Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 17339
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Renovació de l’Autorització Ambiental Integrada de l’abocador de Ca Na Putxa de UTE Giref, SA
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 4 de juny de 2013
ATÈS
1.Que UTE GIREF S.A. ha sol·licitat la renovació de l’AAI de l’abocador de Ca Na Putxa.
2.Que, per a l’atorgament d’aquesta autorització s’ha de seguir la tramitació prevista a l’article 25 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació i l’article 7 del RD 509/2007, de 20 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament per al desenvolupament i execució de la Llei 16/2002.
3.Que en tots aquells aspectes no regulats a la Llei 16/2002, d’1 de juliol (Art. 14) el procediment s’ajustarà a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú i la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com a la resta de disposicions que li siguin d’aplicació.
4.Que d’acord amb l’article 7 del RD 509/2007, de 20 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament per al desenvolupament i execució de la Llei 16/2002, la documentació ha estat sotmesa a informació pública durant el termini de trenta dies amb publicació al BOIB núm. 20, de data 9 de febrer de 2013, no havent-se presentat al·legacions.
5.Que en data 21 de març de 2013, se sol·licità informe tècnic a l’Ajuntament de Sta. Eulària des Riu.
6.Que la Secció de Contaminació Atmosfèrica emet d’ofici informe de modificació dels condicionants atmosfèrics de l’autorització ambiental integrada de l’abocador de Ca Na Putxa.
ACORDA
informar favorablement la renovació de l’Autorització Ambiental Integrada de l’abocador de Ca Na Putxa, amb les condicions d’explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:
1.Objecte: La present AAI es concedeix a l’empresa UTE GIREF S.A., única i exclusivament per a la realització de l’activitat d’abocador de residus no perillosos, a les instal·lacions del Consell Insular d’Eivissa i Formentera.
2.Termini: L’Autorització es concedeix per un període de 8 anys, transcorreguts els quals, a sol·licitud de l’interessat, podrà ser renovada i en el seu cas actualitzada per a períodes successius. En qualsevol cas el límit màxim de vigència de l’Autorització queda condicionat a la capacitat de l’abocador amb les condicions recollides a l’expedient i a la present Resolució. Esgotada la vida de l’abocador, la continuïtat de l’activitat a la resta d’instal·lacions requerirà de la tramitació de la corresponent autorització.
3.Desenvolupament de l’activitat: La instal·lació s’executarà i l’activitat es desenvoluparà d’acord als documents que obren a l’expedient i a l’establert a la present Resolució, i a la legislació vigent.
4.Modificacions de l’activitat: Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l’activitat haurà de ser comunicat a l’Òrgan Ambiental Competent, el qual valorarà el caràcter de la modificació i si cal modificarà l’AAI per tal que s’inclogui la modificació.
I en tal sentit es fan les següents precisions:
S’estima que els consums de matèries primeres, auxiliars i combustibles prevists en el projecte seran els següents:
| Matèria primera |
Consum anual estimat |
|---|---|
| Aigua (de captació) |
2.046 m3 |
| Gasoil |
40.320 l |
| Energia elèctrica consumida |
27.960 Kwh |
5. Condicionants de residus
5.1 Residus admissibles a l’abocador
Aquest abocador té la consideració d’abocador de residus no perillosos als efectes del Reial decret 1481/2001, de 27 de setembre, en el qual es regula l’eliminació de residus mitjançant dipòsit en abocador. Els residus admissibles a l’abocador seran els següents:
| Residus |
Codi LER1 |
Quantitat |
|---|---|---|
| Barreja de residus urbans |
20 03 01 |
114.489 Tones/any |
| Residus municipals no especificats a altres categories |
20 03 99 |
|
| Residus que la recollida i eliminació no és objecte de requisits especials per prevenir infeccions ( per exemple vendatges, guixos, roba blanca, roba rebutjable, bolquers, etc.). |
18 01 04 |
6.714 Tones/any |
| Residus amb una recollida i eliminació que no és objecte de requisits especials per a prevenir infeccions. |
18 02 03 |
|
| Residus de l’agricultura, horticultura, aquicultura, silvicultura, caça i pesca. Residus de teixits d’animals. |
02 01 02 |
7.111 Tones/any |
| Residus de la preparació i elaboració de carn, peix i altres aliments d’origen animal. Residus de teixits d’animals |
02 02 02 |
|
| Residus de garbellat de plantes de tractament d’aigües residuals |
19 08 01 |
1000 m3/any |
| Residus de desarenat de plantes de tractament d’aigües residuals |
19 08 02 |
600 m3/any |
| Residus no especificats en un altra categoria de plantes de tractament d’aigües residuals |
19 08 09 |
60 m3/any |
1 Aquestes quantitats s’entenen com a limitadores havent-se de considerar com una modificació substancial a afectes de la Ley 16/2002 quan existeixi una variació de més del 25% en un dels tres grans grups.
