Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE FERRERIES
Núm. 17934
Aprovació definitiva Ordenança substitucio sancions per feines per la comunitat
Versió PDF
En el BOIB núm. 108 de data 3.08.2013, es va publicar l'acord de Ple de l'Ajuntament de Ferreries de data 27 de juny de 2013, de l'aprovació provisional de l’ordenança reguladora de la substitució de sancions econòmiques per la realització de serveis en benefici de la comunitat.
Un cop finalitzat el termini d'exposició pública sense que s'hagin presentat reclamacions, l'esmentat acord ha resultat elevat a definitiu i es transcriu el text íntegre de l'ordenança:
“ORDENANÇA DE SUBSTITUCIÓ DE SANCIONS ECONÒMIQUES PER REALITZACIÓ DE SERVEIS EN BENEFICI DE LA COMUNITAT
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La present Ordenança pretén proporcionar a un determinat col·lectiu una alternativa al compliment de les sancions pecuniàries que s'imposen a conseqüència de la infracció de determinades normes municipals, la qual cosa s'articula mitjançant la possibilitat d'acollir-se a la substitució de la multa imposada per la realització de treballs i/o serveis en benefici de la comunitat, que vénen a reparar el perjudici derivat de la conducta reprovable, tot això inspirat en el principi constitucional de la reeducació i inserció de la persona infractora i el caràcter exemplar de les sancions.
Disposicions generals
Article 1
Objecte
Aquesta Ordenança té per objecte regular el dret de les persones incloses en el seu àmbit d'aplicació subjectiva, d'acollir-se a la possibilitat de compliment alternatiu de les sancions econòmiques que s'imposin per la comissió d'infraccions administratives, amb el pagament de la quantia mitjançant la realització de serveis en benefici de la comunitat.
Article 2
Àmbit
Es considera com a servei en benefici de la comunitat la prestació de la cooperació personal no retribuïda en determinades activitats d'utilitat pública, amb interès social i valor educatiu, que serveixi de reparació a la comunitat perjudicada per il·lícit administratiu, activitat no supeditada a aconseguir interessos econòmics.
Els serveis en benefici de la comunitat es poden desenvolupar en qualsevol àmbit d'activitat de competència municipal.
Article 3
Àmbit d'aplicació
La present Ordenança és aplicable com a alternativa al compliment de les sancions econòmiques, mitjançant pagament de quantitat, que s'imposin per causa d'infraccions a les ordenances municipals.
S'exclouen, en tot cas, de l'àmbit d'aquesta norma:
Les persones jurídiques.
Les sancions tributàries.
Les sancions urbanístiques.
Les infraccions administratives que tenguin la classificació de molt greus.
Únicament es poden acollir a la present Ordenança les persones físiques d'entre 14 i 65 anys, ambdues edats incloses, que compleixin les condicions següents:
No haver estat sancionades, mitjançant resolució ferma, dins els dotze mesos anteriors a la data de la denúncia, per infracció del mateix o un altre precepte de la mateixa ordenança per la qual s'hagi imposat la corresponent sanció.
No tenir cap informe desfavorable per la substitució de la multa en un expedient anterior.
No tenir cap deute, en executiva, amb l'Ajuntament.
Criteris relatius a trams d'edat i condicions d'aplicació de serveis en benefici de la comunitat:
De 14 a 23 anys: serà aplicable després de la petició de la persona interessada, amb l'autorització corresponent del pare/mare/tutor o tutora legal en casos de persones menors d'edat.
De 24 a 65 anys: serà aplicable a persones amb ingressos inferiors a 1,5 segons l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), a persones amb família nombrosa, a famílies amb descendents o ascendents amb discapacitat, dependència reconeguda, circumstàncies que s'hauran d'acreditar documentalment.
Article 4
Procediment
Una vegada notificada la sanció econòmica recaiguda en el corresponent expedient sancionador, si es reuneixen les condicions establertes en l'article anterior, la persona sancionada podrà acollir-se a la possibilitat de substituir el pagament de la multa que s'hagi imposat amb la realització de serveis en benefici de la comunitat, i igualment s'hi podrà acollir en rebre la notificació de la proposta de la sanció amb proposta de multa.
Dins el termini de quinze dies hàbils comptador des de la data de la notificació de la resolució, la persona sancionada podrà presentar instància dirigida a la Batlia en la qual manifestarà el consentiment i la voluntat que li sigui aplicable l'alternativa a la sanció mitjançant la realització de serveis en benefici de la comunitat. Juntament amb la sol·licitud, s'adjuntarà còpia del DNI, autorització del pare/mare/tutor o tutora legal, si és el cas, i els justificants de tenir-ne dret, en cas de sancions a persones de 24 a 65 anys, tal com s'indica en l'article anterior.
La Batlia resoldrà sobre la petició, amb l'emissió prèvia de l'informe pertinent. Si és estimatòria a la petició, aquesta resolució suspendrà l'execució de la sanció econòmica. A més, haurà de pronunciar-se sobre:
- Lloc o entitat a la qual s'hagi assignat.
- Característiques del servei o activitat que haurà de desenvolupar.
- Lloc, data i hora en què haurà de comparèixer a aquests efectes.
- Persona responsable del seguiment.
- Determinació del nombre de jornades i dies en què haurà de dur a terme el servei o activitat, especificant l'horari, si escau.
Si la persona sol·licitant no compleix les condicions necessàries per acollir-se a aquest benefici, es revocarà la decisió amb expressió de la causa.
Article 5
Execució de la mesura
Finalitzada l'execució dels serveis en benefici de la comunitat, la persona responsable del seguiment emetrà informe sobre la seva realització.
Si l'informe resulta favorable, es declararà la compensació de la sanció econòmica, la qual quedarà sense efecte.
Si l'informe resulta desfavorable, s'aixecarà la suspensió de la sanció econòmica i s'ordenarà prosseguir amb les actuacions que corresponguin per a la recaptació íntegra de la sanció. Serà procedent emetre informe desfavorable per la no-assistència de la persona obligada a una o algunes de les sessions o per la manifesta desatenció de les instruccions de la persona encarregada del seguiment.
L'informe desfavorable significarà la impossibilitat d'acollir-se en un futur a aquest benefici.
Article 6
Duració de la jornada
La jornada de prestació del servei en benefici de la comunitat tindrà una duració no inferior a dues hores diàries ni superior a les vuit hores diàries, amb un màxim de 20 jornades.
En cap cas hi haurà una remuneració pel servei.
Article 7
Valoració
Per calcular el temps a dedicar-hi, es farà la correspondència d'una hora de serveis per cada 20 € de l'import de la sanció.
Article 8
Seguiment i control
En la realització dels serveis, la persona obligada haurà de seguir les ordres i instruccions de les persones encarregades dels servei.
Article 9
Risc i ventura
La persona que s'aculli a la possibilitat prevista en la present Ordenança executarà els serveis en benefici de la comunitat al seu risc i ventura.
No obstant l'anterior, l'Ajuntament subscriurà una pòlissa d'assegurances que beneficiï les persones sancionades i que cobreixi els riscs provinents del compliment d'aquests serveis en benefici de la comunitat.
Disposició transitòria
La present Ordenança igualment serà d'aplicació respecte a la reparació econòmica dels danys materials causats a qualsevol tipus de béns i/o immobles municipals.
Disposició final
Aquesta Ordenança entrarà en vigor a partir de la seva publicació íntegra en el BOIB, una vegada aprovada definitivament.”
Ferreries, 25 de setembre de 2013
L'alcalde
Manuel Monerris Barberá