Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 14532
Acord del Consell de Govern de 26 de juliol de 2013 pel qual s’autoritza la modificació dels Estatuts de la Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 7 de setembre de 2012 es va autoritzar la creació de la Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia, a fi d’integrar les societats anònimes ParcBIT Desenvolupament, SA, i BITEL, Balears Innovació Telemàtica, SA, així com la Fundació Illes Balears per a la Innovació Tecnològica; acord que, juntament amb els Estatuts de l’entitat, va ser publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 135, de 13 de setembre de 2012.

El Patronat de la Fundació, en la sessió del 8 de maig de 2013, va acordar la modificació puntual dels articles 4, 7, 12, 23 i 24 dels Estatuts de la Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia.

No obstant això, la nova configuració de l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que resulta del Decret 5/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i del Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aconsella fer una nova modificació de l’article 12.2 dels Estatuts, per adaptar la composició del Patronat a la nova estructura de l’Administració autonòmica.

Atenent l’abast de les modificacions estatutàries assenyalades, es considera convenient que aquest Acord d’autorització de modificació dels Estatuts es publiqui íntegrament en el BOIB, i no tan sols els articles afectats per la modificació.

Es considera, a més, l’informe favorable de la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts de 10 de juliol de 2013.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Economia i Competitivitat, en la sessió de 26 de juliol de 2013 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Autoritzar la modificació dels articles 4, 7, 12, 23 i 24 dels Estatuts de la Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia.

Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, juntament amb el contingut íntegre dels Estatuts de la Fundació.”

 

Palma, 26 de juliol de 2013

El secretari del Consell de Govern

Antonio Gómez Pérez

 

ANNEX

Estatuts de la Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia

 

Capítol I

Constitució de la Fundació

Article 1

Denominació, nacionalitat i naturalesa

La Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia és una organització de nacionalitat espanyola, sense ànim de lucre, de titularitat pública de naturalesa institucional amb personificació privada, que té afectat de manera duradora el seu patrimoni a la realització dels fins d’interès general que es detallen en aquests Estatuts.

 

Article 2

Personalitat jurídica, començament d’actuacions i durada temporal

1. La Fundació té personalitat jurídica des de la inscripció de l’escriptura pública de la seva constitució en el Registre de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, en conseqüència, des de llavors pot dur a terme tots els actes que siguin necessaris per al compliment de la finalitat per a la qual ha estat creada, amb subjecció a l’ordenament jurídic.

2. La Fundació té una durada temporal indefinida. No obstant això, si en algun moment els fins propis de la Fundació es poden estimar complerts, o resulten d’impossible realització, el Patronat en pot acordar l’extinció d’acord amb la legislació vigent i amb l’article 33 d’aquests Estatuts.

Article 3

Règim jurídic

1. La Fundació es regeix per aquests Estatuts, per les normes de règim intern que dicti el Patronat i per la legislació que hi sigui aplicable, en especial per la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions; pel Decret 61/2007, de 18 de maig, de regulació del Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d’organització de l’exercici del protectorat, i per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. La Fundació es regeix per l’ordenació jurídica privada, excepte en els aspectes establerts en la Llei 7/2010 i en la resta de normativa de dret públic que hi sigui aplicable.

Article 4

Règim de la Fundació com a mitjà propi instrumental de les administracions públiques i dels seus ens instrumentals

1. D’acord amb l’article 24.6 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, la Fundació té el caràcter de mitjà propi i servei tècnic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sempre que es verifiquin les condicions a què es refereix l’apartat 3 d’aquest article. De la mateixa manera, la Fundació pot tenir el caràcter de mitjà propi i servei tècnic d’altres administracions i poders adjudicadors no integrats en el sector públic instrumental autonòmic, sempre que participin en la dotació de la Fundació.

2. A aquest efecte, l’Administració de la Comunitat Autònoma o alguna de les administracions o entitats referides en l’apartat anterior poden encomanar a la Fundació l’execució de qualsevol actuació material relacionada amb els fins fundacionals enumerats en l’article 6 d’aquests Estatuts, sense que, per part seva, la Fundació pugui participar en cap licitació de contractació pública establerta per aquestes administracions o ens instrumentals. La contraprestació a favor de la Fundació per raó dels encàrrecs de gestió que rebi d’aquests poders adjudicadors s’ha d’ajustar a les tarifes que aprovi l’Administració autonòmica, que s’han de calcular segons els costos reals imputables a l’execució del projecte, tenint en compte especialment la informació que a aquest efecte aporti la Fundació. En tot cas, les tarifes aplicables a cada encàrrec s’han d’aprovar anteriorment a la formalització dels actes o acords que contenguin els encàrrecs de gestió per mitjà d’una resolució de la persona titular de la conselleria d’adscripció.

3. En tot cas, el caràcter de mitjà propi i servei tècnic de la Fundació a què es refereixen els apartats anteriors exigeix a la Fundació que verifiqui els criteris per poder ser considerada fundació del sector públic autonòmic, en els termes establerts en l’article 55.1 de la Llei 7/2010. D’aquesta manera, en el cas que no es verifiquin aquests criteris, la Fundació no adquirirà la condició de mitjà propi i servei tècnic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta de les administracions públiques i ens instrumentals o, si s’escau, en perdrà la condició.