Cada any, en funció de la capacitat restant de l’abocador i de l’històric d’abocaments, el promotor avaluarà la vida útil restant de l’abocador.
A causa que no hi ha dades de les quantitats reals de residus sanitaris i animals, les xifres seran actualitzades en tot cas, amb la remissió d’informació anual que exigeix el RD 1481/2001. Les quantitats que es redueixen a l’apartat anterior, s’estima que seran aplicables a l’apartat de Residus Urbans mesclats.
5.2 Residus generats
| Residus |
Codi CER |
Quantitat |
|---|---|---|
| Lixiviats (*) |
19 07 03 |
6.500 m3/any |
| Olis usats procedents de la maquinaria d’explotació |
13 02 06 |
519 litres/any |
| Filtres d’oli de la maquinaria d’explotació |
16 01 07 |
20 uts/any |
(*) Els lixiviats de l’abocador es tractaran a la planta de triatge situada a la mateixa parcel·la, on també es tractaran els lixiviats de la mateixa planta. Es prendran les mesures necessàries per a que no es mesclin ambdós fluxos en cap moment.
Els residus perillosos es gestionaran mitjançant gestor autoritzat, prioritzant alternatives com reutilització, reciclatge o valoració front a l’eliminació del residu.
El temps màxim d’emmagatzematge dels residus perillosos a la instal·lació abans del seu lliurament a un gestor serà de sis mesos.
A la resta d’aspectes referents a la gestió de residus: envasat, etiquetat, registre de les operacions de gestió, notificacions de trasllat, document de control i seguiment, etc.., es complirà el que estableix la Llei 22/2011 de Residus.
En el cas de desaparició, pèrdua o fuita de residus perillosos, l’empresa prendrà les mesures que pertoquin per corregir-lo i informarà immediatament al servei competent en matèria de Residus.
Durant la fase d’explotació de l’abocador, a l’aixecament topogràfic anual de la zona de rebliment, s’ha d’afegir:
-Superfície afectada per residus.
-Volum de residus dipositats.
-Volum de capes de terra de coberta intermitja.
-Càlcul de la capacitat remanent del dipòsit.
Tant en la fase d’explotació com a la de manteniment posterior, s’han d’instal·lar al menys 10 punts de control de l’estabilitat consistents en seccions permanents d’instrumentació d’assentaments i elements d’instrumentació de moviments horitzontals. Aquests estaran situats en 3 seccions: 2 a la secció inferior, 3 a la intermitja i 5 a la superior.
També s’instal·laran punts d’identificació externs d’inestabilitat o trencament de les capes de segellament, la freqüència dels quals serà la que apareix a la següent taula:
| Controls |
Fases d’explotació |
Fase de manteniment |
|---|---|---|
| Control de seients i subsidències |
Trimestral |
Semestral |
| Moviments horitzontals |
Semestral |
Semestral |
| Reconeixements i inspeccions de esquerdes, enfonsaments i erosions |
Quinzenals |
Trimestral |
A les instal·lacions únicament s’admetran els residus que figurin al condicionant 5.1, amb els límits de quantitat expressats al mateix.
Per a millorar el control d’entrades i el seguiment de la traçabilitat dels residus, s’establirà un document d’acceptació, amb l’objectiu d’establir prèviament el volum i el tipus de residus que seran admesos a les instal·lacions. Tot el transport de residus que descarregui a les instal·lacions haurà de tenir el document de control i seguiment.
La caracterització i proves dels residus haurà de basar-se en la jerarquia dels tres nivells, establerta al Real Decret 1481/2001, de 27 de desembre, pel qual es regula l’eliminació de residus mitjançant el dipòsit a l’abocament, i en la Decisió del Consell, de data 19 de desembre de 2002, per la qual s’estableixen els criteris i procediments d’admissió de residus als abocaments d’acord a l’article 16 i a l’Annex II de la directiva 1999/31/CEE.
S’haurà de presentar la documentació sobre cada entrega admesa a l’abocador (art. 12.c). Si no s’admeten s’ha de comunicar al servei competent en matèria de residus.
No es podran admetre a l’abocador el següents residus:
-Residus lleugers susceptibles de veure’s mobilitzats pel vent, que es presentin solts, sense premsar i sense fermar o adoptar altres mesures que eviten la seva mobilitat.
-Residus líquids.
-Residus de caràcter explosius, corrosius, oxidant o inflamables.
-Residus sanitaris (excepte grup II).
-Residus perillosos.
-Residus radioactius.
-Pneumàtics trossejats.
-Qualsevol altre no perillós que no compleixi els requeriments d’admissió que s’estableix a l’annex II del RD 1481/2001.
-Només podran abocar-se els residus que hagin estat objecte de qualque tractament previ segons el que estableix l’art. 6.1 del RD 1481/2001.
Com a mesures d’explotació, a més a més de les exigides per la normativa sectorial, es contemplaran els següents aspectes:
-Mesures per a evitar la mobilització a l’abocador dels elements lleugers .
-Procedència, tractament i maneig de les terres de cobriment i segellament.
-Fase d’explotació de l’abocament, així com les mesures de segellament i desgasificació després de l’esgotament de cadascuna de les fases. El tractament del gasos generat a l’abocador s’adaptarà a la producció previsible a cadascuna de les fases, en funció del balanç de matèria orgànica prevista.
-L’anàlisi geotècnica d’estabilitat previ i la programació d’aquestes anàlisis durant i després de l’explotació de l’abocador, així com les mesures de disseny a l’explotació per a garantir l’estabilitat i controlar els processos erosius a curt, mitjan i llarg termini, compatibles amb la restauració i els usos de l’espai darrera el segellament de l’abocament.
-L’explotador haurà d’executar un programa de control i vigilància amb un contingut mínim durant la fase d’explotació i comunicarà qualsevol incidència a l’autoritat competent (art. 13 a i b i art. 14.2 del RD 1481/2001) a l’Ajuntament de Sta. Eulària del Riu.
El gestor de les instal·lacions haurà de disposar d’un registre d’entrades i sortides dels residus on com a mínim s’indicaran els següents paràmetres: Data d’entrada/sortida, pes, origen/destí, nº de transportista autoritzat.
El gestor haurà de conservar durant un període no inferior a cinc anys els documents d’acceptació de residus, els documents de control i seguiment i el llibre de registre.
L’empresa comunicarà el segellament de les cel·les a l’Òrgan Ambiental Competent d’aquesta Comunitat Autònoma amb una antelació mínima de sis mesos a la data prevista, adjuntant a dita comunicació el Pla de Segellament.
S’haurà d’assegurar el manteniment post clausura de les cel·les per un termini no inferior a 30 anys.
En compliment del Reial decret de 1481/2001, de 27 de desembre, que regula l’eliminació de residus mitjançant dipòsit en abocador, en el termini de sis mesos a partir de l’entrada en vigor de l’AAI, s’haurà de constituir una fiança per respondre del compliment de totes les obligacions enfront de l’Administració que es derivin de la seva activitat, d’una part el segellament de l’abocador i de l’altra pel manteniment postclausura. Se’n podrà alliberar una part quan es clausuri i se’n faci la restauració ambiental, mentre que la de manteniment postclausura serà alliberada quan hagin transcorregut 30 anys des de la clausura.
La següent taula indica el càlcul d’aquestes fiances:
| Part |
Clausura |
Post clausura |
5% per respondre davant l’administració |
TOTAL |
|---|---|---|---|---|
| Cel·les I i II |
Clausurades |
673.717,14 € |
33.685,86 € |
707.403,00 € |
| Cel·les III i IV |
1.442.628,00 € |
673.717,14 € |
105.817,25 € |
2.222.162,39 € |
| Cel·la V |
816.811,80 € |
408.409,00 € |
61.261,03 € |
1.286.481,84 € |
| Cel·la VI |
825.091,80 € |
362.676,40 € |
59.388,41 € |
1.247.156,61 € |
| Cel·la VII |
777.430,20 € |
388.725,90€ |
58.307,81 € |
1.224.463,91 € |
| TOTAL |
3.861.961,80 € |
2.507.245,58 € |
318.460,37 € |
6.687.667,74 € |
Les mesures de control i seguiment durant l’explotació, a incloure al programa detallat d’explotació, s’ajustaran als requisits del R.D. 1481/2001, amb les següents puntualitzacions:
a.Captació i derivació drenatge (aigües):
-justificar la capacitat de la bassa de tormentes i previsió de mesures per evitar el seu desbordament.
b.Captació i tractament dels lixiviats:
-elaborar proposta de sistema de gestió i tractament de lixiviats fins a la posada en marxa de la depuradora prevista per a la planta de tractament de residus.
-previsió d’actuacions per reduir la infiltració de les aigües pluvials a la zona establerta per a la resta d’instal·lacions de tractament de residus.
c.Molèsties i riscos:
-reducció del front d’abocament de residus a una superfície inferior a 4.000m2.
