Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MURO
Núm. 16585
Aprovació definitiva anunci reglament voluntaris protecció civil de Muro
Versió PDF
Atès que ha transcorregut el termini de trenta dies d’exposició pública de l’acord d’aprovació del reglament de l’agrupació de voluntaris de protecció civil de Muro, l’acord fins a les hores provisional ha esdevingut definitiu en virtut de la presumpció establerta a l’article 49 c) in fine de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local (LRBRL), i a l’article 102 d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de els Illes Balears (LMRLIB).
En compliment d’allò que disposa l’article 70.2 de la LRBRL i 103 LMRLIB es publica a continuació el text íntegre del reglament, en el ben entès que aquesta entrarà en vigor quan s’hagi produït la dita publicació i hagi transcorregut el termini previst en l’article 65.2 de la LRBRL i 113 de la LMRLIB.
REGLAMENT DE L’AGRUPACIÓ DE VOLUNTARIS DE PROTECCIÓ CIVIL DE MURO
SECCIÓ PRIMERA: OBJECTIUS
ARTICLE 1.
ARTICLE 2.
ARTICLE 3.
ARTICLE 4.
Correspon al Ple de l’Ajuntament l’adopció de l’acord de creació de l’AVPC, així com en el seu cas, de la seva dissolució.
ARTICLE 5.
L’àmbit territorial operatiu de l’AVPC es limitarà al terme municipal de Muro. A petició del Centre Provincial de Coordinació d’Emergències, que canalitzarà les demandes d’altres màxim responsables municipals, el Batle podrà autoritzar la intervenció de l’AVPC de Muro.
SECCIÓ SEGONA: ORGANITZACIÓ
ARTICLE 6.
L’organització i funcionament de l’AVPC es regirà per l’establert en el present Reglament, així com per les instruccions i directrius que, a efectes de coordinació general, puguin dictar les Comissions Nacional i Autonòmica de Protecció Civil; i per l’establert al Decret 44/2003 de 2 de maig, pel qual s’aprova el Reglament de voluntaris de Protecció Civil de les Illes Balears.
ARTICLE 7.
L’ALVPC depèn directament del batlle com a responsable màxim de la Protecció Civil Local.
ARTICLE 8 .
L’AVPC quedarà enquadrada orgànica i funcionalment dins la unitat municipal de la que depenguin els serveis de Protecció Civil o, en el seu defecte, els serveis de Seguretat Ciutadana, sense que això constitueixi cap vincle laboral o funcionarial dels seus components amb l’Ajuntament.
ARTICLE 9
L’ALVPC s’estructura funcionalment en Seccions (Transmissions, Primers Auxilis, Extinció d’Incendis, Rescat i Salvament, Formació, Secció Juvenil, etc.) a les quals els voluntaris s’adscriuran en funció de la seva capacitat i preparació.
Per la seva intervenció, les Seccions es divideixen en GRUPS D’ACCIÓ O GRUPS D’INTERVENCIÓ OPERATIVA. Els voluntaris s’enquadren dins aquests Grups d’Acció. No obstant, un Grup d’Acció pot formar part de diferents Seccions en funció de les àrees que tengui assumides.
Cada grup d’acció està format per un Cap i els voluntatis que formin part de dit grup. Els grups es poden dividir en subgrups respectivament.
Aquesta estructura serà de caire flexible, ajustant-se a les necessitats del servei, als mitjans humans disponibles i a l’establert al Pla Municipal d’Emergències i als Plans d’Actuació Municipal davant riscos específics.
ARTICLE 10
El cap de l’Agrupació és designat pel batle, a proposta del regidor delegat de Protecció Civil o, en el seu defecte, del regidor delegat de Seguretat Ciutadana.
Els Caps de Secció i de Grups seran proposats, de manera justificada, pel cap de l’Agrupació i nomenats pel Regidor corresponent.
L’elecció del Cap de l’agrupació, de Secció i de Grups, s’ha de dur a terme amb audiència prèvia a l’assemblea.
El procés per al cessament dels càrrecs és igual que per a la designació i nomenament dels mateixos.
ARTICLE 11.
Per la RegidorIa de l’àrea corresponent, o per al servei Local de Protecció Civil, si n’hi hagués, elaboraran i formularan propostes per a l’elaboració de les normes i instruccions que siguin necessàries per desenvolupar, completar i aplicar el present Reglament.
L’aprovació d’aquestes normes correspon al batle, a proposta del regidor corresponent.
