Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'INCA
Núm. 10977
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament de règim intern i funcionament de la xarxa d'horts urbans d'Inca.
Versió PDF
Havent finalitzat el termini per a la formulació d’al·legacions i/o presentació de reclamacions i suggeriments contra l’acord adoptat per l’Ajuntament en Ple, en sessió ordinària celebrada el dia 26 d’abril de 2013, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en data 9 de maig de 2013, relatiu a l’aprovació inicial de la modificació del Reglament de règim intern i funcionament de la xarxa d’horts urbans d’Inca, sense que s’hagi formulat cap al·legació, reclamació i/o suggeriment, de conformitat amb el que estableix l’article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, modificada per la Llei 11/1999, de 21 d’abril, així com l’article 102 de la Llei 20/2006, de 15 desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, queda definitivament aprovada la modificació del Reglament en qüestió. A continuació es fa públic el text íntegre.
REGLAMENT DE RÈGIM INTERN I FUNCIONAMENT DE LA XARXA D’HORTS URBANS D’INCA
Art. 1. El present reglament regula la cessió de l’ús per temps determinat de parcel·les de propietat municipal a persones majors de 65 anys i residents a Inca, per destinar-les a hort familiar en el marc del programa iniciat per l'Àrea de Medi Ambient: “Horts Urbans d’Inca”.
El funcionament i el règim intern d’aquestes parcel·les d’ús individual es regirà per les normes del present reglament, que les persones usuàries hauran d’acceptar formalment.
Art. 2. Mitjançant acord plenari l’Ajuntament determinarà el nombre, ubicació i característiques de les parcel·les destinades a aquest ús, delegant en la Junta de Govern municipal els altres tràmits per la seva adjudicació segons el procediment previst en aquest reglament.
Article 3.
1. Per poder tenir accés a l’adjudicació (ser adjudicatari) de l’ús d’una parcel·la s’han de complir els següents requisits:
a) Ser major de 65 anys.
b) Ser veí o veïna d’Inca amb un antiguitat mínima de 2 anys.
c) Fer la sol·licitud formal en el període d’inscripció obert a tal efecte.
d) No conviure en el mateix domicili amb algú que també hagi sol·licitat una parcel·la.
e) No formar part de la mateixa unitat familiar d’algú que també haig sol·licitat una parcel·la.
2. Si les sol·licituds presentades no cobreixin les parcel·les ofertes per l’Ajuntament destinades a horts urbans, es podrà decidir obrir l’accés per al seu ús a les persones menors de 65 anys.
Per altre banda, les persones menors de 65 anys que vulguin optar a l’adjudicació d’una parcel·la hauran de complir la resta de requisits que s’estableixen al punt 1 del present article, i tendran preferència els següents col·lectius pel següent ordre:
a) Estar en situació d’atur.
b) Cobrar el salari mínim interprofessional.
c) Estar prejubilat.
Així mateix, a efectes d’adjudicació es respectarà l’ordre de presentació de les sol·licituds en el registre d’entrada municipal.
Art. 4. Encara que es reuneixin les condicions definides en l’article anterior, no podran optar a l’ús d’una parcel·la les persones que es trobin en alguna de les següents circumstàncies:
Art. 5. El sistema d’adjudicació de les parcel·les serà el següent:
1.- Quant l’Ajuntament, de conformitat amb el que disposa l’art. 2, acordi destinar una o varies parcel·les a aquest ús, obrirà un termini que no podrà ser inferior a un mes perquè les persones interessades puguin presentar les seves sol·licituds d’adjudicació de parcel·les. Junt amb la sol·licitud, que serà estandaritzada, hauran de presentar la corresponent documentació. No haurà d’obrir-se un nou procediment d’adjudicació quant hi hagi una llista d’espera d’un procediment anterior.
2.- Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds s’elaborarà una llista provisional d’admesos i exclosos que serà exposada en el tauló d’anuncis de l’Ajuntament concedint el termini de quinze dies per presentar al·legacions. A les persones excloses les serà comunicada personalment l’exclusió perquè puguin formular al·legacions. En el cas que no es presentin reclamacions la llista provisional quedarà elevada a definitiva.
3.- En el cas que el nombre de sol·licitants sigui superior al de parcel·les existents es celebrarà un sorteig per la seva adjudicació. Aquest sorteig consistirà amb l’extracció d’una lletra a partir de la qual s’adjudicarà per ordre alfabètic del cognom del sol·licitants. Es celebrarà per la Junta de Govern i constarà a la seva acta de la sessió.
4.- Els interessats que restin fora de les adjudicacions formaran una llista d’espera per ordre del sorteig. En aquesta llista s’hi afegiran, per ordre cronològic, aquelles persones que posteriorment vagin presentant instància manifestant estar interessats en l’adjudicació d’una parcel·la.
5.- Quan per qualsevol causa es produeixi una baixa s’adjudicarà la parcel·la per ordre de la llista d’espera. Primer, els interessats de la primera adjudicació que havien quedat fora i per l’ordre del sorteig. Desprès, els interessats que en posterioritat hagin sol·licitat una parcel·la, i per ordre cronològic de presentació de la instància.
6.- Abans de l’adjudicació, la persona interessada haurà d’acreditar estar en possessió de les condicions que exigeix aquest reglament per l’adjudicació i haurà de manifestar que accepta i s’obliga a complir les determinacions del present reglament.
7.- Quant l’Ajuntament acordi destinar noves parcel·les a aquesta finalitat, siguin per ampliació del espai ja existent o per un nou emplaçament, l’Ajuntament haurà de fet ús de la llista d’espera existent. Això no obstant, en qualsevol moment i degut al temps transcorregut o per altres circumstàncies, l’Ajuntament podrà anul·lar la llista d’espera i iniciar un nou procediment d’adjudicació.
Art. 6. L’ús de la parcel·la és a títol personal i intransferible, la seva cessió donarà lloc a la resolució de l’autorització. La cessió d’ús de la parcel·la per al seu cultiu no suposa en cap cas la transmissió de la propietat del terreny, que segueix sent de propietat Municipal.
Art. 7. Els drets del titular són cultivar qualsevol varietat d’hortalisses, verdures i flors, sempre que el seu cultiu o el seu lícit comerç no estigui prohibit per alguna disposició.
Art. 8. Les parcel·les es destinaran única i exclusivament a hort familiar. En conseqüència, no podran ser destinades a altres finalitats, quedant expressament prohibit:
Art. 9. L’ús de la parcel·la s’estableix per a un temps limitat de cinc anys a comptar des de la data de la signatura de cadascuna de les autoritzacions, sempre que no concorri cap causa de resolució o que els terrenys siguin necessaris per a obres, serveis o instal·lacions municipals.
Art. 10. El titular de l’ús de la parcel·la abonarà a l'Ajuntament d’Inca, la part proporcional del consum d’aigua que es derivi de la seva activitat.
Art. 11. Seran a càrrec dels adjudicataris, a més del consum d’aigua, les llavors, adobs i altres elements que utilitzin per al cultiu, les eines i estris necessaris per al conreu.
Art. 12. Els adjudicataris hauran de mantenir l’entorn (camins) de les seves parcel·les en perfecte estat, net i lliure de tot tipus d’herbes i plantes espontànies. També hauran de fer-se càrrec de gestionar adequadament les deixalles que es produeixin, separant les d’origen orgànic de la resta, i dipositant cada tipus de residu en el contenidor específic.
Art. 13. Dins les disponibilitats tècniques i econòmiques l’Ajuntament dotarà a cada grup de parcel·les d’un espai, individual o comunitari, on els adjudicataris puguin dipositar les eines, llavors i altres elements, sense que es pugui utilitzar de forma abusiva, o com espai social, havent de respectar en tot moment les normes de bona convivència. Fins que això no sigui possible els adjudicataris hauran de traslladar-les. Els tècnics responsables estaran facultats per imposar la retirada dels elements dipositats si ho creuen oportú o d’ordenar el seu desallotjament.
Art. 14. L’horari en què es podrà accedir a les parcel·les serà el mateix d'obertura del parc.
Art. 15. L’Àrea de Medi Ambient, destinarà una persona a l’assessorament dels adjudicataris sempre que ho requereixin. Aquesta persona estarà facultada per atendre les necessitats quotidianes dels adjudicataris, això com per gestionar conjuntament amb els temes o assumptes de caràcter general que poguessin sorgir. També podrà prohibir l’ús de productes que puguin ser entesos com a tòxics i aconsellar als adjudicataris la millor manera de conrear seguint els criteris ecològics.
Art. 16. L’Àrea de Medi Ambient, no es farà responsable dels robatoris o actes vandàlics que puguin afectar les parcel·les. Així mateix, queda exempt de qualsevol responsabilitat en cas d’accident de l’adjudicatari en el desenvolupament de les seves tasques de conreu i en la seva estada en el recinte. Serà a càrrec de l’adjudicatari qualsevol responsabilitat per aquests conceptes.
Art. 17. La condició d’adjudicatari es perdrà automàticament per:
La rescissió de l’autorització per qualsevol causa, en cap moment donarà lloc al dret a percebre indemnització o compensació de cap tipus.
Art. 18. Per privar un adjudicatari de l’ús de la seva parcel·la s’haurà de instruir un expedient en el qual es demostrarà que concorre en alguna de les circumstàncies previstes en el reglament per perdre el dret, prèvia audiència de l’interessat per un termini de quinze dies, proposada per l’instructor i resolta per l’organisme competent.
En el cas de finalització del termini de vigència l’adjudicatari haurà d’entregar la parcel·la en la data de finalització, sense necessitat de cap requeriment.
En el cas que els terrenys siguin necessaris per a obres, serveis o instal·lacions municipals, l’Ajuntament comunicarà a l’adjudicatari la finalització de l’autorització amb un preavís de tres mesos. Transcorregut el qual s’haurà d’entregar la parcel·la a l’Ajuntament.
Art. 19. L’òrgan competent per l’adjudicació de les parcel·les i la resolució de les incidències que puguin sorgir entre els concessionaris de parcel·les i entre aquests i l’Ajuntament serà la Junta de Govern de l’Ajuntament d’Inca. Contra els seus acords es podran interposar els recursos administratius procedents.
DISPOSICIÓ FINAL: Una vegada aprovat definitivament l’esmentat reglament entrarà en vigor una vegada hagi estat publicat el seu text íntegre en el BOIB i sempre que hagi transcorregut el termini a que es refereix l’art. 113 de la Llei Municipal i de Règim Local de les Illes Balears.
Inca, 5 de juny de 2013
El Batle-President
Rafel Torres Gómez