Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 17371
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Subestació elèctrica de transport i distribució, C.E. de gas natural i C.E. de biomassa, Sant Antoni de Portmany
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’Annex I de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 4 de juny de 2013
ATÈS
1.Que el projecte està inclòs en l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, projectes subjectes a avaluació d’impacte ambiental.
2.Que el projecte consisteix en la construcció d’una central tèrmica de generació elèctrica en règim ordinari alimentada per gas natural, una central de generació elèctrica en règim especial alimentada per biomassa i una subestació elèctrica de transport i distribució.
3.Que les parcel·les on s’ha d’ubicar el projecte estan classificades segons el PTI d’Eivissa i Formentera, com a sòl rústic general, àrea de transició.
4.Que la zona està afectada per APR d’incendis i vulnerabilitat d’aqüífers elevada.
5.Que s’ha presentat una documentació ambiental complementària per esmenar les mancances de l’estudi d’impacte ambiental, d’acord amb les conclusions de l’informe del Servei d’Assessorament Ambiental del 7 de gener de 2013.
6.Que la documentació ambiental presentada incorpora tota una sèrie de mesures correctores per reduir els impactes, entre les que s’inclou la correcta insonorització dels equips, el control en continu dels gasos, la creació de barreres vegetals, l’ús de colors a les edificacions compatibles amb l’entorn i la integració de totes les xemeneies en una única estructura.
7.Que el pressupost d’execució del projecte és superior a un milió d’euros.
8.Que la Secció de Contaminació Atmosfèrica informa desfavorablement sobre el projecte de la central de biomassa per deficiències a la documentació presentada, però deixa a consideració de l’òrgan ambiental la possibilitat de tenir en compte les consideracions del seu informe al tràmit de l’autorització ambiental integrada.
9.Que el projecte està subjecte a la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de control i prevenció integrats de la contaminació, i que durant el procediment d’autorització ambiental integrada l’òrgan ambiental tornarà a avaluar el projecte.
ACORDA
informar favorablement el “Projecte d’una subestació elèctrica de transport i distribució, una central de generació elèctrica de gas natural i una central de generació elèctrica de biomassa”, Sant Antoni de Portmany, sempre i quan es compleixin les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental i de la documentació complementària així com els condicionants següents:
1.El promotor haurà de contractar un auditor ambiental que acrediti que l’actuació es realitza segons el projecte i les condicions que s’hagin autoritzat i valori l’eficàcia de les mesures protectores, correctores i compensatòries aplicables, al efecte d’introduir les modificacions que siguin necessàries a través del PVA, tal com s’estableix a l’article 54 de la Llei 11/2006.
2.D’acord amb l’informe del Servei de Residus i Sòls Contaminats:
1.“S’haurà de remetre al servei de Residus i Sòls Contaminats un Informe preliminar de situació per a cada un dels sòls on es desenvolupa l’activitat, amb l’abast i contingut mínim que es recull en l’Annex II del RD 9/2005.
2.S’haurà de presentar la Comunicació prèvia de productor de residus prèvia a l’inici de l’activitat, així com un estudi de minimització amb el compromís de reduir els seus residus.
3.S’hauran de definir els codis LER dels residus que es preveuen incinerar.”
3.D’acord amb l’informe del Servei de Gestió Forestal:
“Durant l’execució i explotació del projecte es prendran les mesures establertes a l’article 8.2.c del Decret 125/2007.
Complementàriament al sistema general contra incendis de les instal·lacions, caldrà que existeixi una faixa o zona perimetral de prevenció entre els límits de l’explotació i la zona forestal de 25 m d’amplada, amb condicions de baixa combustibilitat:
Arbrat: distància entre peus, mínim 6 m. i esporgats 1/3 de l’alçada. Fracció de cabuda coberta inferior al 50%.
Arbustiu: fracció de cabuda coberta inferior al 30%.
Restes de vegetals morts (secs) i podes: s’han de retirar o triturar en un termini màxim de 10 dies per tal d’evitar la propagació d’incendis.
Els dipòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 10 m del terreny forestal existent.
La planta de biomassa haurà de complir l’establert al Decret llei 7/2012. Especialment els punts d’emmagatzematge i transferència de biomassa vegetal compliran estrictament els articles 7 i 8 del citat Decret, on s’inclou que s’haurà de presentar les mesures de prevenció i autoprotecció d’incendis en el conjunt de la instal·lació i la relació de mitjans adequats de protecció contra incendis en funció de la ubicació del punt, entre d’altra documentació (punt 4, article 7).
S’haurà de preveure la necessitat de manteniment al llarg del temps de les actuacions sobre la vegetació.”
Es recorda que:
1.Aquesta instal·lació queda inclosa a l’annex 1, apartat 5.4, de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació. Això implica l’obligació d’obtenir una autorització ambiental integrada i és en l’esmentada autorització a on es recolliran la majoria dels condicionants.
2.D’acord amb l’informe del servei de Gestió Forestal: Els operaris vinculats a les obres i a l’explotació de les instal·lacions seran instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d’incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendis forestal (112).
3.D’acord amb l’informe de l’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany: Per tal de reduir els impactes durant la fase d’obres, s’haurà d’elaborar un programa basat en actuació per fases, fins i tot aturant les obres en punts sensibles en temporada turística.
Aquest informe s’emet sense perjudici de les responsabilitats urbanístiques i/o territorials de les administracions corresponents.
Palma, 2 de setembre de 2013
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato