Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
PRESIDÈNCIA, PLE, COMISSIÓ DE GOVERN I CONSELL EXECUTIU
Núm. 14125
Aprovació del codi ètic, de bon govern i transparència del Consell de Mallorca
Versió PDF
El Ple del Consell Insular de Mallorca, en sessió de dia 11 de juliol de 2013, va acordar:
“En un estat modern la ciutadania té dret a una administració de qualitat, que faci realitat els principis constitucionals de legalitat, eficàcia i eficiència en la gestió dels diferents serveis públics. Ara bé, en un estat democràtic és necessari, a més, que aquesta gestió eficaç i eficient es faci d’acord amb uns principis ètics i de transparència, així com amb la participació ciutadana en la presa de decisions.
Per fer possible aquesta administració moderna, de qualitat i transparent, es va constituir, en el si de la corporació, una comissió ad hoc —presidida pel conseller de Presidència i de la qual formaven part els portaveus del grups polítics amb representació en el Ple, amb l’assistència del secretari general i de la interventora general—, amb la finalitat de redactar un Codi que recollís els principis ètics, de bon govern i de transparència que han de guiar l’actuació del Consell de Mallorca.
Després de diverses reunions, es va aconseguir consensuar un projecte de codi que fos acceptat per tots els membres de la Comissió redactora. Aquest projecte és el que ara presentam al Ple de la corporació perquè, si ho considera oportú, n’acordi l’aprovació.
Per tot això, propòs que el Ple adopti el següent ACORD:
1r. Aprovar el Codi ètic, de bon govern i transparència del Consell de Mallorca, que es transcriu al final d’aquest acord.
2n. Ordenar que aquest acord, juntament amb el text del Codi, es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i que els departaments afectats adoptin les mesures pertinents per fer possible l’efectivitat del punt anterior.
Aquest acord entra en vigor l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici del que disposa l’apartat 7 del Codi.”
Palma, 19 de juliol de 2013
El secretari general, per substitució
Nicolau Conti Fuster
Per delegació de la presidenta
(Decret de dia 4 de setembre de 2012, BOIB núm 147, de 9 d’octubre)
CODI ÈTIC DE BON GOVERN I TRANSPARÈNCIA DEL CONSELL DE MALLORCA
Davant la demanda social creixent de més transparència en la gestió de les administracions públiques, els grups polítics en representació al Ple del Consell de Mallorca han acordat la creació d’aquest Codi de bon govern i transparència, amb l’objectiu que els ciutadans puguin tenir amb aquesta administració unes relacions fluïdes i estables que estimulin la seva participació en els assumptes insulars.
L’ordenament jurídic estableix nombroses normes pel que fa a la publicitat de les activitats administratives, però aquesta regulació ja no és suficient donades les exigències actuals de les persones administrades. La societat exigeix saber com es gestionen els fons públics, per així poder analitzar, comprendre i vigilar les decisions que prenen els responsables públics.
Es pretén que els ciutadans tenguin accés a una informació actualitzada sobre els diferents àmbits d’actuació administrativa del Consell de Mallorca, de forma que puguin tenir lliure accés a una informació veraç, completa i transparent sobre com es gestiona el conjunt d’aquesta administració, amb la finalitat de crear un clima de confiança entre la societat i el Consell de Mallorca.
Mitjançant aquest Codi se cerca que les actuacions dels servidors públics es regeixin pels principis d’eficàcia, imparcialitat, austeritat i responsabilitat; s’incrementa la transparència d’aquesta institució i es garanteix l’accés a la informació per part de la ciutadania.
1. Adhesió als principis, les recomanacions i les prescripcions del Codi de bon govern aprovat pel Consell Federal de la FEMP l’any 2009
2. Mesures relacionades amb els membres de l’equip de govern, els representants polítics, els alts càrrecs i el personal de confiança
2.1. Els membres i els alts càrrecs de la corporació fan, a l’inici i al final de la legislatura, les declaracions de béns i d’activitats que els proporcionin o puguin proporcionar ingressos econòmics i causes de possible incompatibilitat, de conformitat amb la instrucció que va aprovar el Ple dia 17 de maig de 2011. Acompanyen aquestes declaracions o bé les relatives a l’impost sobre la renda de les persones físiques corresponents als darrers dos anys per als nous consellers i les noves conselleres i als quatre darrers anys pels que ja ho eren; o bé els certificats tributaris de renda que expedeix l’Agència Tributària de l’Estat referits als mateixos períodes fiscals.
El contingut de les declaracions es publica en la pàgina web del Consell de Mallorca, de conformitat amb el model que s’utilitza a les Corts espanyoles.
2.2. Es publiquen en la pàgina web del Consell de Mallorca:
a) La relació de càrrecs de confiança i les seves retribucions.
b) La relació trimestral, elaborada per la Intervenció General, de les despeses de publicitat, protocol i representació dels membres de la corporació i dels alts càrrecs.
c) Les compatibilitats concedides als membres corporatius, els alts càrrecs i el personal eventual.
d) Les agendes institucionals i l’ús dels cotxes oficials.
e) El contingut dels registres a què es fa referència en l’apartat 2.3.
2.3. Es creen sengles registres de regals i de viatges, en els quals s’inscriuen:
a) Els regals que reben els membres corporatius i els alts càrrecs amb motiu de les seves funcions, que passen a formar part del patrimoni de la corporació.
b) Els viatges i les despeses que fan els membres corporatius i els alts càrrecs i que abona la institució.
2.4. En tots els òrgans col·legiats, de caràcter resolutori, dels organismes i les entitats dependents del Consell hi ha d’haver un representat de la Intervenció General i de la Secretaria General, amb veu i sense vot.
3. Mesures referents als grups polítics
3.1. Es dóna publicitat en la pàgina web a les assignacions econòmiques que reben els partits polítics que tenen representació al Ple de la corporació, amb especificació de la quantia que rep cada grup.
3.2. Es fan públiques, en la pàgina web corporativa, les retribucions que rep el personal eventual adscrit a cada grup polític.
3.3. Tots els grups polítics tenen dret a ser representats en els òrgans rectors col·legiats dels organismes i les entitats dependents del Consell, en la forma que es determina en els estatuts respectius.
3.4. Es regula la compareixença en comissions informatives de directius d’organismes, empreses, patronats i serveis de la corporació.
3.5. Es garanteix la pluralitat en els mitjans d’informació i de comunicació del Consell de Mallorca, mitjançant un espai destinat als grups polítics que tenen representació en el Ple de la corporació en la pàgina d’inici del web d’aquesta administració.
3.6. Tots els consellers i les conselleres electes tenen dret a obtenir tots els antecedents, les dades o les informacions que estan en poder dels serveis de la corporació i són necessaris per dur a terme la seva funció. Amb aquesta finalitat, cada grup polític pot formular, mensualment, un màxim de quinze peticions, que ha d’atendre el conseller executiu o la consellera executiva competent en el termini d’un mes.
4. Informació i participació ciutadana
4.1. Es crea, en la pàgina web corporativa, una «Bústia de la ciutadania», per atendre queixes i suggeriments dels ciutadans i de les ciutadanes.
4.2. Es crea la Carta de Serveis del Consell de Mallorca.
4.3. S’impulsa l’aplicació de la Llei d’accés electrònic dels ciutadans a l’administració, amb la destinació de recursos a la utilització de les tecnologies de la informació i el coneixement.
4.4. Es possibilita que les associacions inscrites en el Registre de Participació Ciutadana puguin intervenir en tots els punts de l’ordre del dia que afecten les competències del Consell.
4.5. Un cop acabades les sessions plenàries, es permet que el públic assistent pugui formular preguntes i precs, en la forma que es determini reglamentàriament.
4.6. Es dóna informació a través de la web corporativa.
4.6.1. Informació de caràcter econòmic:
Trimestralment, relació de les ajudes i les subvencions que ha concedit el Consell de Mallorca, els seus beneficiaris i els criteris de concessió utilitzats, sempre amb respecte a les prescripcions de la Llei de protecció de dades i la privacitat de les persones.
Anualment:
a) Relació dels contractes menors superiors a 3.000 euros, amb indicació de l’adjudicatari i de l’import.
b) Relació del contractes formalitzats, amb indicació de la quantia i el nom dels adjudicataris.
c) Llista de despeses, relacionades per departaments, de publicitat i propaganda en tots els mitjans de comunicació, incloent-hi l’import de la despesa total en cada mitjà.
4.6.2. Altres informacions:
a) Els treballs i els informes d’organismes relacionats amb el contingut d’aquest Codi ètic, com Transparència Internacional.
b) La normativa pròpia, les memòries, els plans, les activitats i altres documents importants que ha aprovat la corporació.
5. Mesures relacionades amb el personal de la corporació
5.1. Es publica en la pàgina web corporativa:
a) La RLT del Consell de Mallorca, dels seus organismes autònoms i dels ens dependents.
b) Les compatibilitats concedides als funcionaris.
5.2. En els processos de selecció de personal el personal que forma part dels tribunals serà escollit per sorteig d’entre el funcionariat de carrera de la corporació que compleix els requisits que determina la legislació de funció pública aplicable.
6. Comissió de Transparència
6.1. Es crea una Comissió de Transparència, que integren els membres següents:
Presidència: el conseller o la consellera executiva que designi la Presidència del Consell.
Vocalies: les persones portaveus dels grups polítics que integren el Ple.
També en fan part, amb veu però sense vot, les persones titulars de la Intervenció General i de la Secretaria General, la qual assumeix la Secretaria de la Comissió.
Les persones que ocupen les vocalies poden delegar la representació en un altre conseller o consellera del seu grup polític; les titulars de la Intervenció General i de la Secretaria General, en una persona funcionària adscrita al departament corresponent.
6.2. La Comissió té les funcions següents:
a) Fer el seguiment del compliment d’aquest Codi de bon govern per part de la institució. Amb aquesta finalitat, semestralment eleva un informe al Ple.
b) Tenir cura que els principis i les especificacions del Codi s’incorporen en la normativa aplicable al Consell de Mallorca.
c) Quan una consellera o un conseller executiu o electe, o un alt càrrec, incompleix aquest Codi ètic, se’l requerirà perquè comparegui davant aquesta Comissió, a l’objecte que doni les explicacions oportunes sobre el dit incompliment. Si aquestes explicacions no són satisfactòries, a judici de la Comissió, aquesta requerirà la persona responsable perquè, en el termini d’un mes, compleixi les obligacions que dimanen d’aquest Codi. Un cop acabat aquest darrer termini, sense haver atès el requeriment, la Comissió formula la proposta:
- A la Presidència de la corporació, si la persona que ha incomplert el codi és consellera o conseller executiu o alt càrrec, perquè el destitueixi.
- Al Ple del Consell, en cas dels consellers o les conselleres electes, perquè, si escau, adopti les mesures pertinents per obligar a complir el Codi a la persona que l’ha incomplert.
7. Modificació del Reglament orgànic
Es modificarà, al més aviat possible, el Reglament orgànic del Consell de Mallorca per incorporar-hi els drets i les obligacions establerts en aquest Codi ètic que requereixen, per a la seva efectivitat, que s’hi regulin.