Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 17943
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança reguladora de la Taxa per prestació del servei de recollida de fems

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Al no haver-se presentat cap reclamació durant el termini d'exposició pública contra l'acord provisional de modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa que posteriorment es relacionarà, adoptat per la Corporació Plenària, en sessió ordinària de data 24 de juliol de 2013, va quedar elevat a definitiu l'esmentat acord, d’acord amb el que disposa l'article 17.3 del RDL 2/2004, de 5 de març pel que s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.

El citat acord i el text íntegre de l'ordenança fiscal o de les seves modificacions, que es publiquen als efectes prevists a l'article 17.4 de l'esmentat RDL, són els següents:

ORDENANÇA FISCAL reguladora de la TAXA PER PRESTACIÓ DEL SERVEI DE RECOLLIDA DE FEMS

Acord provisional elevat a definitiu:

1º.- Aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança Fiscal reguladora de la Taxa per prestació del servei de recollida de fems, respecte de Article 1r, en els termes continguts en l'Ordenança annexa.

2º.- L'expressada modificació, una vegada aprovada definitivament, serà aplicable des del moment en que s'hagi produït la seva publicació en el BOIB, conforme al disposat en l'Article 17.4 del R.D.L. 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.

3º.- Que, una vegada adoptat l'acord provisional expressat, es procedeixi a publicar anunci d'exposició pública de l'expedient en la forma disposada en l'Article 17.1 i 2 del citat R.D.L., per termini de trenta dies, a l'efecte d'examen del mateix i presentació de reclamacions; entenent-se definitivament adoptat l'acord provisional en el cas que durant aquest termini no s'haguessin presentat reclamacions.

4º.- Que, posteriorment, se segueixin els tràmits imposats per la legislació vigent per a la seva entrada en vigor.

Text de l’ordenança:

TÍTOL: Ordenança reguladora de la Taxa per prestació del servei de recollida de fems.

FONAMENT LEGAL, NATURALESA I OBJECTE

Article 1.

En ús de les facultats atorgades pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i conformement al disposat als articles 15 a 19 i 20.4.s) del Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, l’Ajuntament de Calvià, continuarà percebent la "Taxa per prestació del Servei de Recollida de Fems", que es regirà per la present Ordenança Fiscal, les normes de la qual atenen el que preveu l’article 57 amb relació a l’article 20.4.s) de l’esmentat RDL 2/2004.

1.2 Competències locals

  1. L'Ajuntament de Calvià és competent per a la recollida dels residus municipals generats i dipositats en el municipi en la forma que s'estableixi en la present Ordenança i en els termes previstos en la legislació de residus estatal i autonòmica i en la legislació de règim local.

  2. Correspon a l'Ajuntament de Calvià la potestat de vigilància i inspecció i la potestat sancionadora en l'àmbit de les seves competències.

  3. L'Ajuntament de Calvià també és competent per a :

a) Aprovar en el marc de les seves competències i en coordinació amb el pla nacional marc i amb els plans autonòmics de gestió de residus, el seu propi programa de gestió de residus i/o el seu programa de prevenció de residus. En el seu cas, el pla de gestió de residus podrà incloure el programa de prevenció de residus.

b) Recollir els residus comercials no perillosos en els termes que s'estableixen en la present Ordenança.

c) Recollir els residus domèstics industrials en els termes que s'estableixen en la present Ordenança.

1.3 Definicions

1) Residus municipals: seran residus de competència municipal,

a.1. els residus domèstics.

a.2. els residus comercials no perillosos

a.3. els residus domèstics generats en les indústries

2) Residus domèstics: residus generats en les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques.

Tindran també la consideració de residus domèstics:

b.1. els similars als anteriors generats en comerços, serveis i indústries.

b.2. els que es generin en les llars d'aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris, així com els residus i enderrocs procedents d'obres menors de construcció i reparació domiciliària.

b.3. els procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.

3) Residus comercials: els generats per l'activitat pròpia del comerç, a l'engròs i al detall, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i els mercats, així com de la resta del sector serveis.

FET IMPOSABLE

Article 2.

1. Constitueix el fet imposable de la Taxa la prestació del servei, de recepció obligatòria, de recollida i transport, de fems domiciliaris i residus sòlids urbans d’habitatges, allotjaments, llocs d'amarratge a ports esportius i locals o establiments on s’exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis.

2. A aquest efecte, es considerarà fems domiciliaris i residus sòlids urbans les restes o deixalles d’alimentació o detritus procedents de la neteja normal de locals o habitatges, i s’exclouen d’aquest concepte els residus de tipus industrial, enderrocs d’obres, detritus humans, matèries i materials contaminats, corrosius, perillosos o la recollida dels quals o abocament exigeixi l’adopció d’especials mesures higièniques, profilàctiques o de seguretat.

3. Així mateix, constitueix el fet imposable la prestació del servei, de caràcter voluntari i prèvia sol·licitud de l’interessat, de recollida i transport de mobles, estris i matalassos no procedents d’habitatges particulars, restes de jardineria i poda, a més d’animals morts.

4. No està subjecte a la Taxa la prestació de caràcter voluntari i a instància de part, dels serveis següents:

a) Recollida de fems i residus no qualificats de domiciliàries i urbanes d’indústries i laboratoris.

b) Recollida d’enderrocs d’obres a solars i locals.

c) Descàrrega als abocadors municipals de fems, estris, restes i deixalles no procedents del Servei Municipal de Recollida.

SUBJECTES PASSIUS

Article 3.

1. Són subjectes passius contribuents:

a) Les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei 58/2003 general tributària, que sol·licitin o resultin beneficiades o afectades pel servei.

b) Les persones físiques o jurídiques sol.licitants dels serveis, de caràcter voluntari, relacionats en l'apartat 3 de l'article 2 d'aquesta Ordenança.

2. Pel que fa al supòsit de l’apartat a) anterior, tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges o locals, que podrà repercutir, en el seu cas, les quotes satisfetes sobre els beneficiaris o afectats pel servei.

RESPONSABLES

Article 4.

1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereix l'article 42 de la Llei 58/2003 general tributària.

2. Seran responsables subsidiaris les persones i entitats que assenyala l’article 43 de la Llei general tributària.

EXEMPCIONS I BONIFICACIONS

Article 5.

1. Tindrà caràcter gratuït el servei de recollida de mobles i estris d’habitatges particulars, a sol·licitud de l’interessat.

2. Gaudiran de bonificació del 50 per 100 de l’import de la Taxa els subjectes passius contribuents que tinguin la condició de caps de família i siguin pensionistes o minusvàlids (considerant-se a aquest efecte com a minusvàlids aquells que tinguin aquesta condició legal en grau igual o superior al 33 per 100, d’acord amb el barem de la Disposició Addicional Segona de la Llei 26/1990, de 20 de desembre, i els ingressos de la unitat familiar siguin inferiors, respecte del Salari Mínim Interprofessional (SMI), d’acord amb el següent barem:

Unitat familiar de:

- 6 Membres sense superar 3 vegades el SMI

- 5 Membres sense superar 2,5 vegades el SMI

- 4 Membres sense superar 2 vegades el SMI

- 3 Membres sense superar 1,5 vegades el SMI

- 2 Membres sense superar 1 vegada el SMI

A l’efecte de l’aplicació de l’esmentada bonificació, s’entenen per ingressos familiars els corresponents als membres de la unitat familiar; es computen com a ingressos, i membres integrants aquells que assenyala la Llei reguladora de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

Els ingressos familiars es justificaran mitjançant còpia de la declaració o declaracions presentades a efectes de l’Impost sobre la renda de les persones físiques corresponents a l’exercici immediat anterior al de la sol·licitud de bonificació o mitjançant qualssevol altres documents que expressament poguessin interessar-se per l’administració municipal.

L’aplicació de la tarifa bonificada s’efectuarà a instància dels interessats i tindrà caràcter anual. La seva vigència cessarà el 31 de desembre de cada exercici, al final del qual s’haurà de renovar la sol·licitud a efectes de la seva aplicació, si escau, per a l’exercici següent.

QUOTA TRIBUTÀRIA

Article 6.

La quota tributària quedarà determinada per l’aplicació del següent

QUADRE DE TARIFES

Tarifa

1.1 Hotels, hostals, pensions i hotels-apartaments, en què es facilitin al públic tant el servei d’allotjament com el de menjars, amb subjecció o no al règim de pensió completa, per plaça, a l’any

37,85

1.1.1. Establiments de l’epígraf 1.1 en què es presti la Recollida Selectiva de residus

30,28

1.2Hotels-Residències, Hostals-Residència i Residències-Apartaments, Motels i Ciutats de Vacances en què no es presti el servei de menjador, per plaça, a l’any

20,98

1.2.1.Establiments de l’ epígraf 1.2 en què es presti la Recollida Selectiva de residus

Les activitats i serveis complementaris distints als d’allotjament i menjars, que es prestin al recinte dels establiments hotelers, seran objecte de liquidació independent i separada, de conformitat a l’epígraf i tarifa de la present Ordenança que els correspongui

16,78

1.3 Restaurants, cellers, barbacoes i cases de menjars, la superfície tributable dels quals no passi de 100 m2, a l’any

753,58

1.3.1.Ídem.amb recollida selectiva(RS)

640,94

1.4. Els mateixos, la superfície tributable dels quals passi de 100 m2, por m2, a l’any

7,93

1.4.1. Ídem. con RS

6,72

1.4.2 En cap cas la quantia de la quota que es giri als establiments compresos als epígrafs 1.4 i 1.4.1, serà superior a

2.456,23

1.5. Cafeteries, pizzeries i altres establiments en què se serveixin menjars, llevat dels esmentats als epígrafs 1.3. i 1.4., la superfície tributable dels quals no passi de 100 m2, a l’any

624,75

1.5.1 Ídem amb R.S

531,38

1.6. Els mateixos,la superfície tributable dels quals passi de 100 m2, por m2, a l’any

6,57

1.6.1 Ídem con R.S

5,57

1.6.2.En cap cas la quantia de la quota que es giri als establiments compresos als epígrafs 1.6 i 1.6.1, serà superior a

2.134,07

1.7.Bars, cafès, bodegues, pubs i establiments similars en què no se serveixin menjar, gelateries, chips-hamburgueses, sales de ball o de joc, la superfície tributable dels quals no excedeixi de 100 m2, a l’any

 

383,89

1.7.1.Ídem amb R.S

326,62

1.8.Els mateixos, la superfície tributable dels quals passi de 100 m2, por m2, a l’any

4,04

1.8.1.Ídem amb R.S

3,41

1.8.2.En cap cas la quantia de la quota que es giri als establiments compresos als epígrafs 1.8 i 1.8.1 serà superior a

1.888,04

1.9.Locals Comercials i Industrials en general i, en particular, forns, confiteries, ultramarins, comestibles, carnisseries, peixateries, botelleries, venda de roba i confeccions, fusteries, bugaderies, llibreries premsa, articles de pell, sabateries, drogueries, papereries, tendes de bijuteria, benzineres, farmàcies, fontaneries, pintures, oficines, venda ceràmica i porcellana, joieries, ferreteries, rellotgeries, garatges i reparació de vehicles, venda material elèctric i electrodomèstics, material fotogràfic, estancs, venda de souvenirs, artesania i objectes de regal, jugueteries, agències de viatges, lloguer de cotxes, perruqueries d’homes i dones, guarderies infantils, centres d’assistència sanitària, oficines bancàries i d’estalvi, jocs recreatius, clubs i societats recreatives, la superfície tributable dels quals no passi de 60 m2, a l’any

290,90

1.91.Ídem amb R.S

247,42

1.9.2.Locals comercials, la superfície tributable del quals sigui de 61 a 100 m2, a l'any

291,37

1.9.3.Ídem amb R.S

 

247,89

1.10.Els mateixos, la superfície tributable dels quals passi de 100 m2 de superfície útil, por m2, a l’any

3,05

1.10.1Ídem amb R.S

2,59

1.10.2.En cap cas la quantia de la quota que es giri als establiments compresos als epígrafs 1.10 i 1.10.1, serà superior a

1.681,78

1.11.Centres d’ensenyament amb internat o mig pensionat, per plaça, a l’any

4,82

1.11.1Ídem con R.S

4,10

1.12.Centres d’ensenyament sense internat per plaça, a l’any

1,39

1.12.1Ídem con R.S

1,17

1.13.Cines, teatres i espectacles a locals tancats per plaça o localitat a l’any

1,39

1.14. Habitatges particulars en general

 

1.14.1.Habitatges particulars en general, amb superfície tributable inferior o igual a 69 m2 a l’any

85,00

1.14.2.Habitatges particulars en general, amb superfície tributable de més de 69 m2 i inferior o igual a 110 m2. a l’any

100,00

1.14.3.Habitatges particulars en general, amb superfície tributable de més de 110 m2 i inferior o igual a 200 m2. a l’any

150,00

1.14.4.Habitatges particulars en general, amb superfície tributable de més de 200 m2. a l’any

180,00

1.15.Apartaments turístics, al any

113,53

1.15.1Apartaments turístics en què es presti la Recollida Selectiva de residus

96,54

1.16.Llocs d’amarratge a ports esportius, a l'any

146,98

1.17.Supermercats o autoserveis de fins a 100 m2, a l’ any

1.566,76

1.17.1Ídem amb R.S

1.332,65

1.18.Els mateixos, amb superfície tributable de mes de 100 m2, sense excedir de 250 m2, per m2, a l’ any

16,43

1.18.1Ídem amb R.S

13,95

1.19.Els mateixos, amb superfície tributable de mes de 250 m2, sense excedir de 500 m2, per m2, a l’ any

17,23

1.19.1Ídem amb R.S

14,66

1.20.Els mateixos amb superfície tributable de m s de 500 m2, sense excedir de 1.000 m2, per m2, a l’ any

18,05

1.20.1Ídem amb R.S

15,34

1.21.Els mateixos, amb superfície tributable de més de 1000 m2, por m2, a l’ any

 

19,00

1.21.1Ídem amb R.S

16,16

1.22.Discoteques i sales de festa, la superfície tributable de les quals no passi de 100 m2, a l’ any

1.278,11

1.22.1Ídem amb R.S

1.087,26

1.23.Las mateixes, amb superfície tributable de més de 100 m2, sense excedir de 250 m2, per m2, a l’ any

13,45

1.23.1Ídem amb R.S

11,36

1.24.Les mateixes, amb superfície tributable de més de 250 m2, sense excedir de 500 m2, per m2, a l’ any

13,76

1.24.1Ídem amb R.S

11,75

1.25. Les mateixes, amb superfície tributable de més de 500 m2, sense excedir de 1.000 m2, per m2, a l’ any

14,50

1.25.1Ídem amb R.S

12,32

1.26.Las mateixes, amb superfície tributable de més de 1000 m2, sense excedir de 3.000 m2, per m2, a l’ any

15,20

1.26.1Ídem amb R.S

12,93

1.27.Les mateixes, amb superfície tributable de més de 3000 m2, per m2, a l’ any

15,90

1.27.1Ídem. amb R.S

13,54

1.28.Parades Mercat Estiu

148,48

1.29.Parades Mercat periòdic (Mòdul mínim 2,8 x 2,0 = 5,60 m2)

47,51

 

SERVEIS ESPECIALS DE RECOLLIDA DE L’ÀREA DE MANTENIMENT MEDIAMBIENTAL

 

Tarifa

2.1.Matalassos no domiciliaris, per unitat

7,69

2.2.Animals domèstics morts , per unitat

 

49,17

2.3. Restes de jardineria i poda (més de 30 litres) amb recollida normal

8,84 €/m3 o fracció

2.4 Ídem anterior amb recollida amb grua o pinça

10,71 €/m3 o fracció

2.5 Mobiliari i estris de procedència distinta d’habitatges particulars amb recollida normal

8,84 €/m3 o fracció

2.6 Ídem anterior amb recollida amb grua o pinça

10,71 €/m3 o fracció

A les tarifes de la present Ordenança els serà d’aplicació, quan legalment pertoqui, l’Impost sobre el Valor Afegit (IVA).

MERITACIÓ DE LA TAXA I NORMES DE GESTIÓ I COBRAMENT

Article 7.

1. En el supòsit determinat a l’article 2.1, es merita la Taxa i neix l’obligació de contribuir des del moment en què s’iniciï la prestació del servei, entenent-se iniciada, atesa la seva naturalesa de recepció obligatòria, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems domiciliaris als carrers i llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la Taxa. Un cop iniciada la prestació del servei, la meritació es produirà l’1 de gener de cada any, i el període impositiu comprendrà l’any natural, llevat dels següents supòsits:

1.1. Quan s’iniciï la prestació del servei en el primer semestre, s’abonarà en concepte de Taxa la quota anual íntegra. Si l’inici de la prestació té lloc en el segon semestre de l’exercici, es liquidarà la meitat de la quota anual.

1.2. Si se cessa definitivament en l’ús de la prestació del servei durant el primer semestre de l’exercici procedirà la devolució de la meitat de la quota anual. Si el cessament definitiu té lloc al segon semestre, no procedirà la devolució de cap quantitat.

Les devolucions es tramitaran amb sol·licitud expressa prèvia dels contribuents i, en el seu cas, dels seus substituts. S’hi adjuntarà el rebut original abonat i s’haurà d’acreditar el cessament definitiu en l’ús de la prestació del servei, en la forma següent:

a) Si es tracta d’una activitat econòmica, mitjançant l’aportació de fotocopia de la Baixa Censal, per cessament definitiu a l’activitat respecte de l’Impost sobre Activitats Econòmiques. Així mateix, la sol·licitud haurà de contenir petició dirigida al Departament de Llicències demanant la conseqüent anul·lació de la llicència d’obertura de l’establiment.

b) Quan es tracti d’habitatges, mitjançant l’aportació de fotocopia d’Escriptura o Document Públic, acreditatius de la transmissió del domini de l’immoble gravat.

2. Anualment es formaran els Padrons en els quals figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquiden per aplicació de la present Ordenança, els quals seran exposats al públic per un mes a efectes de notificació als interessats i presentació de reclamacions si escau, amb anunci previ al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d’anuncis municipal.

3. Transcorregut el termini d’exposició al públic, l’Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament els Padrons, que serviran de base per als documents cobratoris corresponents.

4. Els titulars de l’explotació d’establiments hotelers, apartaments turístics i de les restants activitats comercials i industrials afectades per la present Ordenança que vulguin intergrar-se al Programa de Recollida Selectiva de Residus hauran de formular sol·licitud a aquest efecte davant l’administració municipal. Si dita sol·licitud, i l’inici de la prestació efectiva de la referida modalitat de recollida selectiva es produeixen durant el primer quatrimestre de l’any, li serà d’aplicació la tarifa de la taxa prevista a aquest efecte per al respectiu any en curs. En cas contrari dita tarifa s’aplicarà a partir de l’exercici següent.

5. Les baixes s’hauran de cursar abans de la finalització de l’anualitat, mitjançant notificació a l’Ajuntament, i tindran efectes a partir de la següent. Qui incompleixi aquesta obligació, continuaran subjectes al pagament de l’exacció. La durada de la baixa no podrà ser inferior a dotze mesos; en conseqüència, no s’entén com a baixa, la no ocupació o tancament temporal, de qualsevol classe d’habitatges, comerços i indústries per un període inferior a l’abans assenyalat.

