Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 11830
Consell Executiu.Aprovació de les bases per a la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a les escoles infantils de Menorca amb alumnes de primer cicle d'educació infantil (fins a 3 anys) i de la convocatòria corresponent a l'any 2013
Versió PDF
Es fa públic que el Consell Executiu d’aquest Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de 10 de juny de 2013, ha adoptat el següent acord:
PRIMER.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts a les escoles infantils de Menorca de primer cicle d’educació infantil (fins a 3 anys) i els annexos adjunts.
SEGON.- Aprovar la convocatòria per a la concessió d’ajuts a les escoles infantils de Menorca de primer cicle d’educació infantil (fins a 3 anys), any 2013, que es regirà per les bases esmentades en el punt anterior d’acord amb les condicions següents:
Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: 180.000 €.
Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats d’acord amb les disponibilitats pressupostàries en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria que es concretin posteriorment a la seva aprovació:
| Partida |
Quantia màxima |
| 3230 4620024 |
180.000 € |
L’import màxim de la subvenció per centre pot arribar als 20.000 €.
El termini de presentació de sol·licituds és de 30 dies naturals a partir de l’endemà del dia que es publiqui la convocatòria en el BOIB.
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA A LES ESCOLES INFANTILS DE MENORCA AMB ALUMNES DE PRIMER CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL (FINS A 3 ANYS)
1. OBJECTE I FINALITAT DELS AJUTS
L’objecte de les ajudes és col·laborar en el funcionament de les escoles infantils i donar suport a les activitats educatives que desenvolupen i que van destinades a infants i famílies en edats corresponents al primer cicle de l’educació infantil, fins a tres anys.
La finalitat d’aquests ajuts és donar suport al desenvolupament i la millora de l’activitat educativa de les escoles infantils de Menorca, dirigida tant als infants escolaritzats com als no escolaritzats i les seves famílies.
2. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i l’import màxim que s’estableixin en la convocatòria.
3. ACTIVITATS SUBVENCIONADES: REQUISITS I CONDICIONS
Poden ser objecte de subvenció les activitats educatives destinades a infants i famílies en edats corresponents al primer cicle d’educació infantil dutes a terme durant el curs escolar 2012-2013.
Queden excloses d’aquest procediment de concessió d’ajuts les escoles infantils de les quals sigui titular el Govern de les Illes Balears.
4. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
1. Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sens perjudici de l’obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.
2. L’import dels ajuts que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l’activitat subvencionada.
5. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
Els beneficiaris han de ser titulars d‘escoles infantils de Menorca de primer cicle d’educació infantil, fins a tres anys, que estiguin autoritzades com a centres educatius per impartir el primer cicle d’educació infantil.
S’ha de tenir constituït el Consell Escolar de centre i s'ha d'haver nomenat el director o la directora.
S’ha de disposar del Projecte educatiu de centre, del Pla d’atenció a la diversitat i de la Programació general anual.
S’ha de disposar de la Memòria anual del curs 2011-12 aprovada pel Consell Escolar.
El centre ha d’estar al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i no tenir cap obligació fiscal pendent amb el Consell Insular de Menorca.
6. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1. Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model que s’adjunta com a annex 1 d’aquestes bases, que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i a les oficines administratives de Ciutadella i que es pot descarregar del web del Consell Insular de Menorca: www.cime.es.
2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
A) Documentació administrativa general (una sola documentació per titular):
a) Si el sol·licitant és una persona física, còpia acarada del DNI.
b) Si és una entitat pública, còpia del nomenament de qui signa la sol·licitud com a representant de l’entitat i còpia de l’acord de petició de l’òrgan competent.
c) Si el sol·licitant és una persona jurídica, original o còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d’aportar certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i per designar representant.
d) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sense personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació que acrediti la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.
e) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d’un altre.
f) Còpia acarada del document d’identificació fiscal del sol·licitant (NIF o CIF).
g) En el cas d’empreses privades (si és un requisit) han de presentar la documentació justificativa d’estar d’alta de l’impost d’activitats econòmiques corresponent, en el cas que en sigui preceptiu.
h) Certificats on consti que s’està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Els sol·licitants podran autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar directament el compliment d’aquestes obligacions, i en aquest cas no s’hauran d’aportar les corresponents certificacions.
i) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art. 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca, el model de la qual s’adjunta com a annex 4 d’aquestes bases.
j) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (inclosa a l’annex 1).
k) Document de designació de compte bancari o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca (annex 5).
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència els apartats a), b), c), d), f) i k) en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts (una per cada centre per al qual se sol·licita l’ajuda):
S’ha de lliurar la documentació següent:
a) Certificat signat pel director/a de l’escola infantil de primer cicle d’educació infantil que desenvolupa l’activitat educativa per a la qual se sol·licita la subvenció, que acrediti que s'ha constituït el Consell Escolar i que aquest ha nomenat el director o la directora del centre; que es disposa del Projecte educatiu de centre, del Pla d’atenció a la diversitat, de la Programació general anual del curs 2012-13 i de la Memòria anual del curs 2011-12, aprovats tots ells pel Consell Escolar de Centre, i també el nombre d’unitats escolars en funcionament a l’escoleta, el nombre d’alumnes per aula i el nombre d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) matriculats en la data de presentació de la sol·licitud (annex 2).
b) Còpia de l’autorització com a centre educatiu per impartir el primer cicle d’educació infantil amb el nombre de registre del centre.
c) Còpia de la Memòria anual del curs 2011-12 aprovada pel Consell Escolar i, en el cas de que no s’hagués presentat a la convocatòria de l’any 2012 d'aquests mateixos ajuts, s'ha de presentar en el seu cas còpia de la memòria del curs 2010-11
d) Pressupost del curs escolar per al centre d’acord amb els epígrafs de l’annex 3.
S’eximeix de presentar la documentació a què fa referència l’apartat b) en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
3. Les sol·licituds i tota la documentació especificada en l’apartat anterior s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella o en aquells ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix, es pot presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb el que estableix l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
4. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà de la recepció del requeriment d’esmena de la sol·licitud, el sol·licitant no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 de la Llei 30/92, de 26 de novembre.
En qualsevol cas, el Consell Insular pot fer les comprovacions oportunes de les totes les dades que figuren en la documentació presentada.
7. CRITERIS I MÒDULS A CONSIDERAR PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
En primer lloc es tindran en compte un conjunt de mòduls (1, 2, 3, 4, 5 i 6) que impliquen una disminució d’ingressos, un augment de les despeses o el desenvolupament d’activitats per als infants i famílies a les escoles infantils. En segon lloc (mòdul 7) es consideraran les unitats escolars en funcionament.
Així, per a la distribució dels ajuts, es tindran en compte el mòduls següents:
1. El nombre d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) matriculats a l’escola infantil.
2. Dur a terme el programa “Als dos anys, un dia d’escoleta”.
3. Nombre de sessions d’espais familiars, de massatge infantil o d’espais de ioga desenvolupades a l’escoleta amb aportació de personal per part de l’escoleta.
4. Nombre de sessions de tallers de famílies desenvolupats a les escoles infantils
5. Nombre de sessions de música, dansa o teatre organitzat o desenvolupat amb aportació de personal per part de l’escoleta.
6. Unitats que no superin la ràtio màxima d’alumnes per aula establerta al Decret 60/2008, de 2 de maig (art. 10), pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d’educació infantil.
7. El nombre d’unitats escolars en funcionament a l’escoleta.
8. DISTRIBUCIÓ I DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
1. Per cada alumne amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) matriculat a l’escoleta: 750 euros.
2. Per dur a terme a l’escoleta el programa “Als dos anys, un dia d’escoleta”: 200 euros per grup.
3. Per cada sessió d’espais familiars, de massatge infantil o d’espais de ioga desenvolupada a l’escoleta amb aportació de personal per part de l’escoleta: 100 euros.
