Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 12320
Acord entre el Consell Insular d'Eivissa i la Delegació de la Federació de Futbol de les Illes Balears per impulsar el "Pla per a un esport responsable" a les lligues de futbol de categories inferiors a l'illa d'Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb allò previst a l’art. 8 de la Llei 30/92, de règim de les administracions publiques i procediment administratiu comú, de 26 de novembre, a continuació es fa públic el següent acord.

Acord entre el Consell Insular d’Eivissa i la Delegació de la Federació de Futbol de les Illes Balears per impulsar el “Pla per a un esport responsable” a les lligues de futbol de categories inferiors a l’illa d’Eivissa

Parts

D’una banda, el Sr. Rafael Triguero Costa, conseller executiu del Departament d’Esports i Joventut del Consell Insular d’Eivissa, actuant en nom i representació del Consell Insular d’Eivissa segons determina el Decret de Presidència de data 4 de juliol de 2011 d’atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d’Eivissa, en relació amb l’article 72.e del Reglament orgànic del Consell Insular d’Eivissa.

I d’una altra banda, el Sr. Vicente Bufí Tur, delegat insular a Eivissa de la Federació de Futbol de les Illes Balears, amb CIF núm. G-07164411, actuant en nom i representació de la Federació de Futbol de les Illes Balears, segons preveuen l’article 28.1 del Decret 33/2004, de 2 d’abril, pel qual es regulen les federacions esportives de les Illes Balears, i l’article 22 dels Estatuts de la Federació de Futbol de les Illes Balears de les Illes Balears.

Antecedents

1.L’esport constitueix un element determinant de la qualitat de vida i la utilització activa i participativa del temps d’oci en la societat contemporània.

2. La importància de l’esport va ser recollida en el conjunt de principis rectors de la política social i econòmica de la Constitució espanyola, i així el seu article 43.3 estableix que els poders públics fomentaran l’educació física i l’esport, i facilitaran l’adequada utilització del lleure.

3. El Consell Insular d’Eivissa té atribuïdes com a pròpies les competències establertes a la Llei 6/94, de 13 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria d’esports.

4. El Consell Insular d’Eivissa va aprovar, en Consell Executiu de data 15 d’octubre de 2012, un pla estratègic esportiu 2012-16 que incloïa el “Pla per a un esport responsable”. Aquest pla vol ser un sòlid marc ètic per lluitar contra totes les manifestacions de violència, que atempten contra els principis tradicionals de l’esport.

5. De conformitat amb l’article 52 de la Llei 14/2006, de 17 d’octubre, de l’esport balear i l’article 1 del Decret 33/2004, de 2 d’abril, pel qual es regulen les federacions esportives de les Illes Balears, les federacions esportives són entitats privades sense ànim de lucre amb personalitat jurídica pròpia que tenen com a missió fonamental la promoció dels respectius esports, i juguen un paper fonamental al costat de l’Administració pública esportiva.

6. És voluntat d’ambdues parts col·laborar conjuntament en el desenvolupament d’aquest “Pla per a un esport responsable”.

Per tot això, ambdues parts ens reconeixen mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Acord, d’acord amb les següents

Clàusules

1.És objecte d’aquest Acord establir la col·laboració d’ambdues institucions per impulsar el “Pla per a un esport responsable” a les lligues de futbol de categories inferiors a l’illa d’Eivissa. Aquest pla figura en l’annex 1 d’aquest Acord.

2. La Federació de Futbol de les Illes Balears, mitjançant la delegació insular a Eivissa i Formentera, es compromet a:

a. Impulsar, entre els clubs de futbol d’Eivissa, els preceptes reflectits en el “Pla per a un esport responsable” aprovat pel Consell Eivissa i recollits en el Pla estratègic esportiu 2012-16, amb la finalitat d’aconseguir el respecte, la tolerància i la igualtat d’oportunitats entre tots els agents participants (jugadors, directius, entrenadors, àrbitres i pares i mares).

b. Redactar un document de respecte i no-agressió entre tots els clubs d’Eivissa i que estigui tutelat per la Federació. S’inclourà el compromís dels clubs que els seus tècnics i tècniques i el personal responsable (delegats i auxiliars) tendran la formació necessària i suficient per exercir les seues funcions.

c. Dotar d’autoritat la figura de l’àrbitre perquè en el cas de situacions incíviques durant el desenvolupament dels partits de futbol, i sempre subjectes al reglament, pugui suspendre la trobada. La delegació de la Federació supervisarà els partits mitjançant els seus delegats federatius, que estendran acta de les visites realitzades.

d. Estudiar la modificació del reglament regulador de la competició en categories inferiors (de prebenjamí a aleví), perquè els jugadors puguin tenir les mateixes oportunitats i prevalgui la participació i la formació davant del caràcter competitiu. Les mesures a estudiar són les següents:

- Ampliar a dues parts el temps mínim de joc per als jugadors en aquestes categories.

