Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 16407
PLE. Delegació de competències del Consell Insular de Menorca ens els ajuntaments de Ciutadella, Alaior, Es Castell, Ferreries, Es Mercadal, Es Migjorn Gran i Sant Lluis, per a la tramitació i concessió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social financiats pel Consell Insular de Menorca
Versió PDF
Es fa públic que el Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 18 de març de 2013 i els ajuntaments de Ciutadella, Alaior, Es Castell, Ferreries, Es Mercadal, Es Migjorn Gran i Sant Lluís, en les respectives sessions de Ple o de Junta de Govern, les dates de les quals es detallen més avall, aprovà el conveni tipus de delegació signat amb cadascun dels ajuntaments esmentats i que es transcriu a continuació en annex, així com els imports de les transferències corresponents a l'any 2013, per a la tramitació i concessió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social
| MUNICIPIS |
DATA PLE O JUNTA DE GOVERNAJUNTAMENT |
APORTACIÓ CIM |
DATA SIGNATURA CONVENI |
|---|---|---|---|
| CIUTADELLA |
09-05-2013 |
58.958,91 € |
20-05-2013 |
| ALAIOR |
16-05-2013 |
20.079,20 € |
13-06-2013 |
| ES CASTELL |
26-03-2013 |
17.413,25 € |
17-04-2013 |
| FERRERIES |
22-03-2013 |
8.449,38 € |
17-04-2013 |
| ES MERCADAL |
27-03-2013 |
10.537,13 € |
09-04-2013 |
| ES MIGJORN GRAN |
06-03-2013 |
2.995,07 € |
17-04-2013 |
| SANT LLUIS |
27-03-2013 |
15.218,20 € |
17-04-2013 |
ANNEX
Conveni TIPUS entre el Consell Insular de Menorca i l’ajuntament de ______ per a la tramitació i la concessió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social finançats pel consell insular de menorca
D’una part, l’Honorable Senyor Santiago Tadeo Florit, President del Consell Insular de Menorca d’acord amb la normativa de la Llei de bases de règim jurídic local i la Llei orgànica de règim electoral general, que actua en virtut de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.
I d’altra part l’Il·lm/a Sr/a._____________, batle/essa de l’Ajuntament de _______, en virtut de l’establert en l’article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases de règim local, i en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Ambdues parts, reconeixent-se mútuament la capacitat necessària per formalitzar aquest acord,
EXPOSEN
I.- Que l’article 70.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, estableix que el Consell Insular de Menorca té competències pròpies en serveis socials i assistència social; desenvolupament comunitari i integració; política de protecció i atenció a persones dependents; voluntariat social, i polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.
II.- Que l’article 37 de la Llei 4/2009, d’11 de juny de serveis socials, estableix que correspon als consells insulars concedir, gestionar i tramitar les prestacions econòmiques incloses en les competències pròpies en matèria de serveis socials, i aquelles que se’ls hi encomanin dins el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.
III.- Que en virtut de l’article 75 de l’esmentada Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, els ajuntaments de les Illes Balears, en la seva qualitat d’institucions de govern dels municipis illencs, poden assumir dins el seu àmbit territorial la funció executiva i la gestió de les competències pròpies dels consells insulars o d’aquelles que els hagin estat prèviament transferides.
IV.- Que l’article 14 de l’esmentada Llei 4/2009, d’11 de juny, atribueix als serveis socials comunitaris les funcions de:
o) Gestionar prestacions d’urgència social.
q) Gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques d’àmbit municipal i les altres que li siguin atribuïdes.
V.- Que l’article 48 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, estableix que el Govern de les Illes Balears, els consells insulars i els municipis col·laboren en l’aplicació de les polítiques de serveis socials, d’acord amb les competències respectives, mitjançant els instruments establerts en la legislació general sobre règim jurídic i procediment administratiu, en la legislació sobre consells insulars i en la legislació de règim local.
VI.- Que el Títol I de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i dels procediment administratiu comú, i el Títol IV de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears regulen les relacions entre les diferents administracions públiques i estableixen els diferents mitjans de col·laboració a fi de prestar un millor servei a la ciutadania.
