Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 14078
Acord del Consell de Govern de 19 de juliol de 2013 pel qual s’autoritza la modificació dels Estatuts de l’Institut d’Estudis Baleàrics
Versió PDF
Mitjançant el Decret 55/2012, de 13 de juliol, es va extingir l’organisme autònom Institut d’Estudis Baleàrics i es va integrar en el Consorci per al Foment de la Llengua Catalana i la Projecció Exterior de la Cultura de les Illes Balears i, mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 13 de juliol, es va autoritzar la modificació del Consorci per al Foment de la Llengua Catalana i la Projecció Exterior de la Cultura de les Illes Balears, la modificació dels seus Estatuts i el canvi de denominació a Institut d’Estudis Baleàrics.
D’acord amb la reestructuració de l’Administració duita a terme pel Govern de les Illes Balears, es va aprovar el Decret 15/2013, de 7 de juny, del president de les Illes Balears, pel qual es modificava el Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’establien les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta modificació va atorgar a l’IEB les competències relatives a la promoció i defensa dels drets lingüístics; l’organització, la gestió i la certificació de les proves de coneixements de llengua catalana per a la població adulta fora de l’ensenyament reglat; la gestió i la certificació dels cursos i les proves lliures inclosos en el Pla de Reciclatge i Formació Lingüística i Cultural; la concessió de l’exempció de l’avaluació de la llengua i la literatura catalanes, i l’homologació dels estudis de llengua catalana de l’educació secundària obligatòria i del batxillerat amb els certificats de coneixements de llengua catalana expedits per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
D’aquesta manera s’aconsegueix centralitzar en un mateix organisme la formació no reglada i l’avaluació de llengua catalana, se simplifica l’estructura administrativa i es facilita als ciutadans el procés d’obtenció dels certificats de llengua catalana.
Per tot això, s’ha redactat una proposta de modificació dels Estatuts de l’Institut d’Estudis Baleàrics i s’ha informat d’aquesta proposta la Universitat de les Illes Balears, el Consell Insular de Mallorca, el Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d’Eivissa, el Consell Insular de Formentera, la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts i la Direcció de l’Advocacia, entitats membres del Consell de Direcció de l’IEB.
L’article 59.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la modificació dels consorcis requereix l’acord previ del Consell de Govern. L’acord s’ha d’adoptar a proposta de la conselleria afectada, amb l’informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts. Així mateix, segons l’article 60.3 de la Llei esmentada, les modificacions dels estatuts dels consorcis s’han d’elevar, en tot cas i amb caràcter previ a la seva aprovació per l’òrgan de l’entitat que correspongui, al Consell de Govern perquè en faci l’autorització prèvia.
En data 10 de juny de 2013, el Departament Jurídic i Administratiu de la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts va emetre un informe favorable relatiu a la modificació dels Estatuts de l’IEB.
En data 8 de juliol de 2013, la Direcció General de Pressuposts i Finançament va emetre també un informe sobre els Estatuts esmentats.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, en la sessió de dia 19 de juliol de 2013, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
“Primer. Autoritzar la modificació dels Estatuts de l’Institut d’Estudis Baleàrics, que queden redactats tal com apareixen en l’annex d’aquest Acord.
Segon. Ordenar la publicació d’aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”
Palma, 19 de juliol de 2013
El secretari del Consell de Govern
Antonio Gómez Pérez
ANNEX
ESTATUTS DEL CONSORCI INSTITUT D’ESTUDIS BALEÀRICS
Capítol I
Disposicions generals
Article 1
Denominació, naturalesa jurídica i entitats que integren el consorci
1. L’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB), a l’empara del que disposa l’article 2.1.e de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és un consorci amb caràcter d’ens públic, de naturalesa corporativa de base associativa, amb personalitat jurídica i patrimoni propis, independents dels seus membres, i que es regeix per les disposicions legals i reglamentàries pròpies de la seva naturalesa i per aquests Estatuts.
2. L’IEB està integrat per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Universitat de les Illes Balears, el Consell Insular de Mallorca, el Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d’Eivissa i el Consell Insular de Formentera.