-estendre coberta edàfica sobre els residus per garantir-ne la no meteorització.
d.Estabilitat i control topogràfic:
-instal·lar sistema de control del nivell de lixiviats i control d’assentament i moviments en el front de l’abocador.
-justificar l’estabilitat de les diferents capes de segellament i dels talussos perimetrals de l’abocador.
e.Valors inusuals
-En cas de detectar un valor inusual d’algun dels paràmetres de control es prendrà una altra mostra, amb rèplica, al mateix punt. La mostra s’analitzarà al laboratori que va fer la primera analítica, la rèplica a d’altre.
-Es comunicarà a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini de 48 hores des de la recepció dels primers resultats.
-Els tècnics de la Direcció General de Recursos Hídrics juntament amb el gestor de les instal·lacions, dissenyarà un pla temporal de control per tal d’establir la causa del valor i les possibles actuacions que s’han de dur a terme.
-Es consideren valors inusuals els que presentin una desviació de la mitjana superior al 20%.
S’hauran d’efectuar aquests controls
| Controls |
Fases d’explotació |
Fase de manteniment |
|---|---|---|
| Volum de precipitació |
Diàriament |
Diàriament i valors mensuals |
| Temperatura ambient (mimin i màxim, 14:00 h) |
Diàriament |
Mitja mensual
|
| Direcció i Velocitat del vent dominant |
Diàriament |
|
| Evaporació (lisímetre) |
Diàriament |
Diàriament i mitja mensual |
| Humitat atmosfèrica (14:00) |
Diàriament |
Mitja mensual |
L’entitat explotadora haurà d’aportar la documentació justificativa relativa a l’homologació i estandardització dels equips de presa de dades meteorològiques instal·lats. A més, haurà de redactar i donar compliment a un pla de calibratge i manteniment dels sensors meteorològics durant la seva vida útil.
El paràmetres de control comuns al control de les aigües subterrànies, superficials i lixiviats són els següents:
-Cations majoritaris: Potasi
-Anions: Clorurs, Fluorurs, Nitrats, Sulfats, Antimoni, Arsènic, Carbonats/bicarbonats
-Metalls pesants: Cadmi, Crom, Ferro, Manganès, Mercuri, Níquel, Plom, Seleni, Alumini, Coure i Níquel.
-Composts orgànics volàtils: 1,1,1-Tricloroetano, 1,1,2,2-Tetracloroetà, 1,1,2-Tricloroetà, 1,1-Dicloroetà, 1,1-Dicloroetè, 1,2-Diclorobencè, 1,2-Dicloroetà, 1,2-Dicloropropà, 1,3-Diclorobenzè, 1,4-Diclorobenzè, cis-1,3-Dicloropropè, Clorobenzè, Diclorometà, Tetracloroetè, Tetraclorur de carboni, trans-1,2-Dicloroetè, trans-1,3-Dicloropropè, Tricloroetè.
-Trihalometans: Bromodiclorometà, Bromoform, Cloroform, Dibromoclorometà.
Els paràmetres fisicoquímics a afegir als comuns, indicats anteriorment són els següents:
-Amoni, Carboni orgànic total, Cianurs totals, Conductivitat a 20ºC, Demanda Bioquímica de Oxigeno, Demanda Química de Oxigen, Fenols, Hidrocarburs dissolts o emulsionats, olis i greixos, Nitrogen amoniacal, pH, Sulfurs, Toxicitat.
El control de lixiviats es farà per als diferents fronts i cel·les.
També s’inclouran mesures de volums i lectures a cada una de les casetes de bombeig i dipòsit inferior de l’abocador.
La freqüència de control de lixiviats, composició i volum durant les fases d’explotació i manteniment s’indica a la següent taula:
| Controls |
Fases d’explotació |
Fase de manteniment |
|---|---|---|
| Composició lixiviats |
Trimestral |
Semestral |
| Volum lixiviats |
Mensual |
Semestral |
Així mateix, s’haurà d’analitzar el lixiviat del dipòsit i establir de manera independent la composició del fluxes provinents de l’antic abocador.
Els paràmetres a analitzar seran, a part dels comuns prevists anteriorment, els següents:
-Amoni, Carboni orgànic total, Cianurs totals, Conductivitat a 20ºC, Demanda Bioquímica de Oxigeno, Demanda Química de Oxigen, Fenols, Hidrocarburs dissolts o emulsionats, Nitrogen amoniacal, pH, Sulfurs, Toxicitat.
