Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE VALLDEMOSSA
Núm. 14286
Edicte elevació automàtica modificació ordenança municipal sobre les instal·lacions i els usos comercials a les vies i espais públics de Valldemossa
Versió PDF
Acordat per aquest Ajuntament en Ple, en sessió ordinària celebrada el dia 10 de desembre de 2012, s’aprova la modificació de ORDENANÇA MUNICIPAL SOBRE LES INSTAL·LACIONS I ELS USOS COMERCIALS A LES VIES I ESPAIS PÚBLICS DE VALLDEMOSSA. I feta la legal exposició al públic sense haver-ne presentat durant el temps d’exposició cap reclamació, suggeriments, de conformitat amb el disposat a l’article 17-3 del Real Decret 2/2004 de 5 de març del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es considera definitivament aprovat, transcrivint-ne a continuació el text complet de l’ordenança.
Contra el present acord definitiu de modificació de la referida ordenança fiscal, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala de lo Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació del present acord en el B.O.I.B.
TEXTE DE L’ORDENANÇA
ORDENANÇA MUNICIPAL SOBRE LES INSTAL·LACIONS I ELS USOS COMERCIALS A LES VIES I ESPAIS PÚBLICS DE VALLDEMOSSA
Article 1.
L’objecte de la present ordenança és la regulació de les instal·lacions i usos comercials que es duen a terme a les vies i als espais de caràcter públic de titularitat municipal, amb la finalitat de compatibilitzar-la amb l’ús comú general dels ciutadans.
Article 2.
1.- Per a qualsevol instal·lació o ocupació de la via pública que suposi un ús especial o privatiu, es requerirà la prèvia llicència o concessió municipal, que es concedirà, en cada cas concret, en relació amb les mesures de trànsit i/o molèsties que puguin crear als ciutadans. Aquestes llicències s’hauran de renovar anualment entre l’1 de Novembre i el 30 de desembre.
No obstant això, caldrà atenir-se al que preveu la normativa en matèria de renous i horaris de locals destinats a bar, restaurant, etc. quan l’ús d’espais públics es dugui a terme per alguna d’aquestes activitats.
2.- Els interessats a obtenir la corresponent llicència o autorització per a dur a terme alguna de les modalitats d’ocupació de via pública previstes a la present ordenança hauran de sol·licitar-la mitjançant la presentació de la corresponent instància en el Registre General d’Entrada de l’Ajuntament, acompanyada de l’ingrés previ, si és preceptiu, així com dels documents que en cada cas concret es requereixin.
Article 3.
A les sol·licituds per a la instal·lació de taules, cadires i/o mobiliari urbà, els interessats hauran de presentar la següent documentació:
1.- Llicència d’instal·lació i obertura o justificant que s’està tramitant.
2.- Fotografia de la façana del local i de la zona on es pretenen instal·lar les taules, cadires i/o mobiliari urbà.
3.- Plànol a escala 1/50 de la ubicació dels elements.
4.- Plànol d’emplaçament del local que indiqui els metres lineals de la façana.
5.- Certificació d’absència de dèbits amb la hisenda municipal.
6.- Memòria descriptiva de materials i models de taules i cadires i, en el cas de mobiliari urbà, memòria descriptiva de l’element en la qual haurà de constar el disseny, el color i el tipus de material i nombre de taules, cadires i/o elements.
7.- S’haurà d’acreditar la tinença d’una assegurança de responsabilitat civil per les responsabilitats que es puguin incórrer per l’exercici de l’activitat a la via pública i al seu mobiliari.
Article 4.
Els serveis tècnics municipals i la Policia Local, previ el corresponent estudi de la documentació abans referida, emetran informe sobre l’adequació d’autoritzar la instal·lació i la Junta de Govern en decidirà l’aprovació.
Article 5.
Les activitats o els usos a què es refereix la present ordenança que es duguin a terme a les immediacions dels monuments historicoartístics, als llocs d’afluència massiva de vianants i de vehicles i als llocs que puguin suposar algun risc o perill per als vianants i per al trànsit en general, s’autoritzaran o es denegaran atenint-se, en cada cas, a les circumstàncies constatades en els informes dels serveis tècnics municipals.
CAPÍTOL I. NORMES RELATIVES A LA INSTAL·LACIÓ DE TAULES I CADIRES
Article 6.
Com a regla general, les autoritzacions que s’atorguin per a l’ocupació de la via pública es limitaran a la zona que confronti amb les façanes dels locals de què siguin titulars els sol·licitants, si altres circumstàncies no ho impedeixen.
Les taules i les cadires es col·locaran, com a norma general, davant la façana de l’establiment i adossades a la vorada, que quedarà lliure d’obstacles, per a permetre el trànsit de vianants i altres.
Per a les taules i cadires que s’hagin de col·locar a jardins públics o a les immediacions dels monuments històrics, se sol·licitarà el previ informe del Servei Tècnic corresponent.
Article 7.
La superfície d’ocupació per taules i cadires a autoritzar es determinarà pels Serveis Tècnics en cada cas concret, i es tindran en compte les dimensions de la façana del local en qüestió, així com el lloc d’emplaçament (places, zona per a vianants, etc.).
Quan una plaça o via pública pugui ser utilitzada per més d’un establiment, la superfície total susceptible es repartirà en forma directament proporcional a la longitud de la façana que el local del peticionari presenti cap a la via pública. Si el titular d’un d’aquests locals sol·licités ocupar la zona d’influència d’un altre local, es donarà audiència al titular d’aquest darrer en l’expedient que es tramiti. No es podran instal·lar les taules i cadires fora de la façana de l’establiment a no ser que els propietaris confrontants donessin la seva autorització expressa, que hauria d’aportar-se per l’interessat en l’expedient que es tramiti a l’efecte.
Article 8.
Els propietaris dels establiments als quals s’autoritzi l’ocupació de part de la via pública estan obligats, especialment, a complir el següent:
1.- Deixar expedit l’accés a l’entrada dels edificis i locals comercials, així com als accessos adaptats a les vorades.
2.- Ajustar-se estrictament a la zona autoritzada sense excedir-se sota cap concepte, evitant que els seus clients ho facin.
3.- Col·locar en lloc visible, mitjançant un marc adequat o funda de plàstic, el permís corresponent perquè pugui ser vist i consultat per la Policia Local sense necessitat d’exigir la seva exhibició.
4.- Les taules i les cadires a instal·lar seran dels materials que regulen las normes d’estètica vigents d’acord amb l’entorn. En tot cas, l’Ajuntament podrà exigir els canvis que consideri oportuns per tal de millorar les condicions estètiques del mobiliari urbà que es proposi a la zona.
5.- Si, a qualsevol hora del dia, un vehicle autoritzat o d’urgències tingués necessitat de circular per la zona i les taules i/o cadires li ho impedissin o dificultessin, el titular d’aquestes hauria de procedir amb tota rapidesa a la seva retirada per tal de facilitar la maniobra del vehicle.
6.- Mantenir en perfectes condicions de neteja i salubritat la superfície autoritzada. Cada establiment haurà de recollir el fems causat per la seva neteja i, si es fa ús d’aparells que causin renou, s’hauran d’ajustar a la normativa vigent.
Article 9.
A tot el casc urbà de Valldemossa la utilització i la instal·lació de la via pública es regiran per les següents condicions:
Només es permetrà la utilització de materials nobles com la fusta, el ferro forjat, les lones i el vímet. La utilització d’altres materials estarà subjecte a l’autorització expressa del serveis municipals. Queden prohibits els colors vius i policromats.
Article 10
L’Ajuntament podrà denegar l’autorització quan, per una determinada circumstància, no es consideri aconsellable la instal·lació.
Article 11.
Els dies de festes, l’Ajuntament es reserva el dret de limitar o ampliar l’autorització per a la instal·lació de taules i cadires.
Els Serveis Tècnics municipals determinaran quina superfície podrà ocupar-se.
CAPÍTOL II. NORMES RELATIVES A L’OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA AMB ELEMENTS DE MOBILIARI URBÀ PER COMERÇOS DE VENDA DE RECORDS, ALIMENTACIÓ I ALTRES.
Article 12.
La superfície a ocupar a la via pública serà la següent: per cada metre lineal de façana es permet l’ocupació amb un element expositor de 0’25 m2 de base i una alçada màxima de 1,70 m., amb un màxim de cinc. Els elements expositors es col·locaran, com a norma general, davant la façana de l’establiment i adossats a la vorada, que quedarà lliure d’obstacles, per a permetre el trànsit de vianants i altres.
CAPÍTOL III. NORMES RELATIVES A LA INSTAL·LACIÓ DE TENDALS, MARQUESINES, ESTUFES, PARA-SOLS I PUBLICITAT
Article 13.
