Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA
Núm. 16560
Consell Tributari. Aprovació definitiva del Reglament del Tribunal Econòmic
Versió PDF
Aprovació definitiva del Reglament orgànic del Tribunal Economicoadministratiu Municipal de l’Ajuntament de Palma de Mallorca.
En compliment del que disposa l’article 70.2 de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, es publica íntegrament el text del Reglament per a general coneixement i entrada en vigor l’endemà de la seva publicació.
REGLAMENT ORGÀNIC DEL TRIBUNAL ECONOMICODMINISTRATIU MUNICIPAL DE L’AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
L’art. 137 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local modificada per la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local, va preveure en els grans municipis la creació d’un òrgan per a la resolució de les reclamacions economicoadministratives i va assenyalar que el seu funcionament s’havia de basar en criteris d’independència tècnica, celeritat i gratuïtat. La seva composició, les seves competències, la seva organització i el seu funcionament, així com el procediment de les reclamacions s’ha de regular mitjançant un reglament aprovat pel Ple de l’Ajuntament, que té caràcter d’orgànic d’acord amb el que disposa l’article 123 de la Llei 7/1985 i, en tot, cas amb el que estableixen la Llei general tributària i la normativa estatal reguladora de les reclamacions econòmiques administratives.
Partint d’aquestes normes legals l’Ajuntament de Palma de Mallorca, a la sessió ordinària del 29 de juliol de 2004, va aprovar definitivament el Reglament orgànic del Consell Tributari de l’Ajuntament de Palma de Mallorca, que fou publicat al BOIB núm. 127, d’11 de setembre de 2004, i va entrar en vigor l’endemà de la publicació.
El Consell Tributari de l’Ajuntament de Palma de Mallorca ha estat funcionant com a òrgan especialitzat competent per a conèixer de les reclamacions economicoadministratives contra els actes tributaris de competència municipal amb uns resultats ajustats a la finalitat prevista en la seva creació, que com deia l’exposició recollida a la Llei de mesures consistia a “garantir la competència tècnica, la celeritat i la independència tant patentment requerides pels ciutadans en aquest àmbit. Aquest òrgan pot constituir un important instrument per a abaratir i agilitar la defensa dels drets dels ciutadans en un àmbit tan sensible i rellevant com el tributari, així com per a reduir la conflictivitat en via contenciosa administrativa, amb el consegüent alleugeriment de la càrrega de treball a què es veuen sotmesos els òrgans d’aquesta jurisdicció”.
El temps transcorregut des de la seva creació aconsella efectuar una nova regulació d’aquest òrgan que incideixi en el seu caràcter d’òrgan resolutori de les reclamacions economicoadministratives contra els actes tributaris de l’Ajuntament de Palma de Mallorca i que tingui en compte la regulació de les reclamacions economicoadministratives efectuada pel Reial decret 520/2005, de 13 de maig, pel qual s’aprova el Reglament general de desplegament de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, en matèria de revisió en via administrativa, aprovat amb posterioritat al Reglament orgànic vigent.
A més, s’ha d’aclarir la competència que l’art. 137 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, modificada per la Llei 57/2003, de 16 de desembre, va atribuir als òrgans economicoadministratius municipals, referida a l’emissió de dictamen dels projectes d’ordenances fiscals. Aquest dictamen només l’ha d’emetre el Tribunal quan hi sigui requerit pels òrgans municipals competents en la matèria, de manera que té caràcter facultatiu.
Per tot això, s’aprova un nou Reglament orgànic del Tribunal Economicoadministratiu Municipal de l’Ajuntament de Palma de Mallorca que deroga el Reglament orgànic del Consell Tributari.
REGLAMENT ORGÀNIC DEL TRIBUNAL ECONOMICOADMINISTRATIU MUNICIPAL DE L’AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA
CAPÍTOL I
El Tribunal Economicoadministratiu Municipal de l’Ajuntament de Palma de Mallorca
Article 1
El Tribunal Economicoadministratiu Municipal de l’Ajuntament de Palma de Mallorca és l’òrgan a què es refereix l’art. 137 de la Llei de bases de règim local per a resoldre les reclamacions economicoadministratives.
Tindrà a més les competències que la normativa d’aplicació li atribueixi en matèria de tributs i ingressos de dret públic.
Article 2
El Tribunal ha d’exercir les seves funcions amb independència i objectivitat.
CAPÍTOL II
Competències
Article 3
El Tribunal es competent per a:
1. El coneixement i la resolució de les reclamacions economicoadministratives que s’interposin en relació amb:
a. Els actes d’aplicació dels tributs que siguin de competència municipal i la imposició de sancions tributàries.
b. Els actes de recaptació d’ingressos de dret públic no tributaris de competència municipal.
2. L’elaboració d’estudis i propostes en matèria tributària i per a emetre dictamen facultatiu i no vinculant sobre els projectes d’ordenances fiscals, amb el requeriment previ dels òrgans municipals competents en matèria tributària.
Els dictàmens que emeti sobre els projectes d’ordenances fiscals s’han de fer abans de la seva aprovació inicial.
CAPÍTOL III
Organització, composició i funcionament
Article 4
El Tribunal està integrat per tres membres nomenats pel Ple municipal, per majoria absoluta del nombre legal dels/de les regidors/res, entre persones de reconeguda competència tècnica.
El Tribunal ha de designar entre els seus membres un/una president/ta i un/una secretari/tària, després d’una elecció efectuada al seu si.
El tercer membre substitueix en cas d’absència, vacant o malaltia el/la president/ta i, si escau, el/la secretari/tària.
Quant al seu cessament hom s’ha d’ajustar al que disposa l’article 137.4 de la Llei de bases de règim local.
Article 5
El Tribunal pot funcionar en ple, format pels tots els seus membres, o de forma unipersonal.
Article 6
El Tribunal funciona mitjançant òrgans unipersonals i. amb procediment abreujat, en els següents supòsits:
a. Quan sigui de quantia inferior a 6.000 euros.
b. Quan s’al·legui exclusivament la inconstitucionalitat o il·legalitat de les normes.
c. Quan s’al·legui exclusivament falta o defecte de notificació.
d. Quan s’al·legui exclusivament insuficiència de motivació o incongruència de l’acte impugnat.
e. Quan s’al·leguin exclusivament qüestions relacionades amb la comprovació de valors.
f. Quan es donin les circumstàncies que determini el Ple municipal.
El Ple del Tribunal pot avocar la competència per a resoldre les reclamacions economicoadministratives corresponents a la tramitació pel procediment abreujat.
Article 7
Les resolucions que dicta el Tribunal, tant si funciona en ple com de forma unipersonal, exhaureixen la via administrativa i contra aquestes només escau recurs contenciós administratiu.
Article 8
La Batlia pot acordar la publicació periòdica, impresa o informàtica, de les resolucions del Tribunal Economicoadministratiu Municipal de Palma de Mallorca.
La publicació ha de respectar el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
Article 9
1. Les reclamacions economicoadministratives s’han d’interposar en el termini d’un mes comptat des de l’endemà de la notificació de l’acte impugnat o des del dia següent a aquell en què es produeixin els efectes del silenci administratiu. En el supòsit de reclamacions relatives a deutes de venciment periòdic i notificació col·lectiva, el termini per a la interposició es computa a partir de l’endemà de la finalització del període voluntari de pagament.
2. L’escrit d’interposició s’ha de dirigir a l’òrgan administratiu que ha dictat l’acte reclamable, que l’ha de trametre al Tribunal Economicoadministratiu Municipal de l’Ajuntament de Palma de Mallorca en el termini d’un mes, juntament amb l’expedient corresponent, al qual es pot incorporar un informe si es considera convenient. Això no obstant, quan l’escrit d’interposició inclou al·legacions, l’òrgan administratiu que va dictar l’acte, sempre que no s’hagi presentat prèviament recurs de reposició, pot anul·lar totalment o parcialment l’acte impugnat abans de trametre l’expedient al Tribunal.
3. Les reclamacions administratives s’han de substanciar, en el que no preveu aquest Reglament, conformement al capítol IV del títol V de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària; el Reial decret 520/2005, de 13 de maig, pel qual s’aprova el Reglament general de desenvolupament de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, en matèria de revisió en via administrativa, i d’altra normativa estatal o autonòmica que els desenvolupi, els substitueixi o hi resulti aplicable.