Article 2
Règim jurídic
L’IEB es regeix, amb caràcter general i sens perjudici de les particularitats que contenen aquests Estatuts, pel dret administratiu. Així, es regeix per l’ordenament jurídic públic administratiu de l’Administració de la Comunitat Autònoma, especialment el referent als consorcis, en els termes que estableix l’article 58.2 de la Llei 7/2010, i per la resta de disposicions legals i reglamentàries que hi siguin aplicables.
Article 3
Capacitat jurídica
1. L’IEB gaudeix de plena capacitat d’obrar per complir els seus objectius i, consegüentment, de capacitat per realitzar actes d’administració i disposició de béns, subscriure contractes, formalitzar convenis, ser beneficiari d’expropiacions, assumir obligacions, interposar recursos i, en general, dur a terme tots els actes necessaris per aconseguir les finalitats que es fixin.
2. La representació de l’IEB, com a persona jurídica, l’exerceixen les persones i l’organització que determinen aquests Estatuts.
3. L’IEB no té finalitat lucrativa.
Article 4
Finalitats
L’IEB té l’objectiu d’exercir les funcions següents:
Article 5
Règim de l’Institut d’Estudis Baleàrics com a mitjà propi instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
1. D’acord amb el que estableix l’article 24.6 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, l’IEB té caràcter de mitjà propi de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’ens instrumentals que integren el sector públic de la Comunitat Autònoma. De la mateixa manera, l’IEB té caràcter de mitjà propi de les administracions consorciades i dels ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental d’aquestes administracions.
2. A aquest efecte, l’Administració de la Comunitat Autònoma o qualsevol de les administracions o entitats esmentades en l’apartat anterior poden encarregar a l’IEB l’execució de qualsevol actuació material relacionada amb qualsevol de les finalitats pròpies de l’IEB, sense que, per la seva banda, aquest pugui participar en cap licitació de la contractació pública establerta per aquestes administracions o entitats instrumentals. La contraprestació a favor de l’IEB per raó dels encàrrecs de gestió que rebi s’ha de calcular segons els costs reals imputables a l’execució dels projectes, tenint en compte especialment la informació que aporti l’IEB.
3. En tot cas, el caràcter de mitjà propi de l’IEB a què es refereixen els apartats anteriors exigeix que l’IEB verifiqui els criteris per poder ser considerat consorci del sector públic autonòmic, en els termes establerts en l’article 58 de la Llei 7/2010. D’aquesta manera, en cas que no es verifiquin aquests criteris, l’IEB no ha d’adquirir la condició de mitjà propi instrumental de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’administracions públiques i ens instrumentals o, si s’escau, ha de perdre aquesta condició.
Article 6
Domicili
L’IEB té el domicili al primer pis del número 29 del carrer d’Alfons el Magnànim, de Palma.
Capítol II
Òrgans de l’Institut d’Estudis Baleàrics
Article 7
Òrgans
L’IEB es regeix pels òrgans següents:
1. Òrgans de govern:
2. Òrgan executiu i de direcció:
El director
Secció 1a
Del Consell de Direcció
Article 8
Composició del Consell de Direcció
1. El Consell de Direcció, òrgan superior de govern de l’IEB, està format pels membres següents:
2. El secretari ha de ser nomenat pel Consell de Direcció a proposta del president. Pot ser membre del Consell —en aquest cas assisteix a les sessions amb veu i vot— o no ser-ho —i en aquest cas té veu però no vot.
3. També ha d’assistir a les sessions del Consell de Direcció, amb tasques d’assessorament jurídic, amb veu i sense vot, un representant de la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici que aquesta pugui delegar les dites funcions en un membre del servei que tengui atribuït l’assessorament jurídic de l’ens.
4. El director, si n’hi ha, ha d’assistir a les sessions del Consell de Direcció, amb veu però sense vot. També hi han d’assistir els tècnics o els assessors que hagin estat convidats pel president.
5. Els assistents a les sessions del Consell de Direcció que tenguin veu però no vot no s’han de tenir en consideració a l’hora de valorar el quòrum d’assistència.
6. El membre esmentat en el punt 1, apartat a, adquirirà la condició de membre i serà nomenat de forma automàtica quan accedeixi al càrrec com a titular de la conselleria corresponent. La resta de membres seran designats i nomenats per l’entitat o institució corresponents —com també les persones que els han de suplir en cas d’absència, vacant, malaltia o impediment legítim— i s’entendrà que han estat nomenats pel càrrec que ocupen.
7. Els membres del Consell de Direcció cessaran automàticament com a tals quan cessin del càrrec pel qual foren nomenats. La plaça romandrà vacant al Consell de Direcció fins que l’entitat que correspongui faci un nou nomenament. En cas de falta de nomenament d’algun dels membres, aquest no computarà en el càlcul del quòrum de constitució i de votació del Consell de Direcció.
8. Els membres del Consell de Direcció no tenen dret a percebre cap tipus de dieta per assistir a les sessions.
9. En cas que s’ampliï el nombre de membres de l’IEB perquè s’hagin admès noves entitats, en l’acord que s’adopti hi ha de figurar la nova composició del Consell de Direcció.
Article 9
Funcions del Consell de Direcció
1. Corresponen al Consell de Direcció les funcions següents:
2. El Consell de Direcció pot delegar les funcions que li són pròpies en els altres òrgans de govern de l’IEB, en el seu òrgan directiu, en les comissions o en els comitès que constitueixi a aquest efecte, llevat d’aquelles a què es refereixen els apartats a, b, c, d, e, i, j i q del punt anterior.
Article 10
Periodicitat de les sessions
1. El Consell de Direcció s’ha de reunir en sessió ordinària dues vegades l’any per examinar i aprovar els documents anuals exigits per les lleis.
2. El Consell de Direcció s’ha de reunir en sessió extraordinària sempre que el convoqui el president, per iniciativa pròpia o a petició de la meitat dels seus membres, per deliberar i prendre acords sobre les funcions que el Consell té atribuïdes.
Article 11
Convocatòria i ordre del dia
1. Les convocatòries de les reunions s’han de fer per escrit, amb l’ordre del dia corresponent, i s’han de notificar a cadascun dels membres amb una antelació mínima de cinc dies naturals. En els casos d’urgència, la convocatòria s’ha de fer almenys amb vint-i-quatre hores d’antelació.
2. L’ordre del dia ha de contenir tots els temes que s’han de tractar en les reunions que es convoquin. Fora de l’ordre del dia no es poden adoptar acords vàlids, llevat que siguin presents en la sessió tots els membres del Consell de Direcció i els temes siguin considerats urgents per la majoria.
Article 12
Adopció d’acords
1. Els acords del Consell de Direcció s’han d’adoptar pel vot de la majoria dels membres que siguin presents en el moment de la votació. Per prendre acords en primera convocatòria, és necessari que hi hagi almenys la meitat més un dels membres en exercici del càrrec, entre els quals hi ha d’haver el president o, en absència o malaltia d’aquest, el vicepresident, i han d’haver estat convocats degudament. Per prendre acords en segona convocatòria —que s’ha de fer a partir d’una hora després de la primera— com a mínim han d’assistir-hi el president o el vicepresident i tres vocals. Si el secretari no hi és present, el president o el vicepresident designarà un membre del Consell de Direcció perquè n’assumeixi les funcions.
2. S’exceptuen del règim previst en l’apartat anterior els acords relatius a l’admissió i la separació de membres de l’IEB, a la creació d’organismes instrumentals i a la modificació dels Estatuts. Per adoptar acords vàlids en tots aquests casos es requereix el vot favorable de dos terços dels membres del Consell de Direcció en l’exercici del càrrec.
3. Els acords de dissolució o liquidació de l’IEB requereixen —a més de la majoria qualificada a què es refereix l’apartat anterior— la ratificació dels òrgans de govern de cadascuna de les entitats que integren l’IEB.
4. Es permet fer votacions a través del sistema de delegació del vot. Si un membre del Consell de Direcció amb dret a vot és absent en la presa de decisions, pot manifestar la seva voluntat i fer ús del dret que té atribuït a través de la delegació per escrit en un altre membre del Consell.
Article 13
Règim de funcionament
El Consell de Direcció ha de regular el seu funcionament d’acord amb les prescripcions contingudes en aquests Estatuts. En allò que no s’hi preveu, hi és aplicable la legislació vigent en matèria d’òrgans col·legiats.
Secció 2a
Del president
Article 14
Funcions del president
1. Corresponen al president les funcions següents:
2. El president pot delegar les seves funcions, en tot o en part, amb caràcter temporal o permanent, en el director, excepte les que li hagi delegat el Consell de Direcció.
Secció 3a
Del director
Article 15
Nomenament i naturalesa del càrrec
1. El president pot nomenar, amb caràcter potestatiu, un director com a òrgan de direcció de l’IEB. Aquest nomenament, si s’escau, s’ha de comunicar al Consell de Govern.
2. El càrrec de director ha de recaure en una persona amb titulació universitària i un perfil professional adient.
3. El director, en cas que es decideixi nomenar-ne un, ha de mantenir amb l’IEB una relació de naturalesa laboral, com a personal d’alta direcció, que es regeix per les clàusules estipulades en el contracte de treball corresponent i, supletòriament, per les disposicions vigents en matèria laboral. Al director li és aplicable la normativa reguladora del règim d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d’acord amb el que estableix l’article 21.2 de la Llei 7/2010.
4. En cas que el director sigui empleat públic estarà assimilat al rang d’alt càrrec als efectes prevists en l’article 99.1 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en l’article 87.1 de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, que regulen la declaració de la situació de serveis especials.
5. La retribució bruta anual del director no pot excedir la retribució anual establerta per als directors generals en les respectives lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6. El director, a més de cessar en els supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i la normativa laboral aplicable, cessarà automàticament quan ho faci el conseller que el va nomenar. En tot cas, el cessament s’ha de comunicar al Consell de Govern.
7. El director no pot percebre en el moment del seu cessament cap indemnització, llevat de les que estiguin establertes per disposició legal de dret necessari. A aquest efecte, no es poden pactar o subscriure clàusules contractuals que tenguin per objecte reconèixer indemnitzacions o compensacions econòmiques, sigui quina sigui la seva naturalesa o quantia.
Article 16
Funcions del director
Corresponen al director les funcions següents:
Capítol III
Règim patrimonial, financer, pressupostari i comptable
Article 17
Patrimoni
1. El patrimoni de l’IEB és distint i independent del que és privatiu dels membres que l’integren.
2. Constitueixen el patrimoni de l’IEB:
a) Els béns i drets que, en el moment de constituir-se o amb posterioritat, hi aportin les entitats consorciades, llevat dels béns de domini públic, propietat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o cedits a aquesta i afectes als serveis que presta l’IEB, en relació amb els quals aquest té únicament el dret d’ús i les obligacions de conservació i millora en els termes que s’estableixen en l’escriptura constitutiva.
b) Els béns i els drets que adquireixi o rebi per qualsevol títol.
3. El patrimoni de l’IEB ha de quedar reflectit en l’inventari corresponent, que ha de revisar i aprovar anualment el Consell de Direcció.
4. L’IEB es regeix per la normativa de patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de l’aplicació de la legislació de béns de les entitats locals pel que fa als adscrits als consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera.
Article 18
Finançament
Per dur a terme les seves activitats, l’IEB es pot finançar, d’acord amb l’article 10 de la Llei 7/2010, amb els recursos econòmics següents:
Article 19
Pressupost
1. El pressupost de l’IEB s’integra en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i s’ha d’aprovar sense dèficit inicial entre els seus estats de despeses o de dotacions i els seus estats d’ingressos o de recursos.
2. L’avantprojecte de pressupost de l’IEB per a l’any següent s’ha d’aprovar abans de la data que es determini mitjançant una ordre de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts, d’acord amb la disposició final tercera de la Llei 7/2010.
3. El director de l’IEB ha de presentar l’avantprojecte del pressupost al president, que n’ha de fixar la formulació definitiva i l’ha de sotmetre a la consideració del Consell de Direcció perquè l’aprovi abans de la data prevista en el punt anterior.