4. Per cada sessió de tallers de famílies desenvolupada a l’escoleta: 40 euros.
5. Per cada sessió de música, dansa o teatre organitzat o desenvolupat amb aportació de personal per part de l’escoleta: 60 euros.
6. Per cada unitat que no superi la ràtio màxima d’alumnes per aula establerta al Decret 60/2008, de 2 de maig (art. 10), pel qual s’estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d’educació infantil: 300 euros.
7. Per cada unitat escolar en funcionament: 1.000 euros.
L’import inicial per cada escoleta serà el resultant de sumar els imports corresponents a cadascun dels mòduls.
Una vegada aplicats els criteris dels mòduls anteriors l’import resultant es restarà de l’import global de la convocatòria. Tant si el supera com si és inferior, la diferencia se sumarà o es restarà del mòdul 7 i es distribuirà de forma proporcional al nombre d’unitats escolars en funcionament.
Donat que la convocatòria especifica que l’import màxim que pot percebre cada escola infantil és de 20.000 €, si, un cop feta la distribució, la quantia que correspondria a alguna escoleta supera els 20.000 €, la quantitat que sobrepassi aquest import incrementarà novament el mòdul 7 i es distribuirà de forma proporcional entre la resta d’escoles infantils segons el nombre de les seves unitats.
9. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L’inici de l’expedient s'ha d'efectuar per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
3. La instrucció correspon al cap del Servei d’Educació, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria s'han de sotmetre a l’examen de la comissió avaluadora.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del Departament de Cultura, Patrimoni i Educació n'ha d'elevar la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es pot reduir si s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.
8. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.
10. COMISSIÓ AVALUADORA
La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució que ha de formular l’òrgan instructor competent.
La comissió avaluadora està composta pels membres següents:
President: el conseller responsable d’Educació
Vocals:
- El director insular responsable d’Educació
- La tècnica de Cultura i Educació, que actuarà de secretària
- Un membre del personal administratiu del departament
11. ABONAMENT DELS AJUTS
El Consell Insular abonarà els ajuts després de l’aprovació de la distribució en atenció a la convocatòria anual.
Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.
12. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
1. Les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o ajut econòmic concedit mitjançant la presentació del compte justificatiu simplificat, d'acord amb l’article 75 del Reglament de subvencions (RD 887/2006 de 21 de juliol) i el model adjunt a les bases (annex 3), abans de dia 15 de desembre de l‘any en curs, sempre que hagin transcorregut 30 dies de la concessió de l’ajut .
2. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
3 Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
4. Si la despesa justificada excedeix del import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l’entitat subvencionada. Si, pel contrari, la despesa justificada és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
13. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Són obligacions dels beneficiaris:
Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts, i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
Proporcionar la informació sobre l’activitat subvencionada que li demani el Consell Insular de Menorca.
Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.
Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.
Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d’ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l’Agència Tributària.
14. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENT
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d’incompliment s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l'informe previ de la instrucció i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per exigir-lo es regeixen pel que estableix l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes que estableix l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i se'ls pot aplicar la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que en el seu cas siguin exigibles.
15. INFRACCIONS I SANCIONS
1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions del que estableixen aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
16. ALTRES DISPOSICIONS
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposició de recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm.196 de 31 de desembre de 2005).
ANNEX 1: Model normalitzat de sol·licitud (consta en l'expedient)
ANNEX 2: Model de certificat del director o la directora del centre (consta en l'expedient)
ANNEX 3: Model de pressupost i balanç econòmic (consta en l'expedient)
ANNEX 4: Model de declaració responsable (consta en l'expedient)
ANNEX 5: Document de designació de compte bancari (consta en l'expedient)
Maó, 17 de juny de 2013
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón