Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLOSETA

Núm. 16640
Elevació automàtica a definitiu de l'acord d'aprovació ordenança sobre substitució sancions econòmiques per realització treballs en benefici de la comunitat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Transcorregut el termini d’exposició al públic de l’acord provisional relatiu a l’ordenança municipal sobre substitució de sancions econòmiques per la realització de treballs en benefici de la comunitat, aprovada en sessió plenària de la corporació 22-07-2013 i, no havent-ne presentat reclamacions, s’eleva a definitiu dit acord, segons preveu l’art. 17.3 de la Llei 39/1988 de 28 de desembre, reguladora de les Hisendes Locals.

El text íntegre de l’Ordenança es publicarà en el BOIB, i serà d’aplicació a partir del dia següent de la data de publicació del text íntegre en el BOIB.

 Contra l’elevació definitiva de dit acord, els interessats podran interpolar recurs contenciós administratiu davant la Sala de lo Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors a partir del dia següent de la publicació de l’acord en el BOIB.

 

Lloseta, a 10 de setembre del 2013.

 

El Batlle

Bernart Coll Ramón

“ORDENANÇA MUNICIPAL DE L’AJUNTAMENT DE LLOSETA SOBRE SUBSTITUCIÓ DE SANCIONS ECONÒMIQUES PER LA REALITZACIÓ DE TREBALLS EN BENEFICI DE LA COMUNITAT.

La finalitat de la present Ordenança es disposar una sèrie de mesures reeducadores per evitar, en la mida de lo possible, la reincidència en conductes incíviques a la vegada que reparar el dany produït mitjançant treballs d’interés general, i inclús la reposició dels ens al seu estat anterior a la infracció.

En definitiva, son mesures que la finalitat darrera es crear en el ciutadà la consciència de responsabilitat, solidaritat i respecte als seus veïnats.

Aquesta labor educadora i socialitzant es dirigeix sobre tot als menors d’edat i als col·lectius amb escassos recursos econòmics, atorgant la possibilitat de respondre davant la societat del dany produït amb la seva conducta infractora.

La voluntarietat i el caràcter no retribuït de les activitats, salvaguardant en tot cas el principi constitucional de la dignitat de la persona.

L’article 25.2 de la Constitució Espanyola, contempla, entre les funciones de les penes i mesures de seguretat, la reinserció social del condemnat, que es aplicable, en quan principi del Dret Penal, amb certs matisos, al Dret Administratiu Sancionador.

En conseqüència, el component educatiu i la vocació socialitzadora que tota pena comporta, compleix amb la finalitat establerta en el i amb la exigència de justícia que consagra l’art. 1 de la Norma Fonamental; això sense perjudici de la funció punitiva de les penes i sancions, que també es constitucionalment legítima.

A tal efecte, els treballs en benefici de la comunitat o d’interès general participen de la naturalesa i objectiu de mesures que estan adoptant en la legislació penal i en aplicació per el Real Decret 840/2011, de 17 de juny, per el que se estableix les circumstàncies d’execució de les penes de treball de la comunitat i de localització permanent en centre penitenciari, de determinades mesures de seguretat, així com de la suspensió de l’execució de les penes privatives de llibertat i substitució de penes.

En aquesta línea, la present ordenança ve a proporcionar a un determinat col·lectiu una alternativa al compliment de las sancions pecuniàries que se imposin com conseqüència de l’infracció de certes normes. Allò s’articula a través de la possibilitat de acollir-se a la substitució de la multa per la realització de treballs en benefici de la comunitat, que venen a reparar el perjudici derivat del il·lícit, amb inspiració en el principi de reeducació i el caràcter exemplaritzador de les sancions.

ARTICLE 1 OBJETO

Es objecte de la present Ordenança dotar de instruments que, en substitució de les sancions econòmiques, contribueixin  a prevenir la reincidència de conductes infractores i antisocials, mitjançant la realització de serveis d’utilitat pública i reposició dels danys causats, baix els principis de voluntarietat i no retribució.