ARTICLE 12.
Per garantir la seva eficàcia s’exigirà a tots els integrants de l’Agrupació un nivell mínim de coneixements sobre els diferents camps que integren la Protecció Civil, havent-se de facilitar l’accés a aquesta formació per part de les diferents administracions involucrades.
ARTICLE 13.
La Corporació Municipal, mitjançant la col·laboració de la Conselleria d’Interior, arbitrarà els medis necessaris per a procurar que l’Agrupació compti amb material específic que garanteixi la ràpida intervenció davant qualsevol situació d’emergència, especialment en el camp del transport, la uniformitat i les radiocomunicacions, així com per a que l’Agrupació pugui disposar d’una seu digna i adequada a les seves necessitats.
ARTICLE 14.
La Corporació Municipal podrà subscriure convenis de col·laboració amb altres administracions, organismes o entitats públiques o privades, encaminades cap a la promoció, dotació de mitjans, formació i millor funcionament de l’AVPC de Muro.
SECCIÓ TERCERA: FUNCIONS
ARTICLE 15
L’actuació de l’AVPC se centrarà, de forma permanent i regularitzada, en el camp preventiu i operatiu de la gestió d’emergències, catàstrofes i/o calamitats públiques, d’acord amb allò previst en els Plans Territorials Municipals i en els Plans d’Actuació davants riscos específics.
En cas d’absència de serveis d’emergència professionals, o amb temps de resposta molt elevats, podran actuar eventualment en substitució d’aquests en tasques d’intervenció en accidents o sinistres, passant a exercir tasques de suport u cop els serveis professionals facin acte de presència, i actuant sota la seva direcció a partir d’aleshores.
Tindran la consideració de serveis d’emergència professionals, a més dels habituals, els bombers forestals, els bombers voluntaris i les brigades d’auxili ràpid de la Comunitat Autònoma, es a dir, la Unitat Operativa de la Direcció General d’Emergències.
ARTICLE 16.
El Pla Territorial Municipal i els Plans d’actuació davant riscos específics són la vertadera font d’on surten les competències de la AVPC, podent variar la quantitat i qualitat de les mateixes en funció de la capacitat de l’Agrupació per assumir-les.
En coherència amb la seva finalitat i organització, algunes de les funcions que podria desenvolupar l’Agrupació són:
PART SEGONA: DELS VOLUNTARIS
SECCIÓ PRIMERA: DISPOSICIONS GENERALS.
ARTICLE 17.
Podran vincular-se a l’Agrupació les persones físiques, residents en el municipi, que manifestin el desig de col·laborar voluntàriament en les activitats pròpies dels serveis bàsics de Protecció Civil.
Els aspirants a voluntaris han de reunir les següents condicions: tenir una edat mínima de 18 anys(o autorització paterna), no tenir cap malaltia contagiosa i ser aptes físicament per als treballs propis dels serveis que s’hagi de desenvolupar, presentar la documentació que a l’efecte s’assenyalí. No podran tenir relació amb l’ajuntament, ni de tipus funcionarial ni laboral.
La sol·licitud d’ingrés, que en principi es considerarà coma a Voluntari de pràctiques, s’haurà de formalitzar a l’Ajuntament de Muro, conforme al model que es fixi a l’efecte. La presentació de la sol·licitud suposarà l’acceptació plena del present Reglament , acceptació que haurà de ser explícita quan s’ingressi com a membre de ple dret.
El compromís voluntari ha de renovar-se, de manera explícita, cada tres anys, considerant rescindit el vincle si no es duu a terme la renovació.
També són d’aplicació les limitacions a la vinculació de voluntari contemplades a l’article 2 del present Reglament.
ARTICLE 18.
Tots els sol·licitants que encara no hagin superat les proves psicofísiques i de coneixements seran considerades voluntaris auxiliars o passius, i, per tant, en cap cas hauran de desenvolupar tasques de caire operatiu. Les diferents proves es determinaran reglamentàriament mitjançant annex.
Les persones que compleixin els requisits recollits a l’article 2 d’aquest Reglament i que superin les proves d’aptitud psicofísica i de coneixements, relacionats amb les diferents àrees que integren la Protecció Civil, hauran de superar un període de pràctiques no inferior a tres mesos ni superior a un any.
Aquest voluntaris en pràctiques passaran a ser membres voluntaris de ple dret de l’Agrupació si les pràctiques són valorades positivament pel Servei competent de la Direcció General d’Emergències.
