Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 14528
Acord del Consell de Govern de 26 de juliol de 2013 d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Nous accessos des de l’autopista de Llevant (Ma-19) a Mercapalma, centre comercial, Coll d’en Rabassa, camí Fondo (Ma-5011) i Ma-30 (millora d’accessos Palma)”

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. El 3 de juliol de 2013 va entrar a la Conselleria d’Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears l’escrit del Consell de Mallorca mitjançant el qual trametia els documents administratius relatius a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte “Nous accessos des de l’autopista de Llevant (Ma-19) a Mercapalma, centre comercial, Coll d’en Rabassa, camí Fondo (Ma-5011) i Ma-30 (millora d’accessos Palma)”, amb la finalitat que el Consell de Govern declaràs, si escau, l’ocupació urgent d’aquests terrenys.

2. La documentació aportada pel Consell de Mallorca consta dels documents següents:

a) La comunicació del secretari general del Consell de Mallorca al Servei d’Expropiacions del Decret de la presidenta del Consell de Mallorca de data 8 de març de 2013 pel qual s’aprova el projecte “Nous accessos des de l’autopista de Llevant (Ma-19) a Mercapalma, centre comercial, Coll d’en Rabassa, camí Fondo (Ma-5011) i Ma-30 (millora d’accessos Palma)”; declara la utilitat pública d’aquest projecte considerant que l’actuació es preveu en el PDSC; resol publicar la necessitat d’ocupació urgent amb la finalitat que els afectats puguin presentar-hi al·legacions i sol·licitar al Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la declaració d’ocupació urgent dels béns que s’hagin d’expropiar per a l’execució de les obres del projecte “Nous accessos des de l’autopista de Llevant (Ma-19) a Mercapalma, centre comercial, Coll d’en Rabassa, camí Fondo (Ma-5011) i Ma-30 (millora d’accessos Palma) ” atès que hi ha nous propietaris afectats i s’ha augmentat el terreny que s’ha d’expropiar.

b) Certificat del cap del Servei del Departament de Presidència de 26 de juny de 2013, segons el qual el projecte constructiu de nous accessos des de l’autopista de Llevant (Ma-19) a Mercapalma, centre comercial, Coll d’en Rabassa, camí Fondo (Ma-5011) i Ma-30 (millora d’accessos Palma) TM. Palma. Exp. CM-74 ha estat sotmès a informació pública en el BOIB núm. 69, de 16 de maig de 2013, en els diaris Diario de Mallorca i El Mundo de 17 de maig de 2013, a l’Ajuntament de Palma i a la Direcció Insular de Carreteres, abans del tràmit de declaració d’ocupació urgent als efectes que preveu l’article 56.1 del Reglament de la Llei d’expropiació forçosa. Segons aquest certificat, en el període de presentació d’al·legacions no se n’ha presentat cap que fes referència a la declaració d’ocupació urgent.

c) Resolució del conseller executiu d’Urbanisme i Territori de 26 de juny de 2013 per la qual s’aprova la relació de propietaris i béns afectats per les obres corresponents al projecte “Nous accessos des de l’autopista de Llevant (Ma-19) a Mercapalma, centre comercial, Coll d’en Rabassa, camí Fondo (Ma-5011) i Ma-30 (millora d’accessos Palma)”, i resol sol·licitar al Govern de les Illes Balears la declaració d’ocupació urgent per a l’expropiació per poder dur a terme les obres corresponents a aquest projecte.

d) Certificat de la interventora delegada del Departament d’Hisenda i Funció Pública del Consell de Mallorca de data 7 de maig de 2013 d’existència de crèdit adequat i suficient en el Pressupost del Consell de Mallorca de l’exercici 2013 per fer front a les despeses derivades de l’expropiació dels béns afectats pel projecte “Nous accessos des de l’autopista de Llevant (Ma-19) a Mercapalma, centre comercial, Coll d’en Rabassa, camí Fondo (Ma-5011) i Ma-30 (millora d’accessos Palma)”.

e) Informe tècnic de l’enginyer de camins, canals i ports del Consell de Mallorca de 28 de juny de 2013 relatiu a la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats per l’expropiació forçosa del projecte “Nous accessos des de l’autopista de Llevant (Ma-19) a Mercapalma, centre comercial, Coll d’en Rabassa, camí Fondo (Ma-5011) i Ma-30 (millora d’accessos Palma)”.

f) Plànols parcel·laris dels béns afectats.

g) Disquet amb la relació de béns i propietaris afectats.

