Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ARTÀ
Núm. 16103
Aprovació definitiva del Reglament re règim intern de les escoletes d'infants que depenen de l'Ajuntament d'Artà
Versió PDF
Finalitzat el termini d’exposició pública per a la presentació de reclamacions contra l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament, en sessió de dia 25 de juny de 2013, d’aprovació provisional del Reglament de règim intern de les escoletes d’infants que depenen de l’Ajuntament d’Artà, sense que s’hagi formulat cap reclamació, queda definitivament aprovat el Reglament següent, de conformitat amb el que preveu l’article 70.2 de la Llei 7/85, reguladora de les Bases del Règim Local:
<< REGLAMENT DE RÈGIM INTERN DE LES ESCOLETES D’INFANTS QUE DEPENEN DE L’AJUNTAMENT D’ARTÀ
1. Disposicions generals
1.1. Objecte
Aquest Reglament regula l’organització i el funcionament intern de les escoletes d’infants municipals que depenen de l’Ajuntament d’Artà, el qual en té la titularitat. Aquestes són l’EEI Pou de sa Lluna d’Artà i l’EEI Estrella de Mar de la Colònia de Sant Pere.
1.2. Àmbit d’aplicació
Aquest Reglament és d’aplicació a tot el personal que presta el servei a l’EEI Pou de sa Lluna d’Artà i l’EEI Estrella de Mar de la Colònia de Sant Pere, així com a les persones usuàries i als seus progenitors o representants legals.
1.3. Funcions
Les escoletes municipals es configuren com a centres educatius de primer cicle d’educació infantil: l’EEI Pou de sa Lluna per a infants de 0 a 3 anys i l’EEI Estrella de Mar per a infants d’1 a 3 anys.
Les escoletes potencien un ensenyament dinàmic en el qual s’ha d’afavorir la iniciativa i la creativitat de l’infant, a qui s’ha d’ajudar en la seva evolució. Es donen les eines que possibiliten a l’infant relacionar-se amb altres, tan infants com persones adultes, per mitjà de diferents llenguatges d’expressió i comunicació. Així, ajudant en l’observació i descoberta del seu entorn més proper, es posen les bases perquè l’infant adquireixi valors, hàbits i pautes de conducta que afavoreixin la seva autonomia personal i la seva integració en la societat.
Les escoletes municipals es defineixen com a escoles laiques, sense cap tipus de discriminació per raça, sexe, llengua o creença, tant pel que fa als infants com a la seva família i tutors o tutores.
La llengua vehicular dels centres és la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears.
1.4. Legislació i normativa
La normativa que és d’aplicació a les escoletes, a més de la que pugui dictar l’Ajuntament, si escau, és la següent:
1.5. Lloc de prestació del servei
L’EEI Pou de sa Lluna està situada al camí de Can Canals, s/n, d’Artà.
L’EEI Estrella de Mar està situada al carrer del Vent del Nord, s/n, de la Colònia de Sant Pere.
1.6. Gestió
Les escoletes municipals depenen, a tots els efectes, de l’Ajuntament d’Artà, que és el titular del servei.
La gestió d’aquest servei d’atenció a la primera infància es pot dur a terme en qualsevol de les formes previstes en la normativa reguladora del règim local.
2. Procediment d’admissió i matrícula
El calendari del procés d’admissió d’alumnat és aquell que, anualment, fixi la Conselleria d’Educació i Cultura per als centres de primer cicle d’educació infantil.
Tot el procés de preinscripció i matriculació s’ha de realitzar de conformitat amb els criteris que fixa la Conselleria d’Educació i Cultura per a aquest fi.
Les convocatòries s’han de fer públiques mitjançant els anuncis informatius corresponents, que s’han de penjar en els taulers d’anuncis de les escoletes.
Els fulls de preinscripció s’han de recollir a les escoletes.
Per formalitzar la preinscripció, la sol·licitud i la documentació que s’hi adjunti, si n’és el cas, s’han de presentar a la mateixa escoleta on es demana la plaça i dins el termini que indiqui el calendari del procés d’admissió.
Les famílies dels infants admesos en la fase de preinscripció han de formalitzar la matrícula dins el període fixat per l’Ordre reguladora de la Conselleria d’Educació i Cultura.
3. Organització dels centres
3.1. Oferta de places
L’EEI Pou de sa Lluna disposa de 5 unitats (grups) per a infants fins a 3 anys, amb un total de 67 places. Aquestes es desglossen de la manera següent: una unitat de 0-1 anys de 7 places, 2 unitats d’1-2 anys de 12 places cadascuna, i 2 unitats de 2-3anys de 18 places cadascuna.
Per raons pedagògiques i d’organització, les quals es preveuen en els documents de centre de l’EEI Pou de sa Lluna, es poden fer agrupacions amb infants d’edats heterogènies sempre que les edats dels infants agrupats no superin l’interval d’un any.
L’EEI Estrella de Mar de la Colònia de Sant Pere disposa d’una unitat única per a infants d’1-3 anys, amb un total de 15 places.
En cas d’escolarització d’alumnat amb necessitats d’educació especial de caràcter permanent, per cada infant admès amb aquestes característiques s’han de disminuir en dues places el número màxim d’alumnes establert per a cada aula.
3.2. Serveis
Els serveis que ofereixen ambdues escoletes municipals són el servei d’escolarització i els serveis complementaris d’acollida, menjador, descans i recollida. Els serveis complementaris són exclusivament per als usuaris de l’escoleta en règim escolaritzat.
El servei d’escolarització és el bàsic i principal, al qual han d’estar matriculats tots els infants usuaris de les escoletes municipals. Consisteix en l’estada dels infants a l’escoleta en l’horari de 9 h a 13 h.
El servei complementari d’acollida i recollida (matí i horabaixa, respectivament) consisteix en l’estada al centre durant l’espai de temps anterior a l’horari escolar del matí i posterior a l’horari de menjador i descans. Aquest servei aporta més flexibilitat d’horari a les famílies usuàries de l’escoleta i es concreta en servei d’acollida de matí i en servei de recollida d’horabaixa.
El servei de menjador i descans són els altres serveis educatius complementaris que les escoletes ofereixen. El primer té com a objectiu bàsic l’alimentació de l’infant, però, a banda de cobrir la necessitat biològica, en aquesta estona del dinar es treballen altres factors de socialització, d’adquisició d’hàbits d’higiene i de descans.
En els serveis complementaris es poden admetre infants per hores fixes o esporàdiques.
Els serveis complementaris són de caràcter opcional per a les famílies. Aquests serveis s’han de prestar sempre que hi hagi una demanda mínima.
L’Ajuntament pot suprimir o modificar els horaris dels serveis complementaris segons les necessitats generals de les persones usuàries.
3.3. Horari i calendari
El calendari de les escoletes municipals de l’Ajuntament d’Artà ve determinat pel que disposa la Conselleria d’Educació i Cultura a aquest efecte per als centres de primer cicle d’educació infantil i pel que determini l’Ajuntament d’Artà.
El curs escolar s’inicia l’1 de setembre de cada any (o el primer dia hàbil següent en cas que aquest sigui festiu) i finalitza el 31 d’agost de l’any següent.
Les escoletes han d’estar obertes de dilluns a divendres, durant tot l’any, amb excepció dels festius, el dia de la festa escolar unificada i els dies 24 i 31 de desembre.
Sense perjudici de les decisions que pugui prendre l’Ajuntament sobre els horaris dels serveis, l’horari general del servei de les escoletes ha de ser ininterromput des de les 8 h del matí fins a les 16 h.
L’horari, diferenciat pels diferents serveis oferts, és el següent:
| SERVEI |
FRANJA HORÀRIA |
|
|---|---|---|
| Escolaritat (matí) |
9-13 hores |
|
| Serveis complementaris |
Acollida |
8-9 hores |
| Menjador |
13-14 hores |
|
| Descans |
13-15 hores |
|
| Recollida |
15-16 hores |
|
Per al bon funcionament de les escoletes, l’horari general d’entrada i sortida que afecta el servei bàsic d’escolarització és el següent:
- Entrada: de 9 h a 9.30 h
- Sortida: de 12.30 h a 13 h
Quan un infant hagi d’entrar o sortir del centre fora de l’horari establert, per motius justificats, s’ha de comunicar a l’educador o educadora.
3.4. Quotes i pagament
L’Ajuntament d’Artà, a través de les ordenances municipals reguladores del preu públic, estableix les quotes que han d’aportar les famílies, diferenciades per a cada tipus de servei, així com les bonificacions que es podran aplicar.
3.5. Equip educatiu
Els infants han de ser atesos per personal docent, que ha de posseir les titulacions acadèmiques i la qualificació específica d’Educació Infantil, exigides per la normativa reguladora d’aplicació que sigui vigent en cada moment.
3.6. Metodologia d’incorporació dels infants
Per tal de facilitar el període d’adaptació, la incorporació dels infants al centre escolar s’ha de fer de forma escalonada i seguint les indicacions horàries marcades pel personal educador.
El centre ha d’establir un calendari específic per al temps d’adaptació dels infants que assisteixen per primera vegada a l’escoleta, que s’ha d’articular en coherència amb la estabilitat del grup d’infants, la tutora assignada i les mesures d’acolliment.
Els pares dels infants de nova inscripció han de mantenir una primera entrevista amb l’educador o educadora del seu fill o filla, amb l’objectiu d’intercanviar informació que faciliti l’entrada de l’infant al centre escolar i pactar el dia i els horaris de començament.
3.7. Règim de faltes d’assistència
Les famílies estan obligades a advertir el centre de les faltes d’assistència del seu fill o filla. La falta d’assistència d’un infant durant un període superior a quinze dies sense cap avís ni justificació implica la baixa de l’infant i, en conseqüència, la immediata cobertura de la plaça vacant amb l’alumnat inscrit a la llista d’espera.
Les faltes d’assistència prolongades per un motiu justificat s’han de comunicar per escrit i s’hi ha d’adjuntar la documentació que ho justifiqui.
Si es vol donar de baixa voluntària un infant, s’ha de comunicar la decisió per escrit, emplenant el full de comunicació de baixa voluntària, que es troba a les escoletes a disposició de les famílies.
3.8. Trasllats
El trasllat d’un infant d’una escoleta municipal a una altra s’ha de fer, preferiblement, a l’inici de curs. Aquest s’ha de sol·licitar per escrit emplenant el full de sol·licitud de trasllat, abans que s’iniciï el procés d’admissió d’alumnat, per tal de poder fer la reserva de plaça pertinent a l’escoleta de nova acollida.
3.9. Orientacions generals
L’escoleta municipal no es fa responsable dels objectes i materials aliens al centre.
Els infants han de dur roba còmoda i marcada que faciliti la feina del personal educador, tot tenint en compte que el centre disposa de sistema de condicionament d’aire.
Els infants han de portar una bata al centre, la qual s’ha de fer servir segons el tipus d’activitat, a criteri del personal educador.
S’ha de dur roba d’ús personal de cada infant (tovalloletes d’un sol ús, bolquers, bossa de roba amb muda completa i baveralls) per deixar a l’aula.
Per celebrar els aniversaris o festes dels infants, s’ha de contactar abans amb el personal educador per tal de coordinar-ho.
No s’admeten les visites de pares, tutors, familiars ni amics durant l’horari escolar, tret de casos excepcionals degudament justificats.
S’ha de comunicar a la Direcció del centre qualsevol canvi d’adreça, telèfon, domiciliació bancària, etc., que es produeixi durant el curs escolar.
Si el pare, mare o tutor o tutora deleguen en una altra persona major d’edat la recollida del seu fill o filla, ho han d’autoritzar per escrit, amb el nom i el DNI de la persona autoritzada.
Perquè germans o familiars menors de divuit anys d’un infant el puguin recollir, és imprescindible fer un descàrrec de responsabilitat per escrit davant de la persona responsable de l’escola.
Si per motius aliens a l’escola l’infant no participa amb el seu grup en les activitats que es duen a terme a l’exterior del centre, l’infant no pot assistir al centre el dia en què es realitzi aquesta sortida.
D’acord amb la legislació vigent, no es permet fumar dins les dependències del centre.
3.10. Alimentació
Els infants han d’entrar a l’escola amb la primera menjada del dia feta.
Si algun infant segueix un règim alimentari especial, s’han d’aportar per escrit les indicacions pertinents i s’ha de presentar el certificat del pediatre o pediatra que ho prescriu.
El servei de menjador de l’escola ha d’oferir un menú equilibrat i adaptat a les necessitats nutritives dels infants.
A principi de mes el full amb el menú mensual s’ha de penjar en el tauler d’anuncis per tal que cada família el pugui complementar correctament amb els aliments que es donin a l’àmbit familiar.
3.11. Relacions amb els pares i mares
La relació entre les famílies i el centre ha de seguir les pautes que assenyala la regulació general del servei.
Les mares i pares de les escoletes tenen el dret de constituir-se en associació, sempre que atenguin tots el preceptes legals que li són propis.
Els serveis que ofereixen les escoletes municipals són voluntaris i no obligatoris. La matriculació de l’infant pressuposa l’acceptació de les normes d’aquest Reglament.
4. Normes de salut
4.1. Informació
Les escoletes, com que són espais on els infants conviuen moltes d’hores, requereixen acomplir unes normes per mantenir la salut dels infants.
Al començament de curs s’ha d’informar les famílies sobre les normes de salut que s’han d’acomplir respecte als infants.
Les famílies, a principis de curs, han d’informar de les vacunes administrades a l’infant i de les noves vacunacions que se li administrin. S’ha de presentar una fotocòpia de la cartilla de vacunacions.
4.2. Administració de medicaments
L’escola no pot administrar cap medicació sense tenir l’autorització escrita i signada dels pares o tutors. A més, si n’és el cas, s’ha de disposar de la fotocòpia del tractament prescrit pel pediatre o pediatra o de la recepta emplenada de la manera corresponent.
Els pares o tutors han d’escriure a l’envàs del medicament els noms i llinatges de l’infant, les quantitats a subministrar i els horaris d’administració del fàrmac. També s’hi han d’especificar les condicions de conservació del medicament (per exemple, la temperatura).
4.3. Malalties
Atès que els infants de menys de 3 anys encara no tenen el sistema immunitari ben desenvolupat i entren en contacte amb agents infecciosos, el primer any d’escolarització és normal que se’ls encomanin diferents malalties comunes.
Si l’infant està malalt, no ha d’anar a l’escola, per una banda, per evitar la possibilitat de contagiar a altres infants i al personal educador i, per una altra banda, perquè a l’escola no es pot dispensar l’atenció adequada i el repòs que un nin malalt necessita.
A les escoletes que depenen de l’Ajuntament d’Artà s’han de seguir les orientacions de l’Ib-Salut sobre l’admissió d’alumnat amb alguna malaltia. L’infant no pot assistir a l’escoleta o ha de ser recollit pels seus familiars en cas que presenti alguns d’aquests símptomes:
En el procés de les malalties infeccioses següents, els infants no poden assistir al centre durant els terminis que s’indiquen a continuació:
Malalties víriques:
Malalties parasitàries i fongs:
Malalties bacterianes:
Malalties que no són causa d’exclusió:
En cas de dubte, la Direcció de l’escola pot sol·licitar una anàlisi específica a la Conselleria de Salut i Consum o al centre de salut corresponent.
4.4. Accidents escolars
En cas d’accident d’un infant, el procediment d’actuació és el que es descriu a continuació.
L’atenció és immediata per part de qualsevol educador o educadora del centre. En primer lloc, s’ha de fer una valoració de la situació de l’infant. En cas que sofreixi un accident lleu (cop, ferida, etc.) s’ha d’intentar curar a la pròpia escoleta. Per tant, el centre ha de disposar d’una farmaciola per realitzar aquestes cures.
El fet s’ha de posar en coneixement de la Direcció de l’escoleta.
S’ha d’avisar la família de l’infant per comunicar i posar en coneixement el fet. En el cas de no localitzar els familiars, s’ha de deixar un missatge de veu amb la finalitat de deixar constància de la telefonada de l’escoleta.
Si la família no està localitzable i la situació ho requereix, s’ha de traslladar l’infant al Centre de Salut. Prèviament, s’ha de disposar de la fotocòpia de la targeta sanitària de l’infant.
La Direcció del centre ha de tenir els telèfons d’ambulàncies, urgències, hospital i centre sanitari localitzables fàcilment i a mà.
5. Disposicions addicionals
Mitjançant Resolució de Batlia o, si escau, de la Regidoria de Serveis Educatius, es poden modificar les disposicions d’actes singulars prevists en aquest Reglament que es refereixen a franges horàries, serveis complementaris i distribució organitzativa d’aules.
Per a les qüestions d’índole organitzativa que no s’hagin previst en aquest Reglament, s’han d’aplicar, amb caràcter supletori, les ordres dictades en aquesta mateixa matèria per la Conselleria d’Educació i Cultura de les Illes Balears.
Artà, 27 d’agost de 2013
El balte acctal.
Bartomeu Gili Nadal