La freqüència del control d’aigües superficials serà la següent:
| Controls |
Fases d’explotació |
Fase de manteniment |
|---|---|---|
| Composició superficials |
Trimestral |
Semestral |
| Volum superficials |
Mensual |
Semestral |
S’haurà de dur a terme un control efectiu del volum d’aigües incorporades a la llera amb un sistema de control adient, com ara un comptador. En cas d’inviabilitat tècnica es farà una estimació del volum incorporat amb la periodicitat indicada anteriorment.
El punt de control es situa a la bassa de pluvials, amb coordenades UTM següents:
X 368926.23 i Y 4311101.41.
Els paràmetres a analitzar seran, a part dels comuns prevists anteriorment, els següents:
-Amoni, Carboni orgànic total, Cianurs totals, Conductivitat a 20ºC, Demanda Bioquímica de Oxigeno, Demanda Química de Oxigen, Fenols, Hidrocarburs dissolts o emulsionats, Nitrogen amoniacal, pH, Sulfurs, Toxicitat.
La freqüència del control d’aigües subterrànies serà la següent:
| Controls |
Fases d’explotació |
Fase de manteniment |
|---|---|---|
| Composició subterrànies |
Trimestral |
Semestral |
| Volum subterrànies |
Mensual |
Semestral |
Els punts de control tenen les següents coordenades UTM:
|
|
S1 |
S2 |
S3 |
P2 |
|---|---|---|---|---|
| X |
369119,5 |
368753,41 |
368602,23 |
368962,57 |
| Y |
4311403,02 |
4311363,53 |
4311587,59 |
4311081,11 |
En cas de detectar-se modificacions a la qualitat de les aigües subterrànies imputables a l’abocador, l’empresa proposarà les mesures correctores per a corregir aquesta situació. Aquestes mesures es sotmetran a l’aprovació de l’Òrgan Ambiental Competent que, a més a més, establirà si l’activitat pot funcionar i amb quines condicions.
Quant a l’abocament de les aigües semi-netes a la llera pública, es farà un control trimestral per tal d’assegurar el compliment del Reial Decret 378/2001, BOE nº96 de 21 d’abril de 2001, del Pla Hidrològic de les Illes Balears.
La instal·lació haurà de complir amb el que estableix en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera, en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació, així com tota la normativa de desenvolupament que li sigui d’aplicació.
Segons l’annex del Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera i s’estableixen les disposicions bàsiques per la seva aplicació, l’activitat està classificada com a Activitat Potencialment Contaminadora de l’Atmosfera del grup B, codi 09 04 01 02 “Vertederos de residuos industriales o no peligrosos, de residuos biodegradables así como vertederos no incluidos en el epígrafe anterior”.
Les emissions a l’atmosfera que es generen a la instal·lació són:
-Emissions difuses de pols i d’olors: del propi abocador, de la gestió de lixiviats i de la trituració de voluminosos.
-Les produïdes en la combustió del biogàs a la torxa.
-Les produïdes en la combustió de gas oil en els dos grups generadors d’emergència ubicats, un a la zona de lixiviats i l’altre a la zona de la bàscula.
Les activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera identificades són:
| Focus |
Descripció |
Grup |
Codi APCA |
|---|---|---|---|
| FNC1 |
Abocador nou |
B |
09 04 01 02 |
| FNC2 |
Abocador antic |
B |
09 04 01 02 |
| FNC3 |
Dipòsits de lixiviats |
C |
09 10 01 02 |
| FNC4 |
Trituració de residus voluminosos |
X |
09 10 09 5X |
| FC1 |
Torxa de combustió de biogàs |
B |
09 04 01 03 |
| FC2,FC3 |
Grups generadors |
- |
03 01 05 04 |
FNC: focus no canalitzats; FC: focus canalitzats
On el valor de X dependrà de la capacitat de tractament de residus.
La present autorització es concedeix amb els límits i condicions tècniques que s’estableixen a continuació, a no ser que reglamentàriament s’estableixin límits inferiors. Qualsevol modificació dels límits i condicions, haurà de ser autoritzada prèviament.
Semestralment es faran campanyes de mesura del biogàs difós a través de la capa de terres del cobriment provisional.
Cada tres anys s’ha de realitzar una comprovació, per part d’un Organisme de Control Autoritzat, de les mesures correctores instal·lades, de la seva eficàcia i del seu bon estat de funcionament.
a.Emissions de partícules (pols)
A fi d’evitar l’emissió difusa de pols, es duran a terme les mesures preventives següents:
-Pavimentar i/o asfaltar la zona d’accés.
-Compactar la superfície dels vials de l’abocador amb grava o terra piconada i revisar-la periòdicament.
-Regar els vials amb aigua amb la periodicitat necessària per minimitzar els possibles núvols de pols, sobretot durant el període comprès entre els mesos de maig i setembre en les zones no pavimentades.
-Netejar amb la periodicitat necessària els accessos, explanades, apilaments temporals, vials i llindars tant de material particulat com de materials lleugers susceptibles de ser transportats pel vent i es durà un registre.
-Cobrir o banyar amb aigua les càrregues de material pulverulents.
-Limitar la velocitat de circulació dels vehicles per l’interior de la planta a 20 Km/h.
-Evitar realitzar operacions de càrrega i descàrrega i moviments de materials en moments de vent fort.
-Establir mesures correctores per reduir les emissions d’elements volàtils (bosses, plàstics, papers, etc.) i de partícules durant la trituració dels residus voluminosos.
-Minimitzar l’alçada de la descàrrega dels residus.
-Realitzar una compactació de l’abocament immediatament després del seu dipòsit.
a.Emissions d’olors
Els focus d’emissió d’olors més rellevants són les emissions fugitives de biogàs que es genera per la fermentació dels residus orgànics a través de la superfície del dipòsit i la gestió dels lixiviats.
Per prevenir l’emissió d’olors es duran a terme, si escau, les mesures preventives següents:
-Cobrir i compactar els residus dipositats de manera que la superfície exposada a l’atmosfera sigui la mínima possible. Cobrir diàriament els residus que s’hagin dipositats amb una capa de terra compactada.
-Extreure eficaçment el biogàs generat a l’abocador a mesura que es generi.
-Pel que fa a les basses de lixiviats, aquestes disposaran dels elements necessaris per tal de garantir una oxigenació suficient i evitar l’existència de zones anaeròbiques o estancades generadores de males olors. En el seu defecte, i si existeixen molèsties associades caldrà cobrir la bassa i conduir els gasos cap a un sistema depurador.
En cas de queixes per males olors, s’anotarà la data i hora en un registre de conformitat al punt 1.3.3 d’aquest informe.
Es faran mesures cada tres anys o quan l’òrgan competent ho consideri necessari, de les emissions d’olors segons la norma UNE-EN 13725, per part d’un Organisme de control autoritzat. A partir de les mesures d’emissions a les fonts generadores d’olors, es simularà la dispersió de les unitats d’olor aplicant models matemàtics de simulació de la dispersió. Les mesures es procuraran fer entre els mesos de maig i setembre. En funció dels resultats i en cas necessari, s’aplicaran mesures preventives i correctores addicionals per al control d’olors.
a.Torxa sense valorització energètica de biogàs (FC1)
La mesura i avaluació de les emissions s’ha de fer segons el que disposa el Reial decret 1481/2001, de 27 de desembre, pel que es regula l’eliminació de residus mitjançant dipòsit a abocador.
Les mesures s’han de realitzar en condicions representatives del sistema d’extracció del biogàs.
Per tant, s’han de realitzar els controls periòdics de gasos durant la fase d’explotació i durant la fase de manteniment posterior a la clausura segons la taula següent:
| Element |
Contaminats a mesurar |
Freqüència f. explotació |
Freqüència f. manteniment |
|---|---|---|---|
| Biogàs |
CH4, CO2, CO, O2, H2S, H2, COT |
semestral (OCA) |
anual (OCA) |
| CH4, CO2, CO, O2, COT |
mensual (autocontrol) |
semestral (autocontrol)
|
|
| Torxa |
CO2, SO2, CO, NOx, COT |
semestral (OCA) |
anual (OCA) |
| PAH, PCDD+PCDF, As, Cd, Ni,Hg |
anual (OCA) |
anual (OCA) |
|
| CO2, SO2, CO, NOx, COT |
mensual (autocontrol) |
semestral (autocontrol) |
Es durà un registre del temps de funcionament, cabal i temperatura de la torxa.
Els controls mensuals de la fase d’explotació podran ser autocontrols i cada any es faran almenys dos controls externs realitzats per part d’un Organisme de control autoritzat.
b.Grups generadors
| Focus |
Descripció |
Contaminant |
Valor límit d’emissió mg/Nm3 |
|
|---|---|---|---|---|
| FC2 3, FC33
|
Grups electrògens |
NOx |
1.500 mg/Nm3 5 % O2 |
|
| CO |
1.800 mg/Nm3 5% O2 |
|||
| SO2 |
850 mg/Nm3 5% O2 |
|||
| Opacitat Bacharach |
4
|
|||
Valors referits a les següents condicions: T=273 K, P=101,3 KPa i gas sec.