Tots els/les funcionaris/nàries i empleats/ades de l’Ajuntament tenen el deure de col·laborar amb el Tribunal Economicoadministratiu Municipal de l’Ajuntament de Palma de Mallorca, i a l’efecte de facilitar-los tota la informació que necessitin per al desenvolupament de les seves funcions. Així mateix, els han de trametre puntualment els expedients administratius reclamats i facilitar totes les proves que ses sol·licitin.
CAPÍTOL IV
Recurs potestatiu de reposició
Article 10
Els/les interessats/ades poden interposar contra les resolucions en matèria tributària competència del Tribunal Economicoadministratiu el recurs potestatiu de reposició previst a l’article 14 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.
Contra la resolució expressa o tàcita del recurs de reposició la persona interessada pot interposar reclamació economicoadministrativa, que és preceptiva per a poder acudir a la via contenciosa administrativa.
Article 11
El recurs de reposició citat s’ha de resoldre en el termini màxim d’un mes i els efectes del silenci són negatius.
DISPOSICIÓ ADICIONAL
En els supòsits en els quals l’Ajuntament de Palma de Mallorca ha delegat competències de gestió recaptatòria en altres administracions públiques, són competents per a conèixer de les reclamacions economicoadministratives contra els actes dictats per l’administració que actua per delegació, d’acord amb el que disposa el conveni regulador adient.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. El Tribunal Economicoadministratiu Municipal de l’Ajuntament de Palma de Mallorca substituirà el Consell Tributari i coneixerà de totes les reclamacions interposades davant d’aquest òrgan qualsevol que sigui l’estat de la seva tramitació.
Segona. Els actuals membres del Consell Tributari continuaran exercint les seves funcions com a membres del Tribunal Economicoadministratiu Municipal de l’Ajuntament de Palma de Mallorca.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda derogat el Reglament orgànic del Consell Tributari de l’Ajuntament de Palma, aprovat pel Ple de l’Ajuntament en la seva sessió ordinària de 29 de juliol de 2004, publicat al BOIB núm. 127, d’11 de setembre de 2004.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. En tot el que no regula aquesta disposició sobre funcionament del Tribunal Economicoadministratiu Municipal de l’Ajuntament de Palma de Mallorca s’aplica la normativa sobre òrgans col·legiats continguda a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Segona. El present Reglament orgànic del Tribunal Economicoadministratiu Municipal de l’Ajuntament de Palma de Mallorca entrarà en vigor l’endemà que es publiqui íntegrament al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, un cop transcorregut el termini que marca l’article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.
Tercera. Modificació de l’Ordenança fiscal general de l’Ajuntament de Palma, aprovada pel Ple de 7 de novembre de 2005.
Es modifica el primer paràgraf de l’article 57 de l’Ordenança fiscal general de l’Ajuntament de Palma, aprovada pel Ple de 7 de novembre de 2005, substituint la referència “Consell Tributari” per la de “Tribunal Economicoadministratiu Municipal de Palma de Mallorca”, amb la qual cosa queda redactat en els següents termes:
“Contra els actes sobre aplicació i efectivitat dels tributs locals, i dels ingressos de dret públic d’aquest Ajuntament, i contra les actuacions inspectores inherents i actes d’imposició de sancions tributàries, es pot formular reclamació economicoadministrativa davant el Tribunal Economicoadministratiu Municipal de Palma de Mallorca, en el termini d’un mes comptat des de l’endemà de la notificació expressa o l’exposició pública dels corresponents padrons o matrícules de contribuents, o amb caràcter potestatiu el recurs de reposició, davant el mateix òrgan que ha dictat l’acte, específicament previst per la Llei reguladora de les hisendes locals.”
Es modifica el punt 6 de l’article 68 de l’Ordenança fiscal general de l’Ajuntament de Palma, substituint la referència “Consell Tributari” per la de “Tribunal Economicoadministratiu Municipal de Palma de Mallorca”, amb la qual cosa queda redactat en els següents termes:
“L’exposició al públic dels padrons o matrícules produeix els efectes de notificació de les liquidacions de quotes que hi figuren consignades. Contra aquestes es pot interposar reclamació economicoadministrativa davant el Tribunal Economicoadministratiu Municipal de l’Ajuntament de Palma de Mallorca, la qual és prèvia al recurs contenciós administratiu o, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició.
Palma, 6 de setembre de 2013
El Secretari del Consell Tributaride l’Ajuntament de Palma
Jaume Barceló Llompart