VII.- Que, en data ________, el Consell Insular de Menorca i l’Ajuntament de ______, signaren un conveni pel qual s’articulà la col·laboració tècnica, econòmica i administrativa entre ambdues institucions en l’àmbit de les seves competències, per a la tramitació i la concessió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social finançats pel Consell Insular de Menorca.
VIII.- Que el pacte cinquè d’aquest conveni preveia que la durada de la delegació de competències per a dur a terme l’objecte del conveni és de ____anys des de l’endemà de la seva signatura, sens perjudici de possibles pròrrogues per un període màxim de _____ anys més, per acord exprés de les parts.
IX.- Que, en data ______________, el Consell Insular de Menorca i l’Ajuntament de ___________, signaren una addenda al conveni dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social, mitjançant la qual es prorrogà la vigència de l’esmentat conveni fins al 31 de desembre de 2012, preveient-se la possibilitat de pròrroga expressa fins a un màxim de tres anys més, i es varen modificar el pacte cinquè i el cinquè paràgraf del pacte sisè.
X.- Que a dia d’avui ha finalitzat la vigència de l’esmentada addenda.
XI.- Que existeix la voluntat compartida entre el Consell Insular de Menorca i tots els ajuntaments de Menorca per a què aquests ajuts siguin gestionats des dels municipis, per assolir així una major eficàcia, eficiència i proximitat al ciutadà.
XII.- Que, havent transcorregut el termini de vigència de l’esmentat conveni, sense que s’hagi signat la corresponent pròrroga i havent manifestat ambdues parts la seva voluntat de donar continuïtat a l’esmentada col·laboració mitjançant la signatura d’un nou conveni a l’efecte, el duen a terme d’acord amb els següents
PACTES
PRIMER.- OBJECTE DEL CONVENI
1.1 Aquest conveni té per objecte articular la col·laboració tècnica, econòmica i administrativa de les institucions que el subscriuen, en l’àmbit de les seves competències respectives, per a la gestió per part de l’Ajuntament de _____ dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social finançats pel Consell Insular de Menorca.
SEGON.- CONCEPTE I TIPOLOGIA DELS AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS, TEMPORALS I D’EMERGÈNCIA SOCIAL
2.1. Concepte
Tenen la consideració d’ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social aquelles prestacions econòmiques, de caràcter no periòdic, que es concedeixen de manera puntual a un/a ciutadà/ana o a una família per tal de donar resposta a una situació de necessitat, i que habitualment serveixen per a la consecució d’uns objectius prèviament definits en un pla d’intervenció pels serveis socials.
Per la seva naturalesa, aquests ajuts no estan sotmesos a un termini concret de sol·licitud, atès que pel caràcter d’urgència que presenten es poden demanar en qualsevol moment de l'any.
2.2. Tipologia. Aquests ajuts abasten la classificació següent en funció de les necessitats que s’hagin d’atendre:
2.2.1. Ajuts per a habitatge
Pagament de lloguers i quotes puntuals d’hipoteca
Equipament de la llar
Manteniment de la llar i suministres (llum, aigua…)
Inspeccions d’habitatge obligatòries
Pagament de pensions, hostals...
2.2.2. Ajuts per a manutenció
Pagament de bolquers i llet per a nadons
Pagament de menús
Manutenció en general
2.2.3. Ajuts per a activitats educatives
Pagament de l’escola infantil
Pagament de material escolar
Pagament del menjador escolar
Pagament d’activitats extraescolars i de lleure
Pagament del transport escolar
2.2.4. Ajuts per a inserció social i laboral
Pagament d’ajudes per a assistència a accions formatives
Transport per a accions formatives
Desplaçaments per a inserció social
Ajuts puntuals per a la guarda de fills
2.2.5. Ajuts per motius sociosanitaris
Ajudes tècniques
Reparació/adaptació de la llar
Tractaments professionals
2.2.6. Ajuts d’emergència social
Resten totalment exclosos d’aquesta classificació i, per tant, d’aquest conveni, els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades a centres terapèutics i/o residencials fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus d’addicció o menors, així com els ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris/àries, d’acompanyants o de familiars, que es regularan en una convocatòria específica.
TERCER.- DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES
3.1 Per tal de fer efectiu l’objecte expressat en la clàusula anterior, mitjançant aquest conveni el Consell Insular de Menorca delega en l’Ajuntament de _____, que l’accepta, l’exercici de les competències en la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social que corresponen al primer, de conformitat amb allò previst a l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i a la resta de normativa aplicable, en els termes establerts en el present conveni.
QUART.- ABAST I CONTINGUT DE LA DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES
4.1 La delegació de competència en la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social comprèn tots els actes administratius necessaris per a la seva tramitació i concessió, en concret: la valoració de la sol·licitud elaborada per les unitats de treball social municipals, l’informe justificatiu de denegació (en cas de valoració negativa), l’emissió de la proposta, la determinació de la quantia que s’ha de concedir, l’elaboració de la proposta formal, l’aprovació per l’òrgan competent, la redacció de les notificacions als sol·licitants, l’elaboració de la documentació comptable, el pagament de l’ajut, i altres actes equivalents o complementaris que prevegin les ordenances municipals o les normes de funcionament intern de l’ajuntament.
4.2 En tots els casos, la concessió dels ajuts ha d’estar subjecta al procediment recollit en aquest conveni.
CINQUÈ.- VIGÈNCIA DEL CONVENI I DURADA DE LA DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES
5.1 El present conveni tindrà vigència des de la seva signatura, amb efectes retroactius a l’1 de gener de 2013, fins el 28 de febrer de 2014.
5.2 Mentre que la durada de la delegació de competències començarà l’1 de gener de 2013 i acabarà el 31 de desembre de 2013. Tot això sense perjudici de que s’hagi de donar compliment a la resta d’obligacions fixades en aquest conveni.
SISÈ.- FINANÇAMENT
6.1 El Consell Insular de Menorca es compromet a abonar mensualment a l’Ajuntament de ______una quantia de _________€ () en concepte d’ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social per al període comprés entre l’1 de gener de 2013 i el 31 de desembre de 2013. Aquesta transferència té per finalitat finançar pròpiament la quantia dels ajuts, i en cap cas servirà per cobrir despeses d’estructura o de funcionament dels serveis municipals, com costos de personal o costos materials de qualsevol tipus.
6.2 Aquest import en resulta d’aplicar al crèdit total que el Consell Insular de Menorca ha previst per a ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social per al 2013, els criteris de distribució entre ajuntaments que preveu la clàusula setena d’aquest conveni.
6.3 L’Ajuntament de ______ podrà complementar la transferència rebuda pel Consell Insular de Menorca amb les quantitats que desitgi amb càrrec al seu pressupost.
SETÈ.- DETERMINACIÓ DELS CRITERIS SOBRE ELS QUALS ES REALITZA LA DISTRIBUCIÓ ECONÒMICA ENTRE ELS AJUNTAMENTS
7.1 La distribució del fons que el Consell Insular de Menorca realitza entre els ajuntaments que han acceptat la delegació es regirà sempre pel principi d’equitat, entenent que “equitat” significa tractament individualitzat, just i equilibrat entre les parts en funció de les necessitats de cada cas, i no pas tractament homogeni.
7.2 L’any 2013, les variables a partir de les quals s’ha efectuat la distribució del fons han estat les següents:
a) Població total
b) Gent gran
c) Menors
d) Població aturada
Els indicadors que han servit per mesurar la incidència de cada variable, i el pes relatiu que té cadascun d’ells en la distribució de recursos, han estat els següents:
a) Nombre d’habitants empadronats…….……… 50%
b) Nombre de persones majors de 65 anys.……...20%
c) Nombre d’habitants de 14 anys o menys..…….10%
d) Nombre d’aturats de llarga durada…………….20%
Per al càlcul dels indicadors s’han fet servir sempre estadístiques d’organismes oficials, com l’Institut Balear d’Estadístic, l’Institut Nacional d’Estadística o l’Observatori de Treball de la Direcció General d’Economia i Estadístiques del Govern de les Illes Balears.
7.3 Per a l’any 2013, els càlculs s’han realitzat a partir de les dades del padró, a data 1 de gener de 2012, subministrades per l’Institut Nacional d’Estadística.
7.4 Atès que el fons del Consell Insular de Menorca per a l’any 2013 per a ajuts individuals, temporals i d’emergència social que es distribuiran entre tots els ajuntaments és de 200.000 euros, i de conformitat amb l’establert en els apartats anteriors, l’aportació per a l’any 2013 al municipi de ____serà de _______euros.
VUITÈ.- REQUISITS PER PODER SER BENEFICIARI DELS AJUTS
8.1 Per poder gaudir dels ajuts objecte d’aquest conveni els sol·licitants hauran de complir els requisits generals que es relacionen a continuació, així com els requisits específics que regulen les bases de concessió. Requisits generals:
Estar empadronat/ada en el municipi on se sol·licita l'ajut.
Ser major de 18 anys, o bé menor amb càrregues familiars.
No disposar d'ingressos per atendre la situació de necessitat o d'emergència.
NOVÈ.- PROCEDIMENT APLICABLE
9.1 El procediment administratiu per concedir els ajuts econòmics, individuals, temporals i d’emergència social s’iniciarà a instància de part mitjançant sol·licitud de la persona interessada dirigida a l’òrgan municipal competent en matèria de serveis socials que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts.
9.2 Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.
9.3 Les bases i la convocatòria seran aprovades per l’òrgan competent de l’Ajuntament de_________, respectant els criteris annexes en aquest conveni.
9.4 Les bases de la convocatòria d’ajuts hauran d’establir un model de sol·licitud, la documentació que cal adjuntar-hi i les obligacions que contrauran els beneficiaris. Així mateix, establiran el procediment a seguir, si s’escau, en la modificació de la resolució de concessió i en la revocació i/o reintegrament de les ajudes concedides.
9.5 El règim d’infraccions i sancions administratives serà l’establert a la normativa vigent aplicable en matèria de subvencions.
DESÈ.- JUSTIFICACIÓ I MEMÒRIA ANUAL
10.1 L’Ajuntament de ________, abans del 31 de gener de l’any següent, haurà de presentar la justificació de les despeses corresponents a aquest conveni mitjançant l’expedició d’un certificat de l’interventor o del secretari que acrediti que la quantia rebuda per l’objecte d’aquest conveni s’ha dedicat als fins que especifica.
10.2 Per altra banda, l’Ajuntament de ______, durant els dos primers mesos de l’any següent, remetrà al Consell Insular de Menorca una memòria anual dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social que respongui al doble objectiu de control de la subvenció transferida i d’avaluació del programa.
10.3 Per elaborar aquesta memòria, s’haurà de fer servir el model que li faciliti el Consell Insular de Menorca amb l’objectiu de tractar tota la informació d’una manera senzilla, homogènia i àgil.
10.4 Amb la finalitat de disposar d’informació estadística útil per a la planificació i l’avaluació dels serveis públics insulars i municipals, l’Ajuntament també reportarà, en la mateixa memòria, informació sobre els ajuts econòmics de naturalesa similar a la que regula aquest conveni i que són finançats amb recursos propis. El Consell Insular de Menorca, a la vegada, lliurarà una còpia de la memòria insular a tots els ajuntaments.
ONZÈ.- IMATGE CORPORATIVA I COMUNICACIÓ DE LA COL·LABORACIÓ DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA
11.1 L’Ajuntament de ______ reflectirà en el model de sol·licitud i en tots els documents de comunicació amb els beneficiaris dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social, que aquests són finançats –o, si s’escau, cofinançats– pel Consell Insular de Menorca. Aquests documents hauran de contenir, a més, el logotip del Consell en un lloc destacat, amb una mida no inferior a la del logotip de l’Ajuntament (en cas que aquest aparegui).
11.2 L’Ajuntament de ______ també farà constar la referència al finançament d’aquests ajuts per part del Consell Insular de Menorca en qualsevol mitjà escrit o audiovisual que vagi adreçat a la ciutadania en general amb finalitats informatives, i on s’expliqui la naturalesa, els objectius o els requisits per ser beneficiaris dels ajuts econòmics individuals, temporals o d’emergència social, com poden ser les pàgines web municipals, catàlegs de serveis, etc.
DOTZÈ.- COMISSIÓ DE SEGUIMENT
12.1 Amb l’objectiu de fer un seguiment dels pactes establerts en el present conveni, es crea una comissió de seguiment interadministrativa.
12.2 Aquesta comissió estarà integrada pel conseller o consellera que tengui atribuïdes les competències en matèria de benestar social, que actuarà com a president/a; un/una directora/a insular del departament que tengui atribuïdes les competències en matèria de benestar social del Consell Insular de Menorca; i un representant de cadascun dels ajuntaments als quals s’hagi delegat la gestió dels ajuts objecte d’aquest conveni. Podran assistir-hi altres membres, nomenats per qualsevol de les parts, amb funcions d’assessorament. Els ajuntaments que no tenguin delegada la gestió dels ajuts podran ser convidats a participar en la comissió de seguiment, sense que puguin prendre part de les decisions que es prenguin. Actuarà com a secretari/ària un/a funcionari/ària del Consell Insular.
12.3 Les principals funcions d’aquesta comissió són:
a) Vetllar pel compliment del conveni i fer-ne el seguiment.
b) Interpretar el conveni, i resoldre els dubtes i les controvèrsies que puguin sorgir en la seva aplicació.
c) Aprovar els protocols i annexos que es vulguin signar en el desenvolupament del conveni.
TRETZÈ.- PROTOCOLS O ANNEXOS SINGULARS DE DESPLEGAMENT
13.1 La col·laboració establerta en aquest conveni pot ser objecte, si n’és el cas, de desplegament i concreció mitjançant protocols o annexos, que tenen la mateixa consideració jurídica i els mateixos efectes vinculants que aquest conveni.
CATORZÈ.- RESCISIÓ
14.1 Aquest conveni es pot rescindir:
a) Per acord mutu i voluntari de les parts, que s’ha d’instrumentar per escrit.
b) Per la impossibilitat sobrevinguda, legal o material, d’acomplir les obligacions que es derivin de l’objecte del conveni.
c) Per incompliment d’una les parts, a la qual s’ha de comunicar la rescissió de forma fefaent, amb audiència prèvia i, com a mínim, amb tres mesos d’antelació, sempre que, igual que en l’apartat anterior, es faci inviable l’acompliment de les finalitats del conveni.
14.2 En cap cas la rescissió del conveni ha d’afectar l’execució dels serveis i/o les prestacions que es duguin a terme, i les parts hauran d’adoptar les mesures pertinents per tal d’assegurar la continuïtat de les prestacions i liquidar les obligacions de cada una de les parts signants.
QUINZÈ.- NATURALESA DEL CONVENI
15.1 Aquest conveni té naturalesa administrativa i, en conseqüència, les controvèrsies que puguin plantejar-se sobre la seva interpretació i l’execució s’han de dirimir en el si de la Comissió de Seguiment prevista en el seu pacte dotzè. Sols en el cas que no es pugui arribar a una conciliació, s’han de resoldre de conformitat amb el que disposa l’article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
SETZÈ.- PUBLICITAT DEL CONVENI
16.1 Aquest conveni s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears amb indicació dels acords dels òrgans competents de les administracions que el subscriuen. Les parts signants acorden que el Consell Insular de Menorca serà l’Administració encarregada de dur a terme aquesta publicació.
I, com a prova de conformitat, signam aquest conveni, per quadruplicat i a un sol efecte en el lloc i la data més avall indicats.
Maó, (data que resulti) de 2013.
Maó, 23 d'agost de 2013
LA SECRETÀRIA INTERINA
Rosa Salord Olèo