Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT DE PALMA
PATRONAT MUNICIPAL D'ESCOLES D'INFANTS
Núm. 10883
Informació pública aprovació inicial modificació Reglament d'Organització i Funcionament del servei públic d'escoles d'infants 0-3 anys del Patronat Municipal d'Escoles d'Infants
Versió PDF
El Ple de l’Ajuntament, en sessió de dia 30 de maig de 2013, ha aprovat inicialment la modificació del Reglament d’Organització i Funcionament del Servei Públic d’Escoles d’Infants 0-3 anys del Patronat Municipal d’Escoles d’Infants
D’acord amb el que es preveu a l’article 49. b) de la Llei 7/1985 Reguladora de les Bases de Règim Local i l’art. 102 de la Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, es sotmet a Informació Pública perquè es pugui examinar l’expedient i formular reclamacions, objeccions o observacions amb sujecció als següents tràmits:
a) Termini d’informació pública: trenta dies a partir del següent a la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
b) L’expedient es pot examinar a les dependencies del Patronat Municipal d’Escoles d’Infants a la Plaça Nova de la Ferreria núm. 2 baixos ( de dilluns a divendres de 8,00 hores a 14,30 hores).
c) Oficina de presentació: Registre General de l’Ajuntament, oficines municipals atenció al ciutadà O.A.C: OAC Avingudes- Edifici Avingudes. Av. Gabriel Alomar, 18; OAC Cort- Pl. Santa Eulàlia, 9; OAC Pere Garau- C. Pere Llobera, 9; OAC Sant Ferran- Av.Sant Ferran, 42; OAC Sant Agustí- C. Margaluz, 30; OAC s’Arenal- Av. Amèrica, 11; OAC s’Escorxador- C. Emperadriu Eugènia, 6; OAC Son Ferriol- Av. Cid, 8. Horari d’atenció al public: Tot l’any: de 08.30 a 14.00 h de dilluns a divendres (totes les oficines). Horari ampliat d’octubre a maig: de 08.30 a 17.00 h de dilluns a dijous (OAC Avingudes). Dissabtes obert de 09.30 a 13.30 h a l’OAC Cort (només registre)..
d) Òrgan davant el qual s’ha de reclamar: Ple de l’Ajuntament
Si no es presenta cap reclamació o suggeriment, l’acord inicialment adoptat s’entendrà definitivament aprovat sense necessitat d’un nou acord.
Palma, 31 de maig de 2013.
El Cap del servei d’Educació,
p.d. Decret de Batlia núm 22.906, d’ 1 de desembre, publicat al BOIB núm 187 de 15 de desembre de 2011
Bartolomé Jaume Amengual
REGLAMENT D’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL SERVEI PÚBLIC D’ESCOLES D’INFANTS
Títol preliminar. Objecte
Article 1
Objecte
L’objecte d’aquest Reglament es regular el funcionament del servei públic d’escoles d’infants de 0-3 anys depenent del Patronat Municipal d’Escoles d’Infants de l’Ajuntament de Palma, i serà d’aplicació tant als centres gestionats de forma directa pel Patronat Municipal d’Escoles d’Infants com a aquells de gestió indirecta.
Títol I. Els centres
Capítol I. Horari
Article 2
Horari:
• de 7.30 a 9 h: servei d’acollida amb 2 tècniques en Educació Infantil a temps parcial. Per a utilitzar aquest servei s’ha de justificar que coincideix amb l’horari laboral de la mare i del pare.
• 9.30 h: hora màxima d’entrada a l’escola. S’ha d’avisar amb anterioritat si per qualque motiu justificat l’infant s’ha d’incorporar més tard a les activitats habituals.
• Hora de sortida: abans de les 17 h.
• Horari de les aules obertes d’educació especial: segons el calendari i l’horari oficial dels professionals de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
Article 3
Qualsevol alteració de l’horari d’entrada o sortida s’ha de comunicar prèviament al/a la coordinador/ra o tutor/ra d’aula. En cas d'assistència al pediatre es pot arribar a l'escola d’infants com a màxim fins a les 11 h, per a no trencar la rutina dels infants de l’hora de dinar i de la migdiada.
Article 4
Segons l’Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats, de 24 de maig de 2010, el temps de permanència màxima del infants al centre no ha de superar les 8 hores diàries, llevat de casos excepcionals, que s'han de justificar, prioritzant les necessitats i els drets de l’infant.
Article 5
La recollida s’ha de fer abans de les 17 hores. Es penalitzarà la falta de puntualitat en la recollida de l’infant.
1r. TEITP: a partir de les 17 h s’ha d’intentar localitzar els pares o les mares o algun familiar
Si se’ls localitza:
2A. Han de firmar l’imprès corresponent.
(Aquest imprès l’endemà s’ha de donar a la coordinadora, la qual parlarà amb la família.)
En el moment en què el fet es repeteixi 3 vegades es fa arribar el cas, amb el corresponent informe, al/la director/a gerent.
No es localitza ningú de la família:
2B. A les 17.30 h, s’ha de telefonar al 092; s’ha d’acompanyar en tot moment l’infant fins que la Policia resolgui la situació.
3. Tècniques superiors de l’EI: s’ha de fer un informe del que ha passat adreçat a la coordinadora del centre.
Article 6
Si el pare o la mare deleguen una altra persona major d’edat perquè reculli el seu fill/filla ho han d’autoritzar per escrit, amb el nom i el DNI, el NIE o el passaport de la persona autoritzada.
Article 7
Si un infant l’han de recollir germans o familiars menors de 18 anys és indispensable fer un descàrrec de responsabilitat. En aquest cas s’han de posar en contacte amb la coordinadora. L’edat mínima que pot tenir la persona menor autoritzada és de 16 anys. El document de descàrrec de responsabilitat s’ha d’entregar a la coordinadora.
Article 8
L’equip de centre ha de distribuir l’horari a nivell intern. Aquesta distribució s’ha de reflectir a la programació general anual.
Aquesta programació s’ha de dirigir a la presidenta o president, qui després n’ha de proposar l’aprovació al Consell Rector del Patronat.
Article 9
L’horari del personal s’estableix segons el conveni vigent.
Capítol II. Funcionament
Article 10
Com a centres docents que són, les escoles d’infants es regulen segons la legislació vigent.
Article 11
1. A començament de curs cada centre ha d’informar els pares i mares sobre les normes sanitàries (normes de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats sobre l’admissió de l’infant a l’escola), higièniques, pedagògiques, socials i de vestuari que els pares i mares han de complir.
2. Aquestes normes, juntament amb l’horari abans esmentat i els programes d’actuació del centre (programacions generals anuals dels centres) s’han de presentar a la presidenta o president del Patronat, qui n’ha de proposar l’aprovació al Consell Rector del Patronat.
Article 12
Si, per motius aliens a l’escola, l’infant no participa a les activitats que el seu grup du a terme dins o fora de l’escola, el dia en què es faci la sortida o l’activitat l’infant no pot assistir al centre.
Capítol III. Quotes
Article 13
El tipus de quota que s’ha de pagar és establerta per l’Ordenança municipal vigent, reguladora del preu públic per a la prestació de servei i la realització d’activitats a les escoles d’infants municipals.
Article 14
1. Els beneficiaris de quota reduïda han de ser infants de famílies amb intervenció des dels serveis socials d’atenció social primària o específics i complint un pla de feina. A més, les famílies han de trobar-se en alguna d’aquestes situacions:
– En atur i amb un procés acordat de recerca activa de feina i/o un procés formatiu.
– Amb un horari laboral incompatible amb la cura dels infants.
– Amb ingressos familiars equivalents o inferiors a una vegada i mitja l’SMI de l’any en curs x 14 pagues. Com a ingressos es compten tots aquells de què disposen els membres de la família nuclear a la qual pertany l’infant en concepte de nòmines, pensions, prestacions d’atur, RMI, activitat laboral submergida, venda ambulant i altres possibles rendes. En cas d’ingressos variables, se n’estima l’import mensual i es calcul igualment l’anual.
2. Tant el tràmit de sol·licitud de plaça com la matrícula i el seguiment s’han de fer a través de la treballadora social del PMEI.
3. Aquestes quotes es poden modificar al llarg del curs si no es mantenen els requisits o bé perquè es doni algun motiu de pèrdua de la quota reduïda dels fixats a l’apartat següent.
Article 15
Són motius de pèrdua de la quota reduïda:
– La no-veracitat de les dades aportades.
– No acudir a les entrevistes de seguiment o no aportar la documentació requerida.
– El tancament de l’expedient als Serveis Socials per manca d’assistència o col·laboració.
– Absències continuades i no justificades de l’infant a l’escola (els viatges no són justificables).
Article 16
Les famílies la situació econòmica laboral de les quals ha canviat respecte de l’acreditada a la documentació entregada quan formalitzaren la matrícula poden demanar que es revisi la quota mitjançant una sol·licitud dirigida al PMEI, acompanyada amb tots els documents que acreditin la nova situació.
Article 17
El preu públic es considera meritat simultàniament a la prestació del servei i es cobra a la primera quinzena del mes corresponent als serveis administratius del Patronat o mitjançant domiciliació bancària d’acord amb les dades aportades per les famílies.
Article 18
1. Pel que fa a les altes que es produeixen en els primers cinc dies s’ha de liquidar la tarifa mensual completa i aquesta s’ha de satisfer en els deu dies següents. Pel que fa a les que es produeixen després de dia 5 de cada mes es liquiden aplicant la proporció corresponent.
2. Per motius d’adaptació de les noves matricules el mes de setembre es paga mitja quota.
3. El mes de juliol es paga mitja quota.
Article 19
1. Els criteris de descompte són els següents:
- Les famílies amb dos infants o més matriculats a les escoles del Patronat Municipal d’Escoles d’Infants paguen una tarifa especial del 80% de la quota mensual per cada infant.
- Les famílies considerades nombroses paguen una tarifa especial del 80% de la quota corresponent.
- Les famílies que tenen un infant amb necessitats especifiques de suport educatiu paguen un 80% de la quota corresponent.
- Les dones víctimes de violència de gènere, i en risc d’exclusió social paguen un 80€ de la quota corresponent.
- Les famílies monoparentals paguen un 80% de la quota corresponent.
- Si s’acredita que la guarda i custòdia de l’infant és dels padrins o d’altres familiars es paga una tarifa especial d’un 90% de la quota mensual.
2. Aquestes reduccions s’apliquen si es tracta de quotes de 78 € o superiors i no són acumulables a la mateixa quota.
3. El pagament de les quotes mensuals regulades per aquest preu públic no inclou les quantitats que les escoles poden demanar als pares, mares o als tutors dels alumnes en concepte de material per a festes, sortides i altres despeses.
4. Descomptes específics per falta d’assistència per malaltia:
- Si l’infant no assisteix a l’escola durant tot un mes, per motius justificats de malaltia, els pares, mares o tutors poden sol·licitar el pagament de la meitat de la quota corresponent (si aquesta és igual o superior a la de 78 €), llevat que es tracti del mes de juliol. D’aquesta reducció tant sols se’n poden beneficiar una vegada al llarg del curs.
- Si l’infant no assisteix a l’escola durant 15 dies, per motius justificats de malaltia, els pares, mares o tutors poden sol·licitar una reducció del 25% de la quota corresponent, llevat que es tracti del mes de juliol. D’aquesta reducció tan sols se’n poden beneficiar dues vegades al llarg del curs
Article 20
1. La manca d’assistència d’un infant durant un període superior als quinze dies sense avisar per escrit implica la baixa definitiva.
2. Durant el curs escolar l’infant no pot absentar-se més d’un mes, exceptuant-ne els casos de malaltia. Si s’incompleix aquesta norma, amb l’l’informe previ de la coordinadora del centre es dictamina la baixa i es cobreix la plaça.
3. No pagar de la quota durant dos mesos suposa la tramitació de la baixa definitiva i la pèrdua de la plaça de l’alumne.
Capítol IV. Sol·licitud de plaça
Article 21
El requisit per a sol·licitar plaça a una de les escoles del Patronat és complir l’edat que correspon al primer cicle d’educació infantil.
Article 22
Com a adaptació a l’Ordre de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, de 3 de maig de 2012, que regula la convocatòria del procés d’admissió i matriculació d’alumnes als centres sostinguts amb fons públics als nivells de primer i segon cicle d’educació infantil en relació amb el fet que si el nombre de sol·licituds supera el de places, existeix una Comissió d’Escolarització que té com a funció adjudicar les places vacants a les sol·licituds presentades d’acord amb aquesta normativa, resoldre casos dubtosos, controlar de la tramitació administrativa, atendre les reclamacions, etc., així com establir els criteris de desempat.
Article 23
Aquesta Comissió d’Escolarització està integrada per:
- el batle o la persona que delegui com a president
- un representant de l’Ajuntament
- dos representants de les coordinadores dels centres
- un representant del personal docent
- un representant de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats
Títol II. Els pares i mares
Capítol I. Associacions
Article 24
Cada centre pot comptar amb la seva corresponent associació de pares i mares.
Article 25
El president o presidenta de cada associació de pares i mares ha de comunicar al Patronat la composició de la seva junta rectora.
Article 26
Qualsevol tipus de reunió que hagi de tenir lloc al centre, promoguda per l’associació de pares i mares, s’ha de comunicar a la coordinadora del centre amb l’antelació suficient, amb la finalitat de no interferir en el projecte educatiu de les escoles.
Capítol II. Relació amb els centres
Article 27
La relació entre els pares i mares i el centre ha de seguir la pauta que assenyala la programació general anual de centre.
Article 28
Si les relacions dels pares d’un infant amb les educadores del centre impliquen una deterioració evident del funcionament normal del centre, una vegada esgotades totes les vies legals per a solucionar el conflicte es pot determinat la baixa de l’infant, amb informe previ de l’equip de coordinació tramès el president, el qual l’ha d’elevar al Consell del Patronat perquè resolgui.
Títol III. Coordinació de les escoles amb el Patronat
Capítol I. Equips de treballadores
Article 29
Els equips de treballadors o treballadores docents de cada centre s’han de reunir setmanalment per a fixar objectius, mètodes i programes, revisar material didàctic i reflexionar sobre aspectes concrets de l’educació i de les línies a seguir. D’aquestes reunions se n’ha d’estendre acta.
Article 30
La directora pedagògica pot assistir a les reunions de claustre, si les coordinadores ho sol·liciten a la presidenta o president, per als temes puntuals que ho requereixin.
Article 31
1. L’equip complet de treballadores i treballadors de cada centre, amb personal docent i no docent, s’ha de reunir quan calgui per a tractar els problemes generals de l’escola d’infants i per a elaborar propostes al Patronat.
2. S’han de convocar com a mínim dues reunions: la primera per a elaborar la programació general anual i la segona per a redactar la memòria anual.
Capítol II. Coordinació
Article 32
La coordinadora de cada centre s’ha de reunir una vegada cada mes amb les dels altres centres per a tractar temes pedagògics, sanitaris i socials. En aquestes reunions hi ha d’assistir la directora pedagògica infantil i s’han de fer a les dependències administratives del Patronat. S’ha de fixar un calendari de reunions per curs escolar, que s’ha de comunicar a la presidenta o president del Patronat.
Article 33
1. El Consell de Direcció està format per la presidenta o president del Patronat, el/la director/a gerent, la directora pedagògica, la treballadora social, les coordinadores de les escoles, la directora o director del programa d’integració i un/a administratiu/va, quan sigui necessari, i es reuneix la segona setmana de cada mes.
2. La finalitat del Consell de Direcció és fer el seguiment del dia a dia i proposar les pautes per a confeccionar la programació general anual i la memòria general.
Títol IV. Protocols
Article 34
Totes les treballadores i treballadors de les escoles municipals d’infants es poden acollir al Protocol d’assetjament sexual i per raó de sexe i al Protocol d’assetjament psicològic, aprovats per el Consell Rector el 20 d’abril de 2011.
Palma, 31 de maig de 2013
El Cap del servei d’Educació,
p.d. Decret de Batlia núm 22.906, d’ 1 de desembre, publicat al BOIB núm 187 de 15 de desembre de 2011
Bartolomé Jaume Amengual