el termini establert, implicaria incompliment de les obligacions del beneficiari, per la qual cosa es procediria a la revocació total de l’ajuda.
4. Podran sol·licitar-se diferents pagaments parcials de l’ajuda.
5. El beneficiari, un cop acceptada l’ajuda, podrà sol·licitar al grup una bestreta de com a màxim el 20% de la subvenció, i en tot cas haurà de constituir una garantia del 125% de l’import a anticipar.
6. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció.
7. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa la legislació vigent.
8. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada, sempre que s’assoleixin de manera significativa els objectius prevists.
9. En qualsevol cas, s’hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions en el Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, pel qual s’estableixen les disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1698/2005 i les seves modificacions.
10. Podrà haver-hi compensació entre partides o conceptes de despesa, sense que en cap cas es pugi canviar l’ajuda total, d’acord amb el que estableix el manual de procediment,
Onzè: Ajudes no reintegrables
No es reintegraran les ajudes quan l’incompliment d’algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d’algun dels motius següents:
a) mort del beneficiari
b) llarga incapacitat professional del beneficiari
c) expropiació d’una part important dels béns sobre el quals s’ha fet la inversió, si aquesta expropiació no era previsible el dia que es va subscriure el compromís
d) catàstrofe natural greu que afecti considerablement els béns objecte de l’activitat
Dotzè: Incompatibilitats de les subvencions
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb altres ajudes cofinançades amb fons de la Unió Europea.
Tretzè: Règim jurídic aplicable
Per al que preveu la present convocatòria, serà d’aplicació la següent normativa disponible a la plana web de l’Associació Leader: www.leadermenorca.org (Tauler d’anuncis):
- Reglament (UE) núm. 1290/2005 del Consell, de 21 de juny de 2005, sobre finançament de la política agrícola comuna i les seves modificacions.
- Reglament (UE) núm. 1698/2005 del Consell, de 20 de setembre de 2005, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i les seves modificacions.
- Reglament (UE) núm. 1974/2006 de la Comissió, de 15 de desembre de 2006 (amb les seves modificacions), pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1698/2005 i les seves modificacions.
- Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1698/2005 i les seves modificacions.
- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, Decisió de la Comissió de 16 de juliol de 2008 i les seves posteriors modificacions.
- Text refós de l’Ordre de Bases Reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007 2013, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura Medi Ambient i Territori del 4 de desembre del 2012, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 186, de 15 de desembre de 2012.
- Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 5 de juny de 2009 per la qual es modifica l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- Reial decret 1852/2009, de 4 de desembre, pel qual s’estableixen els criteris per subvencionar les despeses en el marc dels programes de desenvolupament rural cofinançats pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- Resta de normativa de desenvolupament o d’aplicació.
Catorzè: Controls
1. Els perceptors de les ajudes regulades en la present resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1698/2005 del Consell (amb les seves modificacions), pel que fa a l’aplicació dels procediments de control i la condicionalitat en relació amb les mesures d’ajuda al desenvolupament rural.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el títol II del Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011.
Quinzè: Publicació
Aquesta resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. A més, l’Associació Leader illa de Menorca farà difusió de la convocatòria mitjançant els taulers d’anuncis de totes les corporacions locals de Menorca, la plana web de l’Associació, www.leadermenorca.org i els principals mitjans de comunicació de l’illa de Menorca.
ÍNDEX CONVOCATÒRIA LEADER ILLA DE MENORCA
1. Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació.
2. Import màxim de la convocatòria i finançament.
3. Beneficiaris finals de les ajudes. Obligacions.
4. Actuacions subvencionables. Mesures
5. Intensitat i límit de les subvencions.
6. Sol·licituds.
7. Selecció de beneficiaris i determinació de la intensitat d’ajuda.
8. Comissió Avaluadora.
9. Instrucció del procediment.
10. Justificació i pagament de les ajudes.
11. Ajudes no reintegrables.
12. Incompatibilitat de les subvencions.
13. Règim jurídic aplicable.
14. Controls.
15. Publicació.
Menorca, 04 d’octubre de 2013
El President de l’Associació Leader Illa de Menorca
Fernando Villalonga Bordes