Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT D'HISENDA I FUNCIÓ PÚBLICA
Núm. 17355
Aprovació de la modificació de la relació de llocs de treball del Consell de Mallorca per a la seva adaptació a l’establert a la Llei 9/2012, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears
Versió PDF
El Ple del Consell de Mallorca, en sessió realitzada dia 11 de setembre de 2013, va adoptar l’acord que es transcriu a continuació:
“El Ple del Consell Insular de Mallorca, d’acord amb allò que s’estableix a l’article 90,2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, i a l’article 16 de la Llei 30/1984, de 2 d’agost, de mesures per a la reforma de la funció pública, va aprovar, en sessió realitzada dia 28 de juliol de 2000, la relació de llocs de treball del Consell Insular de Mallorca, la qual, des de la seva aprovació, ha estat objecte de modificació per distints acords del Ple, el darrer dels quals va tenir lloc dia 25 de febrer de 2013.
En l’actualitat, cal modificar la relació de llocs de treball per tal d’adaptar-la a l’establert a la Llei 9/2012, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que ha suprimit, amb caràcter general, l’exigència del coneixement de la llengua catalana com a requisit per accedir a la condició d’empleat públic de les administracions públiques de l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears o per ocupar-hi qualsevol lloc de treball (apartat primer de la disposició addicional dotzena que s’afegeix a la Llei 3/2007), amb les excepcions que, pel que afecta al present acord, s’assenyalen a continuació:
Per accedir i ocupar llocs de treball corresponents a escales, subescales, especialitats o categories professionals amb funcions d’assessorament lingüístic en què la convocatòria i la relació de llocs de treball han d’exigir com a requisit el nivell C2 de coneixements de llengua catalana o equivalent.
Per ocupar tots els llocs de treball corresponents a cossos, escales, subescales o categories professionals per ingressar en els quals es requereixi un nivell de titulació acadèmica corresponent als grups o subgrups A1, A2, B, C1 i C2, que tenguin com a funció principal la informació i l’atenció al públic, en què la relació de llocs de treball ha d’exigir com a requisit el nivell B2 de coneixements de llengua catalana o equivalent.
Per ocupar els llocs corresponents a cossos, escales, subescales o categories professionals per ingressar en els quals no s’exigeixi cap de les titulacions previstes en el sistema educatiu, que tenguin com a funció principal la recepció al públic o l’atenció telefònica, en què la relació de llocs de treball ha d’exigir com a requisit el nivell A2 de coneixements de llengua catalana o equivalent.
Al marge d’aquests supòsits, només es pot establir el requisit d’un nivell de coneixement de la llengua catalana en els llocs de treball en què, ateses les característiques especials de les seves funcions, es motivi que és imprescindible la seva exigència.
L’apartat 2 de la disposició final quarta de l’esmentada Llei 9/2012 preveu que en el termini d’un any, les administracions de l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els ens del sector públic instrumental que en depenguin han d’adaptar les seves relacions de llocs de treball al que estableix aquesta llei.
D’altra banda, amb la finalitat d’impulsar el coneixement i domini de la llengua catalana i com a reconeixement a l’esforç i iniciativa del personal del Consell de Mallorca en el desenvolupament del seu lloc de treball, mitjançant Decret de la Presidenta, de 26 de febrer de 2004, es va establir l’abonament d’un complement de productivitat al personal que superés en un grau o més el nivell de coneixement de la llengua catalana exigit a l’RLT, l’aplicació del qual ha donat lloc a la concessió personalitzada de l’esmentat complement al personal que reunia els requisits per a la seva percepció.
En l’actualitat, en línia del que s’assenyala a l’exposició de motius de la Llei 9/2012, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 3/2007, es pot considerar que la satisfacció correcta dels drets lingüístics que es reconeixen als ciutadans en l’àmbit territorial de les Illes Balears resta garantit pel propi sistema educatiu de les Illes Balears i pel fet de què la immensa majoria del personal al servei de l’Administració es troba en possessió de certificats de coneixement de la llengua catalana, motiu pel que, aconseguida la finalitat per la qual es va dictar l’esmentat Decret, procedeix deixar-lo sense efectes, si bé, en els casos en què la seva aplicació ha donat lloc a la concessió del complement de productivitat, es considera procedent la creació d’un complement personal transitori amb la quantia que actualment es percep per l’esmentat concepte.
Finalment, s’ha tractat com a punt de l’Ordre del dia la Modificació de l’RLT del Consell de Mallorca per a la seva adaptació a l’establert a la Llei 9/2012, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, a les sessions de la Mesa general de negociació conjunta de personal funcionari i de personal laboral del Consell de Mallorca, dutes a terme els dies 9 i 21 de maig, 20 de juny, 29 i 31 de juliol, tots de 2013.