Article 5

Domicili i àmbit d’actuació

1. El domicili de la Fundació s’estableix al carrer de Laura Bassy, Centre Empresarial Son Espanyol, ParcBIT, 07121 Palma.

2. La Fundació du a terme les seves activitats principalment en la comunitat autònoma de les Illes Balears i pot col·laborar en qualsevol altre àmbit territorial amb altres organitzacions i entitats per a la consecució dels seus fins.

Capítol II

Fins i beneficiaris de la Fundació

Article 6

Fins

Són fins de la Fundació:

a) Planificar, coordinar, executar i optimitzar les estratègies i polítiques públiques d’innovació i desenvolupament tecnològic de les Illes Balears, des de la generació de coneixement fins al foment de la competitivitat empresarial, en col·laboració amb la Direcció General competent en matèria d’innovació i tecnologia.

b) Col·laborar en l’elaboració dels plans d’innovació i desenvolupament tecnològic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, oferir suport per executar-los i dissenyar mètriques i sistemes d’informació per avaluar-los i fer-ne el seguiment.

c) Col·laborar en l’acció de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears relativa als sistemes i les estratègies de ciència, innovació i empresa per optimitzar-ne l’alineament, l’eficàcia i l’eficiència.

d) Exercir les funcions d’oficina tècnica de projectes d’innovació per a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els seus ens instrumentals.

e) Impulsar la participació dels agents d’innovació i les empreses de les Illes Balears en iniciatives i convocatòries de finançament a l’R+D+I, en l’àmbit autonòmic, nacional i europeu.

f) Col·laborar i oferir suport per a la coordinació dels recursos autonòmics en l’àmbit de la innovació, així com desenvolupar iniciatives per a l’explotació de sinergies en instruments de finançament a la innovació en l’àmbit autonòmic, nacional i europeu.

g) Representar instrumentalment l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l’àmbit de la innovació davant d’agents i organismes nacionals i internacionals.

h) Definir i desenvolupar polítiques de captació, retenció, capacitació i gestió de talent innovador a les Illes Balears.

i) Gestionar la divulgació tècnica de la innovació en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears fomentant l’interès i la participació de la societat civil en la investigació, el desenvolupament tecnològic i la innovació, mitjançant l’ús de portals temàtics i xarxes socials, com també mitjançant jornades, seminaris, taules d’experts i formats de divulgació tradicionals.

j) Planificar i gestionar infraestructures físiques i de comunicacions al servei de les polítiques d’innovació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, incloent-hi infraestructures d’emprenedoria de base tecnològica i laboratoris de demostració. La Fundació s’ha d’ocupar en particular de la realització de totes les operacions que resultin necessàries per a la planificació, la urbanització, la promoció, el desenvolupament integral i la gestió del Parc Balear d’Innovació Tecnològica, d’ara endavant ParcBIT.

k) Donar servei de suport a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als seus ens instrumentals mitjançant la realització d’activitats de provisió de serveis i d’enginyeria de sistemes en el camp de les tecnologies de la informació i de les telecomunicacions.

Article 7

Activitats fundacionals

Per a la consecució dels fins esmentats en l’article anterior i per tal d’obtenir el finançament necessari per fer-ho, la Fundació pot dur a terme activitats l’objecte de les quals estigui relacionat amb els fins fundacionals o que siguin complementàries o accessòries de les anteriors, amb submissió a les normes reguladores de la defensa de la competència, com, per exemple, les activitats següents:

— La investigació, l’enginyeria, el disseny, el desenvolupament, la integració, la promoció i l’aplicació de tota classe de principis, equips, components i sistemes utilitzats, directament o indirectament, en el sector de la innovació i tecnologia, així com els seus suport, manteniment i actualització.

— La fabricació o producció i, en general, totes les formes d’activitat industrial, així com l’adquisició, alienació i arrendament, i les altres formes d’activitat comercial, relacionats amb els sectors abans esmentats.

— La promoció, l’estudi, el desenvolupament, l’assessorament, la mediació i la participació en empreses comercials o industrials, relacionades, directament o indirectament, amb els sectors de les telecomunicacions, les noves tecnologies de la informació, l’energia i els sistemes de ciència, tecnologia i innovació.

— La realització d’activitats de provisió de serveis i d’enginyeria de sistemes en el camp de les tecnologies de la informació i de les telecomunicacions incloent-hi la consultoria, el disseny, el desenvolupament, la implantació i l’explotació així com la formació, la realització d’estudis, l’assessoria i l’assistència tècnica dels sistemes i serveis esmentats.

— La introducció al mercat de projectes específics o singulars amb tecnologia complexa o diversificada.

— La sol·licitud de qualsevol classe d’ajut econòmic, públic o privat, nacional, comunitari, estranger o supranacional, així com la seva gestió, adjudicació i administració, aplicables a l’objecte social.

— La promoció de programes d’anàlisi i estudis, com també de jornades de debat i informació.

— La prospecció i l’obtenció de fons per realitzar projectes innovadors que contribueixin a implantar-los en la societat de la informació.

— La comercialització de mobles d’oficina i màquines i equips d’oficina i aparells informàtics i de telecomunicacions i dels seus components, complements i consumibles.

— La prestació de serveis tècnics qualificats per a les instal·lacions pròpies o vinculades d’acord amb les exigències normatives de cada especialitat.

Article 8

Beneficiaris

Els beneficiaris de la Fundació i dels seus fins fundacionals s’han d’elegir amb criteris d’imparcialitat i no discriminació i, en tot cas, en poden ser beneficiaris els següents:

a) L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b) El sector relatiu a la generació de coneixement i innovació: investigadors, tecnòlegs, universitats i centres públics i privats d’investigació, desenvolupament tecnològic i innovació.

c) El sector empresarial de base tecnològica o amb potencial innovador de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

d) La societat balear en especial i l’espanyola en general.

Article 9

Aplicació dels recursos al compliment dels fins

1. La Fundació ha de destinar efectivament el patrimoni i les seves rendes al compliment dels seus fins fundacionals.

S’han de destinar al compliment dels fins fundacionals, almenys, el 70 per 100 dels resultats de les explotacions econòmiques que es desenvolupin i dels ingressos que s’obtenguin per qualsevol altre concepte, en els termes previstos per la legislació vigent. La resta s’ha de destinar a incrementar la dotació fundacional o les reserves, segons un acord del Patronat.

2. El termini per complir aquesta obligació és el comprès entre l’inici de l’exercici en el qual s’hagin obtingut i els quatre anys següents al tancament d’aquet exercici.

Capítol III

Govern de la Fundació

Article 10

Òrgans de la Fundació

Els òrgans de la Fundació són els següents:

a) El Patronat

b) El president

c) El gerent

Article 11

Naturalesa del Patronat

1. El Patronat és l’òrgan de govern, administració i representació de la Fundació, i ha d’executar les funcions que li corresponguin amb subjecció a l’ordenament jurídic i a aquests Estatuts.

2. Correspon al Patronat complir els fins fundacionals i administrar amb diligència els béns i drets que integren el patrimoni de la Fundació, mantenint-ne el rendiment i la utilitat.

Article 12

Composició del Patronat i durada del mandat

1. En tot cas, el Patronat ha de tenir un mínim de 7 membres i un màxim de 13, d’acord amb l’article 20.3 de la Llei 7/2010, entre els quals hi ha d’haver, com a mínim, un representant de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressupostos.

Poden ser membres del Patronat les persones físiques que tenguin plena capacitat d’obrar i no estiguin inhabilitades per a l’exercici de càrrecs públics.

Les persones jurídiques poden formar part del Patronat i han de designar la persona o persones físiques que les representin.

2. Són membres nats del Patronat:

a) President: la persona titular de la conselleria d’adscripció de la Fundació.

b) Vicepresident: la persona titular de la direcció general competent en matèria de tecnologia i innovació.

c) Vocals:

— La persona titular de la direcció general competent en matèria de comerç i empresa.

— La persona titular de la secretaria general de la conselleria d’adscripció.

— La persona titular de la direcció general competent en matèria de funció pública.

— La persona titular de la direcció general competent en matèria de pressupostos.

— La persona titular de la direcció general competent en matèria d’investigació i transferència del coneixement.

— La persona titular de la direcció general competent en matèria d’economia i estadística.

— La persona titular de la direcció general competent en matèria d’indústria i energia.

— La persona titular de la direcció general competent en matèria de treball i salut laboral.

3. Els patrons nats exerceixen les seves funcions de manera indefinida, mentre ocupin el càrrec per al qual varen ser nomenats.

4. Els patrons electes, si n’hi ha, exerceixen les seves funcions durant quatre anys i poden ser reelegits un nombre indefinit de vegades.

5. Els patrons exerceixen el càrrec gratuïtament i en cap cas no poden percebre cap retribució o dieta per exercir aquestes funcions.

Article 13

Nomenaments i substitució de patrons

1. El nomenament de patrons electes és competència del Patronat.

2. Perquè els acords de nomenament siguin vàlids s’han d’aprovar per majoria absoluta dels membres del Patronat.

Article 14

Acceptació del càrrec de patró

1. Els patrons entren a exercir les seves funcions després d’haver acceptat expressament el càrrec en un document públic, en un document privat amb firma legitimada per notari o mitjançant compareixença a aquest efecte en el Registre de Fundacions.

2. Igualment, es pot acceptar el càrrec davant del Patronat, amb l’acreditació a través d’un certificat expedit pel secretari, amb firma legitimada notarialment.

3. En tot cas, l’acceptació s’ha de comunicar formalment al Protectorat i s’ha d’inscriure en el Registre de Fundacions.

Article 15

Substitució i cessament dels patrons

1. El cessament dels patrons es produeix en els supòsits prevists en l’article 18 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions. També se’n pot produir el cessament a proposta del mateix òrgan que els va nomenar.

2. La renúncia pot dur-se a terme per qualsevol dels mitjans i mitjançant els tràmits previstos per a l’acceptació del càrrec de patró.

3. La substitució i el cessament dels patrons s’ha d’inscriure en el registre de fundacions corresponent.

Article 16

Facultats del Patronat

1. Correspon al Patronat el govern, la representació i l’administració de la Fundació, així com la interpretació i modificació d’aquests Estatuts.

2. Amb independència de les funcions que li atorguin aquests Estatuts i sens perjudici de sol·licitar al Protectorat les autoritzacions preceptives, són facultats del Patronat, a títol merament enunciatiu, entre d’altres, les funcions següents:

a) Exercir l’alta direcció, la inspecció, la vigilància i l’orientació de les tasques de la Fundació.

b) Nomenar apoderats generals o especials.

c) Interpretar els Estatuts fundacionals i executar-los amb els oportuns acords si s’escau. També, prendre acords sobre la seva modificació, sempre que resulti convenient per als interessos de la Fundació o per aconseguir els seus fins.

d) Elaborar i trametre al Protectorat el pla d’actuació a què es refereix l’article 25.8 de la Llei 50/2002.

e) Aprovar i trametre a la persona titular de la conselleria d’adscripció el pla d’actuació a què es refereix l’article 17.2 de la Llei 7/2010.

f) Aprovar els comptes anuals, l’avantprojecte de pressupost anual i les modificacions d’aquest durant l’exercici i la liquidació del pressupost en els sis mesos següents al tancament de l’exercici.

g) Prendre acords sobre la fusió, l’extinció i la liquidació de la Fundació en els casos que estableix la llei, amb l’autorització prèvia del Consell de Govern, en els casos previstos en la legislació vigent.

h) Acordar les mesures per a l’administració dels béns i drets de la Fundació.

i) Acordar l’obertura i el tancament dels centres, les oficines i les delegacions.

j) Determinar els supòsits en què és necessària l’autorització prèvia del Patronat per contractar obres, serveis, subministraments i, si s’escau, autoritzar-ne la contractació.

k) Fixar els criteris d’ordenació de pagaments i assignar en aquesta matèria les atribucions del gerent, sens perjudici de la superior coordinació i el control de la gestió de la tresoreria a càrrec dels òrgans competents de l’Administració de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l’article 11 de la Llei 7/2010.

l) Autoritzar, disposar i ordenar els pagaments la competència dels quals no s’hagi atribuït a cap altre òrgan de la Fundació. Quan es tracti d’expedients de despesa dels quals puguin derivar obligacions econòmiques superiors a 50.000 euros, la seva iniciació requereix l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d’adscripció, d’acord amb l’article 15.2 de la Llei 7/2010 o, en cas que superin la quantia de 500.000 euros, del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d’adscripció.

m) Contractar tot tipus d’operacions financeres i de crèdit a curt o llarg termini, amb les limitacions establertes en l’article 12 de la Llei 7/2010.

n) Delegar les seves facultats en un o més patrons a excepció d’aquelles matèries l’acord de les quals requereixi majoria absoluta segons l’article 18.3 d’aquests Estatuts, així com aquells actes que requereixin l’autorització del Protectorat.

o) Dissenyar la política de personal de la Fundació, amb les limitacions que, si s’escau, s’estableixin reglamentàriament, en els termes previstos en l’article 20.6 i en la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010.

p) Qualsevol altra facultat no atribuïda expressament a altres òrgans de la Fundació.

Article 17

Reunions del Patronat i convocatòries

1. El Patronat s’ha de reunir tantes vegades com sigui necessari per a la bona marxa de la Fundació i, com a mínim, les necessàries per a l’aprovació dels plans d’actuació a què es refereixen els apartats d) i e) de l’article anterior, així com per a l’aprovació dels comptes anuals, l’avantprojecte de pressupost anual i les seves possibles modificacions i la liquidació del pressupost. Correspon al president convocar-ne les reunions, a iniciativa pròpia o bé quan ho sol·liciti, almenys, un terç dels seus membres.

2. El secretari n’ha de cursar la convocatòria i l’ha de fer arribar a cada un dels membres, almenys cinc dies abans de la data en què s’hagi de dur a terme, utilitzant un mitjà que permeti deixar constància de la recepció. Cal indicar-hi el lloc, el dia i l’hora de la reunió, així com l’ordre del dia.

3. No cal convocatòria prèvia quan es trobin presents tots els patrons i acordin per unanimitat la celebració de la sessió.

Article 18

Forma de deliberar i prendre acords

1. La sessió del Patronat queda vàlidament constituïda quan es presenten almenys la meitat més un dels seus membres. El Patronat pot prendre acords quan sigui present o representada la majoria absoluta dels patrons.

