Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 13801
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la sol·licitud de tramitació pel procediment d’urgència de l’Avaluació Ambiental Estratègica del Pla Hidrològic de les Illes Balears
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 6.bis de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 03 d’abril de 2013
ATÈS
1. Que l’article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, preveu, d'acord amb l'article 50 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que quan raons d'interès públic ho aconsellin l'òrgan ambiental pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es reduiran a la meitat els terminis establerts per als procediments fixats a la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, incloent el període d'informació pública.
2. Que la qüestió, per tant, és determinar si concorren les circumstàncies per poder aplicar la tramitació d’urgència a l’esmentada avaluació ambiental estratègica.
3. Que el concepte “urgència” és un concepte jurídicament indeterminat. Per poder aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’AAE és necessari que concorrin els requisits fixats per la jurisprudència del Tribunal Suprem, que determina el concepte jurídic indeterminat d’urgència.
4. Que la Sentència de 24 de juliol de 1989 del Tribunal Suprem fixa la doctrina respecte de la tramitació d’urgència, i disposa que:
“El que la urgencia es sin duda un concepto jurídico indeterminado lo que su naturaleza no es discrecional, sino reglada: no permite elegir entre varias soluciones igualmente justas, es decir, jurídicament indeferentes, sino que sólo admite una única solución justa, sin perjuicio del margen de apreación que se reconoce a la Administración en la zona de incertidumbre o penumbra que separa las zonas de certeza positiva y negativa.
La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.
5. Que l'escrit del director general de Recursos Hídrics de data 25 de març de 2013 sol·licita l'aplicació de tràmit d'urgència, i ho justifica amb l'existència, dins del procediment d'infracció núm. 2010/2083, assumpte C-403/11 de la Unió Europea contra el Regne d'Espanya, de la sentència del Tribunal de Justícia de la UE de 4/10/2012 per incompliment de determinats preceptes de la Directiva 2000/60/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, pel qual s'estableix un marc comunitari i d'actuació a l'àmbit de la política d'aigües (Directiva Marc de l'Aigua).
A la part dispositiva d'aquesta sentència s'indica literalment el següent:
“Declarar que el Reino de España: Al no haber adoptado, a 22 de diciembre de 2009, los planes hidrológicos de cuenca...y al no haber enviado a la Comisión Europea y a los demás Estados miembros interesados, a 22 de marzo de 2010, un ejemplar de dichos planes...
Ha incumplido las obligaciones que le incumben en virtud de tales disposiciones”
Com a conseqüència d'aquesta Sentència del TJUE, el procediment d'infracció esmentat ha entrat en una segona fase, consistent en la possible tramesa d'una carta d'emplaçament per inexecució de la sentència referida, i que pot conduir a un proper cicle d'infraccions acompanyades de les corresponents sancions de caràcter pecuniari...
Que davant la situació actual, la tramitació ordinària de l'avaluació ambiental estratègica..ens duria amb tota seguretat a un incompliment i inexecució manifests de la Sentència del TJUE, amb les sancions econòmiques corresponents, mentre que l'aplicació de la tramitació d'urgència a l'esmentada AAE possibilitaria l'execució de la Sentència referida en els terminis indicats...
6. Que per aplicar la tramitació d’urgència a l’AAE del pla de referència, ens hem de trobar davant d’un supòsit en el que el temps és determinant de la resolució que en el seu dia s’adopti. S'observa que el temps és determinant per evitar entrar en una segona fase que podria finalitzar en una sanció econòmica per part de la Unió Europea per incompliment de determinats preceptes de la Directiva 2000/60/CE, per la qual cosa és necessari aprovar el PHIB, com a molt tard, en els mesos de juny o juliol de 2013.
7. Que la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, com a òrgan ambiental, haurà de valorar si ens trobem davant de circumstàncies que responen a motius d’interès general, a la vista de les raons exposades a l'escrit del director general de Recursos Hídrics, si bé sembla que concorren les circumstàncies indicades a la legislació i a la jurisprudència per poder declarar la tramitació d’urgència.
8. Que d'acord amb l'apartat segon de l'article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, no es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment.
ACORDA
informar favorablement l’aplicació de la tramitació d’urgència al procediment d'avaluació ambiental estratègica del Pla Hidrològic de les Illes Balears, i es reduiran a la meitat els terminis establerts a la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, incloent el període d'informació pública, que passarà a ser de 23 dies.
Palma, 31 de maig de 2013
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato