Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 14078
Acord del Consell de Govern de 19 de juliol de 2013 pel qual s’autoritza la modificació dels Estatuts de l’Institut d’Estudis Baleàrics

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant el Decret 55/2012, de 13 de juliol, es va extingir l’organisme autònom Institut d’Estudis Baleàrics i es va integrar en el Consorci per al Foment de la Llengua Catalana i la Projecció Exterior de la Cultura de les Illes Balears i, mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 13 de juliol, es va autoritzar la modificació del Consorci per al Foment de la Llengua Catalana i la Projecció Exterior de la Cultura de les Illes Balears, la modificació dels seus Estatuts i el canvi de denominació a Institut d’Estudis Baleàrics.

D’acord amb la reestructuració de l’Administració duita a terme pel Govern de les Illes Balears, es va aprovar el Decret 15/2013, de 7 de juny, del president de les Illes Balears, pel qual es modificava el Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’establien les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta modificació va atorgar a l’IEB les competències relatives a la promoció i defensa dels drets lingüístics; l’organització, la gestió i la certificació de les proves de coneixements de llengua catalana per a la població adulta fora de l’ensenyament reglat; la gestió i la certificació dels cursos i les proves lliures inclosos en el Pla de Reciclatge i Formació Lingüística i Cultural; la concessió de l’exempció de l’avaluació de la llengua i la literatura catalanes, i l’homologació dels estudis de llengua catalana de l’educació secundària obligatòria i del batxillerat amb els certificats de coneixements de llengua catalana expedits per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.

D’aquesta manera s’aconsegueix centralitzar en un mateix organisme la formació no reglada i l’avaluació de llengua catalana, se simplifica l’estructura administrativa i es facilita als ciutadans el procés d’obtenció dels certificats de llengua catalana.

Per tot això, s’ha redactat una proposta de modificació dels Estatuts de l’Institut d’Estudis Baleàrics i s’ha informat d’aquesta proposta la Universitat de les Illes Balears, el Consell Insular de Mallorca, el Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d’Eivissa, el Consell Insular de Formentera, la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts i la Direcció de l’Advocacia, entitats membres del Consell de Direcció de l’IEB.

L’article 59.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la modificació dels consorcis requereix l’acord previ del Consell de Govern. L’acord s’ha d’adoptar a proposta de la conselleria afectada, amb l’informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts. Així mateix, segons l’article 60.3 de la Llei esmentada, les modificacions dels estatuts dels consorcis s’han d’elevar, en tot cas i amb caràcter previ a la seva aprovació per l’òrgan de l’entitat que correspongui, al Consell de Govern perquè en faci l’autorització prèvia.

En data 10 de juny de 2013, el Departament Jurídic i Administratiu de la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts va emetre un informe favorable relatiu a la modificació dels Estatuts de l’IEB.

En data 8 de juliol de 2013, la Direcció General de Pressuposts i Finançament va emetre també un informe sobre els Estatuts esmentats.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, en la sessió de dia 19 de juliol de 2013, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Autoritzar la modificació dels Estatuts de l’Institut d’Estudis Baleàrics, que queden redactats tal com apareixen en l’annex d’aquest Acord.

Segon. Ordenar la publicació d’aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 19 de juliol de 2013

El secretari del Consell de Govern

Antonio Gómez Pérez

 

 

ANNEX

ESTATUTS DEL CONSORCI INSTITUT D’ESTUDIS BALEÀRICS

 

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Denominació, naturalesa jurídica i entitats que integren el consorci

1. L’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB), a l’empara del que disposa l’article 2.1.e de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és un consorci amb caràcter d’ens públic, de naturalesa corporativa de base associativa, amb personalitat jurídica i patrimoni propis, independents dels seus membres, i que es regeix per les disposicions legals i reglamentàries pròpies de la seva naturalesa i per aquests Estatuts.

2. L’IEB està integrat per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Universitat de les Illes Balears, el Consell Insular de Mallorca, el Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d’Eivissa i el Consell Insular de Formentera.

Article 2

Règim jurídic

L’IEB es regeix, amb caràcter general i sens perjudici de les particularitats que contenen aquests Estatuts, pel dret administratiu. Així, es regeix per l’ordenament jurídic públic administratiu de l’Administració de la Comunitat Autònoma, especialment el referent als consorcis, en els termes que estableix l’article 58.2 de la Llei 7/2010, i per la resta de disposicions legals i reglamentàries que hi siguin aplicables.

Article 3

Capacitat jurídica

1. L’IEB gaudeix de plena capacitat d’obrar per complir els seus objectius i, consegüentment, de capacitat per realitzar actes d’administració i disposició de béns, subscriure contractes, formalitzar convenis, ser beneficiari d’expropiacions, assumir obligacions, interposar recursos i, en general, dur a terme tots els actes necessaris per aconseguir les finalitats que es fixin.

2. La representació de l’IEB, com a persona jurídica, l’exerceixen les persones i l’organització que determinen aquests Estatuts.

3. L’IEB no té finalitat lucrativa.

Article 4

Finalitats

L’IEB té l’objectiu d’exercir les funcions següents:

  1. El foment de la investigació, en totes les àrees de la ciència, en temes relacionats amb les Illes Balears, d’acord amb els objectius generals que de cara a la investigació proposin el Govern de les Illes Balears i el mateix IEB.
  2. La formació lingüística no reglada en llengua catalana dels ciutadans de les Illes Balears. En aquest àmbit, ha de fomentar l’organització de cursos, seminaris, conferències, centres d’autoaprenentatge i tota classe de tècniques i estratègies formatives.
  3. L’organització, la gestió i la certificació de les proves de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats destinades a avaluar els coneixements de llengua catalana de la població adulta fora de l’ensenyament reglat.
  4. L’organització i la gestió dels cursos presencials i de les proves lliures inclosos en el Pla de Reciclatge i Formació Lingüística i Cultural, i l’expedició dels certificats de notes i de capacitació inclosos en el Pla esmentat.
  5. La concessió de l’exempció de l’avaluació de la llengua i la literatura catalanes, i l’homologació dels estudis de llengua catalana de l’educació secundària obligatòria i del batxillerat amb els certificats de coneixements de llengua catalana de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
  6. La resolució de les sol·licituds d’equivalència amb els certificats de llengua catalana.
  7. La difusió, per mitjans propis o aliens, de tot tipus d’activitat cultural que tengui a veure amb les Illes Balears.
  8. La publicació en el camp dels estudis locals, a través de l’elaboració de monografies, col·leccions i revistes, com també l’organització de jornades, congressos i conferències.
  9. L’estudi i la difusió de les modalitats lingüístiques del català pròpies de les Illes Balears, com a patrimoni cultural i element vertebrador de la identitat de les Illes, sens perjudici de la unitat de la llengua, d’acord amb l’article 35 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.
  10. La supervisió, tant des del punt de vista lingüístic com cultural, dels llibres de text usats en els centres docents no universitaris de les Illes Balears.
  11. L’assessorament lingüístic de la Radiotelevisió de les Illes Balears (IB3).
  12. La programació de diverses activitats culturals relatives a l’intercanvi i la relació entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera i entre les Illes Balears i l’exterior.
  13. La projecció exterior de la cultura de les Illes Balears.
  14. El foment dels usos socials de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, com ara el doblatge de pel·lícules, l’emissió radiofònica i televisiva i la presència del català en la premsa, en el món judicial i empresarial i en tots els àmbits de la vida diària.
  15. La promoció i defensa dels drets lingüístics.
  16. La investigació en el camp sociolingüístic i, de manera especial, sobre l’ús de la llengua catalana a les Illes Balears.
  17. L’assessorament al Govern de les Illes Balears i als organismes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en tots els temes de la seva competència que li siguin sol·licitats.
  18. L’exercici de la Secretaria del Patronat Ramon Llull.
  19. La gestió del Centre de Publicacions i del fons bibliogràfic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  20. La gestió del registre de la propietat intel·lectual.
  21. La publicació de materials diversos relacionats amb les finalitats de l’IEB.
  22. La realització d’activitats que s’adiguin amb les finalitats de l’IEB.

Article 5

Règim de l’Institut d’Estudis Baleàrics com a mitjà propi instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

1. D’acord amb el que estableix l’article 24.6 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, l’IEB té caràcter de mitjà propi de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’ens instrumentals que integren el sector públic de la Comunitat Autònoma. De la mateixa manera, l’IEB té caràcter de mitjà propi de les administracions consorciades i dels ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental d’aquestes administracions.

2. A aquest efecte, l’Administració de la Comunitat Autònoma o qualsevol de les administracions o entitats esmentades en l’apartat anterior poden encarregar a l’IEB l’execució de qualsevol actuació material relacionada amb qualsevol de les finalitats pròpies de l’IEB, sense que, per la seva banda, aquest pugui participar en cap licitació de la contractació pública establerta per aquestes administracions o entitats instrumentals. La contraprestació a favor de l’IEB per raó dels encàrrecs de gestió que rebi s’ha de calcular segons els costs reals imputables a l’execució dels projectes, tenint en compte especialment la informació que aporti l’IEB.

3. En tot cas, el caràcter de mitjà propi de l’IEB a què es refereixen els apartats anteriors exigeix que l’IEB verifiqui els criteris per poder ser considerat consorci del sector públic autonòmic, en els termes establerts en l’article 58 de la Llei 7/2010. D’aquesta manera, en cas que no es verifiquin aquests criteris, l’IEB no ha d’adquirir la condició de mitjà propi instrumental de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’administracions públiques i ens instrumentals o, si s’escau, ha de perdre aquesta condició.

Article 6

Domicili

L’IEB té el domicili al primer pis del número 29 del carrer d’Alfons el Magnànim, de Palma.

