Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

Núm. 17480
Aprovació definitiva del Reglament d'ús del servei públic de piscina coberta municipal de Ciutadella i de docència d'activitats aquàtiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorregut el termini d'exposició pública del Reglament d'ús del servei públic de piscina coberta municipal de Ciutadella i de docència d’activitats aquàtiques, aprovat inicialment pel Ple en sessió ordinària de dia 13 de juny de 2013, en el punt núm. 8 de l’ordre del dia, i no havent-se presentat cap reclamació en contra, aquest reglament queda elevat a definitiu, d'acord amb el que estableix la vigent Llei reguladora de bases de règim local.

(L’aprovació inicial del Reglament va sortir publicada en el BOIB núm. 99 del 16 de juliol de 2013, essent l’aprovació definitiva automàtica dia 22 d’agost de 2013).

A continuació, es transcriu íntegrament l'esmentat reglament:

 

“REGLAMENT D’ÚS DEL SERVEI PÚBLIC DE PISCINA COBERTA MUNICIPAL DE CIUTADELLA I DOCÈNCIA D’ACTIVITATS AQUÀTIQUES

TÍTOL PRIMER.-

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.- Definició del servei i objecte del present reglament

1.1. Entenem la Piscina Municipal de Ciutadella com un servei públic prestat amb béns de domini públic, destinat essencialment als fins particulars de la natació, al seu ensenyament, a l’esbarjo, a la cultura esportiva en general i a qualsevol altra activitat de caràcter lúdic i esportiu que estigui relacionada amb la natació en particular, i amb l'esport i el lleure en general.

1.2. L’objecte d’aquest reglament és regular el correcte ús i el funcionament de la Piscina Municipal Coberta, que inclou la Sala de Condicionament Físic, i el titular de la qual és l’Ajuntament de Ciutadella de Menorca, ja sigui gestionada directament per l’Ajuntament mateix o de forma indirecta mitjançant qualsevol de les formes admeses en la legislació vigent, en virtut dels acords adoptats per l'òrgan competent.

Article 2.- Objectius que es persegueixen amb el servei de piscina coberta municipal

L’Ajuntament de Ciutadella de Menorca vol aconseguir, mitjançant la gestió de la Piscina Coberta de titularitat pública, els objectius següents:

a) Promoure l’accés als ciutadans, sense cap tipus de discriminació ni límit d'edat, a la pràctica aquàtica i esportiva en general, conscient que aquesta activitat reporta beneficis sobre la salut i l’ocupació del temps lliure.

b) Apropar l’activitat aquàtica als escolars de la ciutat mitjançant programes esportius concrets: programa de les Escoles Esportives Municipals de Natació, programa d’activitats de natació per als centres escolars, etc.

c) Promoure cursos de natació a diferents nivells amb l’objecte de promoure la pràctica de la natació entre la població.

d) Fomentar l’esport de la natació de competició per realitzar els entrenaments i les competicions d’aquests esports.

Article 3.- Potestats de direcció i control del servei

L’Ajuntament de Ciutadella de Menorca i, en concret, l’Àrea d’Esports, té la titularitat i les potestats de direcció i control del servei públic objecte del present reglament, amb independència que la gestió d’aquesta sigui directa o indirecta.

Article 4.- Regulació de les condicions higienicosanitàries

La regulació de les condicions higienicosanitàries de la Piscina Coberta Municipal correspon a la comunitat autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb el previst en el Decret 53/1995, de 18 de maig, del Govern de les Illes Balears, mitjançant el qual s’aprova el Reglament sanitari de piscines dels establiments d’allotjament turístic i de les d’ús col·lectiu (s’adjunta l’esmentat Decret com a annex 1 al present reglament).

TÍTOL SEGON

DE LES FORMES D’ACCÉS

Article 5.- Lliure disposició de les instal·lacions per a tots els ciutadans

5.1. La Piscina Coberta Municipal està a la disposició de tots els ciutadans que vulguin fer activitats aquàtiques. Amb caràcter general, i sense perjudici de les concretes modalitats i els requisits per accedir-hi conformement amb els apartats següents, se’n consideren persones usuàries les persones individuals, els grups, les entitats, les associacions o els col·lectius que utilitzin la Piscina Coberta Municipal per a la pràctica de l’activitat aquàtica, ja sigui de manera puntual o perllongada. Així mateix, es considerarà persona usuària el públic assistent a les instal·lacions.

5.2. L’accés a la Piscina implicarà l’acceptació d’aquest reglament. El seu desconeixement no eximeix de la obligatorietat del seu compliment. Així mateix, l’accés quedarà condicionat al pagament de l’import determinat com a quota d’entrada i/o abonaments segons l’assenyalat en l’ordenança fiscal corresponent.

5.3. Sol·licitar la condició de persona usuària de les instal·lacions de la Piscina Coberta comporta la incorporació de les dades necessàries als fitxers informàtics creats per a la gestió del servei, amb les garanties previstes en la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

5.4. L’adquisició dels abonaments prevists en el present reglament significa només una reducció en el preu de l’entrada i en cap cas dóna dret a utilitzar la Piscina quan l’aforament és el màxim i, per tant, no s’hi permet l’accés de més persones usuàries.

5.5. Els objectes abandonats i/o oblidats als vestidors tindran la consideració d’objectes perduts.

5.6. En cap cas, l’Ajuntament no es responsabilitza de la desaparició o la pèrdua dels objectes dipositats als vestidors o a les taquilles.

5.7. L’accés a la Piscina Municipal s’efectuarà mitjançant algun dels següents procediments:

a) Adquisició de les entrades, modalitats d’adults o de fillets aprovades per l'òrgan competent de l’Ajuntament de Ciutadella.

Es consideren adultes les persones majors de 16 anys; i fillets, tots aquells amb edats compreses entre els 4 i els 16 anys, ambdós inclusivament.

Els fillets menors de 6 anys tenen l’accés gratuït a les piscines municipals cobertes, havent d’accedir-hi acompanyats necessàriament per una persona adulta responsable. L’accés gratuït no implica gratuïtat en les inscripcions en cursos de natació.

L’entrada als menors de 7 a 14 anys en l’activitat de bany lliure haurà de ser sempre acompanyada d’una persona adulta.

Els preus per als accessos puntuals a la instal·lació són els fixats en la corresponent ordenança fiscal aprovada per l'òrgan competent de l’Ajuntament de Ciutadella.

Les persones que accedeixin a la Piscina amb aquesta modalitat només podran estar dins la instal·lació en els horaris definits i assignats per a aquesta activitat.

b) Disposar dels  bons o del carnet d’abonats de la Piscina Municipal, aprovats per l'òrgan competent de l’Ajuntament de Ciutadella.

Es considera persona usuària d’un bo o d’un abonament de piscina a tota persona que faci ús de la piscina mitjançant la inscripció i el pagament de l’import corresponent, en concepte de les modalitats de bo o d’abonaments que hagi seleccionat.

Les modalitats i els preus dels bons de piscina i dels abonaments de la piscina són els fixats en l’ordenança corresponent fiscal aprovada per l'òrgan competent de l’Ajuntament de Ciutadella.

Les persones que accedeixin a la Piscina amb aquesta modalitat només podran estar dins la instal·lació en els horaris definits i assignats per a aquesta activitat.

c) Ésser membre d’un col·lectiu que hagi realitzat un lloguer de carrers de la Piscina o de la Piscina completa, amb l’autorització prèvia de l'òrgan de Direcció de la Piscina Municipal.

Dins aquest apartat es fa referència a tots aquells col·lectius que volen llogar la Piscina Municipal en la seva totalitat o per parts. Aquests hauran d’emplenar el full de petició corresponent, esperar la conformitat, que haurà de donar-se des de l'òrgan de Direcció de la Piscina, i abonar l’import corresponent.

Les modalitats i els preus per a reserva de grups a la Piscina són els fixats en la corresponent ordenança fiscal aprovada per l'òrgan competent de l’Ajuntament de Ciutadella.

Les persones que accedeixin a la Piscina amb aquesta modalitat només podran estar dins la instal·lació en els horaris definits i assignats per a aquesta activitat.

d) Estar en disposició del document o del carnet acreditatiu de la inscripció feta en alguna de les activitats que inclou el Programa Municipal d’Activitats Aquàtiques

(d.1)  Aquest programa municipal d’activitats aquàtiques inclou les següents activitats:

Cursos de natació.

-Natació nadons.

-Natació per nivells. Nivell 0, nivell 1, nivell 2, nivell 3.

-Natació jove.

-Natació competició.

-Natació manteniment adults.

- Natació estils.

-Waterpolo.

-Aqua Fitness.

-Natació gent gran.

-Natació correctiva.

-Natació terapèutica.

-Natació especial.

-Quinzenes estiu.

(d.2) Els preus/les taxes d’aquests serveis seran els fixats en l’ordenança fiscal corresponent aprovada per l'òrgan competent de l’Ajuntament de Ciutadella. A partir d’aquestes taxes aprovades, tota persona que vulgui inscriure’s en aquest programa municipal d’activitats aquàtiques haurà d’emplenar el full d’inscripció, presentar la documentació necessària (que es detalla a continuació) i abonar l’import corresponent.

- Document nacional d’identitat de l’usuari i document nacional d’identitat del titular bancari si no coincideix amb l’usuari.

- Document bancari amb el número de compte que ha d’abonar la quota.

- Llibre de família o certificat de convivència en el cas que es pugui acollir a alguna bonificació per raons de família nombrosa, quotes familiars, etc.

- Targeta de la Seguretat Social que reflecteixi la condició de pensionista o jubilat o jubilada en el cas que es pugui acollir a alguna bonificació per aquesta circumstància.

- Foto de carnet del cursetista.

En el cas que la persona usuària ja hi hagi estat abonat amb anterioritat, la documentació necessària a presentar serà només aquella que hagi tingut modificacions respecte a les dades que es van entregar en aquell moment.

Les persones que accedeixin a la Piscina amb aquesta modalitat només podran romandre dins la instal·lació en els horaris definits i assignats per a aquesta activitat.

5.8. A cada persona usuària se li entregarà un carnet de client, que haurà de fer servir obligatòriament, tant en el moment d’entrar a la instal·lació com en el moment de sortir-ne, per assegurar un registre d’assistència a la instal·lació.

5.9. L’Ajuntament de Ciutadella, des de l’Àrea d’Esports o mitjançant l’empresa concessionària encarregada de la gestió de la Piscina Municipal (en cas de gestionar-se el servei mitjançant concessió), es reserva el dret de sol·licitar el document nacional d’identitat o qualsevol altre document acreditatiu de la personalitat de totes les persones que accedeixin a la Piscina Municipal, al mateix temps que es reserva el dret d’admissió.

5.10. L’Ajuntament de Ciutadella o, en el seu cas, el gestor o la gestora de la Piscina Coberta, hi impedirà l’accés:

a) Quan l’aforament, calculat en la forma establerta en l’article 7 del present reglament, s’hagi completat amb les persones usuàries que es trobin a l’interior de l’establiment. A l’entrada de la Piscina s’hi col·locarà un rètol indicatiu de l’aforament màxim permès.

b) A les persones que manifestin actituds violentes, i en especial les que es comportin de forma agressiva o provoquin aldarulls, les que portin armes o objectes susceptibles de ser utilitzats com a tals, i les que portin robes o símbols que incitin a la violència, el racisme o la xenofòbia en els termes previstos al codi penal.

c) A les persones que puguin produir perill o molèsties a altres persones usuàries i, en especial, a les que hi estiguin consumint drogues o substàncies estupefaents o mostrin símptomes d’haver-ne consumit, i les que mostrin signes evidents d’embriaguesa.

d) A les persones que, trobant-se a l’interior de la instal·lació, dificultin el desenvolupament normal de l’activitat, un cop advertides prèviament. L’expulsió de la instal·lació no dóna dret al retorn de les taxes abonades.

 

TÍTOL TERCER:

NORMES DE FUNCIONAMENT

Article 6.- Horaris i usos

1. La  determinació dels horaris i usos de les piscines municipals correspondrà a l’Ajuntament de Ciutadella i, en concret, a l’Àrea d’Esports, juntament amb la Direcció de la Piscina Municipal.

2. A l’hora de determinar els horaris es tindrà en compte l’interès general i es reforçaran els horaris per a permetre l’ús de la instal·lació al major nombre de persones usuàries possible. La planificació d’ocupació i els usos de la instal·lació estaran exposats en un quadrant perfectament visible, en la zona d’accés a la Piscina, de tal manera que la persona usuària conegui en tot moment l’accés dels usos existents i les possibilitats d’espais per banyar-se.

3. Els quadrants d’utilització deixen constància de l’ús real de la Piscina, i es poden modificar quan raons d’interès públic així ho determinin.

4. L’Ajuntament de Ciutadella i directament l’Àrea d’Esports o l’equip de Direcció de l’empresa adjudicatària del servei (en cas que el servei es presti mitjançant gestió indirecta) anunciaran oportunament el tancament de les instal·lacions, ja sigui per motius d’organització de competicions, per manteniment, neteja... o per altres causes que puguin ocórrer.

5. Amb caràcter orientatiu i, sens perjudici de l’establert als apartats anteriors, l’horari ordinari del servei queda fixat de la manera següent:

PISCINA MUNICIPAL COBERTA

HORARI D’OBERTURA

HIVERN

D’ 1 de gener a 30 juny

De 16 setembre a 31 desembre

ESTIU

D’1 juliol a 15 setembre

 

TANCAT PER MANTENIMENT

De dilluns a divendres

 

Matí: 7.30-13.30 h

Capvespre: 15-21.30 h

7.30-13.30 h

15-21.30 h

La instal·lació es podrà tancar aproximadament 10 dies al final d’agost per realitzar feines de manteniment

Dissabtes

 

Matí: 8-14 h

Capvespre: 17-19.30 h

Dissabtes

8-13.30 h

Diumenges i festius

 

Matí: 8-13.30 h

Capvespre: 17-19.30 h

 

TANCAT

Article 7.- Aforament de la Piscina

L’aforament de la Piscina vindrà determinat per la superfície del vas o dels vasos de la instal·lació, calculat d’acord amb l’article 6 del Decret 53/1995, de 18 maig, del Govern de les Illes Balears, mitjançant el qual s’aprova el Reglament sanitari de piscines dels establiments d’allotjament turístic i de les d’ús col·lectiu (2 m2 de superfície de làmina d’aigua per usuari). L’aforament de la Sala de Condicionament Físic serà l’especificat en la corresponent llicència municipal d’obertura de les instal·lacions.

Article 8.- Utilització de la instal·lació

8.1. La utilització dels vestidors serà determinada per la Direcció de la Piscina, i farà efectives les ordres necessàries al personal de la instal·lació perquè cada col·lectiu faci servir l’espai reservat en cada cas.

8.2. No es permetrà l’accés als vestidors de les persones que no hagin fet ús de les instal·lacions, amb l’excepció dels acompanyants dels cursetistes que, per la seva edat o les seves capacitats, així ho requereixin per vestir-se o desvestir-se.

8.3. L’accés als vestidors per part de les persones que vénguin a fer una activitat de curset s’efectuarà 10 minuts abans de l’inici de l’activitat, i es permetrà així una millor gestió dels vestidors.

8.4. En algunes franges horàries, i per motius d’higiene i neteja, alguns vestidors podran tancar-se al públic mentre es realitzen les tasques de neteja.

8.5. Les grades de la Piscina Municipal només poden ésser emprades pels espectadors en cas que s’organitzin diferents competicions esportives.

8.6. A les instal·lacions de la Piscina Municipal hi haurà a disposició de les persones usuàries armariets de vestuari, amb la finalitat que tant la roba com els objectes personals puguin quedar recollits en llocs habilitats per a aquest fi, sens perjudici de l’assenyalat a l’article 5.6 del present reglament.

