Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ESPORLES
Núm. 11766
Reglament de règim intern del Centre d’Estades Nocturnes
Versió PDF
Havent-se publicat en el BOIB núm. 48 de dia 09/04/2013, anunci relatiu a l’aprovació del següent reglament:
REGLAMENT DE RÈGIM INTERN DEL CENTRE D’ESTADES NOCTURNES D´ESPORLES
L’establiment de serveis socials anomenat, Servei d´Estades Nocturnes d´Esporles, ubicat al carrer Costa de Sant Pere, 9. – Esporles, el titular del qual és l’entitat Ajuntament d´Esporles, és defineix com un centre d’estades nocturnes per a persones majors, que ofereix serveis d’acolliment i suport, durant la nit, com també d’assistència per a les activitats de la vida diària a persones amb dependències.
I. NORMES DE FUNCIONAMENT DE L’ESTABLIMENT
II. HORARIS DE L’ESTABLIMENT
III. SUGGERIMENTS, QUEIXES I RECLAMACIONS
IV. ADMISSIONS I BAIXES
1. Requisits per accedir al centre:
Requisits d’edat: tenen dret a accedir al servei totes les persones que tenen 65 anys o més que convisquin amb els seus familiars i estiguin afectades d’algun problema de salut físic, de deteriorament cognitiu o de demència. Excepcionalment les persones que no convisquin amb els seus familiars podran accedir al centre de dia sempre que quedi justificat el suport de familiars i/o personal contractat. Amb un informe professional previ i a l’efecte d’ingressar en el servei d’estades nocturnes, es poden considerar grans les persones de 55 anys o més.
Disposar d’un suport social suficient que garanteixi la permanència adequada en el seu entorn habitual de convivència.
No necessitar una assistència sanitària intensiva o presentar una dependència extrema, que no pugui ser atesa adequadament al centre.
No patir cap malaltia infectocontagiosa ni aguda en estat terminal que requereixi l’atenció imprescindible en un centre hospitalari.
Tendran preferència d´admissió aquelles persones que resideixin al municipi.
2. Ingrés al centre:
a. L’entrada al centre s’estableix segons valoració tècnica, per tant, tendran preferència d’admissió aquelles persones que prèvia valoració tècnica de la situació sociofamiliar i amb el corresponent informe social, així quedi justificat. En el cas que es sol·liciti una estada temporal s’avaluarà en funció dels recursos i capacitat del centre.
b. L’ usuari haurà d’aportar:
Instància de sol·licitut de plaça, la qual s´ha d´entregar, correctament emplenada, al registre general de documents de l´Ajuntament.
DNI
Targeta sanitària.
Informe metge actualitzat i tractament farmacològic, així com a pautes d’administració de la persona usuària.
Informe social.
Certificat d’empadronament i/o d’unitat de convivència.
Domiciliació bancària.
Autoritzacions diverses (transport, etc.).
c. L´accés al centre es formalitzarà mitjançant la signatura de contracte assistencial.
d. Per a l’ingrés s’establirà un període de prova de 15 dies.
3. La condició de persona usuària es perdrà per una de les causes següents:
a. Baixa voluntària: Per renúncia voluntària que s’expressarà de forma expressa i inequívoca mitjançant instància municipal.
b. Baixa forçosa (temporal o permanent): Per produir-se un impediment insalvable que alteri la normal convivència del centre i/o per qualsevol altra circumstància que reculli el reglament de règim intern.
c. Per variació de les condicions personals, físiques i/o psíquiques que l’impossibilitin continuar amb la majoria d’activitats programades al centre. Aquestes circumstàncies s’hauran d’acreditar mitjançant el corresponent informe tècnic.
V. CAUSES DE SUSPENSIÓ O CESSAMENT DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI
1. Seran causes de suspensió temporal o cessament del servei per part del centre, i que comportaran l’expulsió temporal per un temps no superior a 1 mes, o el cessament, les següents:
a. L’alteració continuada de l’ordre i la manca de respecte cap a altres persones usuàries i treballadors/es.
b. El robatori de bens o objectes de qualsevol classe propietat del centre, del personal o de qualsevol persona usuària. .
c. L’agressió física o els maltractaments greus a altres persones usuàries o personal del centre.
d. No respectar les normes contingudes en aquest reglament.
e. No respectar els pactes acordats contractualment.
f. L´incompliment en el pagament de les mensualitats.
g. Per defunció, presentant a la direcció el certificat de la mateixa.
h. Per ingrés a un centre residencial.
i. Per finalització del contracte.
j. Per altres circumstàncies no previstes en els apartats anteriors, però que siguin valorades per l´equip tècnic del centre.
En funció de la continuïtat i/o gravetat de les causes la comissió tècnica valorarà si les causes donen lloc a una suspensió temporal o al cessament del servei.
2. La suspensió de la prestació del servei o cessament, seran comunicats per escrit per la direcció del centre a la persona usuària i/o familiars i/o tutor i/o persona responsable, amb l’antelació màxima possible.
Aquestes es podran dur a terme de forma immediata en casos extraordinaris, que hauran de quedar justificats.
VI. SERVEIS I SISTEMES DE COBRAMENT DEL PREU DE SERVEIS DEL CENTRE
La persona usuària per poder ser beneficiaria del servei d´estades nocturnes, està obligada al pagament del preu públic regulat a l’ordenança vigent.
Els preus actualitzats de la quota mensual i dels serveis complementaris estaran exposats en el tauler d’anuncis del centre, segons l´ordenança reguladora vigent.
