Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE POLLENÇA

Núm. 11570
Aprovació definitiva del Reglament de règim intern de la Residència Social de Sant Domingo

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent-se presentat pels interessats, durant el termini d’exposició al públic, reclamacions contra l’aprovació inicial del reglament de règim intern de la Residència Social Sant Domingo,  aprovat inicialment per l’Ajuntament Ple, en sessió ordinària de dia 27 de febrer de 2013, aquestes han estat resoltes i l’esmentat reglament ha resultat definitivament aprovat per l’Ajuntament Ple, en sessió ordinària de dia 30 de maig de 2013 , segons el disposat a l’article 102 d) de la llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i per aquest  motiu, complint-se el que disposa l’article 103 de l’esmentada llei,  es publica l’acord, que en la seva part bastant és del següent tenor, i el text normatiu del reglament:

“6.- Resolució d’al•legacions i aprovació definitiva del Reglament de Règim Intern de la Residència Social de Sant Domingo

Es dóna lectura al dictamen de la Comissió Informativa d’Assumptes Generals de dia 24 de maig de 2013, que a continuació es transcriu:   

“PROPOSTA DE BATLIA

Vist l’esborrany de Reglament de Règim Intern de la Residència Social de Santo Domingo elaborat a l’efecte, aprovat inicialment per acord plenari adoptat en sessió de 27 de febrer de 2013.

Vist que es va publicar  el corresponent anunci al BOIB núm. 33, de 9.3.13, i que, en el termini d’exposició pública, s’han presentat les següents al•legacions per part dels grups municipals:

.- PSM-ENTESA, RGE núm. 2596, de 17.04.13

.- Alternativa per Pollença RGE núm. 2602, 17.04.13

.- PSOE, RGE núm. 2670, de 18.04.13.

Vist l’escrit presentat pel Departament de Benestar Social del Consell de Mallorca amb una sèrie d’observacions al document inicial remès per a la seva autorització.

Atès que les modificacions proposades no suposen cap canvi substancial que impliquen la necessitat d’una nova exposició pública.

Vist l’informe de Secretaria emès  a l’efecte.

PROPOSA al Ple de la Corporació l’adopció del següent acord:

Primer.- Estimar parcialment les al•legacions presentades i introduir les rectificacions proposades al text final que consta a l’expedient.

Segon.- Aprovar definitivament el Reglament de Règim Intern de la Residència Social de Santo Domingo, amb les modificacions aprovades.

Tercer.- Publicar el text definitiu al BOIB als efectes corresponents.

Quart.- Remetre l’acord i el text definitiu del Reglament al Servei d’Autoritzacions, Registre i Inspecció de Centre i Serveis Socials de l’IMAS als efectes corresponents.

No obstant això, el Ple de la Corporació acordarà el que cregui més oportú.”

.../....

Passats a votació, els reunits, PER UNANIMITAT, acorden  aprovar íntegrament el dictamen  precedent i els acords  contingut en el mateix.”

REGLAMENT DE RÈGIM INTERN DE LA RESIDÈNCIA SOCIAL SANT DOMINGO

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L’Ajuntament de Pollença, en l’àmbit de les seves competències en matèria de Serveis Socials, particularment en aquells que estan dirigits a l’atenció de les persones majors, pot organitzar, gestionar i administrar les residències per a la gent gran. El reglament que es presenta estableix les normes d’organització i els principis d’actuació als quals s’ha d’ajustar aquesta residència per al seu funcionament.  

Els principis de la filosofia assistencial d’aquest reglament expressen la seva voluntat de potenciar la salut i el benestar de la persona, i també l’exercici dels seus drets i la participació dels seus familiars en els casos en què tingui molt reduïda la seva capacitat.

La Residència ha de procurar el benestar emocional de tots els seus membres, en primer lloc el dels usuaris i dels seus familiars, però també el dels treballadors i voluntaris que hi col·laboren.

Ha de cuidar de manera delicada i contínua les relacions personals de tota la comunitat residencial, evitar els conflictes i, quan n’hi hagi, tractar-los de manera respectuosa i confidencial, tot escoltant les parts i trobant solucions on tothom hi guanyi.

El benestar material dels seus espais i equipaments, l’alimentació, l’atenció a les necessitats de privacitat, la neteja i la higiene, han d’estar en el punt de mira de tots, i s’han d’establir plans de gestió moderns utilitzant les noves tecnologies.

Tots els seus membres han de poder gaudir d’activitats i sistemes de gestió que potenciïn el seu desenvolupament personal, tant material com espiritual.

El principi d’autodeterminació ha de ser present en la manera de combinar les lògiques limitacions d’una organització residencial amb la natural llibertat individual.

I. CARTA DE DRETS I OBLIGACIONS

Drets de les persones destinatàries dels serveis socials.

Les persones destinatàries dels serveis socials tenen els drets següents:

a) Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d’igualtat sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.

b) Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per tal de fer-ho efectiu s’ha de disposar dels ajuts i suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.

c) Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si escau, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor.

d) Dret a disposar d’un pla individual d’atenció personal o familiar d’acord amb la valoració de la seva situació, que han d’aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.

e) Dret a estar informats del procés d’intervenció social i a participar en l’elecció dels serveis o de les prestacions d’entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l’atenció o perjudiquin qualcuna de les parts que hi intervenen.

f) Dret a rebre informació prèvia amb relació a qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure. El consentiment ha de ser en tot cas per escrit quan la intervenció impliqui ingrés en un centre residencial. El consentiment de les persones incapacitades i de les persones menors d’edat s’atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos.

g) Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de les persones menors d’edat o de persones incapacitades o presumptament incapaces.

h) Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin els serveis socials, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.

i) Dret a l’accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d’acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.

j) Dret a l’assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament.

k) Dret a la participació regulada en el títol IV d’aquest reglament.

l) Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.

m) Dret a suggerir i a fer reclamacions.

n) Dret a domiciliar-se sempre que es compleixin els requisits establerts a la normativa vigent.

o) Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.

p) Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.

q) La resta de drets que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis.

Drets específics de les persones usuàries de serveis residencials

1. Les persones usuàries de serveis residencials tenen, a més dels drets reconeguts amb anterioritat, els següents:

a) Dret a l’exercici de la llibertat individual per romandre en el servei i sortir-ne, tenint en compte el que estableixi la legislació vigent respecte de les persones menors d’edat, les persones incapacitades i les persones sotmeses a mesures judicials d’internament.

b) Dret a conèixer el reglament intern del servei i a disposar-ne d’una còpia.

c) Dret a conèixer amb caràcter previ a l’ingrés l’informe públic en el qual es detallen els resultats de l’avaluació periòdica a la qual estan sotmesos els serveis residencials.

d) Dret a rebre una atenció personalitzada d’acord amb les seves necessitats específiques, des d’una perspectiva interdisciplinar, per aconseguir un desenvolupament adequat.

e) Dret a la comunicació privada i secreta, tant dins com fora del centre, excepte en el cas de disposició contrària per resolució judicial.

f) Dret a la intimitat i a la privacitat en les diferents accions de la vida quotidiana.

g) Dret a considerar com a domicili el centre residencial on viuen, amb garantia de tots els serveis i drets, i a mantenir la seva relació amb l’entorn familiar i social.

h) Dret a accedir a un sistema intern de recepció, seguiment i resolució de suggeriments i queixes.

i) Dret a mantenir objectes personals significatius per personalitzar l’entorn on viuen, respectant els drets de la resta de persones.

j) Dret a exercir lliurement els drets polítics, respectant el funcionament normal de l’establiment i la llibertat de les altres persones.

k) Dret a la pràctica religiosa que no alteri el funcionament normal del centre, sempre que s’exerceixi des del respecte a la llibertat de les altres persones.

l) Dret a obtenir facilitats per fer la declaració de voluntats anticipades, d’acord amb la legislació vigent.

m) Dret a participar en la presa de decisions del centre que els afectin individualment o col•lectivament per mitjà del que estableixen la normativa i el reglament de règim intern, i associar-se per afavorir la participació.

n) Dret a no ser sotmeses a cap tipus d’immobilització o de restricció física o tractament farmacològic sense la seva autorització, amb l’excepció que hi hagi perill imminent per a la seguretat física de la persona usuària o de terceres persones, o que hi hagi prescripció facultativa, en ambdós casos sota supervisió.

o) Dret a conèixer el preu dels serveis que es reben i, si pertoca, de la contraprestació que els correspon satisfer.

2. El reglament intern del servei pot desplegar i concretar la manera d’exercir els drets que reconeix aquest article, tot respectant-ne sempre el contingut essencial i sense restringir els efectes que es deriven de llur reconeixement per les lleis.

Deures de les persones usuàries dels serveis socials

Les persones destinatàries dels serveis socials tenen els deures següents:

a) Complir les normes, els requisits, les condicions i els procediments establerts en les prestacions i els serveis; seguir el programa d’atenció i les orientacions que s’hagin acordat amb el personal professional competent i comprometre’s a participar activament en el procés.

b) Facilitar informació verídica sobre les circumstàncies personals, familiars i econòmiques, sempre que el seu coneixement sigui necessari per valorar i atendre la seva situació, i també comunicar les variacions que es produeixin.

c) Destinar la prestació econòmica a la finalitat per a la qual fou concedida.

d) Acudir a les entrevistes a les quals les citi el personal professional dels serveis socials.

e) Contribuir al finançament del cost del servei quan tenguin capacitat econòmica i així s’estableixi normativament.

f) Informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pugui donar lloc a modificar, suspendre o extingir la prestació.

g) Complir el reglament de règim intern.

h) Signar el contracte assistencial pertinent amb l’entitat prestadora del servei.

i) La resta de deures que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis.

II. NORMES DE  FUNCIONAMENT DEL CENTRE

1. La Residència Social Sant Domingo és un centre obert, per la qual cosa els residents són lliures per entrar i sortir a qualsevol hora del dia i de la nit prèvia comunicació al personal del centre. Quan l’usuari s’absenti de l’establiment haurà de comunicar tant la seva sortida com la tornada a recepció. En el supòsit d’absència en algunes de les menjades, aquesta s’haurà de comunicar expressament.

2. En el cas de sortides dels residents sotmesos a un control clínic continuat, aquests hauran de ser prèviament visitats per la unitat d’atenció sanitària, la qual els informarà de la conveniència o no d’aquesta sortida, tot i que la decisió i la responsabilitat correspondran al resident.

3. Les sortides de més d’un dia de duració i que comportin pernoctar fora de l’establiment residencial es comunicaran al personal responsable de la residència amb una antelació mínima de 12 hores. Les absències voluntàries superiors a una setmana s’hauran de comunicar amb una antelació mínima de tres dies.

4. Les visites no habituals comunicaran a la recepció de l’establiment el nom de la persona que desitgen visitar i s’identificaran amb el document nacional d’identitat o document similar. Les visites a residents malalts seran regulades en règim diari pel personal sanitari.

Aquestes visites es rebran, com a norma general, a les sales comunes del centre. Les visites a la pròpia habitació necessitaran d’autorització prèvia del personal competent del centre.

5. Els residents atendran les indicacions del personal mèdic relatives a la medicació que han de prendre i seguiran les pautes del tractament que se’ls ha prescrit.

6. Tant els treballadors com els residents i les visites faran un ús adequat de les instal•lacions del centre residencial i no pertorbaran la higiene i netedat pròpies del centre.

7. Queda totalment prohibit el lliurament de regals o almoines dels residents als treballadors del centre residencial, membres de la Corporació municipal, Patronat de la Residència o qualsevol persona o entitat lligada a la Residència, així com la donació de qualsevol tipus de bé. Si es donés el cas, s’haurà de retornar el bé o la pertinença i comunicar-ho als familiars o tutors. Si no fos possible efectuar el retorn, el bé haurà de passar a formar part del patrimoni comú de la Residència.

8. A la residència se seguiran unes normes mínimes de convivència i respecte mutu, seguretat i higiene, i es tractarà en tot moment amb el màxim respecte tant els altres residents com el personal del centre i visitants, caldrà evitar desconsideracions, discussions i discrepàncies violentes, tant verbalment com físicament.

9. Està prohibit introduir o treure aliments i vaixella del menjador, llevat que es disposi d’autorització expressa per fer-ho.

10. El personal de la residència estarà sempre a disposició dels residents i complirà les seves funcions amb la màxima diligència possible. Igualment els residents hauran de seguir les indicacions del personal que en tot moment vetllarà pel seu benestar.

11. Les diverses dependències de la residència es destinaran als fins i usos concrets que tenen assignats, per la qual cosa s’evitarà realitzar fora dels llocs adequats activitats que no corresponguin.

12. Els residents mantindran sempre les actituds més avinents per facilitar la convivència i harmonia entre ells, amb la plantilla de personal i amb els visitants, incloses la vestimenta i la higiene personal.