3. Cal referir-se a l’informe tècnic de l’enginyer de camins, canals i ports del Consell de Mallorca de 28 de juny de 2013 relatiu a la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats per l’expropiació forçosa del projecte “Nous accessos des de l’autopista de Llevant (Ma-19) a Mercapalma, centre comercial, Coll d’en Rabassa, camí Fondo (Ma-5011) i Ma-30 (millora d’accessos Palma)”. Aquest informe justifica la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient expropiatori en els termes següents:

L’enginyer que subscriu informa que el “PROJECTE DE MILLORA DELS NOUS ACCESSOS DES DE L’AUTOPISTA DE LLEVANT (Ma-30) A MERCAPALMA, CENTRE COMERCIAL, COLL D’EN RABASSA, CAMÍ FONDO (MA-5011) I Ma-30 (MILLORA DELS ACCESSOS A PALMA)” forma part el Desdoblament de la Ma-30, inclòs en el conveni de Carreteres entre el Ministeri de Foment i el Consell de Mallorca.

Aquest projecte de desdoblament de la carretera Ma-30, conjuntament amb la resta de projectes que composen l’anomenat Segon Cinturó de Palma, tracten de donar solució a la situació de congestió dels diferents accessos a Palma i d’aconseguir una racionalització del trànsit del àrea metropolitana de Palma.

La Ma-30 es va començar a construir durant els anys 90 amb un carril per sentit i enllaços a nivell amb la majoria de carreteres; però en l’actualitat, la capacitat d’aquesta via no és suficient, especialment en els enllaços, on es formen llargues cues en hora punta. En particular l’enllaç del Coll d’en Rabassa és actualment un dels punts més congestionats de la xarxa viària de l’illa, motiu pel qual es dissenya la seva reforma integral dins el marc dels treballs globals de desdoblament de la Ma-30, del qual aquest enllaç forma el tram primer.

L’enllaç del Coll d’en Rabassa connecta l’autopista de Palma a l’aeroport i Llucmajor amb la carretera Ma-30. L’autopista surt des de Palma cap al llevant per la costa donant servei als nuclis costaner residencials i turístics de tota la badia de Palma, a l’aeroport i als municipis del Migjorn de l’illa: Llucmajor, Campos, ses Salines, Felanitx i Santanyí. La carretera Ma-30 forma un arc que envolta la ciutat de Palma per la banda est, estructurant un dels itineraris transversals a la xarxa radial, situat entre la Via de Cintura que és el primer cinturó i el camí de sa Sèquia que forma el tercer.

L’enllaç del Coll d’en Rabassa existent actualment consisteix en un enllaç de peses sobre l’autopista, des del qual arrenca el Segon Cinturó. A la banda sud vora el casc urbà del Coll d’en Rabassa, la rotonda connecta amb el carrer del Cardenal Rossell i amb la nova ronda urbana que va cap a Can Pastilla, aquí anomenada carrer de Darwin. A la Banda nord la rotonda dóna servei a diferents trànsits: a la Ma-30 que se’n va cap a Son Ferriol i l’autopista d’Inca, l’accés a Mercapalma i el polígon de sa Tàpia, la carretera local de l’aeroport que dóna accés a Carrefour, i finalment el camí Fondo que ve de Palma.

L’enllaç del Coll d’en Rabassa és actualment un dels trams més saturats de la xarxa viària de Mallorca i les previsions recollides en la Revisió del Pla Director Sectorial de Carreteres per l’illa de Mallorca, aprovada definitivament pel Ple del Consell Insular de Mallorca en sessió celebrada el dia 3 de desembre de 2009 i publicada al BOIB núm. 183 de data 17 de desembre de 2009 (rectificació d’errada material al BOIB núm. 7, de 16 de gener de 2010) indiquen que la situació empitjorarà en el futur. Per aquest motiu s’estima urgent implementar les actuacions recollides en el “Projecte de millora dels nous accessos des de l’autopista de Llevant (Ma-30) a Mercapalma, centre comercial, Coll d’en Rabassa, Camí Fondo (Ma-5011) i Ma-30 (millora dels accessos a Palma)”

El trànsit que l’empra està actualment al voltant dels 25.000 vehicles al dia. Es pot estimar que per a cada vehicle una retenció mitjana percebuda de tres minuts, de temps perdut per superar l’enllaç a causa de les retencions que s’hi produeixen. El cost d’aquesta retenció es pot avaluar a raó de 20€ per hora i vehicle. Això suposa que per a cada conductor amb el seu vehicle tingui un cost a causa de la congestió en passar per aquí d’un euro (1€). Això suposa 25.000€ diaris durant els dies laborables, el que puja per 200 d’aquests dies a un total anual de 5.000.000€.

El veritable valor que té aquesta xifra és que aquesta inversió concreta té una rendibilitat econòmica per si mateixa, ja que en pocs anys es recupera una inversió d’uns quaranta milions d’euros, concretament només en vuit, que és una taxa de rendibilitat elevada.

Dins aquest valor, a falta de càlculs més precisos, cal considerar inclosos els costs de la sinistralitat de baix nivell associades als embussos, i les molèsties que el trànsit dóna a la gent que viu a l’entorn.

A més de la saturació del mateix enllaç del Coll d’en Rabassa, l’actual situació del trànsit a la Via de Cintura (Ma-20) i la previsió que realitza el Pla Sectorial Director de Carreteres esmentat abans, requereix d’una solució urgent per donar alternatives als vehicles per als diferents itineraris, per evitar la saturació que sofreix aquesta via. El Segon Cinturó i l’enllaç del Coll d’en Rabassa com inici del mateix tracten d’aconseguir una racionalització del trànsit de l’àrea metropolitana de Palma.

D’altra banda, l’enllaç del Coll d’en Rabassa està inclòs en la relació de punts negres de la Direcció General de Trànsit, del Ministeri de l’Interior, segons les dades del Pla Director Sectorial de Carreteres per a l’illa de Mallorca.

Per a la Direcció General de Trànsit un punt negre és, segons es recull en la Instrucció 01/TV-29, aquell emplaçament pertanyent a una calçada de xarxa de carreteres en el qual durant un any natural s’hagin detectat 3 o més accidents amb víctimes amb una separació màxima entre l’un i l’altre de 100 metres.

Així mateix, tant el mateix enllaç com el tram de desdoblament objecte del projecte presenten accidents amb víctimes l’any 2007 (any de les dades recollides en el Pla Sectorial Director de Carreteres) i un índex de perillositat que recomana una actuació de millora en la via.

Conclusions

Per tot allò exposat anteriorment, es considera necessària la tramitació per urgència de l’expedient de contractació de les obres.

Una vegada examinat l’expedient del Consell de Mallorca, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, en data 10 de juliol de 2013, va emetre’n un informe jurídic.

L’informe jurídic de 10 de juliol de 2013 del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis exposa que per declarar l’ocupació urgent són necessaris uns requisits, com ara que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals; que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari. Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb els articles 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del Reglament d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (Recurs 1581/1990); de 3 de desembre de 1992 (Recurs 1797/1989); de 9 de març de 1993 (Recurs 8333/1990); de 23 de setembre de 1997 (Recurs 14176/1991); de 10 de desembre de 1997 (Recurs 4575/1993); de 22 de desembre de 1997 (Recurs 782/1996); de 3 de desembre de 1998 (Recurs 5821/1994); de 14 de novembre de 2000 (Recurs 2939/1996); de 18 de maig de 2002 (Recurs 628/1998); de 25 d’abril de 2003 (Recurs 318/1999); de 16 de juny de 2004 (Recurs 6068/1999); de 14 de febrer de 2005 (Recurs 2381/1999), i d’11 d’octubre de 2006 (Recurs 5909/2003).

L’informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell Mallorca, atès que respecte de la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellin acudir al procediment d’urgència, es fonamenten en el fet que l’enllaç del Coll d’en Rabassa és actualment un dels trams més saturats de la xarxa viària de Mallorca i les previsions del PDSC per a l’illa de Mallorca indiquen que la situació empitjorarà en un futur. A més, la situació actual del trànsit a la via de cintura (Ma-20) i les previsions del PDSC esmentat requereixen una solució urgent per donar alternatives als vehicles per als diferents itineraris. D’altra banda, l’enllaç del Coll d’en Rabassa està inclòs en la relació de punts negres de la Direcció General de Trànsit del Ministeri de l’Interior i presenta un índex de perillositat que recomana una actuació de millora en la via.

Cal dir que, d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposen l’estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa. Així es desprèn, entre d’altres, de la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 26 de maig de 1997 (Recurs 6002/1992), que en el fonament de dret tercer diu que:

El estrangulamiento que produce en la circulación rodada la franja de terreno afectada por la expropiación y el grave peligro que aquel estrechamiento conlleva para los usuarios de la vía e incluso de La Terraza, habida cuenta las características propias de la misma, en cuanto rápida, con una mediana en su parte central y sin aceras, constituyen desde luego motivación suficiente y justifican el excepcional procedimiento previsto en el artículo 52 de la Ley Expropiatoria para declarar urgente la expropiación a que da lugar la realización de la obra pública, según lo preceptuado en el artículo 56.1 del Reglamento de 26 de abril de 1957.

Per tant, els objectius de la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats pel projecte “Nous accessos des de l’autopista de Llevant (Ma-19) a Mercapalma, centre comercial, Coll d’en Rabassa, camí Fondo (Ma-5011) i Ma-30 (millora d’accessos Palma)”, els quals són necessaris per dotar la carretera de les mesures i condicions adequades de seguretat, tindran com a conseqüència la regulació més ordenada del trànsit i la millora de la seguretat viària i evitar en la mesura que sigui possible accidents de trànsit, no es poden aconseguir pel procediment ordinari d’expropiació, la qual cosa justifica la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell de Mallorca.

S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, amb relació a l’article 56 del Reglament que l’aplica.

Així mateix, s’ha de considerar que la competència que atorga al Consell de Ministres l’article 52 es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 2 de maig), estableix dins l’estructura orgànica de la Conselleria d’Administracions Públiques la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, que exerceix les seves competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les Illes i els municipis i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.

En conseqüència, s’hi han d’assignar també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients tramitats per les corporacions locals que ho demanin.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Administracions Públiques, en la sessió de 26 de juliol de 2013, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Declarar, a sol·licitud del Consell de Mallorca i a l’efecte que preveu l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Nous accessos des de l’autopista de Llevant (Ma-19) a Mercapalma, centre comercial, Coll d’en Rabassa, camí Fondo (Ma-5011) i Ma-30 (millora d’accessos Palma)”. Els béns i drets afectats per la declaració de l’ocupació urgent s’enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels seus titulars, en l’annex adjunt a aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell de Mallorca i en l’informe jurídic del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis de la Conselleria d’Administracions Públiques, que considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern de les Illes Balears, perquè hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa basades en el fet que l’enllaç del Coll d’en Rabassa és actualment un dels trams més saturats de la xarxa viària de Mallorca i les previsions recollides en el PDSC de Mallorca indiquen que la situació empitjorarà en un futur. A més, la situació actual del trànsit a la via de cintura (Ma-20) i les previsions del PDSC esmentat requereixen una solució urgent per donar alternatives als vehicles per als diferents itineraris. D’altra banda, l’enllaç del Coll d’en Rabassa està inclòs en la relació de punts negres de la Direcció General de Trànsit del Ministeri de l’Interior i presenta un índex de perillositat que recomana una actuació de millora en la via.

Tercer. Fer constar que durant el període d’informació pública al qual va ser sotmesa la sol·licitud d’ocupació urgent no es va presentar cap al·legació relativa a la necessitat d’ocupació immediata.  

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, poden interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació. A més, poden interposar-ne qualsevol altre si ho consideren oportú.”

 

Palma, 26 de juliol de 2013

El secretari del Consell de Govern

Antonio Gómez Pérez

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Documents adjunts