Les modificacions d’ordre físic (superfície, esbucament, etc.) jurídic (canvi de titularitat, etc.) o econòmic (canvi d’ús o destinació, de classe o categoria, etc.) hauran d’ésser comunicades a l’Administració Municipal, i sortiran efecte a partir de l’exercici següent al de la comunicació.

6. Els supòsits d’activitats comercials o de tipus d’immobles no recollits de forma específica o genèrica als epígrafs del Quadre de Tarifes de l’art. 6 de l’Ordenança podran ésser objecte de Concert Fiscal per a la determinació de la quota, a requeriment de l’Administració Municipal als subjectes passius o als seus substituts; si no se subscriu aquest Concert, es liquidarà la Taxa per l’aplicació de la Tarifa de major analogia de les existents al Quadre de Tarifes.

7. Les quotes liquidades i no satisfetes en el període voluntari, es faran efectives per la via de constrenyiment, d’acord a les normes del Reglament general de recaptació.

8. Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, per a la declaració de la qual es formalitzarà l’oportú expedient, d’acord amb el previngut al vigent Reglament general de recaptació.

9. Superfície tributable. Als epígrafs on la fixació de quotes tengui com a base la superfície de l’immoble, aquesta es determinarà en la següent forma:

a) En els locals comercials, en general, la superfície tributable, serà la total construïda de l’establiment i sumant, en el seu cas, la superfície de la terrassa ocupada, encara que ho sigui temporalment, per útils, mercaderies o mobiliari que siguin objecte d’exposició al públic o usats per aquest.

b) En els habitatges particulars en general, la superfície tributable serà la total construïda de l’immoble que a aquests efectes figuri al Cadastre immobiliari respecte de l’Impost sobre Béns Immobles. S’exclourà de dit total, en el seu cas, la superfície construïda corresponent a aparcaments que figurin englobats juntament amb l’habitatge en l’esmentat Cadastre.

10. En el supòsit de modificar-se dintre del mateix exercici el Quadre de Tarifes contingut a l’article 6 de la present Ordenança, les quotes es prorratejaran proporcionalment als períodes de vigència de les respectives Tarifes, girant-se les liquidacions parcials a compte i complementàries que escaigui.

Amb aquesta finalitat, s’elaboraran en cada cas els respectius padrons de contribuents, que seran objecte d’exposició pública prèvia a la seva aprovació definitiva, i es determinaran també els terminis de pagament en període voluntari mitjançant el preceptiu Edicte de Cobrament.

11. La tarifa corresponent al tractament i/o eliminació de fems únicament serà d’aplicació a partir de la data d’inici de la presentació efectiva de l’esmentat servei.

GESTIÓ, LIQUIDACIÓ I RECAPTACIÓ

Article 8.

La gestió, liquidació i recaptació de la taxa es durà a terme per l'empresa municipal CALVIÀ 2000 S.A., de conformitat a l'acord d'atribució d'aquestes facultats a la citada Entitat, adoptat per la Corporació Plenària en data 26 d'Octubre de 2011.

INFRACCIONS I SANCIONS

Article 9.

En tot allò relatiu a la qualificació d’infraccions tributàries, i de les sancions que els correspongui en cada cas, se sotmetrà al que disposen els articles 191 a 212 de la Llei 58/2003 general tributària.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança Fiscal, aprovada definitivament en data 9 de setembre de 2013, i prèvia la seva publicació en el BOIB en els termes prevists a l’art. 17.4 del RDL 2/2004, entrarà en vigor a partir del mateix dia de la seva publicació en el BOIB, i continuarà la seva vigència fins que no sigui derogada o modificada.

Calvià, 19 de setembre de 2013

LA TINENT D'ALCALDE D'ECONOMIA,

Mª Cristina Tugores Carbonell