Article 9.- Planificació dels usos i de les activitats de la Piscina Coberta

9.1. La planificació d’ocupació de la Piscina Coberta Municipal i els seus usos són responsabilitat de la Direcció de la Piscina; es definiran sempre amb el vistiplau de l’Àrea d’Esports de l’Ajuntament de Ciutadella.

9.2. Les persones usuàries del bany lliure disposaran, durant la franja horària en la qual és oberta la Piscina, de dos carrers de la piscina gran i d’un carrer a la piscina petita.

9.3. Les diferents zones de la Piscina, a les quals es realitzen les diferents activitats i els serveis, estaran limitades per surades, les quals diferenciaran cada espai. I serà el mateix socorrista de la Piscina qui vetllarà per al seu bon funcionament.

9.4. En un lloc ben visible de la zona d’accés a la Piscina s’exposaran les temperatures de l’aigua, de l’ambient, del PH i de la humitat relativa, així com els resultats de les analítiques de la darrera inspecció higienicosanitària realitzades pels tècnics corresponents.

Article 10.- Servei de socorrisme

10.1. El personal socorrista de la Piscina, que estarà identificat, serà el responsable de fer complir a totes les persones usuàries les normes; i tindrà potestat, en cas de ser necessari, de poder expulsar de la instal·lació qui no compleixi les normes i els articles d’aquest reglament.

10.2. Pel que fa a la Sala de Condicionament Físic, serà el monitor o monitora responsable d’aquesta qui tindrà la potestat de fer complir les normes d’ús que es detallen en aquest reglament, i tindrà potestat, en cas de ser necessari, de poder expulsar de la Sala qui no compleixi les normes.

TÍTOL QUART.-

NORMES DISCIPLINÀRIES I DE SEGURETAT (DEURES,  OBLIGACIONS I PROHIBICIONS A RESPECTAR PER LES PERSONES USUÀRIES)

Amb la finalitat d’aconseguir un bon funcionament de la instal·lació i de fer possible que en tot moment es puguin desenvolupar les diferents activitats i els serveis que s’ofereixen dins la instal·lació, ja siguin aquàtics o de condicionament físic, s’estableixen, per a un bon ús de la Piscina Coberta Municipal, les següents normes, que tenen com a objectiu el foment dels hàbits higiènics, la cura i el manteniment de les instal·lacions i la prevenció de riscos de tot tipus:

Article 12.- Deures i obligacions de les persones usuàries

a) Abonar les taxes i/o els preus públics establerts per cada modalitat d’ús determinada.

b) Els menors de 14 anys hauran d’accedir a la Piscina acompanyats d’una persona responsable major d’edat, el qual haurà d’estar present durant tot el temps que s’estigui a la Piscina.

c) Mostrar al personal del servei de les instal·lacions l’autorització per utilitzar-les (entrada, abonaments, etc.), en el moment d’accedir-hi i en qualsevol moment en què els la demanin.

d) Respectar l’horari de funcionament, la programació horària dels espais i els requisits establerts per a la realització de les activitats programades.

e) Fer un ús correcte dels espais i de les infraestructures de les instal·lacions, mantenir l’ordre i la netedat, respectar les infraestructures destinades a facilitar l’accés i la mobilitat de les persones discapacitades, el mobiliari i les instal·lacions i equipaments en general, amb la finalitat d’evitar desperfectes o accidents derivats d’un ús incorrecte.

f) Respectar la resta de persones usuàries i el personal que treballa a les instal·lacions, així com també respectar l’espai i el relaxament de la resta de persones usuàries.

g) Atendre les indicacions de les persones responsables de les instal·lacions, especialment les indicacions del o de la socorrista, el qual vetllarà per la seguretat dels usuaris i pel bon ús de la instal·lació.

h) En el cas de no saber nedar i/o tenir qualsevol tipus de dificultat d’adaptació al medi aquàtic, prendre les mesures personals adequades per evitar qualsevol risc i avisar al o a la socorrista de la instal·lació.

i) En el cas de patir alguna malaltia cardíaca, respiratòria, de tipus epilèptic o qualsevol altra malaltia que pugui comportar riscos per a la pràctica esportiva i/o l’ús de la Piscina, avisar el personal tècnic o els o les socorristes i anar sempre acompanyat per una persona responsable. En qualsevol cas, per fer ús dels diferents serveis no es podrà presentar cap impediment mèdic i en aquest sentit es podrà requerir a la persona usuària un certificat mèdic en cas de dubte.

j) Fer ús de l’equipament amb el material i la vestimenta adients i permesos a la instal·lació. És obligatori l’ús del vestit de bany, del casquet de bany i de la tovallola per accedir a la Piscina; i de les xancletes de bany a tot el recinte humit, als vestidors i a la platja de la Piscina. En el cas de persones sense cabell al cap, es permetrà el bany sense el casquet, ja que aquesta norma té l’objectiu d’evitar que la caiguda del cabell alteri la higiene de la Piscina.

k) Utilitzar l’espai de vestidors i dutxes únicament com a espai de canvi de roba i d’higiene abans i després de la utilització de la Piscina.

l) Compartir els vestidors amb la resta de persones usuàries de la instal·lació, i deixar-los lliures d’objectes mentre s’està utilitzant qualsevol servei de la instal·lació i utilitzar-los el temps mínim necessari, a fi de deixar-los disponibles per a altres persones usuàries.

