Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALARÓ
Núm. 12511
Aprovació modificació acod condicions treball personal funcionari ajuntament
Versió PDF
Aprovació de la modificació dels punts impugnats de l’acord sobre les condicions de treball del personal funcionari de l’ajuntament d’Alaró.
(Exp. núm. 2530-2013).
El Ple de l’ajuntament, en sessió celebrada el dia 24 de juny de 2013, ha adoptat el següent acord:
“1. Fets.
El 29 de maig de 2009 el Plenari municipal va aprovar l'Acord sobre les condicions de treball del personal funcionari de l'Ajuntament d'Alaró. (BOIB núm. 102/2009, de 16 de juliol).
El 30 de desembre de 2009 el Ple municipal, en sessió extraordinària, va aprovar el Reglament d’ajudes per estudis oficials del personal de l’ajuntament i de fills menors de vint-i-cinc anys.
El 12 d'agost de 2010 la Delegació del Govern a les Illes Balears va presentar un requeriment d'anul·lació del arts. 22.1, 22.4, 22.5, 23.3, 23.5, 26.1, 26.2, 27.1, 27.3, Annex I i Annex II de l'Acord, en aplicació de l'art. 65 de la llei 7/1985, de 2 d'abril.
El 20 de setembre de 2010 la Delegació del Govern de les Illes Balears va presentar recurs contenciós administratiu contra l'Acord, davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.
El 4 de febrer de 2013, la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, va emetre la sentència 89/2013, d'acord a la qual, entre d'altres temes, es va dictar la nul·litat dels articles i annexos de l'Acord impugnats per Delegació del Govern de les Illes Balears.
Els dies 21 de febrer, 25 d'abril i 20 de maig de 2013, es va reunir la Comissió Paritària d'interpretació i seguiment establerta a l'art. 6 de l'Acord per a valorar la modificació de l'acord de funcionaris per a l'aplicació de l'estipulat a la sentència, anul·lant o modificant els diferents articles per a adaptar-los a la normativa.
El 27 de març de 2013 el Batle, en aplicació de la reserva efectuada per la disposició addicional 4 de les bases d'execució del pressupost, va emetre la Resolució 314/2013, d'aprovació del sistema de compensació dels serveis extraordinaris del personal funcionari des d'1 de març fins el 30 de juny de 2013.
El 27 de maig de 2013 a la Comissió Informativa General es va acordar, entre altres temes, la introducció d'algunes correccions relatives a l'edat màxima per a accedir a la beca d'estudis,, que passa de 23 a 25 anys, i a les despeses justificables de la beca d'estudis, incorporant els menjadors escolars i els uniformes.
El 29 de maig de 2013 el Secretari municipal va emetre un informe (registre d'entrada núm. 2681/2013, de 29 de maig) en el que proposava la supressió de l'art. 26.1 del nou redactat atès que no existeixen "incentius compensatoris" entre els conceptes retributius contemplats a la normativa, i el desplaçament de l'art. 26.2 com un nou apartat de l'art. 27 "hores extraordinàries o gratificacions".
2. Fonaments de dret.
- Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'estatut bàsic de l'empleat públic.
- Llei 30/1984, de 2 d'agost, de mesures per a la reforma de la funció pública.
- Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
- Reial Decret Legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local.
- Reial decret 861/1986, de 25 d'abril, pel que s'estableix el règim de les retribucions dels funcionaris d'administració local.
- Sentència del Tribunal Suprem, núm. 1533/2011, Secció 7 del Contenciós, de 21 de març.
- Sentència del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, núm. 89/2013, Sala del Contenciós Administratiu, de 4 de febrer.
- Bases d'execució del Pressupost general de l'Ajuntament d'Alaró de 2013.
3. Modificació de l'acord sobre les condicions de treball del personal funcionari de l'Ajuntament d'Alaró.
S’acorda l’anul·lació o modificació de les clàusules impugnades per la Delegació de Govern a l’acord dels funcionaris, i s’aproven els següents punts, d’acord amb la normativa aplicable a les Corporacions Locals i amb el que disposa la Llei de Pressuposts General de l’Estat:
- Articles eliminats: 22.4, 22.5, 23.3, 23.5, 26, 27.3, Annex I i Annex II.
- Articles que es proposa la seva modificació: 22.1, 27.1, i 27.4.
A. Nou redactat de l'article 22.1.
S’aprova el següent redactat per a l'article 22.1 de l'Acord de les condicions de treball del personal funcionari:
"Article 22. CLASSE D'AJUDES PER ACCIÓ SOCIAL I ALTRES PRESTACIONS
(...)
1.- AJUDA PER A L'ATENCIÓ SOCIAL DELS FILLS.
S'establirà, mitjançant Reglament aprovat pel Ple municipal, un sistema d'ajuda als estudis dels fills menors de 25 anys del personal funcionari al servei de l'Ajuntament."
B. Nou redactat de l'article 27.1.
S’aprova el següent redactat per l'article 27.1 de l'Acord de les condicions de treball del personal funcionari:
"Article 27.- SERVEIS EXTRAORDINARIS I GRATIFICACIONS:
La Corporació tractarà de repartir entre els funcionaris afectats a cada servei, sota el criteri previ de professionalitat i posterior voluntarietat i equitat del repartiment, els serveis extraordinaris a realitzar amb igualtat entre tots els funcionaris de cada departament.
1.- Criteris d'aplicació general de la compensació dels serveis extraordinaris.
S'estableix que els serveis extraordinaris realitzats fora de la jornada laboral normal s'hauran de compensar amb hores de lliure disposició de l'empleat o empleada, d'acord al següent barem horari:
| Diürna laborable |
Diürna festiva |
Nocturna laborable |
Nocturna festiva |
| 2 hores |
3 hores |
3 hores |
4 hores |
En els casos en els que les necessitats del servei no permetin la compensació horària anterior, excepcionalment, i amb la prèvia autorització de la Batlia, es podrà abonar a l'empleat municipal els serveis extraordinaris, sota el concepte retributiu de gratificació regulat a la llei 7/2007, de 12 d'abril.
Les gratificacions, en tot cas, no poden ésser fixes en la seva quantia ni periòdiques en la meritació, i hauran d'ajustar-se als crèdits globals destinats a aquesta finalitat, sense poder rebassar el 10% de la quantia prevista a l'art. 7 del Reial Decret 861/1986, de 25 d'abril.
Les gratificacions es valoraran atenent el nombre d'hores emprades en la realització dels serveis extraordinaris, i segons el grup o subgrup de classificació professional, d'acord al següent barem horari:
| Grup o subgrup |
Diürna laborable |
Diürna festiva |
Nocturna laborable |
Nocturna festiva |
| A1 i A2 |
30,00 € |
32,00 € |
32,00 € |
35,00 € |
| C1 |
25,00 € |
28,00 € |
28,00 € |
30,00 € |
| C2 |
20,00 € |
23,00 € |
23,00 € |
25,00 € |
| E |
15,00 € |
18,00 € |
18,00 € |
20,00 € |
El present sistema de compensació de serveis extraordinaris del personal funcionari estarà vigent des del dia 1 de març de 2013."
C. Addició a l'article 27.4.
S’aprova afegir un nou apartat a l'article 27 de l'Acord de les condicions de treball del personal funcionari:
"4.- S'estableixen els següents serveis concertats, que es gratificaran al complement de productivitat, consistents en gratificacions fora de la jornada habitual de treball per a determinats serveis de durada determinada i que aquests es reparteixin de forma equitativa i voluntari entre tot el personal funcionari que vulgui optar a realitzar-los:
Categoria professional grup C 1 (Policies Locals): Es compensarà amb 100 euros la realització de quatre hores d'ampliació de jornada per agent, que comprendrà l'horari de 22 a 24 hores, de dilluns a dijous. L'ampliació de jornada només es podrà realitzar una vegada al mes, sempre i quan no coincideixi en períodes de festa (Setmana Santa, Sant Roc i Nadal) i baix cap motiu serà acumulable al mes següent; és a dir, que si l'Ajuntament no precisa d'aquest servei durant un mes, en cap cas es podrà gaudir de dos períodes de quatre hores per agent al mes següent.
