Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SENCELLES
Núm. 17870
Aprovació Definitiva Modificació Ordenança Fiscal reguladora d'Expedició de Documents Administratius i Creació Ordenança Publicitat Dinàmica
Versió PDF
Transcorregut el termini d'exposició pública relatiu a l'aprovació inicial per part d'aquest Ajuntament en sessió celebrada el 09.05.13, de:
- Modificació de l’Ordenança Fiscal Reguladora d’Expedició de Documents Administratius
- Creació de l’Ordenança de Publicitat Dinàmica del municipi de Sencelles, sense que s'hagi presentat cap reclamació ni suggeriment sobre les mateixes, l'acord inicial s'ha transformat en definitiu, en virtut del disposat a l'art. 102 d) de la Llei 20/2006 i 169.5 del RDL 2/2004, de 5 de març.
Se publica seguidament el text íntegre d’ambdues.
MODIFICACIÓ DE L’ORDENANÇA FISCAL REGULADORA D’EXPEDICIÓ DE DOCUMENTS ADMINISTRATIUS.
-Inclusió, al seu article 6è, del concepte següent:
“-Informes/Atestats de la Policia Local per accidents de trànsit: 120 €”.
ORDENANÇA DE PUBLICITAT DINÀMICA DEL MUNICIPI DE SENCELLES
TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS
ARTICLE 1. Objecte
És objecte de la present Ordenança la regulació de la publicitat dinàmica en el municipi de Sencelles.
Als efectes d'aquesta Ordenança, s'entén per:
- Publicitat dinàmica. Aquella forma de comunicació realitzada per persones físiques o jurídiques, ja siguin públiques o privades, en l'exercici d'una activitat comercial, industrial, artesanal, social o professional, encaminada a la fi de promoure la contractació de béns o serveis de tota classe, inclosos drets i obligacions o la difusió de missatges de naturalesa social, cultural, política o de qualsevol altra, o venda de productes, realitzada mitjançant el contacte directe dels agents publicitaris amb els possibles usuaris o clients i amb la utilització preferent, per a la seva pràctica, de zones de domini públic, vies i espais lliures públics i zones privades de concurrència pública.
- Destinataris. Les persones a qui es dirigeix el missatge publicitari
No es considera publicitat, als efectes d'aquesta Ordenança, els rètols, emblemes, grafies o altres elements similars que facin referència a la identificació de la persona o raó social de l'empresa o activitat exercida i que es troben situats en els establiments comercials o en vehicles de qualsevol classe dels quals sigui titular, per qualsevol títol, la persona física o jurídica de què es tracti.
ARTICLE 2. Àmbit d'Aplicació
Les disposicions d'aquesta Ordenança serà d'aplicació en tot el terme municipal de Sencelles.
L'exercici de l'activitat de publicitat dinàmica ha de respectar, pel que fa al seu contingut, la dignitat de les persones, impedint la vulneració dels valors reconeguts per la Constitució, especialment els relatius a la infància, joventut i la dona, així com els relatius als sectors socials més marginats, es prohibeix tota publicitat que resulti enganyosa, deslleial o subliminar, així com la que infringeixi la normativa sectorial reguladora de la publicitat de determinats productes, béns, activitats i serveis.
Queden excloses de l'aplicació de la present Ordenança les següents activitats:
a. Publicitat electoral, en aquells aspectes regulats en la legislació electoral.
b. Missatges i comunicats de les administracions públiques en matèries d'interès general, encara que la seva distribució o comunicació als ciutadans en general o als interessats en particular, es realitzi per mitjà d'agents publicitaris independents d'aquestes.
c. Aquells missatges i comunicacions relatius a matèria de seguretat pública i / o emergències.
d. Aquelles comunicacions que vagin dirigides, únicament i exclusivament, a la materialització de l'exercici d'alguns dels drets fonamentals i les llibertats públiques inclosos a la secció I del capítol II, del títol I de la Constitució Espanyola que, si s'escau, es regiran per la normativa específica d'aplicació a aquests drets i llibertats.
e. Aquells anuncis emesos per entitats, associacions i partits polítics amb implantació municipal que vulguin donar coneixement als veïns de les activitats que els són pròpies.