Tot i haver-se incorporat a la modificació de l’RLT algunes propostes formulades pels sindicats, l’esmentat procés de negociació ha finalitzat sense acord amb la part social, motiu pel qual correspon als òrgans de govern de l’Administració establir les condicions de treball conforme preveu l’article 38.7 de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic.
Atès que, d’acord amb allò que s’estableix a l’article 8,1,p) de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, correspon al Ple del Consell l’aprovació de la relació de llocs de treball i la fixació de la quantia de les retribucions complementàries fixes i periòdiques dels empleats públics.
La consellera executiva d’Hisenda i Funció Pública, en virtut de les atribucions conferides pel Decret de 15 de juliol de 2011, d’organització del Consell de Mallorca, eleva al Ple de la Corporació, per a la seva aprovació, el següent acord:
Primer.- Suprimir en tots els llocs de la relació de llocs de treball del Consell de Mallorca l’exigència del requisit mínim de coneixement de la llengua catalana. No obstant l’anterior, en els supòsits que s’indiquen a continuació el coneixement de la llengua catalana del nivell que s’indica és requisit:
1. Per accedir a les escales, subescales, classes o categories amb funcions d’assessorament lingüístic i ocupar els llocs de treball corresponents. En aquests supòsits s’exigeix com a requisit el nivell C2 de coneixements de llengua catalana o equivalent, tal i com consta a l’annex I del present acord.
2. Per ocupar els llocs de treball corresponents a escales, subescales, classes o categories per ingressar en els quals es requereix un nivell de titulació acadèmica corresponent als grups o subgrups A1, A2, B, C1 i C2, que tenen com a funció principal la informació i l’atenció al públic. En aquests supòsits, s’exigeix com a requisit el nivell B2 de coneixements de llengua catalana o equivalent, tal i com consta a l’annex II del present acord.
3. Per ocupar els llocs de treball corresponents a escales, subescales, classes o categories per ingressar en els quals no s’exigeixi cap de les titulacions previstes en el sistema educatiu, que tenen com a funció principal la recepció al públic o l’atenció telefònica. En aquest supòsits, s’exigeix com a requisit el nivell A2 de coneixements de llengua catalana o equivalent, tal i com consta a l’annex III del present acord.
4. Per ocupar els llocs de treball en què, ateses les característiques especials de les seves funcions, es motivi que es imprescindible exigir el coneixement d’un determinat nivell de català. Al Consell de Mallorca, es considera que és imprescindible exigir el coneixement del nivell de català C1 per als llocs als quals s’hi adscriu personal de la subescala tècnica d’administració general i del nivell de català B2 per als que s’hi adscriu personal de les subescales administrativa d’administració general i auxiliar d’administració general, tal i com consta a l’annex IV del present acord. Això per poder donar compliment a allò que s’estableix a la Disposició addicional tretzena de la Llei 3/2007, introduïda pel punt 10 de l’article únic de la Llei 9/2012, que mana posar els mitjans necessaris per poder garantir l’atenció a la ciutadania en la llengua cooficial de les Illes Balears que demani, i també a allò que es disposa a la normativa pròpia del Consell de Mallorca, d’acord amb la qual en les relacions amb els administrats, les notificacions i les comunicacions es faran, per defecte, en català, , sense perjudici del dret dels ciutadans a rebre-les en castellà si ho demanen (articles 13 i 18 del Reglament de regulació de l’ús de la llengua catalana dins l’àmbit de competència del Consell de Mallorca). En aquest sentit, cal tenir en compte que les funcions a realitzar pel personal de cadascuna de les subescales de l’escala d’administració general són, entre d’altres, la tramitació d’expedients, la redacció de documents administratius, emissió d’informes, assessorament en matèria de la seva especialització, registre d’expedients i documentació, col·laboració en la conformació i seguiment dels tràmits administratius dels expedients.
Segon.- Deixar sense efecte el Decret de la Presidenta del Consell de Mallorca, de data 26 de febrer de 2004, mitjançant el qual es va establir l’abonament d’un complement de productivitat al personal que superés en un grau o més el nivell de coneixement de la llengua catalana exigit a l’RLT. Al personal que se li hagi reconegut el dret a percebre alguna quantitat en aplicació de l’esmentat Decret, la continuarà percebent en concepte de complement personal transitori.
Tercer.- La data d’efectes del present acord serà a partir del dia 1 del mes següent a la seva publicació al BOIB.
Quart.- Ordenar la publicació d’aquest acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”
Palma, 17 de setembre de 2013
Per delegació, el secretari general
(Decret de dia 4 de setembre de 2012, BOIB núm 147, de 9 d’octubre)
Jeroni Mas i Rigo