ARTICLE 2 CONCEPTE

Se considera treball en benefici de la comunitat la prestació de la cooperació personal no retribuïda en determinades activitats d’utilitat pública, que serveixi de reparació a la comunitat perjudicada per el il·lícit administratiu, no supeditada a l’assoliment de interessos econòmics. Els treballs en benefici de la comunitat podran desenvolupar-se a qualsevol àmbit d’activitat de competència municipal o en entitats sense ànim de lucre i de utilitat social.

ARTICLE 3 REPARACIÓ DEL DANY

En aquells supòsits en que , per la naturalesa de la infracció, es consideri adequat i possible per la finalitat que es persegueix, i especialment quan s’hagim produït danys, brutor, deterioro, rompuda o similar dels elements de la via pública, equipaments, instal·lacions, infraestructures, i en general qualsevol bé d’ús o domini públic, o en façanes i espais visibles des de la via pública de forma que afectin a l’ornato público, es podrà oferir a l’infractor la possibilitat de restituir els béns, coses o objectes al seu estat anterior a aquell en que va esdevenir el dany.       

ARTICLE 4 ÀMBIT D’APLICACIÓ

1. La present Ordenança serà d’aplicació en el terme municipal de Lloseta, respecta de les persones que hagin comes una infracció administrativa sancionable amb multa derivada de l’incompliment, per acció o omissió de les Ordenances Municipals de neteja viaria i bon govern, normatives de seguretat ciutadana, venda ambulant, i en general, aquelles altres normes de semblant naturalesa.

2. Quedaran exclosos de l’àmbit d’aplicació de aquesta norma les sancions tributàries, urbanístiques i quines resultin sancionats per la comissió de qualsevol classe de infraccions administratives que tinguin la qualificació de molts greus, excepte circumstancies excepcionals degudament acreditades a l’expedient. Així mateix s’exclouen les persones jurídiques.

3. Sols podran acollir-se a la present disposició les persones físiques de entre 14 i 65 anys, ambdós  inclosos,  que compleixin amb les següents condicions i les recollides a l’apartat 4:

a) No haver estat sancionat, mitjançant resolució ferma, en els sis mesos anterior a la dada de la denuncia, per la infracció del mateix o altre precepte de la norma per la que s’hagi impost la corresponent sanció.

b) No contar amb ningun informe desfavorable per la substitució de la multa en un expedient anterior.

c) No tenir pendent, en executiva, ninguna deute amb aquesta administració.

4. Criteris referits als trams d’edat i condicions d’aplicació:

a) Tram d’edat: 14 a 23 anys, resultarà d’aplicació després de l’aplicació de l’interessat i amb el consentiment exprés dels pares o tutor.

b)  Tram d’edat: 24 a 65 anys, persones amb ingressos inferiors a 1,5 IPREM, família nombrosa, famílies amb ascendents o descendents amb discapacitat o dependència reconeguda. D’aplicació després d’acreditar documentalment qualsevol d’aquestes situacions i la petició de l’interessat.

ARTICLE 5 PROCEDIMENT

1. Una vegada notificada la sanció econòmica que hagi recaigut en el corresponent expedient sancionador, el sancionat que reuneixi les condicions establertes en els apartats 3 i 4 de l’article anterior podrà acollir-se a la possibilitat de substituir el pagament de la multa que s’hagi imposat per la realització de treballs en benefici de la comunitat.

2. Per això deurà dirigir una sol·licitud a l’instructor de l’expedient sancionador en el termini màxim de 15 dies hàbils, a contar des de la notificació de la resolució de l’expedient, o en qualsevol moment anterior, manifestant la seva voluntat de commutar el pagament per la realització de treballs en benefici de la comunitat. A dita escrita haurà de aportar una còpia del document d’identificació de persones físiques del sol·licitant, un telèfon de contacte i autorització per escrit del pare, mare o tutor, en cas de menors. No es proveirà cap sol·licitud que no compleixi amb els citats requisits.

3. Presentada la sol·licitud en temps i forma, i verificat que sigui el compliment de les condicions previstes a la present ordenança, el funcionari o autoritat responsable ho comunicarà al departament competent, als efectes de determinar la forma en que es durà a terme l’execució dels treballs en benefici de la comunitat per part del sol·licitant, sentit aquest.