m) Un cop utilitzades les dutxes dels vestidors, eixugar-se en aquest mateix espai amb l’objectiu de no mullar la resta de zones dels vestidors.

n) Utilitzar els vestidors per canviar-se de roba, ja que no es permet fer-ho en cap altre lloc de la instal·lació.

o) Deixar els vestidors en bones condicions per a les pròximes persones usuàries.

p) Dutxar-se abans d’entrar i després de sortir de l’aigua, tant per evitar l’entrada de brutícia a l’aigua com per evitar possibles infeccions. Si abans s’ha realitzat un exercici físic, cal que la dutxa es faci amb sabó en els espais de vestidor.

q) Respectar els espais que, segons la programació, es delimitin per a cursets de natació, activitats dirigides o altres activitats.

r) No travessar els carrers, ja que es pot interrompre l’activitat d’altres persones usuàries.

s) Els infants han d’estar controlats en tot moment per una persona adulta i dins del seu camp de visió quan es trobin dins de l’aigua o a l’entorn de la Piscina. Aquesta persona ha de tenir cura que els fillets petits no juguin a prop dels vasos no apropiats per a ells.

t) Dipositar el material que s’utilitzi, un cop finalitzat l’ús, en el magatzem o els espais corresponents.

v) Respectar un mínim de dues hores per banyar-se després d’un àpat.

w) No entrar de cop a l’aigua per banyar-se per primera vegada, després de menjar, d’haver pres molta estona el sol o d’haver fet un exercici intens.

x) Informar-se de les característiques de les piscines abans d’utilitzar-les (profunditat, zones de risc) i no llençar-se de cap a les zones de poca profunditat, per aconseguir, entre tots, extremar les mesures de seguretat i higiene.

y) No deixar objectes de valor als vestidors o a altres espais de la instal·lació. Es recomana utilitzar les taquilles, i/o el servei de guarda-roba en els casos en què es disposi, per deixar els objectes personals. La persona usuària és responsable de la clau i de la taquilla mentre els utilitza.

z) Utilitzar les papereres i mantenir els espais de la instal·lació nets.

z bis) Comunicar al personal responsable de la instal·lació qualsevol desperfecte o anomalia que hagi detectat durant l’ús de les instal·lacions.

L’ús de la  Sala de Condicionament Físic, en cas que estigui oberta, està regulada per aquest reglament, tot; i en concret, per les normes que es detallen a continuació: 

a) Abans d’emprar la Sala de Condicionament Físic s’haurà de seguir el següent protocol:

- Entrevista inicial: trobada de la persona usuària i del gestor o de la gestora de sala per conèixer l’estat físic de la persona, amb avaluació de dades que poden ser motiu de recomanació de visita mèdica, i dades necessàries per dur a terme la gestió del servei al client.

- Adaptació i familiarització: introducció del client en l’activitat, ensenyament de la metodologia de feina i rutina de familiarització amb l’espai i l’equipament.

- Confecció de la rutina de treball: en funció de l’avaluació del gestor de la sala i de les preferències del client, es desenvolupa el seguiment del client dirigit a l’objectiu consensuat.

b) L'accés a la Sala de Condicionament Físic sempre s’haurà de fer amb roba esportiva, calçat net i amb una tovallola per persona.

c) Per a un òptim funcionament, l’usuari de la Sala de Condicionament Físic es compromet a complir les normes d’ús detallades (adjuntam les normes a l’annex 2 d’aquest reglament).

Article 13.- Recomanacions i precs

Per a un òptim ús de la Piscina es recomana:

a) Nedar sempre per la dreta en els carrers. En els casos en què hi hagi més d’una persona usuària aquesta recomanació es fa obligatòria.

b) Es recomana que totes les persones usuàries, sobretot a la Sala de Condicionament Físic, duguin un bòtil d’aigua per evitar possibles problemes de deshidratació segons la intensitat i el tipus d'activitat que  es faci.

c) Es recomana a totes les persones usuàries que es facin un reconeixement mèdic previ a la pràctica esportiva, sobretot en el cas que faci temps que no fan activitat física o tenguin alguna malaltia de caràcter crònic.

d) Es prega la col·laboració a totes les persones usuàries que observin comportaments inadequats d’altres persones; en aquest cas, que es dirigeixin al personal de la instal·lació i que denunciïn els fets. Així aconseguirem un millor nivell de seguretat, de benestar i de manteniment de les instal·lacions.

Article 14.- Prohibicions

a) No es permet l’accés a la zona de bany a persones que pateixin malalties dèrmiques infectocontagioses. En cas de dubte, la Direcció podrà exigir la presentació d’un certificat mèdic.

b) Es prohibeix l’ús de la Piscina a qualsevol persona que presenti una ferida oberta amb pèrdua de sang.

c) No es pot entrar a la zona de bany amb roba o calçat de carrer, excepte en les visites puntuals autoritzades per la persona responsable de la instal·lació, que han de portar protectors específics per al calçat.

d) No es permet l’entrada a la Piscina abans de l’hora de l’obertura, ni l’entrada des de 20 minuts abans de la fi de l’horari de bany públic. No es permetrà l’accés a les piscines si no hi ha el personal de socorrisme ocupant el seu lloc de treball.

e) Queda prohibit embrutar l’aigua amb pràctiques antihigièniques.