13. En el cas que el resident ho necessiti, el personal especialitzat l’ajudarà a la dutxa i, si n’és el cas, realitzarà el canvi de bolquers. La freqüència serà la següent:

- dutxes: un mínim de dues setmanals amb la higiene diària.

- canvi de bolquers: un mínim de sis canvis al dia, o els que el personal responsable determini d’acord amb el personal facultatiu.

14.    Ateses les mesures de seguretat, els residents s’abstindran de realitzar a les seves habitacions les següents activitats:

a.    Cuinar o escalfar aliments.

b.    Fer servir qualsevol aparell que pugui ocasionar un risc d’incendi.     

c.    Guardar substàncies tòxiques o inflamables.

d.    Instal•lar mecanismes de tancament accessoris a portes i finestres.

e.    Col•locar mobiliari o objectes que puguin impedir l’entrada o la sortida.

15. La residència no es responsabilitzarà dels objectes de valor que els residents puguin tenir a les seves habitacions; es recomana el seu dipòsit a la caixa forta de l’establiment.

16. No es permeten els animals domèstics al centre residencial, excepte en supòsits especials i amb prèvia autorització de la direcció.

17. No està permès fumar dins el recinte del centre, i tampoc no es permeten les begudes alcohòliques ni substàncies que puguin afectar el normal comportament del resident.

18. El resident, amb l’autorització de la direcció, podrà portar objectes personals i mobiliari al centre residencial, sempre que les dimensions del mobiliari permetin la mobilitat i la neteja de l’habitació.

19. Si a l’habitació es fa ús de televisor o ràdio es procurarà no tenir el volum molt alt per no molestar la resta de residents; en tot cas, entre les 21.30 i les 07.30 hores es tindrà especial cura en la seva utilització.

20.L’habitació que s’assigna a cada resident en el moment del seu ingrés no es considera permanent, ja que es podrien produir canvis prèvia proposta del resident o de la direcció. Si es produeix un canvi, es comunicarà amb 15 dies d’antelació al resident i als seus familiars.

Es considera l’habitació com l’espai privat del resident, i s’haurà de respectar les 24 hores de manera exquisida.

21. Diàriament, quan el resident surti de la seva habitació l’haurà de deixar perfectament ordenada de manera que no obstaculitzi el treball de neteja del personal. A aquest efecte, haurà de col•locar tota la roba i objectes personals als armaris i únicament en cas d’insuficiència d’aquests podrà deixar-la dins maletes tancades i ordenadament col•locades.

22. La direcció de la residencia Social Sant Domingo està facultada per inspeccionar l’estat de les habitacions en qualsevol moment, però sempre haurà d’avisar prèviament l’usuari.

23. Els residents deixaran lliures les habitacions i restants locals i dependències de la residencia quan el personal de neteja hagi de dur a terme la seva tasca, llevat d’excepcions justificades.

III. HORARIS DE L’ESTABLIMENT

1. L’establiment efectua els seus serveis assistencials les 24 hores del dia, de dilluns a diumenge, els 365 dies de l’any. Això no obstant, l’horari d’obertura pública del centre és de 07.30 a 22.00 h.

2. L’horari de les visites que reben els residents o usuaris serà des de les 08.30 fins a les 21.30 hores, respectant els horaris de les menjades i el descans habitual dels usuaris. Les visites fora de l’horari indicat hauran de justificar aquesta necessitat.

3. Com a norma general les portes d’accés al centre residencial es tancaran a les 22.00 hores.

4. El centre tendrà els horaris següents:

• Aixecar-se:  de les 07.00 a les 09.00 hores.

• Berenar: de les 09.00 a les 09.45 hores.

• Dinar: de les 13.00 a les 14.00 hores.

•  Berenar: de les 16.30 a les 17.00 hores.

•  Sopar: de les 19.30 a les 20.30 hores.

• Descans nocturn: de les 20.30 a les 22.00 hores.

Les menjades se serviran sempre al menjador i a les hores fixades per la direcció. Els residents procuraran ser puntuals i no se serviran menjades fora de les hores assenyalades. Excepcionalment, com en el cas de malaltia o d’altres que el personal responsable consideri convenient, les menjades es podran servir a les habitacions dels residents.

En el menjador, els residents ocuparan el lloc que tinguin assignat i s’hauran de comportar amb educació, vestir adequadament i respectar el personal de servei. En el supòsit que es presenti qualque problema en el servei s’haurà de comunicar al responsable del menjador o a la direcció.

IV. SUGGERIMENTS, QUEIXES I RECLAMACIONS

1.Els residents que desitgin presentar queixes o reclamacions sobre qualsevol aspecte del personal, del funcionament o dels serveis de la residència, les faran arribar a la direcció mitjançant els fulls de reclamació que tindran a la seva disposició a la recepció del centre. També ho podran fer verbalment i, si ho consideren convenient, en presència d’un familiar o tutor.

2. Els residents podran realitzar qualsevol tipus de suggeriment que comporti una millora de la qualitat de vida a la residència mitjançant la bústia col•locada a la zona de recepció o amb un escrit signat adreçat a la direcció.

3.Els familiars dels residents i els ciutadans també podran presentar queixes, a aquests efectes s’utilitzarà la bústia de la Residència. Per a les reclamacions s’aplicarà el procediment administratiu comú, i s’hauran de presentar al Registre General d’Entrades de l’Ajuntament.

V. SERVEIS DEL CENTRE RESIDENCIAL

1. La residència prestarà un servei de menjador en el qual s’efectuaran les menjades principals, llevat que per circumstàncies especials el personal sanitari indiqui el contrari. Els horaris són els següents:

• Berenar: de les 09.00 a les 09.45 hores.

• Berenar de mig matí: de les 11.00 a les 11.30 hores.

• Dinar: de les 13.00 a les 14.00 hores.

• Berenar: de les 16.30 a les 17.00 hores.

• Sopar: de les 19.30 a les 20.30 hores.

2.Els menús són establerts per la residència i estan aprovats pel personal competent. Els residents que necessitin un menú especial ho sol•licitaran expressament i el personal sanitari els el prescriurà. També es tendran en compte els suggeriments dels usuaris i familiars.

3. Els residents podran portar convidats a dinar sempre que la capacitat del menjador ho permeti, però ho hauran de comunicar a recepció amb un antelació de 24 hores. En aquest cas hauran d’adquirir un tiquet i abonar el preu del dinar del/s convidat/s.

4. Els residents disposen d’un servei de bugaderia que facilita la residència i que està inclòs en el preu que s’abona mensualment. És obligatori que tota la roba del resident estigui marcada, en cas contrari la residència no es farà responsable de la seva pèrdua. La roba pròpia de la residència com tovalloles, llençols, etc... és d‘ús comú de tots els residents i no haurà d’estar marcada.

5. La residència ofereix un servei complementari de perruqueria per als usuaris. Aquest servei es prestarà, com a mínim, un cop al mes i, si escau, segons les necessitats, sempre en l’horari de 10.00 a 12.00 hores  (l’import s’abonarà amb la factura mensual).  

6. El centre residencial prestarà un servei de podologia per al qual s’haurà de demanar cita amb una antelació de 48 hores (l’import s’abonarà amb la factura mensual).

VI. ADMISSIONS I  BAIXES

Les sol·licituds d’ingrés a la residència es tramitaran des de l’àrea de l’Ajuntament que tengui atribuïda la competència en matèria de serveis socials, la qual s’encarregarà dels corresponents informes i documentació de caràcter social, mèdic i econòmic, per poder esser remesa al Patronat per al seu estudi i valoració. Això no obstant, en situacions d’emergència o urgència, i sempre que hi hagi places disponibles, l’òrgan competent del Patronat podrà acordar l’ingrés provisional a la residència, el sol•licitant haurà d’aportar únicament la documentació que es consideri imprescindible, la resta de la documentació serà completada amb posterioritat per avaluar l’ingrés definitiu al centre residencial.

Les llistes d’espera estaran a  disposició de les persones interessades a les oficines de la residència per a la seva consulta.

1.Requisits per accedir al centre. Podran esser beneficiaris dels serveis oferts per la residència els residents en el municipi de Pollença que compleixin els requisits següents:

a. Requisits d’edat: poden ser usuàries les persones majors de 65  anys; amb un informe professional previ a l’efecte d’ingressar es poden considerar grans les persones de 55 anys o més; els pensionistes majors de 55 anys amb incapacitat física o psíquica igual o superior al 65% i reconeguda mitjançant el certificat de minusvalidesa; el seu cònjuge o la persona amb qui convisqui en anàloga relació d’afectivitat de forma estable, pública i notòria; les persones amb una consanguinitat de primer o segon grau, incloses les parelles de fet, que convisquin i siguin dependents del beneficiari, que no siguin menors d’edat i que tenguin reconeguda una deficiència mitjançant el certificat de minusvalidesa.

b. No patir cap malaltia infectocontagiosa ni aguda que requereixi l’atenció imprescindible en un centre hospitalari.

Excepcionalment, el Patronat podrà autoritzar l’ingrés d’un usuari basant-se en l’interès social, humanitari o anàleg, quan no es compleixi estrictament alguna de les condicions per al seu ingrés, llevat de la de l’edat, sempre que no es vegi afectat el normal funcionament de la residència.

2.  Ingrés al centre:

a.  L’entrada al centre, una vegada reunits els requisits, s’estableix per ordre d’inscripció. En el cas que se sol•liciti una estada temporal aquesta s’avaluarà en funció dels recursos i la capacitat del centre.  

b.  L’usuari haurà d’aportar:

 Sol·licitud específica del centre.

 2 fotografies carnet.

 Certificat d’empadronament i convivència, amb especificació del temps de residència en el municipi.

Certificacions on constin la pensió que es rep i els ingressos dels béns mobles i immobles del sol•licitant, amb la corresponent declaració jurada d’ingressos.

 Certificacions acreditatives d’obligacions dineràries a què necessàriament han de fer front.

  Pòlissa funerària, si en disposa.

 Pòlissa d’assegurança mèdica particular, si en disposa.

 Fotocòpia del DNI del sol•licitant i del representant legal i/o familiar responsable.

 Targeta de la seguretat social.

Certificat mèdic del seu estat físic i psíquic en el moment de l’alta al centre, en cas contrari se sotmetrà a una revisió del metge del centre, qui emetrà el certificat oportú.

 Informe social.

 Acreditació de la representació legal, si escau.

 Autorització de domiciliació bancària signada.

Es podrà sol•licitar documentació complementària amb la finalitat de poder valorar de forma adient la seva situació sociosanitària, psicogerontològica o econòmica.

c. Es podrà efectuar una revisió mèdica prèvia a l’entrada per tal de comprovar l’informe mèdic.

d. S’establirà un període de prova de 15 dies.

3. En entrar al centre residencial se signarà el corresponent contracte assistencial i s’exigirà a l’usuari un dipòsit en concepte de garantia de pagament (aquesta quantitat no serà superior a l’equivalent a 15 dies del preu del servei). Aquest dipòsit es retornarà en el moment de la baixa.

4. La condició d’usuari es perdrà per una de les causes següents:

 Baixa voluntària: per renúncia voluntària que s’expressarà per escrit de forma expressa i inequívoca.

Baixa forçosa (temporal o permanent): en produir-se un impediment insalvable que alteri la normal convivència del centre i/o per qualsevol altra circumstància recollida al punt VI d’aquest reglament, sempre que estigui ben documentada i acreditada i es produeixi com a conseqüència d’una resolució recaiguda en un expedient motivat i resolt amb les garanties procedimentals pertinents.

 L’incompliment reiterat injustificat del pagament mensual corresponent.

5.  En acabar de forma definitiva la seva estada a la residència se li farà la liquidació en funció del temps real que hi hagi residit, tenint en compte el següent:

- Baixa voluntària: l’usuari l’ha de comunicar amb 15 dies d’antelació, en cas contrari se li podrà cobrar fins a un màxim de 15 dies addicionals del preu de l’estada com a compensació.

- Baixa no voluntària: si no hi ha hagut preavís es podrà cobrar fins a un màxim de 15 dies addicionals d’estada, tot deduint-ne el cost d’alimentació i bugaderia.

VII. CAUSES DE SUSPENSIÓ O CESSAMENT DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI

1.Seran causes de suspensió temporal del servei per part de la residència, que comportaran l’expulsió temporal per un temps no superior a 15 dies, les següents:

-  L’alteració continuada i comprovada de l’ordre i la manca de respecte greu cap a altres usuaris i treballadors.

-  No respectar les normes contingudes en aquest reglament.

-  El robatori de béns o objectes de qualsevol tipus propietat del centre residencial, del personal o de qualsevol usuari.

-  La manca de pagament puntual injustificat de la corresponent mensualitat.

2. Seran causes de cessament en la prestació del servei per part de la   residència les següents:

-  L’agressió física o els maltractaments greus a altres usuaris o personal del centre.

-  L’incompliment en el pagament de tres o més mensualitats.

3. La proposta de suspensió de la prestació del servei i, per tant, de l’eventual expulsió temporal de l’usuari del centre residencial, serà comunicada a l’interessat mitjançant escrit de la direcció, i es concedirà el termini d’una setmana per presentar les observacions que es considerin adients. Una vegada presentades a la direcció, es donarà trasllat de totes les actuacions al president del Patronat perquè pugui resoldre, i es comunicarà a l’interessat a qui es concedirà el termini màxim d’una setmana per donar compliment a la resolució del president. També es comunicarà als membres del Patronat.

4. En el supòsit de cessament definitiu de la prestació del servei, aquest es podrà dur a terme de forma immediata en casos extraordinaris, que hauran de quedar justificats mitjançant informe de la direcció i posterior resolució del president del Patronat.

Si no és un supòsit extraordinari s’haurà de seguir el mateix procediment assenyalat amb anterioritat per a l’expulsió temporal, es comunicarà la resolució final a l’interessat i s’ampliarà el termini per donar compliment a la resolució del president fins a 15 dies.

Totes aquestes situacions i resolucions es comunicaran igualment a tots els membres del Patronat.

VIII. SERVEIS I SISTEMES DE COBRAMENT DEL PREU DE SERVEIS DE LA  RESIDÈNCIA

1. Els preus actualitzats de la quota mensual i dels serveis complementaris  estaran exposats en el tauler d’anuncis del centre; i a la pàgina web de l’Ajuntament juntament amb l’Ordenança Fiscal.

2. La quota mensual inclourà els serveis següents:

- allotjament i manutenció.

- bugaderia.

- assistència del personal sanitari i resta del personal de la residència.

3.    El pagament del preu es realitzarà de la forma següent:

a. En el servei de caràcter regular el pagament es farà dins la primera setmana de cada mes mitjançant domiciliació bancària.

b. En el servei de caràcter eventual, si la durada és inferior a un mes es pagarà la prestació del servei mitjançant domiciliació bancària una vegada finalitzada aquesta prestació.

c. Els serveis complementaris es pagaran dins la primera setmana de cada mes mitjançant domiciliació bancària.

4.    En el supòsit d’absències forçoses transitòries de l’usuari, el centre li reservarà la plaça, però li cobrarà el preu de l’estada i deduirà el cost de l’alimentació i bugaderia.

En el ca que els ingressos de l’usuari no permetin assolir la totalitat de la quantia fixada per la corresponent ordenança fiscal en vigor, el Patronat aportarà la diferència resultant de la taxa en vigor i el que efectivament pot assumir l’usuari.

La manca de pagament puntual de la taxa establerta podrà ser causa del cessament dels serveis que ofereix el centre. La reiteració en l’incompliment de pagament podrà ser causa de baixa definitiva.

IX. MECANISMES D’INFORMACIÓ I PARTICIPACIÓ DEMOCRÀTICA DELS USUARIS

• Es crearà una comissió formada per: el president del Patronat Municipal de la Residència, o persona en qui delegui, el regidor competent en matèria de Serveis Socials, un/a treballador/a representant legal dels treballadors, un/a treballador/a voluntari/ària, elegit/da per i entre els treballadors, dos usuaris o familiars responsables elegits igualment per i entre aquests col•lectius, en la qual s’informarà de les decisions que afectin el centre. Aquesta comissió es renovarà cada quatre anys.

• La comissió es reunirà semestralment i sempre que la convoqui el President o ho sol•liciti un terç dels seus membres.

• Es redactarà una acta de cada reunió que es dugui a terme la qual s’exposarà al tauler d’anuncis i a la pàgina web de l’Ajuntament durant tres setmanes, i se’n farà arribar una còpia als familiars responsables que ho demanin.

• Tots els càrrecs esmentats tindran veu i vot.

Contra aquest acord i reglament es pot interposar directament recurs contenciós- administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la publicació de la present ordenança/reglament.

No obstant l’anterior, es pot exercitar si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent.

Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa-administrativa i de la Llei 4/1999, de 13 de gener, de modificació de la Llei 30/1992, de 25 de novembre de règim Jurídic de les Administracions Públiques i del procediment administratiu comú.

 

Pollença, 5 de juny de 2013

 

EL BATLE

Bartomeu Cifre Ochogavia