Els tendals, les marquesines i els para-sols hauran de ser de lona i s’hauran d’ajustar als colors del punt 2 del present article de manera que s’integrin a l’entorn, i només podran dur escrit el nom de l’establiment. En cap cas, podran dur escrit cap tipus de publicitat.
1.- Per tal d’unificar el color dels tendals i de les marquesines, es dóna de termini fins el 31 de desembre de 2013, perquè els establiments que els tinguin de color diferent a l’autoritzat procedeixin al seu canvi.
2 –Els colors autoritzats seran la gama del color que va del beig al marró, els verd obscur i el grana
3- Els establiments que tinguin tendals o marquesines i para-sols les hauran de tenir del mateix color
Article 14.
S’autoritzarà la instal·lació de para-sols sempre que no afectin a la circulació de vianants i vehicles, per tant, quedarà prohibida la seva instal·lació si sobresurten de la línia vertical del límit de la zona d’ocupació autoritzada.
1.- En cas d’instal·lar-se para-sols, aquests se subjectaran mitjançant una base de suficient pes i de manera que no produeixin cap deteriorament al paviment i que no suposin perill pe als usuaris i vianants.
2.- Si la superfície a ocupar ja està coberta per un tendal, no es permetrà la instal·lació simultània de para-sols.
Article 15.
No es permetrà la instal·lació d’estufes a gas que tinguin els cremadors i la zona de foc sense la deguda protecció. Sols es permetrà la utilització de dispositius que mantinguin la flama dins vidre i tinguin protecció per evitar cremades.
Article 16.
1.- Queda prohibida l’exhibició de publicitat comercial a la via pública.
2.- No es permet l’ús dels arbres, faroles, senyals de trànsit o altres tipus de mobiliari urbà per a col·locar-hi cap tipus d’objecte ni publicitat.
3.- Es permetrà la col·locació d’un únic suport publicitari per local o establiment que únicament pot donar compte dels serveis d’aquest. Les mides màximes d’aquest suport seran de 80x120 cm i, obligatòriament, anirà emmarcat en fusta o ferro forjat i es podrà col·locar a la façana o dins els límits autoritzats per a la instal·lació de les taules i cadires. També es permetrà un únic faristol de fusta, per a col·locar-hi un llibre informatiu (carta de menjars, preus, etc.). Aquests suports s’han de retirar de la via publica o de la façana quan l’establiment estigui tancat.
4.- En el cas de comerços de venda de records, el suport publicitari de 80x120 es podrà substituir per una vitrina de fusta de 80 cm d’amplada per 120 cm d’alçada i 10 cm de fondària, que es col·locarà a la façana, podrà estar tancada per vidres per a contenir i exhibir els productes que es venen al comerç. Aquesta vitrina s’ha de retirar quan l’establiment estigui tancat.
5.- A la façana, només es podrà posar el nom comercial de l’establiment i els suports publicitaris abans esmentats, d’acord amb les normatives urbanístiques i de normalització lingüística vigents.
6.- Queda prohibida la instal·lació de terrasses tancades al voltant del perímetre del local mitjançant estructures fixes o mòbils.
7.- En tot cas, l’Ajuntament podrà exigir els canvis que consideri oportuns per tal de millorar les condicions estètiques d’acord amb l’entorn.
CAPÍTOL IV. DISPOSICIONS GENERALS
Article 17.
Totes les activitats contemplades a la present ordenança queden sotmeses al pagament de la corresponent taxa o preu públic d’ocupació de la via pública, d’acord amb les ordenances fiscals vigents.
Article 18.
Qualsevol instal·lació de les contemplades a la present ordenança haurà de fer-se a punts que no molestin el pas de vianants, ni impedeixin la visibilitat dels senyals de trànsit. Tampoc no es podrà fer devora les sortides normals, ni a parades de transports públic ni a guals, encara que l’amplada màxima de la voravia ho permeti.
Article 19.
És obligació dels titulars de la llicència o autorització mantenir en perfecte estat de salubritat i higiene la zona autoritzada, així com reposar el paviment i els desperfectes ocasionats en la fracció de via ocupada.
Article 20.
1.- Tots els elements de mobiliari urbà que no estiguin expressament regulats a la present normativa (jardineres, vitrines, expositors de venda, tancaments...) estaran sotmesos a l’autorització municipal i hauran de correspondre a tipus homologats per l’Ajuntament, d’acord amb el procediment que aquesta ordenança estableix, requisit sense el qual no serà possible la seva instal·lació. Les autoritzacions podran ser anuals o de temporada. S’entendrà per autorització de temporada des de l’1 de març al 30 d’octubre, ambdós inclosos, i per anual de l’1 de gener al 31 de desembre, havent, en qualsevol cas, de sol·licitar la seva renovació per part de l’interessat entre l’1 de novembre i el 30 de desembre.
2.- El mobiliari urbà haurà d’harmonitzar amb l’ambient i amb el caràcter de l’entorn en què es pretén instal·lar-lo.
A tot el casc urbà de Valldemossa la utilització i la instal·lació de la via pública es regiran per les següents condicions:
Només es permetrà la utilització de materials nobles com la fusta, el ferro forjat, les lones i el vímet. La utilització d’altres materials estarà subjecte a l’autorització expressa del serveis municipals. Queden prohibits els colors vius i policromats.
3.- L’Ajuntament podrà aprovar dissenys específics per a cada una de les zones en què pugui ser ocupada la via pública.
Article 21.
1.- Quan es tracti de mobiliari urbà (tancaments, jardineres, expositors…) de temporada, seran desmuntats totalment, inclosa la seva subjecció.
2.- En el cas que siguin anuals, una vegada acabada la jornada laboral, els distints elements quedaran recollits de la via pública.
Article 22.
Si l’establiment ha de romandre tancat per més de dos dies consecutius, serà obligatòria la retirada del mobiliari urbà de la via pública.
Article 23.
El titular de la concessió de l’ús de l’espai públic serà el responsable dels danys que puguin ocasionar qualsevol dels elements que hi tingui col·locats.
Article 24.
No es permetrà cap altra activitat o ús comercial de l’espai públic sense l’autorització expressa de l’Ajuntament.
Article 25.
Les activitats autoritzades, mentre no s’indiqui el contrari, seran realitzades pel titular de la llicència o per personal depenent d’ell.
Article 26.
En el cas que la Policia Local ho requereixi, per causa justificada, es podrà suspendre temporalment l’ús de les llicències. La policia local podrà ordenar la retirada o la modificació de la situació dels elements que ocupin la via pública en qualsevol moment i de forma immediata, quan es donin circumstàncies que afectin la seguretat de les persones o dels béns, dificultin el lliure trànsit dels vianants o rodat, interfereixin actes oficials o d’interès públic, o per qualsevol altra causa suficientment justificada.
Article 27.
Per causa motivada, l’Ajuntament podrà autoritzar la col·locació d’expositors a zones adequades.
Article 28.
Queda prohibit ocupar la via pública de la part frontal de l’establiment amb cossiols o altres elements per tal d’impedir l’estacionament de vehicles. La Policia Local és l’encarregada del control de les zones delimitades per les distintes ocupacions i del control dels estacionaments de vehicles.
Article 29.
Si existeixen problemes en relació a l’autorització per queixes raonades dels veïns o per altres circumstàncies d’interès general (com puguin esser l’ordenació del trànsit, etc.), l’Ajuntament es reserva el dret d’anular dita autorització sense dret a cap tipus d’indemnització.
Article 30.
Per decret de batllia, es podran ordenar quantes revisions o actes es considerin necessaris per dur a terme el bon compliment d’aquesta ordenança.
CAPÍTOL V. PROCEDIMENT SANCIONADOR
Article 31.
Infraccions:
Les infraccions a la present ordenança es qualificaran de lleus, greus i molt greus.
Es consideraran infraccions lleus:
a) Causar danys a les vies públiques o a les instal·lacions i al mobiliari urbà, modificar-los o utilitzar-los contra el destí que els és propi.
b) No prevenir o no informar sobre actes que impliquin embrutar els espais públics.
c) L’incompliment del deure dels particulars de netejar els espais públics quan tinguin autoritzat un ús especial o privatiu del domini públic.
d) Realitzar a la via pública treballs propis d’oficis o professions sense autorització municipal quan aquesta sigui necessària.
e) Dur a terme altres activitats que es corresponguin amb l’ús comú especial o l’ús privatiu sense la corresponent llicència o concessió.
f) Ocupar els espais públics o usar-los més enllà del que permet la llicència o concessió.
g) No comunicar a l’Ajuntament la celebració d’actes o reunions que suposin limitacions als usos generals o especials dels espais públics.
h) L’incompliment de l’espai mínim per al pas de vianants quan estigui autoritzada l’ocupació o l’ús especial o privatiu dels espais públics.
i) La venda per persona no autoritzada de gelats, llepolies i altres productes.
j) Excedir el nombre de mobiliari o elements autoritzats.
Es consideraran infraccions greus:
a) Pertorbar la utilització lliure dels espais, mobiliari urbà i instal·lacions públiques.
b) Causar danys a les vies públiques o a les instal·lacions i al mobiliari, modificar-los o utilitzar-los contra el destí que els és propi i causar perjudicis econòmics.
c) Ocupar la via pública amb objectes de qualsevol tipus sense la preceptiva llicència o concessió municipal.
d) Dur a terme qualsevol activitat no emparada a la llicència o concessió.
e) Incomplir les condicions o les obligacions que s’estableixen a l’ordenança, així com a la llicència o concessió, en relació amb els usos especials o usos privatius.
f) Demorar el fi de l’activitat a la via pública més de 15 minuts després de l’horari autoritzat.
g) La reincidència d’infraccions lleus en un període de sis mesos.
Es consideraran infraccions molt greus:
a) Realitzar, o permetre que es realitzin, actes que puguin alterar la convivència pacífica o ser causa de risc lleu per als usuaris o vianants.
b) Desatendre o ometre les ordres que, sobre el funcionament de l’activitat, es poguessin rebre per part de les autoritats competents o dels seus agents.
c) La reincidència d’infraccions greus en un període de sis mesos.
Article 32.
Sancions:
a) Les infraccions lleus se sancionaran amb una multa de fins a 750 euros.
b) Les infraccions greus se sancionaran amb una multa compresa entre 751 euros i 1.500 euros.
c) Les infraccions molt greus se sancionaran amb una multa compresa entre 1.501 euros i 3.000 euros.
Article 33.
Procediment:
No es podrà imposar cap sanció sense la prèvia tramitació de l’expedient a l’efecte, el qual serà iniciat d’ofici per la mateixa administració municipal, en virtut de la funció inspectora i de la comprovació pròpia de la seva competència, o a instància de part mitjançant la corresponent denúncia per escrit.
Per a la imposició de les sancions previstes en aquesta ordenança se seguirà el procediment previst amb caràcter general en el Decret autonòmic 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament de procediment a seguir per l’administració de la comunitat autònoma en l’exercici de la potestat sancionadora.
Article 34.
Obligació de reparar el dany causat o d’abonar el seu cost.
La imposició de les sancions procedents no exonera l’autor de l’obligació de reparar els danys causats.
Article 35.
Adopció de mesures cautelars.
L’Ajuntament, en el cas que la instal·lació situada en el domini públic municipal no compti amb la preceptiva autorització o llicència, podrà adoptar les següents mesures cautelars:
a) Requeriment a l’infractor perquè en el termini de 48 hores procedeixi a la retirada d’instal·lacions i béns amb els quals desenvolupa la seva activitat.
b) En el cas que no siguin retirats aquests elements en el termini concedit, ho realitzarà l’Ajuntament a costa de l’infractor, sense perjudici de prosseguir la tramitació de l’expedient amb audiència de l’interessat fins a la seva normal resolució i imposició de la multa que procedeixi en el cas, conforme al que disposen els articles precedents.
c) Les denúncies i/o actes que pugui realitzar la Policia Local en l’exercici de les seves funcions de control de les ocupacions de la via pública, tindran valor de requeriments als efectes del termini de 48 hores referit al punt a), sempre i quan siguin posteriorment ratificades per l’autoritat competent.
Article 36.
Quan, pel seu emplaçament, les instal·lacions suposin un greu trastorn que atempti contra la seguretat del trànsit de vianants o rodat i quan, pel continu canvi d’ubicació d’una determinada instal·lació, s’arribi a una situació de reincidència habitual que suposi un frau a l’esperit d’aquesta ordenança, podrà procedir-se a la retirada de les instal·lacions i béns d’ofici per aquest Ajuntament, sense requeriment previ al titular de la instal·lació i sense perjudici de la normal tramitació d’expedient sancionador en la forma abans establerta.
DISPOSICIÓ ADICIONAL
Totes les disposicions municipals que contradiguin a la present ordenança en el moment de la seva entrada en vigor es consideraran derogades.
DISPOSICIÓ FINAL
Amb tot el previst a la present ordenança, regiran les ordenances generals de la Corporació i altres normes aplicables.
La present ordenança entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estant en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa
El Batle
Nadal Torres Bujosa