4. Si s’inicia un exercici econòmic sense haver entrat en vigor el pressupost general corresponent, s’entén prorrogat el de l’exercici anterior fins que s’aprovi el nou pressupost.
5. La liquidació dels pressuposts l’han de formular i aprovar els mateixos òrgans de l’IEB i en els mateixos terminis que els comptes anuals, i s’ha de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma juntament amb aquests comptes.
Article 20
Comptabilitat, control financer i règim comptable
1. L’exercici econòmic ha de coincidir amb l’any natural.
2. En la gestió economicofinancera, l’IEB s’ha de regir pels principis i els criteris generals que determina la normativa vigent i ha d’aplicar les normes específiques que es contenen en aquests Estatuts i les que, en relació amb les entitats que integren el sector públic, s’estableixen en la legislació economicofinancera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la Llei 7/2010 i en les normes reglamentàries de desplegament.
3. L’IEB ha de dur la comptabilitat i ha d’efectuar la rendició dels comptes en els termes establerts en l’article 88 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, amb independència de la possibilitat de dur els llibres auxiliars que es considerin adients. La comptabilitat de l’IEB ha de romandre a la seu de l’entitat.
4. Els fons de l’IEB s’han de custodiar en comptes bancaris oberts directament a nom de l’entitat.
5. El control financer ordinari de l’entitat l’ha d’efectuar la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant auditories, en els termes establerts en l’article 87 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i en disposicions complementàries.
Així mateix, l’IEB queda obligat a facilitar la informació i atendre els requeriments que faci, si s’escau, la direcció general competent en matèria de pressuposts, que li pot sol·licitar la informació que consideri rellevant per verificar el compliment de les disposicions vigents en matèria pressupostària.
6. Sens perjudici d’altres formes de control que corresponguin a altres òrgans de la Comunitat Autònoma, d’acord amb el que disposa l’article 17 de la Llei 7/2010, l’IEB es troba sotmès al control d’eficàcia i d’eficiència exercit per la conselleria a la qual es troba adscrit, que té per finalitat comprovar el grau de compliment dels objectius perseguits, l’adequada utilització dels recursos assignats i el compliment dels compromisos específics que pugui haver assumit en virtut de convenis, contractes o altres negocis jurídics.
Per dur a terme efectivament aquest control, la conselleria d’adscripció rebrà el pla anual d’actuacions i inversions i en donarà compte al Consell de Govern.
Article 21
Aprovació dels comptes anuals
1. En acabar l’exercici pressupostari, l’IEB ha de formular —a través del director— els comptes anuals, que han d’incloure totes les operacions pressupostàries, independents i auxiliars, patrimonials i de tresoreria, efectuades durant l’exercici.
2. Els comptes anuals de l’entitat han de ser formulats en el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l’exercici i han de ser aprovats definitivament en els sis mesos següents al tancament de l’exercici, una vegada emès i presentat, si escau, el corresponent informe d’auditoria.
3. Els comptes anuals s’han de trametre a la Intervenció General en els deu dies posteriors a la seva formulació i a la seva aprovació.
4. L’aprovació dels comptes anuals s’ha de fer d’acord amb el que preveu la legislació pressupostària i de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. El Consell de Direcció ha d’acordar a què s’han de destinar els romanents de l’exercici anterior. En tot cas, el romanent s’ha d’incorporar al pressupost de l’exercici corrent, mitjançant una modificació d’aquest tramitada segons el procediment establert per la normativa vigent.
Article 22
Obligació de subministrament d’informació
L’IEB ha de trametre a la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts, per mitjà de la conselleria d’adscripció, la documentació i els estats comptables necessaris per subministrar la informació adequada i suficient que permeti conèixer la seva situació economicofinancera i patrimonial, com també les seves dades principals de gestió i d’activitat, en els termes establerts per la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.
Article 23
Informe anual d’activitat i declaració de garantia de la gestió
1. Simultàniament a l’aprovació dels comptes anuals, el director ha de presentar al Consell de Direcció i a la conselleria d’adscripció un informe anual d’activitat i signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats duites a terme per l’ens durant l’any anterior. Ambdós documents han de contenir la valoració del grau de compliment del pla d’actuacions.
2. L’informe anual d’activitat ha d’incloure, entre altres aspectes, les dades relatives a les actuacions desenvolupades, els objectius aconseguits en els termes dels indicadors prevists i el compliment de les previsions relatives al pla economicofinancer, els recursos humans i les tecnologies de la informació.
3. S’ha de remetre una còpia d’aquest informe a la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda.
4. La declaració de garantia i responsabilitat ha d’oferir una garantia pel que fa a la destinació i aplicació dels recursos a les finalitats previstes, així com respectar el que s’estableix en l’article 18 de la Llei 7/2010.
Capítol IV
Règim de personal
Article 24
Règim de personal
1. El personal al servei de l’IEB pot ser:
a) Personal laboral propi.
b) Personal funcionari de les administracions consorciades que li sigui adscrit.
c) Personal funcionari de qualsevol administració pública que s’incorpori per qualsevol procediment de provisió o d’ocupació de llocs de treball, d’acord amb la normativa de funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. El personal laboral propi de l’IEB, a més de regir-se per les disposicions contingudes en l’Estatut bàsic de l’empleat públic que li siguin d’aplicació i per la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d’aquesta naturalesa, es regeix pels preceptes de la Llei 7/2010 i per les normes que la despleguin, com també per les normes d’ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que ho disposin expressament.
3. El personal funcionari al servei de l’IEB es regeix per la normativa de funció pública aplicable i, en particular, per la legislació de funció pública de la Comunitat Autònoma.
4. En tot cas, les funcions que impliquen la participació en l’exercici de potestats administratives les ha d’exercir el personal funcionari al servei de l’IEB.
5. L’IEB no pot disposar de personal eventual.
6. En tot cas, la selecció, la contractació o l’accés del personal ha de respectar els principis de capacitat, mèrit, publicitat i concurrència i s’ha de fer d’acord amb les autoritzacions i els informes previs exigits per la normativa vigent.
Capítol V
Contractació pública
Article 25
Règim de contractació
1. L’actuació de l’IEB en matèria de contractació s’ha d’ajustar a les disposicions del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, i les normes que la despleguen.
2. El director de l’IEB és l’òrgan de contractació, sens perjudici de la competència del Consell de Direcció per autoritzar i disposar les despeses corresponents d’acord amb el que preveu l’article 9.1.i d’aquests Estatuts.
3. La composició de la mesa de contractació l’ha de designar l’òrgan de contractació.
Capítol VI
Règim d’assessorament jurídic i de defensa en judici
Article 26
Assessorament jurídic
1. L’assessorament jurídic de l’IEB correspon, en primer terme, al personal propi que tengui atribuïda aquesta funció en la relació de llocs de treball.
2. En cas que l’IEB no tengui servei jurídic propi, mentre sigui ens instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, podrà demanar assessorament al Servei Jurídic de la conselleria d’adscripció. Tot això sense perjudici del que disposa l’article 26.2 de la Llei 7/2010.
Article 27
Representació i defensa en judici
La representació i defensa en judici de l’IEB s’ha de dur a terme d’acord amb el que disposa l’article 27.3 de la Llei 7/2010.
Capítol VII
Impugnació d’actes
Article 28
Impugnació d’actes no subjectes a dret administratiu
1. Contra els actes dels òrgans de l’IEB no subjectes a dret administratiu, les persones interessades poden exercir les accions i les reclamacions prèvies a la via judicial civil o laboral que preveu la llei.
2. Les reclamacions prèvies a la via judicial civil o laboral s’han d’interposar davant el conseller de la conselleria a la qual estigui adscrit l’IEB, a qui correspon resoldre-les d’acord amb el que estableix la legislació aplicable.
Article 29
Recursos contra actes subjectes a dret administratiu
1. Contra els actes de l’IEB subjectes a dret administratiu, les persones interessades poden exercir les accions i interposar els recursos que preveu la legislació autonòmica i estatal que hi sigui aplicable. A aquest efecte, posen fi a la via administrativa els actes que dicten el Consell de Direcció i el president de l’IEB en l’exercici de les seves competències.
2. Contra els actes subjectes a dret administratiu dictats pel director de l’IEB que siguin susceptibles de recurs administratiu, pertoca interposar recurs d’alçada davant el president de l’IEB.
Capítol VIII
Modificació dels Estatuts
Article 30
Modificació dels Estatuts
1. La modificació dels Estatuts de l’IEB s’ha d’elevar, en tot cas i amb caràcter previ a l’aprovació per part del Consell de Direcció, al Consell de Govern perquè en faci l’autorització prèvia, i es regeix per la legislació autonòmica que regula el sector públic, especialment per l’article 59 de la Llei 7/2010.
2. Correspon al Consell de Direcció, a proposta del president, aprovar l’acord de sol·licitud d’autorització prèvia al Consell de Govern per a la modificació dels Estatuts.
3. Realitzada l’autorització prèvia, el president ha d’elevar el text al Consell de Direcció perquè l’aprovi definitivament.
4. La modificació dels Estatuts s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Capítol IX
Separació, fusió i dissolució
Article 31
Separació de les entitats consorciades
1. La separació d’algun dels membres de l’IEB s’ha de fer amb un preavís mínim de tres mesos, sempre que ho acordi el Consell de Direcció, segons el que estableix l’article 12.2 d’aquests Estatuts, i que l’entitat que se’n separi estigui al corrent dels compromisos contrets anteriorment i garanteixi la liquidació de les obligacions aprovades fins al moment de la separació.
2. En cas que s’aprovi la separació, si és necessari fer liquidació parcial a instàncies de l’entitat de què es tracta o per acord del Consell de Direcció, aquesta s’ha de dur a terme seguint les mateixes normes que estableix l’article 34 d’aquests Estatuts.
3. El que disposa aquest article només és aplicable quan la separació d’una entitat integrada en l’IEB permeti la continuïtat d’aquest amb dues o més entitats consorciades.
Article 32
Fusió
La fusió de l’IEB requereix l’acord del Consell de Direcció per majoria qualificada de dos terços i es regeix per la legislació autonòmica que regula el sector públic, especialment per l’article 59 de la Llei 7/2010.
Article 33
Dissolució
1. L’IEB es dissoldrà, sens perjudici del que s’exposa en l’article 59.1 de la Llei 7/2010, per:
a) acord dels membres que l’integren;
b) impossibilitat legal o material, declarada pel Consell de Direcció, d’assolir els seus objectius.
2. L’acord de dissolució —tant si es produeix el primer supòsit de fet previst en l’apartat anterior com el segon— s’ha d’adoptar amb les formalitats i en els termes establerts en l’article 12.3 d’aquests Estatuts.
Article 34
Liquidació de béns
L’acord de dissolució ha de determinar com s’han de liquidar els béns que pertanyen a l’IEB i com s’han de revertir les obres i les instal·lacions existents, d’acord amb les directrius següents:
a) S’ha de designar una comissió liquidadora, que ha d’elevar al Consell de Direcció la proposta sobre el procediment per formalitzar la dissolució de l’IEB.
b) En cap cas el procés de dissolució i de liquidació de l’IEB no pot implicar la paralització, la suspensió o la no-prestació dels serveis i les activitats que dugui a terme l’IEB. Pel que fa a aquests serveis i a aquestes activitats, el Govern de les Illes Balears pot adoptar les mesures que consideri adequades per garantir-ne la continuïtat, sens perjudici de mantenir el caràcter autònom de l’IEB fins al moment de la seva liquidació efectiva.
c) La constitució de la Comissió Liquidadora no comporta cap alteració en el funcionament dels òrgans de l’IEB, llevat de les funcions atribuïdes al Consell de Direcció en els apartats f, h, i, n, o i p de l’article 9.1 i en l’article 9.2 d’aquests Estatuts, que requereixen la fiscalització i l’aprovació ulterior per part del Govern de les Illes Balears.