Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 14527
Acord del Consell de Govern de 26 de juliol de 2013 d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer i enllaços entre les Ma-15, Ma-15D, MA-3011 i la MA-30. Clau 10-20.0-DC”

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. El 27 de juny de 2013 va entrar a la Conselleria d’Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears l’escrit del Consell de Mallorca mitjançant el qual trametia els documents administratius relatius a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte “Nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer i enllaços entre les Ma-15, Ma-15D, MA-3011 i la MA-30. Clau 10-20.0-DC”, amb la finalitat que el Consell de Govern declaràs, si escau, l’ocupació urgent d’aquests terrenys.

2. La documentació del Consell de Mallorca consta dels documents següents:

a) La comunicació del secretari general del Consell de Mallorca al Servei d’Expropiacions del Decret de la presidenta del Consell de Mallorca de data 8 de març de 2013 pel qual s’aprova el projecte “Nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer i enllaços entre les Ma-15, Ma-15D, MA-3011 i la MA-30. Clau 10-20.0-DC”; declara la utilitat pública d’aquest projecte considerant que l’actuació es preveu en el PDSC; resol publicar la necessitat d’ocupació urgent amb la finalitat que els afectats puguin presentar-hi al·legacions i sol·licitar al Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la declaració d’ocupació urgent dels béns que s’hagin d’expropiar per a l’execució de les obres del projecte “Nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer i enllaços entre les Ma-15, Ma-15D, MA-3011 i la MA-30. Clau 10-20.0-DC” atès que hi ha nous propietaris afectats i s’ha d’augmentar el terreny que s’ha d’expropiar.

b) Certificat del cap del Servei del Departament de Presidència de 14 de maig de 2013, segons el qual el projecte constructiu de nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer i enllaços entre les Ma-15, Ma-15D, MA-3011 i la MA-30. TM Palma Exp. CM-72  ha estat sotmès a informació pública en el BOIB núm. 52, de 18 d’abril de 2013, en els diaris Última Hora i El Mundo de 18 d’abril de 2013, a l’Ajuntament de Palma i a la Direcció Insular de Carreteres, abans del tràmit de declaració d’ocupació urgent als efectes que preveu l’article 56.1 del Reglament de la Llei d’expropiació forçosa. Segons aquest certificat, en el període de presentació d’al·legacions no se n’ha presentat cap que fes referència a la declaració d’ocupació urgent.

c) Resolució del conseller executiu d’Urbanisme i Territori de 14 de maig de 2013 per la qual s’aprova la relació de propietaris i béns afectats per les obres corresponents al projecte “Nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer i enllaços entre les Ma-15, Ma-15D, MA-3011 i la MA-30. Terme municipal de Palma. Clau 10-20.0-DC. Exp. CM-72”, i resol sol·licitar al Govern de les Illes Balears la declaració d’ocupació urgent per a l’expropiació per poder dur a terme les obres corresponents a aquest projecte.

d) Certificat de la interventora delegada del Departament d’Hisenda i Funció Pública del Consell de Mallorca de data 7 de maig de 2013 d’existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost del Consell de Mallorca de l’exercici de 2013 per atendre les despeses derivades de l’expropiació dels béns afectats pel projecte “Nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer i enllaços entre les Ma-15, Ma-15D, MA-3011 i la MA-30. Clau 10-20.0-DC”. Va acompanyat del document de retenció de crèdit.

e) Informe tècnic de l’enginyer de Camins, Canals i Ports del Consell de Mallorca de 6 de maig de 2013 relatiu a la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats per l’expropiació forçosa del projecte “Nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer i enllaços entre les Ma-15, Ma-15D, MA-3011 i la MA-30. Clau 10-20.0-DC”,

f) Plànols parcel·laris dels béns afectats.

g) Disquet amb la relació de béns i propietaris afectats.

3. Cal referir-se a l’informe tècnic de l’enginyer de Camins, Canals i Ports del Consell de Mallorca de 6 de maig de 2013 relatiu a la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats per l’expropiació forçosa del projecte “Nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer i enllaços entre les Ma-15, Ma-15D, MA-3011 i la MA-30. Clau 10-20.0-DC”. Aquest informe justifica la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient expropiatori en els termes següents:

L’enginyer que subscriu informa que el “PROJECTE CONSTRUCTIU NOUS ACCESSOS A SON FERRIOL I SON LLÀTZER I ENLLAÇOS ENTRE LES MA-15 I MA-15D, MA-3011 I LA MA-30. CLAU: 10-20.0-DC” forma part del desdoblament de la Ma-30, inclòs en el Conveni de Carreteres entre el Ministerio de Fomento i el Consell de Mallorca.

Aquest projecte de desdoblament de la carretera Ma-30, conjuntament amb la resta de projectes que composen l’anomenat Segon Cinturó de Palma, tracten de donar solució a la situació de congestió dels diferents accessos a Palma i d’aconseguir una racionalització del trànsit de l’àrea metropolitana de Palma.

La Ma-30 es va començar a construir durant els anys 90 amb un carril per sentit i enllaços a nivell amb la majoria de carreteres; però en l’actualitat, la capacitat d’aquesta via no és suficient, especialment en els enllaços, on es formen llargues cues en hora punta.

L’àmbit del projecte es desenvolupa entre les carreteres Ma-15, Ma-15D i la Ma-3011. Aquest tram de la Ma-30 actualment presenta enllaços a nivell de tipus rotonda. Al costat est es troba l’important nucli urbà de Son Ferriol, que té accés des de l’antiga carretera de Manacor (MA-15D) al sud i des de la carretera de Sineu (Ma-3011) al nord.

La futura configuració de la via preveu el desdoblament a dues calçades, de dos carrils per sentit, amb enllaços de la mateixa tipologia en rotonda, però en dos nivells, de tal manera que la futura MA-30 creua les rotondes per sota. Es suprimeix l’enllaç de la MA-15D, però es preveu l’acondicionament del Camí de Ses Bateries, per a mantenir l’accés sud al nucli de Son Ferriol. La carretera Ma-30 forma un arc que envolta la ciutat de Palma per la banda est, estructurant un dels itineraris transversals a la xarxa radial.

Les previsions recollides en la Revisió del Pla Director Sectorial de Carreteres per a l’illa de Mallorca, aprovada definitivament pel Ple del Consell Insular de Mallorca en sessió celebrada el dia 3 de desembre de 2009 i publicada al BOIB núm. 183 de data 17 de desembre de 2009 (rectificació d’errada material al BOIB núm. 7, de 16 de gener de 2010) indiquen que el nivell de servei de la Ma-30 en el tram del present projecte empitjorarà en el futur. Aquest fet, junt amb la necessitat de la continuïtat de les actuacions previstes als trams anteriors i posteriors del desdoblament de la Ma-30 per a millorar la xarxa radial de Palma, fan urgent implementar les actuacions recollides en el “Projecte constructiu nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer, i enllaços entre les Ma-15 i Ma-15D, MA-3011 i la MA-30”.

El trànsit que l’empra està actualment al voltant dels 25.000 vehicles al dia. La saturació a l’actual situació del trànsit a la Via de Cintura (Ma-20) i la previsió que realitza el Pla Sectorial Director de Carreteres esmentat abans, requereix d’una solució urgent per donar alternatives als vehicles per als diferents itineraris, per a evitar la saturació que sofreix aquesta via. El Segon Cinturó i l’enllaç del Coll d’en Rabassa com inici del mateix tracten d’aconseguir una racionalització del trànsit de l’àrea metropolitana de Palma.

D’altra banda, el tram d’aquest projecte presenta nombrosos accidents amb víctimes l’any 2007 (any de les dades recollides en el Pla Sectorial Director de Carreteres) que recomana una actuació de millora en la via, segons les dades del Pla Director Sectorial de Carreteres per a l’illa de Mallorca.

CONCLUSIÓ:

Per tot allò exposat anteriorment, es considera necessària la tramitació per urgència de l’expedient de contractació de les obres.

Una vegada examinat l’expedient del Consell de Mallorca, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, en data 9 de juliol de 2013, va emetre’n un informe jurídic.

L’informe jurídic de 9 de juliol de 2013 del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis exposa que per declarar l’ocupació urgent són necessaris uns requisits, com ara que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals; que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari. Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb els articles 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del Reglament d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (Recurs 1581/1990); de 3 de desembre de 1992 (Recurs 1797/1989); de 9 de març de 1993 (Recurs 8333/1990); de 23 de setembre de 1997 (Recurs 14176/1991); de 10 de desembre de 1997 (Recurs 4575/1993); de 22 de desembre de 1997 (Recurs 782/1996); de 3 de desembre de 1998 (Recurs 5821/1994); de 14 de novembre de 2000 (Recurs 2939/1996); de 18 de maig de 2002 (Recurs 628/1998); de 25 d’abril de 2003 (Recurs 318/1999); de 16 de juny de 2004 (Recurs 6068/1999); de 14 de febrer de 2005 (Recurs 2381/1999) i d’11 d’octubre de 2006 (Recurs 5909/2003).

L’informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell de Mallorca, atès que respecte de la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellin acudir al procediment d’urgència, es fonamenten en la saturació en la situació actual del trànsit a la Ma-30, amb una intensitat de prop de 25.000 vehicles al dia, i la previsió que fa el Pla Director Sectorial de Carreteres de l’illa de Mallorca que el nivell de servei de la Ma-30 en el tram del projecte present empitjorarà en el futur, requereix una solució urgent per oferir alternatives als vehicles en els diferents itineraris per evitar la saturació que pateix la via de cintura.

Cal dir que, d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposen l’estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa. Així es desprèn, entre d’altres, de la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 26 de maig de 1997 (Recurs 6002/1992), que en el fonament de dret tercer diu que:

El estrangulamiento que produce en la circulación rodada la franja de terreno afectada por la expropiación y el grave peligro que aquel estrechamiento conlleva para los usuarios de la vía e incluso de La Terraza, habida cuenta las características propias de la misma, en cuanto rápida, con una mediana en su parte central y sin aceras, constituyen desde luego motivación suficiente y justifican el excepcional procedimiento previsto en el artículo 52 de la Ley Expropiatoria para declarar urgente la expropiación a que da lugar la realización de la obra pública, según lo preceptuado en el artículo 56.1 del Reglamento de 26 de abril de 1957.

Per tant, els objectius de la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats pel projecte “Nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer i enllaços entre les Ma-15, Ma-15D, MA-3011 i la MA-30. Clau 10-20.0-DC”, els quals són necessaris per dotar la carretera de les mesures i condicions adequades de seguretat, tindran com a conseqüència la regulació més ordenada del trànsit i la millora de la seguretat viària i evitar en la mesura que sigui possible accidents de trànsit, no es poden aconseguir pel procediment ordinari d’expropiació, la qual cosa justifica la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell de Mallorca.

S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, amb relació a l’article 56 del Reglament que l’aplica.

Així mateix, s’ha de considerar que la competència que atorga al Consell de Ministres l’article 52 es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 2 de maig), estableix dins de l’estructura orgànica de la Conselleria d’Administracions Públiques la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, que exerceix les seves competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les Illes i els municipis i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.

En conseqüència, s’hi han d’assignar també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients tramitats per les corporacions locals que ho demanin.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Administracions Públiques, en la sessió de dia 26 de juliol de 2013 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Declarar, a sol·licitud del Consell de Mallorca i a l’efecte que preveu l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat ‘Nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer i enllaços entre les Ma-15, Ma-15D, MA-3011 i la MA-30. Clau 10-20.0-DC’. Els béns i drets afectats per la declaració de l’ocupació urgent s’enumeren, de forma individualitzada i amb indicació dels seus titulars, en l’annex adjunt a aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell de Mallorca i en l’informe jurídic del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis de la Conselleria d’Administracions Públiques, que considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, perquè hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa, basades en el fet que la necessitat d’executar la via projectada està justificada sobre la base de la urgència a donar alternatives als vehicles que circulen per la via de cintura i evitar la saturació que pateix aquesta via i els nombrosos accidents que presenta el tram d’aquest projecte. Cal considerar, a més, que, segons les previsions del Pla Director Sectorial de Carreteres per a l’illa de Mallorca, el nivell de servei en la Ma-30 en el tram del present projecte empitjorarà en un futur.

Tercer. Fer constar que durant el període d’informació pública al qual va ser sotmesa la sol·licitud de l’ocupació urgent no es va presentar cap al·legació relativa a la necessitat d’ocupació immediata.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, poden interposar-hi un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació. A més, poden interposar-ne qualsevol altre si ho consideren oportú.”

Palma, 26 de juliol de 2013

 

El secretari del Consell de Govern

Antonio Gómez Pérez

Documents adjunts