Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 16978
CONSELL EXECUTIU. Aprovació de les bases que regeixen la convocatòria dels ajuts del Consell Insular de Menorca per al foment de les cooperatives agràries de subministrament de primer grau de Mwenorca per a l'any 2013

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de dia 2 de setembre de 2013, adoptà, entre d'altres, l'acord següent:

Primer.- Aprovar les bases que regeixen la concessió d’ajuts del CIM per al foment de les cooperatives agràries de submnistrament de primer grau de Menorca.

Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2013, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:

Partida

Quantia màxima

6.4120.4890061

Ajuts per a les cooperatives agràries de subministrament

40.000

L’import màxim que es destina a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria que s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

Aquesta despesa podrà aplicar-se a qualsevol altra partida adequada i vinculada.

b) El termini de presentació de sol·licituds és de 15 dies naturals comptats a partir del dia següent a aquell en què es publiqui aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

c) L’instructor d’aquest expedient serà el senyor José Maria Mir Orfila, tècnic del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça del Consell Insular de Menorca.

BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DELS AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE LES COOPERATIVES AGRÀRIES DE SUBMINISTRAMENT DE PRIMER GRAU DE MENORCA PER A L’ANY 2013

1. OBJECTE

L'objecte d'aquest ajut és finançar l’activitat de les cooperatives agràries de subministrament de primer grau de Menorca desenvolupada durant l'any 2013.

L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és l’illa de Menorca.

2. FINALITAT

La finalitat d’aquest ajut és fomentar el cooperativisme dels agricultors i ramaders de Menorca en la compra de matèries primeres a fi de disminuir-ne el cost.

3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM

1. Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es faran efectives amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin en la convocatòria.

2. Quan les sol·licituds amb dret d’ajuda superin l’import màxim que es destina a aquesta convocatòria es prorratejarà l’import global màxim entre els sol·licitants que compleixin els requisits de la convocatòria i segons el que fixa la base 9a.

4. ACTIVITATS SUBVENCIONABLES I REQUISITS DE L’ACTIVITAT

Són activitats subvencionables la venda, per part de les cooperatives agràries de subministrament de primer grau de Menorca, de productes agrícoles i ramaders destinats als agricultors i ramaders de Menorca.

5. RÈGIM DE COMPTABILITAT AMB ALTRES AJUTS

Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sens perjudici de l’obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca de la forma establerta en aquestes bases.

L’import de les subvencions o els ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l’activitat subvencionada.

6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS

Poden ser-ne beneficiàries les cooperatives agràries de primer grau, regulades en l’art. 120 i següents de la Llei 1/2003, de cooperatives de les Illes Balears, amb activitat de subministrament de matèries primeres agrícoles i ramaderes desenvolupada durant l’any 2012 amb un mínim de facturació, per aquest concepte, d’1.000.000 € i que hagin mantingut la seva activitat durant l’any 2013.

Les cooperatives han d'estar inscrites en el Registre de Cooperatives de les Illes Balears i desenvolupar principalment la seva activitat societària en el territori de l’illa de Menorca.

En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS

1. Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases, que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca, a Maó; a les oficines administratives de Ciutadella; a Sa Granja (Maó), i a Sa Roqueta (Ciutadella).

2. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:

Documentació administrativa :

a) Original o còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació de la cooperativa i estatuts socials, documents degudament inscrits en el Registre de Cooperatives de les Illes Balears.

b) Si és necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d’aportar certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i designar representant.

c) Còpia acarada del document d’identificació fiscal de l’entitat sol·licitant (NIF).

d) Acreditació de la representació i còpia del NIF del representant.

e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions (annex II).

f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).

g) Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.

h) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions davant la Seguretat Social.

Documentació específica :

i) Certificat societari signat per les persones titulars de la Secretaria i la Presidència en què constin les dades següents relatives a l’any 2012 que resultin dels llibres i els documents de la cooperativa:

nombre de socis a 31 de desembre

facturació de l’exercici

nombre d’empleats (mitjana anual)

El certificat ha d'acreditar, així mateix, que la Cooperativa ha mantingut la seva activitat al llarg de 2013.

j) Memòria econòmica de l'any 2012.

3. Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. Aquestes comprovacions es portaran a terme en la mesura que el Consell Insular de Menorca disposi dels convenis adequats que li ho permetin (annex I).

En qualsevol cas, l'acreditació de compliment d'aquestes obligacions es pot substituise per una declaració responsable del representant legal de l'entitat sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior als 3.000 €.

S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, c, d i g en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l’apartat anterior s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella, a les dependències de Sa Roqueta i a Sa Granja, o als ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb el que estableix l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.

5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà de la data de recepció del requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

8. SELECCIÓ DELS BENEFICIARIS

La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva; en conseqüència, seran seleccionats tots els sol·licitants que compleixin els requisits d’aquesta convocatòria i adjuntin a la seva sol·licitud la documentació corresponent.

9. QUANTIA DE LES AJUDES

La quantia de la subvenció es determinarà sobre la base dels criteris de nombre de socis, volum de facturació i nombre d’empleats.

D'acord amb això, la quantia de les ajudes serà determinada en aplicació dels mòduls següents i en relació amb les dades certificades relatives a l’any 2012:

En relació amb el nombre d’associats: 30 € per soci.

Ateses les vendes efectuades: 0,6 € per cada 1.000 € de vendes.

En relació amb el nombre d’empleats: 400 € per cada empleat.

En el supòsit que la sol·licitud la formuli una cooperativa resultant d'una fusió de diverses entitats cooperatives, es tindrà en compte el conjunt de les dades individuals de cada una de les cooperatives en relació amb l'any 2012.

L’import màxim que pot rebre cada beneficiari, resultat de la suma de les quanties resultants de l’aplicació dels càlculs prevists en el punt anterior, és de 27.000 €.

Si el total dels ajuts que s'hagin de concedir és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants, segons la quantia obtinguda després de l’aplicació dels mòduls.

10. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS

1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

- President: el conseller executiu d’Economia, Medi Ambient i Caça

- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament

- Vocals:

. director insular d’Economia, Medi Ambient i Caça del CIM

. dos tècnics del Departament d’Economia i Medi Ambient del CIM

11. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència no competitiva.

2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.

3. La instrucció correspon a un funcionari del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria s'han de sotmetre a l’examen de la Comissió Avaluadora.

5. Quan la Comissió Avaluadora hagi examinat les sol·licituds i hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del Departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. Quan la quantia de l’ajut que resulti de l’informe previ sigui substancialment inferior al sol·licitat es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de dos mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es podrà reduir si s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de notificar-la individualment a les persones interessades.

10. La concessió de l’ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat beneficiària en què es determinaran els drets i les obligacions de les parts.

12. JUSTIFICACIÓ I PAGAMENT DE LES AJUDES

El termini per justificar l'activitat objecte de la subvenció finalitza dia 15 de desembre.

Quant a la forma de justificació de l’actuació realitzada, s'aplicarà el que disposen l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Concretament, la justificació s'ha de fer mitjançant el sistema de mòduls, d’acord amb el que disposa l’article 78 del Reglament esmentat, i s'ha d'ajustar al contingut mínim que figura en el model de l'annex IV.

13. ABONAMENT DELS AJUTS

Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

La subvenció no es podrà pagar fins que no es comprovi que el beneficiari es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

14. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS

1. Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:

a) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament quan hagin transcorregut quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

b) Estar en actiu durant l’any 2013.

c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

d) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.

e) Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

f) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament de l'activitat. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades i s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin.

g) Les entitats beneficiàries d’aquestes ajudes han de mantenir l’activitat durant un termini mínim d’un any des de la data de presentació de la sol·licitud; en cas contrari, se’ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.

h) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

i) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que els requereixi el Consell Insular de Menorca.

j) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

15. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment.

Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència s'han de regir per l’establert en l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

S’ha de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment, si aquest ha estat a causa d’actuacions doloses o negligents i si hi ha hagut bona o mala fe. La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe, i en canvi serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.

En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.

Si s'han fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que es va fer efectiu el pagament.

Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que si escau siguin exigibles.

16. INFRACCIONS I SANCIONS

El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.

17. ALTRES DISPOSICIONS

1. Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d’interposar-hi recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.

2. Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de es Illes Balears

ANNEX I: SOL·LICITUD D'AJUDES DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE LES COOPERATIVES AGRÀRIES DE SUBMINISTRMENT DE PRIMER GRAU DE MENORCA (consta en l'expedient)

ANNEX II: MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE (consta en l'expedient)

ANNEX III: MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE SOBRE ALTRES AJUTS REBUTS (consta en l'expedient)

ANNEX IV: DOCUMENT JUSTIFICATIU DE LA CONVOCATÒRIA D'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE LES COOPERATIVES AGRÀRIES DE PRIMER GRAU DE MENORCA DE SUBMINISTRAMENT (consta en l'expedient)

 

Maó, 12 de setembre de 2013

 

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón