Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 14961
Edicte aprovació conveni expedient número 449/2013
Versió PDF
Per Resolució d'Alcaldia número 2013-0256, de data 2 de maig de 2013, es va aprovar definitivament el Conveni de col·laboració entre l'Ajuntament d'Alaior i el col·legi La Salle Alaior, per la qual cosa es publica en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 8 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Literalment diu:
“CONVENI DE COL·LABORACIÓ ENTRE L'AJUNTAMENT D'ALAIOR I EL COL·LEGI LA SALLE ALAIOR
Parts
Misericordia Sugrañes Barenys, batlessa de l’Ajuntament d’Alaior, en nom i representació d’aquest organisme oficial, en virtut de la competència atribuïda pels apartats b i s de l’article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, i del que preveu l’article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Inmaculada Goñalons Serrano, directora del Col·legi La Salle Alaior, en nom i representació d’aquest centre d’educatiu, en virtut del nomenament de data 1 de setembre de 2008.
Santiago Barro Caules, president de l’Associació de Mares i Pares del Col·legi La Salle Alaior (AMPA).
Antecedents
1. Programa “Policia tutor”.
Des de la implantació de la figura del policia tutor als centres escolars de secundària, i amb uns resultats positius pel que fa a les seves actuacions, es va proposar l’ampliació de les prestacions d’aquest servei policial als centres d’infantil i primària dels municipis on treballaven aquests professionals, atès que aquests col·legis també presentaven una certa problemàtica, diferent de la dels instituts, però que mereixia una dedicació especial.
Al llarg de les reunions mantingudes amb l’equip directiu de cada centre es va poder observar la necessitat de tenir un vincle més proper entre les escoles i els ajuntaments per, entre d’altres tasques, exposar queixes, problemes de seguretat, protegir l’entorn escolar, etcètera. Aquest vincle es va consolidar amb el policia tutor, que tenia un accés fàcil als serveis municipals.
La figura d’aquest agent també aconsegueix acostar la policia a la societat educativa, amb la qual cosa es compleix l’objectiu de policia de proximitat, a més de tenir una persona de referent i confiança per abordar els temes més delicats relacionats amb menors i família.
Atès que aquesta figura desenvoluparà un paper força delicat, tindrà un perfil definit: participarà en el projecte de forma voluntària, serà una persona formada específicament i amb una personalitat dialogant i empàtica.
Amb els cursos escolars que duu el policia tutor treballant amb els centres educatius, amb la dinàmica de treball que s’ha aconseguit i amb la col·laboració positiva de totes les parts, ha sorgit aquest acord que es presenta en forma d’objectius d’actuació.
2. Participants.
Per part de Col·legi La Salle Alaior
Inmaculada Goñalons Serrano, directora.
Per part de l’Ajuntament d’Alaior:
la Policia Local
l'Àrea d’Educació
l'Àrea de Serveis Socials
l'Àrea de Joventut
Per part de l’AMPA:
Santiago Barro Caules, president.
Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d’acord amb les següents
Clàusules
1. Objectius generals d’actuació per part de la Policia Local.
Les funcions i els objectius generals d’actuació de la Policia Local, dins el marc normatiu de les seves competències, relacionades amb la protecció de l’entorn escolar i la vigilància de les conductes de risc entre els menors d’edat dins el medi obert són:
Vigilar l’exterior dels centres escolars, especialment a les hores d’entrada i de sortida d’alumnes i en hores d’esplai. La funció, en aquest cas, és inicialment prevenir possibles fets delictius o prevenir infraccions d’acord amb la Llei orgànica 1/1992, i garantir la seguretat de tots els usuaris dels centres docents.
Regular el trànsit a les hores d’entrada i de sortida, amb la doble funció de garantir la seguretat viària, especialment entre els més petits, i detectar possibles fets il·legals a l’entorn escolar.
Detectar i controlar els menors de 16 anys a la via pública en horari lectiu o els menors d’edat en el cas que estiguin matriculats a centres educatius.
Detectar i controlar les zones, els locals o els espais públics freqüentats per menors on es puguin realitzar activitats il·lícites de consum d’alcohol o de substàncies tòxiques il·legals, o de qualsevol activitat de risc per als menors d’edat.
Vigilar i controlar l’ús de sistemes de seguretat per a menors en els vehicles turismes, a les motocicletes i en els ciclomotors a l’entorn escolar.
2. Objectius específics d’actuació per part del policia tutor.
Les funcions i els objectius específics de treball dels policies tutors i referents, dins les competències del marc normatiu existent, relacionades amb qualsevol conducta de risc entre els menors d’edat dins l’àmbit escolar i de medi obert són:
Actuacions dins l’àmbit escolar, a petició del centre:
Actuar en cas d’absentisme escolar segons el protocol establert per la Conselleria d’Educació i Cultura.
Detectar i actuar amb menors en edat escolar sense escolaritzar i informar-ne els serveis socials d’atenció primària.
Intervenir puntualment dins l’àmbit escolar.
Actuar amb relació al consum de drogues tòxiques, substàncies estupefaents i psicotròpiques, segons la Llei orgànica 1/1992, de 21 de febrer, de protecció i seguretat ciutadana.
Actuar amb relació al consum de tabac dins els mateixos centres, segons la Llei 28/2005, de 26 de novembre, de mesures sanitàries enfront del tabaquisme i reguladora de la venda, el subministrament, el consum i la publicitat dels productes de tabac.
Reunir-se periòdicament i estar en contacte permanent amb els centres escolars i els serveis socials municipals o comunitaris per garantir un bon traspàs d’informació entre les parts, i així garantir el treball en xarxa.
Vigilar les conductes i prestar una atenció especial a l’assetjament escolar i als abusos sexuals a menors.
Informar sobre la millora de la seguretat viària a les zones escolars, mitjançant informes a les àrees competents de l’Ajuntament quant a senyalització i ordenació del trànsit.
Assistir puntualment al Consell Escolar com a convidat, per informar o assessorar els participants.
Participar en activitats d’educació viària, amb una doble funció, en primer lloc perquè els alumnes aprenguin les normes bàsiques de circulació i de civisme, i en segon lloc, perquè coneguin els agents i s’hi acostin.
Realitzar xerrades informatives, preventives i orientatives dins les aules sobre temes d’interès general per als alumnes, com ara el coneixement de normes, ordenances municipals, etcètera, sempre que puguin afectar els menors.
Conèixer els manuals d’autoprotecció escolar i col·laborar amb els centres docents en la realització de simulacres d’evacuació, així com vetllar pel compliment de la normativa de mesures de seguretat dels centres escolars (Decret 8/2004, de 23 de gener, i Reial decret 393/2007, de 23 de març).
Participar puntualment en les reunions de l’AMPA per tal d’explicar les actuacions dutes a terme.
Col·laborar amb l’AMPA en les actuacions proposades dins l’àmbit escolar.
3. Objectius generals del centre educatiu.
- Facilitar l’accés al centre del policia tutor per complir les funcions establertes en aquest acord de col·laboració.
- Facilitar la integració de la figura del policia tutor dins la comunitat educativa.
- La direcció del centre lliurarà al policia tutor o referent la llista d’alumnes per cursos de secundària per treballar l’absentisme escolar, sempre que els pares signin el consentiment corresponent d’autorització de cessió de dades, d’acord amb la Llei 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
4. Implantació i seguiment de l’acord de col·laboració.
Les parts acorden la implantació i el seguiment del programa “Policia tutor” al centre d’educatiu Col·legi La Salle d'Alaior amb l’assignació d’un tècnic/a especialista de la Conselleria d'Administracions Públiques per al servei de policia tutor al municipi que realitzi el seguiment de l’agent tutor de la Policia Local de l’Ajuntament d’Alaior.
5. Vigència.
La vigència d'aquest Conveni s'entendrà des de la seva formalització fins al 31 de desembre de 2013 i es prorrogarà anualment sempre que no sigui denunciat per cap de les parts implicades en el termini màxim d'un mes abans de la seva finalització.
Les parts implicades faran una avaluació en acabar cada curs escolar. L’avaluació es realitzarà amb els diferents sectors implicats. Es convocarà una reunió per valorar i proposar millores, en cas que fossin necessàries.
Com a mostra de conformitat, signam aquest Conveni en tres exemplars.”
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar alternativament un recurs potestatiu de reposició davant l’òrgan que l’ha dictada en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Si s'opta per interposar un recurs potestatiu de reposició no es pot interposar recurs contenciós administratiu fins que no s’hagi resolt expressament el de reposició o se n'hagi produït la desestimació per silenci. Tot això, sens perjudici de poder interposar qualsevol altre recurs que s'estimi més convenient en dret.
Alaior, 1 de juliol de 2013
La batlessa
Misericordia Sugrañes Barenys