Els voluntaris en període de pràctiques podran desenvolupar actuacions operatives de responsabilitat limitada, duent a terme tasques com a col·laborador d’altres voluntaris de més experiència. Hauran de tenir la mateixa cobertura d’assegurances que els voluntaris de ple dret.
ARTICLE 19.
La col·laboració voluntària podrà realitzar-se incorporant-se a l’Agrupació com a col·laborador.
Són col·laboradors aquelles persones que poseeixen una determinada qualificació professional i participen eventualment amb l’AVPC realitzant informes, assessorament tècnic i contribuint en la formació de voluntaris.
El present Reglament no és d’aplicació als col·laboradors.
ARTICLE 20.
La relació dels voluntaris amb el municipi s’entén com a col·laboració gratuïta desinteressada i benvolent, basant-se en sentiments humanitaris, altruistes i de solidaritat social, sense mantenir, per tant, cap relació de caire laboral.
La permanència dels voluntaris i col·laboradors al servei de la Protecció Civil Local serà gratuïtat i honorífica, sense dret a reclamar salari, remuneració o premi, si bé l’Ajuntament, en determinats casos justificats i/o excepcionals, podrà arbitrar fórmules de compensació per despeses derivades dels servei o assistència a cursos de formació.
Queden exclosos del paràgraf anterior les indemnitzacions corresponents per perjudicis soferts com a conseqüència de la seva prestació segons l’establert pels articles 31 i 32.
ARTICLE 21.
La condició de voluntari faculta, únicament, per realitzar les activitats amb la PC local reflectides a l’article 15 del present Reglament.
La condició de voluntari no empara cap activitat amb finalitat religiosa, política o sindical.
SECCIÓ SEGONA: UNIFORMITAT I IDENTIFICACIÓ
ARTICLE 22.
Per totes les actuacions previstes, de caire operatiu, el voluntari haurà d’anar degudament uniformat.
La uniformitat dels membres de l’Agrupació serà la descrita a l’Ordre corresponent.
ARTICLE 23.
Tots els components de l’AVPC duran els distintius creats per l’Ordre de la Conselleria d’Interior del 14-10-2004.
ARTICLE 24.
La Conselleria d’Interior proporcionarà un carnet acreditatiu a cada voluntari de l’Agrupació, segons el model de l’Ordre de la Conselleria d’Interior del 14-10-2004.
SECCIÓ TERCERA: FORMACIÓ I ENSINISTRAMENT
ARTICLE 25.
És objectiu prioritari en l’àmbit de la PC local la preparació del seu personal a tots els nivells, des de la selecció i formació inicial-final continuada i permanent durant la relació voluntari-agrupació.
La formació inicial del voluntari té com a finalitat informar i posar en cotacte el voluntari amb els coneixements bàsics i les realitats vinculades a la PC local, així com amb els diferents caps d’actuació.
Amb aquesta finalitat orientadora del futur voluntari, dita informació i ensinistrament inicial contribueix a la selecció dels aspirants, al temps que facilita la captació del mateixos per incorporar-se en condicions d’eficàcia a al corresponent unitat d’intervenció.
ARTICLE 26.
La formació permanent i continuada del voluntari té com a objectiu no només la garantia i posada en pràctica d’un dret d’aquell, sinó, sobretot, atendre les necessitats reals de la prestació del servei, obtenint els majors nivells de responsabilitat, eficàcia i seguretat.
ARTICLE 27.
L’AVPC podrà participar amb el seu personal en els cursos de formació i ensinistrament que organitzi la Conselleria d’Interior en la convocatòria dels quals quedi explícita aquesta possibilitat.
L’Ajuntament, a través de l’AVPC, podrà organitzar els seus propis cursos en l’àmbit local, els continguts i duració dels quals hauran de ser aprovats per la Conselleria d’Interior.
L’Organisme organitzador de cada curs serà responsable d’encunyar els seus propis certificats d’assistència i/o aprofitament dels mateixos, havent-se de comunicar al Servei de Protecció Civil del Govern de les Illes Balears, en finalitzar el curs, una relació dels assistents i la qualificació obtinguda.
ARTICLE 28.
L’activitat formativa s’articularà de la següent manera:
Tindran una duració mínima de 25 hores lectives teòrico-pràctiques, versant esl seus continguts sobre les àrees fonamentals relacionades amb la Protecció Civil (legislació bàsica, autoprotecció, primers auxilis, extinció d’incendis, rescat i salvament, comunicacions, acció social, etc.)
SECCIÓ QUARTA: DRETS DELS VOLUNTARIS.
ARTICLE 29.
El voluntari té dret a usar els emblemes, distintius i equips de servei, i els corresponents a la seva categoria en totes les actuacions en les que siguin demandats.
A efectes d’identificació, en casos d’intervenció, emergències o calamitat, l’ús dels mateixos és obligatori.
Igualment, el voluntari té dret a rebre una acreditació suficient per part de la Conselleria d’Interior.
ARTICLE 30.
El voluntari té dret a ser reintegrat de les despeses de manutenció, transport i allotjament soferts en la prestació del servei, havent de fer front a dites despeses l’Administració Pública de qui depengui la planificació i organització dels dispositius establerts.
En qualsevol cas, aquesta compensació de les despeses no tindrà caràcter de remuneració o salari.
ARTICLE 31.
El voluntari té dret a adoptar totes les mesures necessàries per a evitar situacions que comportin perills innecessaris per a ell o per a tercers.
En qualsevol cas el voluntari té dret a estar assegurat contra els possibles riscs derivats de la seva actuació.
Els fets derivats de la seva actuació com a membre de l’AVPC estaran coberts per una assegurança d’accidents, que garantirà, coma a mínim, les prestacions mèdiques i farmacèutiques necessàries.
Igualment, queden assegurades les indemnitzacions corresponents en els casos en què, com a conseqüència de l’accident, sobrevinguin invalidesa permanent o defunció.
ARTICLE 32.
Els danys i perjudicis que, com a conseqüència del treball voluntari, pot sofrir el beneficiari del mateix, així com tercers, quedaran coberts per una assegurança de responsabilitat civil.
La modalitat de les corresponents pòlisses d’assegurances i cost de les indemnitzacions seran fixades pel Govern de les Illes Balears, que a la vegada pagarà les primes de les assegurances, sempre que existeixi dotació pressupostària suficient a l’efecte, mitjançant la signatura de conveni de col·laboració amb l’Ajuntament de Muro. En cas contrari, les primes de les assegurances seran fixades pel Ple Municipal, a proposta del regidor delegat, responsabilitzant-se l’Ajuntament de sufragar les quotes.
Els voluntaris en pràctiques tenen dret a les seves corresponents assegurances en igualtat de condicions que els voluntaris definitius.
Els costs de les assegurances s’actualitzaran anualment.
L’Ajuntament serà responsable civil subsidiari, d’acord amb la legislació vigent, en virtut de la seva potestat de direcció sobre l’AVPC. No obstant, quan l’actuació excedeixi de l’àmbit del terme municipal i s’hagin coordinat diferents Agrupacions supramunicipals serà responsable civil subsidiari el Consell de Mallorca.
ARTICLE 33.
El voluntari de PC té dret a obtenir el suport material de l’Agrupació.
De la mateixa manera, té dret a participar en l’estructura de l’Agrupació i opinar sobre el treball desenvolupat.
El voluntari podrà efectuar les peticions, sugerències i reclamacions que consideri necessàries, dirigides al Cap de l’Agrupació.
En tot cas si, passats 20 dies des de l’entrada en el registre, l’escrit no fos contestat, es podrà elevar directament al batle o al regidor delegat.
SECCIÓ CINQUENA.: DEURES DELS VOLUNTARIS
ARTICLE 35.
Tot voluntari ha de respectar l’estructura jeràrquica i funcional de l’Agrupació, i col·laborar en la major eficàcia de les mateixes.
Els voluntaris hauran d’acatar la direcció d’altres organismes competents, en determinades actuacions contemplades en el Pla Municipal d’Emergències o Plans d’Actuació Municipal Específica, com en el cas d’extinció d’incendis forestals i urbans, etc.
En cap cas, el voluntari o col·laborador de PC actuaran com a membres de l’Agrupació fora dels actes de servei.
No obstant, podrà intervenir amb caràcter estrictament personal, i sense vinculació amb l’Agrupació, en aquells supòsits relacionats amb el sue deure com a ciutadà, usant els coneixements i experiències derivades de la seva activitat voluntària.
ARTICLE 36
El voluntari de PC haurà de realitzar un número mínim d’hores, compromeses mutu acord amb l’Agrupació, i que no podrà ser inferior a 60 hores anuals, comptant com a tals la suma d’hores de formació i intervenció.
