Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SINEU
Núm. 15359
Aprovació definitiva modificació Ordenança mediambiental reguladora de la neteja viària, recollida de residus i ús del Parc Verd
Versió PDF
En data 10 de juny de 2013 el Ple de l’Ajuntament de Sineu va aprovar inicialment la modificació de l’Ordenança mediambiental reguladora de la neteja viària, recollida de residus i ús del Parc Verd.
En compliment del que disposen els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears (en endavant Llei 20/2006) es va sotmetre l’expedient a informació pública durant un termini de 30 dies hàbils mitjançant anunci al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 93 de data 4 de juliol de 2013.
Atès que ha transcorregut el període d’exposició pública sense que s’hagin presentat reclamacions, es considera aprovada definitivament i, en compliment de l’article 103 de la Llei 20/2006, es publica el text íntegre de l’Ordenança.
“ORDENANÇA MEDIAMBIENTAL REGULADORA DE LA NETEJA VIÀRIA, RECOLLIDA DE RESIDUS I ÚS DEL PARC VERD.
Capítol I:
Objecte i àmbit d’aplicació.
ARTICLE 1.-
Primer. La finalitat primordial d’aquesta Ordenança és establir les normes de convivència en comunitat i vetllar pel seu compliment, partint de la competència municipal, de forma que s’aconsegueixi el desenvolupament en pau, llibertat i igualtat de drets i obligacions, en relació a les següents activitats:
Segon. Per tal d’aconseguir-lo, aquesta Ordenança articula les disposicions que regularan la vida col·lectiva dels habitants del municipi en la solidaritat i el respecte mutus.
En els casos no regulats en aquesta Ordenança, però que per les seves característiques o circumstàncies puguin estar compresos en el seu àmbit d’aplicació, s’hi aplicaran per analogia les normes d’aquesta que tenguin similitud amb el cas vist.
Tercer. L’objecte és regular dins l’àmbit de la competència municipal, les activitats de neteja de les vies públiques, dels solars propietat municipal, la recollida de residus i tot tipus de deixalles produïdes dins el terme municipal, així com l’ús adequat i correcte del Parc Verd.
ARTICLE 2.-
Primer. L’Ordenança és d’aplicació a tot el terme municipal, i queden obligats al seu compliment tots els seus habitants, visitants i usuaris, amb independència de la seva qualificació jurídic administrativa.
El terme municipal és el comprès dins els límits assenyalats a les actes de delimitació i fixació corresponents.
Segon. Tots els habitants del municipi estan obligats a observar una conducta ciutadana que tendeixi a prevenir i evitar que el poble s’embruti.
Els ciutadans estan obligats a denunciar a l’Ajuntament les infraccions que coneguin referents a aquesta matèria. L’Ajuntament es compromet a atendre les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans, i a exercir en qualsevol cas les accions que corresponguin.
ARTICLE 3.-
Primer. L’Ajuntament està obligat a donar el màxim coneixement del contingut de l’ordenança als habitants del municipi, fent ús dels mitjans de difusió adients.
En tot cas, el desconeixement del seu contingut no beneficiarà a ningú que s’empari en aquesta circumstància en el cas d’incompliment de les seves disposicions.
Segon. Tots els ciutadans estan obligats a complir totes les disposicions complementàries que en matèria de neteja en general, manteniment de mobiliari viari públic i estètica del municipi, ordeni la Batlia en exercici de les seves facultats.
Tercer. L’Ajuntament donarà suport a les iniciatives de particulars que, en matèria de neteja pública, promoguin amb la intenció de millorar la qualitat de vida del terme municipal.
Capítol II.
Neteja de les vies públiques.
ARTICLE 4.-
Es consideren Vies Públiques les avingudes, passeigs, carrers, places, voravies, camins, jardins, zones verdes i altres béns d’ús públic destinats a l’ús general de tots els ciutadans.
ARTICLE 5.-
Primer. La neteja de la xarxa viària pública indicada a l’article anterior i la recollida de residus procedents d’aquesta seran efectuades pel servei de neteja municipal o entitat autoritzada, amb la freqüència que es consideri convenient per a l’adequada prestació del servei, sense perjudici de les modificacions del servei que en circumstàncies d’emergència imposi la Batlia.
Segon. S’exceptua pel seu caràcter no públic, les urbanitzacions privades, els solars particulars, les àrees comercials particulars i similars; neteja de les quals correspon al particular.
Tercer. La neteja viària que facin els veïns davant la seva façana serà sempre recomanable per mantenir el poble net. En aquest sentit, es prega la col·laboració dels veïns per tal que netegin els trams de voravia situats davant el seu habitatge i que dipositin els residus obtinguts en els contenidors o punts de recollida assenyalats a l’efecte, en lloc de fer-ho directament a la via pública.
Quart.- Els propietaris de les finques confrontants amb els camins públics rurals tenen l’obligació de netejar les zones de la seva propietat que puguin dificultar la circul·lació. Per la qual cosa, els propietaris estan obligats a adoptar les mesures corresponents per tenir els arbres, matolls i branques, així com les parets o marges de la seva propietat en les degudes condicions per tal de que no envaeixin el terreny públic del camí i entrebanquin el trànsit o disminueixin la visibilitat per la via pública. Es recomana evitar l’ús d’herbicides i plaguicides agrotòxics per eliminar la vegetació establerta en aquest apartat.
Si els propietaris de les finques no compleixen amb l’obligació establerta en l’apartat anterior, l’Ajuntament els requerirà perquè en el termini de 15 dies procedeixin a dur a terme les actuacions necessàries i en cas de no fer-ho, el propietari incorrerà en les infraccions previstes en aquesta ordenança i l’Ajuntament podrà, a costa de l’interessat, realitzar les actuacions que corresponguin per mantenir el camí en condicions òptimes per a la circulació.
Cinquè. Sobre els animals .
Els propietaris dels animals són directament responsables dels danys i perjudicis a persones, altres animals i a coses, i de l’embrutiment de la via pública.
En absència del propietari serà responsable subsidiari la persona que en el moment de produir-se la infracció tengui l’animal.
Qui porti l’animal està obligat a portar un estri ( bossa ...) per a recollir i retirar-ne les brutícies i netejar la part afectada de la via pública, i així també els conductors de vehicles de tracció animal.
Capítol III.
Neteja de zones particulars.
ARTICLE 6.-
Primer. La neteja de vies particulars, zones comuns privades, zones verdes, solars,... de domini particular, haurà de ser duta a terme per la propietat, la qual haurà de seguir les directrius que dicti el servei de neteja municipal per tal d’aconseguir els nivells adequats.
Els propietaris de negocis, activitats i establiments estan obligats a tenir sempre netes les diferents parts dels immobles que siguin visibles des de la via pública, de manera que s’aconsegueixi uniformitat en la seva estètica, d’acord amb el seu entorn urbanístic.
Aquesta obligació afecta també als solars no edificats, que s’han de conservar nets d’herbes, deixalles i residus en general; quedant totalment prohibit abocar qualsevol tipus de residu en el solar, en el cas de no respectar aquesta prohibició el propietari/s seran sancionats per l’autoritat competent.
Segon. Tot i això, si per qualsevol causa la neteja d’algunes d’aquestes vies o zones particulars, o neteja i tancament del solar, es deixa per als serveis municipals o entitat autoritzada, la propietat estarà obligada a pagar la taxa que estableixi l’ordenança fiscal pertinent o les despeses sobrevingudes pel servei en qüestió.
Capítol IV.
Conceptes deixalles o residus.
ARTICLE 7.-
A efectes d’aquesta Ordenança, tenen la categoria de deixalles els materials residuals que es classifiquen en:
Capítol V.
Recollida de residus orgànics (fems) i deixalles diverses (mobles, estris...).
ARTICLE 8.-
La recollida de residus orgànics i deixalles diverses (mobles, estris,...) es du a terme per l’Ajuntament –actualment gestionat per la Mancomunitat del Pla de Mallorca-, mitjançant l’entitat o empresa adjudicatària del servei.
Aquest servei es realitza conforme s’estableix als plecs de condicions tècniques i administratives del concurs d’adjudicació de servei.
L’adjudicatari autoritzat es farà càrrec de retirar els materials especificats i és de prestació obligatòria per part de la Corporació municipal.
ARTICLE 9.-
Primer. El servei de recollida indicat a l’article anterior serà el responsable de retirar:
Segon. L’Ajuntament haurà d’efectuar la recollida indicada mitjançant la prestació de dues classes de serveis:
Tercer. Els serveis de recollida municipals s’efectuaran amb la periodicitat, freqüència i horaris que es determinin per l’Ajuntament o servei autoritzat. Qualsevol canvi de freqüència, horaris o llocs de recollida es farà públic amb l’antelació suficient a efectes del seu coneixement general pels usuaris.
Quart. Els mètodes operatius concrets són els establerts per l’Ajuntament i l’empresa recollidora, en concret mitjançant contenidors en la via pública i pel dipòsit de les bosses de residus a altres llocs que es determinin a l’efecte.
ARTICLE 10.-
Normes d’ús del servei de recollida de residus sòlids urbans (deixalles orgàniques).
Els usuaris estan obligats a complir la normativa especialment assenyalada al respecte del Servei de recollida municipal, en quant a la bona prestació del servei i a la convivència ciutadana.
En concret:
ARTICLE 11.-
Normes d’ús del servei de recollida de residus varis: mobles, estris i similars.
La recollida de dits residus s’efectuarà mitjançant avís previ a l’Ajuntament o empresa encarregada, amb l’antel·lació que s’indiqui a l’efecte.
El propietari dels residus procedirà a entregar els residus al personal autoritzat, mitjançant dipòsit dels mateixos al lloc que s’especifiqui per aquest i a l’hora que se li indiqui.
El calendari del servei de recollida indicat serà públic i la seva modificació s’anunciarà en tot cas amb l’antel·lació que sigui necessària per al coneixement general.
No s’inclouen en aquest apartat els materials no orgànics objecte de recollida selectiva o reciclables, que venen expressament regulats al Capítol VI d’aquesta Ordenança. Aquests residus reciclables hauran de ser dipositats dins els contenidors instal·lats per aquest servei al Parc Verd o a través de la recollida selectiva a domicili.
ARTICLE 12.-
Vehicles abandonats.
Pel que fa als vehicles abandonats, serà conjecturat racionalment el seu abandonament en els següents casos: quan el vehicle per l’aparença i a judici dels serveis municipals sembli abandonat i es compleixin els terminis i disposicions legals establerts, quan el propietari del vehicle el declari residual la qual cosa comportarà la renúncia de la propietat a favor de l’Ajuntament.
Els vehicles abandonats tenen la categoria de residus sòlids urbans, i és competència del propietari (particular si se pot identificar o Ajuntament en cas d’abandonament) procedir a la seva recollida i eliminació mitjançant el trasllado al lloc senyalat a l’efecte, conforme a la normativa aplicable a aquest tipus de residus.
ARTICLE 13.-
Obres particulars.
En quant als residus d’obres particulars, correspondrà al titular mantenir la via pública neta en tot moment, conforme al regulat a l’Ordenança municipal reguladora específica de les obres a la via pública i l’Ordenança per a la gestió dels residus de construcció i demolició que correspongui.
Capítol VI.
Del Parc Verd i la recollida selectiva.
ARTICLE 14.-
Primer. El Parc Verd és l’àrea de titularitat municipal, tancada i delimitada, posada a disposició del ciutadà i destinada a facilitar la recollida selectiva de residus urbans no perillosos, separant-los en origen segons les diferents fraccions.
Segon. El Parc Verd es destina a la recollida selectiva de residus urbans , objecte de separació en origen segons les diferents fraccions. Dits residus es classifiquen i dipositen en els següents contenidors:
a) Zona A:
b) Zona B:
c) Zona C:
Al punt verd també s’ habilitarà un espai per a que els ciutadans , com a particulars, no com a empresaris, puguin dipositar residus considerats perillosos , sent l’ Ajuntament el responsable de que es facin arribar a un gestor autoritzat. Aquest ús del punt verd tindrà un caràcter excepcional i només podrà ser empleat pels ciutadans a nivell particular i per poc volum de residus ( per exemple un pot de pintura). En cas que es vulgui dipositar una gran quantitat de residus d’ aquest tipus o es faci a nivell d’ empresa no es podran dipositar en el punt verd, estant obligats a contactar directament amb un dels gestors autoritzats.
ARTICLE 15.-
Primer. Els usuaris del servei de Parc Verd són els ciutadans particulars. Per la seva banda, els generadors singulars de residus (empreses, comerços i serveis) s’hauran d’ajustar a la normativa específica municipal que se pugui establir per als residus de les seves activitats.
Els usuaris tenen l’obligació de dur els residus especificats a aquest capítol a dit Parc Verd, dins l’horari fixat a l’efecte per l’Ajuntament, per al seu dipòsit i posterior recollida pel servei de recollida selectiva o reglament de rang superior ( municipal o sectorial ).
Segon. L’Ajuntament disposa d’un servei de vigilància del Parc Verd que controlarà el correcte funcionament d’aquest recinte i el seu ús racional i adequat per part dels usuaris.
ARTICLE 16.-
Primer. Servei de recollida selectiva.
El Servei de recollida selectiva es duu a terme per la Mancomunitat i el tractament pel Departament de Medi ambient i Natura del Consell de Mallorca, mitjançant el seu corresponent concessionari per a la gestió del servei.
Segon. Servei de manteniment del Parc Verd.
L’Ajuntament es fa càrrec de les despeses de conservació de les infraestructures i vigilància del recinte, mitjançant el Servei de Vigilant del Parc Verd.
ARTICLE 17.-
L’horari d’atenció al públic del Parc Verd municipal és el següent:
Aquest horari podrà ser objecte de canvis per una millor efectivitat del servei, amb la deguda informació pública a l’efecte.
ARTICLE 18.-
L’ús del servei de Parc Verd es farà pels usuaris conforme a les determinacions fixades en aquesta Ordenança i les instruccions pertinents que siguin comunicades pel Vigilant del Parc Verd o personal autoritzat al respecte.
Els particulars acudiran al Parc Verd amb la matèria o residus sòlids urbans a dipositar, i procediran al seu dipòsit en els contenidors corresponents mitjançant la col·laboració del Vigilant autoritzat.
L’ Ajuntament podrà aprovar una ordenança fiscal per regular una taxa per l’ utilització del punt verd.
Capítol VII.
Sancions.
ARTICLE 19.-
Els infractors d’aquesta Ordenança seran sancionats d’acord amb el que disposa el “Quadre de sancions per infracció dels preceptes de les ordenances de neteja i recollida de residus”.
“QUADRE DE SANCIONS PER INFRACCIÓ DE L’ORDENANÇA DE NETEJA I RECOLLIDA DE RESIDUS”
Secció 1ª.-
Procediment.
ARTICLE 20.-
Procediment sancionador
1. El procediment sancionador serà el que estableix la Normativa sectorial general quan es tracti d’una infracció tipificada a la mateixa normativa sectorial.
2. Per la imposició de les sancions previstes per infracció d’aquesta Ordenança se seguirà el procediment establert per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Quan la proposta de resolució del procediment sancionador tramitat per l’Administració de l’Ajuntament contingui una sanció que, per la quantia de la multa o pel seu caràcter, no sigui competència municipal, l’Alcalde elevarà l’expedient a l’òrgan que sigui competent per imposar la sanció que es proposa, de conformitat amb la legislació sectorial aplicable.
ARTICLE 21.-
El procediment es comença d’ofici per la pròpia administració municipal en funció de l’activitat inspectora i de comprovació pròpia de la seva competència o a instància de part, mitjançant la corresponent denúncia.
Qualsevol persona natural o jurídica pot presentar una denúncia a l’Ajuntament per qualsevol infracció de la present Ordenança. Si és temeràriament injustificada la denúncia, les despeses que origini la inspecció aniran a càrrec de la persona denunciant.
Secció 2ª.-
Infraccions i Sancions.
ARTICLE 22.-
Infraccions
Constitueix infracció administrativa tota acció o omissió que vulneri les normes establertes en aquesta Ordenança, com també aquelles altres que estiguin tipificades a la legislació de rang superior.
ARTICLE 23.-
Competència
Les infraccions de les normes d’aquesta Ordenança seran sancionades per batle, o bé per altres òrgans de l’Administració municipal, l’exercici de les quals els hagi estat confiada per delegació, excepte que aquesta competència sigui atribuïda a altres òrgans o administracions per la normativa sectorial.
ARTICLE 24.-
Restauració
A més de la imposició de la sanció corresponen, l'Administració municipal ha d'adoptar les mesures escaients per a la restauració de la realitat física alterada i de l'ordre jurídic infringit, amb l'execució subsidiària, si cal, de les obres o activitats a càrrec de l'infractor.
ARTICLE 25.-
Tipificació general de les infraccions
Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus
ARTICLE 26.-
Infraccions en matèria de gestió de residus
Són infraccions lleus, greus i molt greus, en matèria de gestió de residus, les tipificades a la Llei 11/1997 d’envasos i residus d’envasos; Llei 10/1998 de 21 d’abril de residus i Reglaments que la desenvolupen, el Pla Director Sectorial per a la gestió de residus urbans de Mallorca, i les previstes en aquesta Ordenança.
ARTICLE 27.-
Infraccions en matèria de residus domiciliaris
Són infraccions lleus, per infracció de la present Ordenança:
ARTICLE 28.-
Infraccions en matèria de neteja viària
En matèria de neteja viària, són infraccions lleus :
ARTICLE 29.-
Seran faltes greus en matèria de residus domiciliaris i neteja viària:
Es consideraran faltes molt greus l’acumulació en el termini de sis mesos de dues faltes greus o de tres faltes lleus dins un any.
ARTICLE 30.-
Règim general de sancions
Amb caràcter general i sempre que no estigui previst en els articles següents o en la legislació sectorial, les infraccions d’aquesta Ordenança seran sancionades amb la multa prevista a la legislació general. La quantitat màxima de la multa serà l’autoritzada per la legislació vigent en matèria de règim local.
ARTICLE 31.-
Sancions en matèria de gestió de residus i neteja diària.
1. Amb caràcter general i d’acord amb allò que disposen la normativa sectorial de ram superior, les faltes tipificades a aquesta normativa, es sancionaran en les multes establertes a la mateixa.
Les infraccions tipificades en aquesta Ordenança, es sancionaran amb les multes següents:
A part de la corresponent sanció l’ infractor també s’ haurà de fer càrrec del cost de la correcta eliminació del residu.
ARTICLE 32.-
Sancions per danys
1. D’acord amb el que preveu la legislació general de Règim Local, les persones, que per frau o negligència, causin danys en el domini públic local, o realitzin actes d'usurpació, seran sancionats segons el disposat a la Normativa Sectorial Superior, i en defecte amb una multa, l’import de la qual s’establirà entre el valor i el doble del valor del perjudici causat, amb independència de la reparació del dany o de la restitució de la usurpació .
2. Per mitjà d’un procediment addicional d’execució de la sanció, l’infractor sancionat i l’Administració municipal poden convenir de mutu acord que les multes siguin substituïdes per treballs en benefici de la comunitat o cursos de formació cívica relacionats amb la infracció.
ARTICLE 33.-
Multes coercitives
Com a mitjà d’execució forçosa les multes coercitives s’imposaran de conformitat i en aplicació de la respectiva legislació sectorial.
ARTICLE 34.-
Graduació de les sancions
1. Les sancions corresponents es graduen tenint en compte les circumstàncies següents:
a. La gravetat de la infracció
b. El benefici obtingut
c. El perjudici causat als interessos generals
d. La intencionalitat
e. La reiteració
f. La reincidència
g. La capacitat econòmica de l’infractor
h. Risc de la conducta.
2. En la fixació de les multes es tindrà en compte que, en tot cas, la comissió de la infracció no resulti més beneficiosa per a l’infractor que el compliment de les normes infringides.
ARTICLE 35.-
Responsabilitat
1. Són responsables de les sancions tipificades en aquesta Ordenança, totes aquelles persones que han participat en la comissió del fet infractor per qualsevol títol, siguin persones físiques o persones jurídiques. Excepte en els supòsits en els que siguin menors d’edat, on respondran per ells els pares, tutors o aquells que disposin de la custòdia legal.
2. Són responsables, subsidiàriament, en cas que no es pugui identificar els autors, els titulars o propietaris dels vehicles amb els que es realitzi la infracció.
3. En relació a la neteja viària, i més concretament, pel que fa referència a deixar les deposicions fecals d’animals a la via pública, en absència del propietari en serà responsable subsidiari la persona que en el moment de produir-se l’acció d’embrutiment portés l’animal.
4. Són responsables els titulars de les llicències, quan per motiu de l’exercici d’un dret concedit en les mateixes, faci alguna de les infraccions tipificades en la present Ordenança.
Primera. Tot el no regulat específicament en aquesta Ordenança, es regeix per la normativa legal aplicable a dits supòsits i similars, i altra normativa de general aplicació.
Segona. Aquesta ordenança entrarà en vigor als 15 dies des de la seva publicació íntegra al BOIB.”
Sineu, 9 d’agost de 2013
El Batle,
Pere Joan Jaume Florit