3 Els focus emissors FC2 i FC3, no assignats a cap grup, si bé no estan subjectes a controls periòdics, han de complir els valors límit d’emissió indicats a la taula.
c.Condicions generals als focus canalitzats:
Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir amb la normativa vigent per la qual s’estableixen les condicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball. Els punts de mostreig han de ser accessibles en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents i s’ha de disposar de sistemes automàtics per a la pujada d’equips d’anàlisis i material auxiliar.
El mètode de mesura per a cada contaminant serà preferiblement el UNE-EN; en cas que no es pugui aplicar s’haurà de justificar la utilització d’altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s’aplicaran les més recents.
El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre amb dades de les emissions, aturades, tasques de manteniment, incidències, controls, inspeccions i qualsevol altres tipus d’operació diferent del funcionament normal, per a cada focus emissor, d’acord amb el disposat a l’article 8 del Reial decret 100/2011. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s’ha de conservar un període mínim de 10 anys.
S’han de realitzar campanyes semestrals de partícules PM10 a 3 punts als voltants de la zona de l’abocador, amb un mínim de 3 mostres vàlides de cada punt (9 mínimes per campanya) . El pla de campanya ha de disposar de l’aprovació del departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica, que podrà establir la mesura de H2S, COV i/o CH4 d’acord amb les dades dels registres d’emissions.
7.5 Normativa municipal
Es compliran els següents articles de les Normes Particulars de l’Ajuntament de Santa Eulària del Riu, relatives a la protecció de la atmosfera davant la contaminació per Formes de la Matèria i Normes Particulars relatives a la protecció de la atmosfera davant la contaminació per Formes d’Energia:
-Arts. 8-11 del Títol II.- Normes Particulars relatives a la protecció de la atmosfera davant la contaminació per Formes de la Matèria.
-Arts. 98-104 del Títol III.- Normes Particulars relatives a la protecció de la atmosfera davant la contaminació per Formes d’Energia.
8. Seguretat industrial
El titular de l'activitat haurà de disposar del preceptiu pla d’autoprotecció enregistrat a la Direcció General competent en matèria d’Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat, indicades al punt 1 de la present Autorització. El Pla d’autoprotecció estarà redactat i signat per un tècnic competent, de conformitat amb el que determina l’article 13 del decret 8/2004, i s’ajusti a l’índex de continguts que disposa el Decret 8/2004, de 23 de gener, pel que es despleguen determinants aspectes de la Llei d’Ordenació d’Emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 5 de febrer de 2004).
El titular de l’activitat haurà de:
-Inscriure les instal·lacions corresponents de la Direcció General d’Indústria, segons les normatives vigents de seguretat industrial, minera, etc… Les instal·lacions previstes o existents han de complir amb la legislació vigent en matèria d’Indústria.
-Revisar la inscripció en el Registre Industrial, i obtenir el Document de Qualificació Empresarial.
-Donar compliment al Reglament per la supressió de les barreres Arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.
-Prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests el deure de complir les mesures de prevenció que s’adoptin, d’acord a l’establert a la llei estatal 31/95 de prevenció dels riscs laborals. Les condicions de treball s’hauran d’ajustar a l’establert a les disposicions específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral. Havent de posar especial atenció en el compliment del RD 374/2001 sobre protecció dels treballadors contra els riscs relacionats amb els agents químics durant el treball.
-Fer complir als edificis de caràcter industrial les prescripcions de protecció contra incendis indicades al Reial Decret 2267/2004, de 3 de desembre, pel que s’aprova el Reglament de Seguretat contra incendis en els establiments industrials.
Per un altre banda:
-Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s’hauran d’ajustar al disposat al Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (RD1942/1993) i normes UNE corresponents.
-L’emmagatzematge de productes químics s’haurà d’adaptar al RD 379/2001, de 6 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament d’emmagatzematge de productes químics, i les seves instruccions tècniques complementàries.
-L’emmagatzematge de productes petrolífers s’haurà d’adaptar al que disposa el RD 2085/1994 pel que es desenvolupa el Reglament d’instal·lacions de productes petrolífers, així com les seves posteriors modificacions.
S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa vigent en aquesta matèria.
Es complirà amb allò que estableix la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.
Cal acreditar un sistema de control de la gavina comú (Larus michahellis) per tal d’evitar la proliferació de la seva presencia a la zona de l’abocador.
Pel que fa al control d’altres vectors (insectes, rates, moixos, .), en el cas de la utilització de productes tòxics (verí), s’hauran d’adoptar i acreditar les mesures adients per evitar-ne qualsevol afecció sobre la resta d’espècies silvestres.
