Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 18272
Aprovació definitiva modificació Reglament intern dels centres d'estades diürnes de l'Ajuntament de Manacor - Ple 09.09.2013

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament en sessió de 9 de setembre de 2013, aprovà definitivament la modificació del Reglament intern dels centres d’estades diürnes de l’Ajuntament de Manacor, que afecta els articles 2, 4, 5, 7, 10, 11, la incorporació de l’article 15 i 16 i el barem d’accés (annex I) amb la redacció que s’indicarà; modificacions que s’incorporen al text del Reglament.

Modificacions aprovades:

1. Article 2, “Característiques del Centre”: modificacions:

- Corregir l'adreça del Centre de dia de Porto Cristo, que queda de la següent manera: Porto Cristo, c/ de s’Hort, 13, baixos.

- Reflectir al Reglament la normativa relacionada amb l’autorització i la concertació de places amb una entitat o administració; la redacció queda de la següent manera: 

Ambdós centres tenen la capacitat de places que l’entitat competent autoritzi a l’Ajuntament amb possibilitat de concertar places mitjançant conveni de col·laboració subscrit amb la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social. La resta de places que l’Ajuntament no concerti, pot o no ocupar-les atenent els condicionaments mínims de compliment de la normativa vigent en matèria de prestació de serveis d’estada diürna per a persones majors dependents.

- Descriure la tipologia d’estades: definir les estades temporals i les estades permanents; la redacció queda de la següent manera: 

Estades permanents: aquestes estades estan destinades a persones que presenten situacions de necessitat referides a la manca d’autonomia personal i a la conseqüent necessitat d’atenció en les activitats bàsiques de la vida diària de manera prolongada i estable en el temps. La sol·licitud que fa la família és per un període de llarga durada ja que no hi ha una expectativa de millora de l’estat de salut. La persona necessita cures especialitzades per mantenir o conservar les seves capacitats, i la família necessita suport puntual en la cura del seu familiar.

Estades temporals: aquestes estades estan destinades a persones que presenten situacions de necessitat referides a la manca d’autonomia personal i a la conseqüent necessitat d’atenció en les activitats bàsiques de la vida diària de manera delimitada en el temps, i les persones familiars cuidadores necessiten un suport puntual davant la incapacitat temporal de fer-se càrrec de la persona dependent per motius com: visites programades de la persona cuidadora al metge, internament hospitalari de la persona cuidadora principal i/o de qualque membre de la unitat familiar, necessitat de respir, viatges programats, altres situacions sobrevingudes i no previstes que dificultin de manera temporal l’atenció a la persona major dependent.

2. Article 4, “Requisits per adquirir la condició d’usuari”: s’amplien els requisits en el següent sentit:

Que la persona usuària estigui empadronada i resideixi al municipi de Manacor amb una antiguitat almenys de dos anys; o que almenys un membre de la família fins al segon grau de consanguinitat de l'usuari o usuària estigui empadronat i resideixi al municipi de Manacor amb una antiguitat de dos anys (aquest apartat només afecta les places municipals no concertades amb la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social).

3. Article 5, “Durada de les estades”: s’introdueix la necessitat de valorar de manera contínua la idoneïtat de les estades al centre en funció de la progressió del nivell de dependència de la persona; la redacció queda de la següent manera:

El període de durada de les estades permanents és d’un any a partir de la data en què es contracti el servei, prorrogable per anualitats de forma automàtica, segons com es valori  periòdicament la conveniència de continuar en el centre, amb informe de valoració emès per l’equip tècnic del centre d’estades diürnes.

4. Article 7, “Horaris del centre”: es reajusta l’horari del centre; la redacció queda de la següent manera:

El centre ha de romandre obert de dilluns a divendres, excepte els festius legalment establerts, des de les 7.45h del matí fins a les 18.00h de l’horabaixa. L’Ajuntament de Manacor es reserva el dret de modificació horària per causes justificades del servei, sense necessitat de modificar aquest Reglament, i també garanteix un mínim de 8 hores diàries de prestació del servei.

5. Article 10, “Deures de la persona usuària”:  s’afegeixen els següents punts:

9) Complir les normes, els requisits, les condicions i els procediments que estableixen els serveis; seguir el programa d’atenció i les orientacions que s’hagin acordat amb el personal professional competent, i comprometre’s a participar activament en el procés.

10) Acudir a les entrevistes a les quals els cita el personal professional dels centres d’estades diürnes, tant la persona usuària com les persones familiars.

11) La resta de deures que estableix la normativa reguladora vigent dels centres i serveis.

6. Article 11, “Drets de les persones usuàries”: s’amplia en el següent sentit:

1) Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d’igualtat sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.

2) Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per fer-ho efectiu, s’ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.

3) Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor.

4) Dret a rebre atenció personalitzada segons les circumstàncies i condicions particulars, és a dir, dret a disposar d’un pla individual d’atenció personal o familiar d’acord amb la valoració de la seva situació, que han d’aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.

5) Dret a estar informades del procés d’intervenció social i a participar en l’elecció dels serveis o les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l’atenció o perjudiquin alguna de les parts que hi intervenen.

6) Dret a rebre informació prèvia en relació a qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure. El consentiment ha de ser en tot cas per escrit. El consentiment de les persones incapacitades s’atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos.

7) Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de les persones incapacitades o presumptament incapaces.

8) Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin els serveis socials, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.

9) Dret a l’accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d’acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.

10) Dret a l’assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament.

11) Dret a la participació ciutadana regulada per llei, mitjançant els canals de participació establerts.

12) Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.

13) Dret a suggerir i a fer reclamacions. Dret de queixa exercit mitjançant fulls de reclamació que hi ha d'haver a disposició de les persones usuàries i/o familiars.

14) Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.

15) Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.

16) Dret a la intimitat.

17) Dret a rebre una assistència higiènica i sanitària.

18) Dret a la comunicació personal i privada amb  l’exterior.

7. Incorporació articles 15 i el 16: El 15 reflecteix les compatibilitats entre diferents serveis per a persones en situació de dependència que estableix el Decret 83/2010, de 25 de juny. I el 16 tracta de la “Prestació del servei d’estada diürna segons el calendari del desplegament de la Llei 39/2006, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència”. La redacció d’aquests dos articles queda de la següent manera:

15. COMPATIBILITATS

El Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, determina el règim de compatibilitats de serveis i prestacions. Així doncs, per a les places concertades a què fa referència aquest Reglament, el servei d’estada diürna és compatible amb:

- Servei de teleassistència.

- Servei d’ajuda a domicili o, en defecte d’aquest servei, prestació econòmica vinculada a aquest servei en els casos en què es determini i amb caràcter complementari.

-  Servei de centre de nit.

Per a la resta de places, l’Ajuntament pot assumir els mateixos criteris de compatibilitat que determina el decret abans esmentat. D’altra banda, la persona que tengui opció a accedir a una plaça concertada de centre d’estada diürna (PIA centre d’estada diürna) i, per tant, tengui reconegut el dret a la prestació mitjançant resolució de la consellera de Benestar Social, ha d’accedir al centre per aquesta via, no pot triar l’opció més avantatjosa, és a dir, si renuncia als recursos concedits mitjançant la Llei 39/2006, de promoció de l’autonomia personal, no pot accedir a plaça municipal.

* Nota: la prestació de cures al domicili que atorga la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a les persones en Situació Especial, només és compatible amb les places municipals de caire  temporal i/o parcial per temps determinat amb l’objecte de valorar:

- Si es tracta del recurs idoni.

- Si es tracta de respir de persona familiar cuidadora.

- Si es tracta de complementar l´atenció domiciliària.

Finalitzada aquesta estada a què ens referim, la persona usuària o la família amb els informes tècnics corresponents han de triar quin recurs és l’idoni; és a dir, si es manté el Programa individual d’atenció amb cures o sol·liciten canvi de PIA que prevegi com a recurs idoni el centre d’estada diürna.

16. PRESTACIÓ DEL SERVEI D’ESTADA DIÜRNA SEGONS EL CALENDARI DE DESPLEGAMENT DE LA LLEI 39/2006

A efectes del que estableix la Llei 39/2006, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, poden optar a aquest servei les persones amb el següent grau i nivell:

- Grau I (amb efectes al juliol de l’any 2015 per ocupar les places concertades a què fa referència aquest Reglament, llevat dels graus I, nivell 2, atorgats amb anterioritat al 31 de desembre de 2011).

- Grau II.

-  Grau III.

Es pot optar a aquest servei sempre que la situació de dependència pugui ser atesa adequadament pel servei d’estades diürnes i no sigui contrari als requisits establerts al punt 4 d’aquest Reglament.

8.  Barem d’accés: en el sentit de modificar el procediment d’adjudicació de les places municipals, que s'ha de fer per decret de Batlia; la redacció queda de la següent manera:

Vist l’expedient amb l'informe i la valoració de la persona tècnica responsable, s'ha de comprovar la disponibilitat de plaça en la data prevista i s'han de resoldre aquestes peticions mitjançant decret de Batlia i comunicar-se a la persona interessada.

De conformitat amb l’acord adoptat d’aprovació definitiva de la modificació del Reglament, es publica el seu text íntegre en aqueix Butlletí Oficial de les Illes Balears; text que entra en vigor el dia de la publicació al BOIB.

REGLAMENT INTERN DELS CENTRES D’ESTADES DIÜRNES DE L’AJUNTAMENT DE MANACOR

1. 0BJECTE

L’objecte del reglament de règim interior és el de regular les normes de funcionament de l’establiment, determinant els drets i les obligacions tant de les persones usuàries del servei com de l’entitat que el presta, així com els sistemes d’admissions i de baixes i les causes de suspensió o de cessament de la prestació del servei.

2. CARACTERÍSTIQUES DELS CENTRES

Els Centres d’Estades Diürnes Municipals estan ubicats:

-A Manacor, a la carretera de Bendrís, s/n.

-A Porto Cristo, al carrer S’Hort, 13. baixos.

2.1   Autorització i concert de places

Ambdós centres tenen la capacitat de places que l’entitat competent autoritzi a l’Ajuntament amb possibilitat de concertar places mitjançant conveni de col·laboració subscrit amb la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social. La resta de places que l’Ajuntament no concerti, podrà o no ocupar-les, atenent a  condicionaments mínims  de compliment de la normativa vigent en matèria de prestació de serveis d’estada diürna per a persones majors dependents.

2.2   Tipologia d’estades. Definició

Estades permanents: aquestes estades estan destinades a persones que presenten situacions de necessitat referides a la manca d’autonomia personal i a la conseqüent necessitat d’atenció en les seves activitats bàsiques de la vida diària de manera prolongada i estable en el temps. La sol·licitud que fa la família, és per un període de llarga durada ja que, no hi ha una expectativa de millora de l’estat de salut. La persona presenta una necessitat de cures especialitzades per mantenir o conservar les seves capacitats i la família presenta una necessitat de suport puntual en la cura del seu familiar.

Estades temporals: aquestes estades estan destinades per a persones que presenten situacions de necessitat referides a la manca d’autonomia personal i a la conseqüent necessitat d’atenció en les seves activitats bàsiques de la vida diària de manera acotada en el temps i que els seus familiars cuidadors necessiten un suport puntual davant la incapacitat temporal de fer-se càrrec de la persona depenent per motius com: visites programades del familiar cuidador al metge, internament hospitalari del cuidador principal i/o de qualque membre de la unitat familiar, necessitat de respir, viatges programats, altres situacions sobrevingudes i no previstes que dificultin de manera temporal l’atenció al major depenent. 

Es reservarà un mínim d’una  plaça per a sol·licituds de caràcter temporal i/o puntual per cobrir necessitats diverses dels familiars cuidadors, com ara visites al metge, compres, sortides…, la resta de places serà per a estades permanents.  Es reserva un mínim d’un 20% del total de les places per a malalts d’Alzehimer i/o altres demències, en aquests casos l’informe metge facultatiu ha de dictaminar que la malaltia psíquica no es troba a un estat molt avançat.

3. TIPOLOGIA DEL CENTRE

Es tracta d’un centre classificat d’estades diürnes definit com a centre que ofereix serveis d’acolliment i de suport, amb finalitat terapèutica i rehabilitadora, durant un determinat nombre d’hores al dia, com també d’assistència per a les activitats de la vida diària de persones majors amb dependències.

Els objectius i funcions són dos:

-  Suport a les unitats familiars que es fan càrrec d’una persona major depenent.

- Manteniment, prevenció del deteriorament de la persona major, com també suport a les activitats de la vida diària (AVD), identificació de riscos, socialització, suport i descans familiar, promoció d’autonomia i presència en la comunitat. Altres activitats  són les de distracció, lleure, teràpia ocupacional, estimulació física, cognitiva, rehabilitació poc complexa, cures, etc.

4. REQUISITS PER ADQUIRIR LA CONDICIÓ D’USUARI

- Que la persona usuària estigui empadronada i resideixi al municipi de Manacor amb una antiguitat almenys de dos anys; o que almenys, un membre de la familia fins el segon grau de consanguinitat de l’usuari o usuària estigui empadronat i resideixi al Municipi de Manacor amb una antiguitat de dos anys (aquest apartat només afecta a les places municipals no concertades amb la conselleria de Salut, Família i Benestar Social).

- Haver fet i/o fer sol·licitud de valoració de grau de dependència d’acord amb el que estableix la Llei 39/2006 de Promoció de l’Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència.

- Haver complert els 55 anys en el moment de sol·licitar la plaça i conviure amb els seus familiars, o viure sol però, amb suport familiar i estar afectat d’algun problema de salut física, de deteriorament cognitiu o de demència (en les fases lleus).

- No poder ser atès suficientment per la seva família i necessitar atenció terapèutica, rehabilitadora o psicosocial.

- Tenir reduïda l’autonomia per a les activitats de la vida diària, sempre que la situació de dependència pugui ser atesa adequadament pel servei d’estades diürnes.

- No necessitar una assistència sanitària intensiva o presentar una dependencia extrema (enllitats).

- No patir cap malaltia infectocontagiosa ni aguda en estat terminal que requereixi l’atenció imprescindible en un centre hospitalari.

- No estar afectat per transtorns psíquics greus ni psicopaties susceptibles d’alterar la normal convivència en el centre.

5. TIPOLOGIA I DURADA DE LES ESTADES

Les places dels centres d’estades diürnes presenten dues tipologies : temporal i permanent.

1.- Les sol·licituds d’estades de caràcter temporal i/o puntual podran tenir una durada mínima d’un dia i màxima d’un mes, a partir de la data en què es contracti el servei. Els usuaris que gaudeixin d’aquest tipus d’estada tindran els mateixos drets i obligacions que els altres usuaris.

2.- El període de durada de les estades permanents serà d’un any a partir de la data en què es contracti el servei, prorrogable per anualitats de forma automàtica, segons es valori periòdicament la conveniència de continuar en el centre amb informe de valoració emès per l’equip  tècnic del centre d’estades diürnes.

Per a l’accés s’establirà un període de 20 dies de prova. Finalitzat aquest període l’equip tècnic avaluarà la conveniència de continuar al centre. Durant el període de prova els usuaris tindran els mateixos drets i obligacions que els altres beneficiaris del servei.

6. TIPOLOGIA DE SERVEIS

El Centre d’Estades Diürnes oferirà els següents serveis: d’acolliment, de suport i d’assistència.

1).-Servei d’atenció personal.

2).-Servei d’atenció social a l’usuari.

3).-Servei d’atenció sanitària.

4).-Servei d’alimentació / menjador.

5).-Activitats de rehabilitació funcional.

6).-Servei d’informació, orientació i suport als familiars cuidadors.

7).-Activitats lúdiques.

El centre podrà oferir els següents SERVEIS COMPLEMENTARIS, que podran ser gratuïts o no gratuïts.

Serveis no gratuïts (per fer ús d’aquests serveis, l’usuari abonarà el preu que tengui aprovat l’Ajuntament):

- Servei de perruqueria i barberia.

- Servei de podologia.

- Servei de transport, que consistirà a recollir els usuaris dels seus domicilis i traslladar-los al Centre de Dia el matí i viceversa a l’horabaixa.

Aquest serveis complementaris podran ser modificats, mitjançant la supressió o bé la introducció de nous serveis, per acord de la Junta de Govern sense que sigui necessari modificar aquest Reglament.

1) SERVEI D’ATENCIÓ PERSONAL:

El personal especialitzat ajudarà la persona major en el desenvolupament de les activitats de la vida diària funcionals (manteniment de la higiene personal, alimentació...), instrumentals (administració de la medicació....) i socials.

2) SERVEI D’ATENCIÓ SOCIAL A L’USUARI:

Inclou, des de la simple informació general o específica de les prestacions del Centre, passant per la mobilització de recursos adients donada la situació sociofamiliar de l’usuari, fins a l’orientació i l’assessorament, una vegada adquirida (haver adquirit) la condició de beneficiari del centre d’estades diürnes.

3) SERVEI D’ATENCIÓ SANITÀRIA:

Comprèn atenció d’infermeria: control de medicació, seguiment de cures bàsiques, tractaments, contactes amb el metge de capçalera, campanya anual de vacunació contra el grip,etc.

4) SERVEI DE MENJADOR:

Se serviran al menjador del Centre les menjades diàries corresponents (berenar, dinar, berenar de tarda) en els horaris establerts.

Diàriament se servirà un menú degudament estudiat per a cobrir les necessitats nutritives dels residents.

5) SERVEI DE REHABILITACIÓ FUNCIONAL:

Es tracta que el beneficiari del servei desenvolupi, amb ajuda de personal especialitzat, la rehabilitació de facultats cognitives i d’autogovern perdudes i la recuperació de les potencialitats màximes, dins dels seu límits.

6) ACTIVITATS LÚDIQUES:

Comprendrà l’organització d’activitats de temps lliure i d’oci. En queda exclòs el cost d’aquestes, el qual anirà a càrrec del beneficiari.

7) SERVEI D’INFORMACIÓ, ORIENTACIÓ I SUPORT ALS FAMILIARS CUIDADORS:

Les funcions d’aquest servei seran les següents:

- Ser una eina clau per a la conciliació de la vida laboral amb la familiar.

- Proporcionar temps lliure i descans als familiars cuidadors.

- Oferir-los suport, orientació i assessorament en el que demandin, per atendre els seus familiars dependents i per implicar-los en la coherència i continuïtat que han de tenir les atencions als dependents, al servei d’estades diürnes i en l’àmbit familiar.

- Dotar-los de coneixements i habilitats en la cura de persones depenents.

- Desenvolupar actituds i motivacions que contribueixen a una millora de la qualitat de les cures dispensades (dispensables) al major assistit.

- Potenciar hàbits i maneres que permetin reduir el seu previsible estrès com a cuidadors i millorar el seu estat psicofísic.

- Prevenir els conflictes familiars, relacionats amb el seu rol de cuidadors.

- Reduir el risc de claudicació en les cures.

7. HORARIS DEL CENTRE

El Centre ha de romandre obert de dilluns a divendres excepte els festius legalment establerts des de les 7.45h del matí fins a les 18.00h de l’horabaixa. L’Ajuntament de Manacor es reserva el dret a modificació horària per causes justificades del servei, sense necessitat de modificar aquest Reglament, i també garanteix un mínim de 8 hores diàries de prestació del servei.

Durant aquestes hores els usuaris podran rebre visites, exceptuant l’hora de les menjades, de descans (després de dinar) i a l’hora de complir amb el seu programa terapèutic.

Les menjades es distribuiran de la següent manera:

*Berenar del matí.

*Dinar.

*Berenar de la tarda.

Correspondrà al responsable del centre determinar els horaris de les menjades.

8. REQUISITS PER ACCEDIR AL CENTRE

1. Manifestació prèvia i lliure del consentiment de la persona que hi hagi d’accedir o del seu representant legal.

Si no fos posible, es sol·licitarà l’autorització judicial, la qual haurà de ser prèvia a l’accés.

En cas d’urgència, s’haurà de comunicar l’accés a l’autoritat judicial en un termini de 24 hores. En aquests supòsits, l’autoritat judicial haurà d’examinar si les condicions d’ingrés són o no ajustades a la legalitat i, si n’és el cas, autoritzarà les restriccions que siguin imprescindibles per a la protecció de la salut, la integritat física o la vida de l’usuari.

Quan es tracti d’una persona incapacitada i, per tant, sotmesa a tutela, el tutor haurà de sol·licitar l’autorització judicial per a què  la persona pugui accedir al centre.

2. Tant per les estades temporals com les permanents municipals: s’aprovarà l’accés mitjançant decret de Batlia amb l’informe previ del tècnic encarregat de tramitar les sol·licituds del centre d’acord amb el barem d’accés al mateix, que s’estableix a  l’Annex I d’aquest reglament i posteriorment signar el contracte per a l’accés al centre que s’adjunta al mateix Annex I.

3.  Per accés a plaça concertada, en cas que l’Ajuntament de Manacor  tengui subscrit un conveni de col·laboració amb la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social, per a la reserva i ocupació de places, l’usuari ha d’haver signat el corresponent Programa Individual d’Atenció, especificant el centre on vol acudir (Manacor i/o Porto Cristo). Posteriorment s’ha de signar l’acord de prestació que s’adjunta a l’Annex I d’aquest Reglament.

9. SISTEMA DE PAGAMENT PER L’ESTADA AL CENTRE I PER UTILITZAR EL SERVEI DE TRANSPORT.

L’usuari, per ser beneficiari del servei d’assistència i estada al centre de dia, està obligat al pagament de la taxa que en cada moment tengui establerta l’Ajuntament.

Amb l’abonament d’aquesta taxa l’usuari tindrà dret als següents serveis:

servei d’atenció personal, servei d’atenció social a l’usuari, serveis d’atenció sanitària, servei de menjador, servei de rehabilitació funcional, activitats lúdiques, servei d’informació, orientació i suport als familiars cuidadors.

En el cas que els doblers líquids de l’usuari no fossin suficients per abonar la taxa pel servei d’assistència i estada al centre de dia i/o per abonar el preu que tengui aprovat l’Ajuntament per poder utilitzar el servei de transport, en el seu cas, s’actuarà gradualment de la següent manera:

1) Convenir amb els familiars, hereus o qualsevol persona interessada el pagament total de taxa o de la part que l’usuari no pugui pagar i/o el pagament total del preu pel servei de transport o de la part que el resident no pugui pagar, en el seu cas.

2) En defecte de l’anterior, realització del patrimoni immoble del resident mitjançant venda directa, constitució d’hipoteca... per part de l’usuari , dels seus familiars o persona interessada.

3) En defecte de les anteriors l’usuari  podrà efectuar donació ‘mortis causa’ del seu patrimoni a l’Ajuntament.

L’Ajuntament durà a terme un sistema d’ajudes, només en el cas que el pagament de la taxa i/o del preu per poder utilitzar el servei de transport, en el seu cas, no fos possible per cap de les possibilitats descrites abans, que permetria l’estada de l’usuari i/o l’utilització del servei de transport, sense l’abonament de la taxa aprovada i/o preu aprovat pel servei de transport o mitjançant el seu pagament parcial, amb l’aprovació prèvia de la Junta de Govern.

10. DEURES DE LA PERSONA USUÀRIA

1) L’usuari i el familiar cuidador o el seu representant legal i un representant de  l’Ajuntament han de signar el pertinent contracte assistencial.

2) Facilitar informació verídica sobre les circumstàncies personals, familiars i econòmiques, sempre que el seu coneixement sigui necessari per valorar i atendre la seva situació, i també comunicar les variacions que es produeixin.

3) Informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pugui donar lloc a modificar, suspendre o extingir la prestació.

4) S’ha d’adoptar una actitud correcta i col·laboradora en el desenvolupament de la prestació i de la convivència, així com respectar-ne el bon ús i col·laborar en el manteniment de les instal·lacions i mitjans del centre.

5) S’ha de complir el reglament de règim intern i les normes de convivència del centre que en cada moment tingui establert el centre.

6) S’ha d’assumir el cost de la prestació del servei, total o parcialment, segons contracte pertinent o PIA (en funció de la capacitat econòmica i patrimonial, és a dir, contribuir al finançament del cost del servei quan es tingui capacitat econòmica i així s’estableixi normativament.)

7) L’usuari haurà d’ésser acompanyat al centre per una persona responsable, sempre i quan no tingui contractat el servei complementari de transport especial, la qual també acudirà a cercar-lo.

8) El beneficiari acudirà diàriament al centre amb una higiene personal adequada i portarà una muda de roba per si, durant la seva estada, fos necessari canviar-la.

9) Complir les normes, els requisits, les condicions i els procediments establerts pels serveis; seguir el programa d’atenció i les orientacions que s’hagin acordat amb el personal professional competent, i comprometre’s a participar activament en el procés.

10) Acudir a les entrevistes a les quals els cita el personal professional dels Centres d’estades diürnes tant l’usuari com els seus familiars.

11) La resta de deures que estableixi la normativa reguladora vigent dels centres i serveis.

11. DRETS DE LES PERSONES USUÀRIES

1) Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d’igualtat sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.

2) Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per fer-ho efectiu, s’ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.

3) Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor.

4) Dret a rebre atenció personalitzada segons les circumstàncies i condicions particulars, és a dir, dret a disposar d’un pla individual d’atenció personal o familiar d’acord amb la valoració de la seva situació, que han d’aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.

5) Dret a estar informades del procés d’intervenció social i a participar en l’elecció dels serveis o les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l’atenció o perjudiquin a alguna de les parts que hi intervenen.

6) Dret a rebre informació prèvia amb relació a qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure. El consentiment ha de ser en tot cas per escrit. El consentiment de les persones incapacitades s’atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos.

7) Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de les persones incapacita- des o presumptament incapaces.

8) Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin els serveis socials, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.

9) Dret a l’accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d’acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.

10) Dret a l’assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament.

11) Dret a la participació ciutadana regulada en la present llei, mitjançant els canals de participació establerts.

12) Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.

13) Dret a suggerir i a fer reclamacions. Dret de queixa exercit mitjançant fulls de reclamació que hi haurà a disposició de les persones usuàries i/o familiars.

14) Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.

15) Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.

16) Dret a la intimitat.

17) Dret a rebre una assistència higiènica i sanitària.

18) Dret a la comunicació personal i privada amb l’exterior.

12. OBLIGACIONS DEL TITULAR DEL SERVEI

- Vetllar perquè es respectin els drets de les persones usuàries.

- Prestar el servei amb la deguda diligència.

- Complir la normativa que els sigui aplicable.

13. PÈRDUA DE LA CONDICIÓ D’USUARI:

La condició d’usuari es perd per les següents causes:

a)   Per renúncia voluntària. S’haurà de fer per escrit, en un formulari.

b) Per agreujament de la salut física o psíquica que sigui incompatible amb la permanència al centre. Aquestes circumstàncies s’hauran d’acreditar mitjançant el corresponent informe mèdic, psiquiàtric o psicològic.

c)  Per haver recaigut resolució que imposa la sanció disciplinària per comissió d’una falta molt greu que consisteix amb l’expulsió definitiva del Centre.

d)  Per finalització del contracte assistencial.

e)  Per defunció.

14. RÈGIM DISCIPLINARI:

Els usuaris que per acció o omissió cometin faltes podran ser sancionats.

Es consideren FALTES LLEUS:

-  Faltes de respecte als usuaris i al personal del Centre.

-  La realització d’actes perjudicials per a la reputació o el bon nom del Centre.

-  Deteriorament i mala utilització de les instal·lacions, mobiliari i jardins.

Es consideren FALTES GREUS:

-  L’acumulació de tres faltes lleus.

-  Escàndols i discussions violentes.

-  La distorsió voluntària de les activitats del Centre.

- L’alteració de les normes de convivència que originin situació de malestar en el Centre.

Es consideren FALTES MOLT GREUS:

-  Les agressions violentes als usuaris i personal del Centre.

- La sostracció de béns de qualsevol classe o d’objectes propietat del Centre, del personal o de qualsevol usuari.

-  L’embriaguesa habitual o l’abús d’altres drogues.

-  La falsetat en declaracions o dades per a l’obtenció d’ajudes o beneficis.

-  La demora injustificada de dues mensualitats en el pagament de la tarifa establerta per la seva estada al Centre.

SANCIONS:

D’acord amb la gravetat de les faltes comeses i independentment de la responsabilitat de caràcter civil o penal a què donàs lloc, s’imposaran a l’usuari les següents sancions:

1) Les faltes lleus es podran sancionar per Batlia, o l’òrgan en qui delegui, mitjançant amonestació escrita, amb l’audiència prèvia de l’usuari, sense necessitat de tramitació del corresponent expedient disciplinari.