2. Els acords són executius immediatament i es prenen per majoria dels patrons presents o representats en la reunió. El president disposa de vot de qualitat en els casos d’empat.

3. No obstant això, es requereix el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat per aprovar els acords referits als assumptes següents:

a) La reforma o modificació dels Estatuts.

b) El nomenament de nous patrons i càrrecs en el Patronat.

c) El cessament de patrons i càrrecs, amb causa legal o estatutària.

d) La disposició i el gravamen dels béns integrants del seu patrimoni.

e) La fusió i extinció de la Fundació.

f) L’aprovació de l’avantprojecte de pressupost anual, els comptes anuals i els plans d’actuació a què es refereixen les lletres d) i e) de l’apartat 2 de l’article 16.

4. El secretari ha d’aixecar l’acta corresponent de les reunions del Patronat, que s’ha de sotmetre a l’aprovació de tots els membres presents. Aquesta acta s’ha de  transcriure en el llibre corresponent i l’ha de signar el secretari amb el vistiplau del president.

5. El càrrec de patró que recaigui en persona física s’ha d’exercir personalment. No obstant això, pot actuar en el seu nom i representació un altre patró designat per ell. Aquesta actuació és sempre per a actes concrets i ha d’ajustar-se a les instruccions que, si s’escau, el representat formuli per escrit.

Pot actuar en nom de qui sigui cridat a exercir la funció de patró per raó del càrrec que ocupi, la persona a qui en correspongui la substitució.

Article 19

Obligacions del Patronat

1. En la seva actuació, el Patronat s’ha d’ajustar al que preceptua la legislació vigent i a allò que estableixen aquests Estatuts.

2. Correspon al Patronat complir les finalitats fundacionals i administrar els béns i drets que integren el patrimoni de la Fundació, i mantenir-ne plenament el rendiment i la utilitat.

3. El Patronat ha de donar informació suficient sobre les finalitats i les activitats de la Fundació perquè les coneguin els beneficiaris i la resta de persones interessades.

 

Article 20

Responsabilitat dels patrons

1. Els patrons han d’ocupar el càrrec amb la diligència d’un representant lleial.

2. Els patrons han de respondre solidàriament davant la Fundació dels danys i perjudicis que causin per actes contraris a la llei o a aquests Estatuts, o pels duits a terme sense la diligència amb què han d’ocupar el càrrec. Queden exempts de responsabilitat els patrons que hagin votat en contra d’un acord i els qui provin que, sense haver intervingut per prendre’l i executar-lo, desconeixien que s’havia pres o que, sabent-ho, haguessin fet tot els possibles per evitar el dany o que s’hagin oposat expressament a executar-lo.

3. Els patrons han d’assistir a les reunions a què siguin convocats i complir en les seves actuacions amb allò que determinen les disposicions legals vigents i aquests Estatuts.

Article 21

El president

Correspon al president:

a) Exercir la representació de la Fundació davant tota classe de persones, autoritats i entitats públiques o privades, en tots els actes i negocis jurídics sempre que el Patronat no l’hagi atorgat expressament a cap altre dels seus membres.

b) Convocar les reunions del Patronat, fixar l’ordre del dia, presidir-les, dirigir-ne els debats i visar les actes de les reunions a les quals assisteixi.

c) Vetlar per la correcta execució dels acords presos pel Patronat.

d) Qualsevol altra facultat que legalment o de manera estatutària se li concedeixi.

e) El president disposa de vot de qualitat per dirimir els empats que puguin produir-se en les votacions que es facin en el Patronat.

Article 22

El vicepresident

Corresponen al vicepresident les funcions següents:

a) Substituir el president i exercir les seves funcions en cas de vacant, absència o malaltia.

b) Aquelles altres que per escrit li delegui el president o el mateix Patronat.

Article 23

El secretari

1. El Patronat nomena el secretari de la Fundació, càrrec que pot recaure en una persona aliena a aquell, cas en què té veu però no vot.

2. Correspon al secretari la certificació dels acords del Patronat, la custòdia de tota la documentació pertanyent a la Fundació, estendre les actes corresponents a les reunions del Patronat, expedir els certificats, emetre els informes que siguin necessaris i totes aquelles funcions que expressament li encomani el Patronat. En els casos de malaltia, absència o vacant ha d’exercir les funcions de secretari el vocal més jove del Patronat.

Article 24

El gerent

1. El Patronat, a proposta del president, ha de nomenar un gerent com a òrgan de direcció de la Fundació amb funcions de gestió. El nomenament del gerent de la Fundació s’ha de comunicar al Consell de Govern.

2. El gerent manté amb la Fundació una relació de naturalesa laboral, com a personal d’alta direcció. Li és aplicable la normativa reguladora del règim d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d’acord amb l’article 21.2 de la Llei 7/2010.

3. La retribució bruta anual del gerent és aprovada pel Patronat en el moment del seu nomenament. Aquesta retribució no pot excedir la retribució anual establerta per als directors generals en les respectives lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. El gerent, a més de fer-ho en els supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i en la normativa laboral aplicable, cessa quan ho faci el president del Patronat que el va proposar. No obstant això, als efectes operatius i de gestió, el seu contracte manté la vigència durant un termini màxim d’un mes des del cessament de l’autoritat que el va nomenar. En tot cas, el cessament s’ha de comunicar al Consell de Govern.

5. La persona titular de la gerència no percep en el moment del seu cessament cap indemnització excepte la que li pugui correspondre d’acord amb l’article 21.4 de la Llei 7/2010.

 

Article 25

Funcions del gerent

1. Corresponen al gerent les funcions següents:

a) Establir, aprovar i fer complir les normes globals de funcionament intern de la Fundació i de cadascuna de les unitats organitzatives.

b) Elaborar i proposar al Patronat l’avantprojecte de pressupost anual d’ingressos i despeses i, si s’escau, les modificacions pressupostàries, així com formular els comptes anuals i la liquidació del pressupost de l’any anterior.

c) Elaborar i proposar al Patronat l’aprovació i els plans d’actuació a què es refereixen les lletres d) i e) de l’apartat 2 de l’article 16.

d) Administrar i gestionar amb caràcter ordinari el patrimoni de la Fundació, d’acord amb les lleis i les atribucions conferides pel Patronat, davant del qual ha de retre comptes i mantenir actualitzat adequadament l’inventari de béns.

e) Ordenar els pagaments i gestionar la tresoreria d’acord amb els criteris aprovats pel Patronat.

f) Adquirir els béns i serveis i contractar les obres, els subministraments i els serveis d’acord amb les quanties i els límits que estableixi el Patronat. La contractació s’ha d’ajustar a l’article 46.5 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, en relació amb allò que hi sigui aplicable de la Llei de contractes del sector públic.

g) Vigilar el compliment dels principis i els criteris aplicables a la comptabilitat i supervisar-la.

h) Proposar al Patronat el nomenament i la destitució dels directors tècnics de la Fundació.

i) Desenvolupar la política de personal dissenyada pel Patronat. A tal efecte, concertar o rescindir relacions laborals, seleccionar el personal laboral, acordar les sancions i executar les actuacions que, en aquesta matèria, li siguin encomanades.

j) Exercir la direcció del personal al servei de la Fundació i mantenir la relació amb els òrgans de representació del personal.

k) Comunicar a la conselleria competent en matèria de funció pública i en matèria d’hisenda i pressupostos, amb l’antelació suficient, les reunions dels òrgans de negociació de les condicions del personal, així com responsabilitzar-se de la legalitat de les contractacions del personal de la Fundació d’acord amb les disposicions addicionals novena i onzena de la Llei 7/2010.

l) Informar regularment i, almenys, trimestralment el Patronat dels resultats de gestió, operatius i financers.

m) Emetre l’informe anual d’activitat i la declaració de garantia i responsabilitat i informar-ne el Patronat, de conformitat amb els apartats 2 a 4 de l’article 18 de la Llei 7/2010.

n) Exercir, en cas d’urgència, les accions, les excepcions, els recursos i les reclamacions judicials i administratives necessàries en defensa dels drets i els interessos de la Fundació, de la qual cosa ha de retre compte al Patronat en la primera reunió que es faci.

o) Qualsevol altra facultat que legalment o de manera estatutària se li atribueixi.

2. El gerent respon de les seves funcions davant del Patronat de la Fundació, amb independència i sens perjudici de qualsevol altra responsabilitat en què pugui incórrer.

 

Capítol IV

Règim econòmic de la Fundació

 

Article 26

Patrimoni

1. El patrimoni de la Fundació està format per tots els béns, els drets i les obligacions susceptibles de valoració econòmica que n’integrin la dotació, així com pels que adquireixi la Fundació posteriorment a la seva constitució, s’afectin o no a la dotació.

2. La Fundació ha de figurar com a titular de tots els béns i drets integrants del seu patrimoni i han de constar en el seu inventari anual.

3. El Patronat ha de promoure la inscripció a nom de la Fundació dels béns i drets que integren el seu patrimoni als registres públics corresponents.

4. La dotació patrimonial de la Fundació està integrada per tots els béns i els drets que constitueixin la dotació inicial de la Fundació i pels que en el futur s’aportin amb aquest caràcter.

5. En tot cas, les modificacions en la dotació patrimonial de la Fundació que puguin determinar la pèrdua del caràcter de fundació del sector públic autonòmic requereixen l’autorització prèvia del Consell de Govern, d’acord amb l’article 56.1 de la Llei 7/2010.

Article 27

Finançament

1. La Fundació, per al desenvolupament de les seves activitats, es finança, d’acord amb l’article 10 de la Llei 7/2010, amb els recursos econòmics següents:

a) Els béns i drets que constitueixen el seu patrimoni.

b) Els recursos que provinguin del rendiment del seu patrimoni.

c) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzada a percebre segons les disposicions per les quals es regeix.

d) Les transferències, corrents o de capital, que tenguin assignades en els pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d’altres administracions o entitats públiques.

e) Les subvencions, corrents o de capital, que procedeixin de les administracions o entitats públiques.

f) Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, que pugui percebre d’entitats privades i de particulars.

g) L’endeutament a curt o llarg termini en els termes previstos per la llei i, en particular, per l’article 12 de la Llei 7/2010.

h) Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.

2. La gestió patrimonial de la Fundació es regeix per la legislació aplicable a les fundacions, sens perjudici de l’aplicació dels principis generals d’eficàcia, eficiència i transparència a què es refereixen els articles 3 i 25.2 de Llei 7/2010.

3. Queda facultat el Patronat per fer les variacions necessàries en la composició del patrimoni de la Fundació, de conformitat amb el que aconselli la conjuntura econòmica de cada moment i sens perjudici de sol·licitar l’autorització deguda o de fer la comunicació escaient al Protectorat.

Article 28

Règim financer i pressupostari

1. L’exercici econòmic coincideix amb l’any natural.

2. La Fundació ha de dur una comptabilitat ordenada i adequada a la seva activitat que permeti un seguiment cronològic de les operacions duites a terme. Per fer-ho ha de dur necessàriament un llibre diari i un llibre d’inventaris i de comptes anuals i aquells altres llibres obligatoris que determini la legislació vigent.

3. En la gestió economicofinancera, la Fundació s’ha de regir pels principis i criteris generals determinats en la normativa vigent i ha d’aplicar les normes específiques contingudes en aquests Estatuts i, especialment, les previstes per a les entitats que integren el sector públic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Abans de la data que estableixi l’Ordre d’elaboració dels pressupostos del conseller competent en matèria d’hisenda i pressupostos de cada any, el Patronat ha de debatre i aprovar, a proposta del gerent, l’avantprojecte del pressupost de la Fundació per a l’any següent, de conformitat amb els articles 31.2, 64.1, 65 i 66 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny.

En tot cas, les modificacions de les dotacions en els pressupostos de la Fundació durant l’exercici s’han d’ajustar a allò previst en l’article 8 de la Llei 7/2010, i en els apartats 2 i 3 de l’article 64 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb caràcter general no es poden transferir dotacions de despesa de capital a despesa corrent, excepte les despeses de capital que, d’acord amb els pressupostos de la Fundació, estiguin finançades amb ingressos derivats de l’activitat pròpia d’aquella.

Així mateix, l’adopció de compromisos de despesa pluriennal s’ha d’ajustar a les normes contingudes en l’article 9 de la Llei 7/2010 i en les normes reglamentàries que la despleguin.

5. Els mateixos òrgans de la Fundació han de formular i aprovar la liquidació dels pressupostos, en els mateixos terminis que els comptes anuals i els han de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.

Article 29

Règim de control intern

1. La Fundació queda sotmesa al control de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que ha d’exercir les funcions de centre de control intern d’acord amb la Llei 7/2010, en la normativa economicofinancera de la Comunitat Autònoma i en la resta de normes legals i reglamentàries aplicables. Així mateix, la Fundació ha de subministrar a la direcció general competent en matèria de pressupostos la informació rellevant per verificar el compliment de les disposicions en matèria pressupostària que li requereixi.

2. Amb caràcter previ a l’inici de qualsevol expedient de despesa per la Fundació, del qual es puguin derivar obligacions econòmiques per a aquesta superiors a 50.000 euros, s’ha de requerir l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d’adscripció o, en cas que superin la quantia de 500.000 euros, del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d’adscripció d’acord amb l’article 15.2 de la Llei 7/2010.

3. La Fundació està sotmesa al control d’eficàcia i eficiència a càrrec de la conselleria d’adscripció, sens perjudici del que correspongui a la Intervenció General o a altres òrgans. Aquest control té la finalitat de comprovar el grau de compliment dels objectius i la utilització adequada dels recursos assignats, així com el compliment dels compromisos específics que, si s’escau, hagi assumit la Fundació en virtut de conveni, contractes o altres negocis jurídics.

4. Igualment, són aplicables a la Fundació les mesures addicionals de control previstes en l’article 19 de la Llei 7/2010.

Article 30

Comptes anuals i plans d’actuació

1. El Patronat ha d’elaborar i trametre al Protectorat, en els últims tres mesos de cada exercici, el pla d’actuació a què es refereix la lletra d) de l’apartat 2 de l’article 16, que ha d’incloure els objectius previstos i les activitats que es prevegi realitzar durant l’exercici següent. Així mateix i després de l’aprovació del pressupost, el Patronat ha d’aprovar, durant el primer trimestre de l’exercici corresponent, el pla d’actuació a què es refereix l’apartat e) de l’apartat 2 de l’article 16, en el qual s’ha d’incloure, entre una altra documentació, un pla economicofinancer i les previsions relatives a recursos humans i tecnologies de la informació.

2. Simultàniament a l’aprovació dels comptes anuals, el gerent ha de presentar al Patronat i a la conselleria d’adscripció un informe anual d’activitat i firmar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les actuacions dutes a terme per la Fundació durant l’any anterior d’acord amb l’article 18 de la Llei 7/2010.

3. El gerent ha de formular els comptes anuals en el termini màxim de tres mesos des del tancament de l’exercici i els ha d’aprovar el Patronat en el termini màxim de sis mesos des del tancament de l’exercici, sense que pugui delegar aquesta funció en altres òrgans de la Fundació. Els comptes anuals s’han de presentar al Protectorat dins dels deu dies hàbils següents a la seva aprovació, acompanyats d’un certificat, expedit pel secretari amb el vistiplau del president, de l’acord d’aprovació del Patronat en el qual figuri l’aplicació del resultat.

4. Els comptes anuals, que comprenen, com a mínim, el balanç, el compte de resultats i la memòria, han de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera i del resultat de la Fundació. La memòria completa, amplia i comenta la informació continguda en el balanç i el compte de resultats, i ha d’incloure un inventari dels elements patrimonials. A més ha d’incloure les activitats fundacionals, els canvis en els òrgans de govern, direcció i representació, i el grau de compliment del pla d’actuació. A més, ha d’indicar els recursos emprats, d’on provenen i el nombre de beneficiaris com a conseqüència de cada actuació realitzada, els convenis subscrits amb altres entitats per a aquesta finalitat i el grau de compliment de la finalitat a què estaven destinades les rendes i ingressos.

5. Els documents a què es refereix l’apartat anterior han de sotmetre’s a l’examen i informe d’auditoria pública o, si escau, al control financer permanent d’acord amb les normes que estableixen el Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; la Llei 7/2010 i les normes reglamentàries que les despleguin.

6. El Protectorat ha d’examinar els comptes anuals i dipositar-los posteriorment en el Registre de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. Els comptes s’han de trametre també a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els deu dies posteriors a la formulació i a l’aprovació.

 

Capítol V

Modificació, fusió i extinció

 

Article 31

Modificació

1. El Patronat pot modificar aquests Estatuts sempre que resulti convenient als interessos de la Fundació. En qualsevol cas, ha de modificar els Estatuts quan les circumstàncies que varen presidir la constitució de la Fundació hagin variat de manera que aquesta no pugui actuar satisfactòriament d’acord amb els Estatuts en vigor.

2. Per a l’adopció d’acords de modificació estatutària, cal un quòrum de votació favorable, almenys, de la meitat més un dels membres del Patronat, d’acord amb l’article 18.3 d’aquests Estatuts, així com l’autorització prèvia del Consell de Govern en els termes previstos en la Llei 7/2010.

3. La modificació dels Estatuts acordada pel Patronat s’ha de comunicar al Protectorat. Si el Protectorat no s’oposa motivadament i per raons de legalitat a la modificació estatutària, el Patronat ha d’elevar a escriptura pública la modificació dels Estatuts. Posteriorment, s’ha d’inscriure en el Registre de Fundacions.

Article 32

Fusió

1. El Patronat de la Fundació pot acordar la fusió amb una altra fundació o la integració amb un altre tipus d’ens del sector públic, ja sigui de dret privat o de dret públic, sempre que li resulti convenient al seu interès. L’acord s’ha de comunicar al Protectorat. Si aquest no s’oposa motivadament i per raons de legalitat a la fusió, el Patronat ha d’elevar a escriptura pública la fusió. Posteriorment s’ha d’inscriure en el Registre de Fundacions.

2. La proposta de fusió s’ha d’elevar, en tot cas i amb caràcter previ a l’aprovació del Patronat, al Consell de Govern perquè en faci l’autorització prèvia conjuntament, si escau, amb el pla d’actuació i l’estudi economicofinancer.

Ha de prendre aquest acord el Consell de Govern a proposta de la conselleria d’adscripció amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d’hisenda i pressupostos i en matèria de fundacions, i també, si escau, de la conselleria competent en matèria de funció pública.

3. L’acord de fusió ha de ser aprovat amb el vot favorable, almenys, de la meitat més un dels membres del Patronat, d’acord amb l’article 18.3 d’aquests Estatuts.

4. La fusió, l’absorció o la integració no comporten l’obertura del procediment de liquidació conforme a l’article 56.4 de la Llei 7/2010.

Article 33

Extinció i liquidació

1. La Fundació s’extingirà per les causes i d’acord amb els procediments establerts per la legislació vigent.

2. L’extinció requereix l’acord previ del Consell de Govern a proposta de la conselleria d’adscripció amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d’hisenda i pressupostos, en matèria de fundacions i en matèria de funció pública.

3. L’extinció de la Fundació determinarà l’obertura del procediment de liquidació que efectuarà el Patronat sota el control del Protectorat, excepte en els supòsits a què es refereix l’apartat 4 de l’article anterior, en els quals no serà necessària la liquidació de la Fundació.

4. Els béns i drets resultants de la liquidació es destinaran a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a entitats del sector públic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l’objecte social o activitat de les quals estigui relacionat amb la innovació, la investigació o el desenvolupament tecnològic.