Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 12905
Aprovació definitiva de la modificació d'Ordenança reguladora de Imposts municipals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Adoptats per la Corporació Plenària, en sessió ordinària celebrada el 27 de juny de 2013, acords definitius de modificació de diverses Ordenances Fiscals reguladores del Tributs Municipals que posteriorment es relacionaran, es publiquen els citats acords i el text de les seves modificacions, als efectes previstos a l’Art 17.4 del R.D.L 2/2004 (Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals), per a la seva aplicació a partir del dia 1 de gener de 2009.

RELACIÓ ESMENTADA:

 

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DEL IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES

Acord provisional elevat a definitiu:

1r- Transcorregut el termini d’exposició al públic de l’acord d’aprovació provisional de modificació de l’Ordenança reguladora de l’Impost sobre béns immobles, adoptat per la Corporació Plenària en sessió ordinària de data 27 de març de 2013, ha estat presentat dintre d’aquest termini un sol escrit d’al·legacions, subscrit per D. Alfonso Rodríguez Badal, en representació del Grup Municipal del PSOE, acordant-se la seva desestimació parcial i l’aprovació del text annex de l’Ordenança que recull aquesta modificació.

2n- El text de la citada Ordenança o de les seves modificacions es publicarà en el BOIB i entrarà en vigor a partir de la data prevista en la seva Disposició final.

3r- De conformitat amb el disposat en el Artº 19.1 del RDL 2/2004, de 5 de Març, contra el present acord i Ordenança annexa, els interessats podran interposar a partir de la seva publicació en el BOIB, recurs contenciós-administratiu en la forma i terminis que estableixen les normes reguladores d’aquesta Jurisdicció.

Text de l’Ordenança:

TÍTOL:
Impost sobre béns immobles

FONAMENT LEGAL

Article 1.

L’Ajuntament de Calvià, d’acord amb l’article 15.2 del RDL 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de las hisendes locals, fa ús de la facultat que li atorga aquesta Llei, en ordre a la fixació dels elements necessaris per a la determinació de les quotes tributàries de l’impost sobre béns immobles, previst a l’article 59.1.a) de dita Llei, l’exacció de la qual es farà amb subjecció al que disposa aquesta Ordenança fiscal.

ELEMENTS DE LA RELACIÓ TRIBUTÀRIA FIXATS PER LLEI

Article 2.

La naturalesa del tribut, la configuració del fet imposable, la determinació dels subjectes passius i de la base de tributació, l’aplicació de beneficis tributaris, la concreció del període impositiu i el naixement de l’obligació de contribuir o meritació, així com el règim d’administració o gestió, es regula d’acord amb els preceptes continguts en el RDL 2/2004 (Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals) i per les altres disposicions legals i reglamentàries que la complementen i que siguin d’aplicació al present impost, així com per la present Ordenança fiscal.

 

 

TIPUS IMPOSITIUS I QUOTA

Article 3.

D’acord amb l’article 72 de l’esmentada Llei, el tipus impositiu es fixa:

Percentatge

a) En béns urbans:

Tipus de gravamen a aplicar per béns urbans 0,659

b) En béns rústics:

Tipus de gravamen a aplicar per béns rústics 0,659

c) En béns immobles de característiques especials:

Tipus de gravamen a aplicar per béns de característiques

especials 0,600

Article 4.

1. La quota d’aquest impost serà la resultant d’aplicar a la base imposable:

a) En els béns urbans, el tipus de gravamen del 0,659 per cent, segons l’apartat a) de l’article anterior.

b) En els béns rústics, el tipus de gravamen del 0,659 per cent, segons l’apartat b) del mateix article anterior.

c) En els béns de característiques especials, el tipus de gravamen del 0,600 per cent, segons l’apartat c) del mateix article anterior.

2. S’estableix un recàrrec del 50 per cent sobre la quota líquida als immobles d’ús residencial desocupats amb caràcter permanent. Dit recàrrec es reporta el 31 de desembre i es liquidarà anualment per l’Ajuntament. A aquest efecte, els titulars dels immobles d’ús residencial que hagin estat desocupats amb caràcter permanent durant l’exercici estan obligats a declarar a l’Ajuntament aquesta circumstància abans del 31 de març de l’any següent.

3. Als efectes de determinar la base liquidable en béns rústics, el coeficient a que es refereix la disposició transitòria divuitena del R.D.L. 2/2004, de 5 de març, queda fixat en el 1,00.

EXEMPCIONS

Article 5.

Estaran exempts de l’impost:

a) Els immobles relacionats a l’article 62, apartats 1 i 2 del RDL 2/2004.

b) Els béns els titulars dels quals siguin els centres sanitaris de Sanitat Pública, sempre que estiguin directament afectats a la finalitat específica dels referits centres. Han de formular prèvia sol·licitud abans del 31 de març del respectiu exercici, acreditant la identificació cadastral de l’immoble i la seva destinació.

c) Els béns urbans la quota líquida dels quals resulti inferior a 5 euros i els béns rústics d’un mateix subjecte passiu la quota líquida del qual resulti inferior a 9 euros ; tot això de conformitat als Art. 62.4 i 77.2 , respectivament , del RDL 2/2004.

BONIFICACIONS

Article 6.

1. Tendran dret a una bonificació del 90 per cent en la quota íntegra de l’impost, sempre que així se sol·liciti pels interessats abans de l’inici de les obres, els immobles que constitueixin l’objecte de l’activitat de les empreses d’urbanització, construcció i promoció immobiliària, tant d’obra nova com de rehabilitació equiparable a obra nova, i que no figurin entre els béns del seu immobilitzat.

El termini d’aplicació d’aquesta bonificació comprendrà des del període impositiu següent a aquell que s’iniciïn les obres fins al posterior a la seva finalització, sempre que durant aquest temps es realitzin obres d’urbanització o construcció efectiva, i sense que, en cap cas, pugui excedir tres períodes impositius.

2. Tendran dret a una bonificació del 50 per 100 en la quota íntegra de l’impost, durant els tres períodes impositius següents al de l’atorgament de la qualificació definitiva, els habitatges de protecció oficial i els que resultin equiparables a aquests habitatges, segons la normativa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta bonificació es concedirà a petició de la persona interessada, bonificació que es podrà efectuar en qualsevol moment anterior a la finalització dels tres períodes impositius de la seva durada i tendrà efectes, si escau, des del període impositiu següent a aquell que se sol·liciti.

Així mateix, els citats habitatges tendran dret a una bonificació addicional del 50 per 100 en la quota íntegra de l’impost, durant els tres períodes impositius següents, una vegada transcorregut el termini previst en el paràgraf anterior.

3. Tindran dret a una bonificació de la quota íntegra, o en el seu cas, de la resultant d’aplicar la bonificació de l’apartat 2 anterior, els subjectes passius que ostentin la condició de titulars de família nombrosa. Aquesta bonificació serà únicament d’aplicació en el cas d’immobles que constitueixin el domicili familiar i sempre que el seu valor cadastral no superi els 268.800 euros. El percentatge d’aquesta bonificació serà:

Valor cadastral de l’habitatge habitual Percentatge de bonificació

- Fins a 193.900 euros.......................... 90

- De 193.901 a 268.800 euros............... 25

L’import del valor cadastral s’actualitzarà anualment, a partir del 2010, mitjançant l’aplicació successiva del percentatge de variació que experimentin, amb caràcter general, els valors cadastrals dels immobles conforme a la Llei de pressupostos generals de l’estat.

La citada bonificació, que s’atorgarà per termini anual, es concedirà a petició de la persona interessada, qui l’haurà d’efectuar entre l’1 de gener i el 31 de març de l’exercici per al qual se sol·licita la bonificació, i haurà d’acreditar el compliment de les condicions per al seu gaudi amb, mitjançant:

-Escrit de sol·licitud, identificant l’immoble mitjançant fotocòpia de l’últim rebut de l’impost sobre béns immobles.

-Certificat de família nombrosa vigent l’any de la sol·licitud.

-Qualsevol altre document que pugui ser-li requerit per l’Administració municipal a fi de comprovar el compliment dels requisits prevists per a la concessió de la bonificació.

4.1.- De conformitat al que es disposa en l’article 74.2 del R.D.L. 2/2004, la quota íntegra de l’impost per a totes les classes d’immobles descrits en l’apartat 3 de la present ordenança, sense distinció de valor cadastral o, si escau, classe de cultiu o modalitat d’ús de les construccions, es bonificarà en una quantia equivalent a la diferència positiva entre la quota íntegra de l’exercici corresponent i la quota líquida de l’exercici anterior incrementada pel coeficient màxim d’increment, que queda determinat en tots els casos en el 0,001 per cent (%).

4.2.- La citada bonificació serà compatible amb les anteriorment citades que siguin d’aplicació als mateixos immobles, si bé en el cas que l’aplicació d’una altra bonificació conclogui en el període immediatament anterior, la quota sobre la que s’aplicarà, si escau, el coeficient màxim d’increment serà la quota íntegra de l’exercici anterior.

4.3.- Quan en algun dels períodes impositius en els que s’apliqui aquesta bonificació tingui efectivitat un canvi en el valor cadastral dels immobles, resultant d’alteracions susceptibles d’inscripció cadastral, del canvi de classe de l’immoble o d’un canvi d’aprofitament determinat per la modificació del planejament urbanístic, per al càlcul de la bonificació es considerarà com a quota líquida de l’exercici anterior la resultant d’aplicar el tipus de gravamen d’aquest any al valor base determinat conforme al que es disposa l’article 69 del R.D.L. 2/2004.

4.4.- En els casos no expressament prevists en els anteriors apartats, la determinació de la quantia de la bonificació podrà efectuar-se mitjançant proposta raonada, subscrita pels Serveis Econòmics Municipals, que s’elevarà a l’Alcaldia-Presidència a les finalitats que adopti Resolució.

5.- S’estableix una bonificació de fins al 95 per cent de la quota íntegra de l’impost a favor dels immobles en els quals es desenvolupin activitats econòmiques que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies de foment de l’ocupació que justifiquin tal declaració.

5.1.- Correspondrà aquesta declaració al ple de la Corporació i s’acordarà, prèvia sol·licitud del subjecte passiu, per vot favorable de la majoria simple dels seus membres.

5.2.- Es considerarà que existeix foment de l’ocupació sempre l’activitat econòmica generi nova ocupació o millori les condicions d’estabilitat o durada del ja existent, de manera que s’afavoreixi i promogui la desestacionalització turística, afavoreixi i promogui l’ocupació estable o existeixi una contratació de major durada en el transcurs de l’any, amb la finalitat d’allargar, d’aquesta manera, els mesos d’obertura. Per a la valoració de les circumstàncies de foment de l’ocupació, es prendrà com a període de referència els dos anys immediatament anteriors al de la sol·licitud.

A l’efecte de la valoració i concessió de les bonificacions sol·licitades, no es considerarà que s’ha produït l’inici de l’exercici d’una nova activitat econòmica quan aquesta s’hagi desenvolupat anteriorment sota una altra titularitat o tipologia anàloga en el municipi de Calvià, circumstància que s’entendrà que concorre, entre altres supòsits, en els casos de fusió, escissió o aportació de branques d’activitat.

5.3.- Per l’Alcaldía es dictaran les instruccions relatives a la documentació a aportar juntament amb la sol·licitud de bonificació, així com la que sigui precisa aportar per a la seva renovació.

5.4.- Per l’Alcaldía es determinaran els criteris generals a tenir en compte per part de la Comissió de Valoració per proposar al Ple l’aprovació de les bonificacions sol·licitades.

5.5.- La bonificació s’atorgarà per un període màxim de 4 anys i els requisits que hagin estat causa per a la seva obtenció hauran de mantenir-se durant el temps que duri la mateixa.

El Ple aprovarà, en cada cas, el percentatge de la bonificació a atorgar, així com el temps de durada de la mateixa, a proposta de la Comissió de Valoració, que estarà composta per un representant dels Serveis Econòmics, un representant del Servei d’Urbanisme, un representant del Departament de Comerç i Activitats, un representant dels Serveis Generals, un representant del Servei d’Inspecció i els que l’alcalde designi.

La bonificació haurà de sol·licitar-se entre els mesos d’agost a octubre de l’exercici immediatament anterior al que assorteixi efectes.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança fiscal fou aprovada definitivament el 27 de juny de 2013, i després de la seva publicació en el BOIB en el termini previst a l’article 17.4 del RDL 2/2004, entrarà en vigor a partir del mateix dia de la seva publicació en el BOIB, i continuarà la seva vigència fins que no sigui derogada o modificada.

 

 

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DEL IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS, INSTAL·LACIONS I OBRES

Acord provisional elevat a definitiu:

1r- Transcorregut el termini d’exposició al públic de l’acord d’aprovació provisional de modificació de l’Ordenança reguladora de l’Impost sobre Construccions, instal·lacions i obres, adoptat per la Corporació Plenària en sessió ordinària de data 27 de març de 2013, ha estat presentat dintre d’aquest termini un sol escrit d’al·legacions, subscrit per D. Alfonso Rodríguez Badal, en representació del Grup Municipal del PSOE, acordant-se la seva desestimació i l’aprovació definitiva de la referida modificació en idèntics termes als de la seva aprovació inicial, conforme al text annex de l’Ordenança.

2n- El text de la citada Ordenança o de les seves modificacions es publicarà en el BOIB i entrarà en vigor a partir de la data prevista en la seva Disposició final.

3r- De conformitat amb el disposat en el Artº 19.1 del RDL 2/2004, de 5 de Març, contra el present acord i Ordenança annexa, els interessats podran interposar a partir de la seva publicació en el BOIB, recurs contenciós-administratiu en la forma i terminis que estableixen les normes reguladores d’aquesta Jurisdicció.

Text de l’Ordenança:

TÍTOL:
Impost sobre construccions, instal·lacions i obres

FONAMENT LEGAL

Article 1.

L’Ajuntament de Calvià, d’acord amb l’article 106.1 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i fent ús de la facultat reglamentària que li atribueix l’article 15.1 del Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, continuarà percebent l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres, previst en l’article 100 d’aquest RDL, d’acord amb las normes reguladores de l’impost contingudes a l’esmentat RDL i per les altres disposicions legals i reglamentaries que la completin i desenvolupin, així com per la present Ordenança fiscal.

FET IMPOSABLE

Article 2.

1. Constitueix el fet imposable de l’impost la realització, dins del terme municipal, de qualsevol construcció, instal·lació o obra per a la qual s’exigeixi l’obtenció de la corresponent llicència d’obra urbanística, s’hagi obtingut o no aquesta llicència o per la qual s’exigeixi presentació de declaració responsable o comunicació prèvia, sempre que la seva expedició o el seu control administratiu correspongui a aquest municipi.

2. Les construccions, instal·lacions o obres a què es refereix l’apartat anterior podran consistir en:

A) Obres de construccions d’edificacions i instal·lacions de tota mena de nova planta.

B) Obres de demolició.

C) Obres en edificis, tant les que modifiquen la seva disposició interior com les que modifiquen el seu aspecte exterior.

D) Alineacions i rasants.

E) Obres de fontaneria i de clavegueram.

F) Obres en cementeris.

G) Qualssevol altres construccions, instal·lacions o obres que requereixin llicència d’obra urbanística, declaració responsable o comunicació prèvia.

SUBJECTES PASSIUS

Article 3.

1. Són subjectes passius d’aquest impost, a títol de contribuents, les persones físiques, jurídiques o les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, sempre que siguin propietaris de la construcció, instal·lació o obra, siguin o no propietaris de l’immoble sobre el qual es realitzen les obres.

A l’efecte previst en els paràgrafs anteriors, tendran la consideració de la propietària o propietari de la construcció, la instal·lació i l’obra els qui suportin les despeses o els costos que comporten la seva realització.

2. En el supòsit que la construcció, la instal·lació i l’obra no siguin realitzades pels subjectes passius contribuents, tendran la condició de subjectes passius substituts els qui sol·licitin les corresponents llicències o presentin les corresponents declaracions responsables o comunicacions prèvies o realitzin les construccions, instal·lacions o obres.

La persona substituta podrà exigir del contribuent l’import de la quota tributària satisfeta.

EXEMPCIONS I BONIFICACIONS

Article 4.

1. Exempcions.

Estan exempts del pagament de l’impost, la realització de qualsevol construcció, instal·lació o obra de les quals siguin propietaris l’Estat, les comunitats autònomes o les entitats locals que, estant subjectes a l’impost, es destinin directament a carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, obres hidràuliques, sanejament de poblacions i a les seves aigües residuals, encara que la seva gestió es dugui a terme per organismes autònoms, tant si es tracta d’obres d’inversió nova com de conservació.

2. Bonificacions.

S’estableixen bonificacions sobre la quota en els supòsits i amb els percentatges següents:

a) A les construccions, les instal·lacions i les obres a realitzar a sòl industrial, el 37,50%.

b) A les construccions, les instal·lacions i les obres a realitzar a l’àmbit dels programes de rehabilitació existents a les àrees de rehabilitació integrada (ARI) del municipi, el 37,50%.

c) A les construccions, les instal·lacions i les obres a realitzar a l’àmbit dels Plans de Rehabilitació d’espais i locals comercials, el 95 %.

d) S’estableix una bonificació del 95 per 100 a favor de les construccions, instal·lacions i obres que incorporin sistemes per a l’aprofitament tèrmic o elèctric de l’energia solar i per a les instal·lacions pròpiament esmentades productores d’aquesta energia, sempre que la seva incorporació no vengui exigida per la normativa vigent. L’aplicació d’aquesta bonificació estarà condicionada a que les instal·lacions per la producció de calor incloguin col·lectors que disposin de la corresponent homologació de l’Administració competent. En el cas de construccions, instal·lacions i obres que incloguin altres tipus de realitzacions distintes de l’aprofitament d’energia solar, la bonificació s’aplicarà únicament sobre el cost de la construcció, instal·lació i obra de l’aprofitament d’energia solar. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu, que haurà d’interessar-la juntament amb l’autoliquidació de l’Impost, en la qual haurà d’acreditar, si escau, el cost específic corresponent a l’aprofitament de l’energia solar.

Aquesta bonificació s’aplicarà a la quota resultant d’aplicar, si escau, les bonificacions previstes en els apartats anteriors.

e) S’estableix una bonificació del 50 per 100 a favor de les construccions, les instal·lacions i les obres referents als habitatges de protecció oficial i les que resultin equiparables a aquestes, d’acord amb la normativa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu, i s’haurà de presentar juntament amb l’autoliquidació de l’impost.

Aquesta bonificació s’aplicarà a la quota resultant d’aplicar, si escau, la bonificació prevista en el punt anterior.

f) S’estableix una bonificació del 90 per 100 a favor de les construccions, instal·lacions i obres que afavoreixin les condicions d’accés i habitabilitat dels discapacitats. Aquesta bonificació únicament s’aplicarà en aquells supòsits que encara no sigui exigible el compliment del Decret 20/2003 , de 28 de Febrer, pel qual s’aprova el Reglament de Supressió de Barreres Arquitectòniques , tenint en compte que a partir del dia 21 de maig de 2008 totes les construccions, instal·lacions i obres haurien d’ajustar-se a les seves determinacions. En el cas de construccions, instal·lacions i obres que incloguin altres tipus de realitzacions distintes de les d’afavorir l’accés i habitabilitat dels discapacitats, la bonificació s’aplicarà, únicament, sobre el cost de la construcció, instal·lació i obra que afavoreixi l’accés i habitabilitat dels discapacitats. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu, que haurà d’interessar-la juntament amb l’autoliquidació de l’impost, en la qual haurà d’acreditar, si escau, el cost específic corresponent a les obres d’afavoriment de l’accés i habitabilitat dels discapacitats.

Aquesta bonificació s’aplicarà a la quota resultant d’aplicar, si escau, la bonificació prevista en el punt anterior.

g) S’estableix una bonificació de fins al 95 per cent de la quota de l’impost a favor de les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies de foment de l’ocupació que justifiquin tal declaració. Correspondrà aquesta declaració al Ple de la corporació i s’acordarà, prèvia sol·licitud del subjecte passiu per vot favorale de la majoria simple dels seus membres.

A aquest efecte, els interessats hauran de presentar amb la sol·licitud de la llicència d’obra o urbanística o declaració responsable o la comunicació prèvia, en tot cas, abans de l’inici de l’execució de les construccions, instal·lacions i obres objecte de la bonificació per foment de l’ocupació acompanyada de memòria justificativa de que es donen les circumstàncies necessàries perquè aquestes construccions, instal·lacions o obres siguin objecte d’aquesta bonificació, a la qual s’acompanyaran els documents que s’estimin oportuns en suport d’aquesta pretensió i la sol·licitud de bonificació de la quota de l’impost previst en aquest article.

Per a la concessió d’aquesta bonificació, el subjecte passiu haurà de coincidir amb el titular de l’activitat econòmica que es pretengui desenvolupar.

g.1.- Es considerarà que existeix foment de l’ocupació sempre que l’activitat econòmica generi nova ocupació o millori les condicions d’estabilitat o durada del ja existent, de manera que s’afavoreixi i promogui la desestacionalització turística, afavoreixi i promogui l’ocupació estable o existeixi una contratació de major durada en el transcurs de l’any, amb la finalitat d’allargar, d’aquesta manera, els mesos d’obertura. Per a la valoració de les circumstàncies de foment de l’ocupació, es prendrà com a període de referència els dos anys immediatament anteriors al de la sol·licitud.

A l’efecte de la valoració i concessió de les bonificacions sol·licitades, no es considerarà que s’ha produït l’inici de l’exercici d’una nova activitat econòmica quan aquesta s’hagi desenvolupat anteriorment sota una altra titularitat o tipologia anàloga en el municipi de Calvià, circumstància que s’entendrà que concorre, entre altres supòsits, en els casos de fusió, escissió o aportació de branques d’activitat.

g.2.- Per l’Alcaldia es dictaran les instruccions relatives a la documentació a aportar juntament amb la sol·licitud de bonificació, així com la que sigui precisa aportar per a la seva renovació.

g.3.- Per l’Alcaldia es determinaran els criteris generals a tenir en compte per part de la Comissió de Valoració per proposar al Ple l’aprovació de les bonificacions sol·licitades.

El Ple aprovarà, en cada cas, el percentatge de la bonificació a atorgar, així com el temps de durada de la mateixa, a proposta de la Comissió de Valoració, que estarà composta per una persona en representació dels Serveis Econòmics, una persona en representació del Servei d’Urbanisme, una persona en representació del Departament de Comerç i Activitats, una persona en representació dels Serveis Generals, una persona en representació del Servei d’Inspecció i els que l’alcalde designi.

Els interessats hauran de presentar amb la sol·licitud de la llicència d’obra, declaració responsable o comunicació prèvia o, en tot cas, abans de l’inici de l’execució de les construccions, instal·lacions o obres objecte de la mateixa, la sol·licitud de la bonificació.

3. Disposicions comunes a les Bonificacions.

No procedirà l’aplicació de bonificació alguna si com a conseqüència de aquestes construccions, instal·lacions o obres se sancionés la comissió d’alguna infracció urbanística.

No s’aplicaran bonificacions sobre la quota liquidada com a conseqüència de les actuacions de la inspecció de tributs en les quals es determini una base imposable superior a la declarada pel subjecte passiu al final de les construccions, instal·lacions i obres.

En els casos en què com a conseqüència de la inspecció tributària realitzada la base imposable, és a dir el cost real i efectiu final, fora superior en més d’un 5 per cent a la declarada pel subjecte passiu com cost real i efectiu, es perdrà la bonificació que s’hagués pogut concedir o aprovar amb anterioritat.

Així mateix, la recaptació de l’impost en període executiu i pel procediment administratiu de constrenyiment, determinarà també la pèrdua de la bonificació que s’hagués pogut concedir o aprovar amb anterioritat.

Les bonificacions establertes en aquest article no seran acumulatives, i només podran ser concedides prèvia sol·licitud del subjecte passiu.

D’acord amb l’establert en l’article 9 del Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes locals, no podran reconèixer-se altres beneficis fiscals que els expressament prevists en les normes amb rang de Llei o els derivats de l’aplicació de Tractats internacionals.

BASE IMPOSABLE, QUOTA I MERITACIÓ

Article 5.

1. La base imposable d’aquest impost està constituïda pel cost real i efectiu de la construcció, la instal·lació o l’obra, i s’entén com a tal, a aquests efectes, el cost d’execució i el seu cost material.

No formen part de la base imposable l’impost sobre el valor afegit i altres imposts anàlegs propis de règims especials, les taxes, els preus públics i altres prestacions patrimonials de caràcter públic local relacionades, en el seu cas, amb la construcció, la instal·lació o l’obra, ni tampoc els honoraris de professionals, el benefici empresarial del contractista ni qualsevol altre concepte que no integri, estrictament, el cost d’execució material.

2. La quota de l’impost serà el resultat d’aplicar a la base imposable el tipus de gravamen.

3. El tipus general de gravamen serà el quatre per cent (4,00 %).

4. L’impost s’acredita en el moment d’iniciar-se la construcció, la instal·lació o l’obra, encara que no s’hagi obtingut la llicència corresponent.

NORMES DE GESTIÓ

Article 6.

1. L’impost s’exigirà en règim d’autoliquidació, d’acord a l’establert en l’article 103.4 del RDL 2/2004. Amb aquesta finalitat, un cop concedida la preceptiva llicència o presentada la declaració responsable o la comunicació prèvia, o quan no havent-se sol·licitat, concedit o denegat encara aquesta llicència o presentat aquestes, s’iniciï la construcció, instal·lació o obra i prèviament al lliurament del títol acreditatiu als interessats, si escau, els subjectes passius vindran obligats a presentar davant l’Administració municipal una declaració-autoliquidació provisional a compte, segons model oficial, que contindrà els elements tributaris imprescindibles pel càlcul i ingrés simultani de la quota resultant.

En qualsevol cas, la declaració-autoliquidació provisional a compte i conseqüent ingrés de la quota haurà de ser emplenada en el termini màxim de quinze dies hàbils comptats a partir del següent al de la recepció de l’escrit de comunicació de concessió o atorgament de la llicència o de presentació de la declaració responsable o la comunicació prèvia, sense que el pagament realitzat comporti cap tipus de presumpció o acte declaratiu de drets a favor del subjecte passiu o altres.

2. La base imposable provisional quedarà determinada en funció del pressupost presentat pels interessats, sempre que el mateix hagués estat visat pel col·legi oficial corresponent, quan això constitueixi un requisit preceptiu. En altre cas, la base imposable provisional serà determinada pels tècnics municipals, d’acord amb el cost estimat del projecte o obres a realitzar.

3. Quan els subjectes passius no hagin abonat la quota corresponent a l’autoliquidació provisional a compte per l’impost, en els terminis anteriorment assenyalats, o s’hagués presentat i abonat aquella per una quantitat inferior a la quota que resulti del pressupost aportat, l’Administració municipal podrà practicar i notificar una liquidació provisional per la quantitat que procedeixi.

4. Quan es modifiqui el projecte de la construcció, instal·lació o obra i existís un increment de la base imposable, els subjectes passius hauran de realitzar una declaració de la nova base imposable estimada, i de forma simultània presentar autoliquidació complementaria per la diferència entre la base imposable provisional ja autoliquidada i la nova base imposable que es desprengui del pressupost actualitzat, amb sujecció als requisits i efectes indicats en els apartats anteriors.

5. Una vegada finalitzades les construccions, instal·lacions o obres, en el termini d’un mes comptat a partir de l’endemà a la seva terminació, els subjectes passius hauran de realitzar una declaració del seu cost real i efectiu, i de forma simultània practicar una autoliquidació complementària per la diferència entre la base imposable provisional ja autoliquidada i la nova base imposable que resulti del cost real i efectiu declarat. Aquesta declaració i autoliquidació complementària s’haurà de realitzar encara quan no s’hagués practicat amb anterioritat cap autoliquidació per l’impost, podent adjuntar a la declaració els documents oportuns a efectes d’acreditar l’expressat cost real final.

6. A l’efecte de la liquidació o autoliquidació de l’impost i dels precedents apartats, la data de finalització de les construccions, instal·lacions i obres serà la de notificació de la concessió del final d’obra municipal, en els casos de construccions, instal·lacions i obres subjectes a llicència, i la de presentació per part del subjecte passiu de la declaració del seu cost real i efectiu de finalitzar aquestes, en els casos de declaració responsable o comunicació prèvia, sense perjudici que es pugui determinar per mitjà d’altres proves admissibles en dret.

