Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 16193
Acord del Consell de Govern de 30 d’agost de 2013 d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Condicionament de la carretera C-733, entre el PK 8,030 i el PK 20,890, als termes municipals de Santa Eulària des Riu i Sant Joan de Labritja”
Versió PDF
1. El 2 d’agost de 2013 va entrar en el registre de la Conselleria d’Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears un escrit del Consell Insular d’Eivissa (av. d’Espanya, 49, 07800 Eivissa. Tel.: 971 19 54 65 - 971 19 59 00, ext. 1361) amb el qual es trametien els documents administratius relatius a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte “Condicionament de la carretera C-733, del PK 8,030 al PK 20,890”, amb la finalitat que el Consell de Govern declaràs, si escau, l’ocupació urgent d’aquests terrenys.
2. Aquest projecte modifica el que va aprovar inicialment el Ple de la corporació en data 24 de juliol de 2009. La modificació rau en la supressió del carril per a bicicletes, sense minoració de les millores introduïdes al projecte inicial, la qual suposa un estalvi considerable, i en la incorporació al projecte nou de les al·legacions concretes objecte d’estimació que es varen presentar durant el termini d’informació pública del primer projecte (edicte publicat en el BOIB núm. 156, de 25 d’octubre de 2012).
3. La documentació aportada pel Consell Insular d’Eivissa consta dels documents següents:
a. Informe favorable de 17 de setembre de 2012 emès per l’Oficina de Supervisió de Projectes del Consell Insular d’Eivissa, d’acord amb els requisits que exigeixen el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós del la Llei de contractes del sector públic, i el Reglament general de contractes de les administracions públiques.
b. Certificat de l’acord del Ple del Consell Insular d’Eivissa de 22 de febrer de 2013 pel qual s’aprova el projecte constructiu esmentat, se’n declara expressament la utilitat pública i s’aprova inicialment la llista de béns i drets afectats per l’expropiació necessària per dur a terme l’obra del projecte. També s’acorda sol·licitar al Govern de les Illes Balears la declaració d’urgència de l’ocupació dels terrenys i sotmetre a informació pública el projecte i la relació de béns, notificar-ho a tots els propietaris afectats i donar la mateixa publicitat i audiència preceptiva als afectats a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació.
c. Acta de replanteig del projecte de 6 de març de 2013 per la qual l’enginyer de camins, canals i ports del Departament de Mobilitat, Interior i Medi Ambient del Consell Insular d’Eivissa dedueix la viabilitat d’aquestes obres en el termini que preveu el projecte.
d. Resolució de la consellera executiva del Departament de Mobilitat, Interior i Medi Ambient de 21 de març de 2013 per la qual s’aprova la relació inicial de béns i drets afectats per l’expropiació en relació amb el projecte “Condicionament de la carretera C-733, del PK 8,030 al PK 20,890”, i es disposa sol·licitar al Govern de les Illes Balears la declaració d’ocupació urgent per a l’expropiació per poder dur a terme les obres corresponents a aquest projecte en els termes municipals de Santa Eulària des Riu i Sant Joan de Labritja.
e. Documents que acrediten el tràmit d’informació pública corresponent:
Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 47, de 6 d’abril de 2013.
Publicació en el Diario de Ibiza de 12 d’abril de 2013 (pàg. 12 a 15).
Edicte de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu exposat en el tauler d’anuncis de la corporació entre els dies 4 i 23 d’abril de 2013.
Edicte de l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja exposat en el tauler d’anuncis de la corporació entre els dies 6 i 24 d’abril de 2013.
f. Informe tècnic de l’enginyer agrònom del Consell Insular d’Eivissa de 5 de juliol de 2013, que valora els preus reals i justificats dels arbres i cultius afectats per les expropiacions de les finques afectades pel projecte esmentat.
g. Informe tècnic de l’enginyera tècnica d’obres públiques de la Secció d’Expropiacions del Consell Insular d’Eivissa de 5 de juliol de 2013 sobre la relació definitiva de béns i drets afectats pel condicionament de la carretera C-733 del PK 8+030 al PK 20+890 i sobre el crèdit necessari per al dipòsit previ, indemnització per prompta ocupació, ocupació temporal i servitud de pas subterrani. Els plànols corresponents s’adjunten a aquest informe.
h. Proposta de la consellera executiva del Departament de Mobilitat, Interior i Medi Ambient de 9 de juliol de 2013 per a l’aprovació de la relació definitiva de béns i drets afectats per l’expropiació en relació amb el projecte, com també la sol·licitud al Govern de les Illes Balears de la declaració d’urgència en l’ocupació. Es detalla les 81 al·legacions presentades durant el tràmit d’audiència en relació amb l’expropiació i s’informa que en relació amb la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent no hi ha hagut cap al·legació.
i. Informe tècnic de la Secció d’Obres i Infraestructures Viàries del Consell Insular d’Eivissa que motiva i justifica la urgència en l’ocupació dels béns afectats per l’expropiació forçosa del projecte “Condicionament de la carretera C-733, del PK 8,030 al PK 20,890”.
j. Certificat comptable del Consell Insular d’Eivissa de 12 de juliol de 2013 d’existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost del Consell Insular d’Eivissa per a l’exercici de 2013 per atendre les despeses derivades de l’expropiació dels béns afectats pel projecte “Condicionament de la carretera C-733, del PK 8,030 al PK 20,890”. Els documents de retenció de crèdit corresponents s’adjunten a aquest certificat.
k. Plànols parcel·laris dels béns afectats.
l. Disquet amb la relació de béns i propietaris afectats.
4. Cal referir-se a l’informe tècnic de la Secció d’Obres i Infraestructures Viàries del Consell Insular d’Eivissa relatiu a la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats per l’expropiació forçosa del projecte “Condicionament de la carretera C-733, del PK 8,030 al PK 20,890”. Aquest informe justifica la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient expropiador en els termes següents:
D’acord amb el Pla Director Sectorial de Carreteres de la CAIB, aprovat definitivament pel Consell de Govern el 16 d’octubre de 1998, que classifica la carretera C-733 com a pertanyent a la xarxa primària complementària i planteja el seu condicionament al programa de construcció en la fase 2 (període 2006/2013), el programa de construcció comprèn les obres necessàries per a:
- Adequar la xarxa existent als nivells de servei i seguretat prefixats, dotant-la de les condicions geomètriques i de traçat pertinents a aquest fi.
- Adequar la xarxa existent a les condicions tècniques pròpies del rang funcional en què es classifica.
D’altra banda, el Pla Territorial Insular d’Eivissa, aprovat definitivament pel Ple d’aquesta Corporació, en data 21 de març de 2005 (BOIB núm. 50, de 31/03/2005) estableix, en la seva norma 51, com a necessàries les actuacions encaminades al condicionament de la carretera C-733.
Actualment, la carretera C-733, des de l’encreuament dels Caçadors (PK 8 +030) fins a Sant Joan de Labritja, té un ample mitjà de plataforma de 6 m i, segons un estudi de trànsit obtingut d’aforaments realitzats en 2011, una intensitat mitjana de trànsit de 4.529 vehicles al dia, amb un 4,5 % de vehicles pesants. [...] El fet de comptar amb una secció transversal de 6 metres de plataforma, a part del risc obvi d’accident que suposa, fa perilloses i incòmodes les maniobres de creuament dels vehicles, sobretot en el cas dels vehicles pesants que, segons els aforaments de 2011, se succeeixen 204 vegades de mitjana al dia en el tram objecte de projecte de la carretera C-733.
Cal tenir en compte que la Instrucció 3.1-IC “Traçat” estableix per a les carreteres convencionals amb velocitat de projecte 80 km/h uns carrils mínims de 3,5 metres, sense tenir en compte vorals, igual que el Pla Director Sectorial de Carreteres de la CAIB [...], que recull unes característiques tècniques exigibles als projectes de condicionament en xarxes primària complementària i secundària per carreteres convencionals, on s’estableix la calçada mínima en 7 metres i els vorals mínims en 0,5 m.
Quant al seu traçat en planta i alçat, aquesta via tampoc compleix les característiques geomètriques exigibles a les carreteres que integren la xarxa primària. En aquest sentit, de la Taula 4.4 “Relació Velocitat Específica - Ràdio - Peralt per a carreteres C-80, C-60 i C-40” de la Instrucció 3.1-IC de Traçat, s’extreu que el radi mínim per a una velocitat de 80 km/h és de 265 metres. Per la seva banda, el Pla Director Sectorial de Carreteres de la CAIB [...] estableix el dit radi mínim en 250 metres per a terrenys plans.
A continuació s’enumeren radis d’algunes de les corbes incloses en l’àmbit de condicionament en qüestió, amb la qual cosa il·lustren el fet que no presenten el radi mínim establert.
[...]
Aquestes dades, quan se situen a la carretera i s’acompanyen de la resta de condicionants del seu entorn (manca de visibilitat, amplada insuficient, existència de múltiples accessos, deteriorament avançat del ferm, deficiència en el drenatge, etc.) es converteixen en punts on es produeixen situacions de risc i incomoditat en la conducció.
Pel que fa al traçat en alçat, hi ha altres trams (9 +750, 11 +300, 11 +580, 14 +150, 15 +940, 19 +000) amb canvis de rasant que no compleixen amb els acords mínims verticals establerts a la Instrucció 3.1-IC “Traçat”, ja que el traçat s’adapta a l’orografia existent, i en fer la coordinació entre aquest traçat en alçat, el traçat en planta i la secció transversal de 6 metres d’amplada, es presenten com a tram incòmode i perillós.
Pel seu traçat en planta i alçat, així com per la seva escassa secció transversal, la via esmentada no respon a les característiques geomètriques exigibles a les carreteres que integren la xarxa primària. Aquestes deficiències, unides a la considerable intensitat de trànsit existent, afecten tant la seguretat com la comoditat dels usuaris. De fet, en l’actualitat, el tram de la carretera C-733 objecte del projecte de referència presenta una elevada accidentalitat.
[...]
Adjunt al present escrit s’acompanya un resum de la sinistralitat del tram de la carretera C-733 objecte del projecte a què s’ha fet referència, extret dels estudis d’accidentalitat realitzats pel Consell Insular d’Eivissa:
[...]
Per això es justifica la redacció del projecte de condicionament de la carretera C-733, que en línies generals planteja les següents actuacions:
- Eixamplament de la plataforma actual de la carretera fins a una secció 7/9 o 7/10 en funció de les seves possibilitats (calçada de 7 m amb vorals variables entre 1 i 1,5 m).
- Millores en el traçat (planta i perfil longitudinal) i les interseccions.
- Restitució del ferm.
- Adequació del drenatge longitudinal i transversal a la nova situació geomètrica que es deriva de la modificació de les dimensions de la plataforma i del traçat.
- Actualització de la senyalització existent, així com dels sistemes de contenció de vehicles.
- Integració en l’entorn de les obres definides.
L’article 18 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la CAIB, estableix que “l’aprovació de projectes de carreteres contingudes en el Pla Director Sectorial implicarà la necessitat d’ocupació dels béns i l’adquisició dels drets corresponents als fins d’expropiació, d’ocupació temporal o d’imposició o modificació de servituds”.
D’altra banda, l’article 16 de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d’ordenació territorial, estableix que “l’aprovació de qualsevol instrument d’ordenació regulat en aquesta llei porta implícita la declaració d’utilitat pública de les obres, de les instal·lacions i dels serveis que s’hagin previst de manera concreta, als efectes del que preveu la legislació sobre expropiació forçosa”.
El projecte de referència va ser declarat d’interès insular per acord del Consell Executiu del Consell Insular d’Eivissa, de data 10 de juliol de 2009, a l’empara del que preveu la disposició addicional cinquena del Decret llei 1/2009, de 30 de gener, de mesures urgents per a l’impuls de la inversió a les Illes Balears.
Per tot això i per tal de reduir el termini per poder emprendre les obres i disminuir així les possibles situacions de risc, quant a seguretat viària, que es poden produir amb la situació actual de la via a causa de l’amplada insuficient dels carrils amb mínims de 2,90 metres per sentit, l’absència de vorals (cosa que fa que la línia blanca que delimita la vora exterior del carril constitueixi sovint un esglaó immediatament a un terreny inferior granular i irregular), el seu traçat inadequat, l’actual deteriorament del ferm que presenta flonjalls i esquerdes, les condicions dels accessos i interseccions actuals (amb casos d’escassa visibilitat, ubicació perillosa en corbes, insuficiència de radis d’entrada i sortida, absència de pavimentació) i la necessitat d’instal·lació d’uns sistemes de contenció de vehicles adequats, així com per poder començar les obres com més aviat per intentar arribar a l’època estival amb les obres i les mesures de seguretat el més avançades possible, i poder respondre amb més seguretat a l’afecció al trànsit tenint en compte l’augment que aquest trànsit pateix a l’illa a causa del turisme estacional, el tècnic que subscriu considera necessària la declaració de la necessitat d’urgent ocupació dels terrenys afectats pel projecte de referència.
Una vegada examinat l’expedient del Consell Insular d’Eivissa, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, en data 26 d’agost de 2013, va emetre’n un informe jurídic.
Aquest informe exposa que per declarar l’ocupació urgent són necessaris uns requisits, com ara el fet que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals; que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari. Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb els articles 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del Reglament d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990); de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989); de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990); de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991); de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993); de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996); de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994); de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996); de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998); de 25 d’abril de 2003 (recurs 318/1999); de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999); de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999), i d’11 d’octubre de 2006 (recurs 5909/2003).
L’informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell Insular d’Eivissa, atès que la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellin acudir al procediment d’urgència es fonamenta en el fet que la carretera C-733, una de les més transitades de l’illa d’Eivissa, és actualment un dels trams amb més accidents de la xarxa viària d’Eivissa perquè incompleix les característiques geomètriques i les condicions mínimes exigibles a les carreteres que integren la xarxa primària i presenta un índex de perillositat que recomana una actuació immediata de millora en la via.
Cal dir que, d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposen l’estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa. Així es desprèn, entre d’altres, de la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 29 de maig de 2012 (recurs 2479/2009), que en el fonament de dret sisè diu que:
La urgencia en la necesidad de ejecutar a la mayor brevedad las obras contempladas en el citado proyecto para solucionar los graves problemas de seguridad vial que padece la carretera […], a lo que añade la antigüedad del diseño de la carretera, el flujo importante de tráfico, la presencia de edificaciones en los bordes de la carretera y el tránsito importante de peatones a ambos márgenes de la carretera con el consiguiente peligro para su integridad física. De estas razones se desprende que había circunstancias que aconsejaban no seguir el procedimiento ordinario. En consecuencia, la declaración de urgencia debe considerarse motivada.
Per tant, els objectius de la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats pel projecte “Condicionament de la carretera C-733, entre el PK 8,030 i el PK 20,890, als termes municipals de Santa Eulària des Riu i Sant Joan de Labritja”, els quals són necessaris per dotar la carretera de les mesures i condicions adequades de seguretat i que tindran com a conseqüència millorar la seguretat viària i evitar en la mesura que sigui possible accidents de trànsit, no es poden aconseguir pel procediment ordinari d’expropiació, la qual cosa justifica la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell Insular d’Eivissa.
S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, en relació amb l’article 56 del Reglament que l’aplica.
Així mateix, s’ha de considerar que la competència que atorga al Consell de Ministres l’article 52 es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 2 de maig), estableix dins l’estructura orgànica de la Conselleria d’Administracions Públiques la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, que exerceix les seves competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les illes i els municipis i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.
En conseqüència, s’hi han d’assignar també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients tramitats per les corporacions locals que ho demanin.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Administracions Públiques, en la sessió de 30 d’agost de 2013 adoptà, entre altres, l’Acord següent:
“Primer. Declarar, a sol·licitud del Consell Insular d’Eivissa i a l’efecte que preveu l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Condicionament de la carretera C-733, entre el PK 8,030 i el PK 20,890, als termes municipals de Santa Eulària des Riu i Sant Joan de Labritja”. Els béns i drets afectats per la declaració de l’ocupació urgent s’enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels seus titulars, en l’annex adjunt a aquest Acord.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell Insular d’Eivissa i en l’informe jurídic del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis de la Conselleria d’Administracions Públiques, que considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern perquè hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa basades en el fet que la carretera C-733, una de les més transitades de l’illa d’Eivissa, és actualment un dels trams més accidentats de la xarxa viària d’Eivissa perquè incompleix les característiques geomètriques i condicions mínimes exigibles a les carreteres que integren la xarxa primària i presenta un índex de perillositat que recomana una actuació immediata de millora en la via.
Tercer. Fer constar que durant el període d’informació pública al qual va ser sotmesa la sol·licitud d’ocupació urgent no es va presentar cap al·legació relativa a la necessitat d’ocupació immediata.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, poden interposar-hi un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació. A més, poden interposar-n’hi qualsevol altre si ho consideren oportú.”
Palma, 30 d’agost de 2013
El secretari del Consell de Govern
(per suplència art. 3.2 del Decret 5/2013, de 2 de maig,
del president de les Illes Balears)
Joaquín García Martínez