En qualsevol moment, la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori podrà realitzar visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials que han donat lloc a l’AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.
Periòdicament es realitzaran visites de comprovació a les instal·lacions per part dels tècnics de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, per tal de comprovar el compliment dels requisits de l’AAI.
El titular haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, del Parlament Europeu, que estableix un registre europeu d’emissions i transferència de contaminants, i pel RD 508/2007. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.
Aquestes dades han de comprendre les emissions de l’abocador actual i la seva ampliació (al menys CH4 i CO2), així com les emissions produïdes pel trànsit de vehicles i abocament del material (gasos de combustió i partícules PM10).
Aquests són:
-Informes semestrals d’emissió de contaminants a l’atmosfera de la torxa de biogàs i del biogàs difús.
-Informes semestrals de les campanyes d’immissions.
-Informe cada tres anys sobre control de mesures correctores per minimitzar emissions difuses de partícules.
-Informes d’olors, mínim cada tres anys.
Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA), d’acord amb el disposat al Decret 104/2010, de 10 de setembre, i al Reial Decret 100/2011, de 29 de gener, seran tramesos per part de l’OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
El titular de l’activitat enviarà, abans de l’1 de març, a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI un informe del període precedent en el que s’inclourà:
+Residus
-La declaració anual de residus d’acord amb allò que disposa l’article 41.1 de la Llei 22/2011 i l’article 18 del RD 833/1988. Aquesta memòria ha de contenir, almenys, referències suficients de les quantitats i característiques dels residus gestionats, la seva procedència i destinació, la relació d'aquells que es troben emmagatzemats així com les incidències rellevants que hagin tingut lloc l'any anterior, la capacitat restant de l’abocador i el càlcul de la vida útil del mateix. L’entitat explotadora ha de conservar, al lloc on realitza l’activitat, còpia de la memòria anual durant cinc anys.
-Declaració Anual de residus perillosos, en la que s’indiqui per a cada residu la quantitat emmagatzemada a començament i final d’any, així com la quantitat produïda i gestionada a l’any al que correspongui la declaració anual.
-Control topogràfic.
-Pla de rebliment.
+Emissions i immissions atmosfèriques:
-Un mapa detallat assenyalant les àrees d’explotació, les cobertes, les captacions de biogàs i les canonades instal·lades, etc.
-Un resum dels resultats de tots els controls interns o autocontrols realitzats durant l’any.
-Informació sobre els valors del cabal de biogàs enviat a la torxa i el temps de funcionament de la torxa, del cabal total generat així com de les queixes per olors.
-Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.
+Emissions i immissions al medi hídric: es remetrà un informe sobre activitat amb les dades elaborades i que com a mínim contempli el següent:
-Dades meteorològiques diàries.
-Medicions del volum de lixiviats generats a cada àrea del complex i volum total diari portat a depuradora.
-Medicions del nivell dels piezòmetres.
-Anàlisi de la composició d’aigües i lixiviats realitzats durant el període anual.
+ Renous
-Informe anual en el que es remetran els controls d’emissions de renous.
+En caràcter general
-Altres controls realitzats durant l’any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.
-Anàlisi i justificació de les instal·lacions en relació a les millors tècniques disponibles.
-Tot el realitzat anualment dintre del programa de control i seguiment del programa d’explotació.
-Actualització de l’estudi econòmic (mínim cada 4 anys)
-Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.
-L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.
-Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.
El titular de l’activitat estarà obligat a complir amb les obligacions establertes a l’article 5 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, i en especial:
-Assumirà tots els condicionants recollits a la present Resolució.
-Mantindrà el correcte funcionament de l’activitat.
-Comunicarà a l’Òrgan Ambiental Competent qualsevol incidència que afecti a l’activitat amb repercussió ambiental.
Per una altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys mediambientals provocats per la seva activitat.
Aquesta Autorització Ambiental Integrada s’atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de les demés autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l’ordenament jurídic vigent.
Són causes d’extinció de l’AAI:
-L’extinció de la personalitat jurídica de l’empresa UTE GIREF.
-La declaració de fallida de l’empresa UTE GIREF quan la mateixa determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.
-La inactivitat de gestió de residus, durant un període superior a un any.
-La no concessió de prorroga de l’Autorització.
L’Òrgan Ambiental Competent, en conformitat a l’article 26 de la Llei 16/2002, podrà modificar les condicions de control ambiental de l’explotació senyalades a la present Resolució, o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per a l’adequació o millora de l’activitat.
Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 2 de setembre de 2013
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato