Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció primera. Contractació Pública

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 17586
Notificació acord de Ple referent a la resolució d'al·legacions interposades als plecs de condiciones que han de regir la gestió del Servei Públic de Proveïment d’Aigua Potable, Sanejament i Pluvials del terme municipal d’Inca.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

D’acord amb els articles 59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i atès que s’ha intentat dues vegades la notificació i no s’ha pogut efectuar, mitjançant aquest edicte es notifica a les entitats Associació ATTAC Mallorca, moviment internacional de ciutadans pel control democràtic dels mercats financers i les seves institucions, Ateneu Gabriel Buades i Pons, i Esquerra Republicana d’Inca, que l’Ajuntament d'Inca en ple, en sessió ordinària de dia 28 de juny de 2013, va aprovar entre d’altres el dictamen de la Comissió Informativa d’Urbanisme i Serveis per la qual es van resoldre les al·legacions interposades als plecs de condicions que han de regir la gestió del Servei Públic de Proveïment d’Aigua Potable, Sanejament i Pluvials del terme municipal d’Inca (núm. d’expedient: SPO2013/000128) del següent contingut literal:

“En data 30 d’abril de 2013 es va publicar en el BOIB anunci mitjançant el qual s’exposaven al públic els plecs de condicions per a la gestió del Servei Públic de Proveïment d’Aigua Potable, Sanejament i Pluvials del terme municipal d’Inca.

De resultes d’aquesta exposició al públic s’han presentat les següents al·legacions:

Núm. registre

Data

                               Interessat

4.475

03/05/2013

Grup municipal del PSM-IV

4.507

06/05/2013

Grup municipal del PSIB-PSOE

4.657

08/05/2013

Cristina Barahona Bellido

4.725

10/05/2013

Aqualia Gestión Integral del Agua SA

4.756

10/05/2013

Grup municipal del PSIB-PSOE

4.757

10/05/2013

Grup municipal dels Independents d’Inca

4.758

10/05/2013

Grup municipal del PSIB-PSOE

4.759

10/05/2013

Grup municipal del PSIB-PSOE

4.762

10/05/2013

Esquerra Inca

4.763

10/05/2013

Ateneu Gabriel Buades

4.830

13/05/2013

Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB)

5.029

17/05/2013

Associació ATTAC Mallorca, moviment internacional de ciutadans pel control democràtic dels mercats financers i les seves institucions

 

També cal fer esment que per part del grup municipal del PSIB-PSOE es va interposar recurs especial contra l’aprovació dels plecs. Com a conseqüència d’aquest recurs per part del secretari, la interventora i l’enginyer municipal es va emetre l’informe preceptiu en data 13 de maig de 2013, que va ser remès al Tribunal dins el termini legal. En data 5 de juny de 2013, el Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals va resoldre inadmetre el recurs pels motius que s’exposen a la resolució.

Als efectes de resoldre les qüestions tècniques de les al·legacions, per part del secretari, la interventora i l’enginyer municipal s’ha emès informe tècnic, al qual es remet aquest dictamen en tot allò que sigui necessari.

Una part important de les al·legacions presentades es refereix a aspectes de decisió i oportunitat política, considerant que per una adequada defensa dels interessos públics i general és necessari mantenir la gestió directa del Servei:

- Al·legacions del grup municipal del PSM-Iniciativa Verds, registre d’entrada núm. 4.475.

Demana aquest grup que es paralitzi la tramitació de l’expedient fins que se celebri la consulta popular vinculant. La consulta popular és inviable pels següents motius:

  • Després de determinats tràmits, precisa d’aprovació del Consell de Ministres, la qual cosa endarreriria la celebració de la consulta uns quans mesos; per altra banda, no hi ha cap seguretat que aquesta consulta sigui acceptada pel Consell de Ministres.
  • Els terminis juguen totalment en contra d'un dels fins primordials pel qual es treu a concurs la gestió de l'aigua, i que no és altre que el de la rehabilitació del Teatre, atès que aquesta es durà a terme gràcies al finançament que s’obtendrà del dit procés juntament amb la subvenció dels Fons FEDER, de forma que així no es desatendran les altres necessitats municipals.
  • Finalment, i no més important, es troba el cost econòmic de celebrar aquesta consulta, que seria sufragat únicament i exclusivament per l'Ajuntament, la qual cosa no passa a les altres eleccions.

Es proposa desestimar l’al·legació.

- Al·legacions del grup municipal del PSIB-PSOE, registre d’entrada núm. 4.507.

Demana aquest grup municipal el perllongament de l’exposició pública d’un mes, ja que segons indiquen la rapidesa amb què s’ha duit el tema els ha impossibilitat un estudi en profunditat de la documentació.

Cal dir que s’han complert els terminis legals i, a més, des de la publicació de l‘anunci del BOIB fins a la resolució de les al·legacions pel Ple municipal ha transcorregut més d’un mes. Al mateix temps cal indicar que allargar dits terminis suposa un perjudici en tant que s’allarga i impossibilita a l’Ajuntament avançar en les inversions previstes.

Es proposa desestimar l’al·legació.

- Al·legacions dels grups municipals del PSIB-PSOE, els Independents d’Inca i el PSM-Iniciativa Verds, registre d’entrada núm. 4.756.

Els grups municipals, partint de la base de la recollida de signatures, demanen la paralització de l’expedient.

Cal indicar, en primer lloc, que les esmentades firmes no han pogut ser contrastades pels serveis municipals, ja que no han estat entregades a l’Ajuntament.

Per altra banda, aquest equip de govern considera que la paralització de l’expedient produiria un retard en les inversions i en la millora de la xarxa, la qual cosa va en perjudici dels interessos públics municipals.

Cal destacar que actualment la xarxa d’aigua potable es troba en un deficient estat, amb importants fuites que requereixen d’una considerable inversió. Si l’Ajuntament ha de realitzar les referides inversions, s’hi desviaran els recursos per a altres necessitats municipals com són el Teatre Principal, atenció social, millora en asfaltatges de carrers i camins, voravies, zones verdes i de jocs infantils, etc. Per primera vegada en molt d’anys, la concessió del Servei suposarà una intensa renovació de la xarxa i un manteniment i inversió costant, incrementarà significativament l’eficiència en la prestació, la qual cosa redundarà en benefici de la prestació del Servei i dels ciutadans. Així doncs, la mesura es considera adequada i proporcionada a les necessitats públiques municipals.

Es proposa desestimar l’al·legació.

- Al·legacions del grup municipal dels Independents d’Inca, registre d’entrada núm. 4.757.

Encara que se centra en qüestions tècniques, al·lega que els plecs són contraris al principi de bona administració, per vulneració del deure general de l’Administració de servir amb objectivitat i eficàcia els interessos generals. Talment com s’ha exposat abans, la concessió del Servei implicarà una inversió immediata que és absolutament necessària i posteriorment una contínua inversió i manteniment que ara no es produeix amb l’extensió que requereix el Servei, per la qual cosa la mesura es considera convenient per als interessos municipals, obeeix als principis de bona administració i és adequada i proporcionada.

En relació amb el subministrament d’aigua en sòl rústic, primerament cal indicar que haurà de ser regulat en el Reglament del Servei. Amb aquest subministrament es pretén, dins la mesura de les possibilitats, donar servei als ciutadans que paguen els seus imposts i viuen en l’entorn rural. Tenint en compte que molts hi han fixat la seva residència definitiva o obtenen un profit econòmic mitjançant l’explotació de l’habitatge vacacional, la qual cosa redunda en benefici de l’economia local, es considera que s’ha de mantenir aquesta iniciativa, sempre garantint en primer lloc l’abastiment d’aigua en sòl urbà, talment com està previst.

Es proposa desestimar l’al·legació.

- Al·legacions del grup municipal del PSIB-PSOE, registre d’entrada núm. 4.759.

A les al·legacions d’aquest grup hi ha qüestions tècniques, però també d’altres de polítiques que cal resoldre. Es manifesta que la contractació vulnera els principis de necessitat, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i consulta pública.

En relació amb la necessitat en el canvi de gestió de la prestació del Servei d’Aigua cal indicar, com s’ha dit, que aquest equip de govern valora positivament dita mesura, atès que permetrà entre d’altres coses com s’ha indicat una inversió periòdica en manteniment i conservació de les instal·lacions, amb una inversió forta els primers anys, fet que provocarà una millora en l’eficiència i sostenibilitat del Servei (eliminació de fuites d’aigua), inversió que a dia d’avui l’Ajuntament no pot dur a terme sense abandonar altres necessitats.

A més de no haver de fer front a aquestes inversions, l’Ajuntament obtindrà uns recursos econòmics amb el cobrament d’un cànon fix i variable que possibilitarà satisfer altres necessitats en infraestructura de la nostra ciutat, com puguin ser la rehabilitació del Teatre, sense desatendre les altres necessitats (millora en asfaltatges de carrers i camins, voravies, zones verdes i de jocs infantils, etc.).

Així cal indicar que les necessitats d’inversió i millora a Inca són moltes, i amb la situació econòmica i de marc legal en què ens trobam (límits en la regla de despesa, amb l’obligació del principi d’estabilitat pressupostària, legislació laboral amb un màxim de 80 hores extres per operari...) seria molt difícil de realitzar directament per l’Ajuntament, ja que no es pot incrementar el nivell de despesa que requeriria realitzar totes aquestes inversions.

Afirma que s’infringeix el principi de proporcionalitat perquè hi ha altres eines de gestió menys costoses per als ciutadans, en aquest sentit volem manifestar que els recursos de què disposa l’Ajuntament actualment són limitats i no són suficients per dur a terme totes les millores que són necessàries per a la millora del servei, com s’ha dit. Talment com s’ha exposat amb aquesta mesura s’aconsegueix que el concessionari faci front a unes importants inversions i al manteniment de la xarxa, a la vegada que s’obtenen recursos per a d’altres necessitats.

Al·lega que no s’ha garantit el principi d’accessibilitat a causa de la celeritat amb què s’ha tramitat l’expedient. En aquest punt cal reproduir el que s’ha manifestat anteriorment en el sentit que entre la publicació en el BOIB i la resolució de les al·legacions pel Ple ha transcorregut més d’un mes.

En definitiva, expressa la seva oposició al referit sistema de gestió, per considerar que el sistema directe és més avantatjós i menys costos per als ciutadans. Al respecte, tenint en compte que aquest punt es reitera a moltes al·legacions, cal dir que el sistema de concessió no ha de ser més car per al ciutadà, perquè com s'explica en el plec de concessió per tal que es produeixi una pujada d'aigua s'han de donar els següents requisits: que s’esdevingui un desequilibri econòmic en la concessió, però, a part, que s'hagi produït una millora en l'eficiència de la xarxa, i encara així la formula de revisió de l’increment del rebut de l'aigua es preveu al voltant del 3 % anual. De fet, ja s'ha formulat al·legació per una empresa contractista en la qual s'adverteix que aquesta fórmula pot donar lloc a resultats negatius.

A més, cal afegir que l'empresa estarà obligada sí o sí a millorar l'eficiència de la xarxa i a elaborar i dur a terme programes i activitats encaminades a millorar el servei públic que es presta a la ciutadania, amb la qual cosa s’aconseguirà millorar la xarxa de proveïment i reduir la despesa d'un bé tan preuat com l'aigua, amb un important estalvi energètic amb el consegüent estalvi d'emissió de CO2 a l’atmosfera.

Es proposa desestimar l’al·legació.

- Al·legacions d’Esquerra Inca, registre d’entrada núm. 4.762, i d’Ateneu Gabriel Buades, registre d’entrada núm. 4.763.

Es tracta de dues al·legacions de contingut idèntic i que han obtingut resposta mitjançant la contestació de les anteriors.

- Al·legacions del Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB), registre d’entrada núm. 4.830.

Igual que les anteriors ja han obtingut resposta.

Les qüestions tècniques d’aquesta al·legació ja han estat informades pels tècnics municipals.

- Al·legacions de l’Associació ATTAC, moviment internacional de ciutadans pel control democràtic dels mercats financers i les seves institucions, amb registre d’entrada núm. 5.029.

Dites al·legacions han estat resoltes majoritàriament pels tècnics municipals, les qüestions de decisió política també han estat resoltes amb motiu de la contesta de les anteriors al·legacions. En tot cas cal insistir que l’Ajuntament no perd el control del Servei ni de l’aigua, es tracta de concedir la gestió sense perdre la titularitat ni les facultats de control i fiscalització que preveu el plec, les quals es consideren extenses i suficients.

En conseqüència, a la vista dels anteriors raonaments i vist l’informe tècnic emès pel secretari, la interventora i l’enginyer municipal, la Comissió Informativa d’Urbanisme, a la seva sessió de dia 24 de juny de 2013, va acordar elevar a la consideració del Ple les següents PROPOSTES D’ACORD:

Primer. Aprovar els informes dels tècnics municipals que s’adjunten a aquest dictamen.

Segon. Desestimar íntegrament, pels motius exposats en aquest dictamen i a l’informe dels tècnics municipals, les següents al·legacions:

4.475

03/05/2013

Grup municipal del PSM-IV

4.507

06/05/2013

Grup municipal del PSIB-PSOE

4.756

10/05/2013

Grups municipals del PSIB-PSOE, els Independents d’Inca i el PSM-Iniciativa Verds

4.759

10/5/2013

Grup municipal del PSIB-PSOE

 

4.762

10/05/2013

Esquerra Inca

4.763

10/05/2013

Ateneu Gabriel Buades

4.830

13/05/2013

Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB)

 

5.029

17/05/2013

Associació ATTAC Mallorca, moviment internacional de ciutadans pel control democràtic dels mercats financers i les seves institucions

Tercer. Estimar parcialment les següents al·legacions, únicament en el sentit que seguidament s’indica, i desestimar la resta d’al·legacions contingudes en els respectius escrits:

- Al·legació de la Sra. Cristina Barahona Bellido, registre d’entrada núm. 4.657. S’estima parcialment amb el següent sentit:

A l’art. 23 del plec de condicions economicoadministratives, segon paràgraf, se substituirà el segon paràgraf pel següent: “La solvència tècnica s'acreditarà pels mitjans establerts a l'art. 78 del TRLCSP a), b), c), g) i h) de la TRLCSP. Dins l’apartat a) haurà d'acreditar-se experiència en el sector en els darrers set anys, durant almenys tres dels quals haurà estat executant com a mínim un contracte de naturalesa igual en poblacions de 20.000 habitants o més, o en poblacions que facturin cabal d’aigua potable superior als 750.000m3/any.”

- Al·legacions d’Agualia Gestión Integral del Agua SA, registre d’entrada núm. 4.752. S’estimen les següents i es desestima la resta:

S’incorpora a la documentació dins l’annex 4 el conveni laboral.

A l’art. 34 del plec de condicions economicoadministratives, a l’apartat 2 de criteri tècnic lletra a) memòria de gestió del Servei (15 punts), la puntuació se subdividirà en els següents subapartats:

a) Metodologia de gestió i millora del Servei................................................. 4 P

b) Eines de gestió......................................................................................... 2,5 P

c) Avanç del Pla de Sostenibilitat i gestió de la demanda d’aigua................ 2 P

d) Pla de gestió del Servei de Sanejament i Pluvials...................................... 2 P

e) Pla de gestió i lectura de comptadors....................................................... 1 P

f) Gestió del cicle comercial i atenció al client............................................... 1 P

g) Mitjans personals adscrits al Servei.......................................................... 0,5 P

h) Mitjans materials i tècnics adscrits al Servei............................................. 0,5 P

i) Pla de regularització administrativa de les instal·lacions del Servei (captacions, dipòsits i xarxes de distribució)...... 0,5 P

j) Implantació de certificacions del Servei. Gestió de la qualitat, riscos laborals i gestió ambiental.............. 0,5 P

k) Accions previstes per a la utilització d’aigua no tractada i no potable per al reg de zones verdes i reg de vies públiques...... 0,5 P

  • Al·legacions del grup municipal dels Independents d’Inca, registre d’entrada núm. 4.757. S’estimen les següents i es desestimen la resta:

L’art. 11 lletra u del plec de condicions economicoadministratives ha de dir: “L’empresa concessionària queda obligada a exercir per si mateixa la concessió i no cedir-la o traspassar-la a tercers sense l’autorització de l’Ajuntament.”

S’afegeix un nou apartat a l’art. 36 del plec de condicions economicoadministratives, que serà el 36.8, amb el següent contingut: “36.7. Desistiment de l’Ajuntament. L’Ajuntament d’Inca podrà renunciar o desistir de la contractació abans de l’adjudicació de conformitat amb el que preveu l’art. 155 del TRLCSP. En aquest cas la indemnització a la qual tendran dret els licitadors per les despeses causades s’estableix en la quantitat alçada de 1.000 euros per licitador.”

En el plec de prescripcions tècniques se substitueix el darrer paràgraf de la clàusula 29 pel següent: “Tot això s’entén sense perjudici de la potestat del Ple de l’Ajuntament d’aprovar la revisió i de la iniciativa municipal de modificació del Reglament, que podrà exercir en qualsevol moment.”

Quart:

a) Substituir el contingut de l’art. 38 del plec de condicions economicoadministratives pel següent: “Article 38. Recursos. Els actes que es dictin en el present procediment podran ser objecte de recurs de conformitat amb el que es disposa a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.”

b) Afegir a l’art. 8 del plec de condicions economicoadministratives, a l’apartat corresponent a “Obres obligatòries”, un altre paràgraf del següent contingut: “L’import de les obres obligatòries i les de millora correrà a càrrec de l’empresa concessionària, no podrà ser recuperat al llarg de la concessió, el seu cost no es podrà incloure en la memòria econòmica de la concessió ni es podrà tenir en compte en el futur als efectes d’al·legar un desequilibri econòmic d’aquesta.”

Cinquè. Aprovar definitivament el projecte d’explotació amb els documents que el conformen: plec de clàusules administratives particulars, el de prescripcions tècniques, l’estudi econòmic i tota la documentació annexa que els acompanya per adjudicar la concessió de la gestió del Servei Públic de Proveïment d’Aigua Potable, Sanejament i Pluvials del municipi d’Inca, incorporant les anteriors modificacions.

Sisè. Aprovar definitivament l’expedient de contractació i disposar l’obertura del procediment d’adjudicació, mitjançant concurs amb procediment obert per a l’adjudicació de l’esmentat contracte de gestió de serveis públics, de conformitat amb el plec de condicions administratives.

Setè. Publicar anunci de licitació en el BOIB i a dos diaris de major tiratge de la Comunitat Autònoma.”

Els informes que acompanyen aquest dictamen es troben a la seva disposició en el departament de Secretaria de l’Ajuntament d’Inca.

Contra aquest acord que esgota la via administrativa, de conformitat amb l’article 109.c) de la Llei 30/92, de 26 de novembre, modificada per la Llei 4/99 i l’article 52.2 de la Llei 7/85, de 2 d’abril de 1985, de bases de règim local i altres normes concordants i complementàries, es podran interposar, alternativament, els recursos següents:

a. Directament el recurs contenciós administratiu davant l’òrgan competent de la jurisdicció contenciosa administrativa, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació del present acord, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

b. El recurs potestatiu de reposició, que s’interposarà davant l’òrgan que ha dictat aquest acord en el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent de la notificació del present acord, de conformitat amb l’establert a l’article 116 i següents de la Llei de procediment administratiu abans esmentada. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició, que es produirà pel transcurs d’un mes des de la seva presentació sense que s’hagi resolt expressament ni s’hagi notificat, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta.

No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent.

 

Inca, 10 de setembre de 2013

 

El batle president

Rafel Torres Gómez