ARTICLE 37.
El voluntari té el deure de conservar i mantenir en perfectes condicions d’ús el material i l’equip que se li hagi confiat.
Els perjudicis causats en el mateixos com a conseqüència del tracte incorrecte o falta d’esment seran responsabilitat del voluntari.
En qualsevol cas, tot el material en poder del voluntari serà retornat a l’Agrupació si es modifiquen les circumstàncies que aconsellaren o habilitaren dit dipòsit.
SECCIÓ SISENA.: RECOMPENSES I SANCIONS
ARTICLE 38.
L’activitat altruista, solidària i no lucrativa exclou tota remuneració, però no impedeix el reconeixement dels mèrits del voluntari i, per tant, la constatació dels mateixos a efectes honorífics.
Amb aquesta distinció de conductes meritòries, també seran estudiades les possibles faltes comeses pels voluntaris que duran aparellades les corresponents sancions.
Tant els mèrits i els honor concedits, com les faltes i les seves sancions seran anotades a l’expedient personal de l’interessat.
ARTICLE 39.
La valoració de les conductes meritòries que puguin merèixer una recompensa, sempre de caire no material, correspon al batle.
La iniciativa d’aquest reconeixement meritori correspon al Cap de Servei local de PC o, en el seu defecte, al de l’Agrupació.
ARTICLE 40.
La valoració de les conductes meritòries es realitzarà mitjançant reconeixement públics, diplomes o medalles, a més d’altres distincions que pugui concedir l’Ajuntament o altres Administracions Públiques.
ARTICLE 41.
La sanció serà conseqüència de la comissió d’una infracció, en allò que disposa en el present Reglament.
Les infraccions podran ser considerades lleus, greus o molt greus.
ARTICLE 42.
Es consideren faltes lleus:
Les faltes lleus podran sancionar-se amb apercebiment o suspensió de fins a 30 dies.
ARTICLE 43.
1. Es consideren faltes greus:
2. Les faltes lleus podran sancionar-se amb la suspensió de la condició de voluntari , de 30 a 180 dies.
ARTICLE 44.
ARTICLE 45.
Les faltes lleus es prescriuran als 6 mesos de la data de la seva comissió, les greus als dos anys.
ARTICLE 46.
El voluntari tindrà dret a un procés just i equànime que garanteixi al màxim la defensa en cas de sancions reglamentades.
SECCIÓ SETENE.: RESCISSIÓ I SUSPENSIÓ DEL VINCLE AMB L’AGRUPACIÓ
ARTICLE 47.
Són causes de suspensió temporal del vincle voluntari amb l’AVPC les següents:
ARTICLE 48.
La relació voluntària amb l’AVPC podrà ésser rescindida per les següents causes previstes a l’article 33 del Decret 44/2003.
ARTICLE 49.
En tots els casos en què es produeixen la rescissió de la relació del voluntari amb l’Agrupació, aquesta tornarà, de forma immediata, els equips i les acreditacions que estiguin en el seu poder.
ARTICLE 50.
En tot cas, s’expedirà, a petició de l’interessat, certificació en què constin els serveis prestats a l’Agrupació, així com la causa per la qual es va acordar la baixa, remeten-se una còpia al Registre d’Agrupacions de Voluntaris de la Direcció General d’Emergències i del Servei de Protecció Civil de la CAIB.
DISPOSICIONS FINALS
1.- Perquè entri en vigor el present Reglament haurà de ser aprovat pel Ple Municipal, havent estat supervisat prèviament per la Direcció General d’Emergències i del Servei de Protecció Civil de la CAIB.
2.- La Direcció General d’Emergències i del Servei de Protecció Civil de la CAIB, en el desenvolupament de les seves competències sobre el voluntariat de Protecció Civil, col·laborarà amb els Ajuntaments de les següents maneres:
3.- Successivament s’aniran adjuntat Annexes al present Reglament, els quals podran sofrir modificacions, una vegada aprovat el present Reglament, sense que sigui necessària la revisió íntegra del mateix, ni la seva nova aprovació pel Ple Municipal, no essent així quan es proposi l’alteració de l’articulat.
4.- Els diferents Annexes seran aprovats per la Batlia, i inclouran les directrius necessàries per al desenvolupament i aplicació del present Reglament (uniformitat, instruccions de funcionament, designació de responsables, …)
Muro, 4 de setembre de 2013.
El batle,
Martí Fornés Carbonell.