INSPECCIÓ I RECAPTACIÓ

Article 7.

1. La inspecció i recaptació de l’impost es realitzaran d’acord amb el previst en la Llei general tributària i en les altres lleis de l’Estat reguladores de la matèria, així com en les disposicions dictades per al seu desenvolupament.

2. Una vegada finalitzada la construcció, instal·lació o obra efectivament realitzada, l’Ajuntament procedirà a la determinació del seu cost real final i efectiu, el qual constitueix la base imposable del tribut, mitjançant la corresponent comprovació administrativa a través dels Serveis d’Inspecció municipal, practicant la corresponent liquidació definitiva, i exigint al subjecte passiu o reintegrant-li, si escau, la quantitat que correspongui.

3. A l’efecte de la comprovació administrativa del cost real i efectiu, els serveis d’Inspecció Tributària municipal podran realitzar les actuacions i procediments d’inspecció prevists en els articles 141 i següents de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària. A tal fi, i en el marc d’aquests procediments d’inspecció, podran requerir als subjectes passius i altres obligats tributaris, així com als tercers que resultin necessaris, l’aportació de la documentació en la qual es reflecteix aquest cost. A títol enunciatiu la documentació requerida podrà consistir en el pressupost definitiu, el contracte d’execució d’obra celebrat entre la promotora i la constructora, les certificacions d’obres, les factures, el llibre major o la comptabilitat referida a les obres realitzades, la declaració d’obra nova i/o qualsevol altre document que pugui considerar-se vàlid per a la determinació del cost real, final i efectiu de les obres.

4. En aquells supòsits en els quals durant la realització de les construccions, instal·lacions o obres es produexin canvis en les persones o entitats que poguessin ser subjectes passius de l’impost la liquidació definitiva a la qual es refereixen els apartats anteriors, es practicarà al què ostenti la condició de subjecte passiu en el moment de acabar-se aquelles.

INFRACCIONS I SANCIONS

Article 8.

En tot allò relatiu a la qualificació de les infraccions tributàries i a la determinació de les sancions que corresponguin en cada cas, s’aplicarà el règim regulat a la Llei 58/2003, General Tributària i a les disposicions que la complementen i la desenvolupen.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança va ser aprovada definitivament dia 27 de juny de 2013 i entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el BOIB, en els termes prevists a l’article 17.4 del RDL 2/2004. La seva vigència es mantindrà fins que no se n’aprovi la derogació o modificació expressa.

 

 

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DEL IMPOST SOBRE ACTIVITATS ECONÒMIQUES

Acord provisional elevat a definitiu:

1r- Transcorregut el termini d’exposició al públic de l’acord d’aprovació provisional de modificació de l’Ordenança reguladora de l’Impost sobre Activitats econòmiques, adoptat per la Corporació Plenària en sessió ordinària de data 27 de març de 2013, ha estat presentat dintre d’aquest termini un sol escrit d’al·legacions, subscrit per D. Alfonso Rodríguez Badal, en representació del Grup Municipal del PSOE, acordant-se la seva desestimació i l’aprovació definitiva de la referida modificació en idèntics termes als de la seva aprovació inicial, conforme al text annex de l’Ordenança.

2n- El text de la citada Ordenança o de les seves modificacions es publicarà en el BOIB i entrarà en vigor a partir de la data prevista en la seva Disposició final.

3r- De conformitat amb el disposat en el Artº 19.1 del RDL 2/2004, de 5 de Març, contra el present acord i Ordenança annexa, els interessats podran interposar a partir de la seva publicació en el BOIB, recurs contenciós-administratiu en la forma i terminis que estableixen les normes reguladores d’aquesta Jurisdicció.

Text de l’Ordenança:

TÍTOL:
Impost sobre activitats econòmiques

FONAMENT LEGAL

Article 1.

L’Ajuntament de Calvià, conformement a l’art. 15.2 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de Març, (text refós de la Llei d’hisendes locals), fa ús de la facultat que li atorga, en ordre a la fixació dels elements necessaris per a la determinació de les quotes tributàries de l’impost sobre activitats econòmiques, previst a l’art. 59.1 b) de dita Llei, l’exacció del qual s’efectuarà d’acord amb el que disposa aquesta Ordenança fiscal.

ELEMENTS DE LA RELACIÓ TRIBUTÀRIA FIXATS PER LLEI.

Article 2.

La naturalesa del tribut, la configuració del fet imposable, la determinació dels subjectes passius, l’aplicació de beneficis tributaris, la concreció del període impositiu i el naixement de l’obligació de contribuir o de meritar, a més del règim d’administració o gestió, es regula conforme als preceptes continguts en el R.D.L. 2/2004 (Text refós de la Llei d’hisendes locals) i per les altres disposicions legals i reglamentàries que la complementen i siguin d’aplicació al present impost, així com per la present Ordenança Fiscal. S’estableix una bonificació de nova creació de fins al 95 per cent de la quota corresponent per als subjectes passius que tributin per quota municipal i que desenvolupin activitats econòmiques que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies de foment de l’ocupació que justifiquin tal declaració.

Correspondrà aquesta declaració al ple de la Corporació i s’acordarà, prèvia sol·licitud del subjecte passiu, per vot favorable de la majoria simple dels seus membres.

La bonificació s’aplicarà a la quota resultant d’aplicar, si escau, les bonificacions al fet que es refereixen a l’apartat 1 de l’article 88 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals i els paràgrafs anteriors d’aquest apartat.

En el cas de l’impost sobre activitats econòmiques, la bonificació s’entendrà atorgada per al període posterior a l’exempció tributària establerta legalment.

2.1.- Es considerarà que existeix foment de l’ocupació sempre l’activitat econòmica generi nova ocupació o millori les condicions d’estabilitat o durada del ja existent, de manera que s’afavoreixi i promogui la desestacionalització turística, afavoreixi i promogui l’ocupació estable o existeixi una contratació de major durada en el transcurs de l’any, amb la finalitat d’allargar, d’aquesta manera, els mesos d’obertura. Per a la valoració de les circumstàncies de foment de l’ocupació, es prendrà com a període de referència els dos anys immediatament anteriors al de la sol·licitud.

A l’efecte de la valoració i concessió de les bonificacions sol·licitades, no es considerarà que s’ha produït l’inici de l’exercici d’una nova activitat econòmica quan aquesta s’hagi desenvolupat anteriorment sota una altra titularitat o tipologia anàloga en el municipi de Calvià, circumstància que s’entendrà que concorre, entre altres supòsits, en els casos de fusió, escissió o aportació de branques d’activitat.

2.2.- Per l’Alcaldía es dictaran les instruccions relatives a la documentació a aportar juntament amb la sol·licitud de bonificació, així com la que sigui precisa aportar per a la seva renovació.

2.3.- Per l’Alcaldía es determinaran els criteris generals a tenir en compte per part de la Comissió de Valoració per proposar al Ple l’aprovació de les bonificacions sol·licitades.

2.4.- La bonificació s’atorgarà per un període màxim de 4 anys i els requisits que hagin estat causa per a la seva obtenció hauran de mantenir-se durant el temps que duri la mateixa.

El Ple aprovarà, en cada cas, el percentatge de la bonificació a atorgar, així com el temps de durada de la mateixa, a proposta de la Comissió de Valoració, que estarà composta per una persona en representació dels Serveis Econòmics, una persona en representació del Servei d’Urbanisme, una persona en representació del Departament de Comerç i Activitats, una persona en representació dels Serveis Generals, una persona en representació del Servei d’Inspecció i els que l’alcalde designi.

La bonificació haurà de sol·licitar-se entre els mesos d’agost a octubre de l’exercici immediatament anterior al que assorteixi efectes.

COEFICIENT DE SITUACIÓ

Article 3.

De conformitat amb el que preveu l’article 87 de l’esmentat R.D.L., l’escala de coeficients de situació de l’impost sobre activitats econòmiques queden fixats en els termes que s’estableixen al article següent.

Article 4.

1. Als efectes prevists per a l’aplicació de l’escala de coeficients de situació, les vies públiques es classifiquen en quatre categories fiscals.

2. Annexa a aquesta Ordenança figura la relació de les vies publiques del municipi amb expressió de la categoria fiscal que correspon a cada una d’elles.

3. Les vies públiques que no apareguin expressament assenyalades a l’abans esmentada relació seran considerades de la mateixa categoria a l’aplicada al nucli urbà en què estan situades i romandran en aquesta qualificació fins a l’1 de gener de l’any següent a aquell en què la Corporació Plenària aprovi la categoria fiscal corresponent i la seva inclusió expressa a la relació de vies públiques.

4. Sobre les quotes modificades, l’aplicació del coeficient de ponderació previst a l’article 86 del R.D.Lg 2/2004 , i atenent a la categoria de la via pública on radiqui l’activitat econòmica, s’estableix la següent escala de coeficients:

CATEGORIA FISCAL DE LES VIES PÚBLIQUES

Categoría ................... 1ª               2ª              3ª              4ª

Coeficient aplicable 3,617       2,615         2,402          1,415

DISPOSICIÓ FINAL.

La present Ordenança Fiscal i la relació annexa de vies públiques fou aprovada definitivament el dia 27 de juny de 2013, i entrarà en vigor el dia de la seva publicació al BOIB, en els termes previstos en l’article 17.4 del R.D.L. 2/2004, continuant la seva vigència mentre no se n’acordi la modificació o la derogació.

 

Calvià, 2 de juliol de 2013

LA TINENT DE BATLE D’ECONOMIA,
Mª Cristina Tugores Carbonell