- Prioritzar la participació i la formació davant la competició.

- Crear dos nivells per cada categoria esportiva, per així adaptar edats, característiques i condicions dels jugadors.

- No prioritzar, en casos d’empat, la diferència de gols.

- No promoure el registre de golejadors.

- Establir la comptabilització d’un màxim de 8 gols per partit.

e. Vetlar per la seua execució i compliment i establir els mecanismes de control per comprovar la seua total aplicació.

3. El Consell Insular d’Eivissa es compromet a:

-  Donar suport a la Delegació de la Federació de Futbol de les Illes Balears per dur a terme l’objecte d’aquest Acord.

- Incorporar com a criteri dins de les properes bases reguladores de subvencions a entitats esportives per desenvolupar el programa d’Esport per a l’edat escolar, el grau d’aplicació d’aquest codi ètic.

4. El present Acord tendrà vigència fins a l’any 2016 i desplegarà els seus efectes durant la temporada esportiva 2013-2014.

I en prova de conformitat, ambdues parts signam aquest Acord, en dos exemplars i a un sol efecte.

 

ANNEX 1

1. COMPROMISOS DEL “PLA PER A UN ESPORT RESPONSABLE”

Per poder beneficiar-se de tots els avantatges de la pràctica esportiva, el concepte d’esportivitat ha de passar a ser la prioritat a tenir en compte per les persones, les institucions i les entitats involucrades en l’esport a l’illa d’Eivissa.

Per això, el “Pla per a un esport responsable” va dirigit a elles i solament serà efectiu si cadascuna està disposada a contribuir i a assumir les seues respectives responsabilitats i compromisos.

1.1. Compromís de les administracions públiques

Les administracions públiques han de ser les primeres a donar exemple d’esportivitat, tenint en compte la transcendència de les seues declaracions públiques i vetlant per l’interès general a l’hora de prendre decisions en matèria esportiva. Per tot això, assumiran les següents responsabilitats:

- Facilitar i promoure que s’adoptin aquests criteris ètics en tots els àmbits socials en els quals l’esport estigui present.

- Animar les persones i les entitats esportives a aplicar en les seues activitats esportives aquests principis ètics saludables.

- Als programes escolars esportius, encoratjar el professorat d’educació física a donar especial importància al concepte d’esportivitat.

Contribuir en cadascuna de les iniciatives que es realitzin per promocionar l’esportivitat.

Ser un exemple personal, assumint una postura enèrgica i intransigent davant qualsevol forma poc ètica.

- Implantar sistemes que, a més de l’èxit en la competició, recompensin l’esportivitat i el desenvolupament personal.

- Rebutjar enèrgicament tota conducta que promogui, estimuli o protegeixi l’ús de substàncies il·legals en la pràctica esportiva.

- Mostrar el més absolut respecte a les persones i a les institucions, promovent els sentiments d’amistat, companyonia i solidaritat entre els esportistes, entrenadors, tècnics, àrbitres, oficials i directius.

1.2. Compromís de les organitzacions esportives

Les federacions o delegacions esportives, els clubs, les associacions i totes les entitats relacionades amb l’esport insular hauran d’assumir la seua responsabilitat i compromís perquè la seua gestió s’ajusti als criteris d’esportivitat, respectant tant les normes com els esportistes i els rivals.

Així, aquestes organitzacions assumiran les responsabilitats següents:

 -Considerar prioritari vetlar per la salut, la seguretat i el benestar de l’esportista, anteposant aquests objectius a l’assoliment dels bons resultats o l’obtenció de bona reputació del club o d’altres persones implicades.

- Permetre i facilitar que els esportistes obtenguin una bona experiència que els animi a continuar realitzant esport tota la seua vida, abstenint-se de posar expectatives que no siguin capaços d’aconseguir.

- Donar suport i ajuda als periodistes que fomentin l’esportivitat.

- Ressaltar la importància que té el gaudi en la competició, evitant exercir sobre l’esportista una pressió indeguda i contrària al seu dret a decidir lliurement sobre la seua participació.

- Adaptar els reglaments a les necessitats específiques dels joves, ressaltant no només l’èxit competitiu, sinó també l’esportivitat.

- La periodicitat i la durada dels entrenaments i de les competicions hauran de ser concordes amb l’edat dels nens.

- Desenvolupar estructura esportiva sòlida de la seua entitat i/o esport, definint objectius clars a aconseguir i sense oblidar cadascun dels nivells esportius, des de la iniciació fins a l’alt rendiment.

- Fomentar el treball de pedrera i no de cartera. Dedicar els esforços del club a formar esportistes i no a fitxar-los de fora.

- En la iniciació i l’esport escolar no traspassar ni jugadors ni tècnics d’una entitat a una altra sense motius justificats i mai per motius econòmics o competitius.

- Establir i regular els mínims i els màxims de les assignacions econòmiques a percebre per les persones que treballen per a l’entitat o l’esport (entrenadors, jutges, preparadors físics, etc.), perquè les diferents entitats a Eivissa estiguin equiparades, i s’eviti traspassos de personal tècnic, etc. de manera irregular.

- Així mateix, quan un club estigui interessat a incorporar esportistes, entrenadors o tècnics que pertanyin o hagin pertangut a un altre club, hauran de comunicar-ho.

1.3. Compromís de les persones

Aquest Pla d’ètica esportiva ha de ser aplicat per totes les persones involucrades d’una manera o altra en l’àmbit esportiu, amb independència que hi participin com a voluntaris o professionals. Entre elles s’inclouen els espectadors, que hauran d’assumir la seua responsabilitat de bon comportament en els entrenaments o les competicions.

“Per a un esport responsable” va destinat a totes elles, esportistes, tècnics, àrbitres, pares, espectadors, dirigents, etc. i solament serà eficaç si tots ells estan disposats a assumir voluntàriament els següents compromisos:

1.3.1. Els esportistes

-  Practica esport només pel plaer de fer-ho i no per poder satisfer altres persones.

- Fes-ho respectant les regles, tractant els teus companys i oponents igual que t'agradaria que et tractassin a tu i col·laborant amb ells.

- Els esportistes, tècnics i entrenadors que no desitgin continuar en el mateix club hauran de comunicar-ho per escrit amb temps suficient al club pertanyent, informant del nom del nou club en què s’incorporaran, abans de subscriure una nova llicència.

- Controla el teu caràcter, no gesticulis i no discuteixis les decisions dels àrbitres o jutges.

-  Esforça’t d’igual forma tant pel bé de l’equip com pel teu propi, així millorarà el rendiment de tots dos. Juga en equip.

- Aplaudeix les bones actuacions, ja siguin les teues, del teu equip o de l’oponent.

- Recorda que el propòsit de l’esport és la diversió, millorar les teues habilitats i sentir-te bé físicament i psicològicament.

- Coopera amb l’entrenador, els companys, els oponents i els àrbitres, ja que sense ells no seria possible practicar el teu esport.

- Fes amics fent esport. Els resultats passen i els amics perduren.

1.3.2.  Els tècnics i/o els entrenadors

- Prioritza el desenvolupament físic i de la salut abans que el rendiment, donant les mateixes oportunitats a tots els membres de l’equip i fomentant el respecte de l’equip cap a cadascun dels seus integrants, així com cap als contrincants, entrenadors i àrbitres.

Recorda que els joves han de practicar esport per entretenir-se i divertir-se, i que guanyar és tan sols una part d’això. Per això anima i aplaudeix tant les bones jugades com l’esforç durant les competicions.

- Sigues un exemple per als esportistes, respectant les regles, les decisions arbitrals i sent generós amb els teus elogis quan són merescuts i sense ridiculitzar els qui cometen errors o perden un partit o competició.

- No tractis els nens com si fossin petits adults i tengues present que es troben en un moment del desenvolupament marcat per importants transformacions físiques i psíquiques que influeixen en el rendiment esportiu.

- Segueix els consells mèdics per determinar la tornada a l’activitat d’un esportista lesionat.