VII. MECANISMES D’INFORMACIÓ I PARTICIPACIÓ DEMOCRÀTICA DE LES PERSONES USUÀRIES
1. Existeix una comissió formada per: Regidor/a de Serveis Socials, 1 ó 2 tècnics del centre i/o de serveis socials, la secretària de l´Ajuntament i altres regidors/es, on s’informa de les decisions que afectin al centre.
La comissió es reuneix prèvia convocatòria del Batle.
De cada comissió que es dugui a terme, es redactarà una acta, la qual serà aprovada a la següent convocatòria.
2. Si hi ha suggeriments o queixes dels familiars dins la bústia del centre, aquestes consten dins l’ordre del dia de la comissió informativa, amb el compromís de fer seguiment i donar una resposta quan aquesta es viable.
3. La direcció del centre comunica puntualment per escrit, mitjançant nota informativa, les activitats previstes que requereixen d´autorització prèvia o participació dels familiars o cuidadors.
4. De forma periòdica, l´equip tècnic, realitza qüestionaris de satisfacció a les persones usuàries, així com al seus familiars i/o persones responsables, juntament amb entrevistes per poder mesurar el grau de satisfacció i recollir directament les queixes i suggeriments, amb la finalitat d´estudiar-les i anar subsanant-les o incorporant-les segons si és una queixa, o un suggeriment, i una vegada, l´equip tècnic ho hagi valorat positivament. El resultat dels qüestionaris i entrevistes es duen a les comissions informatives.
5. El personal dur un registre diari per escrit de les incidències a les que hi té accés la direcció del centre i, en cas necessari, es traspassa aquesta informació a la resta de l´equip tècnic o directament als familiars i/o tutor i/o persona responsable, si així és considera necessari, amb la finalitat de garantir el benestar de la persona usuària.
6. Quinzenalment es realitzen reunions d´equip i, davant qualsevol incidència detectada, la direcció de centre serà l´encarregada de comunicar-ho als famíliars.
7. La direcció del centre, juntament amb la treballadora social, realitzen reunions de xarxa trimestralment amb altres professionals de Dependència, del Centre de Salut, etc, ..., i, en cas necessari, es traspassa aquesta informació als familiars.
VIII. CARTA DE DRETS I OBLIGACIONS
Drets de les persones usuàries:
a) Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d’igualtat sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.
b) Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per fer-ho efectiu, s’ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.
c) Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor.
d) Dret a disposar d’un pla individual d’atenció personal o familiar d’acord amb la valoració de la seva situació, que han d’aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.
e) Dret a estar informades del procés d’intervenció social i a participar en l’elecció dels serveis o les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l’atenció o perjudiquin a qualcuna de les parts que hi intervenen.
f) Dret a rebre informació prèvia amb relació a qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure. El consentiment ha de ser en tot cas per escrit quan la intervenció impliqui ingrés en un centre residencial. El consentiment de les persones incapacitades i de les persones menors d’edat s’atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos.
g) Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de les persones menors d’edat o de persones incapacitades o presumptament incapaces.
h) Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin els serveis socials, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.
i) Dret a l’accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d’acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.
j) Dret a l’assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament.
k) Dret a la participació regulada en el títol IV de la llei 4/2009, de Serveis Socials de les Illes Balears.
l) Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.
m) Dret a suggerir i a fer reclamacions.
n) Dret a domiciliar-se sempre que es compleixin els requisits establerts a la normativa vigent.
o) Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.
p) Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.
q) La resta de drets que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis.
Els drets de les persones usuàries tendran com a límit els de les altres, i l´acceptació de les normes que regeixen la prestació de serveis.
Deures de les persones usuàries:
1. Les persones usuàries del servei d´estades diürnes i, si n’és el cas, els/les seus/seves representants legals, estaran obligats/des a facilitar la prestació del servei i, tenen els deures següents:
a) Complir les normes, els requisits, les condicions i els procediments establerts en les prestacions i els serveis; seguir el programa d’atenció i les orientacions que s’hagin acordat amb el personal professional competent, i comprometre’s a participar activament en el procés.
b) Facilitar informació verídica sobre les circumstàncies personals, familiars i econòmiques, sempre que el seu coneixement sigui necessari per valorar i atendre la seva situació, i també comunicar les variacions que es produeixin.
c) Destinar la prestació econòmica a la finalitat per a la qual fou concedida.
d) Acudir a les entrevistes a les quals les citi el personal professional dels serveis socials.
e) Contribuir al finançament del cost del servei quan es tengui capacitat econòmica i així s’estableixi normativament.
f) Informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pugui donar lloc a modificar, suspendre o extingir la prestació.
g) Complir el reglament de règim intern.
h) Signar el contracte assistencial pertinent amb l’entitat prestadora del servei.
i) La resta de deures que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis.
2. L´incompliment provat, per part de les persones usuàries, i si n´és el cas, els seus representants legals, de les obligacions esmentades, podrà comportar la suspensió temporal de la prestació o l´extinció d´aquesta.
DISPOSICIO FINAL.- La present ordenança entrarà en vigor i s'aplicarà a partir del dia següent de la seva publicació, en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i estarà en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA.- Queden derogades totes les ordenances contraries el nou tex.
I havent transcorregut el termini d’exposició al públic de trenta (30) dies de duració a comptar des de l’esmentat anunci sense que s’hagi presenta cap reclamació o suggerència, s’enten de conformitat amb el que disposa l’art. 17 del RDL 2/2004 de 5 de març pel que s’aprova el text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, definitivament aprovades.
La qual cosa es fa pública per a general coneixement i als efectes pertinents d’acord amb l’art. 17 de l’esmentat texte legal
Esporles, 14 de junio de 2013
El batle,
Miquel Ensenyat Riutort