4. Una vegada remesa la informació corresponent, es procedirà a dictar resolució en el sentit de estimar la sol·licitud de compliment alternatiu dels treballs en benefici de la comunitat, amb les següents indicacions:

a.) Lloc o entitat al que ha estat assignat.

b.) Característiques del treball o activitat que deurà desenvolupar.

c.) Data i hora en que deurà comparèixer a tal efecte.

d.) Persona responsable del seguiment.

e.) Determinació del nombre de jornades i dies en que es durant a terme els treballs.

5. Si el sol·licitant no complís amb les condicions necessàries per acollir-se a aquest benefici, es dictarà resolució declarant no pertocar la sol·licitud, amb expressió  de la seva causa.

6. En tot cas, la resolució es dictarà en el termini màxim de tres mesos des de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut dit termini, la resolució que se adopti serà en el senti d’estimar la sol·licitud i determinar la manera en què hagi de dur-se a terme el compliment substitutori de la sanció econòmica.

ARTICULO 6 EXECUCIÓ DE LA MESURA

1. La persona responsable del seguiment de l’execució dels treballs en benefici de la comunitat emetrà informe de la realització dels mateixos.

2. Si l’informe fora favorable, es manarà unir-ho a l’expedient de la seva raó i es procedirà a dictar resolució, declarant la compensació de la sanció econòmica, que es deixarà sense efecte a l’import establert.

3. Si l’informe fora desfavorable, s’aixecarà la suspensió de l’execució de la  sanció econòmica i es manarà prosseguir les actuacions que corresponguin per la recaptació íntegra de la sanció. Procedirà la emissió de informe desfavorable per la inassistència de l’obligat a una o a algunes de les jornades que s’haguessin determinat, o per la manifesta desatenció de les ordres e instruccions de l’encarregat del servei.

ARTICLE 7 JORNADA DE TREBALL

1. La jornada de treball en benefici de la comunitat tindrà una duració no inferior a quatre hores diàries ni superior a sis, amb un mínim d’una jornada i un màxim de deu jornades, i estarà regida per un principi de programació i flexibilitat, per  fer compatible el normal desenvolupament de les activitats diàries de l’obligat amb el correcte compliment de la mateixa.

2. En cap cas els treballs en benefici de la comunitat tindran caràcter remunerat.

ARTICLE 8 VALORACIÓ

Es prestarà una jornada de treball per cada 25 euros de sanció, amb el límit establert a l’article anterior, arrodonint-se per defecte a la quantitat resultant inferior. Per l’adequada vigència d’aquesta valoració es procedirà a la seva actualització anualment, conforme al IPC.

ARTICULO 9 SEGUIMIENTO I CONTROL

1. A la realització dels treballs l’obligat haurà de seguir les ordres i instruccions dels encarregats del servei, que informaran sobre l’execució dels mateixos.

2. L’informe desfavorable aparellarà les conseqüències previstes a l’article 5.3 de la present ordenança i la impossibilitat d’acollir-se en el futur a la substitució de les sancions econòmiques per la realització de treballs en benefici de la comunitat.

DISPOSICIÓ ADICIONAL

Se procurarà que els convenis que aquest Ajuntament subscrigui amb organitzacions de caràcter social incloguin entre les seves estipulacions una clàusula de col·laboració per la realització de treballs en benefici de la comunitat en els termes previstos en aquesta Ordenança.

DISPOSICIÓ TRANSITORIA

La present ordenança serà d’aplicació, des de la seva entrada en vigor, a tots els expedients sancionadors que es trobin en tramitació a la data de la mateixa i a totes les sancions que no siguin fermes en via administrativa. En aquest cas, el termini per sol·licitar la substitució de la multa per treballs en benefici de la comunitat es contarà a partir de la data d’entrada en vigor de aquesta disposició.-Lloseta, a 06 de març del 2013.- El Batlle- President, Bernat Coll Ramon.- “