- Assegura’t que els materials a utilitzar pels joves siguin apropiats per a la seua edat, ensenyant-los a cuidar aquests materials i les instal·lacions.

- Mostra interès pels estudis dels esportistes: pregunta’ls com porten els estudis, fes-los saber la importància de compaginar els estudis amb l’esport i posa’ls exemples d’altres esportistes que varen saber compaginar estudis i esport.

- Programa les càrregues d’entrenament, tenint en compte els estudis dels esportistes. Encara que en allò estrictament esportiu no sigui de vegades el més adequat, intenta, a l’hora de planificar l’entrenament, tenir en compte les èpoques d’exàmens i de major càrrega d’estudis. Intenta que en aquests moments, els entrenaments no siguin massa forts ni ocupin més temps de l’habitual. Aconseguiràs millor motivació de cara a l’entrenament i tots els beneficis que això implica.

- Sigues flexible en els entrenaments. Permet que determinades ocasions els esportistes entrenin menys, faltin a algun entrenament o que ells mateixos modifiquin una mica els dies d’entrenament per adaptar-los als seus estudis. Però sempre exigeix que t’avisin amb anterioritat i registra quants dies falten als entrenaments. Si l’esportista falta molt ha de saber que també els seus objectius esportius es veuran perjudicats. Has d’arribar a un acord amb ells.

- Planifica la temporada juntament amb els esportistes, arribant a un acord de treure endavant estudis i esport, i facilita al més aviat possible el pla a seguir durant la temporada perquè els i les esportistes es puguin programar. Lliura’ls un calendari amb les dates de les concentracions i els campionats als quals es pretengui assistir.

1.3.3.  Els àrbitres o jutges

- Respecta i compleix els reglaments, adaptant-los al nivell dels esportistes.

- Com el teu comportament diu més que les paraules, assegura’t que les teues accions tant dins com fora de l’esport siguin coherents amb els principis d’aquest Pla.

- Sigues objectiu i coherent, elogiant les bones jugades i condemnant la falta d’esportivitat.

-Assumeix el compromís personal de mantenir-te informat sobre els principis de l’arbitratge, així com els principis del creixement i el desenvolupament dels esportistes.

- Recorda que tens també una tasca formativa i fes saber als esportistes per què s’han equivocat.

1.3.4.  Els pares

· Com poden els pares ajudar el seu fill o filla perquè obtengui beneficis de la pràctica esportiva?

- Informa i assessora el teu fill o filla en l’elecció d’esport. Però ha de ser ell/a qui finalment decideixi quin esport practicar.

- Valora el desenvolupament físic i de la salut dels programes esportius abans que el rendiment.

-Assegura’t que la pràctica esportiva del teu fill és de qualitat. Comprova que les persones que estan a càrrec del teu fill tenen la suficient formació o estan assessorades convenientment i els objectius s’ajusten a les característiques del teu fill. Recorda que, educadament, sempre hi ha moments adequats per poder parlar amb l’entrenador o els responsables esportius del nen o nena, en què et podran solucionar qualsevol dubte que tenguis.

Mostra interès per la pràctica esportiva del teu fill o filla. És important que sàpiga que estàs allí, al seu costat, quan fa esport. Pregunta-li sobre les seues vivències, interessa’t pels seus avanços, preocupa’t per saber si s’ho està passant bé, centra’t sobretot en les seues experiències i no en el resultat esportiu.

- Col·labora amb el club o l’entitat esportiva en allò que et requereixin. Depenent de les seues necessitats, hi ha moments en què els pares poden col·laborar de forma molt efectiva en el seu funcionament.

- Practica algun tipus d’esport o activitat física, mostrant un estil de vida activa.

- Anima i aplaudeix tant les bones jugades com l’esforç durant les competicions.

Anima i aplaudeix les bones actuacions dels esportistes adversaris.

- Reconeix el treball de l’entrenador.

- Respecta les regles de l’esport i les decisions arbitrals encara que siguin equivocades.

- Ensenya a anar amb compte amb les instal·lacions i el material esportiu.

· Com ha de ser la relació amb el teu fill o filla perquè es beneficiï al màxim de l’esport?

-  Demostra al teu fill que t’interessa el seu esport, pregunta-li pel que fa i escolta amb atenció els seus comentaris. Fes-ho de manera que se senti còmode parlant amb tu, però que no se senti atabalat. El protagonista és l’infant, i tan dolent és que els pares estiguin totalment allunyats de l’activitat esportiva com que hi estiguin massa damunt. Troba el punt intermedi. Serà el millor per al teu fill.

- Interessa’t per si la conducta del teu fill és acceptable esportivament parlant.

- No pensis en l’esport del teu fill com una inversió en la qual esperar una rendibilitat.

- No facis sentir el teu fill culpable per tots els diners, el temps i el sacrifici que tu li dediques.

- Parla amb el teu fill d’altres coses alienes a l’esport.

- No posis més entusiasme per l’esport del que aporti el propi fill.

- No intentis influir en les seues expectatives de rendiment.

- Procura reaccionar de manera similar en les bones i les males actuacions esportives. Tracta per igual el teu fill, tant si guanya com si perd.

- Intenta fer divertits els viatges i les estades en competicions.

·Què poden fer els pares amb la seua relació amb l’entrenador per ajudar el seu fill o filla?

- Accepta l’entrenador del teu fill i permet que realitzi la seua tasca amb tranquil·litat, perquè així serà molt més probable que se’n beneficiï l’al·lot/a.

- Deixa que l’entrenador realitzi la seua tasca. L’encarregat que té el paper de dissenyar els exercicis de l’entrenament i dirigir els esportistes és l’entrenador i és ell qui ho ha de fer perquè és la seua feina. És important que els pares comprenguin això i no dificultin la feina de l’entrenador.

- Procura no contradir el que diu o fa l’entrenador donant al teu fill les teues pròpies instruccions (“tu el que has de fer és...”). No és bo que el teu fill rebi instruccions contradictòries o perdi confiança en el seu entrenador. No li ocasionis un conflicte incòmode i desagradable que podria perjudicar el seu rendiment i la seua progressió com a esportista.

- Has d’entendre que la teua opinió pot ser diferent a la de l’entrenador. Accepta que altres persones poden tenir opinions diferents i respecta el treball de l’entrenador que, a més de pensar en el teu fill, ho fa en la resta d’esportistes i en el global de l’equip.

- Parla amb l’entrenador en els moments adequats. Si tens algun dubte o no estàs satisfet amb la situació del teu fill, demana una cita amb l’entrenador o el director esportiu i explica-li les teues preocupacions i enraonaments.

Els entrenadors i els pares pertanyen al mateix equip. Cadascú té el seu paper i ha d’intentar complir-lo el millor possible.

· Què poden fer els pares per ajudar el seu fill o filla perquè pugui complementar adequadament esport i estudis?

-  Mostra interès pels estudis del teu fill esportista. Si ho fas, serà més probable que el teu fill o filla també s’hi interessi. Pregunta-li per les seues activitats al col·legi. Interessa’t pels deures que ha de fer a casa. Informa’t sobre els seus exàmens i les seues notes.

- Alaba els progressos i l’esforç del teu fill. Valora l’esforç que fa compaginant els estudis i l’esport. Alegra’t i felicita’l per les bones notes i els seus progressos com a estudiant.

- Ajuda el teu fill esportista a planificar bé el seu temps. Una bona opció és que periòdicament (cada mes, cada dues setmanes, cada setmana o cada dia, depenent de l’ajuda que necessiti l’al·lot) et reuneixis amb el teu fill per veure què necessita i com organitzarà totes les seues activitats.

- Preocupa’t dels estudis del teu fill des del començament de curs. No esperis fins a l’últim moment.

- Vés al col·legi i parla amb els seus professors. Explica’ls que el teu fill és un esportista amb molta dedicació i demana’ls ajuda. No els demanis que li exigeixin menys, però sí que l’orientin i l’ajudin a compaginar els estudis amb l’esport.

- Facilita al col·legi, com més aviat millor, les dates dels viatges i les competicions en dies escolars.

· Que poden fer els pares per ajudar els seus fills en els entrenaments?

- Encarrega’t que el teu fill o filla arribi amb puntualitat a les sessions d’entrenament i facilita-li la manera de desplaçar-se.