Tot el material imprès utilitzat en la publicitat dinàmica serà preferentment reciclat.
Els suports publicitaris en paper hauran de dur obligatòriament una llegenda que aconselli el dipòsit del paper en contenidors de recollida selectiva.
ARTICLE 3. Modalitats de publicitat dinàmica
La publicitat dinàmica s'exerceix mitjançant:
- Publicitat manual.
S'entén per publicitat manual aquella publicitat que difon els seus missatges mitjançant el repartiment en mà de material imprès mitjançant el contacte directe entre els agents publicitaris i els possibles usuaris, amb caràcter gratuït, i utilitzant, amb aquesta finalitat, les zones de domini públic, vies i espais lliures públics i zones privades de concurrència pública.
- Repartiment domiciliari de publicitat.
Es considera repartiment domiciliari de publicitat la distribució de qualsevol tipus de suport material de publicitat mitjançant el seu lliurament directe als propietaris o usuaris d'habitatges, oficines i despatxos o el seu dipòsit a les bústies individuals, porteries dels immobles, o porta per porta.
- Publicitat mitjançant l'ús de vehicles.
Aquesta activitat consisteix en la realització de publicitat mitjançant l'ús d'elements de promoció o publicitat situats en vehicles, tant estacionats com en marxa, i la difusió dels missatges publicitaris a través dels mitjans audiovisuals en ells instal · lats.
- Publicitat oral.
S'entén per publicitat oral aquella que transmet els seus missatges de viva veu, amb ajuda de megafonia o sense, o d'altres mitjans auditius auxiliars, mitjançant el contacte directe entre els agents publicitaris o treballadors de les empreses que ofereixin els serveis i els possibles usuaris i amb la utilització, per a exercir, de les zones de domini públic, vies i espais lliures i zones privades de concurrència pública, així com l'oferiment de serveis i / o venda de productes oralment porta per porta.
- Publicitat telemàtica.
Aquesta activitat consisteix en l'enviament de missatges publicitaris mitjançant comunicació telefònica, per fax oa través de l'anomenat correu electrònic.
ARTICLE 4. Competència
La competència per a l'atorgament de les autoritzacions relatives al'exercici de la publicitat dinàmica que s'hagin de realitzar al terme municipal correspon al batle, així com per exercir les activitats de control, adoptar les mesures correctores o complementàries que siguin necessàries i exercir la potestat sancionadora de acord amb el que estableix la Llei 5/1997, de 8 de juliol, per la qual es regula la publicitat dinàmica a les Illes Balears.
TÍTOL II. LLICÈNCIES
ARTICLE 5. Atorgament i Durada
Les activitats de publicitat dinàmica estan subjectes a prèvia llicència municipal, d'acord amb les prescripcions d'aquesta ordenança, i, quan sigui previsible que la publicitat pugui afectar de forma rellevant la neteja de les vies i espais públics, garantia per un import màxim de 6.010 , 12 euros segons els articles 7 i 15.2 de la Llei 5/1997, de 8 de juliol, per la qual es regula la publicitat dinàmica a les Illes Balears.
Correspon a la Batlia l'atorgament de les llicències en virtut de l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
El procediment per a l'atorgament s'ajustarà al que disposa Llei 5/1997, de 8 de juliol, per la qual es regula la publicitat dinàmica a les Illes Balears i per les disposicions d'aquesta Ordenança. La manca de resolució expressa produirà efectes desestimatoris.
Excepte en els supòsits previstos en l'apartat quart de l'art. 16, paràgraf quart d'aquesta ordenança, les llicències tindran un termini màxim de validesa d'un any, i es podran renovar. Si la Batlia no resol sobre les sol · licituds, es consideraran denegades per aplicació del silenci administratiu negatiu.
L'Ajuntament podrà reclamar als responsables de les infraccions l'import de les despeses que derivin de les anomalies o danys causats per les infraccions de l'Ordenança.
ARTICLE 6. Requisits dels sol · licitants
Poden sol · licitar les llicències les persones físiques o jurídiques que pretenguin promoure la contractació o difusió de missatges en els termes que estableix l'article 1 d'aquesta Ordenança.
També poden sol · licitar llicències les agrupacions o col · lectius sense personalitat jurídica discrecionalment per la batlia.
Les sol · licituds de llicències i renovacions es presentaran en document imprès en model normalitzat per l'Ajuntament i s'adjuntarà:
- Número d'identificació fiscal del sol · licitant.
- Alta de l'Impost d'Activitats Econòmiques.
- Vigència de les llicències municipals exigibles legalment en l'activitat corresponent, així com de les que correspon atorgar a l'administració turística.
- Relació de persones que es proposen com a agents de publicitat dinàmica, amb indicació del seu número de document nacional d'identitat o de passaport i de la seva direcció.
- Liquidació de la taxa corresponent.
En els supòsits d'empreses revisores de gas, a més:
- Autorització de la Conselleria d'Indústria per al desenvolupament de l'activitat, en vigor.
- Llistat detallat de material i preus per cada servei.
ARTICLE 7. Prohibicions de l'activitat
Es prohibeix la publicitat dinàmica:
a) Quan es dugui a terme en terrasses, dependències o espais de propietat privada o que siguin objecte de concessió o autorització administrativa, sempre que no s'obtingui el consentiment exprés dels propietaris o dels titulars de la corresponent concessió o autorització.
b) En aquells casos en que comportin l'ús d'animals com a instrument de reclam o com a complement de l'activitat publicitària, excepte en els casos determinats en la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen al entorn humà.
c) Quan el seu exercici suposi la col · locació d'elements materials de qualsevol tipus, configuració o estructura a les vies i espais públics, que siguin complementaris de l'activitat publicitària, siguin o no desmuntables.
d) Quan el desenvolupament de l'activitat pugui produir la formació de grups de persones que obstaculitzen la circulació de vianants o de vehicles.
e) Quan l'activitat es realitzi en passos vianants i els seus accessos o impliqui envair la calçada.
f) Quan estigui vinculada, en la mateixa actuació, la venda o revenda d'entrades, tiquets i productes similars.
g) En els supòsits en què comporti la col · locació de material publicitari als parabrises o en altres elements dels vehicles.
h) Quan l'activitat a realitzar contempli o possibiliti el llançament de material publicitari en qualsevol de les seves formes.
i) Quan l'activitat es realitzi mitjançant suport acústic, llevat del que es disposa en el capítol II del títol III de la Llei 5/1997, de 8 de juliol.
ARTICLE 8. Mesures Cautelars
La Policia Local pot adoptar les mesures cautelars, que no tenen caràcter de sanció:
- El comís del material de promoció o publicitat quan es tracti d'activitat no emparada per la deguda llicència o es consideri que aquesta mesura resulta necessària per impedir la continuació de qualsevol infracció que s'hagués detectat.
- La immobilització i / o retirada dels vehicles o elements que serveixin de suport a una activitat de promoció o publicitat que infringeixi el que disposa aquesta Ordenança sempre que, a més, es doni la circumstància de l'absència o la resistència del titular de l'activitat o agent publicitari que ha de cessar en la seva actuació il · lícita.
- Reclamar a l'infractor l'import de les despeses que es dedueixin de les anomalies o danys causats com a conseqüència de les actuacions contraventoras de la Llei i l'Ordenança sempre que, prèviament, hi hagi la pertinent valoració justificada.
- Quan es comprovi la realització d'una activitat publicitària de la qual, raonablement, es pugui presumir el seu caràcter d'infracció greu o molt greu i que pugui ocasionar danys i / o perjudicis a l'interès públic, poden adoptar les mesures necessàries i imprescindibles per impedir-la.
TÍTOL III. De la publicitat MANUAL
ARTICLE 9. Definició
Es denomina publicitat manual, a efectes d'aquesta ordenança, la publicitat que difon els missatges mitjançant el repartiment en mà o la col · locació de material imprès mitjançant el contacte directe entre el personal autoritzat per repartir la publicitat i els seus receptors, amb caràcter gratuït i utilitzant, per a aquesta finalitat, les zones de domini públic, vies i espais lliures públics i zones privades de concurrència o ús públic, i la modalitat de porta per porta.
ARTICLE 10. Horari
L'horari per a l'exercici de l'activitat publicitària serà el següent:
- En general, de 9 h a 20 h.
ARTICLE 11. Mesures Correctores
L'empresa titular d'una llicència de Publicitat Manual i els seus treballadors han d'adoptar les mesures correctores necessàries per evitar embrutar les vies i els espais públics i solars a la seva zona o radi d'actuació.
TÍTOL IV. DEL REPARTIMENT DOMICILIARI
Article 12 Definició
A efectes d'aquesta ordenança, es considera repartiment domiciliari de publicitat la distribució de qualsevol tipus de suport material de publicitat mitjançant el seu lliurament directe als propietaris o usuaris d'habitatges, oficines i despatxos o el seu dipòsit en les bústies individuals o porteries dels immobles.
ARTICLE 13.Requisitos específics
Aquesta activitat s'ha de subjectar, almenys, a les següents normes:
- Els suports en què es materialitzi aquest tipus de publicitat no podran dipositar de forma indiscriminada o desordenada en les entrades, vestíbuls o zones comunes dels immobles.
- Entenent que la bústia és un bé privat, les empreses distribuïdores de material publicitari hauran d'abstenir de dipositar publicitat en aquelles bústies els propietaris indiquin expressament la voluntat de no rebre-la.
- És aplicable a aquesta modalitat de publicitat dinàmica el que estableixen els articles 7 i 11 d'aquesta Ordenança, en tot el que no sigui incompatible amb la seva naturalesa.
TÍTOL V. DE LA PUBLICITAT MITJANÇANT L'ÚS DE VEHICLES
ARTICLE 14. Definició
Es considera publicitat mitjançant l'ús de vehicles a la realització de publicitat mitjançant l'ús d'elements de promoció o publicitat situats en vehicles, tant estacionats com en marxa, i la difusió dels missatges publicitaris a través dels mitjans audiovisuals en ells instal · lats.
S'inclouen en aquest Títol les denominades caravanes publicitàries, tant si es tracta d'activitat principal com a complementària d'altres
No es consideraran publicitat, a efectes d'aquesta ordenança, els rètols, emblemes, grafies o qualsevol altre element similar que facin referència al nom i cognoms de la persona oa la raó social de l'empresa i / o activitat que aquesta exerceixi i que estiguin situats en vehicles de qualsevol classe de què sigui titular, per qualsevol concepte, la persona física o jurídica de què es tracti.
ARTICLE 15. Supòsits objecte d'autorització
Només podrà autoritzar aquest tipus d'activitat en els supòsits següents:
- Quan tingui per objecte la promoció o publicitat d'activitats esportives, d'espectacles o recreatives de naturalesa temporal o circumstancial.
-Les activitats que, no podent subsumir en el cas que regula l'article 2 d) d'aquesta ordenança, siguin realitzades per grups polítics, sindicals o representatius de diferents sectors socials, les entitats i associacions del municipi, de forma temporal o circumstancial i amb subjecció, en qualsevol cas, al que disposi la legislació electoral o la normativa que sectorialment pugui resultar aplicable.
- Aquelles que estiguin determinades per normes o reglamentacions específiques i en la forma que en aquestes s'estableixi.
ARTICLE 16. Requisits de les llicències
Correspondrà a la Batlia l'atorgament de l'autorització administrativa per l'exercici d'aquest tipus d'activitat dinàmica. Aquesta potestat tindrà caràcter discrecional, atenent l'impacte ambiental, social, de prevenció de la seguretat pública ia la repercussió sobre el trànsit i la seguretat viària.
No s'ha de concedir cap llicència que permeti l'activitat de publicitat mitjançant l'ús de vehicles des de les dues del migdia fins a les cinc de la tarda, ni des de les deu de la nit fins les nou del matí del dia següent.
Si l'activitat publicitària mitjançant ús de vehicles es pot dur a terme en diversos municipis, només cal la llicència del municipi on es pagui l'impost de circulació.
En el supòsit de les empreses revisores de gas, telefonia, electricitat, o qualsevol altra en què la pràctica publicitària vagi associada en el mateix acte a la prestació o contractació de serveis o venda d'articles, que ofereixin els seus serveis mitjançant la pràctica de qualsevol modalitat de publicitat prevista en aquesta ordenança, únicament s'atorgaran autoritzacions per a la pràctica del servei de validesa no superior a una setmana. El rebut del pagament de taxes es farà servir alhora com a autorització. Aquestes autoritzacions s'han de sotmetre a una taxa especial d'acord amb el contingut en aquesta Ordenança.
TÍTOL VI. De les infraccions i les seves sancions
ARTICLE 17. Infraccions
Són infraccions administratives les accions o omissions tipificades en aquesta Ordenança. Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus
Article 18 Infraccions lleus
Constitueixen infraccions lleus:
a) L'incompliment de les condicions formals establertes en la corresponent llicència.
b) L'incompliment dels deures establerts a la Llei 5/1997, de 8 de juliol, per la qual es regula la publicitat dinàmica a les Illes Balears o en aquesta Ordenança, quan per la seva escassa transcendència no constitueixin infracció greu o molt greu.
c) L'incompliment de les normes sobre exhibició del carnet d'agent publicitari.
d) La contravenció de la prohibició de la col · locació de material publicitari als parabrises o en altres elements dels vehicles.
e) La transgressió de la regla establerta respecte del repartiment domiciliari de publicitat, consistent en que els suports en què es materialitzi aquest tipus de publicitat no podran dipositar de forma indiscriminada o desordenada en les entrades, vestíbuls o zones comunes dels immobles.
Article 19 Infraccions Greus
Són infraccions greus:
a) L'exercici de les activitats publicitàries regulades en aquesta Ordenança sense ajustar-se a les condicions materials determinades en la corresponent llicència.
b) L'exercici de les activitats publicitàries sense la preceptiva llicència municipal.
c) La realització d'activitats publicitàries fora de l'horari autoritzat.
d) La contravenció de les prohibicions establertes en l'article 7 d'aquesta Ordenança, llevat de la fixada en la lletra h) d'aquest.
e) L'exercici de l'activitat fora de les zones d'actuació permeses o sense respectar les zones d'actuació exclusiva reservades a altres subjectes.
f) La intervenció en les activitats publicitàries d'un nombre d'agents superior a l'autoritzat.
g) La manca d'adopció de les mesures correctores.
h) La comissió d'una infracció lleu quan concorri la circumstància de reincidència.
ARTICLE 20 Infraccions molt greus
Són infraccions molt greus:
a) La distribució de material publicitari o la difusió de missatges publicitaris que atemptin contra la dignitat de la persona o vulnerin els valors i drets reconeguts en la Constitució, especialment pel que fa a la infància, la joventut i la dona.
b) La falsedat o ocultació dels documents o les dades exigits per l'administració per autoritzar o controlar les activitats publicitàries.
c) La comissió d'una infracció greu quan concorri la circumstància de reincidència.