2) Les faltes greus es podran sancionar per  Batlia, o l’òrgan en qui delegui, amb:

- Suspensió temporal de l’accés a la sala polivalent per un mínim d’un dia i fins a un màxim de cinc dies hàbils, amb l’ audiència prèvia de l´usuari, sense necessitat de tramitació del corresponent expedient disciplinari.

- Expulsió temporal del centre per un termini màxim de 15 dies, sense que l’usuari tengui dret a sol·licitar la devolució de la part proporcional de la tarifa pel temps d’expulsió.

3) Les faltes molt greus es podran sancionar per la Junta de Govern amb l’expulsió definitiva del Centre i la consegüent pèrdua de la condició d’usuari, amb la instrucció prèvia del corresponent expedient disciplinari.

PRESCRIPCIÓ:

Les faltes lleus prescriuran als dos mesos, les greus als quatre mesos i les molt greus als sis mesos. El termini de prescripció començarà a comptar des del dia que la falta s’hagués comesa.

Les sancions per comissió de faltes lleus prescriuran al mes, les greus als dos mesos i les molt greus als quatre mesos a comptar des del dia següent a aquell en què adquireixi fermesa la resolució per la qual s’imposi la corresponent sanció.

15. COMPATIBILITATS

El decret 86/2010 de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals del procediment pel reconeixement de la situació de dependència determina el règim de compatibilitats de serveis i prestacions. Així doncs, per a les places concertades a què fa referència dit Reglament, el servei d’estada diürna és compatible amb:

- Servei de Teleassitència.

- Servei d’ajuda a domicili, o en defecte d’aquest, amb la prestació econòmica vinculada a aquest servei, en els casos en què es determini i amb carácter complementari.

- Servei de centre de nit.

Per a la resta de places, l’Ajuntament podrà assumir els mateixos criteris de compatibilitat determinats pel decret abans esmentat. D’altra banda, la persona que tingui opció a accedir a plaça concertada de centre d’estada diurna (PIA centre d´estada diurna) i per tant, tingui reconegut el dret a la prestació mitjançant resolució de la Consellera de Benestar Social, haurà d’accedir al centre per aquesta via, no podrà triar     l’opció més avantajosa, és a dir, si renuncia a la Llei 39/2006 de Promoció de l’Autonomia Personal no podrà accedir a plaça municipal.

* Nota : la prestació de cures al domicili, otorgada per la direcció general de Família, Benestar Social  i Atenció  a les persones en Situació Especial, només serà compatible amb les places municipals de caire temporal i/o parcial per temps determinat amb l’objecte de valorar :

- Si es tracta del recurs idoni.

- Si es tracta de respir de familiar cuidador.

- Si es tracta de complementar l’atenció domiciliària.

Finalitzada aquesta estada a la què ens referim, l’usuari-família amb els informes tècnics corresponents hauran de triar quin recurs és l’idoni, és a dir, si es manté el Programa individual d’Atenció amb cures o sol·liciten canvi de PIA el qual contempli com a recurs idoni, el centre d’estada diurna.

16. PRESTACIÓ DEL SERVEI D’ESTADA DIÜRNA SEGONS EL CALENDARI DE DESPLEGAMENT DE LA LLEI 39/2006

A efectes del que estableix la Llei 39/2006 de Promoció de l’Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència podran optar a aquest servei les persones amb el següent grau i nivell:

- Grau I. (amb efectes al juliol de l’any 2015 per ocupar les places concertades a què fa referència dit Reglament, llevat dels Graus I, otorgats amb anterioritat al 31 de desembre de 2011).

- Grau II.

- Grau III.

Sempre i quant la situació de dependència pugui ser atesa adequadament pel servei d’estades diürnes, i no sigui contrari als requisits establerts al punt 4 d’aquest Reglament.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquest Reglament entrarà en vigor una vegada publicat el seu text complet en el BOIB, d’acord amb l’art. 70.2 de la Llei 7/1985 i transcorregut el termini assenyalat a l’art. 62.2 de l’esmentada Llei.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

En entrar en vigor aquest Reglament queda derogat el Reglament intern dels Centres d’estades diürnes de Manacor i Porto Cristo aprovat inicialment per acord de Ple de 7 de maig de 2007.

Manacor, 1 d’octubre de 2013

El batle,

per delegació de firma (decret 4807/2011) 1ª tinenta de batle i delegada

Catalina Riera Mascaró