- Ofereix tranquil·litat a l’entrenador i als esportistes, ja que necessiten tranquil·litat per poder treballar bé als entrenaments. No és bo que se sentin contínuament observats i jutjats, perquè aquesta pressió perjudica el seu rendiment (igual que passaria en qualsevol altre context, per exemple a classe de matemàtiques o en una oficina). Deixa que l’entrenador i els al·lots treballin amb tranquil·litat.

- Gaudeix de l’entrenament observant com un espectador neutral, sense jutjar el rendiment del teu fill i el tracte que rep. Confia que l’entrenador sap el que està fent. L’objectiu és que el teu fill obtengui el màxim benefici de l’entrenament, i per a això tenim entrenadors experts que utilitzen els millors mètodes d’ensenyament.

· Què poden fer els pares abans de les competicions per ajudar el seu fill o filla?

- No parlis massa de l’activitat esportiva que ha de tenir lloc. Quan acompanyis el teu fill o filla a practicar el seu esport favorit, com a pare o com a mare tens l’oportunitat d’estar al seu costat i passar uns bons moments amb ell o ella.

- Fes que se senti amb suport, però no pressionat: que el teu fill senti que estàs al seu costat, senzillament que estàs allí, que gaudeixes amb ell d’un moment divertit o on ell és capaç de tenir moments agradables. El que el teu fill vol en aquest moment és que estiguis allí, que estiguis al seu costat. No ho converteixis en una càrrega més ficant-li pressió. Simplement mostra-li el teu suport, sense més.

- Dóna-li ànims, centrant-te en el seu esforç i no en el resultat d’aquest esforç, una manera de fer entendre al teu fill que estàs al seu costat és donant-li ànims. Quan l’animis, centra’t més en el que depèn d’ell i no en el resultat de les seues accions.

· Què poden fer els pares durant les competicions dels seus fills?

- Comporta’t amb la discreció d’un espectador educat: recorda que els entrenadors i els esportistes tenen un treball a realitzar. El teu fill valorarà que tu estiguis allí, però si actues d’una forma “escandalosa” pots ser responsable d’un mal funcionament del teu fill en la competició, si està més pendent de tu que del que ha de fer.

- Anima quan les coses no surtin bé, en lloc de recriminar els errors o criticar les males actuacions d’altres. Així es trobaran més a gust realitzant l’activitat esportiva, sense sentir-se excessivament pressionats per por a cometre errors, i s’esforçaran més per fer les coses bé.

- Estigues tranquil (autocontrol): a vegades és molt difícil mantenir-se tranquil en una competició. Busca la manera de mantenir l’autocontrol.

- Delega en l’entrenador la labor de direcció dels esportistes: el màxim responsable durant la competició és l’entrenador i has d’ajudar-lo a fer la seua feina, sense entorpir-lo.

- Anima a participar d’acord amb les regles: tengues present que el teu fill o filla ha de participar en un esport en què hi ha un reglament que el dirigeix, on s’ha de respectar un àrbitre, els contraris i els mateixos tècnics.

- Deixa que els esportistes prenguin les seues pròpies decisions: el que competeix és el teu fill, i no tu; el qui ha de prendre les decisions en el terreny de joc és ell. És important que el teu fill aprengui a prendre les decisions i per a això és necessari equivocar-se de tant en tant. Deixa que el teu fill prengui decisions i aprengui a decidir per si mateix.

· Què poden fer els pares per ajudar el seu fill o filla després de la competició?

- Sigui el que sigui el que hagi succeït en la competició, atraca’t al teu fill com qualsevol altre dia. Mostra-li sempre el teu afecte i suport amb gestos que siguin naturals entre vosaltres (abraçada, palmellada, agafar-lo per l’espatlla, senyal amb el dit polze, etc.) L’expressió que mostri la teua cara, sempre sense exagerar, ha d’indicar al teu fill o filla que comprens com se sent ell/a en aquell moment (content, trist, enfadat, etc.).

- Deixa que el teu fill o filla experimenti les emocions que ha sentit durant la competició: no és un bon moment per, per exemple, recriminar-li els errors o explicar-li com hauria d’haver competit.

- No recriminis el teu fill pels seus errors ni vulguis corregir-lo. Deixa que l’entrenador faci aquesta feina.

-  Si el teu fill s’ha esforçat i s’ha comportat correctament, felicita’l independentment del resultat.

- Esbrina quin és el millor moment per apropar-te al teu fill després d’una competició: pots preguntar-li quan vol que t’apropis una vegada finalitzada la competició.

- Recorda que després de la competició no és el millor moment per parlar amb l’entrenador: hi ha altres moments durant la setmana en què segurament l’entrenador estarà en millors condicions per atendre els pares com es mereixen.

1.3.5.  Els espectadors

- Has de tenir en compte que els esportistes participen en activitats esportives per al seu propi gaudi, no per entretenir-te a tu.

- Fes gala del teu millor comportament. No utilitzis un llenguatge impropi, ni pressionis els esportistes, tècnics o jutges.

- Quan sigui merescut, aplaudeix el bon joc tant dels teus esportistes com dels adversaris.

- No ridiculitzis mai un esportista o no el reptis a cometre un error en un partit.

-  Respecta els esportistes rivals, si ells no estiguessin allí no es podria practicar esport.

- Accepta i respecta les decisions dels jutges i entrenadors.

- Rebutja i denuncia l’ús de la violència en tots els casos.

1.3.6.   Els dirigents

-  Fomenta que els entrenadors de la teua entitat ensenyin l’activitat esportiva d’acord amb aquest Pla esportiu.

- Tramet aquest document a totes les persones involucrades en la pràctica esportiva.

-  Comunica a entrenadors, pares i altres persones implicades la importància i la responsabilitat d’aplicar aquest codi ètic.

-  Has de tenir en compte el bon estat dels materials a utilitzar, ja que han d’adaptar-se al nivell i l’edat dels esportistes.

-  Fomenta que els entrenadors s’actualitzin constantment.

1.4. Compromís dels mitjans de comunicació

És imprescindible que els professionals de la informació siguin capaços d’oferir una informació imparcial, objectiva i que afavoreixi la transmissió de valors que han de ser inherents a tota pràctica esportiva.

Els mitjans de comunicació a Eivissa tendran en compte els compromisos següents:

- Oferir les mateixes oportunitats de difusió i d’informació a les diferents modalitats esportives.

- Potenciar i centrar la informació més en la participació que en els resultats.

- Prioritzar l’esport insular davant notícies d’altres entorns esportius.

- Col·laborar en la difusió d’aquest codi per traslladar a la societat la importància del concepte d’esportivitat.

CARTA D’UN FILL A TOTS ELS PARES DEL MÓN

No em donis tot el que et deman. A vegades deman només per veure fins on puc arribar.

No em cridis. Et respect menys quan ho fas i m’ensenyes a cridar a mi també i no ho vull fer.

No em donis sempre ordres. Si, en lloc d’ordres, a vegades em demanassis les coses, jo ho faria més ràpid i amb més ganes.

Compleix les promeses, bones i dolentes. Si em promets un premi, dóna-me’l, però també si és un càstig.

No em comparis amb ningú, especialment amb el meu germà o germana. Si em fas semblar millor davant els altres, algú patirà i, si em fas semblar pitjor, seré jo qui pateixi.

Deixa’m valer-me per mi mateix. Si tu ho fas tot per mi, jo no n'aprendré mai.

No diguis mentides davant meu ni em demanis que les digui per tu, encara que sigui per treure’t d’un compromís. Em fas sentir malament i perdre la fe en el que dius.

Quan jo faci alguna cosa malament, no m’exigeixis que t’expliqui per què ho he fet, a vegades ni jo mateix ho sé.

Quan estiguis equivocat amb alguna cosa, reconeix-ho, i creixerà l’opinió que jo tenc de tu, i m’ensenyaràs a acceptar les meues equivocacions també.

Tracta’m amb la mateixa cordialitat i amabilitat amb què tractes els teus amics, ja que perquè siguem família no vol dir que no puguem ser també amics.

No em diguis que faci una cosa si tu no la fas. Jo n’aprendré i faré el que tu sempre facis, encara que no ho diguis, però no el que tu diguis i no facis.

Quan et conti un problema meu, no em diguis “No tenc temps per a asenades” o “Això no té importància”. Tracta d’entendre’m i ajudar-me.

I ESTIMA’M I DIGUES-M’HO. A mi m’agrada escoltar-t’ho dir, tot i que tu no creguis necessari dir-m’ho.

 

Eivissa, 12 de juny de 2013

 

La Secretària Técnica d’Esports i Joventut i de l’Àrea de Cultura, Turisme i Agricultura

Conchita Rebollo Laserna