ARTICLE 21 Sancions
1. Constitueixen sancions aplicables:
a. Les infraccions lleus, amb multa de fins a 600 euros.
b. Les infraccions greus, amb multa de fins a 6.000 euros.
c. Les infraccions molt greus, amb multa de fins a 30.000 euros.
2. Es podran imposar, com a sanció accessòria a les anteriors, una de les següents mesures:
- Suspensió de la llicència per un període màxim d'un any.
- Revocació de la llicència i inhabilitació per obtenir una nova, de naturalesa similar, per un període màxim de tres anys.
ARTICLE 22 Graduació de les Sancions
Es tindran en consideració, com a circumstàncies modificatives de la responsabilitat a efectes de la graduació de les sancions:
- Els danys i perjudicis causats a tercers, així com els produïts per la conservació i neteja dels llocs públics o d'equipament i mobiliari urbà.
- La reparació espontània dels danys i perjudicis causats.
- La incidència en els drets dels consumidors i usuaris.
- El benefici il · lícit obtingut.
- La reiteració de conductes que hagin estat objecte de sanció en matèria de publicitat dinàmica.
- La reincidència.
- L'engany o abús en la pràctica de l'activitat publicitària, preus oferts en ella, o en la prestació del servei ofert.
ARTICLE 23 Responsables
En les actuacions que s'executin sense llicència o amb inobservança de les seves clàusules seran sancionats:
Les persones que resultin autores de les mateixes per acció o omissió.
La persones que, ja sigui en qualitat de titular d'establiments comercials, administradors d'empreses o entitats mercantils o en qualsevol altre concepte, es beneficiïn directament o indirectament de les esmentades conductes, fets i omissions oa favor de qui es realitzin.
Les sancions que s'imposin als diferents subjectes per una mateixa infracció tindran entre si caràcter independent.
ARTICLE 24 Competència
Correspon a l'Alcaldia la competència en el procediment sancionador en virtut del que disposa la disposició addicional primera de la Llei 5/1997, de 8 de juliol.
ARTICLE 25 Prescripció
Les infraccions establertes en aquesta Ordenança prescriuran als sis mesos, llevat de les molt greus que ho faran l'any.
Les sancions fixades en aquest títol prescriuran a l'any, llevat de les imposades per infraccions molt greus, que ho faran als dos anys.
Article 26 Procediment sancionador
Els expedients sancionadors es tramitaran conforme al procediment previst en aquesta Ordenança i en el no previst en les ordenances serà d'aplicació el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la Comunitat Autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora, aprovat per Decret 14/1994 , de 10 de febrer.
ARTICLE 27 Taxes.
L'expedició de llicències o autoritzacions de conformitat amb aquesta Ordenança, meritarà el pagament de les taxes següents:
Per expedició de llicència anual 30,00.- Euros
Per expedició d'acreditació d'agent de publicitat dinàmica 30,00.- Euros.
Per expedició d'autoritzacions previstes per a l'exercici de publicitat dinàmica que preveu l'art. 16, paràgraf quart, per agent i dia: 500 Euros.
Disposició final primera
En tot el que no es prevegi en aquesta ordenança, s'ajustarà al que disposen la Llei de bases del règim local i la seva normativa complementària; la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, la Llei 34/1998, general de publicitat i en la Llei 5/1997, de 8 de juliol, per la qual es regula la publicitat dinàmica a les Illes Balears.
Disposició final segona
Es deroguen totes les normes municipals d'igual o inferior rang que s'oposin a aquesta ordenança o que continguin disposicions reglades en aquesta
Tercera
La present Ordenança serà objecte de publicació íntegra en el Butlletí Oficial de la Província, entrant en vigor una vegada hagi transcorregut el termini establert en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, reguladora de les bases del règim local.
Sencelles, 20 de setembre de 2013
EL BATLE,
JOAN CARLES VERD CIRER