Capítol II

Òrgans de l’Institut d’Estudis Baleàrics

Article 7

Òrgans

L’IEB es regeix pels òrgans següents:

1. Òrgans de govern:

  1. El Consell de Direcció
  2. El president

2. Òrgan executiu i de direcció:

El director

Secció 1a

Del Consell de Direcció

Article 8

Composició del Consell de Direcció

1. El Consell de Direcció, òrgan superior de govern de l’IEB, està format pels membres següents:

  1. El president de l’IEB, que ha de ser el conseller titular de la conselleria a la qual estigui adscrit l’IEB.
  2. Cinc representants de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears nomenats pel conseller titular de la conselleria a la qual estigui adscrit l’IEB, un dels quals en serà el vicepresident, i substituirà el president en cas d’absència, malaltia o vacant.
  3. Un representant de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.
  4. Un representant de la Universitat de les Illes Balears.
  5. Un representant del Consell Insular de Mallorca.
  6. Un representant del Consell Insular de Menorca.
  7. Un representant del Consell Insular d’Eivissa.
  8. Un representant del Consell Insular de Formentera.

2. El secretari ha de ser nomenat pel Consell de Direcció a proposta del president. Pot ser membre del Consell —en aquest cas assisteix a les sessions amb veu i vot— o no ser-ho —i en aquest cas té veu però no vot.

3. També ha d’assistir a les sessions del Consell de Direcció, amb tasques d’assessorament jurídic, amb veu i sense vot, un representant de la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici que aquesta pugui delegar les dites funcions en un membre del servei que tengui atribuït l’assessorament jurídic de l’ens.

4. El director, si n’hi ha, ha d’assistir a les sessions del Consell de Direcció, amb veu però sense vot. També hi han d’assistir els tècnics o els assessors que hagin estat convidats pel president.

5. Els assistents a les sessions del Consell de Direcció que tenguin veu però no vot no s’han de tenir en consideració a l’hora de valorar el quòrum d’assistència.

6. El membre esmentat en el punt 1, apartat a, adquirirà la condició de membre i serà nomenat de forma automàtica quan accedeixi al càrrec com a titular de la conselleria corresponent. La resta de membres seran designats i nomenats per l’entitat o institució corresponents —com també les persones que els han de suplir en cas d’absència, vacant, malaltia o impediment legítim— i s’entendrà que han estat nomenats pel càrrec que ocupen.

7. Els membres del Consell de Direcció cessaran automàticament com a tals quan cessin del càrrec pel qual foren nomenats. La plaça romandrà vacant al Consell de Direcció fins que l’entitat que correspongui faci un nou nomenament. En cas de falta de nomenament d’algun dels membres, aquest no computarà en el càlcul del quòrum de constitució i de votació del Consell de Direcció.

8. Els membres del Consell de Direcció no tenen dret a percebre cap tipus de dieta per assistir a les sessions.

9. En cas que s’ampliï el nombre de membres de l’IEB perquè s’hagin admès noves entitats, en l’acord que s’adopti hi ha de figurar la nova composició del Consell de Direcció.

Article 9

Funcions del Consell de Direcció

1. Corresponen al Consell de Direcció les funcions següents:

  1. Orientar, d’una manera general, les activitats de l’IEB en el marc dels objectius estatutaris. A aquest efecte, ha d’elaborar i aprovar un pla general d’actuacions i els plans pluriennals que consideri necessaris. En tot cas, aquests plans s’han de reflectir en els pressuposts anuals de l’IEB, que han d’incloure també el pla d’inversions i els projectes d’obres, d’instal·lacions i de serveis.
  2. Aprovar l’avantprojecte de pressupost de l’IEB.
  3. Aprovar definitivament els comptes anuals de l’IEB, en els sis mesos següents al tancament de l’exercici, en els termes establerts en l’article 13.3 de la Llei 7/2010.
  4. Aprovar la liquidació anual del pressupost vençut, que haurà de ser remesa posteriorment a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.
  5. Aprovar, si escau, els preus privats o les tarifes corresponents als serveis prestats per l’IEB en règim de dret privat, amb l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d’adscripció, i proposar a aquesta conselleria d’adscripció, si escau, l’aprovació de preus públics o taxes a favor de l’IEB per raó de la prestació de serveis en règim de dret públic.
  6. Aprovar les condicions generals d’accés als llocs de treball i als càrrecs directius, el règim de prestació de funcions, les plantilles i les remuneracions, i la negociació i l’aprovació del conveni col·lectiu del personal al servei de l’IEB.
  7. Dissenyar la política de personal de l’IEB, amb les limitacions que, si escau, s’estableixin reglamentàriament en els termes prevists en l’article 20.6 i en la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010, i en el marc del que disposen els articles 22, 23 i 61 de la Llei esmentada, a més de les disposicions contingudes en l’Estatut bàsic de l’empleat públic que siguin aplicables.
  8. Aprovar els reglaments de règim intern, d’organització i de funcionament de les diverses activitats.
  9. Autoritzar despeses de quantia superior a 120.000 euros, sens perjudici de la necessitat de demanar l’autorització prèvia del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d’adscripció, pel que fa als expedients de despesa de quantia superior a 500.000 euros, d’acord amb el que preveu l’article 15.2 de la Llei 7/2010.
  10. Aprovar la contractació de tot tipus d’operacions financeres i de crèdit a curt o llarg termini, amb les limitacions establertes en l’article 12 de la Llei 7/2010.
  11. Establir l’estructura de l’IEB, creant consells acadèmics, seccions o àrees d’activitat, sempre que no impliquin cap cost econòmic, i determinant-ne el contingut i les competències.
  12. Aprovar l’acord de sol·licitud d’autorització prèvia al Consell de Govern per modificar els Estatuts de l’IEB.
  13. Aprovar la modificació dels Estatuts, amb l’autorització prèvia del Consell de Govern.
  14. Acordar l’adquisició, l’alienació i el gravamen dels béns immobles i dels béns mobles que integren el patrimoni de l’IEB.
  15. Aprovar els projectes d’obres, d’instal·lacions i de serveis d’un termini d’execució superior al pressupost anual, i també el seu pla de finançament.
  16. Exercir les facultats de dur a terme tot tipus d’accions, excepcions, recursos i reclamacions judicials i administratives en defensa dels drets i els interessos de l’IEB, sens perjudici de les facultats reconegudes al president en l’article 14.1.g d’aquests Estatuts.
  17. Fixar els criteris d’ordenació de pagaments i assignar en aquesta matèria les atribucions del director, sens perjudici de la coordinació i el control de la gestió de la tresoreria per part dels òrgans competents de l’Administració de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l’article 11 de la Llei 7/2010.
  18. Adoptar les disposicions i les mesures necessàries per assolir la millor organització i el millor funcionament de l’IEB.
  19. Qualsevol altra facultat no atribuïda expressament a un altre òrgan de l’IEB.

2.  El Consell de Direcció pot delegar les funcions que li són pròpies en els altres òrgans de govern de l’IEB, en el seu òrgan directiu, en les comissions o en els comitès que constitueixi a aquest efecte, llevat d’aquelles a què es refereixen els apartats a, b, c, d, e, i, j i q del punt anterior.

Article 10

Periodicitat de les sessions

1. El Consell de Direcció s’ha de reunir en sessió ordinària dues vegades l’any per examinar i aprovar els documents anuals exigits per les lleis.

2. El Consell de Direcció s’ha de reunir en sessió extraordinària sempre que el convoqui el president, per iniciativa pròpia o a petició de la meitat dels seus membres, per deliberar i prendre acords sobre les funcions que el Consell té atribuïdes.

Article 11

Convocatòria i ordre del dia

1. Les convocatòries de les reunions s’han de fer per escrit, amb l’ordre del dia corresponent, i s’han de notificar a cadascun dels membres amb una antelació mínima de cinc dies naturals. En els casos d’urgència, la convocatòria s’ha de fer almenys amb vint-i-quatre hores d’antelació.

2. L’ordre del dia ha de contenir tots els temes que s’han de tractar en les reunions que es convoquin. Fora de l’ordre del dia no es poden adoptar acords vàlids, llevat que siguin presents en la sessió tots els membres del Consell de Direcció i els temes siguin considerats urgents per la majoria.

Article 12

Adopció d’acords

1. Els acords del Consell de Direcció s’han d’adoptar pel vot de la majoria dels membres que siguin presents en el moment de la votació. Per prendre acords en primera convocatòria, és necessari que hi hagi almenys la meitat més un dels membres en exercici del càrrec, entre els quals hi ha d’haver el president o, en absència o malaltia d’aquest, el vicepresident, i han d’haver estat convocats degudament. Per prendre acords en segona convocatòria —que s’ha de fer a partir d’una hora després de la primera— com a mínim han d’assistir-hi el president o el vicepresident i tres vocals. Si el secretari no hi és present, el president o el vicepresident designarà un membre del Consell de Direcció perquè n’assumeixi les funcions.

2. S’exceptuen del règim previst en l’apartat anterior els acords relatius a l’admissió i la separació de membres de l’IEB, a la creació d’organismes instrumentals i a la modificació dels Estatuts. Per adoptar acords vàlids en tots aquests casos es requereix el vot favorable de dos terços dels membres del Consell de Direcció en l’exercici del càrrec.

3. Els acords de dissolució o liquidació de l’IEB requereixen —a més de la majoria qualificada a què es refereix l’apartat anterior— la ratificació dels òrgans de govern de cadascuna de les entitats que integren l’IEB.

4. Es permet fer votacions a través del sistema de delegació del vot. Si un membre del Consell de Direcció amb dret a vot és absent en la presa de decisions, pot manifestar la seva voluntat i fer ús del dret que té atribuït a través de la delegació per escrit en un altre membre del Consell.

Article 13

Règim de funcionament

El Consell de Direcció ha de regular el seu funcionament d’acord amb les prescripcions contingudes en aquests Estatuts. En allò que no s’hi preveu, hi és aplicable la legislació vigent en matèria d’òrgans col·legiats.

Secció 2a

Del president

Article 14

Funcions del president

1. Corresponen al president les funcions següents:

  1. Exercir la representació institucional de l’entitat.
  2. Fixar l’ordre del dia de les sessions del Consell de Direcció.
  3. Convocar, presidir, suspendre i aixecar les sessions, dirigir les deliberacions i decidir els empats amb el seu vot de qualitat.
  4. Nomenar i separar la persona titular del càrrec de director i els càrrecs directius de l’IEB.
  5. Supervisar les activitats de l’IEB i elevar al Consell de Direcció la documentació i els informes que consideri oportuns.
  6. Dictar les disposicions particulars que siguin necessàries per desenvolupar els acords del Consell de Direcció.
  7. Exercir, en cas d’urgència, les facultats de dur a terme tot tipus d’accions, excepcions, recursos i reclamacions judicials i administratives en defensa dels drets i els interessos de l’IEB, i comunicar-ho al Consell de Direcció en la primera reunió que tengui lloc.
  8. Aprovar les propostes de modificació del pressupost, dins els límits que estableixi el Consell de Direcció.
  9. Contractar operacions de tresoreria.
  10. Formular al Consell de Direcció les propostes de reglaments de règim intern, d’organització i de funcionament de les diverses activitats de l’IEB.
  11. Resoldre els recursos d’alçada interposats contra els actes administratius dictats pels òrgans executius de l’IEB.
  12. Assumir altres funcions que li siguin encomanades expressament o li delegui el Consell de Direcció d’entre les que siguin de naturalesa delegable.

2. El president pot delegar les seves funcions, en tot o en part, amb caràcter temporal o permanent, en el director, excepte les que li hagi delegat el Consell de Direcció.

Secció 3a

Del director

Article 15

Nomenament i naturalesa del càrrec

1. El president pot nomenar, amb caràcter potestatiu, un director com a òrgan de direcció de l’IEB. Aquest nomenament, si s’escau, s’ha de comunicar al Consell de Govern.

2. El càrrec de director ha de recaure en una persona amb titulació universitària i un perfil professional adient.

3. El director, en cas que es decideixi nomenar-ne un, ha de mantenir amb l’IEB una relació de naturalesa laboral, com a personal d’alta direcció, que es regeix per les clàusules estipulades en el contracte de treball corresponent i, supletòriament, per les disposicions vigents en matèria laboral. Al director li és aplicable la normativa reguladora del règim d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d’acord amb el que estableix l’article 21.2 de la Llei 7/2010.

4. En cas que el director sigui empleat públic estarà assimilat al rang d’alt càrrec als efectes prevists en l’article 99.1 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en l’article 87.1 de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, que regulen la declaració de la situació de serveis especials.

5. La retribució bruta anual del director no pot excedir la retribució anual establerta per als directors generals en les respectives lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. El director, a més de cessar en els supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i la normativa laboral aplicable, cessarà automàticament quan ho faci el conseller que el va nomenar. En tot cas, el cessament s’ha de comunicar al Consell de Govern.

7. El director no pot percebre en el moment del seu cessament cap indemnització, llevat de les que estiguin establertes per disposició legal de dret necessari. A aquest efecte, no es poden pactar o subscriure clàusules contractuals que tenguin per objecte reconèixer indemnitzacions o compensacions econòmiques, sigui quina sigui la seva naturalesa o quantia.

Article 16

Funcions del director

Corresponen al director les funcions següents:

  1. Representar administrativament l’IEB davant les administracions públiques, les institucions, les entitats públiques i privades i les persones particulars.
  2. Executar i fer complir els acords i les directrius del Consell de Direcció.
  3. Dirigir l’acció de promoció cultural, científica i lingüística de l’IEB.
  4. Dirigir la gestió econòmica i administrativa que resulti necessària per assolir els objectius de l’IEB.
  5. Impulsar i dur a terme els actes encaminats a l’execució del pla anual cultural, científic i lingüístic de l’IEB.
  6. Dirigir, gestionar i inspeccionar les instal·lacions, els serveis i les activitats de l’IEB.
  7. Adoptar, d’acord amb el criteri del Consell de Direcció, les mesures que garanteixin el funcionament correcte de l’IEB, inclosa la contractació de personal i de serveis.
  8. Exercir de cap de personal de l’IEB.
  9. Preparar el pla anual d’actuacions i el pla estratègic de subvencions.
  10. Elaborar l’avantprojecte del pressupost anual, d’acord amb el pla anual d’actuacions i el pla estratègic de subvencions.
  11. Ser l’òrgan competent per a la concessió de subvencions.
  12. Actuar d’òrgan de contractació de l’IEB i, com a tal, aprovar els plecs de clàusules administratives, de prescripcions tècniques o de condicions que hagin de regir la contractació amb l’IEB, nomenar els components de les meses de contractació que hagin de constituir-se i signar els contractes corresponents, en els termes que preveu l’article 25.2 d’aquests Estatuts.
  13. Autoritzar i disposar despeses i reconèixer obligacions fins a 120.000 euros i proposar al Consell de Direcció l’autorització de despeses en quantia superior a 120.000 euros, sens perjudici de la necessitat de demanar l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d’adscripció pel que fa als expedients de despesa de quantia superior a 50.000 euros, d’acord amb el que preveu l’article 15.2 de la Llei 7/2010; com també, si escau, ordenar els pagaments en els termes que estableixi el Consell de Direcció d’acord amb la lletra q de l’article 9.1 d’aquests Estatuts.
  14. Expedir certificats.
  15. Organitzar actes acadèmics.
  16. Subscriure acords, convenis, concerts i accions de patrocini d’inversions o esdeveniments i tots els documents que siguin necessaris per gestionar l’IEB i per al compliment de les seves obligacions i que impliquin una despesa no superior a 120.000 €.
  17. Subscriure l’informe anual d’activitat i la declaració de garantia i responsabilitat, i informar-ne el Consell de Direcció, de conformitat amb el que preveuen els apartats 2, 3 i 4 de l’article 18 de la Llei 7/2010.
  18. Formular els comptes anuals de l’IEB dins els tres primers mesos de l’exercici.
  19. Preparar la liquidació del pressupost vençut i sotmetre’l a la consideració del president.
  20. Exercir les accions judicials i administratives que siguin necessàries per defensar els interessos de l’IEB, amb l’autorització prèvia del Consell de Direcció o, en casos d’urgència, del president.
  21. Qualsevol altra funció que li encomanin expressament o li deleguin el Consell de Direcció o el president, en l’àmbit de les seves competències respectives.

Capítol III

Règim patrimonial, financer, pressupostari i comptable

Article 17

Patrimoni

1. El patrimoni de l’IEB és distint i independent del que és privatiu dels membres que l’integren.

2. Constitueixen el patrimoni de l’IEB:

a) Els béns i drets que, en el moment de constituir-se o amb posterioritat, hi aportin les entitats consorciades, llevat dels béns de domini públic, propietat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o cedits a aquesta i afectes als serveis que presta l’IEB, en relació amb els quals aquest té únicament el dret d’ús i les obligacions de conservació i millora en els termes que s’estableixen en l’escriptura constitutiva.

b) Els béns i els drets que adquireixi o rebi per qualsevol títol.

3. El patrimoni de l’IEB ha de quedar reflectit en l’inventari corresponent, que ha de revisar i aprovar anualment el Consell de Direcció.

4. L’IEB es regeix per la normativa de patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de l’aplicació de la legislació de béns de les entitats locals pel que fa als adscrits als consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera.

Article 18

Finançament

Per dur a terme les seves activitats, l’IEB es pot finançar, d’acord amb l’article 10 de la Llei 7/2010, amb els recursos econòmics següents:

  1. Els béns i drets que constitueixen el seu patrimoni.
  2. Els productes i les rendes d’aquest patrimoni.
  3. Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzat a percebre, segons les disposicions per les quals es regeix.
  4. Les transferències, corrents o de capital, que tengui assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d’altres administracions o entitats públiques.
  5. Les subvencions, corrents o de capital, que procedeixen de les administracions o entitats públiques.
  6. Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, que pugui percebre d’entitats privades i de particulars.
  7. L’endeutament a curt o llarg termini, en els termes que prevegi la llei i, en particular, l’article 12 de la Llei 7/2010.
  8. Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.

Article 19

Pressupost

1. El pressupost de l’IEB s’integra en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i s’ha d’aprovar sense dèficit inicial entre els seus estats de despeses o de dotacions i els seus estats d’ingressos o de recursos.

2. L’avantprojecte de pressupost de l’IEB per a l’any següent s’ha d’aprovar abans de la data que es determini mitjançant una ordre de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts, d’acord amb la disposició final tercera de la Llei 7/2010.

3. El director de l’IEB ha de presentar l’avantprojecte del pressupost al president, que n’ha de fixar la formulació definitiva i l’ha de sotmetre a la consideració del Consell de Direcció perquè l’aprovi abans de la data prevista en el punt anterior.

4. Si s’inicia un exercici econòmic sense haver entrat en vigor el pressupost general corresponent, s’entén prorrogat el de l’exercici anterior fins que s’aprovi el nou pressupost.

5. La liquidació dels pressuposts l’han de formular i aprovar els mateixos òrgans de l’IEB i en els mateixos terminis que els comptes anuals, i s’ha de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma juntament amb aquests comptes.

Article 20

Comptabilitat, control financer i règim comptable

1. L’exercici econòmic ha de coincidir amb l’any natural.

2. En la gestió economicofinancera, l’IEB s’ha de regir pels principis i els criteris generals que determina la normativa vigent i ha d’aplicar les normes específiques que es contenen en aquests Estatuts i les que, en relació amb les entitats que integren el sector públic, s’estableixen en la legislació economicofinancera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la Llei 7/2010 i en les normes reglamentàries de desplegament.

3. L’IEB ha de dur la comptabilitat i ha d’efectuar la rendició dels comptes en els termes establerts en l’article 88 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, amb independència de la possibilitat de dur els llibres auxiliars que es considerin adients. La comptabilitat de l’IEB ha de romandre a la seu de l’entitat.

4. Els fons de l’IEB s’han de custodiar en comptes bancaris oberts directament a nom de l’entitat.

5. El control financer ordinari de l’entitat l’ha d’efectuar la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant auditories, en els termes establerts en l’article 87 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i en disposicions complementàries.

Així mateix, l’IEB queda obligat a facilitar la informació i atendre els requeriments que faci, si s’escau, la direcció general competent en matèria de pressuposts, que li pot sol·licitar la informació que consideri rellevant per verificar el compliment de les disposicions vigents en matèria pressupostària.

6. Sens perjudici d’altres formes de control que corresponguin a altres òrgans de la Comunitat Autònoma, d’acord amb el que disposa l’article 17 de la Llei 7/2010, l’IEB es troba sotmès al control d’eficàcia i d’eficiència exercit per la conselleria a la qual es troba adscrit, que té per finalitat comprovar el grau de compliment dels objectius perseguits, l’adequada utilització dels recursos assignats i el compliment dels compromisos específics que pugui haver assumit en virtut de convenis, contractes o altres negocis jurídics.

Per dur a terme efectivament aquest control, la conselleria d’adscripció rebrà el pla anual d’actuacions i inversions i en donarà compte al Consell de Govern.

Article 21

Aprovació dels comptes anuals

1. En acabar l’exercici pressupostari, l’IEB ha de formular —a través del director— els comptes anuals, que han d’incloure totes les operacions pressupostàries, independents i auxiliars, patrimonials i de tresoreria, efectuades durant l’exercici.

2. Els comptes anuals de l’entitat han de ser formulats en el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l’exercici i han de ser aprovats definitivament en els sis mesos següents al tancament de l’exercici, una vegada emès i presentat, si escau, el corresponent informe d’auditoria.

3. Els comptes anuals s’han de trametre a la Intervenció General en els deu dies posteriors a la seva formulació i a la seva aprovació.

4. L’aprovació dels comptes anuals s’ha de fer d’acord amb el que preveu la legislació pressupostària i de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. El Consell de Direcció ha d’acordar a què s’han de destinar els romanents de l’exercici anterior. En tot cas, el romanent s’ha d’incorporar al pressupost de l’exercici corrent, mitjançant una modificació d’aquest tramitada segons el procediment establert per la normativa vigent.

Article 22

Obligació de subministrament d’informació

L’IEB ha de trametre a la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts, per mitjà de la conselleria d’adscripció, la documentació i els estats comptables necessaris per subministrar la informació adequada i suficient que permeti conèixer la seva situació economicofinancera i patrimonial, com també les seves dades principals de gestió i d’activitat, en els termes establerts per la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.

Article 23

Informe anual d’activitat i declaració de garantia de la gestió

1. Simultàniament a l’aprovació dels comptes anuals, el director ha de presentar al Consell de Direcció i a la conselleria d’adscripció un informe anual d’activitat i signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats duites a terme per l’ens durant l’any anterior. Ambdós documents han de contenir la valoració del grau de compliment del pla d’actuacions.

2. L’informe anual d’activitat ha d’incloure, entre altres aspectes, les dades relatives a les actuacions desenvolupades, els objectius aconseguits en els termes dels indicadors prevists i el compliment de les previsions relatives al pla economicofinancer, els recursos humans i les tecnologies de la informació.

3. S’ha de remetre una còpia d’aquest informe a la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda.

4. La declaració de garantia i responsabilitat ha d’oferir una garantia pel que fa a la destinació i aplicació dels recursos a les finalitats previstes, així com respectar el que s’estableix en l’article 18 de la Llei 7/2010.

Capítol IV

Règim de personal

Article 24

Règim de personal

1. El personal al servei de l’IEB pot ser:

a) Personal laboral propi.

b) Personal funcionari de les administracions consorciades que li sigui adscrit.

c) Personal funcionari de qualsevol administració pública que s’incorpori per qualsevol procediment de provisió o d’ocupació de llocs de treball, d’acord amb la normativa de funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El personal laboral propi de l’IEB, a més de regir-se per les disposicions contingudes en l’Estatut bàsic de l’empleat públic que li siguin d’aplicació i per la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d’aquesta naturalesa, es regeix pels preceptes de la Llei 7/2010 i per les normes que la despleguin, com també per les normes d’ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que ho disposin expressament.

3. El personal funcionari al servei de l’IEB es regeix per la normativa de funció pública aplicable i, en particular, per la legislació de funció pública de la Comunitat Autònoma.

4. En tot cas, les funcions que impliquen la participació en l’exercici de potestats administratives les ha d’exercir el personal funcionari al servei de l’IEB.

5. L’IEB no pot disposar de personal eventual.

6. En tot cas, la selecció, la contractació o l’accés del personal ha de respectar els principis de capacitat, mèrit, publicitat i concurrència i s’ha de fer d’acord amb les autoritzacions i els informes previs exigits per la normativa vigent.

Capítol V

Contractació pública

Article 25

Règim de contractació

1. L’actuació de l’IEB en matèria de contractació s’ha d’ajustar a les disposicions del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, i les normes que la despleguen.

2. El director de l’IEB és l’òrgan de contractació, sens perjudici de la competència del Consell de Direcció per autoritzar i disposar les despeses corresponents d’acord amb el que preveu l’article 9.1.i d’aquests Estatuts.

3. La composició de la mesa de contractació l’ha de designar l’òrgan de contractació.

Capítol VI

Règim d’assessorament jurídic i de defensa en judici

Article 26

Assessorament jurídic

1. L’assessorament jurídic de l’IEB correspon, en primer terme, al personal propi que tengui atribuïda aquesta funció en la relació de llocs de treball.

