Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PUIGPUNYENT
Núm. 11111
Aprovació definitiva reglament us horts ecològics
Versió PDF
Al no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari inicial de data , en sessió plenària ordinària de dia 26 de març de 2013, aprovatori del Reglament d’us dels horts ecològics urbans del Municipi de Puigpunyent, el text íntegre del qual es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
REGLAMENT REGULADOR DEL RÈGIM D’ÚS DELS HORTS ECOLÒGICS URBANS DEL MUNICIPI DE PUIGPUNYENT.
El projecte d’Horts Ecològics a Puigpunyent comença amb una iniciativa de l’Associació Dones i Dances, presentada a l’Ajuntament l’any 2013. Aquesta iniciativa suposarà posar a l’abast dels ciutadans de Puigpunyent un espai de convivencia social i de foment d’agricultures ecològiques, respectuoses amb el medi ambient.
Article 1. Fonament legal
Aquest Reglament es dicta de conformitat amb allò que estableixen els articles 4.1 a), 25.2f) i m) i 49 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i els articles 100 i següents de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Article 2. Objecte
El present Reglament té per objecte regular el règim jurídic de les autoritzacions administratives d’ús privatiu de domini públic que l’Ajuntament de Puigpunyent atorgarà sobre els horts de titularitat municipal situats a Puigpunyent, exclusivament pel seu conreu ecològic agrícola amb destinació a l’autoconsum; el contingut dels drets i obligacions a complir per les persones beneficiàries d’aquestes autoritzacions i el règim de licitació i adjudicació de les mateixes.
Article 3. Naturalesa jurídica de l’autorització
Les autoritzacions municipals atorgades en virtut d’aquest Reglament, tindran la naturalesa d’ús privatiu del domini públic, regulat pels articles 124 i ss de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, pels articles 75 i ss del Reial Decret 1372/1986, de 13 de juny, pel qual s’aprova el Reglament de Béns de les Entitats Locals i pels articles 91 i ss de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques en relació amb els articles 85 i 86 del mateix
Text legal.
Aquesta autorització s’atorga salvant el dret de propietat i sense perjudici d’altre i, per tant, no suposa la transmissió del domini de la parcel·la d’hort utilitzada, que continuarà essent propietat de l’Ajuntament de Puigpunyent, tant respecte del terreny com respecte a totes les instal·lacions existents en el moment de l’atorgament de l’autorització.
L’adjudicatari o adjudicatària solament tindrà la possessió precària de l’hort municipal que se li assigni, pel termini que es determini i en els termes que prevegi l’autorització o document de formalització de l’adjudicació i la resta d’articles d’aquest reglament.
Les autoritzacions atorgades tenen caràcter personalíssim, i en cap cas les persones titulars no podran cedir, alienar, gravar o disposar, a títol onerós o gratuït, els drets que es derivin de l’autorització d’ús, ni transmetre-la a tercers.
Article 4. Règim jurídic
Constitueixen normativa i prescripcions aplicables al procediment de formació i d’aprovació de l’expedient, licitació, adjudicació, formalització de les autoritzacions d’ús privatiu del domini públic regulades en el present Reglament, a més de les disposicions d’aquest, les establertes en la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i les disposicions que la despleguin, modifiquin o afectin, Aixa com la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i demés normativa autonòmica de desplegament que, en el marc d’aquella, sigui vigent.
Constitueixen normativa i prescripcions aplicables al contingut de l’autorització, a la seva extinció i demés potestats de l’administració sobre el domini públic, a més de les disposicions d’aquest Reglament, les establertes en:
- La Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques.
- El Reial Decret 1372/1986, de 13 de juny, pel qual s’aprova el Reglament de Bens de les Entitats Locals. Supletòriament, i en tot allò no previst a la normativa abans citada, serà d’aplicació la resta de normes de Dret Administratiu i, en darrer terme, de Dret Privat.
Article 5. Característiques de les parcel·les
L’ajuntament ofereix dos tipus de parcel·les:
a) Parcel·les de 40m2 destinades a Associacions o entitats sense ànim de lucre.
b) Parcel·les de 20m2 destinades a particulars.
Article 6. Termini
Les parcel·les s’adjudicaran per un període de tres anys. Una vegada finalitzat aquets període caldrà sol·licitar una nova autorització.
En el cas de que l’hort quedi sense treballar més de 6 mesos per la persona adjudicatària, sense que hi hagi una comunicació expressa i motivada a l’Ajuntament de Puigpunyent, aquest quedarà lliure i podrà ser adjudicat novament, una vegada resolt o declarat caducat el títol administratiu, segons preveu aquest reglament.
En el cas de que desapareixi el requisit per poder tenir accés a la condició d’usuari o usuària durant el període de duració de l’autorització, és podrà esgotar el termini d’ús de la parcel·la d’hort, excepte que constitueixi causa de revocació de l’autorització.
Article 7. Requisits i prohibicions per accedir a la condició d’usuari o usuària
Per poder tenir accés a la condició d’usuari o usuària d’una parcel·la destinada a hort urbà ecològic, cal reunir els següents requisits:
- En el cas de les persones físiques:
• Ser major d’edat.
• Trobar-se al corrent de pagament en les obligacions tributàries amb l’Ajuntament de Puigpunyent.
• Estar empadronat en el Municipi de Puigpunyent durant, almenys, el termini d’un any anterior a la sol·licitud de d’hort ecològic.
• Tenir formació en horts ecològics o, en el seu cas, realitzar el curs de formació per a la gestió dels horts ecològics ofert expressament per l’Ajuntament de Puigpunyent a través de l’Associació Dones i Dances.
- En el cas d’Associacions o entitats sense ànim de lucre:
• Tenir el seu domicili social en el Municipi de Puigpunyent i estar inscrites en el Registre Municipal d’Associacions
• Associacions o entitats sense ànim de lucre que el seu objecte social inclogui activitats divulgatives, formatives o de sensibilització i sempre que compleixen els requisits establerts a les bases.
• Trobar-se al corrent de pagament en les obligacions tributàries amb l’Ajuntament de Puigpunyent.
• El representant o la persona responsable, haurà de tenir formació en horts ecològics o en el seu cas, realitzar el curs de formació per a la gestió dels horts ecològics ofert expressament per l’Ajuntament de Puigpunyent a través de l’Associació Dones i Dances.
Encara que es reuneixin les condicions abans indicades, no podran optar a l’ús d’una parcel·la, les persones que es trobin en alguna de les circumstàncies següents:
• Que convisquin en el mateix domicili amb algú que ja tingui adjudicada una parcel·la, tot i que formi part d’una altre unitat familiar.
• Que un membre de la seva unitat familiar tingui adjudicada una parcel·la, tot i estar empadronats en domicilis diferents.
• Que estigui privat d’utilitzar les parcel·les per al cultiu dels horts ecològics al municipi de Puigpunyent o altres localitats, mitjançant expedient sancionador amb resolució ferma.
• Disposin, com a mínim fins a la data de finalització de presentació de la sol·licitud, de l’ús d’un altre hort, municipal o privat, al municipi de Puigpunyent.
Article 8. Procediment per a la concessió d’autoritzacions
El procediment aplicable a l’atorgament de les autoritzacions que habilitin per a l’ocupació de les parcel·les destinades a horts urbans ecològics i facultin per al seu ús i gaudi, s’articularà en règim de concurrència, atès el nombre limitat de les parcel·les.
L’Ajuntament iniciarà d’ofici aquest procediment, amb Resolució prèvia de Batlia, que contindrà la convocatòria de concessió d’autoritzacions d’ocupació d’horts. Aquesta convocatòria serà objecte de publicació en el Tauler d’Edictes de l’Ajuntament, així com en la pàgina web d’aquest Ajuntament
En cada convocatòria es determinarà el nombre de parcel·les que surten a concurs i si es destinaran a Associacions o a persones físiques. De les parcel·les destinades a persones físiques se’n reservarà un 50% per aquelles persones que formin part de famílies amb necessitats previ Informe del Departament de Serveis Socials de l’Ajuntament.
Les persones interessades hauran de presentar la sol·licitud de llicència d’ús privatiu dels Horts Ecològics de Puigpunyent que s’adjunta com annex 1 per a les persones físiques o com l’annex 2 per a les persones jurídiques, en el registre de l’Ajuntament de Puigpunyent bé per qualsevol dels mitjans establerts per l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú en el termini que estableixi la convocatòria que no podrà ser inferior a 10 dies naturals.
Juntament amb la sol·licitud emplenada adequadament, les persones físiques aspirants han d’ajuntar:
a) Fotocòpia del document nacional d’identitat o, en el cas de no ser espanyol, del document acreditatiu de la personalitat (NIE, passaport o targeta de residència).
b) Informe dels serveis socials que acrediti risc social familiar, en el seu cas.
c) Document que acrediti estar en situació d’atur, si es vol acollir al règim de prioritat establert en aquest article si s’ha de realitzar el sorteig. Juntament amb la sol·licitud emplenada adequadament, les persones jurídiques aspirants han d’ajuntar:
a) Original o fotocòpia acarada dels Estatuts de la persona jurídica.
b) CIF de la persona jurídica
c) Una relació de les persones que hagin de desenvolupar el projecte en nom de l’associació o entitat, fent declaració que compleixen tots els requisits de l’apartat 7 del present Reglament.
Només s’admetrà una sol·licitud per part de cada un dels sol·licitants. L’Ajuntament comprovarà d’ofici l’empadronament, l’absència d’infraccions i el compliment d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb aquest Ajuntament.
Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, s’elaborarà una llista provisional d’admesos i exclosos, amb indicació de les causes d’exclusió, que s’exposarà a la web de l’Ajuntament atorgant un termini de tres dies hàbils, comptadors des de l’endemà de la publicació de la llista a la web municipal per presentar al·legacions. En cas que no es presentin reclamacions la llista provisional quedarà elevada a definitiva de forma automàtica.
Si hi ha parcel·les suficients per atendre totes les sol·licituds de persones admeses, el Batle adjudicarà, mitjançant Decret, les parcel·les a cada una de les persones admeses.
No obstant, quan el nombre de persones admeses sigui major que el de parcel·les disponibles l’Ajuntament de Puigpunyent seguirà els següents criteris:
Per a l’adjudicació de les parcel·les destinades a Associacions o entitats sense ànim de lucre:
- Es prioritzarà l’adjudicació en favor de les que tinguin en el seu objecte social la sensibilització en temes ambientals i socials i/o la divulgació i/o formació, especialment dirigides a col·lectius de joves, gent gran o dones. Si, una vegada aplicat el règim de prioritats esmentat segueix havent més sol·licituds que persones admeses,es procedirà mitjançant sorteig. S’adjudicaran el nombre de parcel·les ofertes en la convocatoria segons l’ordre obtingut en el sorteig.
Per les parcel·les destinades a particulars:
a) Es procedirà, en primer lloc a adjudicar les parcel·les reservades a les persones pertanyents a famílies amb necessitats que ho acreditin mitjançant Informe dels Serveis Socials municipals. Es reservaran per aquest criteri el 50% de les parcel·les ofertes en la convocatòria. Si les sol·licituds que compleixen aquest criteri són superiors a les parcel·les ofertes, es prioritzarà a aquelles persones que es trobin en situació d’atur i ho acreditin documentalment en la seva sol·licitud. Si una vegada aplicat aquest criteri, encara persisteix la situació, es procedirà mitjançant sorteig.
c) Una vegada adjudicades les parcel·les reservades a persones amb situació de necessitat, es procedirà a l’adjudicació de les parcel·les restants. D’entre totes les persones admeses i que no hagin resultat adjudicatàries de les parcel·les esmentades en el punt anterior, es prioritzaran les sol·licituds d’aquelles persones que es trobin en situació d’atur i així ho acreditin en la sol·licitud. En cas de que encara hi hagi més sol·licituds que parcel·les ofertes es farà mitjançant sorteig.
El sorteig es realitzarà davant el Secretari de la Corporació i el Regidor responsable. La data, hora i lloc del sorteig es comunicarà a totes les persones admeses mitjançant l’adreça electrònica facilitada en la sol·licitud.
Una vegada realitzat el sorteig, el Batle dictarà Resolució adjudicant les parcel·les segons el resultat del sorteig.
L’autorització atribuirà l’ús privatiu de l’hort corresponent per al cultiu agrícola ecològic
L’autorització per a l’ús privatiu de la parcel·la que s’indiqui serà intransmissible, sense perjudici de l’establert en l’article 10 apartat b) pel cas que el titular estigui en situació d’incapacitat sobrevinguda per a aquesta activitat o morís.
L’autorització s’estendrà per un termini de tres anys, a comptar des de la signatura de cada una de les autoritzacions, sempre que no concorri cap causa de revocació o que els terrenys esdevinguin necessaris per a obres, serveis o instal·lacions municipals.
No es podran establir prorrogues.
La resolució atorgant l’autorització, com a document administratiu, contindrà les següents dades:
- Dades de la persona/es o entitat autoritzada.
- La finalitat de l’ús.
- Mesura, localització i número de la parcel·la.
- Drets i obligacions del beneficiari de l’autorització.
- Durada de l’autorització.
Aquelles persones que no hagin estat beneficiàries de l’adjudicació d’algun hort, integraran una borsa de suplents, segons el lloc que hagin quedat en el sorteig. En aquesta llista s’afegiran, per ordre cronològic, aquelles persones que posteriorment presentin instàncies que manifestin estar interessades en l’adjudicació d’una parcel·la.
En aquest cas, l’Ajuntament comunicarà a la persona aspirant de la existència de la vacant perquè manifesti en un termini de tres dies naturals la seva conformitat. Si la persona interessada no manifesta la seva conformitat amb la proposta d’adjudicació en el termini previst, s’entén que renuncia al cultiu de l’hort ecològic.
A les persones aspirants que renunciïn de manera expressa o tàcita, se les han d’excloure de l’adjudicació o de la llista d’espera per cobrir les vacants als horts ecològics, llevat que al·leguin, en el termini establert de l’apartat anterior, la concurrència d’alguna de les circumstàncies següents, que s’han de justificar documentalment dins els tres dies hàbils següents:
a) Estar en període d’embaràs, de maternitat o de paternitat, d’adopció o d’acolliment permanent o preadoptiu, incloent-hi el període en què sigui procedent la concessió d’excedència per a cura de fills i filles per qualsevol dels casos anteriors.
b) Patir malaltia o incapacitat temporal
c) Trobar-se en fase imminent de realització d’un viatge de mitja o llarga durada. Justificada la causa conforme a l’apartat anterior, els aspirants se reincorporaran a la darrera posició de la llista d’espera per cobrir les vacants dels horts ecològics.
La selecció de les parcel·les es farà per sorteig.
Article 9. Pèrdua de la condició d’usuari d’hort
La condició d’adjudicatari/adjudicatària es perdrà automàticament per:
a) Renúncia o baixa voluntària mitjançant escrit presentat en el registre de l’Ajuntament.
b) En cas de defunció, malaltia crònica o incapacitat de la persona titular per treballar l’hort, els seus hereus o hereves o familiars designats podran, si ho desitgen, continuar cultivant l’hort, sempre que compleixin els requisits i prèvia conformitat expressa de l’Ajuntament.
c) Baixa en el Padró del municipi de Puigpunyent.
d) Abandonament o carència de cultiu de la parcel·la durant més de 6 mesos seguits.
e) Desaparició sobrevinguda de les circumstancies que van motivar l’adjudicació.
f) Utilitzar l’hort per a ús i finalitats diferents a les detallades en aquest Reglament.
g) Requeriment del terreny per part de l’Ajuntament per a obres, serveis, instal·lacions o la construcció d’infraestructures o equipaments d’interès social o general. En aquest cas, la Corporació avisarà a les persones adjudicatàries amb 2 mesos d’antelació al moment en què hagin de deixar lliure la parcel·la adjudicada.
h) Manca de respecte a les normes bàsiques de convivència, conducta insolidària, consum excessiu d’aigua o utilització de productes tòxics o potencialment tòxics en dosis no permeses per la normativa en matèria d’agricultura ecològica.
i) Posar a la venda de forma unilateral, sense el consentiment de les persones responsables, els productes obtinguts del cultiu de l’hort.
j) Subarrendament o cessió a tercers del cultiu de la parcel·la.
k) Finalització del termini de vigència de l’autorització.
La revocació de l’autorització, en qualsevol moment i per qualsevol causa no atorga cap dret a percebre indemnització o compensació de cap tipus.
Article 10. A)Procediment per revocar una autorització
Per privar a un adjudicatari o adjudicatària de l’ús de la seva parcel·la caldrà instruir un expedient en què es demostrarà que concorre en alguna de les circumstàncies previstes en aquest reglament per decaure en el seu dret, amb audiència prèvia de la persona interessada per un termini de quinze dies hàbils proposada per l’òrgan instructor i resolta per Batltia.
Article 10.B) Obligacions de l’Ajuntament
L’Ajuntament de Puigpunyent es compromet a posar els horts a disposició dels/de les adjudicataris/adjudicatàries amb les següents condicions:
-Tancament perimetral de tota la zona dels horts, essent obligació de cada adjudicatari el tancament de la parcel·la adjudicada en la forma que estableixi l’Ajuntament.
L’Ajuntament de Puigpunyent no es farà responsable dels furts o actes vandàlics que puguin afectar a les parcel·les. També, queda exempt de qualsevol responsabilitat en cas d’accident de l’usuari o usuària dels horts d’oci en el desenvolupament de les seves parcel·les de cultiu i en la seva estança en el recinte.
Article 11. Drets i obligacions dels adjudicataris
L’adjudicatari tindrà dret a treballar la parcel·la adjudicada i gaudir dels productes obtinguts.
L’adjudicatari tindrà les següents obligacions i haurà de respectar les següents normes d’ús:
a) Fer-se càrrec de la instal·lació del comptador particular individual, del sistema propi de reg i del tancament de la seva parcel·la de conformitat amb les instruccions que dicti l’Ajuntament.
b) L’adquisició i manteniment de les eines i estris necessaris per al desenvolupament de l’activitat agrícola que és pròpia d’aquests horts seran a càrrec de la persona adjudicatària. L’Ajuntament no es farà responsable del trencament, pèrdua o desaparició d’estris o eines personals.
c) Acatar les indicacions que es donin des de l’Ajuntament, col·laborar en el manteniment de les instal·lacions i assegurar el bon funcionament dels horts.
d) Encarregar-se del correcte i continu manteniment dels serveis comuns.
e) Fer ús correcte de totes les instal·lacions i mantenir, en tot moment, neta i ben cuidada la seva parcel·la. Queda prohibida la instal·lació de casetes, quioscs, cadires, bancs o qualsevol altre tipus d’instal·lació o edificació, sense permís previ i exprés de l’Ajuntament. Mantenir l’entorn de les parcel·les en perfecte estat, net i lliure d’herbes i plantes espontànies.
f) Consumir únicament l’aigua necessària per al reg. En tot cas serà a càrrec de l’usuari o usuària la despesa d’aigua. El consum màxim diari de les parcel·les serà de 60l en els casos de parcel·les de 20m2 i de 120l en el cas de parcel·les de 40m2. Fins que no s’aprovi la modificació de la corresponent Ordenança fiscal, serà d’aplicació la quota establerta en la vigent Ordenança reguladora del servei d’aigua potable pel tram 2.
En cas de restriccions d’aigua o per altres motius que l’Ajuntament determini i que afectin a l’interés general, l’Ajuntament podrà tallar el subministrament d’aigua durant el temps que duri la situació especial.
Queda prohibit el reg amb aspersors o amb qualsevol altre estri que pugui envair o regar altres parcel·les veïnes.
g) Cultivar l’hort de manera respectuosa amb el medi ambient; queda expressament prohibit cremar, així com també l’ús de productes herbicides, plaguicides i adobs químics.
h) Reciclar les restes orgàniques derivades del cultiu de la seva parcel·la i dipositar la resta de residus en els contenidors corresponents.
i) Assistir a les reunions i convocatòries que s’estableixin com a obligatòries.
j) Els productes dels horts no poden ser objecte de venda i estaran destinats exclusivament a l’autoconsum.
k) Reparar o reposar els elements que es deteriorin en la seva instal·lació.
l) Deixar en bon estat l’hort quan finalitzi l’autorització, i tornar les claus i qualsevol objecte rebut.
m) Cultivar únicament hortalisses, flors i plantes aromàtiques de baixa alçada.
n) Executar el seu treball personalment o pels membres de la seva unitat familiar que prèviament han estat enregistrats, llevat dels casos de força major que s’acreditaran davant l’Ajuntament i sense perjudici de la positiva ajuda mútua entre hortolans.
o) Suportar les despeses que es generin com a conseqüència de desperfectes o danys que es puguin derivar del seu comportament sens perjudici del procediment corresponent per exigir aquesta responsabilitat.
p) Avisar immediatament a l’Ajuntament en cas de desperfecte o d’avaria a l’hort o a les instal·lacions.
q) Els usuaris seguiran els horaris del Parc Verd, ja que l’accés a aquest espai es fa per les barreres que hi ha actualment. Cada adjudicatari tindrà una clau d’accés a l’Hort, de manera que no podran accedir-hi persones alienes sense els permís d’aquest.
Article 12. Educació ambiental
Els horts urbans poden ser objecte de visites d’escolars dels diferents centres educatius o qualsevol altre col·lectiu que es determini, per donar a conèixer les activitats que s’hi desenvolupen i inculcar els valors sobre l’agricultura tradicional i ecològica que comporten.
Article 13. Organització dels horts urbans
L’Ajuntament farà un seguiment de la gestió dels horts d’oci, per acreditar la conformitat de les tasques realitzades pels hortolans d’acord amb aquest Reglament i la resta de normativa que sigui d’aplicació.
Article 14. Incidències
L’òrgan competent per a l’adjudicació de les parcel·les destinades a horts urbans Aixa com la resolució de les incidències que puguin sorgir entre els adjudicataris de les parcel·les i entre aquests i l’Ajuntament serà el Batle o regidor en qui delegui
Contra aquests acords es podran interposar els recursos administratius procedents.
Disposició final
El present Reglament entrarà en vigor transcorreguts quinze dies des de la seva publicació definitiva en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Contra el present acord, es pot interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a explicar des de l'endemà a la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
Puigpunyent a 5 de Juny de 2013
El Batle Presidente
Gabriel Ferrà Martorell