Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS
Núm. 15144
Resolució del secretari autonòmic d’Educació, Cultura i Universitats en relació a l’aprovació del projecte TIL per part de l’ IES Biel Martí de Ferreries
Versió PDF
Antecedents
1. Dia 19 de juny de 2013 l’IES Biel Martí de Ferreries va presentar al Departament d’Inspecció Educativa (DIE) el projecte de TIL d’acord amb l’article 20.4 del Decret 15/2013, de 19 d’abril, pel qual es regula el tractament integrat de llengües als centres docents no universitaris de les Illes Balears.
2. El DIE va efectuar unes esmenes al projecte TIL del centre, les quals varen ser notificades en data 24 de juliol de 2013.
3. S’ha rebut en la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats un escrit del director de l’IES Biel Martí de Ferreries, on s’indica el següent “La direcció del centre, complint amb el principi de jerarquia establert en totes les actuacions de l’Administració Pública, per imperatiu legal, i en compliment del requeriment del secretari autonòmic d’Educació, Cultura i Universitats de 18 de juliol de 2013, ha fet una proposta de modificació del projecte de tractament integrat de llengües d’aquest centre en el sentit requerit.
En qualsevol cas, l’aprovació i, per tant, la modificació del projecte de tractament integrat de llengües és competència del consell escolar del centre. En primer lloc en compliment de la Llei Orgànica d’Educació 2/2006, de 3 de maig, atès que el projecte de tractament integrat de llengües forma part del projecte educatiu de centre; i en segon lloc, perquè així ho estableix el mateix Decret 15/2013. Per tot això, sense més, l’equip directiu no té capacitat legal per dur a terme la proposta de modificació requerida del projecte de tractament integrat de llengües.
Tal i com està establert al punt 3 de l’apartat de conclusions del requeriment del secretari autonòmic d’Educació, Cultura i Universitats, en el termini de cinc dies, l’equip directiu haurà presentat a la comissió de coordinació pedagògica del centre i al consell escolar una proposta d’esmenes sobre els projectes de tractament integrat de llengües aprovat el dia 18 de juny de 2013 i la redacció d’un nou projecte de tractament integrat de llengües (que s’adjunta a continuació) sense perjudici que l’aprovació i, per tant, la modificació del projecte de tractament integrat de llengües és competència del consell escolar del centre en compliment de la Llei Orgànica d’Educació 2/2006, de 3 de maig, atès que el projecte de tractament integrat de llengües forma part del projecte educatiu del centre; i perquè així ho estableix el mateix Decret15/2013”.
Fonaments de dret
1. Constitució espanyola
2. Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació (LOE)
3. Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediments administratiu comú
4. Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears
5. Decret 15/2013, de 19 d’abril, pel qual es regula el tractament integrat de llengües als centres docents no universitaris de les Illes Balears
6. Decret 119/2002, de 27 de desembre, pel qual s’aprova el reglament orgànic de les escoles públiques d’educació infantil, dels col·legis públics d’educació primària, i dels col·legis públics d’educació infantil i primària (BOIB núm. 120, de 05-10-2002).
7. Decret 120/2002, de 27 de desembre, pel qual s’aprova el reglament orgànic dels instituts d’educació secundària (BOIB núm. 120, de 05-10-2002).
Consideracions
Primera. Sobre el compliment del Decret 15/2013, i de les Instruccions dictades en la seva aplicació
Tal i com ha indicat l’Advocacia de la Comunitat Autònoma en l’informe jurídic que, a petició de la secretaria autonòmica de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, s’emet en relació amb determinats aspectes del Decret 15/2013, de 19 d’abril:
“CUARTO.- Sobre el cumplimiento del Decreto 15/2013, de 19 de abril, y de las Instrucciones dictadas en aplicación del mismo.
Con carácter previo debe recordarse que el Decreto 15/2013, 19 de abril, por el que se regula el tratamiento integrado de las lenguas en los centros docentes no universitarios de las Islas Baleares y por el que se establecen las directrices básicas para su desarrollo y ejecución, ha de aplicarse en su condición de norma de carácter reglamentario emanada de la Administración competente en la materia, en todos los centros docentes no universitarios de las Illes Balears sostenidos con fondos públicos así como en los privados que impartan enseñanzas conducentes a la obtención de los títulos oficiales de educación secundaria y formación profesional.
Por lo que respecta a las Instrucciones –que tienen su fundamento en la potestad autoorganizatoria de la Administración y en el poder jerárquico de dirección de las autoridades y órganos superiores de la Administración respecto de los órganos subordinados y que carecen de fuerza normativa ad extra o frente a terceros, las mismas gozan de la presunción de validez que con carácter general se reconoce a los actos administrativos. Así, dispone el artículo 57.1 de la LRJPAC que “los actos de las Administraciones Públicas sujetos al Derecho Administrativo se presumirán válidos y producirán efectos desde la fecha en que se dicten, salvo que en ellos se disponga otra cosa”; lo cual significa que existe un deber de actuar como si el acto fuera válido, de cumplir lo que en él se establece, mientras no se declare lo contrario a través de los cauces legalmente establecidos.
Es más, incluso frente a posibles impugnaciones dirigidas a discutir esa validez, el Tribunal Constitucional ha declarado que “los actos o las normas que emanan de poderes legítimos disfrutan de una presunción de legitimidad que, si bien puede ser cuestionada por quien entienda sus derechos vulnerados por aquéllos o éstas, obliga a considerar como excepcional la posibilidad de suspender su vigencia o ejecutoriedad...” (STC 66/1985). En sentido similar, el Tribunal Supremo ha visto en los principios de eficacia de la actividad (art. 103.1 CE) y de presunción de validez de los actos administrativos (art. 57.1 LRJPAC) el fundamento de la regla general (art. 111 LRJPAC y 130.1 LJ) según la cual la impugnación de los mismos no conlleva la suspensión de su eficacia jurídica.
En este contexto, […] tanto la norma reglamentaria como los actos administrativos que se puedan dictar en aplicación de la misma gozan de esa presunción de validez a que se ha hecho referencia, que obliga a su cumplimiento mientras éstas no sean objeto de impugnación y se obtenga una declaración judicial que las anule y frene así su eficacia.”
Les instruccions dictades obeeixen a la potestat autoorganitzativa de l’Administració i no suposen cap innovació reglamentària ni constitueixen un acte administratiu anul·lable.
Segona. Col·laboració de tots els components de la comunitat educativa per garantir el dret a l’educació, i obligacions de l’equip directiu en aquest sentit
Més enllà de les valoracions personals, l’Administració educativa ha de garantir en tot cas que es respecta el dret a l’educació dels alumnes, que ha de prevaldre en tot cas, i aquest esperit ha d’inspirar l’actuació de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i els equips directius dels centres.
La LOE estableix les bases legals sobre les quals se sustenta el sistema educatiu i n’estructura les línies fonamentals sobre tres principis: l’exigència de proporcionar una educació de qualitat a tots els ciutadans, la necessitat que tots els components de la comunitat educativa col·laborin per aconseguir aquest objectiu tan ambiciós i un compromís decidit amb els objectius educatius plantejats per la Unió Europea.
Així es recull, a més, en el Decret 67/2008, de 6 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
En definitiva, els equips directius dels centres han d’impulsar l’aprovació dels projectes TIL, d’acord amb les competències que els hi atribueixen els articles 26.2.a) i i) del Decret 119/2002 i 27.2.a) i i) del Decret 120/2002, per a l’organització del centre, garantir el seu bon funcionament, i donar compliment a les indicacions efectuades des de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats per garantir el compliment de la Normativa vigent. En concret, en el cas que ens ocupa, l’aprovació del projecte TIL del centre.
Tercera. Aplicació de l’apartat 11 de les instruccions del secretari autonòmic d’educació, Cultura i Universitats sobre l’aplicació del Decret 15/2013, de 19 d’abril, pel qual es regula el tractament integrat de les llengües als centres docents no universitaris de les Illes Balears per analogia, per tal de garantir el principi de seguretat jurídica
Atesa la immediatesa de l’inici del curs escolar, i per tal de garantir el dret a l’educació, esdevé necessari garantir l’aprovació del projecte TIL de l’IES Biel Martí de Ferreries.
Cal tenir present el principi de seguretat jurídica (art 9.3 de la CE), l’obligació de tots els ciutadans i poders públics d’actuar sotmesos a l’ordenament
jurídic (art 9.1 CE), perquè ens trobam davant un estat social i democràtic de
dret (art 1.1 de la CE) en el qual l'administració esta sotmesa al
principi de legalitat (art 103 CE), la qual cosa implica que
l'administració (inclosa l'educativa) ha d'actuar conforme a les normes
vigents.
Per aquest motiu, vist que l’equip directiu va presentar una proposta davant el consell escolar del centre per recollir les esmenes proposades pel DIE, però que el CE no ha aprovat, resulta d’aplicació, per analogia, l’article 11 de les Instruccions del secretari autonòmic d’educació, Cultura i Universitats sobre l’aplicació del Decret 15/2013, de 19 d’abril, pel qual es regula el tractament integrat de les llengües als centres docents no universitaris de les Illes Balears.
Per tant, havent una proposta de projecte TIL per part del centre, la qual s’ha sotmès a CE però ha votat en contra (sense aprovar cap projecte alternatiu), i per tal de garantir el superior dret a l’educació, aquesta proposta serà d’aplicació al centre com a projecte TIL a l’inici del curs escolar.
Per tot l’anterior, dict la següent
Resolució
1. Ordenar a l’equip directiu del l’IES Biel Martí de Ferreries que a l’inici del curs escolar 2013/2014, apliqui la proposta de projecte presentada davant el DIE, a la qual s’hauran d’haver incorporat les esmenes formulades per dit Departament.
2. Si més endavant el Consell Escolar aprova un nou projecte TIL, aquest s’haurà de presentar novament davant el DIE, d’acord amb art. 20.4 del Decret, o els apartats 7.3 o 11 de les instruccions esmentades.
3. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació, Cultura i Universitats, en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució, d’acord amb el que estableixen els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Palma a 5 d’agost de 2013
El secretari autonòmic d’Educació, Cultura i Universitats
Guillem Estarellas Valls