2. En cas que l’IEB no tengui servei jurídic propi, mentre sigui ens instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, podrà demanar assessorament al Servei Jurídic de la conselleria d’adscripció. Tot això sense perjudici del que disposa l’article 26.2 de la Llei 7/2010.

Article 27

Representació i defensa en judici

La representació i defensa en judici de l’IEB s’ha de dur a terme d’acord amb el que disposa l’article 27.3 de la Llei 7/2010.

Capítol VII

Impugnació d’actes

Article 28

Impugnació d’actes no subjectes a dret administratiu

1. Contra els actes dels òrgans de l’IEB no subjectes a dret administratiu, les persones interessades poden exercir les accions i les reclamacions prèvies a la via judicial civil o laboral que preveu la llei.

2. Les reclamacions prèvies a la via judicial civil o laboral s’han d’interposar davant el conseller de la conselleria a la qual estigui adscrit l’IEB, a qui correspon resoldre-les d’acord amb el que estableix la legislació aplicable.

Article 29

Recursos contra actes subjectes a dret administratiu

1. Contra els actes de l’IEB subjectes a dret administratiu, les persones interessades poden exercir les accions i interposar els recursos que preveu la legislació autonòmica i estatal que hi sigui aplicable. A aquest efecte, posen fi a la via administrativa els actes que dicten el Consell de Direcció i el president de l’IEB en l’exercici de les seves competències.

2. Contra els actes subjectes a dret administratiu dictats pel director de l’IEB que siguin susceptibles de recurs administratiu, pertoca interposar recurs d’alçada davant el president de l’IEB.

Capítol VIII

Modificació dels Estatuts

Article 30

Modificació dels Estatuts

1. La modificació dels Estatuts de l’IEB s’ha d’elevar, en tot cas i amb caràcter previ a l’aprovació per part del Consell de Direcció, al Consell de Govern perquè en faci l’autorització prèvia, i es regeix per la legislació autonòmica que regula el sector públic, especialment per l’article 59 de la Llei 7/2010.

2. Correspon al Consell de Direcció, a proposta del president, aprovar l’acord de sol·licitud d’autorització prèvia al Consell de Govern per a la modificació dels Estatuts.

3. Realitzada l’autorització prèvia, el president ha d’elevar el text al Consell de Direcció perquè l’aprovi definitivament.

4. La modificació dels Estatuts s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Capítol IX

Separació, fusió i dissolució

Article 31

Separació de les entitats consorciades

1. La separació d’algun dels membres de l’IEB s’ha de fer amb un preavís mínim de tres mesos, sempre que ho acordi el Consell de Direcció, segons el que estableix l’article 12.2 d’aquests Estatuts, i que l’entitat que se’n separi estigui al corrent dels compromisos contrets anteriorment i garanteixi la liquidació de les obligacions aprovades fins al moment de la separació.

2. En cas que s’aprovi la separació, si és necessari fer liquidació parcial a instàncies de l’entitat de què es tracta o per acord del Consell de Direcció, aquesta s’ha de dur a terme seguint les mateixes normes que estableix l’article 34 d’aquests Estatuts.

3. El que disposa aquest article només és aplicable quan la separació d’una entitat integrada en l’IEB permeti la continuïtat d’aquest amb dues o més entitats consorciades.

Article 32

Fusió

La fusió de l’IEB requereix l’acord del Consell de Direcció per majoria qualificada de dos terços i es regeix per la legislació autonòmica que regula el sector públic, especialment per l’article 59 de la Llei 7/2010.

Article 33

Dissolució

1. L’IEB es dissoldrà, sens perjudici del que s’exposa en l’article 59.1 de la Llei 7/2010, per:

a) acord dels membres que l’integren;

b) impossibilitat legal o material, declarada pel Consell de Direcció, d’assolir els seus objectius.

2. L’acord de dissolució —tant si es produeix el primer supòsit de fet previst en l’apartat anterior com el segon— s’ha d’adoptar amb les formalitats i en els termes establerts en l’article 12.3 d’aquests Estatuts.

Article 34

Liquidació de béns

L’acord de dissolució ha de determinar com s’han de liquidar els béns que pertanyen a l’IEB i com s’han de revertir les obres i les instal·lacions existents, d’acord amb les directrius següents:

a) S’ha de designar una comissió liquidadora, que ha d’elevar al Consell de Direcció la proposta sobre el procediment per formalitzar la dissolució de l’IEB.

b) En cap cas el procés de dissolució i de liquidació de l’IEB no pot implicar la paralització, la suspensió o la no-prestació dels serveis i les activitats que dugui a terme l’IEB. Pel que fa a aquests serveis i a aquestes activitats, el Govern de les Illes Balears pot adoptar les mesures que consideri adequades per garantir-ne la continuïtat, sens perjudici de mantenir el caràcter autònom de l’IEB fins al moment de la seva liquidació efectiva.

c) La constitució de la Comissió Liquidadora no comporta cap alteració en el funcionament dels òrgans de l’IEB, llevat de les funcions atribuïdes al Consell de Direcció en els apartats f, h, i, n, o i p de l’article 9.1 i en l’article 9.2 d’aquests Estatuts, que requereixen la fiscalització i l’aprovació ulterior per part del Govern de les Illes Balears.