f) No es permet la utilització d’ulleres de vidre o altres elements que es puguin considerar un perill per a la resta de persones usuàries.

g) No es permet córrer ni donar empentes, realitzar jocs perillosos, ni tirar-se de cap en zones de poca profunditat.

h) Es prohibeix l’entrada d’animals, excepte en casos especials, com els cans pigall. Tampoc es permet l’entrada a les instal·lacions de vehicles ni bicicletes.

i) No es permet fumar, menjar, ni dur begudes alcohòliques als vestidors ni a les instal·lacions. Tampoc es permet dur objectes de vidre, ni de qualsevol material que es pugui reduir a miques a la zona de platja de la Piscina, a les grades i als vestidors.

j) No es poden manipular comandaments elèctrics, cables ni interruptors a la platja de la Piscina.

k) No es permet la col·locació de qualsevol element aliè a l’equipament de la instal·lació, ni la modificació concreta d’algun equipament, llevat d’autorització escrita expressa.

l) No és permesa l’exposició d’elements de publicitat estàtica, permanent o no, a l’interior o a l’exterior de les instal·lacions per part dels usuaris, llevat que es faci amb autorització expressa.

m) No és permesa la utilització d’aparells sonors o musicals que puguin destorbar en els espais d’ús comunitari.

n) Es prohibeix la pràctica de qualsevol tipus d’activitat, sigui o no esportiva, que pugui ocasionar danys greus a qui la realitzi o a tercers degut a la seva perillositat.

o) No es permet enfilar-se a les sureres limitadores d’espais a la làmina d’aigua.

p) No es permet deixar els objectes personals a les taquilles, una vegada abandonada la instal·lació.

q) No es permet dur a terme operacions d’higiene personal com afaitar-se o depilar-se als vestidors.

r) No es permet, en tot el recinte, abandonar-hi deixalles.

TÍTOL V

DRETS DELS USUARIS DE LA PISCINA COBERTA

Article 15.- Drets de les persones

Les persones usuàries de la Piscina Coberta tenen els següents drets:

a) Amb el pagament previ del preu corresponent, a l’ús de les instal·lacions en la forma en què es preveu en aquest reglament. En cap cas l’ús de les instal·lacions o de part d’aquestes podrà ser exclusiva d’una entitat, ni dels possibles socis o abonats a aquestes de forma permanent.

b) A ser tractats amb respecte, educació i amabilitat pel personal de les instal·lacions i per la resta de persones usuàries.

c) A ser informats sobre les condicions d’ús de la instal·lació esportiva, així com dels programes esportius oferts en aquesta.

d) A formular els suggeriments que considerin oportuns per a la millora en la gestió, així com les reclamacions que estimin en relació amb el funcionament d’aquestes. En ambdós casos, els suggeriments i les reclamacions s’hauran d’adreçar a la Direcció de la instal·lació. A la Piscina Municipal existirà, a disposició del públic, un llibre de reclamacions, amb fulls enumerats perquè es puguin presentar queixes i reclamacions, si es creu oportú.

e) Les persones usuàries de bany lliure, a disposar de com a mínim de dos carrers a la piscina gran i d’un espai a la piscina petita. En ocasions extraordinàries, motivades per esdeveniments i activitats singulars, aquests espais podran no estar disponibles. En aquests casos la Direcció de la Piscina haurà d’informar amb antelació d’aquesta circumstància excepcional.

f) A disposar de les instal·lacions, del mobiliari i del material esportiu en correctes condicions d’ús.

g) A disposar d’un servei de socorrisme durant tot l’horari d’obertura de la instal·lació.

h) A fer ús de les instal·lacions, dels serveis i espais complementaris, com els vestidors, els lavabos, en disposició de ser utilitzats i dins els horaris establerts.

i) Els abonats de bany lliure, a utilitzar material com ara planxes, pull boy, xurros, manyoples. En especial, material destinat a la natació utilitària. Només en les ocasions que ho permetin es podrà deixar emprar material recreatiu quan l’ús no sigui perillós ni molesti els altres usuaris. Aquest material s’hi podrà utilitzar sobretot en caps de setmana durant els quals no hi hagi activitats de curs. El criteri del o de la socorrista sempre serà el que dictarà la incorporació de material recreatiu, i la seva decisió haurà de ser respectada.

TÍTOL VI.

INFRACCIONS I SANCIONS

Article 16.- Infraccions

L’accés indegut a les instal·lacions, el mal ús dels serveis, el comportament inadequat envers les persones usuàries o el personal de la instal·lació, així com l’incompliment de les normes d’aquest reglament i, sense perjudici del possible il·lícit penal, constituirà infracció administrativa segons la següent tipificació:

16.1. Falta lleu:

  • El tracte incorrecte a qualsevol usuari, personal o tècnic, així com no seguir les seves indicacions quant a l’ús correcte de la instal·lació o el funcionament de les activitats.
  • Negar-se a sotmetre’s al control dels accessos i/o a mostrar l’acreditació de la condició d’usuari/ària.
  • Causar danys lleus, de forma voluntària, a la instal·lació, al material o a l’equipament d’aquesta.
  • L’incompliment de les obligacions o prohibicions establertes en aquest reglament quan la conducta no estigui tipificada com a falta greu o molt greu.
  • No respectar els horaris dels espais, així com els requisits establerts per a la realització de les activitats programades.

16.2. Falta greu:

  • El maltractament de paraula o d’obra a altres persones usuàries, professorat, tècnics, empleats de la instal·lació.
  • Negar-se a abandonar la instal·lació, quan ho requereixi el personal, per haver incomplert la normativa.
  • Utilitzar la instal·lació de manera individual, per a finalitats diferents d’aquelles per a les quals s’ha concedit l’autorització.
  • Incomplir el pla d’usos i/o l’horari de funcionament de les instal·lacions quan comporti afectació a la resta de persones usuàries o al servei.
  • Causar danys greus, de forma voluntària, a la instal·lació, al material o a l’equipament d’aquesta.
  • Originar, per negligència o imprudència, accidents a si mateixos o a altres persones.
  • El falsejament intencionat de les dades relatives a la identitat, l’edat, l’estat de salut, etc., així com la suplantació d’identitat.
  • L’incompliment reiterat de les obligacions o prohibicions establertes en aquest reglament quan les conductes estiguin tipificades com a falta lleu.
  • La comissió de dues faltes lleus.

16.3. Falta molt greu:

  • La pertorbació rellevant de la convivència que afecti de manera greu, immediata i directa a la tranquil·litat o a l’exercici de drets legítims d’altres persones, o al normal desenvolupament de les activitats.
  • L’obstrucció greu del funcionament normal de la instal·lació.
  • Accedir a la instal·lació saltant-se la zona reglamentària d’accés.
  • El deteriorament greu de l’equipament, la infraestructura o la instal·lació.
  • Utilitzar les instal·lacions per a finalitats distintes a les establertes i autoritzades.
  • L’impediment d’ús de la instal·lació a altres persones que hi tenguin dret.
  • L’incompliment reiterat de les obligacions o prohibicions establertes en aquest reglament quan les conductes estiguin tipificades com a falta greu.
  • La comissió de dues faltes greus.

Article 17.- Sancions

17.1. La comissió d’una falta administrativa comportarà, amb el corresponent procediment administratiu previ, la imposició de les sancions següents sancions:

  • Falta lleu: expulsió temporal de la instal·lació amb un màxim d’una setmana i/o una multa de fins a 750 €.
  • Falta greu: suspensió del dret d’entrada a la instal·lació per un període màxim de 6 mesos i/o una multa des de 751 € fins a 1.500 €.
  • Falta molt greu: suspensió del dret d’entrada a la instal·lació per un període màxim de 2 anys i/o multa des de 1.501 € fins a 3.000 €.

La quantia de les multes recollides en l’apartat anterior és la que s’estableix amb caràcter general per infracció de les ordenances locals, sense perjudici d’altres sancions complementàries de les multes que es puguin aplicar.

17.2. En la gradació de les sancions es tindrà en compte:

  • L’existència d’intencionalitat, la reiteració, així com el grau de participació en els fets de l’infractor o infractora i el benefici obtingut per l’il·lícit.
  • La naturalesa dels perjudicis causats, atenent al dany derivat de la infracció.
  • La reincidència, per comissió, en el termini d’un any de més d’una infracció de la mateixa naturalesa, quan així hagi estat declarat per resolució ferma en via administrativa.
  • La transcendència social dels fets.

17.3. El procediment sancionador es regirà per l’establert a la normativa que, en aquesta matèria, resulti vigent en cada moment. La competència per resoldre els procediments sancionadors correspon a la persona titular de l’alcaldia de l’Ajuntament de Ciutadella de Menorca, sens perjudici del règim de delegacions vigent en cada moment.

17.4. Quan de la comissió d’una infracció se’n derivin necessàriament la comissió d’una altra o altres, s’imposarà únicament la sanció més elevada de totes les que siguin susceptibles d’aplicació.

Article 18.- Prescripció de les infraccions i sancions

Les infraccions i sancions prescriuran en els terminis establerts en la normativa general de procediment administratiu.

Article 19.- Responsabilitats

Seran responsables directes de les infraccions d’aquest reglament les persones autores materials de les infraccions, sigui per acció o per omissió, tret que siguin menors d’edat o que concorri en ells alguna causa legal d’inimputabilitat.

En aquesta cas, en respondran els pares, les mares, els tutors, les tutores o aquelles persones que en tenguin la custòdia o guarda legal.

La declaració de responsabilitat per infracció i la imposició de la sanció corresponent no evitaran, en cap cas, l’obligació d’indemnitzar els danys i perjudicis causats.

Les entitats que utilitzin les instal·lacions seran responsables de qualsevol dany, accident o similar que succeeixi als seus associats o a tercers dintre de les seves activitats.

Així mateix, els danys i/o els desperfectes ocasionats a la instal·lació i/o al material a causa del mal ús seran responsabilitat de la persona que l’hagi causat i, subsidiàriament, de l’entitat a la qual pertanyi si aquesta persona està fent ús de la instal·lació com a integrant d’un grup. Les despeses de reparació aniran a càrrec de la persona causant responsable.

TÍTOL VII

PERSONAL DE LA INSTAL·LACIÓ

Article 20.- Obligacions del personal de la instal·lació

20.1. Tot el personal vetllarà pel correcte funcionament de la instal·lació independentment de la seva responsabilitat com a treballador o treballadora. Tot el personal ha de conèixer aquest reglament i ha d’ajudar a complir-lo.

20.2. El personal d’atenció al públic estarà especialment atent per donar la correcta informació al públic en general a totes les persones, es preocuparà de la correcta gestió i del control dels accessos, i també de la gestió i del control dels vestidors. Així, en les franges horàries sense servei fix de gestor de la Sala de Condicionament Físic, ajudat per les càmeres de vigilància, col·laborarà amb el control del correcte ús de la Sala de Condicionament Físic.

20.3. Els monitors o monitores estaran especialment atents per donar la correcta informació als seus cursetistes, i atents també a la gestió i al control de les persones usuàries que estan al seu càrrec en les activitats docents i esportives. També col·laboraran en la gestió i el control en els vestidors. Així mateix, seran responsables del material que fan servir amb els seus alumnes.

20.4. El personal de condicionament físic estarà especialment atent per donar la correcta informació a les persones usuàries de la Sala de Condicionament Físic i vetllarà pel correcte ús de la maquinària, per assegurar-se que els usuaris treballin adequadament i respectin de forma correcta el material que utilitzen.

Article 21.- Drets del personal de la instal·lació

 21.1. Tot el personal de la instal·lació té dret a ser tractat amb respecte, educació i amabilitat pels usuaris.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera.- Modificació de les modalitats i categories d’utilització

S’autoritza l’Ajuntament de Ciutadella i, en concret, l’Àrea d’Esports per poder modificar les categories de les entrades puntuals, dels bons de piscina, dels abonaments de piscina en les diferents modalitats i de les activitats dels programes municipals de les activitats aquàtiques. En qualsevol cas, si suposen contradicció respecte de la corresponent ordenança fiscal reguladora dels imports a satisfer per la prestació dels serveis i la utilització de les instal·lacions de la Piscina Municipal, s’hauran de modificar de forma prèvia a la introducció dels canvis.

Segona.- Relació amb els plecs de condicions administratives en supòsits de gestió indirecta

El funcionament de piscina coberta de titularitat municipal, en cas de gestió indirecta d’aquesta, es regirà també per les condicions establertes en el Plec de condicions administratives corresponents. En qualsevol cas, la persona adjudicatària del servei també haurà de complir l’assenyalat en el present reglament i només en cas de conflicte prevaldrà, en els termes de la relació establerta entre l’Ajuntament i l’adjudicatari, el que assenyalin els respectius plecs.

Tercera.- Règim jurídic supletori

Quant a tot allò que no estigui previst en aquest reglament, s’estarà al que disposa el Decret 53/1995, de 18 de maig, del Govern de les Illes Balears, mitjançant el qual s’aprova el Reglament sanitari de piscines dels establiments d’allotjament turístic i de les d’ús col·lectiu, així com a la resta de disposicions legals vigents en aquesta matèria.

Quarta.- Interpretació del Reglament

La interpretació de les normes d’aquest reglament serà duit a terme per l’òrgan competent de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, que podrà dictar les instruccions necessàries per aplicar-les.

DISPOSICIÓ FINAL

Única.- Entrada en vigor

Aquest reglament entrarà en vigor un cop hagi estat aprovat pel Ple de l’Ajuntament de Ciutadella de Menorca i se n’hagi produït la publicació íntegra al Butlletí Oficial de les Illes Balears, i hagi transcorregut el termini de 15 dies hàbils fixats i computats en la forma establerta en l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

ANNEX 1: Decret 53/1995, de 18 de maig, del Govern de les Illes Balears, mitjançant el qual s’aprova el Reglament sanitari de piscines dels establiments d’allotjament turístic i de les d’ús col·lectiu.

ANNEX 2: Normes d’ús de la Sala de Condicionament Físic.

 

ANNEX 2

NORMES D’ÚS DE LA SALA DE CONDICIONAMENT FÍSIC

  • S’ha de fer un bon ús de les màquines i dels aparells de la sala de condicionament físic. S’ha de demanar qualsevol dubte respecte a açò al tècnic o tècnica o monitor o  monitora responsable.
  • S’han de respectar la resta de persones usuàries, compartir les màquines i aparells durant el temps de recuperació i descans, i respectar els horaris marcats per la instal·lació.
  • No es permet l’entrada a la sala de condicionament físic a persones menors de 16 anys.
  • És obligatori utilitzar calçat i roba adequats.
  • No es pot accedir a la sala de condicionament físic amb banyador, xancletes o roba de piscina; és obligatori dur roba eixuta per entrenar.
  • És obligatori l’ús de tovallola per col·locar als aparells i a les màquines cardiovasculars i de musculació d’ús comú.
  • Es recomana la hidratació durant l’exercici físic a la sala.
  • És important l’escalfament previ en iniciar l’exercici físic.
  • És important la recuperació després de l’exercici físic: estirament i relaxació.
  • No es permet menjar ni fumar a l’interior de la sala.
  • No es permet l’entrada d’animals a la instal·lació.
  • No es permet la utilització d’endolls elèctrics a la sala per a ús dels abonats.
  • Les persones usuàries tenen dret a un servei de programes d’entrenament, i ha de ser el tècnic o tècnica qui decideix quan es canvien els programes.
  • S’han de respectar i acatar les decisions del tècnic o tècnica o monitor o monitora responsable de la sala de condicionament físic.
  • Contacteu amb recepció en cas d’avaria o anomalia d’alguna màquina o aparell de la sala.”

 

Ciutadella de Menorca, 23 de setembre de 2013

 

L’alcalde,

José María de Sintas Zaforteza