Cada agent només realitzarà aquestes quatre hores d'ampliació una vegada al mes i en cap cas realitzarà el servei en solitari. Es realitzarà aquest servei ampliant la jornada dels agents que realitzin el torn de tarda i en cap cas d'agents que no tinguin servei aquest dia.
L'Ajuntament donarà avís amb una setmana d'antelació a la Prefectura de la Policia Local de la seva intenció d'ampliar la jornada laboral, i serà responsabilitat de la Prefectura prendre les mesures necessàries per a què es compleixin cada un dels paràmetres exposats en el present acord.
Categoria professional grup C 2 (auxiliars administratius oficines): Es compensarà amb 100 euros la realització de quatre hores d'ampliació de jornada, que comprendrà l'horari de 9 a 13 hores, els dissabtes, realitzant tasques d'informació general, registre i expedició de documents."
4. Modificació del Reglament d’ajudes per estudis oficials del personal de l’ajuntament i de fills menors de vint-i-cinc anys.
Amb l’objectiu d’aconseguir un millor funcionament en relació a les concessions d’ajudes per part de l’Ajuntament als funcionaris que així ho sol·licitin, i que aquestes siguin repartides d’una forma justa i equitativa, es modifica el Reglament aprovat pel Ple en data 30-12-2009, el qual té per objecte sufragar en part les despeses que té en matèria d’estudis oficials, ajudes sanitàries i complements familiars per als funcionaris o per als seus fills menors d’edat o majors d’edat fins a vint-i-cinc anys (sempre que aquests no tenguin ingressos laborals propis), quedant en vigor totes les clàusules aprovades a l’anterior redactat, i, respectant en tot moment, sense excedir-se de les quantitats pressupostades en la partida referent a les ajudes socio-sanitàries i de complements familiars del Pressupost anual de l’Ajuntament, introduint els següents apartats:
“ 11. Mitjançant aquest acord es procedeix a la creació d’una beca per estudis als fills del personal funcionari, inclosa dintre de l'aplicació de despeses corresponent del Pressupost anual de l’Ajuntament. La concessió d’aquestes beques estaran condicionades als requisits que a continuació es detallen:
a.- Aquesta beca només la podrà percebre el treballador amb fills menors de 25 anys; sempre i quan aquests estiguin cursant estudis oficials en un centre educatiu, ja sigui a un centre públic o privat, i que aquests no disposin d’ingressos propis.
b.- Es concedirà una ajuda anual màxima a cada treballador de 600 € per fill. Aquesta es repartirà en la modalitat que el treballador hagi sol·licitat prèviament, sempre i quan es compleixin tots els requisits exposats.
c.- Per a poder percebre aquesta ajuda, s’haurà de presentar abans d’acabar el mes de novembre de cada any, els justificants oportuns per demostrar les despeses que han sofert durant tot l’any (matrícula, mensualitats escolars, llibres, material escolar, desplaçaments, menjador escolar, uniformes).
d.- No es podrà percebre ajuda pels fills majors de 18 i menors de 25 anys, durant els mesos que aquests hagin percebut alguna ajuda o ingrés per feina; per la qual cosa s’haurà de presentar cada any i juntament amb el justificant de matrícula, la vida laboral del fill.
e.- Si a final d’any no s’han pogut justificar les despeses ocasionades i s’hagi optat per la sol·licitud mensual d’aquesta ajuda, abans d’acabar l’any s’haurà de reintegrar a caixa corporació la quantitat rebuda de més.
f.- No es podrà optar a la beca per estudis en el cas de que l’estudiant repeteixi el curs, tret que es tracti d'un menor de 12 anys.
g.- En el cas de que dos progenitors resultin beneficiats, tan sols un d’ells percebrà la beca per cada fill comú.
h.- En tot cas l’import satisfet se referirà sempre a despeses en el temps efectivament treballat el l’exercici o període en el que s’estén la beca, i en el seu cas resultarà proporcional al mateix.
i.- Aquesta beca tindrà efectes des del dia 1 de març de 2013.”
Cosa que fem pública per a general coneixement.
Recursos.
Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, es poden interposar, alternativament, els recursos següents:
No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i de la Llei 4/1999, de 13 de gener, de modificació de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Alaró, 26 de juny de 2013.
El Batle,
Joan Simonet Pons